eitaa logo
اندیشکده شرح
459 دنبال‌کننده
259 عکس
61 ویدیو
11 فایل
جمعی از دغدغه‌مندان حکمرانی اجتماعی با رویکرد اندیشه‌ورزی شیوه‌های حکمرانی انقلاب اسلامی؛ سیاستگذاری اجتماعی، طراحی الگوهای برنامه‌ریزی اجتماعی در سطح ملی، منطقه‌ای و محلی. محتوای راهبردی برای کنشگران، گروه‌ها و تشکل‌ها ارتباط با ادمین: @sharhth
مشاهده در ایتا
دانلود
پیامدهای اجتماعی استبداد بر اساس نظریه استبداد آسیایی. 📗 از کتاب پارادایم‌های ایران‌شناسیاندیشکده شرح@sharhthinktank
✅ طرفداران اقتصادی رویکرد توسعه لیبرال. 📗 از کتاب پارادایم‌های ایران‌شناسیاندیشکده شرح@sharhthinktank
✅ طرفداران سیاسی رویکرد توسعه لیبرال. 📗 از کتاب پارادایم‌های ایران‌شناسیاندیشکده شرح@sharhthinktank
مکتب نیاوران، مروج توسعه لیبرال. 📗 از کتاب پارادایم‌های ایران‌شناسیاندیشکده شرح@sharhthinktank
معرفت‌شناسی توسعه لیبرال. 📗 از کتاب پارادایم‌های ایران‌شناسیاندیشکده شرح@sharhthinktank
طرفداران رویکرد مدرنیسم انتقادی. 📗 از کتاب پارادایم‌های ایران‌شناسیاندیشکده شرح@sharhthinktank
مسیر فکری مراد فرهادپور ذیل رویکرد مدرنیسم انتقادی. 📗 از کتاب پارادایم‌های ایران‌شناسیاندیشکده شرح@sharhthinktank
ادغام در سرمایه‌داری جهانی از نگاه مراد فرهادپور ذیل رویکرد مدرنیسم انتقادی. 📗 از کتاب پارادایم‌های ایران‌شناسیاندیشکده شرح@sharhthinktank
طرفداران رویکرد خلقیات ایرانی. 📗 از کتاب پارادایم‌های ایران‌شناسیاندیشکده شرح@sharhthinktank
کلیات رویکرد خلقیات ایرانی. 📗 از کتاب پارادایم‌های ایران‌شناسیاندیشکده شرح@sharhthinktank
نظرات رویکرد خلقیات ایرانی. 📗 از کتاب پارادایم‌های ایران‌شناسیاندیشکده شرح@sharhthinktank
ما ایرانی‌ها طبق رویکرد خلقیات ایرانی. 📗 از کتاب پارادایم‌های ایران‌شناسیاندیشکده شرح@sharhthinktank
منطق تبیین جامعه و متفکران رویکردهای ایران‌شناسی. 1⃣ اسلام انقلابی: هستی‌شناسی جامعه: هویت مستقل جامعه. اهداف غایی و میانی: توحید و عدالت. مبنای مشترک توصیف تا تحول: سنت‌های الهی. وضع مطلوب: توازن متعالی؛ جامعه بی‌طبقه توحیدی. سازه کلان: امام و امت به‌عنوان حکومت عامل به عدل و جامعه قائم به قسط. عنصر محوری: خانواده. ساخت‌های کلیدی: محله و تشکیلات. ساختار زیربنایی: فرهنگ. ساختارهای مهم: سیاست و اقتصاد. اقشار مرجح: متقین بر مشرکین، مستضعفین بر مترفین، مقسطین بر مستکبرین، مجاهدین بر قاعدین، عموم بر خواص. متفکران اجتماعی: فارابی، اخوان‌الصفا، ملاصدرا، امام خمینی، علامه طباطبایی، آیت الله خامنه ای، شهید بهشتی، شهید مطهری، شهید صدر، دکتر شریعتی، جلال آل احمد، جوادی آملی، مصباح یزدی. صاحب‌نظران اجتماعی: حمید پارسانیا، عماد افروغ، حسین کچویان، عبدالحمید واسطی، موسی نجفی و حسن رحیم‌پور ازغدی. 