eitaa logo
شرح زیارت جامعه کبیره(آیت الله ضیاءآبادی)
329 دنبال‌کننده
0 عکس
0 ویدیو
0 فایل
باعرض سلام خدمت بزرگواران عزیز ان شاءالله هر هفته قسمتی ازشرح مضامین گهربارجامعه کبیره گذاشته میشود. امیداست پس ازخواندن،درانتشاراین مضامین گهربار در (گروه هاوکانال ها)کوشاباشید. میتوانیدبا لینک خودتان نشر دهید. اجرتان با آقاصاحب الزمان عج @ali938574
مشاهده در ایتا
دانلود
(آیت الله سید محمد ضیاءآبادی) 📌جلسه صد و نود و پنجم 2⃣️3⃣ و أَهْلِ الذِّكْرِ وَ أُولِي الْأَمْرِ وَ بَقِيَّةِ اللَّه ⭐️«سلام و درود و تحيّت و عرض مودّت ما به آستان اقدس آن بزرگواران و اماماني كه] اهل‌الذّكر،اولي‌الامر و بقيّة الله‌اند».⭐ ✅انواع ذكر از نگاه اميرمؤمنان علي(ع)⬇ 👌قال اميرالمؤمنين‌(ع) :«ذكر دو گونه است: ياد خدا كردن به هنگام حدوث مصيبت؛ و برتر از آن، ياد خدا كردن هنگام پيش آمدن كاري كه خدا آن را بر تو حرام كرده است».  ⬅ آن‌ گونه كه ياد خدا مانع ارتكاب آن گردد.آدم مصيبت‌زده وقتي به ياد خدا مي‌افتد، آرامش پيدا مي‌كند و اجر صبر از خدا مي ‌طلبد كه:{ ...ألا بِذِكْرِ اللهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ}؛[1] ولي ياد خدا به هنگام ميل به گناه و خودداري از آن برتر و بالاتر از ياد خدا به هنگام مصيبت و خودداري از جزع كردن است. تنها تسبيح به دست گرفتن و روزي صد يا هزار بار الله‌ اكبر و سبحان‌الله گفتن امّا در مقام عمل، خدا را به حساب نياوردن ذكر نيست. ذكريعنيياد كردن و ياد كردن امر قلبي استو خدا مي‌ فرمايد: ☀ { إنَّ الَّذِينَ اتَّقَوْا إذا مَسَّهُمْ طائِفٌ مِنَ الشَّيْطانِ تَذَكَّرُوا فَإذا هُمْ مُبْصِرُونَ‌‌}؛[2] وقتي شيطان بخواهد دستبردي به گنجينه‌هاي قلب تقواپيشگان بزند، دفعتاً متوجّه و بيدار مي ‌شوند و او را از خانه‌ي قلبشان بيرون مي ‌كنند. 💖ذكر و ياد خدا كه به قلب آمد، ديگر جايي براي شيطان نمي ‌ماند. قلب متذكّر به ياد خدا روشن است و دزد در فضاي روشن نمي ‌تواند دستبردي بزند. ⭐{ أ وَ مَنْ كانَ مَيْتاً فَأَحْيَيْناهُ وَ جَعَلْنا لَهُ نُوراً يَمْشِي بِهِ فِي النَّاسِ كَمَنْ مَثَلُهُ فِي الظُّلُماتِ لَيْسَ بِخارِجٍ مِنْها...‌}؛[3] «آيا كسي كه مرده بود و ما او را زنده كرديم و نوري برايش قرار داديم كه با آن در ميان مردم راه مي ‌رود،برابر است با كسي كه در ميان تاريكي ‌ها به سر مي‌ برد و راه خروج از آن را ندارد...»؟ ✅آري،انساني كه به حيات ايماني زنده شده و چراغ تقوا در فضاي قلبش روشن گشته است،مي ‌فهمد كجا راه و كجا چاه است،كدام فكر و عمل صحيح و كدام فكر و عمل ناصحيح است.او به فرموده‌ي قرآن از اولوالالبابي است كه: { الَّذِينَ يَذْكُرُونَ اللهَ قِياماً وَ قُعُوداً وَ عَلَي جُنُوبِهِمْ وَ يَتَفَكَّرُونَ فِي خَلْقِ السَّماواتِ وَ اْلاَرْضِ...}؛ مي‌ايستند با ياد خدا، مي ‌نشينند با ياد خدا، مي‌ خوابند با ياد خدا و پيوسته در آفرينش آسمان‌ها و زمين مي‌ انديشند و از عمق جان مي ‌گويند: ☀{ رَبَّنا ما خَلَقْتَ هذا باطِلاً سُبْحانَكَ...‌}؛[4] اي خداي ما،تو منزّهي از اين ‌كه اين نظام عظيم را عبث و باطل آفريده باشي...و چه نعمت بزرگي است قدرت تفكّر كه انسان در همه جا و در همه حال و با ديدن هر چيزي به انديشيدن بپردازد و راهي به سوي خدا باز كند.  ⭐{ وَ اذْكُرْ رَبَّكَ فِي نَفْسِكَ تَضَرُّعاً وَ خِيفَة وَ دُونَ الْجَهْرِ مِنَ الْقَوْلِ بِالْغُدُوِّ وَ الْآصالِ وَ لا تَكُنْ مِنَ الْغافِلِينَ}؛[5] «پروردگار خود را در دل خويش، از روي تضرّع و خوف، آهسته و آرام، صبحگاهان و شامگاهان ياد كن و از غافلان مباش». 🔹ادامه دارد .... 📚منابع [1]ـ سوره‌ي رعد،آيه‌ي28. [2]ـ سوره‌ي اعراف ، آيه‌ي 201. [3]ـ سوره‌ي انعام ، آيه‌ي 123. [4]ـ سوره‌ي آل عمران ، آيه‌ي 191. [5]ـ سوره‌ي اعراف ، آيه‌ي 205 @sharhe_jamee_kabireh ===================
