فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دیدگاه رهبری در مورد پیشرفت انقلاب در عرصه فرهنگی و پیروزی انقلاب در جنگ فرهنگی...
✍شاخصهای "پیشرفت یا پسترفت" نهاد دین در انقلاب...
🔹بسم الله الرحمن الرحیم
✅ سالهاست که دو دیگاه در مورد "پیشرفت یا پسترفت" نهاد دین در دوره چهل ساله انقلاب در کشور در تقابل هستند.
به طور مثال قسمتهایی از دو کلیپ زیر از صحبتهای عباس عبدی و امام خامنهای بسیار واضح و گویای تقابل این دو قرائت میباشند.👇
https://eitaa.com/sharh_hal/1154
https://eitaa.com/sharh_hal/1158
✅ اولین نکتهای که به ذهنم میآید، اینکه یک جریان ۴۰ سال است "خواسته یا ناخواسته" دائما، همسو با تحلیلهای خارجی، پیشگویی فروپاشی انقلاب و رسیدن به بنبست را در بازههای مختلف مکررا تکرار میکند و جالب توجه هم اینکه اوج گیری این پیشگوییها معمولا در دوران حاکمیت دولت مطلوب خود این جریان میباشد.
◀️ همانطور که آقای عباس عبدی در مناظره خود در برنامه زاویه میفرمایند، تحلیل ایشان مبنی بر نزدیک شدن ایران به فروپاشی مربوط به ۱۵ سال قبل یعنی در دوران حاکمیت دولت اصلاحات بوده است.👇
https://eitaa.com/sharh_hal/1153
⁉️ حال جای این سوال باقی است که با عدم تحقق این پیشگوییهای مکرر، چرا این جریان از خود نمیپرسد که ماجرا چیست؟ نکند در محاسبات خود چیزهایی را از قلم انداخته باشیم؟ نکند در مفروضات خود اشتباه داشته باشیم؟!
✅ دومین نکته اینکه شاخصهای حقیقی سنجش "پیشرفت و پسترفت" در عرصههای مختلف چیست؟
به طور مثال در عرصه پیشرفت یا پسترفت شاخصهای معرفی شده توسط این دوستان و شخصیتهایی چون رهبری کاملا متفاوت است.
✅ آیا اگر بخواهیم پیشرفت دین در جامعه را بسنجیم باید به شاخصهای اساسی دین مراجعه کنیم یا مثلا به اموری چون حجاب و...؟
(که البته علاوه بر اصل شاخصها در نوع تحلیل شاخصهای این دوستان نیز انقلتهای زیادی وجود دارد.)
✅ در روایات دو دسته شاخص اساسی برای سنجش دین و ایمان ذکر شده است.
👈یک دسته به نام "دعائم الاسلام" (ستونها یا ارکان اسلام) و دیگری با نام "دعائم الایمان" (ستونها یا ارکان ایمان) مطرح هستند.
البته نظیر این مجموعه دو قِسم از روایات نیز با نام "دعائم الکفر" وجود دارد که یک قِسم نظیر "ارکان ایمان" و یک قِسم نیز نظیر "ارکان اسلام" است.
👈شاخصهای اساسی اسلام بر اساس این روایات عبارتند از: نماز، زکات، حج، روزه، ولایت که مهمترین آنها ولایت است.
🔹به طور مثال از امام باقر(ع) روایت شده است: «بُنِیَ الْإِسْلَامُ عَلى خَمْسٍ: عَلَى الصَّلَاةِ، وَ الزَّکَاةِ، وَ الْحَجِّ، وَ الصَّوْمِ، وَ الْوِلَایَةِ؛ وَ لَمْ یُنَادَ بِشَیْءٍ کَمَا نُودِیَ بِالْوِلَایَةِ، فَأَخَذَ النَّاسُ بِأَرْبَعٍ وَ تَرَکُوا هذِهِ» یَعْنِی الْوَلَایَةَ.
👈شاخصهای اساسی ایمان بر اساس روایات عبارتند از: صبر، یقین، عدالت و جهاد.
🔹به طور مثال از امیرالمؤمنین(ع) در نهجالبلاغه روایت شده است: «الْإِیمَانُ عَلَى أَرْبَعِ دَعَائِمَ: عَلَى الصَّبْرِ، وَالْیَقِینِ، وَالْعَدْلِ، وَالْجِهَادِ»
📌 بعد از اینکه "شاخصهای معیار" مشخص شود آنگاه میتوانیم، روند "پیشرفت یا پسترفت" نهاد دین را بر اساس ظهورات این شاخصها و با توجه به اهمیت هر شاخص بسنجیم.
حال خودمان قضاوت کنیم...
http://sharhhal.blog.ir/1397/10/23
.................................................
مطالب مرتبط :👇
http://sharhhal.blog.ir/1397/05/19-2
✍️حکایتی از سیره امام خمینی در دوران مبارزات...
🔰 یکی از ویژگیهای حضرت امام قبل و بعد از پیروزی انقلاب این بود که در مبارزات خود به طاغوتها تکیه نمیکردند،[۱] در سالهایی که ایشان در عراق در تبعید به سر میبردند رژیم عراق تمایل زیادی برای همکاری با ایشان علیه رژیم پهلوی داشت اما ایشان مبارزات خود را بصورت مستقل از آنها پیش میبردند. حجتالاسلام سید محمود دعایی نقل میکند:
🔻 در آن زمان(دهه ۵۰) ایران به ملامصطفی بارزانی پناه داده بود و ایران پایگاهی برای کردهای عراقی شده و دولت امکانات و تسهیلات لجستیکی و تبلیغاتی فراوانی در اختیار کردهای عراق قرار داده بود. یک جنگ فرسایشی خونین دراز مدت بین کردهای عراق و رژیم عراق به وجود آمده و شمال عراق ناأمن شده بود. عراقیها هم به دلیل ضرورت مقاومت و مقابله با کردها چندین لشکر نیرومند خودشان را درگیر کرده بودند و دایما این لشکرها تلفات میدادند ...
