✍ توضیحی در مورد لقب امیرالمؤمنین...
📝طبق آنچه در روایات ذکر شده است، لقب امیرالمؤمنین خاص حضرت امیر(علیه السلام) میباشد و حتی به سایر اهل بیت نیز گفته نشده است.
👈در روایتی یکی از اصحاب امام صادق(علیه السلام) از ایشان سؤال میکند آیا قائم اهل بیت با لقب امیرالمؤمنین سلام داده میشود؟
حضرت پاسخ میدهند: «لَا ذَاكَ اسْمٌ سَمَّى اللَّهُ بِهِ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع لَمْ يُسَمَّ بِهِ أَحَدٌ قَبْلَهُ- وَ لَا يَتَسَمَّى بِهِ بَعْدَهُ إِلَّا كَافِرٌ»
🔹نخیر این اسمی است که خداوند امیرالمؤمنین (علیه السلام) را به آن نامیده است و هیچ کس را قبل از آن به این نام ننامیده است و بعد از ایشان هم، کسی به این نام نامیده نشود الا اینکه کافر باشد.(۱)
📝معمولا ما تصورمان این است که لقب امیرالمؤمنین به معنای فرمانده و أمیر مؤمنان است و در توضیح علت اتصاف این عنوان برای امیرالمؤمنین گفتهاند چون ایشان جانشین بلافصل پیامبر میباشند و در مقابل کسانی که سایر خلفای چهارگانه را امیرخود میدانستهاند، این لقب به ایشان تعلق گرفته است. اما باید گفت اگرچه حضرت، فرمانده و زعیم مؤمنان هستند ولی سایر اهل بیت نیز چنین هستند و آنچه در روایات گفته شده است، اشاره به معنای دیگری است.
⁉️اما معنای خاص امیرالمؤمنین که لقب حضرت شده است، چیست؟
👈 در روایتی از کتاب شریف کافی یکی از اصحاب امام صادق(علیه السلام) از ایشان میپرسد:
«لِمَ سُمِّيَ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ (ع)»
🔹چرا امیرالمؤمنین به این لقب نامیده شدهاند؟ حضرت پاسخ میدهند: «لِأَنَّهُ يَمِيرُهُمْ الْعِلْمَ أَ مَا سَمِعْتَ فِي كِتَابِ اللَّهِ- وَ نَمِيرُ أَهْلَنا»
🔹چون حضرت روزی میدهد، علم را، آیا در قرآن نشنیدهای «نمیر أهلنا».(۲)
📝 «میر» به معنای روزی است و در سوره مبارکه یوسف برادران یوسف وقتی میخواهند به حضرت یعقوب بگویند ما به واسطه کمکهای عزیز مصر خانواده خود را روزی میدهیم، عبارت «نَمِيرُ أَهْلَنا» را بکار میبرند. بنابراین صیغه متکلم وحده ماده «میر» میشود «أَمِیِرُ» یعنی روزی میدهم.
👈در روایت دیگری نیز در مورد چرایی نامیده شدن حضرت به این لقب گفته شده است: «لِأَنَّ مِيرَةَ الْمُؤْمِنِينَ مِنْ عِنْدِهِ يَمِيرُهُمُ الْعِلْمَ.» چون حضرت روزی میدهد مؤمنین را از نزد خودش، روزی میدهد علمرا.(۳)
......
📝منابع:
1. الكافي (ط - الإسلامية) ؛ ج ۱؛ ص: ۴۱۱.
در روایت دیگری گفته شده است هرکس به این لقب نامیده شود و راضی باشد در سرونوشتت چنین میشود که مفعول واقع خواهد شد.
2. الكافي (ط - الإسلامية) ؛ ج ۱؛ ص: ۴۱۲.
3. همان.
........
🔻به شرح حال بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/2649292800C180b1e3e87
✍إِنَ اللَّهَ جَمِيلٌ يُحِبُّ الْجَمَال...
✅ روز اولی که برای آموزشی سربازی طلاب، در پادگان جمع شده بودیم، به وضعیت ظاهری طلاب دقت میکردم، تقریبا همه لباسهای خیلی ساده داشتند البته در این سادگی برخی لباسهایشان تمیز و مرتب بود و برخی هم چندان لباسهایشان مرتب و اتو کشیده و سایز نبود.
✅ در میان این طلاب یک طلبه توجهم را خیلی به خود جلب کرد، لباس پوشیدنش، راه رفتنش، ایستادنش همه منظم و مؤدبانه بود؛ با خودم گفتم این، باید طلبه فاضل و باشخصیتی باشد؛ اما دو سه دقیقه از این دیدن و فکرها نگذشته بود که از فرمانده پاسدار ما خداحافظی کرد و رفت و دیگر هم در دوره ندیدمش.
در طول دوره وضعیت ظاهری پاسدارها هم خوب بود؛ اما بعد از چند روز یک جوان پاسدار را دیدم که برای آموزشمان آورده بودند؛ با اینکه ایستاده بود و حرفی هم نمیزد و ماسک به صورت داشت؛ تا او را دیدم گفتم ظاهر این جوان با بقیه پاسدارها فرق میکند! لباسهایش همان لباسهای پاسدارهای دیگر بود اما بسیار تمیز و مرتب و اتو کشیده، وضعیت موها و ریش بسیار منظم و ایستادنش هم مؤدبانه بود. برایم سوال شده بود این جوان که در مجموع متمایز از بقیه است، چکارهاست؟
✅ بعد از چند دقیقه یک جوان دیگر هم آمد که این دومی هم کاملا به نظرم متفاوت از بقیه پاسدارها آمد. مربی اصلی ما (که یک شهید زنده بود و در عملیاتهای مختلف سوریه حضور داشته و با معنویت و خوش اخلاق و جدی بود.) وقتی آن دو جوان پاسدار را معرفی کرد؛ فهمیدم حدسم در متفاوت بودن این جوان درست بود؛ آن دو جوان از دانشکده افسری آمده بودند و بقیه پاسدارهایی که ما تا آن موقع دیده بودیم همه از نیروهای درجهداری و کادر پادگان بودند.
