eitaa logo
شرح حالی از حوزه
138 دنبال‌کننده
79 عکس
57 ویدیو
40 فایل
بنده حمیدرضا باقری @hamidreza_baghery کانال‌های دیگر بنده👇 https://eitaa.com/sharhe_hal https://eitaa.com/ayat_va_revayat
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حکم ولی امر مسلمین جهان امام خامنه ای مدظله در مورد اهانت به مقدسات اهل سنت چرا با این فکر غلط و شوم بین برادران مسلمان اختلاف ایجاد بشود؟ به آن شیعه‌ای هم که از روی نادانی و غفلت، یا گاهی از روی غرض ــ این را هم سراغ داریم و افرادی را هم از بین شیعیان می‌شناسیم که فقط مسئله‌شان مسئله‌ی نادانی نیست، بلکه مأموریت دارند برای اینکه ایجاد اختلاف کنند ــ به مقدسات اهل‌سنت اهانت می‌کند، عرض می‌کنم: رفتار هر دو گروه حرام شرعی است و خلاف قانونی است». (بیانات در جمع مردم استان کردستان‌ در میدان آزادی سنندج‌، 1388/02/22) @sharhehal_hoze
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رهبر معظم انقلاب : بعضی ها به نام شاد کردن دل فاطمه زهرا س کاری میکنند امروز این روز ها که انقلاب ما را که محصول مجاهدت های فاطمه زهراست در دنیا لنگ کنند. @sharhehal_hoze
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ تصلب رهبری نسبت به شرع 📝 نظر رهبر معظم انقلاب در اعمال مصلحت 🎙 آیت الله آملی لاریجانی ♨️ مصلحتی که با آن بشود حکم اولی شرع را موقتا تعطیل کرد مصلحت ضروری است؛ نه صرف مصلحت راجحه.
گاهی برخی دوستان و مخاطبان در شخصی می‌پرسن مطالب این کانال و دیگر کانال‌های بنده رو اجازه هست بدون ذکر نام و منبع جایی نشر بدیم؟! بله هیچ اشکالی ندارد، فقط نباید تغییری در مطالب داده شود الا در حد تغییرات اندک نگارشی؛ محتوا نباید تحریف یا عکس و... شود، در صورت حفظ محتوا و تغییرات اندک متنی مطالب این کانال که تقریبا همه تولیدی است را می‌توانید بدون ذکر نام این کانال یا حتی با ذکر نام خودتان منتشر نمایید.
مسیر هدایت کننده شدن طولانی است و با سختی‌ها همراه است چون کار کار بزرگی است، نیاز به زمان زیاد و طی مقدمات فراوان دارد. خداوند تبارک و تعالی در آیه ۲۴ سوره مبارکه سجده می‌فرماید: از بنی اسرائل برخی را هدایت‌گر مردم به امر الهی قرار دادیم اما کی اینها به این مقام هدایت‌گری رسیدند؟! وقتی که صبر کردند و به نشانه‌های الهی یقین پیدا کردند. «وَ جَعَلْنَا مِنْهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنَا لَمَّا صَبَرُوا ۖ وَكَانُوا بِآيَاتِنَا يُوقِنُونَ» و برخی از آنان را چون [در برابر مشكلات، سختی‌ها و حادثه‌های تلخ و شیرین‌] صبر كردند و همواره به آیات ما یقین داشتند، پیشوایانی قرار دادیم كه به فرمان ما [مردم را] هدایت می‌كردند. (سجده:۲۴) @ayat_va_revayat
این آیه برای ما طلاب تذکر خوبی است. این مسیر سختی‌ها دارد صبر و پختگی نیاز دارد. یکی از اساتید که به دست آیت‌الله خوشوقت ملبس شده بودند می‌فرمودند وقتی حاج‌آقا می‌خواستند عمامه بر سرم بگذارند گفتند این دم کنی هست می‌گذارم سرت تا دم بکشی. خلاصه باید صبر کرد تا آدم پخته شود.