2⃣ مدرنیسم انتقادی: شکل‌گیری: واکنش در برابر مدرنیسم و نقد برنامه‌های اقتصادی و سیاسی آن‌ها. کانون توجه: ملاحظه و تشخیص شکاف‌های جدی در حیات اجتماعی. صاحب‌نظران: مراد فرهادپور، یوسفعلی اباذری و بابک‌ احمدی. 3⃣ مدرنیسم لیبرال: رویکرد: جامعه به‌عنوان سیستم و تأکید بر حفظ تعادل آن. هدف: ایجاد یک سیستم سیاسی و اجتماعی کارآمد. خصوصیات مهم: نگاه دست راستی به اقتصاد و سیاست. اقتصاد: تأکید بر خصوصی‌سازی و تعدیل ساختاری و برون‌سپاریِ وظایف دولت به بازار. سیاست و اجتماع: جهت دهی و بهره برداری از مطالبات عمومی. صاحب‌نظران اجتماعی: محمدرضا جلایی پور، محمدامین قانعی راد، محمد فاضلی. صاحب‌نظران اقتصادی: علی‌نقی مشایخی، مسعود نیلی، موسی غنی‌نژاد و محمد طبیبیان. صاحب‌نظران سیاسی: حسین بشیریه، سعید حجاریان، عباس عبدی. 4⃣ استبدادزدگی: فرض بنیادین: تفاوت جوامع غربی و جوامع شرقی و وجود استبداد در جوامع شرقی. تعریف جامعه استبدادی: تمرکز قدرت در دست پادشاه یا دولتمردان عالی‌رتبه و در مقابل، جامعه مدنی بسیار ضعیف. ویژگی‌ جوامع استبدادی: حکامی قوی در برابر مردمانی ضعیف، ضعف همکاری به خاطر ترس از حاکم، بی‌اعتمادی و سوءظن در جامعه. صاحب‌نظران: محمدعلی همایون کاتوزیان، پرویز پیران، علی‌ رضاقلی، احمد اشرف، فرهاد نعمانی، هوشنگ ماهرویان و صادق زیباکلام. 5⃣ زیست‌بوم‌گرایی: خاص‌گرایی اقوام و ملل: تمایز کشورها بر اساس وجود سنت‌های بومی و پتانسیل فرهنگی. تفاوت مسیر توسعه کشورها به نسبت سنت‌های بومی. راه توسعه: به‌کارگیری سنت‌های بومی، محلی و منطقه‌ای و تاریخی. صاحب‌نظر: مرتضی فرهادی. 6⃣ خلقیات ایرانی : نگاه فردگرایانه به جامعه: جامعه مساوی با خلقیات افراد آن. تعریف خلقیات: شیوه مشترک رفتار، باور و احساس. تأکید بر وجه منفی خلقیات صاحب‌نظران: محمدعلی ‌جمال‌زاده، عبدالله مستوفی، حسن قاضی مرادی، حسن نراقی، صادق زیباکلام، کاظم علمداری و محمود سریع‌القلم. ✅ اندیشکده شرح@sharhthinktank
توصیف جامعه ایران از منظر رویکردهای ایران‌شناسی. 1⃣ رویکرد اسلام انقلابی عناصر هویتی: اسلامیت، ایرانیت، مدرنیت. وضعیت انسجام: وحدت هویتی در عین کثرت قومیتی. خصوصیات کلان: حق‌طلبی، عدالت‌خواهی، معنویت‌گرایی و حکمت‌پسندی. خلقیات ایرانی: جوانمردی، خانواده‌مداری، همیاری، پهلوانی، مهمان‌نوازی، بخشندگی، مناعت طبع، نکته‌سنجی، میهن‌دوستی، زیرکی، آداب‌دانی. ظرفیت‌ها: ایمان عاطفی، هوش بالا، تجربه تاریخی غنی، تنوع قومی، جمعیت جوان و مستعد. نقاط عطف: ورود اسلام، صفویه، نهضت تنباکو، نهضت مشروطه، انقلاب اسلامی وضعیت پیش از انقلاب: استعمار خارجی و استبداد داخلی وضعیت پس از انقلاب: استقلال، آزادی، جمهوریت، پیشرفت، عدالت نسبی و ناکافی. 