🔻 بنابراین عراقیها هم متقابلا تصمیم گرفتند به مبارزین ایرانی خارج از کشور و مبارزین ایرانی درون کشور خودشان کمک کنند، برای آنان پایگاهی درست کنند و مساعدت کنند. آنها از هر کسی که حاضر بود در مسیر مبارزاتیاش از امکانات عراق علیه ایران استفاده کند، استقبال میکردند. البته خیلی علاقمند بودند که از وجود حضرت امام هم بهره ببرند، اما امام اجازه ندادند که از ایشان به این شکل بهره برداری شود. در این زمان تیمور بختیار هم خارج از ایران بود. وی در ارتباط با یک جریانی در لبنان گیر افتاده بود و رژیم ایران اصرار داشت که او را دستگیر کند. عراقیها تلاش کردند و توسط ایادی خود در لبنان او را از زندان آزاد کردند و به عراق آوردند و به او پایگاه دادند و او هم که زمانی رئیس ساواک ایران بود به عنوان کسی که داعیه مبارزه رهائی بخش دارد، و درصدد تشکیل جبهه آزادی بخش برای سرنگونی رژیم شاهنشاهی است و در داخل ایران هم طرفداران و یارانی دارد و مایل است همه مبارزین و مخالفین شاه را متحد و متشکل کند مورد حمایت جدی رژیم عراق قرار گرفت. بنابراین عراقیها از کلیه احزاب و تشکلهای سیاسی مخالف شاه مثل حزب توده، جبهه ملی، کنفدراسیون و گروههای اسلامی و مذهبی دعوت کردند که به عراق بیایند و پایگاه تشکیل دهند...
🔻 هیچ گروه مذهبی اصیلی به بختیار نپیوست. تنها یک روحانی بد نام بنام آقای موسی اصفهانی نوه مرحوم آقا سید ابوالحسن اصفهانی بود که به دلیل اختلاف مالی بارژیم ایران به عراق آمده بود، نه به دلیل اختلاف عقیدتی و ایدئولوژیکی گفته میشد که او اختلاسهایی کرده و به همین دلیل تحت تعقیب است، او به محض ورود به بغداد در اطراف بختیار قرار گرفت.
🔻 عراقیها به کلیه مبارزین ایرانی که در خارج از کشور بودند، در اروپا، امریکا یا خاورمیانه و هر جایی که فعالیت میکردند، امکانات تردد و اقامت آموزش و تبلیغ میدادند. آنها کلیه نیازهایی را که یک مبارز برای ادامه راه خود احتیاج دارد در اختیارشان قرار میدادند. در کنار همین امکانات وسیع تبلیغاتی، رادیوی فارسی بغداد که در ایران قبل از این ماجراها شنونده چندانی نداشت در اختیار مبارزین قرار گرفت و به تناسب به قسمتهایی تقسیم شد.[۲]
....................
📝پینوشت:
[۱] « وَ لا تَرْكَنُوا إِلَى الَّذينَ ظَلَمُوا»(۱۱۳ هود) عدم رکون (اعتماد –تکیه) به ظالمان یکی از اصلهای اساسی در مبارزات انبیاء است و در قرآن به پیامبر نسبت به آن تذکری جدی همراه با تحذیر نسبت به عاقبت سخت آن داده میشود.
اما باید دقت کرد که رکون و اعتماد جدا از معنای ارتباط و تعامل است، به طور مثال در همین ماجرا آقای سید محمود دعایی بدون استجازه از حضرت امام شروع به همکاری با رادیو بغداد میکنند و بعد از چند ماه که امام مطلع میشوند بعد از دیدن متن صحبتهای ایشان مانع ادامه این برنامه نمیشوند.
یا به عنوان مثالی دیگر پیش از این، نیز مطلبی در مورد رد پیشنهاد شوروی برای حمایت از ایران در زمان جنگ توسط حضرت امام قرار دادم اما در عین حال در همان زمان ما برخی تعاملهایی در تهیه سلاح در طول جنگ نیز با شوروی داشتیم اما این تعاملها جدا از هضم شدن و ارتباط وثیق با طاغوتی علیه طاغوت دیگر در مسیر مبارزه بود.👇
https://eitaa.com/sharh_hal/1614
http://sharhhal.blog.ir/1398/02/31
[۲] دعایی، محمود، گوشه ای از خاطرات حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمود دعایی، تهران، مؤسسه تنظیم ونشر آثار امام خمینی(س)، مؤسسه چاپ ونشر عروج، ۱۳۸۷ش، صص: ۸۰ -۸۲.
........................
📝 مطلب مرتبط:
✍️مروری بر اعتماد به آمریکا در دولت موقت...
https://eitaa.com/sharh_hal/2176
✍️رکون الی الظالم...
https://eitaa.com/sharh_hal/28
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به یاد حاج قاسم عزیزمان...
✍️ حضرت حجت(عج) در انتظار قدرت مردم است...
🎙 (آیتالله حائری شیرازی:)
🔰در روایتی امیرالمؤمنین(علیه السلام)، به اهل کوفه میگویند:
🔻« عَاتَبْتُكُمْ يَا أَهْلَ الْكُوفَةِ بِمَوَاعِظِ الْقُرْآنِ فَلَمْ أَنْتَفِعْ بِكُمْ» ای اهل کوفه با مواعظ قرآن شما را ملامت کردم اما سودمند نشدم و فرقی به حال شما نداشت.
🔻 «وَ أَدَّبْتُكُمْ بِالدِّرَّةِ فَلَمْ تَسْتَقِيمُوا وَ عَاقَبْتُكُمْ بِالسَّوْطِ الَّذِي يُقَامُ بِهِ الْحُدُودُ فَلَمْ تَرْعَوُوا» شما را با تازیانه پند تأدیب کردم اما درست نشدید و با همان شلاقی که حدود را با آن برپا میکنم شما را عقوبت کردم اما دست از سرپیچی برنداشتید.
«وَ لَقَدْ عَلِمْتُ أَنَّ الَّذِي يُصْلِحُكُمْ هُوَ السَّيْفُ وَ مَا كُنْتُ مُتَحَرِّياً صَلَاحَكُمْ بِفَسَادِ نَفْسِي» [۱] میدانم آنچه شما را درست میکند شمشیر است اما من چنین نیستم که نیکو شدن شما را به تباهی خود بجویم.
🔰 من با شما بجنگم تا شما را در این راه بیاورم؟ من برای اصلاح شما خودم را خراب نمیکنم. «مَا كُنْتُ مُتَحَرِّياً صَلَاحَكُمْ بِفَسَادِ نَفْسِي» یعنی حاکم اگر مردم نخواستند، بخواهد رأی خودش را با سیف به مردم تحمیل بکند میتواند، زورش میرسد اما خودش خراب میشود. جزو حوزه کارش نیست، جزو حوزه حدود الله او نیست.
🔰 حضرتی که در انتظارش هستیم و قیام به سیف میکند به دلیل این که مردم با او هستند میتواند قیام به سیف بکند. اگر ایشان میخواست قیام به سیفی بکند که اقلیت کمی بتوانند [با او باشند] و هر چه بود از بین ببرد و با زور کار بکند، چرا هزار سال صبر بکند؟
🔰 این کار را همان سال او هم میتوانست بکند؛ اگر بنا بود با جنود الهی هر کسی تمرد کرد هلاکش بکنند، این کار هیچ مشکلی نبود! پس ایشان منتظر است تا این ها به یک حد نصابی برسند و به وسیله اینها کار بکند. اگر به وسیله اینها براندازد، مشکلی ندارد. حضرت به وسیله قدرتی که از مردم پیدا میکند مخالفینشان را اعدام بکند اشکالی ندارد. چرا؟ چون یک مجموعه مردم هستند آمدند. این دیگر اکراه نیست.