✅ همان روز عصر، آخر کلاسها، بالاخره آن طلبه روز اول را هم دیدم، همین جوان پاسدار بود که حالا لباسهایش را عوض کرده بود و تازه شناختمش، دقتم در تشخیص تفاوتش خوب بود اما حدسم در طلبه بودنش نه، این از اون در.😊
✅ اینها را گفتم تا برسم به اینجا که آن دانشجوی افسری نه وقتی در میان طلبهها بود، و نه وقتی در میان پاسدارها، نوع و جنس لباسش با بقیه فرقی نداشت اما با همین لباسهای ساده چنان تمیز و مرتب بود که به سرعت تمایز خود را نشان میداد.
✅ در میان مذهبیها و خصوصا برخی طلاب بعضا دیدهام به اسم بیرغبتی به دنیا و زهد و ساده زیستی، سر را میتراشند و چندان به لباس و ظاهر خود دقت نمیکنند. اما توجه ندارند همان اهل بیتی که دعوت به زهد و بیرغبتی به دنیا و... داشتند، زهد و بیرغبتیشان به دنیا در تمیز و مرتب بودن لباس و عطر و نظافت و رسیدگی به ظاهر نبود، بلکه هم به آراستگی ظاهرشان خوب میرسیدند و هم به آن توصیه میکردند.
در روایات، بابهای مختلفی در توصیه به آراستگی ظاهر وجود دارد. مثلا در «بَابُ التَّجَمُّلِ وَ إِظْهَارِ النِّعْمَة» میگوید تا میتوانی جوری رفتار نکن که دیگران فکر کنند شما فقیر هستی. به عنوان نمونه از امام صادق(ع) روایت است:
👈«إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يُحِبُّ الْجَمَالَ وَ التَّجَمُّلَ وَ يُبْغِضُ الْبُؤْسَ وَ التَّبَاؤُسَ.»
خدا دوست دارد زیبایی و خود را زیبا کردن و از فقر و خود را به فقر زدن بیزار است.
✅ گاهی ما تنبلی خودمان در اتو نزدن لباسهایمان یا نشستن آن، با اسمهای خوب مثلا زهد و بیرغبتی به دنیا، توجیه میکنیم یا به اسم زهد یا بیتوجهی به ظاهر، مثلا یک جوراب را چند بار میدوزیم و بعد هم که سوراخ میشود باز تا مسمای جوراب بر آن صدق کند دورش نمیاندازیم!
از سیره اهل بیت هم فقط به سیره امیرالمؤمنین(ع) آن هم در زهد ایشان که به علت شرایط اجتماعی و موقعیت ایشان بوده است و خودشان هم میگویند نمیتوانید در زهد مثل من باشید، تمسک میکنیم.
اما توجه نداریم که همین امیرالمؤمنین(ع) میفرمایند:
👈«التَّجَمُّلُ مِن أخْلاقِ المؤمنينَ»
«آراستگى از اخلاق مؤمنان است»
✅ روايت است كه پيامبر خدا صلى الله عليه و آله، نه تنها براى خانواده خود، بلكه براى ديدار با يارانش نيز خويشتن را مىآراست و مىفرمود: «خداوند، دوست دارد كه بندهاش وقتى براى ديدار با برادرانش از خانه بيرون مىرود، خود را بيارايد و آماده ديدار آنها نمايد».
👈« إنَّ اللّهَ يُحِبُّ مِن عَبدِهِ إذا خَرجَ إلى إخوانِهِ أن يَتَهَيَّأَ لَهُم و يَتَجَمَّلَ»
......
📝 یاداشت اولم از این دوره آموزشی:👇
https://eitaa.com/sharhe_hal/3540
........
🔻به شرح حال بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/2649292800C180b1e3e87
چند روز قبل در دولت روحانی برای اردوی نظامی آموزشی سربازی رفتیم و امروز در دولت رئیسی برگشتیم.😁🤲 الحمد لله.
هفته قبل جایی بودم یه بنده خدا میگفت بیا اینم از رئیسی هنوز نیامده همچی گرون شده و...
آخه مسلمون روحانی بعد از هشت سال هنوز میگفتین داره آوار برداری میکنه! حالا رئیسی هنوز نیامده میگین اینم آمد هیچی!
برخی از ملت حافظشون انگاری قدر ماهی گلی شده، امروز راننده تاکسی از سختی تحریمها میگفت و مثال میزد که وقتی سر یه گذر یکی بهت زور میگه باید زیر سیبیلی ردش کرد.
گفتم خب مگه این هشت سال چه کردیم؟! رد کردیم ولی تحریمها چند برابر شد! راه پیشرفت فقط از ایستادن روی پای خودمان میگذره چه در زندگی شخصی چه دولتها، ما تا خودمون اصلاح نشیم هیچکی نه از زور گوییاش کم میکنه نه برات کاری میکنه.
حالا ان شاء الله کمی فرصت کنم مطالب خوبی برای نوشتن دارم. از دوره و...😊
✍قسمت سوم از خاطرات دوره آموزشی تکمیلی ...
✅ برای اردوی نظامی آموزش دوره تکمیلی به پایگاه ۱۹ دی رفتیم.
مسیر پایگاه از سمت اتوبان قم - تهران است و کنار «حوض سلطان» قرار گرفته است.
✅ معمولا مردم فکر میکنند این دریاچه نمکی که در مسیر قم تهران میبینیم همان دریاچه نمک بزرگ قم است که در نقشه میبینیم اما آن دریاچه شاید بیش از ده برابر این دریاچه است و قم رود به آن وارد میشود و تقریبا به سمت شمال شرق قم است اما این دریاچه کوچک که میگویند از نظر طبیعی هم بسیار جذاب است و عکسهای زیبای آن هم در اینترنت موجود است، نامش «حوض سلطان» است.
✅ باز معمولا مردم فکر میکنند سایت فردو هم در منطقه خوش آب و هوای فردو، در نزدیکی قم است اما زهی خیال باطل! چون این سایت در همسایگی پایگاه نظامی ۱۹ دی و همان دریاچه حوض سلطان قرار دارد و عملا مسیر سایت فردو در امتداد این پایگاه است و ساختمانهای اداری آن از درون پایگاه مشخص است. تأسیسات اصلی سایت هم در عمق ۳۰۰متری زمین است و روی آن هم کوههای محکم.
قبل از انقلاب مکان این سایت زاغه مهمات نیروی هوایی بوده است و میبینن جای خوبی برای تاسیسات اتمی و غیر قابل نفوذ است و حتی بمب اتمی هم روی آن اثر ندارد و خلاصه روی آن کار میکنند و میشود مرکز اتمی غیر قابل نفوذ و ضربه.