2⃣ رویکرد مدرنیسم انتقادی: فقدان سنت‌های فکری و اجتماعی در ایران. ایران، کشوری با شیوه تولید سرمایه‌دارانه شرایط دیالکتیکی ایران: ادغام: حضور و مشارکت ایران در تقسیم‌کار بین‌المللی و سرمایه‌داری جهانی. انزوا: طرد و تحریم ایران در عرصه سیاست در عین ادغام در نظام سرمایه‌داری جهانی. 3⃣ رویکرد مدرنیسم لیبرال: کم ‌توجهی به تاریخ اجتماعی و ظرفیت‌های بومی. تأکید بر اقتصاد و سیاست در ایران. اهمیت جامعه مدنی. 4⃣ رویکرد استبدادزدگی: حضور ثابت استبداد در تاریخ ایران. تاریخ ایران به‌سان سریالی تکراری با نقش‌آفرینیِ دائمی پادشاهان خودکامه. 5⃣ رویکرد زیست‌بوم‌گرایی: ایران، کشوری با پتانسیل‌های فرهنگی مشخص و سنت‌های بومی معین. مصادیق سنت‌: کبوترخانه، قنات‌ها، قالی‌بافی، شترداری و ماکیان‌داری، کشت سبویی و کشت آدوری. 6⃣ رویکرد خلقیات ایرانی: خلقیات منفی ایرانیان، بزرگ‌ترین عامل توسعه‌نیافتگی. خلقیات منفی مانند دروغ‌گویی، ریاکاری، نیرنگ، خیانت و... به‌عنوان عنصری ثابت در گذشته و آینده ایران ✅ اندیشکده شرح@sharhthinktank
تحول جامعه ایران از منظر رویکردهای ایران‌شناسی. 1⃣ اسلام انقلابی: مسیر حرکت جهان: هدفمندی و پیشرفت بشریت و پیروزی مستضعفین. مبنای تحول: قانون‌مندی جامعه و اراده و اختیار و مسئولیت انسان در عین تأثیر ساختارها. موتور تحول: فطرت کمال‌جو و نه تضاد ساختاری یا منفعت‌طلبی فردی. اهداف تحول: عبودیت همگانی و عدالت اجتماعی. مقدمه تحول: تحول درونی و انفسی. محور تحول: ولایت. عاملان تحول: ولی‌فقیه و مردم به‌ویژه مستضعفین و جوانان و عالمان. راهبرد تحول: قیام مردمی به قسط در جنگ فقر و غنا. راهکار تحول: جمهوریت اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و.. لوازم شخصیت تحولی: ایمان قلبی، نگرش تمدنی، روحیه جهادی، مهارت تخصصی و امید. آسیب‌شناسی: امکان انحطاط، انزوا یا ارتجاع در صورت استبداد سیاسی، استحمار فرهنگی، استثمار اقتصادی یا استکبار اجتماعی 2⃣ مدرنیسم انتقادی: ترجمه به‌عنوان راهی برای پر کردن خلأ سنت‌ها و فهم شرایط ایران. نابود ساختن دوگانه ادغام و انزوا با تأکید بر جنبش‌های اجتماعی و آنارشیستی. 3⃣ مدرنیسم لیبرال: حفظ توازن و تعادل جامعه از طریق: _ خصوصی‌سازی و واسپاری و آزادسازی امور به بازار خودتنظیم‌گر. _ همراهی با مطالبات عمومی جامعه در عرصه سیاسی. نفی غایت اجتماعی در پسِ سیاست‌گذاری‌. 4⃣ استبدادزدگی: فقدان راه‌کار به دلیل تثبیت استبداد در طول تاریخ. انسداد در نظر و تمسک به برنامه‌های مدرنیستی در عمل. 5⃣ زیست‌بوم‌گرایی: ثبت و ضبط پتانسیل‌ فرهنگی و جلوگیری از نابودی آن در طوفان مدرنیزاسیون. ضرورت به‌کارگیری این سنت‌ها برای رسیدن به توسعه، نه لزوماً بازگشت به آن‌ها. 6⃣ خلقیات ایرانی: نفی توان و روحیه و قابلیت تحول اجتماعی مردمی. تغییر خلقیات ایرانیان با راه‌کارهایی نظیر آموزش و فرهنگ‌سازی. ✅ اندیشکده شرح@sharhthinktank