(آیت الله سید محمد ضیاءآبادی) 📌جلسه صد و نود و ششم 2⃣️3⃣ و أَهْلِ الذِّكْرِ وَ أُولِي الْأَمْرِ وَ بَقِيَّةِ اللَّه ⭐️«سلام و درود و تحيّت و عرض مودّت ما به آستان اقدس آن بزرگواران و اماماني كه] اهل‌الذّكر،اولي‌الامر و بقيّة الله‌اند».⭐ ✅در همه حال به ياد خدا بايد بود⬇ 🔆آيه‌ي پيشين { الَّذِينَ يَذْكُرُونَ اللهَ قِياماً وَ قُعُوداً وَ عَلَي جُنُوبِهِمْ وَ يَتَفَكَّرُونَ فِي خَلْقِ السَّماواتِ وَ اْلاَرْضِ...} حالات مختلف را نشان مي ‌دهد:{ ...قِياماً وَ قُعُوداً وَ عَلَي جُنُوبِهِمْ...‌}؛ 👈اين آيه اوقات مختلف صبح و ظهر و شب را نشان مي‌ دهد؛ يعني در هر حال و در هر وقتي به ياد خدا باشيد. 🌟 { ...لا تُلْهِكُمْ أمْوالُكُمْ وَ لا أوْلادُكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللهِ...‌}؛[1] «...مراقب باشيد! اموال و اولادتان از ياد خدا بازتان ندارند و به خود مشغولتان نسازند». 🔷{...إنَّ مِنْ أزْواجِكُمْ وَ أوْلادِكُمْ عَدُوًّا لَكُمْ فَاحْذَرُوهُمْ...}؛[2] «به تحقيق، از همسران و فرزندانتان براي شما دشمناني هست، از آن‌ها بر حذر باشيد». 💞با اظهار محبّت جلو مي ‌آيند و شما را وادار به كارهاي نامرضيّ خدا مي ‌كنند . بچّه‌ها از سر و دوشتان بالا مي‌ روند و بابا جان، بابا جان مي‌ گويند و با همين سخنان دلنشين گولتان مي ‌زنند و شما را وادار به كسب و كار حرام مي ‌كنند و فرداي قيامت هم همينان گريبان شما را مي ‌گيرند و به ديوان عدل الهي مي ‌سپارند كه به ما غذاهاي حرام خورانده و لباس‌هاي حرام پوشانده است. خود را بپاييد كه به خاطر آن‌ها خدا را از خود ناراضي نسازيد. 💫 { ...أنْفِقُوا مِمَّا رَزَقْناكُمْ...‌ } از آنچه به شما داده‌ايم انفاق كنيدو دست افتاده‌ها را بگيريد. 🔹{ ...مِنْ قَبْلِ أنْ يَأْتِيَ أحَدَكُمُ الْمَوْتُ...}‌؛[3] پيش از اين‌ كه مرگ يكي از شما برسدو آنگاه بگويد:{ ...رَبِّ لَوْ لا أخَّرْتَنِي إلَي أجَلٍ قَرِيبٍ فَأَصَّدَّقَ وَ أكُنْ مِنَ الصَّالِحِينَ}؛[4] «خدايا، چرا اندكي مرگم را به تأخير نينداختي تا صدقه بدهم و از صالحان باشم». { وَ لَنْ يُؤَخِّرَ اللهُ نَفْساً إذا جاءَ أجَلُها...‌}؛[5] 🔺«و هرگز خدا مرگ فرارسيده را به تأخير نمي ‌اندازد...».🔺 🔹ادامه دارد .... 📚منابع [1]ـ سوره‌ي منافقون ، آيه‌ي 9. [2]ـ سوره‌ي تغابن ، آيه‌ي 14. [3]ـ سوره‌ي منافقون،آيه‌ي10. [4]ـ همان. [5]ـ همان ، آيه‌ي 11. @sharhe_jamee_kabireh ===================
(آیت الله سید محمد ضیاءآبادی) 📌جلسه صد و نود و هفتم 2⃣️3⃣ و أَهْلِ الذِّكْرِ وَ أُولِي الْأَمْرِ وَ بَقِيَّةِ اللَّه ⭐️«سلام و درود و تحيّت و عرض مودّت ما به آستان اقدس آن بزرگواران و اماماني كه] اهل‌الذّكر،اولي‌الامر و بقيّة الله‌اند».⭐ ✅ذكر ما، بين دو ذكر خدا ⬇ 👈به اين لطف خدا هم بايد توجّه داشت كه ذكر از او آغاز مي ‌شود و به او ختم مي ‌گردد. پيش از اين ‌كه ما او را ياد كنيم، او ما را ياد كرده كه ما را آفريده و اين همه نعمت از داخل و خارج وجودمان به ما عنايت فرموده و پس از اين كه ما او را ياد كرديم، مجدّداً او ما را ياد مي‌ كند و به ما پاداش مي ‌دهد. 🔸نـخـست او ارادت بـه دل بـر نـهـاد 🔸پـس ايـن بـنـده بـر آستـان سر نـهاد 🔸چه انديشي از خود كه فعلم نكوست 🔸از آن در نگـه كن كـه توفـيـق اوست ✅هم توفيق ذكر ما از او،هم پاداش ذكر ما از اوست . 🔹بَرد بـوستانبان به ايوان شـاه 🔹به تحـفه ثمر هم زبستان شاه 🌳باغبان از باغ خود شاه ميوه مي ‌چيند و به عنوان تحفه پيش شاه مي ‌برد و شاه هم به او پاداش مي‌ دهد و لذا ذكر ما، بين دو ذكر خدا قرار گرفته است. اوّل، خدا ما را ياد مي‌ كند و ما را به ياد خود مي ‌اندازد و بعد هم دوباره ما را ياد مي ‌كند و به ذكر ما پاداش مي ‌دهد، چنان كه مي ‌فرمايد: { فَاذْكُرُونِي أذْكُرْكُمْ...