البته به لطف دستاوردهای بزرگ برجامی دولت آقای روحانی این مرکز غیر قابل ضربه قرار شد بشود بزرگترین مرکز تحقیقات اتمی وسط بیابان! که البته همان هم نشد.🤔
انگار جا برای تحقیقات اتمی در این کشور قحط است!
✅ بگذریم؛ خود پایگاه ۱۹ دی هم تاسیسات آن مربوط به قبل از انقلاب است و محل آموزش نظامی نیروهای ساواک بوده است. خیلی از مراکز مهم ما بعد از انقلاب از آثار باقی مانده از زمان شاه است با این تفاوت که همه تا چند بار بازسازی شده و توسعه یافته اما هنوز هم ملت آنها را که میبینند میگویند؛ ببین! این مجموعه با این عظمت را شاه ساخته؛ این جمهوری اسلامی چکار کرده؟!
✅ از روز اول که وارد دوره شدیم از سختیهای بسیار دوره گفتند و ما هم همهاش منتظر خشم شب و روز بودیم ولی تهدیدات خیلی هم جدی نبود و عملا سخت نمیگرفتند، به بچهها میگفتم حکایت این تهدیدها و آنچه در عمل میبینیم حکایت سیستم خداست که اگرچه تهدیدهایش زیاد است ولی آخرش «كَتَبَ رَبُّكُمْ عَلَىٰ نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ ۖ أَنَّهُ مَنْ عَمِلَ مِنْكُمْ سُوٓءًا بِجَهَالَةٍ ثُمَّ تَابَ مِنْ بَعْدِهِ وَأَصْلَحَ فَأَنَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ»، خدا دنبال بهانه میگردد برای بخشیدن و آن همه تهدید آخرش محدود میشود به یک عده که دشمنی و عناد دارند.
در طول دوره ما هم علی رغم همه تهدیدات سنگین؛ آخرش میدیدیم به یک چیزهای خیلی ساده تمام میشد. وقتی قرار میشد تنبیه نظامی شویم یک ذره که میخواست سخت شود میگفتم از باب: «یَا مَنْ سَبَقَتْ رَحْمَتُهُ غَضَبَهُ» الان دیگر آخرش هست.
✅ بنده خدا مربی تاکتیک که بیشترین تنبیهها را انجام میداد، آخرش برای ما شد محبوبترین شخص دوره و در یک نامه رسمی با امضاء بچهها به جانشین سپاه قم که برای دیدار ما آمده بود خواستیم که از ایشان تقدیر شود، اگرچه وسط تنبیههایش از خدا میخواستیم شهادت سختی نصیبش کند.🤲 آمممممین.😊
📌کلا کار برای خدا که باشد همینجوری است، ملت را تنبه هم که بکنی ولی خدا را تو را محبوب میکند. «سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَٰنُ وُدًّا»
انصافا حالا در ظاهر مگر امام خمینی برای این مردم چه کرد؟ هرچه بود سختی و مبارزه و محرومیت و جنگ و... ولی چرا یک امت عاشقش بودند و هستند.
کار که برای خدا باشد، اینجوری میشود، کار هم که برای خدا نباشد میبینی آخرش یکی پیدا نمیشود به شما خسته نباشید هم بگوید!😉
✅ بعد از این دوره نگاهم به پاسدارها دقیقتر شد، اگرچه از جهت نظامیگری و نظم انتقاداتی به آنها داشتم اما همان چیزهایی که از شهدا از جنبه دوست داشتنی بودن، اخلاص، تواضع در عین جدیت، محبت به همدیگر و نیروها و... شنیده بودیم در اینها هم دیدم.
........
🔻به شرح حال بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/2649292800C180b1e3e87
✍️ خاطرهای از موضع زاکانی در مورد مذاکره با آمریکا...
✅ جلسهای با حضور زاکانی در جمعی که تقریبا همه طلاب انقلابی و فعال بودند، برقرار بود.
🔺 زاکانی از خط "امام و آقا" و اینکه مواضع آقا برای ما درک نشده است و ما برای جامعه اسلام ناب را خوب تبیین نکردهایم، میگفت!
⁉️ از او سوال شد:
نظر شما در مورد اصل مذاکره با آمریکا چیست؟ شما در یکی از مصاحبههایتان گفتهاید که شما اصل مذاکره با آمریکا را قبول دارید و فقط فرق شما با دولت فعلی این است که معتقدید آنها بلد نیستند مذاکره کنند اما شما بلدید!
🔺ایشان صریح پاسخ ندادند که با اصل مذاکره مخالف هستند بلکه گفتند با مذاکره با اذن آقا موافق هستند و البته بلد هم هستند چطور مذاکره کنند، بعد فرق گذاشت بین اسرائیل که رابطه ما با او کامل قطع است، اما آمریکا چنین نیست!
✅ بعد از ۳۰ سال که حضرت آقا، دهها و بلکه صدها بار با ادبیاتهای مختلف توضیح دادهاند چرا اصل مذاکره با آمریکا برای ما مضر است؟
🔺آمریکا با ما مذاکره میکند تا به ما ضربه بزند، از ما امتیاز بگیرد و برای دادن آنچه حقمان است با ما وارد معامله شود؛
آمریکا با ما وارد مذاکره میشود تا دیگر ملتهای مبارز را مأیوس کند، تا هیبت ما را بشکند و...
🔺 بعد از تجربه اثبات چندباره بدعهدی آمریکا و این همه هزینه که بر این ملت و کشور تحمیل شد تا مردم بفهمند اصل مذاکره با آمریکا برای پیشرفت، اشتباه است.
✅ زاکانی دم از مذاکره با آمریکا با روش عقلایی میزد اما...
🔺او که خود را از مخالفان اصلی احمدی نژاد معرفی میکند، همان حرف احمدینژاد را که «این دولت بلد نیست مذاکره کند ولی ما بلدیم» را تکرار میکند.
🔺با ادبیات او موضع امام که میگفت مذاکره با آمریکا مذاکره گرگ و میش است، به واسطه بیاطلاعی جوانان از ماجرهای تاریخی و داستانسرایی تاریخی تحریف میشود.
....
این فقط یک مورد از انتقادات بنده حقیر از این تانک دوستان است.🛵
.....
🔻به شرح حال بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/2649292800C180b1e3e87
✍️ طی الارض امام خمینی(ره)...