⚠️ روند نرخ فقر در ۱۵ سال اخیر. 🔺 ۳۰ درصد از جامعه؛ زیر خط فقر مطلق. 📌 از گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس درباره وضعیت فقر و ویژگی‌های فقرا در دهه ۹۰ ✅ اندیشکده شرح@sharhthinktank
✅ امسال زائرای اربعین بیشتر میشن، امام حسین(ع) خادم میخواد! ♻️ اگر شما هم قصد خدمت در هر یک از مرزهای اربعینی رو دارید از طریق لینک زیر ثبت نام کنید: 🔰 https://tahavolejtemaee.porsline.ir/s/khademاندیشکده شرح@sharhthinktank
تصویب افزایش ۲۵ درصدی ظرفیت سکونت‌گاهی کشور ➖ به تازگی مصوبه‌ای در کمیسیون تلفیق تصویب شده که می‌تواند کمک خوبی به حل مسئله مسکن کند. 🔸 یکی از مسائل ما در حوزه‌ی مسکن، محدودیت عرضه زمین و افزایش بی‌رویه قیمت آن است که باعث شده بالاترین رقم تورم در ۳۰ سال گذشته در بخش زمین و مسکن رقم بخورد، بیش از دلار و سکه! 🔹 مساحت محدوده‌ی شهری و روستایی ما حدود ۸ دهم درصد است که طبق مصوبه ۲ دهم درصد (سیصد و سی هزار هکتار) باید به آن اضافه شود؛ یعنی معادل ۲۵ درصد مساحت کنونی شهرها و روستاها، افزایش عرضه زمین خواهیم داشت و این تحول بسیار بزرگی در طول برنامه ۵ ساله هفتم محسوب می‌شود. 🔸 البته مشکل مسکن تنها از سمت عرضه نیست؛ توزیع نابرابر که به واسطه سرمایه‌ای شدن مسکن حاصل شده نیز همچنان وجود دارد! اگر فکری برای توزیع عادلانه این میزان زمین اضافه شده نشود، این کار هم نتیجه‌‌ی مورد نظر را نخواهد داشت! ✅ اندیشکده شرح@sharhthinktank
ارکان ساخت اجتماعی. ساخت اجتماعی در جامعه ایران دارای سه رکن است: خانواده، تشکیلات و سبک زندگی. برای فهم پیشرفت جامعه ایران می‌توانیم وضعیت ساخت اجتماعی در این سه رکن را مشاهده کنیم؛ اگر در این‌ها پیشروی داشتیم پس داریم رو به جلو حرکت می‌کنیم، اگر جاهایی در این سه‌رکن دچار اختلال‌هستیم یعنی قطعاً یک عقب ماندگی‌هایی داریم. ✅ اندیشکده شرح@sharhthinktank
منظومه حکمرانی. برای حکمرانی حداقل باید به سه سوال پاسخ داد: بازیگران و نقش‌آفرینان حکمرانی چه کسانی هستند؟ گفتمان محوری و جهت‌دهنده چه گفتمانی است؟ نحوه ارتباط و ساختار ارتباطی بین بازیگران و مناسبات گفتمانی چگونه است؟ اینکه این سه سوال، چگونه پاسخ داده شود و نسبت بین آن‌ها چگونه باشد، باعث تفاوت الگوهای حکمرانی در نقاط مختلف دنیا می‌شود. ✅ اندیشکده شرح@sharhthinktank
