با سلام
هر سال در ابتدای سال تحصیلی طلاب مختلف برای انتخاب واحد دچار نوعی سردرگمی در شناخت اساتید هستند و بالاخره با چند جلسه محدود حضور در درس چند استاد محدود مجبور هستند به سرعت استاد خود را انتخاب کنند چرا که سال تحصیلی شروع شده و از درسها عقب خواهند ماند، انتخاب طلاب از درس و استاد بر اساس شناخت مختصر از استاد و درس و عدم مقایسه با اساتید مختلف است و بعضا به همین جهت طلاب ریسک نکرده و درس چند استاد مشهور بسیار شلوغ است و دیگر اساتید درسهای بیرمق و با چند طلبه دارند درحالی که آن اساتید اگر تعدادی طلبه کوشا در درسشان شرکت کرده بودند بسیار با نشاطتر و فعالتر درس خود را برگزار میکردند. مشکل مذکور برای طلابی که از شهرستانها تازه به قم آمده یا به صورت مجازی می خواهند از دروس اساتید استفاده کنند مضاعف است.
پیشنهاد میشود حوزه یک سایت یا صفحه مشخص برای معرفی اساتید رسمی خود داشته باشد و هر استاد مشخصاتی از رزومه خود را در سایت ارائه کند و در صفحه معرفی هر استاد عکس استاد یک معرفی و اگر استاد سایت یا کانال یا راه ارتباطی خاصی دارد که صوتها و مطالب استاد در آنجا وجود داشته باشد لینک آن نیز آورده شود. این کار فواید مختلفی دارد از جمله:
۱. طلاب خیلی راحتتر میتوانند اساتید خود را انتخاب کنند، همینکه طلبه استاد خود را با شناخت دقیقتر انتخاب کند در بهرهوری او از استاد و نشاط استاد در تدریس تاثیر بسیار زیادی دارد.
۲. با توجه به گسترش زیاد فضای مجازی فرصت خوبی در معرفی اساتید خوب حوزه در یک فضای برابر و به دور از عوامل رشد غیر منطقی افراد شکل میگیرد و اساتید مختلف ترغیب میشوند که صوتها و مطالب خود را در فضای مجازی ثبت و ضبط منظم کنند و آن را در صفحات یا کانالهای شخصی در دسترس قرار دهند.
۳.نوعی از اعتبار بخشی غیر رسمی به اساتید حوزوی فراهم میآید که اساتید برای معرفی خود به نهادها یا مجموعههای مختلف میتوانند لینک صفحه خود در سایت رسمی حوزه را ارائه کنند.
با مدیریت صحیح و اجرای این برنامه برکات زیادی حاصل خواهد شد که لازم میآید از اجرای آن دریغ نشود.
@sharhehal_hoze
📖مرور ادبیات ۲: تجزیه و شناخت اسماء
🔻در شناخت یک اسم نیز مانند فعل باید به ۶ نکته دقت داشته باشیم:
1.اولین ویژگی فعل و اسم مشترک است: حروف اصلی اسم چیست؟ حروف اصلی بیانگر ماده اصلی اسم است که ریشه معنایی اسم از آن فهمیده میشود: اگر حروف اصلی ۳ تایی بود: ثلاثی است و اگر ۴ تایی بود رباعی است و اگر 5 تایی بود خماسی است. حروف زائد بر این حروف اصلی اگر وجود دارد، اسم ما میشود: «مزید» و اگر ندارد، میشود: «مجرد» پس اسم از نظر حروف اصلی و زائد به شش گروه تقسیم میشود:
رجل (ثلاثی مجرد) – رجال (ثلاثی مزید) – جعفر (رباعی مجرد) – جعافر (رباعی مزید) – سفرجل (خماسی مجرد) - سلسبیل (خماسی – مزید)
۲.اگر فعل زمان داشت، اسم جنس مونث و مذکر دارد البته مونث و مذکر دو قسم حقیقی و مجازی دارد. جنس حقیقی حقیقتا مونث یا مذکر است اما جنس مجازی جنسیت برایش معنا ندارد مثلا خورشید جنسیت برایش معنا ندارد ولی مونث مجازی است یا جدار و باب مذکر است ولی مذکر مجازی چون اینها حقیقتا جنسیت ندارند ولی عرب با آنها معامله مذکر کرده است.
۳. تقسیم بندی سوم بر اساس تعداد مفرد، مثنی و جمع است. مؤمن (یک مرد با ایمان) – مؤمنتان (دو زن ...) – مؤمنون (مردان با ایمان) – مؤمنات (زنان ...)