📜حجت الاسلام والمسلمین حیدرعلی جلالی خمینی در خاطرات خود نقل میکنند:
🔻دوستی نقل میکرد که زمان آمدن امام از پاریس، در بهشت زهرا فردی را دیدم که مردم را کنار میزد و برای دیدن امام بیتابی مینمود. وضعیتی تقریباً غیر عادی داشت که مجبور شدم علت این بیتابی و تلاش را از وی جویا شوم.
🔻 در جواب گفت: من داستانی دارم که شما نمیدانید. زمان زندانی بودن حضرت امام، من سرباز بودم و یکی از دوستانم که مسئول سلول حضرت امام بود، ظاهراً آقا را نمیشناخت، برایم تعریف میکرد که: «من از این سید چیزهایی عجیبی میبینم، درون سلول بعضی اوقات مشغول نماز است، پارهای وقتها او را در سلول نمیبینم، قفل در سلول را باز میکنم و به جستجو میپردازم و او را نمیبینم، درب را قفل میکنم ولی بعد از دقایقی میبینیم درون سلول نماز میخواند».
خلاصه به پیشنهاد ایشان جایمان را عوض کردیم و من زندانبان آقا شدم. اوایل آن بزرگوار را نمیشناختم؛ ولی براساس بیانات دوستم کنجکاوی به خرج میدادم. من هم عیناً همان صحنهها را مشاهده میکردم. گرچه درب زندان بسته بود، اما ایشان را در سلول نمییافتم و ... .
🔻مشاهده این کرامات مرا متوجه عظمت شخصیت آن بزرگوار کرد و بالاخره توفیق نصیب شد و آن حضرت را شناختم. زمانی که از ارادت و علاقه من به آقا آگاه شدند، دستگیرم ساخته و به شکنجه و آزارم پرداختند و از جمله ناخن هایم را کشیدند.
🔻 دوست ما نقل میکرد که نگاه کردم، دیدم ناخنهایش کشیده شده است.
.......
📝منبع: بصیرت منش، حمید و دیگران، صحیفه دل(جلد ۱) (خاطرات مکتوب از شاگردان امام خمینی(س))، چاپ سوم، تهران، مؤسسه تنظیم ونشرآثار امام خمینی(س)، ۱۳۸۵ش. صص: ۵۶– ۵۷.
.....
✅ پینوشت: از این دست خاطرات از امام زیاد نیست اما کم هم نیست، برخی از آنها را محافظان امام در جماران نقل کردهاند، برخی را شاگردانشان در قم و... بخش قابل توجهی از این دست خاطرات هم در یک مجموعه دو جلدی با عنوان کرامات امام جمع شده است.
مردم معمولا با این شکل خاطرات بلکه خیلی پایینتر از آنها جلب امام میشوند، از اشکالات طلبگی مثل ما در اعتبار نقل و ناقل هم معمولا غافل هستند.
در مجموع نقل این دست خاطرات خوب است اما باید دقت کنیم اگر امام را فقط به این حداقلها بخواهیم معرفی کنیم -که به قول اهل معرفت همان اوایل مسیر سیر و سلوک بالاتر از اینها را به اهل سلوک و معرفت میدهند- جفا در حق امام است. معمولا کسانی که مثل قوم بنیاسرائیل با این چیزها جذب میشوند به راحتی با چیزهایی مثل گوساله سامری دفع میشوند.
جاذبه اصلی امام به اندیشه و آرمانهای الهی، عاقلانه و انسانی ایشان است، به معنویت، سلوک، حرکت و استقامت ایشان در مسیر اقامه توحید است.
.....
🔻به شرح حال بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/2649292800C180b1e3e87
🔰به مناسبت ایام با برکت عزاداری امام حسین(ع) برخی از نرم افزارهای خوبی که مرتبط با این موضوع دارم را معرفی می کنم.
ان شاء الله که دوستان عزیز با استفاده از منابع بسیار خوب این نرم افزارها معارف اهل بیت را در این ایام مبارک با عمق و دقت بیشتری به عاشقان این مکتب عرضه کنند.👇
اولین نرم افزار بسیار خوب
محصول موسسه نرم افزاری نور است و بیش از ۱۰۰ کتاب در ۴۹۰ جلد درباره امام حسین و واقعه عاشورا دارد.
برخی از کتابهای شاخص این مجموعه عبارتند از:
مقتل الحسین به روایت شیخ صدوق
کامل الزیارات و ترجمله آن
لهوف و ترجمه آن
المناقب
المزار
قیام امام حسین جعفر شهیدی
تأملی در نهضت عاشورا رسول جعفریان
فرهنگ عاشورا جواد محدثی
سنت عزاداری و مناقب خوانی موسسه شیعه شناسی
تاریخ امام حسین گروهی از نویسندگان
نفس المهموم و ترجمه آن توسط شیخ عباس قمی
.........
لینک معرفی و خرید نرم افزار:
https://www.noorshop.ir/fa/product/15658
دومین نرم افزار
باز هم از مجموعه نرم افزاری نور
با عنوان تاریخ امام حسین(ع)
در این نرم افزار یک مجموعه 24 جلدی با عنوان تاریخ امام حسین وجود دارد که مزیت آن، دسته بندی مطالب مختلفی که در کتاب های مختلف و متعدد در موضوعات مختلف پیرامون امام حسین(ع) آمده است میباشد.
در واقع، در این نرم افزار، کار یک پژوهشگر ساده شده است و زحمت جستجو در منابع مختلف برای دیدن مطالب مختلف نقل شده ذیل یک عنوان خاص، مرتفع میشود.
متاسفانه لینک فروش اینترنتی این نرم افزار را در محصولات نور پیدا نکردم.
سومین نرم افزار
از مجموعه مرکز پاسخگویی به شبهات است.
این مرکز در موضوعات مختلف نرم افزارهای متوسطی طراحی کرده است که شبهات و سوالات مطرح در آن عنوان مثلا غدیر فاطمیه و... در این نرم افزار جمع شده است.
این نرم افزارها به صورت رایگان در سایت این مجموعه قابل دریافت است.
........
از لینک زیر می توانید مجموعه نرم افزارهای مختلف این مرکز را که قابل دانلود رایگان است مشاهده بفرمایید:
https://www.pasokhgoo.ir/software
........