آینده ایران. 🔹 برای اینکه بتوانیم آینده ایران را بسازیم باید حتماً تصویری از گذشته خودمان داشته باشیم. بنابراین داشتن تصویر اجتماعی از گذشته‌ای که عبور کرده‌ایم و حالی که در آن هستیم، بسیار در ساخت آینده ما تاثیرگذار است. 🔹 شناخت روندهایی که طی کرده‌ایم در حوزه‌های اجتماعی، تاریخی و هویتی و کلان‌روندهایی که در آینده با آن روبرو هستیم به ما در نحوه مواجهه واقع‌نگرانه‌تر با آینده کمک می‌کند. ✅ اندیشکده شرح@sharhthinktank
🔴 سخنان ٤٩ سال پیش رهبر انقلاب در خصوص کنگره جهانی اربعین 🔻چهل و نه سال پیش، یعنی زمانی که هنوز مراسم اربعین، به شکوه امروز شکل نگرفته بود، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سال ۱۳۵۲ مصادف با روز جمعه ۲۰ صفر سال ۱۳۹۴ هجری قمری در جریان سلسله جلساتی در مسجد امام حسن (ع) در مشهد مقدس که به شرح و تفسیر خطبه‌های نهج‌البلاغه اختصاص داشت، به‌مناسبت تقارن با شب اربعین حسینی، تحلیلی تاریخی و جامع از چرایی اهمیت زیارت اربعین ارائه دادند. این بیانات را به شرح زیر می‌خوانیم: 🔹می‌دانید یکی از علائم ایمان زیارت اربعین است؟ بنده نمی‌دانم این روایت چقدر صحیح است، اصراری هم ندارم که بگویم معنای این روایت همین است که من گمان کرده‌ام، واقعش هم این است که احتمال می‌دهم معنایش یکی از شقوق و احتمالات دیگری باشد که در این زمینه بیان می‌شود؛ امّا اگر این احتمال هم که من می‌گویم باشد، مؤیّد فراوانی دارد؛ «زیارة الاربعین». 🔸شیعه یک جمع متفرقی بود. یک جامعه‌ای بود که در یک جا، در یک مکان زندگی نمی‌کردند. در مدینه بودند، در کوفه بودند، در بصره بودند، در اهواز بودند، در قم بودند، در خراسان بودند، اطراف و اکناف بلاد. اما یک روح در این کالبد متفرق و در این اجزا متشتت در جریان بود. 🔹مثل دانه‌های تسبیح یک رشته و یک نخ همه این‌ها را به هم وصل می‌کرد. چه بود آن رشته؟ رشته اطاعت و فرمانبری از مرکزیت تشیع، از رهبری عالی تشیع یعنی امام. همه این رشته‌ها به آنجا متصل می‌شد. قلبی بود که به همه اعضا فرمان می‌داد. و به این ترتیب تشیع یک سازمان و یک تشکیلاتی بود. ممکن بود دو نفر از حال هم خبر نداشته باشند اما بودند کسانی که از حال همه با خبر بودند. اطاعت و فرمانبری آنها به حساب بود، فریاد زدنشان از روی دستور بود، سکوتشان بر طبق نقشه بود. 🔸همه چیزشان با حساب بود. فقط یک عیبی کار آنها داشت و آن اینکه همدیگر را کمتر می‌دیدند. اهل یک شهر، شیعیان یک منطقه البته یکدیگر را می‌دیدند. اما یک کنگره جهانی لازم بود برای شیعیان روزگار ائمه (ع). 