۴. اسم مصدر است یا خیر؟ اگر اسم ریشه فعل باشد و فعل از آن ساخته شود به آن میگویند مصدر اگر نباشد غیر مصدر است. ضَرب اسم است به معنی زدن اما رجل یعنی مرد و فعلی از آن ساخته نمیشود.
۵. اسم یا جامد است یا مشتق، این برعکس مصدر است. اگر اسمی از فعل ساخته شده باشد مشتق است و اگر ساخته نشده باشد جامد است. عالم - علیم و معلوم و علامه همه از فعل عَلِمَ یَعًلَمُ ساخته شده است و به آن میگوئیم مشتق ولی رجل – جدار و... مستقیما از حروف الفبا گرفته شده و به آن میگوئیم جامد. مشتقات یک تعداد محدودی دارد و اوزان خاص خود و بر آن اساس تشخیص داده میشوند.
۶. معرفه و نکره: اگر یک اسمی معنا و مصداق مشخصی داشت معرفه است و اگر نداشت نکره است. مثلا کعبة اسم خاص برای مکان خاص است اما بیت اسم نکره است برای هر خانهای.
📌مثال برای تطبیق:
القتیل: (ثلاثی مزید) – مذکر حقیقی – مفرد (اگر الف و لام آن جنس نباشد) – غیر مصدر – مشتق – معرفه.
ابواب: (ثلاثی مزید) – مذکر مجازی – جمع – غیر مصدر – جامد - نکره
#ادبیات
@sharhehal_hoze
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیا عید الزهرا سند تاریخی دارد؟؟
حقیقت ماجرای عیدالزهرا
و ابولولو چیست ؟
استاد مهدوی ارفع
@sharhehal_hoze
برخی از مطالب این کلیپ نیاز به توضیح بیشتر یا اصلاح دارد.
مثلا در مورد تاریخ مرگ خلیفه دوم برخی هم معتقد به همان نهم ربیع هستند. علامه مجلسی در این رابطه مینویسند:
كما هو مشهور الآن بين عوام الشيعة- أن قتله كان في اليوم التاسع من ربيع الأول، و كان ذلك مشهورا أيضا في السابق بين جمع من محدثي الشيعة، و قد أشار السيد الأجل علي بن طاووس في كتاب «الإقبال» إلى أن ابن بابويه نقل رواية عن الإمام الصادق عليه السّلام في أن مقتله كان في التاسع من ربيع الأول و يفهم من نقله أن الشيخ الصدوق كان يعتقد بذلك، و إن كان السيد نفسه قد أوّل هذا الحديث إلى تأويلات.👇
https://lib.eshia.ir/71425/1/253/%D8%B1%D8%A8%DB%8C%D8%B9_%D8%A7%D9%84%D8%A7%D9%88%D9%84
در مورد یهودی بودن ابولولو هم اختلاف نظر وجود دارد و حتی اقوالی بر شیعه بودن او است.👇
https://hawzah.net/fa/Article/View/99745
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥فوقش چهارتا شیعه کشته بشن! چه اشکالی داره؟
🎤سخنان مدیر حوزه اباصالح بلوار امین قم درباره برائت و لعن علنی.
📌 با شرح حالی از حوزه همراه شوید.
@sharhehal_hoze
در این کلیپ مدیر مدرسه اباصالح میگوید اگر انتشار مطالب مربوط به طعن خلفای اهل سنت و اختلاف انگیز بین شیعه و سنی اشکال داشت وقتی در کتب قدما میآمد امام زمان به قدما میگفت یک زمانی میآید و این کتابها در دسترس عموم قرار میگیرد و اهل سنت آنها را میبینند و موجب اختلاف میشود پس این کارها را نکنید.
بعد خودشان میگویند که شیعه نیاز داشته است این حرفها را بشنود تا اعتقاداتش قوی شود و الان هم باید ولو به قیمت کشته شدن چند صد نفر شیعه این حرفها به گوش شیعیان برسد.
به ایشان جواب میدهیم: اولا همانطور که شما میگویید باید این بحثها برای حفظ اعتقادات شیعه توسط علما ثبت میشد فلذا امام زمان هم از ثبت آنها جلوگیری نکردهاند.
ثبت این مطالب در آن زمان ملازم نشر عمومی در همه فضاها نبود و کار صحیحی هم بود اما حالا که این ملازمه بوجود آمده است شما به نحویی عمل کنید که مبتلی به خسارات لوازم نو پدید نشوید.
