eitaa logo
شرح حال
1.2هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
1.3هزار ویدیو
137 فایل
کانال شخصی حمیدرضا باقری - طلبه (مقطع درس خارج) - نویسنده (کتاب‌های آقا‌روح‌الله - حاج‌آقا روح‌الله - لِله و...) @hamidreza_baghery کانال‌های دیگر بنده👇 https://eitaa.com/ayat_va_revayat https://eitaa.com/sharhehal_hoze
مشاهده در ایتا
دانلود
شرح حال
نسل جدید طلاب انقلابی 🔻 گاهی عادت داریم کاستی‌ها و نارسایی‌ها را بیشتر ببینیم و بیشتر بگوییم. این
این پست را برادر عزیز حجت‌الاسلام ایزدی از طلاب فاضل که در پژوهشکده باقر العلوم خدمت ایشان بوده‌ایم، در کانالشون گذاشته و کانال حقیر را ضمن دیگر کانال‌های مفید معرفی کرده بودند. لازم دانستم از اظهار لطف ایشان تشکر کنم و الحمد لله این پست توفیقی شد بنده با کانال ایشان و چندنفر از دوستان فاضل دیگر آشنا شوم. حقیر حضورا ایشان و برخی مباحثشان را دیده بودم ولی از این جهت که متواضع هستند و مثل بنده پر سر و صدا نیستند از کانال خوبشان بی‌بهره بودم و اخیرا عضو شدم.🙏 @sharhe_hal
شرح حال
در مورد این پست بازخوردهای متفاوت و جالبی برایم آمد. برخی از همین داده‌ها برای اثبات فقیر بودن مردم
https://www.etemadonline.com/tiny/news-586281 این هم مقایسه مصرف گوشت (قرمز و مرغ و ماهی) در ایران با کشورهای همسایه. دقت شود آن نقشه سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد، مصرف گوشت قرمز (گاو و گوسفند و خوک و...) و پرندگان(مرغ و...) را باهم در کل جهان مقایسه کرده بود و ماهی درش نبود و مربوط به ۲۰۲۰(۱۳۹۹) بود. این نمودار اقتصاد آنلاین گوشت ماهی را هم شامل می‌شود و مربوط به ۱۴۰۱ است. @sharhe_hal
برای فهم صحیح، همیشه باید کلیات و اندیشه‌های بنیادی ما درست شود. اگر برای فهم درست از کلیات و بالا شروع کردیم، وقتی هم به جزئیات می‌رسیم، آنها را درست می‌فهمیم ولی اگر کلیات و مبانی خطا رفتیم، هزاران داده جزئی و واضح را هم به ما بدهند باز بد می‌فهمیم و ممکن است حقایق بسیار آشکار را هم انکار کنیم! چون ذهن ما تلاش دارد همه چیز را با آن نظام مبنایی و کلیاتی که پیش خود دارد هماهنگ کند. ذهن همیشه جزئیات را با پیوند دادن با کلیات و زیر شاخه آنها بردن، نزد خود حفظ می‌کند و وقتی آن کلیات اشتباه باشد جزئیات را هم اشتباه نظم می‌دهد و درک می‌کند. 📌شرح حال برای فهمیدن. @sharhe_hal
26.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حضرت آقا بارها در مورد لزوم انقلابی بودن حوزه قم سخن گفته‌اند. یکی از مواردش سال ۹۴ بود: «حوزه‌ی قم باید انقلابی بماند». از دوستان طلبه خودم می‌پرسم، شما هم از دوستان طلبه خود بپرسید: بعد از این صحبت‌های حضرت آقا بجز یک مشت بنر و همایش و از این کارهای شعاری و فرمایشی چه اقدام خاصی در این رابطه دیدید؟! شاید کسی باورش نشود بیشتر طلبه‌های ما از سیکل و دیپلم و نوجوانی وارد حوزه می‌شوند و حداقل ده سال حوزه برایشان صبح و شب برنامه علمی ریخته است، اما یک واحد در مورد تاریخ معاصر، در مورد تاریخ شیعه پس از اهل بیت، در مورد دشمن شناسی، در مورد تطبیق شعارها و آرمان‌های انقلاب با معارف اسلامی و... حتی یک واحد درسی حتی یک درس مختصر در برنامه درسی طلاب وجود ندارد. اینکه در این حجم عظیم از برنامه‌ریزی درسی یک کلمه از این حرف‌های نباشد، جای تعجب ندارد؟! حالا آقای مسئول حوزوی صدبار هم اسم امام و آقا را بیاورد و به انقلابی بودن توصیه کند! خروجی عملی‌اش چیست؟! قرآن می‌گوید شعار همه انبیاء بدون استثناء دعوت به توحید و اجتناب از طاغوت بوده است. «وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِي كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولًا أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ» اما در دروس حوزه حتی یک کلمه از این بحث نمی‌شود که طاغوت کیست؟! چیست؟! سیر علمی شمار زیادی از طلاب کامل می‌شود، بلکه اجتهادشان هم در موضوعات مختلف کامل می‌شود اما آیات متعددی از قرآن حتی یک‌بار در این سیر علمی و اجتهادی دیده نمی‌شود، قرآن و روایاتشان از آیاتی که بوی ارتباط به انقلاب و مبانی‌ آن دهد، سانسور شده است‌. 📌شرح حال برای فهمیدن @sharhe_hal
8.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 واقعاً چرا ؟ 📌دیدار دانشجویی _سال 1395 🆔@mostanad_siasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خداوند تبارک و تعالی می‌گوید ما برای هر نبی خود بدون استثناء، دشمنی از جن و انس قرار می‌دهیم. 👈 «وَكَذَٰلِكَ جَعَلْنَا لِكُلِّ نَبِيٍّ عَدُوًّا شَيَاطِينَ الْإِنْسِ وَالْجِنِّ» خب این برنامه و سنت دائمی خداوند تبارک و تعالی برای نبی مکرم اسلام (ص) و اوصیاء ایشان (صلوات الله علیهم اجمعین) تعطیل می‌شود؟! برای عصر غیبت تعطیل می‌شود؟! در سالیان دراز تحصیل حوزه یک کلمه، در مورد دشمن شناسی در زمان کنونی و موضع ما نسبت به دشمن می‌خوانید؟! دشمن امروز ما کیست؟! دین چه شاخصی برای دشمن تعریف کرده؟! کنش ما مقابل دشمن چطور باید باشد؟! اصلا دشمنی وجود دارد؟! خدا خیرتان بدهد اصلا بیایید دشمن را انکار کنید، لااقل یک چیزی در مورد آن بگوئید! 📌با شرح حال همراه شوید. @sharhe_hal
سراب جهانی شدن.mp3
2.86M
قریب به ۴۴ سال از انقلاب می‌گذرد، از روز اول انقلاب یکی از شعارهای این انقلاب اسلامی استقلال خواهی بوده است. حالا اگر به یک جوان مذهبی یا طلبه ما بگویند ارتباط شعار استقلال خواهی با معارف دینی ما چیست؟! آیا شاهدی که مؤید آن باشد از آیات و روایات شنیده‌ای؟! چه پاسخی می‌دهد؟! حدود استقلال خواهی چیست؟! به نظر شما چه کسی باید در این سال‌های طولانی این مساله مهم را تبیین نظری می‌کرد؟! غیر از حوزه علمیه؟! غیر از این منابری که سالیان دراز دست ما بود. اصلا به این مساله در فضای حوزه فکر می‌شود؟! خداوند تبارک و تعالی می‌گوید: به ظالمان حق ندارید هیچ تکیه‌ای بکنید و اگر اتکایی به آنها کردید باید به انتظار آتش جهنم باشید. جز به خداوند نباید اتکاء کنید و جز خداوند سرپرست و یاری‌گری ندارید. 