}؛[1] ✅«مرا ياد كنيد تا من هم شما را ياد كنم...». 🔹توفيق ذكر از او و پاداش آن نيز از اوست. در مسأله‌ي توبه هم چنين است. توبه‌ي ما، بين دو توبه‌ي خدا قرار مي ‌گيرد، چنان ‌كه فرموده است: { ...ثُمَّ تابَ عَلَيْهِمْ لِيَتُوبُوا إنَّ اللهَ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ}؛[2] 👌«اوّل خدا توفيق توبه مي‌دهد و سپس توبه‌ي بنده را مي ‌پذيرد». ✅توفيق توبه از او و پذيرش توبه نيز از اوست. 💫خداوندا، به همه‌ي ما توفيق ذكر و توبه‌ي واقعي عنايت بفرما. 💫حسن عاقبت به ما عطا فرما. 💫گناهان ما را بيامرز. ⭐والسّلام عليكم و رحمة الله و بركاته⭐ 🔹ادامه دارد .... 📚منابع [1]ـ سوره‌ي بقره ، آيه‌ي 152. [2]ـ سوره‌ي برائت ، آيه‌ي 118. @sharhe_jamee_kabireh ===================
📖✒📖✒📖 📖شرح زیارت جامعه کبیره 📌جلسه صد و نود و هشتم 🔹 { اصْطَفَاكُمْ بِعِلْمِهِ وَ ارْتَضَاكُمْ لِغَيْبِهِ وَ اخْتَارَكُمْ لِسِرِّهِ وَ اجْتَبَاكُمْ بِقُدْرَتِهِ وَ أَعَزَّكُمْ بِهُدَاهُ وَ خَصَّكُمْ بِبُرْهَانِهِ وَ انْتَجَبَكُمْ لِنُورِهِ (بِنُورِهِ) وَ أَيَّدَكُمْ بِرُوحِه } ⭐«[ما اقرار مي ‌كنيم كه] خداوند شما [خاندان عصمت] را بر اساس علمي كه به شايستگي شما داشته[از ميان مردم] برگزيده است؛ [در نتيجه، شما، هم مصطفاي خدا هم مرتضي هم مختار و هم مجتباي خدا هستيد]». ✅چهار صفت براي امامان معصوم(علیهم السلام) ⬇ 👈اين چهار صفت، هر چند از نظر معنا نزديك به هم هستند ، حتماً هر يك خصوصيّتي دارند كه در كلام فصيح حكيم به دنبال هم آمده‌اند ؛ يعني چنين نيست كه به اصطلاح، الفاظ مترادف بوده معناي واحدي داشته باشند، لذا در باب تفاوت معاني آن‌ها مي ‌توان گفت، از آن نظر كه چيزي را از همه‌ي آلودگي‌ها خالص مي ‌كنند، مي‌شوند «مصطفيََ»و از آن نظر كه مورد پسند كسي قرار مي ‌گيرند، مي ‌شوند «مرتضيََ»و از آن نظر كه از ميان چند چيز انتخاب مي ‌شوند، «مختار»محسوب مي‌ شوند و از آن جهت كه توجّه ديگران را جلب مي‌ كنند و دل‌ها را مجذوب خود مي ‌سازند، از ايشان تعبير به «مجتبيََ»مي ‌شود. ✅امامان معصوم(علیهم السلام) مظهر علم خدا ⬇ 👌در بعضي از نسخه‌هاي زيارت جامعه، به جاي(بعلمه) (لعلمه)آمده است كه در اين صورت، معنا اين مي ‌شود: خداوند شما اهل بيت را محلّ قابلي شناخته و علم خودش را در وِعاء( ظرف) وجود شما قرار داده است تا آنچه را او مي ‌داند، شما هم بدانيد(مگر آنچه را اختصاص به خود داده و علم مستأثرش مي ‌گويند) چون هركسي صلاحيّت و اهليّت اين را ندارد كه مظهر علم خدا باشد، تنها شما شاگرد بلاواسطه‌ي خدا هستيد و در مقام اخذ علم، احتياج به غير خدا نداريد و علوم خود را مستقيماً از خدا مي ‌گيريد. 🔗ادامه دارد ... 🖌آیت الله سید محمد ضیاءآبادی 198 📖✒📖✒📖✒📖 =================== @sharhe_jamee_kabireh
📖✒📖✒📖 📖شرح زیارت جامعه کبیره 📌جلسه صد و نود و نهم 🔹 { اصْطَفَاكُمْ بِعِلْمِهِ وَ ارْتَضَاكُمْ لِغَيْبِهِ وَ اخْتَارَكُمْ لِسِرِّهِ وَ اجْتَبَاكُمْ بِقُدْرَتِهِ وَ أَعَزَّكُمْ بِهُدَاهُ وَ خَصَّكُمْ بِبُرْهَانِهِ وَ انْتَجَبَكُمْ لِنُورِهِ (بِنُورِهِ) وَ أَيَّدَكُمْ بِرُوحِه } ⭐«[ما اقرار مي ‌كنيم كه] خداوند شما [خاندان عصمت] را بر اساس علمي كه به شايستگي شما داشته[از ميان مردم] برگزيده است؛ [در نتيجه، شما، هم مصطفاي خدا هم مرتضي هم مختار و هم مجتباي خدا هستيد]». َ✅خداوند متعال معلّم امامان معصوم(علیهم السلام)⬇ 👌البتّه، آن بزرگواران نيز مخلوقند و مخلوق در ذات خود جاهل است و احتياج به معلّم دارد؛ امّا معلّم آن مخلوق‌هاي برتر ذات اقدس حقّ عزّ و علاست كه از مجراي مرتبه‌ي نبوّت ختميّه‌ي حضرت محمّد مصطفي افاضه‌ي علوم به آن انوار عرشي مي ‌كند. 🔺ما جاهلان در مقام كسب علم(اگر اطلاق كلمه‌ي علمبه انباشته‌هاي ذهني ما صحيح باشد) دست گدايي به سوي امثال خود دراز مي ‌كنيم و از گفته‌ها و نوشته‌هاي اين و آن، كه همانند خودمان تهي‌دستان جايزالخطا هستند،اندكي مي ‌گيريم و در وعاء ذهن خود مي ‌گنجانيم و اين پست‌ترين نوع تعلّم است و جز اين نيز راهي نداريم و چاره‌اي جز گدايي از افكار افرادي همچون خود و احياناً آميختن آن با اوهام شخصي خود نمي ‌يابيم. 🔹دكارت، حكيم معروف فرانسوي ، بعد از اين كه يك سلسله مقالات علمي منتشر كرد،مورد تحسين دانشمندان جهان قرار گرفت. يكي از كساني كه شديداً تحت تأثير عظمت علمي او واقع شده بود، با خود فكر كرد كه او حتماً يك كتابخانه‌ي عظيم در اختيار دارد و اين معلومات را از آن كتابخانه به دست آورده است؛ از اين رو، به ملاقات او رفت و از وي تقاضا كرد كتابخانه‌ي خود را به او نشان دهد. او هم آن فرد را به محلّي برد و جسد گوساله‌اي را كه مشغول تشريحش بود به او نشان داد و گفت: اين كتابخانه‌ي من است، من از نوشته‌هاي ديگران اخذ علم نكرده‌ام ؛ بلكه خودم به تحقيق پرداخته و بدن اين گوساله را تشريح كرده و رموز به كار رفته در خلقت او را مورد مطالعه و تدقيق(دقّت و باريك ‌بيني به كار بردن) قرار داده‌ام و در واقع، آنچه از معلومات به دست من آمده، از تحقيقي است كه درباره‌ي بدن اين گوساله كرده‌ام. 👈اين هم نوعي كسب علم است و بديهي است كه از نوع اوّل، كه صرفاً نسخه‌ برداري از افكار ديگران است، عالي‌تر است؛چرا كه بر اثر فعّاليّت فكري خود، استعدادهاي مكنون در وجودش را به بروز و ظهور مي ‌رساند و وسيله‌ي پيشرفت علم در جامعه مي‌ شود؛ولي با اين وصف،او هم ممكن است در تحقيقات خويش اشتباه كند.كسي كه حيوانات و نباتات را تشريح مي ‌كند يا در ابعاد ستارگان آسمان مطالعه مي‌ كند، در عين حال كه كار علمي بسيار خوب و قابل تقدير است،ممكن است اشتباه كند و چه بسا اشتباه هم مي‌ كنند و احياناً زيان‌هاي جبران ناپذيري به بار مي ‌آورند. امّا عالي ‌ترين علوم علمي است كه دارنده‌ي آن به اقيانوس بي‌كران «وحي خدا»متّصل است؛ نه به نوشته‌ها و گفته‌هاي اين و آن كار دارد نه به تحقيق و مطالعه‌ي شخصي خويش اتّكا مي‌كند، بلكه به طور مستقيم با خالق هستي ارتباط دارد؛ يعني تمام جهات و جوانب عالم به اذن خدا در برابر او مشهود و عيان است و او شاهد خلق است و آگاه از تمام رموز و اسرار خلقت است. اين علم‌هاي بشري آميخته با اوهام و تخيّلات است؛ فلان دانشمند اگر افكار علمي عالي دارد، اوهام و اشتباهات هم دارد ؛ فرضاً اگر چهار تا حرف حسابي دارد، ده تا هم حرف ناحسابي در كنار آن دارد كه تشخيص آن براي خودش و ديگران دشوار است؛ امّا رسول خدا و ائمّه‌ي هدي‌ (علیهم السلام)علم خود را از افكار بشري نمي ‌گيرند. ما داريم با سوزن چاه مي ‌كنَيم؛ امّا آن‌ها به دريا متّصل هستند و لذا خدا خطاب به رسول مكرّمش مي ‌فرمايد: وَ كَذلِكَ أوْحَيْنا إلَيْكَ رُوحاً مِنْ أمْرِنا ما كُنْتَ تَدْرِي مَا الْكِتابُ وَ لاَ الْإيمانُ...‌(شوري/ 52)«ما روحي از عالم امر خود به تو وحي كرديم؛وگرنه[تو در ذات خود] نمي‌دانستي كتاب چيست و ايمان چيست...». ⭐گفتيم هيچ مخلوقي در ذات خود عالم نيست؛ همه احتياج به معلّم دارند؛ رسول خداهم معلّم دارد، امّا معلّم او شديدالقواست.عَلَّمَهُ شَدِيدُ الْقُوَي *ذُو مِرَّة فَاسْتَوَي*وَ هُوَ بِالْاُفُقِ اْلاَعْلَي (نجم،آيات5تا7) ✅و از اين روست كه ما هم به خاندان رسول (علیهم السلام)عرض مي ‌كنيم : (وَ اصْطَفاكُمْ بِعِلْمِهِ)؛ ✅يعني اعتقاد ما درباره‌ي شما اين است كه خداوند شما را از ميان تمام خلايق برگزيده و قلوب شما را مجلاي(جلوه‌ گاه)علم خود قرار داده است. 🔗ادامه دارد .... 🖌آیت الله سید محمد ضیاءآبادی 199 📖✒📖✒📖✒📖 ==================== @sharhe_jamee_kabireh