لینک دریافت نرم افزار پاسخ به شبهات محرم یک و دو:
تذکر: این نرم افزارها ویندوزی هستند.
https://www.pasokhgoo.ir/node/114
https://www.pasokhgoo.ir/node/116
نرم افزار حماسه عاشورا
ظاهرا کاری از سازمان حج و زیارت است.
ویژگی اصلی این نرم افزار کار سمعی و بصری آن است که تصاویر مختلف به همراه متن با طراحی زیبا تلفیق شده است.
..........
لینک دانلود مستقیم و رایگان آن:
http://ahlolbait.com/media/9747
برخی نرم افزارهای دیگری مثل تاریخ شیعه و تاریخ ایران اسلامی و تاریخ و سیره از مجموعه زمزم که همه محصولات موسسه نرم افزاری نور است هم برای کارهای پژوهشی در زمینه عاشورا و امام حسین مفید است که چون نقش تکمیلی برای یک محقق را دارد صرفا به ذکر عنوان آنها بسنده می کنم.
در لینک زیر نیز خود موسسه نرم افزاری نور محصولات مرتبط با امام حسین(ع) خود را معرفی کرده است:
https://www.noorsoft.org/fa/News/View/18287
یکی از ابعاد مهم پشتصحنه جنگ سوریه و حضور طرفهای خارجی از روسیه و ایران تا ترکیه و کشورهای خلیج، در جنگ سوریه، یک پروژه اقتصادی انتقال گاز از ایران یا قطر و امارات بود.
پیشنهاد میکنم مقاله زیر را در این رابطه که بخشهایی از این قضیه را توضیح داده است مطالعه کنید.👇
.....
ميز نفت - گازی که سوریه را ویرانه کرد!
http://www.mizenaft.com/news/12322
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ "انما ولیکم الله و رسوله و الذین امنوا الذین یقیمون الصلوه و یُوتون الزکوه و هُم راکعون"
✅ از امیرالمومنین اسمش را هم نمیآورد فقط صحنه را توصیف میکند، صفت را توضیح میدهد. بنده توی این مسجد نشستهام. خیلیهای دیگر هم هستند. یک فقیری محتاجی وارد میشود، بنده چکار میکنم؟ - خودم را عرض میکنم- بلافاصله بلند میشوم الله اکبر، بسم الله الرحمن الرحیم، الحمدالله رب العالمین،.... ما که داریم نماز میخوانیم برو سراغ بقیه.
✅ یعنی بلافاصله دین خودم را سپری قرار میدهم که مبادا مسئولیت اجتماعی بیاید سمت من. این یک نوع دینداری است که امثال من داریم.
✅ توی آن مسجد آن همه آدم هستند کی به آن فقیر کمک میکند؟ علی. در چه حالتی؟ در رکوعش. آن هم رکوع نمازهای آنها در اوج معنویت، آیه نازل میشود: "این قرائت از دین باید حکومت کند" دینی که معنویت و عدالت؛ عبادت و مسئولیت؛ در آن در کنار هماند. مواظب باشید بچه مسلمانها، بچه حزباللهیها، مومنین، این قرائت از دین باید حکومت کند. هر کس دیگری علَم حکومت دینی برافراشت، با قرائتهای دیگر، بدانید یا فاسد است، یا خائن است، یا خیلی پیاده است، بیسواد است. این موضع قرآن ماست در مساله امامت و ولایت.
#وحید_جلیلی.
✍ اتمام حجت سلیمان بن صرد با شیعیان کوفه...
✅ مرحوم شیخ مفید در کتاب «الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد،» قضایای منتهی به شهادت امام حسین (علیه السالم) را به نقل از بزرگان روایی شیعه مثل مرحوم کلینی و آنها نیز از اهل فن سیره اهل بیت نقل میکند و خلاصهای از آن را تا قسمتهای خاص و نکته دار آن، در پستهای مختلف در ادامه خواهم آورد (ان شاء الله):
🔻 در زمان معاویه، شیعیان به خصوص شیعیان کوفه از امام حسین(ع) میخواستند که علیه معاویه قیام کنند، اما حضرت «فَامْتَنَعَ عَلَيْهِمْ وَ ذَكَرَ أَنَّ بَيْنَهُ وَ بَيْنَ مُعَاوِيَةَ عَهْداً وَ عَقْداً لاَ يَجُوزُ لَهُ نَقْضُهُ حَتَّى تَمْضِيَ الْمُدَّةُ».
حضرت به صلح نامه بین خود و معاویه اشاره میکردند و میفرمودند تا وقتی زمان آن پایان نیابد، دست به چنین کاری نمیزنند.
🔻زمان میگذرد تا معاویه به درک واصل میشود، یزید ادعای خلافت میکند و از ولید حاکم مدینه میخواهد برای او از امام حسین(ع) بیعت بگیرد.
حضرت از بیعت امتناع میکنند و به مکه میروند و در جوار خانه خدا میمانند « قَدْ لَزِمَ جَانِبَ اَلْكَعْبَةِ فَهُوَ قَائِمٌ يُصَلِّي عِنْدَهَا وَ يَطُوف»؛
🔻در این میان عبدالله بن زبیر که علیه یزید قیام کرده و کنترل مکه در دست او بوده است، هر روز و دائما نزد حضرت می آمده و میگفته است: تا وقتی شما اینجا هستید مردم با من بیعت نمیکنند و عملا حضرت را تهدید میکرده است که شما مانع بیعت مردم با من هستی و باید از مکه بروید.
🔻تا اینجا حضرت نه در مدینه مکان امنی داشتهاند و نه در مکه؛ تا اینکه نامههای اهل کوفه به حضرت میرسد.
🔻 در کوفه مردم بعد از شنیدن خبر هلاکت معاویه و عدم بیعت امام حسین(علیه السلام) با یزید در منزل «سلیمان بن صرد» که بزرگشان بوده است، جمع میشوند:
👈«فَذَكَرُوا هَلاَكَ مُعَاوِيَةَ فَحَمِدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَقَالَ سُلَيْمَانُ إِنَّ مُعَاوِيَةَ قَدْ هَلَكَ وَ إِنَّ حُسَيْناً قَدْ تَقَبَّضَ عَلَى الْقَوْمِ بِبَيْعَتِهِ وَ قَدْ خَرَجَ إِلَى مَكَّةَ وَ أَنْتُمْ شِيعَتُهُ وَ شِيعَةُ أَبِيهِ فَإِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ أَنَّكُمْ نَاصِرُوهُ وَ مُجَاهِدُو عَدُوِّهِ فَأَعْلِمُوهُ وَ إِنْ خِفْتُمُ الْفَشَلَ وَ الْوَهْنَ فَلاَ تَغُرُّوا الرَّجُلَ فِي نَفْسِهِ قَالُوا لاَ بَلْ نُقَاتِلُ عَدُوَّهُ وَ نَقْتُلُ أَنْفُسَنَا دُونَهُ قَالَ فَكَتَبُوا: بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيم...»