ثانیا: ثبت مباحث اعتقادی و اختلافی با اهل سنت در بحث ولایت در مباحث تاریخی و ... چه ربطی به اظهار لعن و برائت و فحش و... شما دارد؟! شما بحث علمی کنید همانطور که در حال حاضر هم بسیار از این بحثها میشود و اعتقادات شیعه در حقانیت اهل بیت و مظالمی که بر آنها رفته است گفته میشود. طوری میگویند انگار کسانی که مثل اینها عمل نمیکنند الان دیگر با اعتقادات شیعه آشنا نیستند یا برائت از دشمنان خدا و دین ندارند!
📌 با شرح حالی از حوزه همراه شوید.
@sharhehal_hoze
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حکم ولی امر مسلمین جهان امام خامنه ای مدظله در مورد اهانت به مقدسات اهل سنت
چرا با این فکر غلط و شوم بین برادران مسلمان اختلاف ایجاد بشود؟ به آن شیعهای هم که از روی نادانی و غفلت، یا گاهی از روی غرض ــ این را هم سراغ داریم و افرادی را هم از بین شیعیان میشناسیم که فقط مسئلهشان مسئلهی نادانی نیست، بلکه مأموریت دارند برای اینکه ایجاد اختلاف کنند ــ به مقدسات اهلسنت اهانت میکند، عرض میکنم: رفتار هر دو گروه حرام شرعی است و خلاف قانونی است». (بیانات در جمع مردم استان کردستان در میدان آزادی سنندج، 1388/02/22)
@sharhehal_hoze
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رهبر معظم انقلاب :
بعضی ها به نام شاد کردن دل فاطمه زهرا س کاری میکنند امروز این روز ها که انقلاب ما را که محصول مجاهدت های فاطمه زهراست در دنیا لنگ کنند.
@sharhehal_hoze
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ تصلب رهبری نسبت به شرع
📝 نظر رهبر معظم انقلاب در اعمال مصلحت
🎙 آیت الله آملی لاریجانی
♨️ مصلحتی که با آن بشود حکم اولی شرع را موقتا تعطیل کرد مصلحت ضروری است؛ نه صرف مصلحت راجحه.
گاهی برخی دوستان و مخاطبان در شخصی میپرسن مطالب این کانال و دیگر کانالهای بنده رو اجازه هست بدون ذکر نام و منبع جایی نشر بدیم؟!
بله هیچ اشکالی ندارد، فقط نباید تغییری در مطالب داده شود الا در حد تغییرات اندک نگارشی؛ محتوا نباید تحریف یا عکس و... شود، در صورت حفظ محتوا و تغییرات اندک متنی مطالب این کانال که تقریبا همه تولیدی است را میتوانید بدون ذکر نام این کانال یا حتی با ذکر نام خودتان منتشر نمایید.
مسیر هدایت کننده شدن طولانی است و با سختیها همراه است چون کار کار بزرگی است، نیاز به زمان زیاد و طی مقدمات فراوان دارد.
خداوند تبارک و تعالی در آیه ۲۴ سوره مبارکه سجده میفرماید: از بنی اسرائل برخی را هدایتگر مردم به امر الهی قرار دادیم اما کی اینها به این مقام هدایتگری رسیدند؟! وقتی که صبر کردند و به نشانههای الهی یقین پیدا کردند.
«وَ جَعَلْنَا مِنْهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنَا لَمَّا صَبَرُوا ۖ وَكَانُوا بِآيَاتِنَا يُوقِنُونَ»
و برخی از آنان را چون [در برابر مشكلات، سختیها و حادثههای تلخ و شیرین] صبر كردند و همواره به آیات ما یقین داشتند، پیشوایانی قرار دادیم كه به فرمان ما [مردم را] هدایت میكردند. (سجده:۲۴)
@ayat_va_revayat
این آیه برای ما طلاب تذکر خوبی است.
این مسیر سختیها دارد صبر و پختگی نیاز دارد.
یکی از اساتید که به دست آیتالله خوشوقت ملبس شده بودند میفرمودند وقتی حاجآقا میخواستند عمامه بر سرم بگذارند گفتند این دم کنی هست میگذارم سرت تا دم بکشی.
خلاصه باید صبر کرد تا آدم پخته شود.
این پیشنهاد را همان موقع از طریق سایت شورای عالی حوزه قسمت پیشنهادات ارسال کردم.👇
http://www.schowzeh.ir/fa/contactus/suggestions
دیروز مطلع شدم، آیتالله حسینی بوشهری (رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه) آن را امضاء کردهاند و ارجاع دادهاند برای حجتالاسلام و المسلمین حمید ملکی (قائم مقام آیتالله اعرافی در مدیریت حوزه علمیه در قم) که پیگیری شود.