🔰 آیه «لا اکراه فی الدین» یک اصل مسلم است، یعنی ما به وسیله اکراه کار را پیش نمیبریم، نخواستند نخواستند. انبیاء هرچه آمدند برای براندازی اکراه جنگیدند نه برای تأسیس اکراه، شما ببینید جنگهایی که حضرت کرده است میگوید « وَ هُمْ بَدَؤُكُمْ أَوَّلَ مَرَّة (۱۳ –التوبه)» اولین بار جنگ را آنها آغاز کردند، آنها اکراه میکردند نه تو، پس خواستن و نخواستن تاثیر دارد برای مشروعیت کار ولی فقیه، بخواهند بسیاری از کارها بر او مشروع میشود، نخواستند بسیاری از کارها برایش ممنوع میشود، یعنی او باید مراعات خواسته مردم را بکند. تحمیل به آنها نمیتواند بکند. به وسیله مردم میتواند مردم دیگری را محدود بکند اما وقتی مردم نخواهند نمیکند.
.........................
📝 [۱] مفيد، محمد بن محمد، الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد، چ اول، قم، كنگره شيخ مفيد –۱۴۱۳ ق؛ ج ۱؛ ص: ۲۸۱.
(تذکر: متن و ترجمه روایت را آیتالله حائری به صورت کامل در ابتدای صحبتشان نمیآورند و بنده به جهت روشن شدنتر شدن مطلب عبارت روایت و ترجمه آن را در ابتدای مطلب ایشان به صورت کامل آوردم.)
🔹این مضمون در روایات دیگر و موقفهای دیگری نیز از حضرت ذکر شده است. به طور مثال در روایت دیگری از حضرت آمده است: «قَدْ عَاتَبْتُكُمْ بِدِرَّتِيَ الَّتِي أُعَاتِبُ بِهَا أَهْلِي فَلَمْ تُبَالُوا وَ ضَرَبْتُكُمْ بِسَوْطِيَ الَّذِي أُقِيمُ بِهِ حُدُودَ رَبِّي فَلَمْ تَرْعَوُوا أَ تُرِيدُونَ أَنْ أَضْرِبَكُمْ بِسَيْفِي أَمَا إِنِّي أَعْلَمُ الَّذِي تُرِيدُونَ وَ يُقِيمُ أَوَدَكُمْ وَ لَكِنْ لَا أَشْتَرِي صَلَاحَكُمْ بِفَسَادِ نَفْسِي» الكافي (ط - الإسلامية)؛ ج ۸؛ ص: ۳۶۱.
🔹همچنین ر.ب: خطبه ۱۸۲ نهج البلاغه (للصبحي صالح)؛ ص: ۲۶۳، حضرت در این خطبه پس از ذکر این مضامین گریه میکنند و میفرمایند: أَيْنَ عَمَّارٌ وَ أَيْنَ ابْنُ التَّيِّهَانِ وَ أَيْنَ ذُو الشَّهَادَتَيْنِ وَ أَيْنَ نُظَرَاؤُهُمْ مِنْ إِخْوَانِهِمُ.
🔻به شرح حال بپیوندید.
✍️خاطرهای از مذاکرات پهلوی و سران عشایر...
🔰 تابستان گذشته فرصتی شد تا مباحث حضرت آقا در باب "مذاکره با آمریکا" از ابتدای رهبری ایشان تا زمان کنونی را مروری داشته باشم.
اگر سخنان ایشان در پاسخ به مقاله "مذاکره مستقیم" مهاجرانی و حواشی آن در ۱۲ اردیبهشت ۱۳۶۹ش را آغاز مباحث حضرت آقا در باب نفی مذاکره با آمریکا بدانیم تا کنون بیش از ۳۱ سال است که ایشان در این باب با یک موضع واحد سخن گفتهاند و دلایل متعددی برای مخالفت با "مذاکره با آمریکا" ذکر کردهاند.
🔰 یکی از این دلایل ایشان برای نفی مذاکره با آمریکا این است که آمریکا تا زمانی که قدرت مقابله با شما را داشته باشد وارد مذاکره نمیشود و تلاش او برای مذاکره بعد از شکست در مقابله مستقیم و در واقع تلاش برای ایجاد راهی جدید برای نفوذ و ضربه زدن به شما است. به طور مثال ایشان در این باب میگویند:
🔻«میگویند بیایید مذاکره؛ مذاکره یک فریب است؛ مذاکره بر سر چه؟ بر سر آنچه او میخواهد؛ یعنی اسلحه در دست شما است، جرئت نمیکند بیاید جلو، میگوید آقا آن اسلحه را بده به من، آن اسلحه را بینداز تا من بتوانم هر کاری که میخواهم با تو بکنم، تا من بتوانم هر بلایی میخواهم سر تو بیاورم؛ مذاکره این است. اگر چنانچه در این مذاکرهای که انجام میگیرد شما حرف او را قبول کردی، پدرت درآمده؛ اگر حرف او را قبول نکردی باز همین آش است و همین کاسه: دعوا و سر و صدا و تبلیغات و «آقا اینها زیر بار نمیروند» (۵تیر ۹۸)
🔻«اگر ما امروز راه را برای مذاکره با آمریکاییها و وسوسههای آنها در بخشهای مختلف، باز کنیم، نه فقط زمینهساز نفوذ آشکار و پنهان آنها شدهایم بلکه پیشرفت مورد نظر کشور هیچگاه محقق نخواهد شد و عقبماندگی قطعی خواهد بود.» ۲۸( شهریور ۹۵)
🔰 این تجربه در تعامل استکبار و طاغوت با دیگران، بارهای بار تکرار شده است و مرور این تجربه است که سد راه هزینههای آتی و دوباره آن خواهد بود. داستانهای مذاکرات مستضعفین و مستکبرین باید قصه شب بچههایمان باشد، باید درس کتابهای درسیشان باشد.
🔰حجتالاسلام سید محمود دعایی در خاطرات خود ماجرایی را از مذاکرات نمایندگان پهلوی با سران عشایر نقل میکند که حکایت همین تجربه است:
🔻«سرتیپ اشرفی از ارتشیان زمان شاه بود و آن زمان درجه سرهنگی داشت. او از یک خانواده مذهبی سنتی شیراز بود. هنگامی که عشایر قشقایی فارس علیه حکومت قیام کرده بودند رژیم برای سرکوب آنها لشگرهای مختلفی را آزمایش کرد اما آنها منطقه را به خوبی میشناختند و در کوهها پناه گرفته بودند و امکانات و آذوقه و غیره را به راحتی به دست میآوردند.