سلیمان ماجرای مرگ معاویه و ... را میگوید و ادامه میدهد: شما پیروان امام حسین(ع) و پدرش هستید. اگر میدانید که اهل یاری او و جنگ با دشمنانش هستید به او خبر دهید و اگر اهل ترس و ناتوانی و سستی هستید، این مرد را به حال خود رها کنید.
حاضرین جواب میدهند: نه ما با دشمنان او میجنگیم و خودمان را فدای او میکنیم. وقتی اینچنین میگویند، سلیمان میگوید: پس بنویسید، بسم الله الرحمن الرحیم... و اولین نامه دعوت از حضرت را از سوی بزرگان شیعه کوفه مینویسند و بعد از آن هر روز نامههای فراوانی شاید از سر اخلاص چون نامه سلیمان بن صرد و شاید برای عقب نماندن از قافله حکومت جدید برای حضرت فرستاده میشود...
...........
📌 پی نوشت: وقتی انسان سرنوشت این جماعت را می خواند باور میکند، اگر به خود ما باشد همه ما امکان دارد، روزی خلاف همه آرمانهایمان بایستیم و فقط و فقط باید از خود خدا خواست و این شبها التماس کرد که ما را لحظهای به خودمان وا نگذارد و تا آخرین لحظه عمر ما را در مسیر نصرت دین ولی خودش حفظ کند.
.....
🔻به شرح حال بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/2649292800C180b1e3e87
دوستانی که سالهای گذشته از این کانال صوتهای محرم حجتالاسلام و المسلمین حمید وحیدی را استفاده میکردن.
امسال دیگه حاج آقا شیراز نیستند.
ظاهرا هیأت ثقلین مسجد بنیفاطمه در محله گرگان تهران خیابان آیتالله مدنی هستند.
فیلم جلسات رو هم در آپارات کانال همین هیأت بارگذاری میکند.
فیلم سخنرانی شب قبل ( اول محرم) حاج آقا رو میتونین از لینک زیر ببینید.👇
https://www.aparat.com/v/73qDx/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ تحلیل #استاد_عابدینی از وضعیت سیاسی کشور، #دولت و #شهرداری_تهران
✅ وضعیت حضور نیرو های انقلابی در عرصه های اجرائی.
🔶 یکشنبه، ۱۷ مرداد ۱۴۰۰.
......
📝 پینوشت: در مورد انتخاب آقای مخبر و زاکانی انتقاداتی وارد است اما با همه این وجود به نظر میرسد کار درست در حال حاضر صبر و سکوت است.
ما حقیقتا به آقای رئیسی و عمده اطرافیان درجه اول ایشان اعتماد داریم فلذا پیشنهاد میکنم فرصت بیشتری به دولت در ابتدای کارش داده شود تا ببینیم بالاخره چه میشود.
ظاهرا انتقادها در حال حاضر مشکلات را میافزاید و اصلاحی در پیندارد.
البته حتما عزیزان باید توجیهات خوبی برای تصمیماتشان داشته باشند.
⭕️ توضیحات مالک شریعتی نماینده مجلس درباره مقررات انتخاب شهردار تهران
درباره مقررات انتخاب #شهردار_تهران
پس از قانون اساسی و سیاستهای کلان، سلسله مراتب قانونی به ترتیب ذیل است:
1. قانون مجلس
2. آیین نامه اجرایی هیات وزیران
3. بخشنامه وزیر
4. بخشنامه های متعدد معاونان وزیر
لذا شورای نگهبان ناظر بر قوانین مجلس و مجلس ناظر بر مصوبات دولت است.
تبصره 3 ماده 71 قانون "تشکیلات، وظایف و انتخاب شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران" مصوب 1375 مجلس شورای اسلامی و آخرین اصلاحات 1396 آن، تعیین شرایط و شاخص های انتخاب شهرداران را برای نخستین بار بعهده آیین نامه اجرایی مصوب هیات وزیران گذاشته است.
مصوبه 25 آذر97 هیات وزیران، تعیین مصادیق رشته های تحصیلی را بعهده وزیر کشور گذاشت و وزیر کشور در تاریخ 13 بهمن 97، طی بخشنامه ای مصادیق متعدد را تعیین کرد و درپایان همین بخشنامه، تعیین مصادیق رشته های جدید در آینده را به معاون خود (عمران وتوسعه امور شهری و روستایی) تفویض کرد.
از تاریخ این تفویض تاکنون، "معاون وزیر کشور" باصدور سه #بخشنامه، برای #حل_معضل انتخاب شهرداران در نقاط مختلف کشور، رشته های تحصیلی جدید را تعیین وابلاغ کرده است.
- خرداد 98: حقوق، جغرافیا، اقتصاد، مدیریت و...
- آذر 98: کشاورزی، آمار، گرایشهای برق و...
- تیر 1400: علوم کامپیوتر
به عبارت دیگر، مصادیق رشته های تحصیلی در بخشنامه وزیر کشور بسته نشد و معاون او از اختیار قانونی اضافه کردن رشته های جدید براساس نیاز برخوردار بوده و جالب است که برخی رشته ها مثل "برق قدرت" و "کامپیوتر" در مقایسه با #پزشکی (حوزه سلامت) سنخیت کمتری با جایگاه #شهردار_تهران دارند.
اکنون هم هیچکس به دنبال تغییر قانون مجلس یا حتی آیین نامه هیات وزیران یا حتی بخشنامه وزیر کشور نیست. بدیهی است معاون وزیر کشور اختیار دارد مانند سه بخشنامه قبلی، نواقص باقیمانده را با صدور بخشنامه چهارم رفع کند.
این کار نه رانت است و نه اختصاص به #زاکانی دارد که جنجال بخواهد.
✍️ رفتار عاقلانه امام حسین(ع)...