📖✒📖✒📖 📖شرح زیارت جامعه کبیره 📌جلسه دویست 🔹 { اصْطَفَاكُمْ بِعِلْمِهِ وَ ارْتَضَاكُمْ لِغَيْبِهِ وَ اخْتَارَكُمْ لِسِرِّهِ وَ اجْتَبَاكُمْ بِقُدْرَتِهِ وَ أَعَزَّكُمْ بِهُدَاهُ وَ خَصَّكُمْ بِبُرْهَانِهِ وَ انْتَجَبَكُمْ لِنُورِهِ (بِنُورِهِ) وَ أَيَّدَكُمْ بِرُوحِه } ✅امام‌شناسي از ديدگاه امام رضا(ع)⬇ 📜روايتي از امام ابوالحسن‌الرّضا (ع)داريم كه به تناسب ايّام عرض مي ‌كنيم. البتّه، روايت مفصّل است،تنها چند جمله‌اي از آن را نقل مي‌كنيم كه امام‌(ع)مقام امامت و آن ارتباط معنوي با عالم ربوبي را نشان مي ‌دهند. 🔹يكي از راويان به نام عبدالعزيز خدمت امام رسيد و گفت: يابن رسول‌الله، ما جمعي در مسجد جامع مرو بوديم،بحثي راجع به امام پيش آمد و هر كسي نظري داد. امام‌(ع)تبسّمي كرد و فرمود : «اي عبدالعزيز، مردم به وادي جهل افتاده و در مورد دينشان فريب خورده‌اند». 🔺پيش خود نشسته ‌اند و راجع به مسأله‌ي امامت و ولايت حرف‌ها مي ‌زنند و حال آن‌كه منحرف از حقّند. بعد،توضيح دادند و فرمودند كه امام كيست : آن ريشه ‌اي كه به شجره‌ي طيبّه‌ي اسلام رشد مي ‌دهد، وجود اقدس امام است. اسلام از وجود اقدس ولايت و امامت تغذيه مي ‌شود و آنچه را هم به عنوان محصول به عالم تحويل مي ‌دهد، از دست امام تحويل مي ‌دهد. ☀«امام همچون خورشيدِ طالع است و همان ‌طور كه خورشيد طلوع مي ‌كند و همه چيز را در پوشش نور خود قرار مي ‌دهد، او نيز در افق قرار گرفته است؛نه دست‌ها به او مي ‌رسد نه چشم‌ها مي ‌تواند او را ببيند». 💫«...نور آن،روشنايي ديده را مي ‌برد»(نور،43) ✅امام نيز چنين است؛ در عين اين كه شمس ولايتش تمام كائنات را در پوشش نور خود قرار داده است و همه چيز از او تغذيه مي ‌شوند،او در افق اعلايي از عالم قرار گرفته كه نه چشم عقل بشر قادر به اكتناه(حقيقت ‌يابي)و درك حقيقت اوست نه دست تجليل و تكريم بشر به دامن كبرياي جلالت و رفعت منزلتش نايل می گردد: تمام فضايل و كمالات در وجود اقدسش جمع است ، بدون آن‌كه از كسي اكتساب كرده باشد.حتّي پسر نزد پدر نيز آن‌ گونه كه ما درس مي‌ خوانيم درسي نخوانده است. البتّه، از طريق خاصّي كه از درك ما پنهان است با هم در ارتباطند و جملگي به مقام اعلا و اشمخ خاتميّت حضرت رسول‌الله اعظم مرتبطند و همه نور فضل و كمال از آن مقام اَرفع و اَعلا اكتساب مي‌ كنند؛ امّا نه به گونه‌ي درس خواندن معمول در ميان ما. 🔗ادامه دارد ... 🖌آیت الله سید محمد ضیاءآبادی 200 📖✒📖✒📖✒📖 =================== @sharhe_jamee_kabireh
📖✒📖✒📖 📖شرح زیارت جامعه کبیره 📌جلسه دویست و یکم 🔹 { اصْطَفَاكُمْ بِعِلْمِهِ وَ ارْتَضَاكُمْ لِغَيْبِهِ وَ اخْتَارَكُمْ لِسِرِّهِ وَ اجْتَبَاكُمْ بِقُدْرَتِهِ وَ أَعَزَّكُمْ بِهُدَاهُ وَ خَصَّكُمْ بِبُرْهَانِهِ وَ انْتَجَبَكُمْ لِنُورِهِ (بِنُورِهِ) وَ أَيَّدَكُمْ بِرُوحِه } ✅امامان(علیهم السلام) چگونه علم و فضل و كمال كسب مي‌ كنند؟⬇️ 🔆امام اميرالمؤمنين(علیهم السلام) فرموده است: رسول اكرم در حال احتضار مرا در آغوش كشيد ، دهان بر گوش من نهاد و هزار باب علم به رويم گشود و از هر باب آن، هزار باب ديگر به رويم گشوده شد.[1] ⚜(بَلِ اخْتِصاصٌ مِنَ الْمُفَضَّلِ الْوَهّاب)؛ «بلكه ويژگي خاصّي است كه از سوي خداوند وهّاب( بسيار بخشنده) به وي عطا مي‌شود».