🔻همین مساله امکان مقاومتها را طولانیتر میکرد و نیروهای اعزامی شاه توان مقاومت و مقابله در برابر آنها را نداشتند. رژیم شاه به استفاده از یک شیوه جدید دست زد و سعی کرد تا از احساسات پاک و مذهبی عشایر استفاده کند. سرهنگ اشرفی را که از یک خانواده مذهبی و سید بود انتخاب کرد. سرهنگ اشرفی یک برادرش از هواداران فدائیان اسلام بود که در جریانات قیام نواب صفوی بازداشت و شکنجه شد.
🔻 به هر حال این سرهنگ به طمع ارتقاء درجه شال سبزی به گردن انداخت و قرآنی را در دست گرفت و پیش قشقاییها رفت. قشقاییها او را میشناختند و با فامیل او آشنایی داشتند.
به قشقاییها گفت من برای مذاکره آمدهام، من قرآن به دست و شال سبز به گردن نزد شما آمدم و قصدی جز ایجاد تفاهم ندارم. قشقاییها او را به مخفیگاه و خیمه خود بردند و او با رئیس ایل و بزرگان قشقایی مذاکره کرد.
🔻پس از این که از محل مذاکره برگشت در مسیر با قدمهای خود فاصله بین قرارگاه مبارزین قشقائی و محل استقرار ارتش را متر کرد و دستور داد آنان را به توپ ببندند. بسیاری از سران رهبران عشایر را سرکوب نموده و شهید کردند. او بسیاری از عناصر آزاده و مستقل و مقاوم را دستگیر و اسیر کرد. البته شکست این دلاوران بر مبارزان و عناصر آزادیخواه گران آمد و آنان را افسرده کرد.
🔻در مقابلش رژیم از این عمل خوشحال شد و به پاس این پیروزی درجه سرتیپی به سرهنگ اشرفی داد. بعد از آن مأموریتهای خارج از کشور علی الخصوص سفر به کشورهای اسلامی مثل عراق، مصر و سایر کشورهای عربی منطقه به او داده میشد. او هم در ظاهر زیارت عاشورا میخواند، به حج میرفت، به عمره میرفت و در تمام مناسبتهای سوگواری و زیارتی شرکت میکرد و یک حالت مقدس مآبی گرفته بود.»
گوشهای از خاطرات حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمود دعایی، صص: ۱۵۹-۱۶۰.
🔻به شرح حال بپیوندید.
هدایت شده از محمد استوار میمندی
🔰داغ دل گرانی ها
✍وضعیت معیشت مردم خراب است، با چه زبانی باید به مسئولین دولتی و غیر دولتی گفت که مستضعفان دیگر تاب گرانی های جدید و اجاره مسکن های نجومی را ندارند؟
♻️با چه زبانی باید گفت بیکاری و گرانی کمر مردم را خم کرده و دنیا را در نگاهشان تیره و تار کرده است؟
♻️آخر مردم و به خصوص جوانان در آستانه ازدواج چه گناهی کرده اند که بسیاری از آنها از بسیاری از حداقل ها نیز باید محروم باشند؟
♻️هر چقدر هم قوه قضائیه با سلاطین ثروت های بادآورده سکه، شکر، خودرو و مرغ برخورد می کند اما سیستم فشل دولتی ها و برنامه ریزی های فشل تر بعضی از مسئولین کار را خراب تر می کند و در این میان این، توصیه های حضرت آقاست که در عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی بر زمین مانده است.
♻️درست است که آمریکا با تحریم های ظالمانه اش ابتکار عمل مسئولین را پایین آورده اما حرکت های جهادی مبتکرانه در چارچوب اقتصاد مقاومتی نیز چندان دیده نمی شود.
♻️گویی اراده ای بر کنترل بازار و سبک کردن بار محرومان جامعه نیست، نمی دانم شاید هم اراده عده ای بر خرابکاری و به گروگان گیری معیشت مردم باشد و در این میان لایه هایی از خود مردم هم در خراب تر کردن بازار نقش آفرینی می کنند.
♻️این بار به قلم نگارنده در این متن خرده نگیرید که وقتی می بینم قدرت خرید مردم به حداقل کل این سال ها رسیده است و وقتی طلاب نیازمندی که شرمنده همسر و فرزندان خود هستند را می بینم در کنار بیکاری جوان ها و وضعیت آشفته بازار خودرو، لوازم خانگی، مسکن، حبوبات، مرغ و تخم مرغ و هر چیز دیگری که بخواهی با آن سد جوعی کنی بهتر از این نمی توانم بنویسم.
✅اما این را نیز به خوبی می دانم که مردم عزیز ما با اینکه از یک سو از فشار دشمن و از سوی دیگر از بی تدبیری و خیانت داخلی در این اوضاع نابسامان اقتصادی تحت شدیدترین فشارها هستند اما حاضر نیستند ذره ای در دفاع از اسلام و انقلاب عقب بنشینند و البته به خوبی فهمیده اند که در طول این سالها هر گاه به اشارات رهبر عمل شده کشور به جلو حرکت کرده و هر گاه فرامین رهبر بر زمین مانده فلاکت و عقب ماندگی کشور بیشتر شده است.
📣کار از درد دل گذشته و باید داغ دل را درمانی کرد.
http://eitaa.com/joinchat/839385090C17be5777cc
شرح حال
🔰داغ دل گرانی ها ✍وضعیت معیشت مردم خراب است، با چه زبانی باید به مسئولین دولتی و غیر دولتی گفت که م
این کانال حجتالاسلام و المسلمین استوار میمندی مدیر جدید فاضل، جوان و انقلابی حوزه علمیه فارس است.
✍️حکومت و ولایت اساس تضاعف است...
🎙(تخلیص بخشهایی از سخنرانی آیتالله حائری شیرازی)
🔰 کسی که از نظر نیت در مرتبهی یک میلیون برابر دیگری قرار دارد، دو رکعت نماز این ثواب یک میلیون دیگران است. به خاطر این که نیت ضریب میدهد. گاهی موقعیت فرد نیز به خاطر این که در رأس یک مخروط است و اگر پیشروی کرد، کل آن مخروط پشت سرِ او میآید چنین است.
🔰 هرَم اقتداء در جامعه رأسی دارد، هر کسی در رأس هِرَم قرار گرفت، اگر توقف کند توقف کل هِرَم است، اگر حرکت کند حرکت کل هِرَم است و ثواب آنها مشروط به این است، پیشروی او پیشروی همه هست، آن مجموعهای که به او اقتداء میکند تابع او است، از باب «من سَنَّ سنه حسنه فله اجر من عمل بها» او نیز ثواب آنها را میبرد.