✅ در قسمت اول از مطالب کتاب «الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد» از مرحوم شیخ مفید در توضیح قضایای منتهی به شهادت امام حسین (علیه السلام)👇
https://eitaa.com/sharhe_hal/3560
به نامه سلیمان بن صرد و بزرگان کوفه به امام حسین رسیدیم.
🔻پس از نامه سلیمان بن صرد نامههای مختلفی نوشته میشود، یکی نوشته بود:
👈«فَحَيَّهَلاَ فَإِنَّ النَّاسَ يَنْتَظِرُونَكَ لاَ رَأْيَ لَهُمْ غَيْرُكَ فَالْعَجَلَ الْعَجَلَ ثُمَّ الْعَجَلَ الْعَجَلَ وَ السَّلاَمُ.»
به سرعت و زود به سمت ما حرکت کن؛ مردم منتظر تو هستند و هیچ رای و نظری غیر از رای تو در آنها نیست. بیا زودتر بیا باز هم زودتر...
شبث بن ربعی نوشته بود:
👈«فَقَدِ اخْضَرَّ الْجَنَابُ وَ أَيْنَعَتِ الثِّمَارُ فَإِذَا شِئْتَ فَاقْدَمْ عَلَى جُنْدٍ لَكَ مُجَنَّدٍ وَ السَّلاَمُ»
باغهاى كوفه سبز و باصفا شده و تمام ميوهها رسيده، هر گاه شما اراده كنى و هر وقت دلتان خواست مىتوانى با لشگر پيروز خود به سوى ما بیایی.
🔻 حضرت، «مسلم بن عقیل» را به همران آورندگان نامه به سمت کوفه میفرستند و نامهای برای پاسخ به کوفیان به مسلم میدهند:
👈«وَ مَقَالَةُ جُلِّكُمْ أَنَّهُ لَيْسَ عَلَيْنَا إِمَامٌ فَأَقْبِلْ لَعَلَّ اللَّهَ أَنْ يَجْمَعَنَا بِكَ عَلَى الْهُدَى وَ الْحَقِّ»
خلاصه نامههای شما این بود که ما رهبرى نداريم پس به طرف ما بيائيد تا خدا ما را بوسيله تو بر هدایت و حق جمع کند.
👈«وَ إِنِّي بَاعِثٌ إِلَيْكُمْ أَخِي وَ ابْنَ عَمِّي وَ ثِقَتِي مِنْ أَهْلِ بَيْتِي فَإِنْ كَتَبَ إِلَيَّ أَنَّهُ قَدِ اجْتَمَعَ رَأْيُ مَلَئِكُمْ وَ ذَوِي الْحِجَا وَ الْفَضْلِ مِنْكُمْ عَلَى مِثْلِ مَا قَدِمَتْ بِهِ رُسُلُكُمْ وَ قَرَأْتُ فِي كُتُبِكُمْ أَقْدَمُ عَلَيْكُمْ وَشِيكاً إِنْ شَاءَ اللَّهِ»
من برادر و پسر عمو و فرد مورد اطمینان خود از خانوادهام را به سوى شما ميفرستم و هر وقت كه او به من نامه نوشت كه همۀ بزرگان و خردمندان شما يك رأى و يك نظر شدهايد، مثل همان عقيدهای كه در نامههایتان بدست من رسید و در آنها خواندم. آنگاه به خواست خدا بزودى به طرف شما مىآيم.
👈«فَلَعَمْرِي مَا الْإِمَامُ إِلاَّ الْحَاكِمُ بِالْكِتَابِ الْقَائِمُ بِالْقِسْطِ الدَّائِنُ بِدِينِ الْحَقِّ الْحَابِسُ نَفْسَهُ عَلَى ذَاتِ اللَّهِ وَ السَّلاَمُ.»
توجه کنید؛ به جان خودم قسم امام کیست؟ رهبر حکم کننده بر اساس کتاب خدا و برپادارنده عدالت است، رهبر کسی است که متدین به دین حق و ثابت قدم و مطیع تام خداوند باشد و غیر او حق رهبری ندارد. تمام.
.....
📝 پینوشت:
📌پیامبر اکرم(ص) نیز در مکه شرایط سختی را داشتند، وقتی چند تن از بزرگان مدینه در سفر حج دعوت ایشان را قبول کردند و در سال بعد هیاتی ۱۲ نفره برای بیعت با ایشان در مراسم حج به مکه آمدند، حضرت با آنان پیمانی بستند که «براى خدا شريكى قرار ندهيم، دزدى نكنيم، زنا نكنيم، فرزندان خود را نكشيم و...» و همراه آنان یک نماینده به نام "مصعب" فرستادند که او یک سال در مدینه ماند و به تبلیغ اسلام پرداخت و پس از یک سال مصعب به مکه بازگشت و گزارش پیشرفت اسلام در یثرب و پایبندی آنها به پیمانشان با رسول خدا را به ایشان داد و مدت کمی بعد در موسم حج ۷۵نفر از مردم یثرب به دیدار پیامبر آمدند و با ایشان پیمان بستند که در صورت هجرت ایشان و مسلمانان به یثرب همانطور که از خود و خانواده خود دفاع میکنند از آنها نیز حمایت کنند و پس از آن مسلمانان و پیامبر(ص) به مدینه هجرت کردند.
📌این نمونه را ذکر کردم تا معلوم شود رفتار عاقلانه، قبل از اعتماد به کسی یا کسانی در کار اصلی، امتحان آنها در موارد کوچکتر است.
فرقی نمیکند حضرت حجت (عج) هم تا از ما یک ثقهای نگیرند و ما را در آن امتحان نکنند، در کار اصلی به ما اعتماد نمیکنند، ما هم باشیم اگر عاقلانه بخواهیم رفتار کنیم اول یک ثقهای از افراد در کارهای کوچکتر میگیریم و بعد کار اصلی را به آنها میسپاریم.
....
🔻به شرح حال بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/2649292800C180b1e3e87
🚨سوابق وزرای پیشنهادی آیتالله رئیسی
#کابینه_رئیسی
✅ الحمد لله کابینه امیدوار کنندهای است.
✍️ تفأل حضرت مسلم به خیر و شر...
🔰در قسمت دوم از وقایع منتهی به شهادت امام حسین(ع) از کتاب «الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد،» از مرحوم شیخ مفید.👇
https://eitaa.com/sharhe_hal/3565
به فرستادن حضرت مسلم به کوفه رسیدیم.