امام (ع)پس از جملاتي فرمود: «وقتي خداوند بنده‌ي خاصّ خود را براي تدبير امور بندگانش برگزيد، به او شرح صدر عنايت مي‌كند [و سينه‌اش را براي پذيرش اسرار و حقايق آسماني آماده مي ‌سازد]و چشمه‌هاي حكمت از قلبش مي ‌جوشاند و بر زبانش جاري مي ‌سازد و از اين روست كه در جواب هيچ سؤالي احساس عجز نمي‌ كند و جز منطق حقّ و صواب در آن جواب به نظرش چيزي نمي‌آيد».[2] ✅(خَصَّهُ بذلِكَ)؛«خداوند او را به چنين علمي اختصاص داده است».(لِيَكُونَ ذلِكَ حُجَّة عَلَي خَلْقِهِ شاهِداً عَلَي عِبادِهِ)؛ «تا او حجّت بر خلق خدا و شاهد بر بندگانش باشد».(فَهَلْ يَقْدِروُنَ عَلي مِثْلِ هذا فَيَخْتارُونَهُ)؛[3]«حال، آيا مردم مي ‌توانند اين چنين شخص ممتاز آسماني را بشناسند تا او را به امامت خود برگزينند»؟ [3] ‼️ چه قدر فاصله هست ميان درك مردم و شناختن حقيقت امام. 🔗ادامه دارد ... 📚منابع [1]ـ بحارالانوار،جلد22،صفحه‌ي511. [2]ـ اصول كافي،جلد1،صفحات201و202. [3]ـ تحف‌العقول،صفحات 323تا 325؛ اصول كافي،جلد1،صفحات200تا203. ✒️آیت الله سید محمد ضیاءآبادی 201 📖✒📖✒📖✒📖 =================== @sharhe_jamee_kabireh
📖✒📖✒📖 📖شرح زیارت جامعه کبیره 📌جلسه دویست و دوم 🔹 { اصْطَفَاكُمْ بِعِلْمِهِ وَ ارْتَضَاكُمْ لِغَيْبِهِ وَ اخْتَارَكُمْ لِسِرِّهِ وَ اجْتَبَاكُمْ بِقُدْرَتِهِ وَ أَعَزَّكُمْ بِهُدَاهُ وَ خَصَّكُمْ بِبُرْهَانِهِ وَ انْتَجَبَكُمْ لِنُورِهِ (بِنُورِهِ) وَ أَيَّدَكُمْ بِرُوحِه } ✅چگونگي رفع ترديد در خصوص امامت امام رضا(علیهم السلام)⬇️ 🔷 حسن‌بن‌علي وَشّاء واقفي مذهب بود. مؤسّس مذهب واقفي، عليّ‌ بن‌ابي حمزه‌ي بطائني، از اصحاب امام كاظم (ع)بود.بطائني از طرف آن‌ حضرت در جمع ‌آوري وجوه شرعي شيعيان وكالت داشت و پول زيادي نزد او جمع شد.در ايّامي كه امام(ع)در زندان بغداد به شهادت رسيد،او شرعاً موظّف بود آن پول‌ها را كه سهم امام‌(ع)بود، تحويل امام ابوالحسن‌الرّضا (ع)بدهد؛ولي گرفتار وسوسه‌ي شيطان شد و حاضر به جدا كردن پول از خود نشد.براي اين كه بتواند پول‌ها را نگه دارد، منكر امامت امام رضا‌(ع)شد و لذا گفت:امام هفتم آخرين امام است و غايب شده و بايد براي اصلاح كلّي عالم ظهور كند و من بايد پول‌ها را كه سهم امام است نگه دارم تا پس از ظهور آن‌ حضرت تحويل ايشان بدهم. 👈از همين جا مذهبي به نام مذهب واقفي به وجود آمد و جمعي به آن گرويدند؛ يعني بر امام هفتم متوقّف گشته به امامت امام رضا(ع)معتقد نشدند. از پيروان آن مذهب حسن بن علي وشّاء بود؛ولي بعد مستبصر*شد و به راه حقّ برگشت. او مي‌ گويد : من در امامت امام رضا(ع)ترديد داشتم. براي اين كه مطلب برايم روشن بشود، مسائل زيادي را جمع ‌آوري كردم و در طوماري نوشتم تا به ايشان بدهم و جواب بگيرم. طومار را در آستينم نهادم و به خانه‌ي امام رضا‌(ع)رفتم. ديدم انبوه جمعيّت در رفت و آمدند. در گوشه‌اي ايستادم؛مطمئن شدم كه نوبت ملاقات به من نخواهد رسيد. در همين حال، ديدم خادمشان از خانه بيرون آمد و در ميان جمعيّت صدا زد: حسن ‌بن‌علي ‌وشّاء كيست؟ من گفتم : منم. ديدم به سمت من آمد. طوماري در دستش بود،آن رابه من داد و گفت: جواب مسائلي است كه در آستين خود داري. من از اين حرف غرق در تعجّب و حيرت شدم كه يعني چه؟ مسائل تحويل نداده،جوابش داده شده است.طومار را گرفتم، به گوشه‌اي رفتم و نشستم و آن را باز كردم. ديدم به تمام مسائلي كه در آستينم بوده جواب‌ هاي كافي داده شده است. آنجا دست به آسمان برداشتم و گفتم: خدايا،شاهد باش كه من به امامت حضرت ابوالحسن‌الرّضا(ع)ايمان آوردم و معتقد شدم كه او حجّت تو در ميان بندگان توست.[1] 🔗ادامه دارد ... 📚منابع [1]ـ بحارالانوار،جلد49،صفحه‌ي44. ✒️آیت الله سید محمد ضیاءآبادی 202 📖✒📖✒📖✒📖 =================== @sharhe_jamee_kabireh