🔰 این ریشهی تضاعف است. یعنی هر کس عمل بکند، این اجر او میآید بدون این که از اجر عامل چیزی کسر بشود. به خاطر چی است؟ به خاطر اینکه رأس هِرَم است. یک کله قندی را در نظر بگیرید، این نقطهی جلویی او جلو برود، تمام اعضای کله قند همراه او میرود. حالا اگر این ابعاد نامحدود داشته باشد، در زمان و مکان؛ طبیعتاً این قسمت نامحدود همراه با این نقطه دارد حرکت میکند. این نقطه ترسید ایستاد، موجب ایستادن همه میشود. نترسید و حرکت کرد، موجب حرکت همه میشود. مقام رهبری جزء ریشههای تضاعف است، امامت جزء ریشههای تضاعف است و هر کسی در شعاع قدرت خودش، شعاع مسئولیت خودش امامت دارد.
🔰 در درون خودِ انسان عقل رهبری میکند، اختیار رهبری میکند، همهی دستگاه، دست و پا و اعضاء و جوارح را امامت دارد. اگر او اصلاح شد همهی آنها اصلاح میشود. اگر این قدم برداشت به سوی نور حرکت کرد بقیه میروند.
🔰 ریشههای تضاعف را یکی، یکی استقصاء کنید، این نصف کار است اما نیمهی کوچکتر کار است. نیمهی بزرگتر کار این است که وقتی از کثرتها فارق شدید رابطهی این کثرتها را با هم پیدا بکنید تا به یک وحدتی برسید.
🔰 یعنی این چیزهایی که یکی، یکی موجبات تضاعف و تکاثر را به وجود میآورد، بین خودشان یک نوع علیت و یک نوع رابطهی علی وجود دارد، یک نوع ارتباط وجود دارد. یعنی شما بعد از تحقیق هر چند تایی را به یک علت بر میگردانید. تا بعد آن چند تا علت را هم اگر دقت بکنید بین خودشان یکی حالت اصلی و اساسیتر را دارد و علیت بالاتر را پیدا میکند تا میرسید به یک دانه که آن میشود "عله العلل در تضاعف" و آن است که یکی را دَه تا میکند، دَه تا را صد تا میکند.
🔰 خداوند متعال میگوید: «اللهُ وَلِيُّ الَّذينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَي النُّورِ وَ الَّذينَ کَفَرُوا أَوْلِياؤُهُمُ الطَّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَي الظُّلُماتِ». یعنی خروج از نور به ظلمت و خروج از ظلمت به سوی نور، که شما تمام مفاسد را که تعداد بکنید و ریشه یابی کنید و احصاء کنید تحت عنوان خروج از نور به ظلمت میتوانید، بگنجانید و تمام اصلاحات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و هر چه اسم آن را بگذارید که بتوانید در تحت معنای اصلاح و اصلاحات و تکامل و ترقی عنوانی به او بدهید، مجموعاً تحت عنوان خروج از ظلمت به سوی نور گنجانده بشود؛ هر دوی اینها را خداوند متعال مشروط به تحقق ولایت میکند.
🔰 آنهایی که میخواهند فاسد کنند اوّل حکومت تشکیل میدهند، بعد فساد میکنند، مسألهی حکومت و ولایت است که اساس تضاعف است. مسألهی تشکّل است که اساس تضاعف است و تضاعف به وجود میآورد. آنها میآیند متشکّل میشوند، بعد از تشکّلشان فساد و انحراف ایجاد میکنند. این تقیدی که دشمنان اسلام دارند به تشکّل یک تقید اصولی است. قرآن به ما گفته است اوّل ولایت بعد حرکت، اوّل تشکل، بعد حرکت و بعد از تشکل، قدرت.
🔰 «الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ». اوّل ولایت است، بعد امر به معروف و نهی از منکر. مشرکون و مشرکات و منافقون و منافقات و کافرون؛ اینها هم همین طور هستند، «بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ». آنها هم نهی از معروف و امر به منکری که میکنند، بعد از تحقق تشکّل است.
🔰 امام در مسأله ی حکومت اسلامی تعبیری میگوید که " الاسلام هو الحکومه" اصلاً اسلام جز حکومت هیچ چیزی نیست. "و الاحکام قوانینها و هی من شئونها".
این همه حکم حلال و حرام و مستحب و واجب و اینها مجموعاً که داریم، قوانین آن حکومت خدا و ولایت خدا است. این که داریم اگر کسی عبادت بکند، نماز بخواند هزار سال، «حتی یکون کالحنایا» منحنی بشود، روزه بگیرد آن اندازه که شکم او به پشت او بچسبد و هزار بار حج برود؛ اما تحت ولایت نباشد. خب این «اللهُ وَلِيُّ الَّذينَ آمَنُوا» حاصل نشده.
..........
🔻به شرح حال بپیوندید.
شرح حال
✍️حکومت و ولایت اساس تضاعف است... 🎙(تخلیص بخشهایی از سخنرانی آیتالله حائری شیرازی) 🔰 کسی که از نظ
توضیح: با توجه به فهم بنده خصوصا با توجه به متن کامل سخنان آیتالله حائری در این مورد و برخی مطالب دیگر ایشان، مراد ایشان از حکومت، تشکل نظاممند امت که رابطه عرضی ولایت نسبت به یکدیگر دارند ذیل ولایت امام جامعه است، ولایت امام جامعه که مراتب طولی نیز دارد.
🔰 پیشنهاداتی برای درآمدزایی دوستان طلبه... ( قسمت اول)
✅ این روزها که اوضاع اقتصادی روز به روز بدتر میشود و فشارها بر دوستان طلبه بیشتر و بیشتر، خودش میتواند فرصتی برای ایجاد یک اشتغال و کم کم استقلال مالی از شهریه باشد.
در همین رابطه اطلاعات و تجربیاتی دارم که با دوستانم درمیان میگذارم.
✅ بنده از سال اول طلبگی به لطف خداوند مشغول کار شدم و به مرور کارهایی انجام دادم، برخی اطرافیانم نیز کارهایی انجام دادند که سعی میکنم به صورت مختصر این تجربیات را با دوستان درمیان بگذارم.
🔻 برخی دوستان طلبهام کارهای مثل کارهای کشاورزی، گلخانهداری، زنبورداری، پرورش بلدرچین، بوقلمون، مرغ محلی، مغازههای مختلف، برق کاری و تدوین فیلم و طراحی، برنامه نویسی، کارهای اداری در موسسات حوزوی و... انجام داده و میدهند که برای هر کدام یک یا چند مورد را سراغ دارم و اگر دوستی بخواهد میتوانم آنها را مرتبط کنم اما از این جهت که این چنین گزینههایی را چندان مرتبط با کار طلبگی نمیدانم آنها را پیشنهاد نمیدهم و به آنها اولویتی نمیدهم.