👈 «وَلَا تَرْكَنُوٓا إِلَى الَّذِينَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ وَمَا لَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ مِنْ أَوْلِيَآءَ ثُمَّ لَا تُنْصَرُونَ» (هود:۱۱۳) این آیه و آیات مشابه آن جزو قرآن نیست؟! کجای فتاوا و رساله‌های عملیه اثری از مضامین آن را می‌شود یافت؟! «امروز در دنیای کنونی، هر حرکتی، هر اقدامی، هر حرفی که در جهت استقلال سیاسی کشورها و ملّتها ‌‌[باشد]، در جهت استقلال فرهنگی کشورها و ملّتها باشد، در جهت استقلال و رشد اقتصادی کشورها و ملّتها ‌باشد...؛ هر حرکتی در این جهت عمل صالح است، حسنه است‌.» ‌۱۳۹۸/۰۸/۲۴ بیانات رهبری در دیدار مسئولان نظام. این کلام رهبری در این رابطه یک فتوای فقهی است که ما تبیینش نکردیم! 📌با شرح حال همراه شوید. @sharhe_hal
شرح حال
قریب به ۴۴ سال از انقلاب می‌گذرد، از روز اول انقلاب یکی از شعارهای این انقلاب اسلامی استقلال خواهی ب
برای توضیح بیشتر مقصودم چند نکته را خوب است متذکر شوم: نکته اول: کلام در مورد تولید شدن علم در مباحث دشمن شناسی و سیاست خارجی و اقتصاد و مبانی و معارف انقلاب اسلامی نیست، اگرچه در اینجاها هم بیشتر باید بحث‌های جدی حوزوی شکل بگیرد و مباحث پخته‌تر شود ولی در فصای تولید خود حضرت آقا به تنهایی مفصل مطلب کار کرده‌اند، درس‌ها و مقالات و پایان‌نامه و... در فضای حوزه در تک تک این مباحث زیاد کار شده است کلام اصلی ناظر به حلقه‌ی اساتید و فضلای حوزه و مدیران حوزه است که این مباحث را برای طلاب و عموم جامعه بسط نداده‌اند. طلبه چطور چندسال لمعه و مکاسب می‌خواند که باید هم بخواند اما یک درس فقط یک درس هم تاریخ تشیع پس از اهل بیت تا انقلاب را بخواند تا بداند ما چه مسیری را طی کردیم تا به اینجا رسیدیم چه تجربه‌هایی را پشت سر گذاشته‌ایم! بخشی از فقه را طلبه به صورت فقه استدلالی یا نیمه استدلالی برای اثبات معارف انقلاب مثل استقلال خواهی، برائت از مشرکین، اجتناب از طاغوت بخواند، لمعه را شهید اول در زندان نوشت! و شهید ثانی با محدودیت‌های زمان خودش بسط داد، حالا شما با این همه مجموعه و امکانات بخشی از فقه را ناظر به شرایط تغییر کرده اجتماعی و حاکمیت اسلامی به صورت استدلالی بنویسید تا طلبه بخشی از فقه را با این مباحث تمرین کند. نکته دوم: چطور حضرت آقا وقتی عقاید می‌گوید می‌شود طرح کلی اسلام در قرآن و ناظر به عمل و حاکمیت اسلام در زمان طاغوت عقاید را می‌نویسد خب ماهم در سبک نگارش برخی مباحثمان تجدید نظر کنیم. چطور امام اخلاق را به صورت درمانگر می‌نویسد نه نسخه بودن، ما هم اخلاق و عقاید این چنین بیاوریم و طلبه بخواند. نکته سوم: در مورد نوع مواجه ما طلاب با جامعه است که ما هم کم گذاشته‌ایم و نیامده‌ایم آن مباحث تولید شده را خودمان بسط دهیم و معارف انقلاب اسلامی را به مخاطب خود منتقل کنیم، نشسته‌ایم تا چه شبهه‌ای مدرنیته برای او تولید می‌کند تا ما جواب دهیم نه اینکه خودمان فعالانه ناظر به تربیت جوان فعال و بصیر انقلابی نشر معارف دهیم. @sharhe_hal