این پیشنهاد را همان موقع از طریق سایت شورای عالی حوزه قسمت پیشنهادات ارسال کردم.👇 http://www.schowzeh.ir/fa/contactus/suggestions دیروز مطلع شدم، آیت‌الله حسینی بوشهری (رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه) آن را امضاء کرده‌اند و ارجاع داده‌اند برای حجت‌الاسلام و المسلمین حمید ملکی (قائم مقام آیت‌الله اعرافی در مدیریت حوزه علمیه در قم) که پیگیری شود. ان شاء الله که به نتیجه برسد. یک سایت به نام اندیشه‌وران داریم که پیشنهاد مذکور را تقریبا عملیاتی کرده است فقط کافی است کمی توسعه یاید و کامل شود و لینک‌های آن مثلا به صفحه انتخاب واحد و... مرتبط شود.👇 https://www.andishvaran.ir/fa/SearchUser.html .... @sharhehal_hoze
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
ارائه تحلیل در مورد طوفان الاقصی حجت‌الاسلام و المسلمین حسینی نصب از معروف‌ترین اساتید فقه و اصول قم. @sharhehal_hoze
https://hawzahnews.com/xcvf4 🎙جلسه اول از دوره غرب شناسی و شناخت استعمار مدرسه فقهی امام حسن عسکری👇 https://eitaa.com/3630247/880 @sharhehal_hoze
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙جلسه ۱ و استعمار مدرسه فقهی امام حسن عسکری علیه السلام. 🕰یکشنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۲ 👨‍💻 .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🤲 یک برنامه ریزی بکنید که طلبه‌ها... هر شب نماز شب بخونن @sharhehal_hoze
گزارش ذکر شده را احتیاطا حذف کردم. چون در متن گزارش با قرائن اولیه برایم اطمینان آور بود اما در ادامه مطلبی خواندم که آیت الله بهجت هم بعد از آن قضایا به ملاقات یکی از این عزیزان می‌رفته‌اند. فلذا مقداری شبهه برایم پیش آمد که شاید گزارش صحیح نباشد، فلذا احتیاط کردم و آن را پاک کردم.
مجموعه‌ای از روایات حکم می‌کند که اگر چیزی از بازار مسلمین خریداری شد نیاز نیست کنجکاوی کنید و بررسی کنید که حلال است یا حرام؟! درست ذبح شد؟! فلان ماده که مایه آن بود نجس است یا پاک و... سوق مسلمین اماره حلیت و طهارت است. باید دقت داشت که گاهی ممکن است به دلایلی در این اماره بودن سوق مسلمین شک کردیم مثلا دیدیم غالب ژلاتین‌های بکار رفته در پودر ژله‌ها ژلاتین خوکی است و اصلا به صرفه نیست استفاده از ژلاتین گاوی آیا در این صورت دیگر سوق مسلمین اماره بودن خود را از دست می‌دهد؟! ظاهر اطلاق و عموم ادله ذکر شده این است که همچنان در موضع شک جایز است اعتماد به سوق مسلمین الا اینکه کسی بخواهد احتیاط مستحب کند. سوال: همیشه می‌توان به امارات ولو ظن به خلاف آن باشد اعتماد کرد؟! تمسک به اماره ولو ظن شخصی بر خلاف آن باشد همیشه حجت است؟! اگر دلیل لفظی عام و مطلق برای حجیت اماره وجود دارد به آن عموم و اطلاق تمسک می‌شود مثل همین بحث، اما اگر دلیل اعتبار آن اماره فقط ادله لبی است باید به قدر متیقن موارد حجیت آن اعتماد کرد، مثلا اگر در همین بحث این ادله را به جهت مشکل سندی یا دلالی کنار بگذاریم و فقط به سیره عقلاء یا اختلال در نظم اجتماع و... برای قاعده سوق تمسک کنیم آنگاه این اماریت هم محدود به موارد قدر متیقن می‌شود. @sharhehal_hoze
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙جلسه ۲ و استعمار؛ 📌مدرسه فقهی امام حسن عسکری علیه السلام. .... 🔻برخی عناوین بحث‌ شده در این جلسه: لایه‌های مختلف یک تمدن و درگیری‌های تمدن ما با لایه‌های مختلف تمدن غرب و وضعیت ما در درگیری در هریک از این لایه‌ها؛ اهمیت دو چندان تمدن یونان در شناخت وضع فعلی غرب اندیشه‌ای؛ از جهت ورود فلسفه از این تمدن، بازتولید تمدن یونان در تمدن کنونی غرب؛ نقش ترجمه در مرحله اوج گیری تمدن‌ها؛ خدایان متعدد در تمدن یونان؛ اله‌های نیمه خدا و نیمه انسانی؛ فهم تاریخ در روند طولی دوران اسطوره‌ای، دوران فلسفی و دوره علمی و نگاه به ما و عقایدمان از این زاویه؛ ظهور مسیحیت در دوره رم پیروز بر یونان و وارث تمدن یونان به نحویی ارتقاء یافته؛ 🕰یکشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۲. 👨‍💻 .