🔻 البته از میان این کارهای بیاولویت یکی از آنها است که این روزها درآمد خوبی دارد و وقت خاصی هم نمیگیرد را توصیه میکنم و آن هم سرمایهگذاری در بورس است، فیالجمله در مورد آن بگویم که دوستان در صورت امکان حتما عرضه اولیههای دولتی را که تا یک سالی شاید ادامه داشته باشند را تا جای ممکن برای خود و خانوادهیشان خریداری کنند که سرمایهگذاری مطمئن و خوبی است و اگر راهنمایی بیشتری خواستید به صورت خصوصی پیام دهید تا اگر چیزی بلد بودم خدمتتان عرض کنم.
🔻 یکی دیگر از کارهایی که شاید بیتناسب به نظر برسد اما فضای کار تبلیغی هم در آن فراهم است استفاده از زبانهای خارجی است، برخی از دوستان بنده کارهایی مثل توریست گردانی، ترجمه، مجریگری و گزارشگری و... انجام میدهند که درآمد خوبی هم دارد.
✅برخی کارها کمی تناسب بیشتری با کار طلبگی دارد که به ترتیب اولیت آنها را ذکر میکنم:
🔻 اولین موردی که بنده از قریب به ۴ سال قبل راه انداختم و بعد از راه افتادن با گذاشتن وقت محدودی درآمدی نسبتا خوبی میتوان از آن بدست آورد، فرستادن محصولات حجاب، چادر و... برای دیگر نقاط است، بنده با همکاری یکی از آشنایان چندسال قبل مغازهای اجاره کردیم و جنسهای خوب و ... در این کار را هم چون قم به نوعی مرکزیتی در این کار دارد، شناسایی کردم و خلاصه از قم جنس میفرستادیم و آنجا فروشنده میفروخت، البته بعد از یکی دو سال با وجود سود نسبتا خوبش کل کار را به همان آشنایمان تحویل دادم و خلاصه اگر دوستان راهنمایی خواستند میتوانم آنها را راهنمایی کنم.
🔻 مورد دوم "خانه بازی" است که یکی از بستگان طلبهام راه انداخته است و در ضمن آن کار تبلیغی هم میکند، او با اجاره کردن سالنی و تجهیز کردن آن به وسایل مختلف بازی محیطی جذاب برای حضور کودکان فراهم کرده است و در ضمن بازی خانم ایشان برنامههایی مثل قصهگویی و دیگر کارهای تربیتی انجام میدهند، در این خانه بازی از بچهها به صورت دائم و با برنامه منظم هم ثبت نام صورت میگیرد. از آن جهت که در برخی کارهای این برنامه دخیل بودهام و صاحب آن از آشنایان نزدیک است، اگر دوستان علاقه داشتند میتوانم آنها را راهنمایی بیشتری کنم.
🔻 مورد سوم مغازه محصولات فرهنگی، کتاب، نوشت افزارهای ایرانی و... است، این کار را هم یکی از بستگان طلبهام که بسیار با سلیقه و ذوق هستند، راه انداخته است و از نظر فرهنگی هم به واسطه کارهایی نظیر پویش کتابخوانی، معرفی کتاب و... بسیار مؤثر بوده است، ایشان در حال حاضر در حال توسعه کارشان هستند و شعبههای جدیدی را دارند تأسیس میکنند و دوستان در صورتی که علاقه داشته باشند به شکلهای مختلف با ایشان همکاری کنند یا مشورت بگیرند، میتوانند به کانال ایشان در ایتا یا صفحه اینستاگرام مغازه ایشان مراجعه کنند.👇
http://instagram.com/ketab_peyk_roshana
https://eitaa.com/roshanayemann
در مورد دو کار اخیر این تذکر جدی را بدهم که ذوق و سلیقه بسیار مؤثر است و اگر با خلاقیت و هنرمندی در آنها عمل نشود شکست کار قطعی است.
🔻 مورد چهارم تأسیس مدرسه است، چند نفر از بستگان نزدیک بنده سالها است که مدرسه غیرانتفاعی دارند، چند نفر از دوستان طلبه هم دورهایم هم مدارسی در قم راه انداختهاند و از روی علم عرض میکنم که این کار، هم درآمد بسیار خوبی دارد و هم فضای بسیار مستعدی برای کار فرهنگی دارد، خصوصا که اخذ مجوز آن نیز برای طلاب نسبتا راحت است، برای تأسیس مدرسه هم در قالبهای مختلفی میتوان عمل کرد، مدارس قرآنی، مدارس مرتبط با بهزیستی و خلاصه آموزش پرورش است؛ البته برای تأسیس مدرسه نیاز به یک سرمایه نسبتا خوب یا شریک دارید.
ادامه در قسمت دوم
🔰 پیشنهاداتی برای درآمدزایی دوستان طلبه... ( قسمت دوم)
✅ در قسمت قبل برخی شغلهایی که خودم یا اطرافیان طلبهام راهانداختهاند و از آن کسب درآمد میکنند را معرفی کردم.
در ادامه برخی فرصتهای دیگر کسب درآمد را به ترتیب اولویت و نسبت با فضای طلبگی را معرفی میکنم.
🔻 مورد پنجم که بازهم کار آموزشی است اما دردسرهایش و البته درآمدش نیز نسبت به مدرسه کمتر است، تدریس است، در حال حاضر آموزش پرورش با امتیازهای مختلفی طلاب را جذب میکند، چه به صورت استخدام و چه به صورت سرباز طلبه، اگر هیچ کدام از این موارد هم نشود، دوستان میتوانند به مدارس غیردولتی مراجعه کنند و در این مدارس بدون تشریفات مرسوم برای تدریس در رشتههای مختلف جذب شوند، بنده در این زمینه هم تجربیاتی دارم که اگر دوستان خواستند میتوانم آنها را راهنمایی کنم.
البته دوستان طلبه میتوانند در دانشگاه نیز تدریس کنند، چند نفر از دوستان بنده در رشتههای مرتبط با دوره دانشگاهشان ضمن کار طلبگی در دانشگاه نیز تدریس میکنند، برخی دیگر نیز در رشتههای مرتبط با حوزه، اگر دوستان همت کنند و بعد از پایه دهم به دانشگاه بروند در مقاطع دکتری و ارشد مشغول به تحصیل شوند با ارتباطاتی که با فضای دانشگاه گرفته میشود، خیلی راحت میتوانید برای تدریس یا کارهای پژوهشی و علمی در پژوهشکدههای مختلف جذب شوید، برخی رشتهها فقط از طلاب پذیرش دارند یا طلاب در آنها اولویت پذیرش دارند مثلا مدرسی انقلاب اسلامی، این مسیر شما را وارد فضایی نخبگانی میکند و مزیتها و معایب خاص خودش را دارد، مهمترین مزیتش شاید درآمد خوب و پرستیژ آن باشد! مهمترین عیب آن هم شاید دور شدن شما از فضای سنتی حوزه باشد.