📖✒📖✒📖 📖شرح زیارت جامعه کبیره 📌جلسه دویست و سوم ⚜{ اصْطَفَاكُمْ بِعِلْمِهِ وَ ارْتَضَاكُمْ لِغَيْبِهِ وَ اخْتَارَكُمْ لِسِرِّهِ وَ اجْتَبَاكُمْ بِقُدْرَتِهِ وَ أَعَزَّكُمْ بِهُدَاهُ وَ خَصَّكُمْ بِبُرْهَانِهِ وَ انْتَجَبَكُمْ لِنُورِهِ (بِنُورِهِ) وَ أَيَّدَكُمْ بِرُوحِه } ✅اهل بيت(علیهم السلام)عالم به علوم غيب⬇️ 🔹جمله‌ي بعدي زيارت :(وَ ارْتَضاكُمْ لِغَيْبِهِ)؛ 👌يعني، خدا شما را براي غيب خودش پسنديده استو شايسته‌ي آن ديده كه عالم به علوم غيب خود سازد. اگر در اين آيه مي ‌فرمايد: قُلْ لا يَعْلَمُ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ اْلاَرْضِ الْغَيْبَ إلاّ اللهُ...‌[1] «[اي پيامبر،]بگو كساني كه در آسمان و زمين هستند،از غيب آگاهي ندارند جز خدا...». ⚜اين منافات با آن ندارد كه خداوند بخشي از علم غيب را در اختيار هر كس كه بخواهد بگذارد، چنان‌كه در اين آيه فرموده است:[عالِمُ الْغَيْبِ فَلا يُظْهِرُ عَلَي غَيْبِهِ أحَداً *إلاّ مَنِ ارْتَضَي مِنْ رَسُو‌لٍ‌‌‌‌..‌‌‌.] [2] «عالم به غيب اوست و احدي را از غيب خويش آگاه نمي ‌سازد، مگر رسولي كه مورد رضايت اوست و او را براي نبوّت برگزيده است...». ✅در واقع، علم غيب به گونه‌ي مستقلّ و بالذّات اختصاص به خدا دارد و ديگران به اذن و مشيّت او، تا آنجا كه او خواسته است، آگاه از غيب مي ‌شوند و لذا او اهل بيت رسول(علیهم السلام)را پسنديده است كه دارنده‌ي علم غيب او باشند. 🔹مردي درِ خانه‌ي امام باقر(ع)آمد و در زد. كسي در را باز كرد و او كار ناپسندي انجام داد. وقتي داخل شد، امام(ع)به او فرمود: تو خيال مي‌ كني كه ما پشت ديوار را نمي ‌بينيم ؟ اگر چنين باشد، پس چه مزيّتي بر شما داريم كه حجّت بر شما باشيم ؟ خدا به ما چشمي داده كه پشت ديوار را هم مي ‌بينيم و از باطن امور آگاهي داريم. 🔗ادامه دارد ... [1]ـ سوره‌ي نمل،آيه‌ي 65. [2]ـ سوره‌ي جنّ،آيات26و27. ✒️آیت الله سید محمد ضیاءآبادی 203 📖✒📖✒📖✒📖 =================== @sharhe_jamee_kabireh
📖✒📖✒📖 📖شرح زیارت جامعه کبیره 📌جلسه دویست و چهارم 🔹 { اصْطَفَاكُمْ بِعِلْمِهِ وَ ارْتَضَاكُمْ لِغَيْبِهِ وَ اخْتَارَكُمْ لِسِرِّهِ وَ اجْتَبَاكُمْ بِقُدْرَتِهِ وَ أَعَزَّكُمْ بِهُدَاهُ وَ خَصَّكُمْ بِبُرْهَانِهِ وَ انْتَجَبَكُمْ لِنُورِهِ (بِنُورِهِ) وَ أَيَّدَكُمْ بِرُوحِه } ✅ماجراي خواندني احمد بن ‌ابي ‌نصر بزنطي⬇️ 🔷احمدبن ابي نصر بزنطي مي ‌گويد : من ابتدا واقفي مذهب بودم؛ بعد، مستبصر شدم. روزي از امام رضا (ع)تقاضا كردم وقت مناسبي تعيين بفرمايد تا شرفياب حضور گردم و مسائلم را مطرح كنم. اين گذشت تا روزي من در خانه‌ام نشسته بودم ، در زدند. ديدم خادم امام مركب مخصوص امام را آورده تا مرا خدمت امام ببرد. با خوشحالي تمام سوار شدم و شرفياب گشتم. مسائلي را مطرح كردم و بهره‌ها بردم تا شب شد.همان‌ جا نماز مغرب و عشا را با امام(ع)خواندم. بعد، غذا آوردند و پس از صرف غذا خواستم برخيزم براي رفتن. فرمود: دير وقت شده و منزل شما هم دور است، صلاح اين است كه همين جا استراحت كني. من هم كه از خدا مي ‌خواستم خدمت امام (ع) باشم، اطاعت كردم و ماندم. به خادمشان گفتند : رختخواب مخصوص خودم را بياور، براي آقاي احمد بزنطي پهن كن. من در اين موقع به فكر فرو رفتم و از ذهنم گذشت كه معلوم مي ‌شود من آدم بسيار بزرگواري هستم كه امام اين‌گونه با من رفتار مي‌كنند ؛ امام(ع)مركب مخصوص خود را براي من فرستاده و مرا به خانه‌اش آورده و با من هم غذا شده و بعد، رختخواب مخصوص خودش را در اختيار من گذاشته است،عجب!اين منم كه چنين بزرگوارم؟ 