ان شاء الله که به نتیجه برسد.
یک سایت به نام اندیشهوران داریم که پیشنهاد مذکور را تقریبا عملیاتی کرده است فقط کافی است کمی توسعه یاید و کامل شود و لینکهای آن مثلا به صفحه انتخاب واحد و... مرتبط شود.👇
https://www.andishvaran.ir/fa/SearchUser.html
....
@sharhehal_hoze
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
ارائه تحلیل در مورد طوفان الاقصی
حجتالاسلام و المسلمین حسینی نصب از معروفترین اساتید فقه و اصول قم.
@sharhehal_hoze
https://hawzahnews.com/xcvf4
🎙جلسه اول از دوره غرب شناسی و شناخت استعمار مدرسه فقهی امام حسن عسکری👇
https://eitaa.com/3630247/880
@sharhehal_hoze
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙جلسه ۱ #شناخت_غرب و استعمار
مدرسه فقهی امام حسن عسکری علیه السلام.
🕰یکشنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۲
👨💻 #استاد_وجدانی.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🤲 یک برنامه ریزی بکنید که طلبهها... هر شب نماز شب بخونن
@sharhehal_hoze
گزارش ذکر شده را احتیاطا حذف کردم. چون در متن گزارش با قرائن اولیه برایم اطمینان آور بود اما در ادامه مطلبی خواندم که آیت الله بهجت هم بعد از آن قضایا به ملاقات یکی از این عزیزان میرفتهاند.
فلذا مقداری شبهه برایم پیش آمد که شاید گزارش صحیح نباشد، فلذا احتیاط کردم و آن را پاک کردم.
مجموعهای از روایات حکم میکند که اگر چیزی از بازار مسلمین خریداری شد نیاز نیست کنجکاوی کنید و بررسی کنید که حلال است یا حرام؟! درست ذبح شد؟! فلان ماده که مایه آن بود نجس است یا پاک و...
سوق مسلمین اماره حلیت و طهارت است.
باید دقت داشت که گاهی ممکن است به دلایلی در این اماره بودن سوق مسلمین شک کردیم مثلا دیدیم غالب ژلاتینهای بکار رفته در پودر ژلهها ژلاتین خوکی است و اصلا به صرفه نیست استفاده از ژلاتین گاوی آیا در این صورت دیگر سوق مسلمین اماره بودن خود را از دست میدهد؟!
ظاهر اطلاق و عموم ادله ذکر شده این است که همچنان در موضع شک جایز است اعتماد به سوق مسلمین الا اینکه کسی بخواهد احتیاط مستحب کند.
سوال: همیشه میتوان به امارات ولو ظن به خلاف آن باشد اعتماد کرد؟! تمسک به اماره ولو ظن شخصی بر خلاف آن باشد همیشه حجت است؟!
اگر دلیل لفظی عام و مطلق برای حجیت اماره وجود دارد به آن عموم و اطلاق تمسک میشود مثل همین بحث، اما اگر دلیل اعتبار آن اماره فقط ادله لبی است باید به قدر متیقن موارد حجیت آن اعتماد کرد، مثلا اگر در همین بحث این ادله را به جهت مشکل سندی یا دلالی کنار بگذاریم و فقط به سیره عقلاء یا اختلال در نظم اجتماع و... برای قاعده سوق تمسک کنیم آنگاه این اماریت هم محدود به موارد قدر متیقن میشود.
#اصول
@sharhehal_hoze
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙جلسه ۲ #شناخت_غرب و استعمار؛
📌مدرسه فقهی امام حسن عسکری علیه السلام.
....
🔻برخی عناوین بحث شده در این جلسه:
لایههای مختلف یک تمدن و درگیریهای تمدن ما با لایههای مختلف تمدن غرب و وضعیت ما در درگیری در هریک از این لایهها؛
اهمیت دو چندان تمدن یونان در شناخت وضع فعلی غرب اندیشهای؛ از جهت ورود فلسفه از این تمدن، بازتولید تمدن یونان در تمدن کنونی غرب؛
نقش ترجمه در مرحله اوج گیری تمدنها؛
خدایان متعدد در تمدن یونان؛ الههای نیمه خدا و نیمه انسانی؛
فهم تاریخ در روند طولی دوران اسطورهای، دوران فلسفی و دوره علمی و نگاه به ما و عقایدمان از این زاویه؛
ظهور مسیحیت در دوره رم پیروز بر یونان و وارث تمدن یونان به نحویی ارتقاء یافته؛
🕰یکشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۲.
👨💻 #استاد_وجدانی.