🔻 البته کارهایی چون مسئول فرهنگی، نماینده ولی فقیه شدن در فلان مجموعه، یا امام جمعه شدن یا قاضی و... را عرض نکردم، چون توضیح واضحات بود.
🔻و اما دو گزینه دیگر میماند که به عقیده بنده بعد از کارهای اصلی و مرسوم طلبه یعنی تحصیل و تبلیغ شاید بهترین و مفیدترین کار طلبه باشد و به دوستان پیشنهاد میدهم به هیچ وجه حتی در صورت درآمد بسیار ناچیز هم این دو گزینه را از دست ندهند.
و آن هم کار تدریس حوزوی و تربیت طلبه و کارهای پژوهشی در مؤسسات حوزوی است، این دو کار کمی تخصصی است، اما نیاز در آن بسیار زیاد است و نیرو هم کم، دوستان در طول دوره طلبگی که معمولا با موارد مختلفی خصوصا در کارهای پژوهشی مواجه میشوند، فرصت ورود به آنها را از دست ندهند. بنده با اینکه به صورت بالفعل انجام همه موارد قبل برایم مقدور بود و برخی هست اما از روی تجربه این دو گزینه آخر را بر همه موارد مذکور ترجیح داده و میدهم.
برای آشنایی با مؤسسات مختلف پژوهشی قم میتوانید به کتابی با اسم «شناسه» که عمده این مؤسسات را معرفی کرده است مراجعه فرمایید.
شرح حال
🔰 پیشنهاداتی برای درآمدزایی دوستان طلبه... ( قسمت اول) ✅ این روزها که اوضاع اقتصادی روز به روز بدتر
دوستان حتما برای ETF های بعدی دولت اقدام کنند، برای هر فرد تا پنج میلیون میتوانید خرید کنید.
البته اگر از صندوق قبلی نخریده باشند وگرنه سه میلیون تومان میتوانند خرید کنند.
اگر همه پساندازتان را هم برای آنها دادید، ان شاء الله ضرر نخواهید کرد.
صندوق قبلی چون سهام بانک بود بنده شبهاتی داشتم و نخریدم ولی اینها مربوط به پتروشیمی و صنایع فولاد و مس و.. است و در آینده هم این صنایع ان شاء الله رشد زیادی خواهند کرد.
صندوق قبلی دو میلیون بود که طی کمتر از دو ماه ارزش آن به قیمت ۶ میلیون رسید.
خلاصه اینکه دوستان طلبه عزیزم این فرصت را برای سرمایهگذاری برای فرزندان و خودتان قدر بدانید.
https://ihadaf.com/زمان-عرضه-صندوق-های-etf-بعدی/
شرح حال
دوستان حتما برای ETF های بعدی دولت اقدام کنند، برای هر فرد تا پنج میلیون میتوانید خرید کنید. البته
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
از جمله عواملی که موجب رشد خوب صنایع پتروشیمی و صنایع مربوط به مواد معدنی است، قرارداد جدید با چین، رشد قیمت دلار و ان شاء الله اقدامات خوب مجلس جدید و علی برکت الله خلاص شدن از شر این دولت است.
شرح حال
از جمله عواملی که موجب رشد خوب صنایع پتروشیمی و صنایع مربوط به مواد معدنی است، قرارداد جدید با چین،
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اگر دوستان خانه دار هستند که الحمدلله ولی اگر اجاره نشین هستند امید است که با تصویب قانون مالیات بر عایدی مسکن بازار دلالی از مسکن رخت ببندد و قیمت مسکن که موج تورمی خود را طی کرده نه تنها چندوقتی گران نشود بلکه ارزان هم شود.
مجلس قبل بر اساس نقل برخی، به دلایلی چون نقش داشتن خود نمایندگان در بازار مسکن و ذی نفع بودن و نیز دخالتهای برخی مسئولان مثل وزیر راه اسبق و... این قانون را تصویب نکرد.
امید است که این مجلس این کار را ان شاء الله انجام دهد.
شرح حال
اگر دوستان خانه دار هستند که الحمدلله ولی اگر اجاره نشین هستند امید است که با تصویب قانون مالیات بر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این نمودار نشان میدهد چه شک عجیب و بیسابقهای در قیمت دلار در دولت آقای روحانی وارد شده است.
این شک همانطور که خطرناک است و موجب فشار کمرشکن به مردم میشود، اگر بتوانیم از آن عبور کنیم فرصت شگرفی برای تولید و صادرات کشور فراهم میکند، فلذا سرمایهگذاری در قسمتهایی که به صادرات مرتبط است مثل ETFهایی که عرض شد، میتواند بسیار سودآور باشد.
شرح حال
اگر دوستان خانه دار هستند که الحمدلله ولی اگر اجاره نشین هستند امید است که با تصویب قانون مالیات بر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺سالهاست قانون مالیات بر عایدی سرمایه در کشورهای دیگر تصویب و اجرایی شده ولی این طرح در کشاکش مجلس و دولت، سالهاست که خاک میخورد در حالیکه با اجرای آن میتوان از تورم افسارگسیخته در بازارهای غیر مولدی همچون ارز و سکه جلوگیری کرد.
.........
مطالبه جدی ما از نمایندگان مجلس باید تصویب هرچه سریعتر این قانون و قانونهای مشابه آن باشد.
آزمون اصلی مجلس مبارزه ساختاری با مولدهای فساد و سوداگری است.
شرح حال
🔰 پیشنهاداتی برای درآمدزایی دوستان طلبه... ( قسمت دوم) ✅ در قسمت قبل برخی شغلهایی که خودم یا اطراف
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
همه راههایی که به ذهنم میرسید را گفتم، اما ظاهرا راه بالاتری هم هست، راه کار برای خدا و اتکاء به او و رزق من حیث لایحتسبش.
متکی به وسیله ساز شدن عوض اتکاء به وسیله.