✍ فقه و اصول را خوب بخوان... سال ششم حوزه با اساتید مختلفی مشورت کردم، کسانی که در علم کلام و عقاید و در مباحث فلسفی و تبلیغی تخصصی کار کرده بودند، همه گفتند فقه و اصول را خوب بخوان تا به سال چهارم و یا پنجم خارج عمومی برسی بعد تخصصی بخوان. امسال سال چهارم خارج هستم و بجز مباحث رجالی که هنوز خوب کار نکرده‌ام مباحث فقهی و اصولی را احساس می‌کنم راحت هستم و در فهم مطالب و اشکالات و ... مشکلی ندارم. مجدد با برخی اساتید مشورت کردم و باز تقریبا یک حرف واحد زدند. امشب خدمت آقای جواد سلیمانی مدیر بخش تاریخ موسسه امام رفتم برای مشورت، او هم همان حرفی زد که استاد فقه و اصولم زدند، گفتند چیزی که نداریم و مهم‌ترین نیاز برای خروجی دادن در علوم تخصصی مختلف است اجتهاد در فقه و اصول است. برای خروجی دادن عجله نکنید یک خروجی فرد مجتهد از خروجی‌های متعدد غیر مجتهدین ارزشش بیشتر است‌. برایم سوال بود که پایان نامه سطح چهار را در چه موضوعی کار کنم؟! آیا با توجه به سابقه‌ام در تاریخ معاصر موضوعی تاریخی بردارم؟! گفتند: نه موضوع فقهی و اصولی بردار حالا اگر خواستی تاریخ هم در آن باشد، حجیت فرآیندهای تاریخ‌نگاری و چیزهای شبیه این را کار کنید. @sharhehal_hoze
article_29247_ab5ad4f270970207a569e795df1c3dc6.pdf
241.9K
مقاله‌ای خوب برای تشخیص مولوی یا ارشادی بودن اوامر و نواهی شارع 🎙توضیح شفاهی مطلب @sharhehal_hoze
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
تشخیص مولوی و ارشادی بودن اوامر و نواهی شارع و ثمره آن. 📚مقاله اشاره شده @sharhehal_hoze
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙جلسه ۳ و استعمار؛ 📌مدرسه فقهی امام حسن عسکری علیه السلام. .... 🔻برخی عناوین بحث‌ شده در این جلسه: -بررسی دوره پسا اسطوره و پیشا سقراطیان (طالس، آناکسیمندر، آناکسیمنس، فیثاغوریان، هراکلیتوس، پارمندیس) - شروع دوره ی عبور از پرسش (از که؟) و رسیدن به پرسش (از چه؟) -ضرورت داشتن نگاه درجه ۲ (کلان نگر و دیدن ارتباطات علوم از بیرون) در عین نگاه درجه ۱ (تخصص درون خود علوم) برای ایجاد تحول -تلاش‌های جهان‌خواران از بعد علمی برای تفوق بر جهان -شروع دوره به بیان آوردن امور و نفی آنچه به بیان نمی آید. -آغاز تفکر فلسفی از طالس ریاضی دان معروف به دنبال یافتن عنصر اولی (آرخه، ماده، استوقس) -در این دوره بیش از پاسخ‌ها خود پرسش‌ها برای ما مهم هستند. -بعد از تالس، آناکسیمندر به جای ماده ی متعین، ماده نامتناهی و ازلی و بی کران (آپایرون) را به عنوان ماده آغازین مطرح میکند. - فیثاغوریان که جماعتی ریاضی‌دان با نوعی مذهب همراه با ریاضت بودند، بحث کمیت و نگرش نفس محور را پیش کشیدند. -پس از آنها هراکلیتوس بر خلاف آرای گذشته، وحدت در اختلاف و اختلاف در وحدت را برای فهم جهان هستی ارائه کرد. او مفاهیم را چون ثابت هستند ناتوان از بیان عالم هستی و حقیقت می‌بیند اما برخلاف او پارمنیدس تغییر را یک توهم می‌داند و همه چیز را به یک وجود ثابت نامخلوق و کامل و هست بازمی‌گرداند. -پس از این دوره سقراط با بازگرداندن پرسش از جهان هستی به انسان و من، موضوع پرسش را تغییر می‌دهد. 🕰یکشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۲. 👨‍💻 . @sharhehal_hoze
اگر نیاز به صوت اساتید داشتید به سایت ها و کانال های مختلفی می توانید مراجعه کنید که آدرس چند مورد را برای شما می گذاریم: 1. درس گفتار 2. بیان سازمان تبلیغات 3. صُدا 4. طلبگی تا اجتهاد 5. گروه‌های علمی حوزه 6.درآمدی بر صرف، دانش صرف، صرف کاربردی 7.تبیان @sharhehal_hoze
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻 امام به دنبال چه بود؟ ریاست؟ رهبری؟! انقلاب؟؟! 🔶️ برشی از نشست نهم 🔰 بررسی دوران طلبگی امام خمینی (ره) ⭕️ با حضور: حجت‌الاسلام والمسلمین باقری پژوهشگر سیره و اندیشه امام خمینی (ره) نویسنده کتاب آقا روح الله ⭕️ مشاهده فیلم کامل مصاحبه: https://www.aparat.com/v/sBcuR 🟠 مطلع | محفل طلاب عصر امام 🆔️ @matla_mag
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 توجه ویژه امام به مسئله تهذیب... 🔶️ برشی از نشست نهم 🔰 بررسی دوران طلبگی امام خمینی (ره) ⭕️ با حضور: حجت‌الاسلام والمسلمین باقری پژوهشگر سیره و اندیشه امام خمینی (ره) نویسنده کتاب آقا روح الله ⭕️ مشاهده فیلم کامل مصاحبه: https://www.aparat.com/v/sBcuR 🟠 مطلع | محفل طلاب عصر امام 🆔️ @matla_mag