🔆امام نيم خيز شده بود تا برخيزد و به اتاق خود برود. ديدم نشست. فرمود: احمد، قصّه‌اي برايت بگويم. وقتي صعصعة بن ‌سوهان، از اصحاب جدّم اميرالمؤمنين (ع)مريض شد، اميرالمؤمنين (ع)به عيادت او رفت و كنار بسترش نشست و دست بر پيشاني او گذشت و او را مورد ملاطفت قرار داد. بعد، وقتي خواست برخيزد، فرمود: صعصعه، نكند اين آمدن من به عيادتت را مايه‌ي امتياز خود از برادران ايماني ‌ات بشماري. اين تكليف ديني من بود كه انجام دادم. امام رضا(ع)اين قصّه را گفت و برخاست و در واقع، با اين عمل، هم آگاهي خود را از ما‌في ‌الضّمير من نشان داد، كه نمونه‌اي از علم غيب بود، هم به من پند داد و مرا از بيماري عُجب و خودپسندي شفا بخشيد.(1) 🔗ادامه دارد ... 📚منابع: (1)ـ بحارالانوار،جلد49،صفحه‌ي48،حديث48. ✒️آیت الله سید محمد ضیاءآبادی 204 📖✒📖✒📖✒📖 =================== @sharhe_jamee_kabireh
📖✒📖✒📖 📖شرح زیارت جامعه کبیره 📌جلسه دویست و پنجم 🔹 { اصْطَفَاكُمْ بِعِلْمِهِ وَ ارْتَضَاكُمْ لِغَيْبِهِ وَ اخْتَارَكُمْ لِسِرِّهِ وَ اجْتَبَاكُمْ بِقُدْرَتِهِ وَ أَعَزَّكُمْ بِهُدَاهُ وَ خَصَّكُمْ بِبُرْهَانِهِ وَ انْتَجَبَكُمْ لِنُورِهِ (بِنُورِهِ) وَ أَيَّدَكُمْ بِرُوحِه } ✅اهل بيت(علیهم السلام)محرم اسرار خداوند متعال⬇️ 🔵(وَ اخْتارَكُم لِسِرِّهِ)؛«[خداوند] شما [اهل بيت] را براي نگهداري رازهايش برگزيده است و [شما را] محرم اسرار خود قرار داده است». 🔷(وَ اجْتَباكُم بِقُدْرَتِهِ)؛«شما را با قدرت خاصّ خودش مجذوب جمال و كمال مطلق خود ساخته است». 👌«اجتباء»به معناي جلب كردن و به سوي خود كشيدناست. قرآن كريم در مورد مكّه مي ‌فرمايد:...يُجْبَي إلَيْهِ ثَمَراتُ كُلِّ شَيْءٍ...[1]«...ميوه و محصول هر چيزي [از جاهاي دور به سمت مكّه بار مي‌ شود و]به سوي آن جلب مي ‌گردد...». ✅حال،تنها قدرت خداست كه مي‌تواند علي‌ (ع)را به خود جذب و جلب كند، آن ‌گونه كه رسول اعظم‌خدا درباره‌اش بفرمايد:(اِنَّ عَلِيّاً مَمْسوُسٌ فِي ذاتِ اللهِ) [2]👈«حقيقت آن كه، علي شيفته‌ي ذات خداست». ⚜(وَ اَعَزَّكُم بِهُداهُ)؛ شما را به هدايت خود عزّت بخشيد.يا از آن جهت كه شرف و عزّت هدايت مستقيم خود را اختصاص به شما داد كه بلاواسطه‌ي مهديّ هدايت شديد يا از آن جهت كه شما را هادي ديگر موجودات عالم، اعمّ از هدايت تكويني و تشريعي، قرار داد و هدايت خود را از طريق شما به عالميان رسانيد. 🔗ادامه دارد ... 📚منابع [1]ـ سوره‌ي قصص،آيه‌ي 57. [2]ـ تلخيص‌الرّياض، جلد1،صفحه‌ي 2. ✒️آیت الله سید محمد ضیاءآبادی 205 📖✒📖✒📖✒📖 =================== @sharhe_jamee_kabireh
📖✒📖✒📖 📖شرح زیارت جامعه کبیره 📌جلسه دویست و ششم 🔹 { اصْطَفَاكُمْ بِعِلْمِهِ وَ ارْتَضَاكُمْ لِغَيْبِهِ وَ اخْتَارَكُمْ لِسِرِّهِ وَ اجْتَبَاكُمْ بِقُدْرَتِهِ وَ أَعَزَّكُمْ بِهُدَاهُ وَ خَصَّكُمْ بِبُرْهَانِهِ وَ انْتَجَبَكُمْ لِنُورِهِ (بِنُورِهِ) وَ أَيَّدَكُمْ بِرُوحِه } ✅اهل بيت(علیهم السلام)عالم به اسرار قرآن👇 💠(وَ خَصَّكُم بِبُرْهانِهِ)؛ 👌شما را مختصّ به برهان خود گردانيد.احتمالاً مقصود از «برهان»،همان‌ گونه كه از مرحوم مجلسي اوّل نقل شده، «قرآن»است كه برهان و دليل نبوّت پيغمبر خاتم است؛ يعني علم به حقايق آسماني قرآن نزد آن‌هاست و كسي غير از آن‌ها نمي ‌تواند ادّعا كند كه عالم به تمام اسرار و بواطن(معاني باطني)قرآن است. 💠(وَ انْتَجَبَكُمْ لِنُورِهِ)؛ ✅«انتجاب»مشتقّ از نَجْباست كه به معناي نفاست (ارزشمندي)و گرانقدري است. به هر چيزي كه در نوع خود ارزشمند و گرانقدر است، نفيس و نجيب گفته مي ‌شود. احتمالاً معناي جمله اين مي‌ شود: خداوند شما اهل بيت را به خاطر نفاست و نجابتي كه در ذات خود داريد، براي مظهريّت نور خود برگزيد تا با افكار و اخلاق و اعمال خودتان نور خدا را در عالم متجلّي كنيد. 🔗ادامه دارد .... ✒️آیت الله سید محمد ضیاءآبادی 205 📖✒📖✒📖✒📖✒️📖 =================== @sharhe_jamee_kabireh