🔹این کنگره جهانی را معین کردند. وقتش را هم معین کردند. گفتند در این موعد معین در آن کنگره هر کس بتواند شرکت کند. آن موعد روز اربعین است و جای شرکت، سرزمین کربلا است. چون روح شیعه روح کربلایی است‌، روح عاشورایی است. در کالبد شیعه تپش روز عاشورا مشهود است. شیعه هر جا که هست دنباله‌روی عاشورای حسین است. این هم که می‌بینی همه جا این تپش‌هایی که در شیعه مشهود شده‌، از آن مرقدِ پاک ناشی شده. این شعله‌هایی بوده که از آن روح مقدس و پاک و از آن تربت عالی مقدار سرکشیده. به جان‌ها و روح‌ها رسیده. انسان‌ها را به گلوله‌های داغی تبدیل کرده و آنها را به قلب دشمن فرو برده. 🔸بنابراین مسئله اربعین یک مسئله مهمی است‌، اربعین یعنی میعاد شیعیان در یک کنگره بین‌المللی و جهانی برای سرزمینی که خودش خاطره‌انگیز است آن سرزمین‌. سرزمین خاطره‌ها است‌، خاطره‌های باشکوه‌، خاطره‌های عزیز، سرزمین شهدا، مزار کشته‌شدگان راه خدا، اینجا جمع بشوند تشیع‌، پیروان تشیع و دست برادری و پیمان وفاداری هر چه بیشتر بدهند. 🔹اگر امروز هم بتوانند شیعیان آن سرزمین پاک و مقدس را یک چنین میعادی قرار بدهند. البته بسیار کار بجا و جالبی خواهد بود و همین دنباله‌گیری از راهی است که از ائمه هدی (ع) به ما ارائه دادند. 🔻سخنرانی در مسجد امام حسن مجتبی (ع) / مشهد ٢۴ اسفند ١٣۵٢ @sharhthinktank
🔰 الزامات کار شبکه‌ای و جبهه‌سازی. ✅ نیاز به منطق تفاهم، برای کار شبکه‌ای و جبهه مشترک 🔹 برای اینکه انرژی ها و توان فعالین جبهه مردمی انقلاب اسلامی در برابر جبهه دشمن به طور متناسب توزیع شود و از غافلگیر شدن توسط دشمن یا پرداخت به غیر اولویت ها کاسته شود، بایستی حداقل بر روی سه نقشه (خود و دشمن) تفاهم داشته باشیم: الف- نقشه ذهنی (نقشه راهبردی) ب- نقشه هماهنگی نقش آفرینان (نهادی، میانی و مردمی) ج- نقشه عملیاتی و اجرایی تحولی. 1⃣ نقشه ذهنی شامل تفاهم بر سه مولفه نقطه هدف، نقطه اثر و نقطه درگیری در جبهه خود و جبهه دشمن است. 2⃣ نقشه نقش آفرینان، باید تقسیم نقش ، حداقل در ساحت های (هدایت گری، حمایت، نظارت، برنامه ریزی، تنظیم گری، اجرا) صورت گیرد. 3⃣ نقشه عملیات بستگی به ظرفیت میدان و بلوغ کنشگران، می توان حداقل به دو نوع عملیات های مشترک یا عملیات های غیرمشترک ولی هم جهت دست زد. متعاقباً دو نوع نقشه وجود خواهد داشت. پی نوشت: این ادبیات برای کنش های شبکه ای و جبهه ای است. قاعدتاً برای کنش های محلی، نقطه ای، موضوعی، و ... منطق و ادبیات و دسته بندی های متفاوت ارایه می شود. ✅ اندیشکده شرح@sharhthinktank
⚠️ رویکرد اقتصادی و غیراجتماعی برنامه هفتم توسعهاندیشکده شرح@sharhthinktank
⚠️ تعداد خانوارهای تحت پوشش نهادهای حمایتی.اندیشکده شرح@sharhthinktank