🔻 حضرت مسلم بعد از گرفتن نامه امام به مدینه میروند و با اطرافیان خود خداحافظی کرده و دو بلد راه را اجاره میکنند تا ایشان را به کوفه برسانند.
در راه با مشکلاتی مواجه میشوند و تشنگی زیاد بر آنها غلبه میکند و دو بلد راه ایشان نیز از تشنگی تلف میشوند، حضرت مسلم به راه خود ادامه میدهند تا به نهری میرسند به نام «ضیق» که از شاخهای منشئب شده بود با نام «الخبت».
🔻(ضیق به معنای تنگی و سختی بود و خبت به معنای پنهان، جمع آنها میشد سختی پنهان،) مسلم که تا اینجا این سختیها تا مرز مرگ او را برده بود و حالا در فراخیاش هم چنین نشانهای میدید، تفأل به بدی زد و همانجا اطراق کرد و نامهای برای امام حسین(ع) نوشت و توسط یکی از همراهانش، برای حضرت فرستاد:
👈«فَإِنَّنِي أَقْبَلْتُ مِنَ اَلْمَدِينَةِ مَعَ دَلِيلَيْنِ لِي فَجَارَا عَنِ الطَّرِيقِ فَضَلاَّ وَ اشْتَدَّ عَلَيْنَا الْعَطَشُ فَلَمْ يَلْبَثَا أَنْ مَاتَا وَ أَقْبَلْنَا حَتَّى انْتَهَيْنَا إِلَى الْمَاءِ فَلَمْ نَنْجُ إِلاَّ بِحُشَاشَةِ أَنْفُسِنَا وَ ذَلِكَ الْمَاءُ بِمَكَانٍ يُدْعَى اَلْمَضِيقَ مِنْ بَطْنِ الْخَبْتِ وَ قَدْ تَطَيَّرْتُ مِنْ وَجْهِي هَذَا فَإِنْ رَأَيْتَ أَعْفَيْتَنِي مِنْهُ وَ بَعَثْتَ غَيْرِي وَ السَّلاَمُ.»
من از مدینه همراه دو راهنما رهسپار شدم اما این دو نیز از بیراهه رفتند و راه را گم کردند و تشنگی بر ما زیاد شد و چیزی نگذشت که آن دو فوت کردند و با این وجود ادامه دادیم تا به آبی رسیدیم و نجات نیافتیم جز با خستگی و نیمه جانی و این آب در مکانی بود با نام تنگ و از سرچشمهای به نام پنهان و من این را به فال بد گرفتم و اگر شما صلاح بدانید، مرا از این مأموریت معاف کنید و کس دیگری جایگزین من نماید. تمام.
🔻حضرت به او پاسخ دادند:
👈«فَقَدْ خَشِيتُ أَنْ لاَ يَكُونَ حَمَلَكَ عَلَى الْكِتَابِ إِلَيَّ فِي الاِسْتِعْفَاءِ مِنَ الْوَجْهِ الَّذِي وَجَّهْتُكَ لَهُ إِلاَّ الْجُبْنُ فَامْضِ لِوَجْهِكَ الَّذِي وَجَّهْتُكَ لَهُ وَ السَّلاَمُ».
میترسم تو از این جهت نامه به من نوشتهای که از مأموریتی که تو را بر آن گماردهام استعفاء دهی که میترسی! پس به مأموریت خود ادامه بده. تمام.
🔻مسلم که پاسخ حضرت را میخواند میگوید: خیر! من از سر ترس چنین نگفتهام و مسیر خود را ادامه میدهد. کمی که جلو میرود یک شکارچی را میبیند که میخواهد آهویی را شکار کند. تیر شکارچی به آهو میخورد و مسلم این شکار موفق را تفأل به خیر میزند و میگوید امید به خداست که بر دشمن غلبه کنیم.
🔻 بالاخره مسلم به کوفه میرسد و به خانه مختار میرود و در آنجا شیعیان هر روز گروه گروه به دیدارش میآیند و با او بیعت میکنند تا شمار بیعت کنندگان با او به ۱۸ هزار نفر میرسد؛ پس از آن مسلم به حضرت نامه مینویسد که شرایط برای حضور شما مهیا است. به کوفه بیایید.
🔻نعمان بن بشیر حاکم کوفه که قضایا را رصد میکند ضمن اعلام اینکه تا وقتی کسی علیه من قیام نکند با کسی نخواهم جنگید، تهدیداتی هم نسبت به پس از قیام علیه خود میکند. اما این مواضع سست او موجب اعتراض طرفداران یزید در کوفه میشود و نامه هایی به یزید مینویسند...
....
📝 پی نوشت:
📌در باب تافل خیر و شر و چیزهای از این دست مثل چشم زخم و تلسم و....
آنچه از اهل آشنا با این مباحث که از روی علم و تجربه به ما گفتهاند، این است که اگرچه این امور یا حقیقت دارد یا حداقل ریشه در امور حقیقی دارد اما سِرّ متأثر شدن از آنها در پذیرفتن آنها بدون توجه به قدرت ما فوق آنها است.
اما اگر همانطور که در روایات باطل کردن آنهاست گفتی با وجود اینکه این امور را نفی نمیکنم اما به قادر فوق آنها اتکا میکنم دیگر اثری نخواهند داشت.
البته این کار در عمل، هم نیاز به ایمان بسیار بالا دارد و هم تذکر.
و باز البته اتکاء به خداوند هم لازمهاش مصون ماندن از هر آسیبی نیست چرا که گاهی تقدیر الهی بر یک قضیه است، به علت خیرات بالاتری که در آن است و از چشم ما پنهان است. خیراتی که ممکن است برای خود ما یا غیر ما یا هر جهت دیگری باشد اما مهم اینجاست که از وقتی به خدا اتکا کردی هرچه رسد خیر محض است و اهل شر در رسیدن یا نرسیدن آن هیچ کارهاند و در آن قضیه در نهایت ضرر نخواهی کرد.
این فهم موجب میشود در اوج مشکلات و سختیها نیز جز زیبایی اراده خدا را نبینی.
✔️ نکاتی که در متن داخل ( ) است در کتاب مذکور ذکر نشده است و اضافات بنده به متن است.
....
🔻به شرح حال بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/2649292800C180b1e3e87