شرح حال
همه راههایی که به ذهنم میرسید را گفتم، اما ظاهرا راه بالاتری هم هست، راه کار برای خدا و اتکاء به ا
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸 استخدام در دولت، توکل انسان را کم می کند🔸
کسی که ماهیانه، حقوق یا شهریه میگیرد و خودش را به دولت میفروشد و با آن ارتزاق میکند، چشمش به دست دولت است، نه خدا. این فرد چطور میتواند با تمام وجود، چشمش به دست خدا باشد؟ اما هنگامی که ثمرۀ کار خودش را دید، از خدا میخواهد که به او توفیق کار بیشتر بدهد. میگوید من تلاش میکنم این نخواست، یکی دیگر. اما کسی که میگوید اگر دولت نخواست برای او کار بکنم، بعد چه میشود؟ چنین فردی از نظر اعتقادات تحلیل میرود.
یک فردی در جملۀ اول وصیتنامهاش نوشت: «پسرانم را توصیه میکنم که در شغل #نوکری وارد نشوند!»
نوکری یعنی استخدام دولت شدن! جوری باش اگر یک روز خواستند با تو تسویه حساب کنند، نترسی! میگوید روزیِ خودت را دست کسی نده که هر روز بلرزی که بیرونم میکنند یا چه کسی در رأس کار هست و چه کسی نیست؟ روزیِ کم با حفظ استقلال، به انسان شخصیت و عزت میدهد. روزی فراوان ولی مصرفی بودن، وابستگی انسان را سنگین میکند.
48.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️مصاحبه کامل بدون تعارف با روحالله زم...
دیندش ارزشش را دارد.
🔻به شرح حال بپیوندید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 وقتی حضرت آقا با اشاره به مخاطبان خود میگویند شما ان شاء الله شکست آمریکا و به زانو درآمدن اسرائیل را میبینید، دلگرم باشید و برای آیندهای خوب خود و زندگیتان را آماده کنید.
کمربندها را محکم ببندید و خود را از بارهای دنیا و نفسانیت آزاد کنید که مسیر طولانی و سختی پیشرو داریم.
مسیری که انتهای بسیار خوشی دارد.
به فضل الهی ما برافراشته شدن پرچمهای لااله الا الله را بر قلل رفیع عالم خواهیم دید.
🔻به شرح حال بپیوندید.
آیتالله دلار.pdf
805.6K
📝 جزوه آیتالله دلار
🔻در این جزوه مروری صورت میگیرد بر تحولات فرهنگی و سیاستهای اقتصادی متأثر بر فرهنگ و نیز پروژههای سیاسی - فرهنگی دوره اصلاحات در راستای تغییر هویت جمهوری اسلامی.
نام این جزوه از تعبیر یکی از اندیشمندان غربی گرفته شده است:
There was only one grand Ayatollah in Iran, Ayatollah Dollar
یعنی الان در ایران فقط یک آیتالله بزرگ وجود دارد و آن هم آیتالله دلار است.
میتوان ادعا کرد در دولت آقای روحانی یک دور آنچه از تجربهها و شکستهای جریان اصلاحات تا سال ۱۳۸۴ رخ داده بود مجددا تکرار شد.
از این جهت خواندن این جزوه و مقایسه آن با آنچه در دوره روحانی گذشت بسیار جالب است.
اما نکته اصلی که انگیزه بنده از انتشار این جزوه در این برهه از زمان است توجه دادن به رابطه سیاستهای اقتصادی این روزهای دولت با تاثیرات فرهنگی و نتایج سیاسی آن است، وارد شدن جمعیت کثیری از مردم به بورس با حمایتهای دولت نتایج فرهنگی خاص خود را به دنبال دارد که نتیجه آن در انتخاباتها و سیاست خود را نشان خواهد داد.
............................
این جزوه از جزوات خوب دوره دانشجویی ما بود و مطالب آن را تا جایی که بنده اطاع داشتم و تحقیق کردم درست است اما از این جهت که نام نویسنده آن را نمیدانم و در جزوه نیز ذکر نشده است، دوستان در صورتی که خواستند به مطالب آن ارجاع دهند به صورت مستقل تحقیقی انجام دهند.
🔻به شرح حال بپیوندید.
🔻این تصاویر پشت دلارهای مختلف است که با وجود تغییر شکل آن یک جمله در همه آنها تکرار شده است:
👉"IN GOD WE TRUST"
یعنی ما فقط به خدا توکل داریم.
..........................
🔻خوب است تاریخچه آمریکا را بدانیم و بدانیم که یکی از انگیزههای مهاجرت به آمریکا تشکیل سرزمین موعود بود، بدانیم که بخش زیادی از مهاجرین به این کشور مسیحیان و یهودیان معتقد و با ایمان بودند.
شاید نتیجهگیری شما از این شعار روی دلار این باشد که نباید فریب ظاهر را خورد اما خیر، باید گفت نباید فریب ساختارها و قواعدی را خورد که ناخواسته و تدریجا ما را تغییر داده و برده و دستآموز خود میکنند.
................
🔻 آیتالله حائری شیرازی در مورد این جمله پشت دلار میگفتند:
آمریکا روی دلارشان مینویسند به خدا اعتقاد دارند ولی خداییش ندارند. روی دلار مینویسند «In God we trust»، تقدیم و تأخیر را هم رعایت میکند نمیگوید «We trust in God» قید را نمیآورد بعد از فعل و فاعل، قید را آورده است قبل از فعل و فاعل «In God we trust»؛ ما فقط به خدا توکل داریم. تو بگو و ما هم باور کنیم. فلسطینیها باید بگویند «In God we trust» نه شما. شما باید بگویید «In money we trust»؛ فقط به پول ما توکل میکنیم.
🔻به شرح حال بپیوندید.
eghtesad.pdf
134.7K
📝 جزوه "یک تصویر هوایی از اقتصاد"
🔻 این جزوه در ۳ بخش گستره علم اقتصاد، منبع شناسی ادبیات اقتصاد و جریان شناسی اقتصاددانان ایران، به صورت مختصر مباحث کلی از اقتصاد را ارائه میکند.
..................
🔻مهمترین بخش این جزوه جریانشناسی اقتصاددانان ایران است که در ۳ بخش زیر جریانهای مختلف اقتصادی حاکم بر کشور پس از انقلاب را توضیح میدهد:
اقتصاد لیبرالی "بازار آزاد" که بیشتر در دوران آقای هاشمی و روحانی بر کشور حاکم بود و هست؛
جریان تقریبا سوسیالیستی "توسعه اقتصادی مستقل" که مقداری در دوره میرحسین موسوی و خاتمی قدرت داشته است؛
و در آخر اقتصاد اسلامی که این نگاه نیز در عرصههایی چون تصویب برخی قوانین کشور دخیل بوده است.
🔻به شرح حال بپیوندید.
شرح حال
🔺سالهاست قانون مالیات بر عایدی سرمایه در کشورهای دیگر تصویب و اجرایی شده ولی این طرح در کشاکش مجلس
امروز دو فوریت این طرح تصویب شد و ان شاء الله خبر خوشی برای مستاجر ها در راه است.