eitaa logo
شریف لک زایی
256 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
145 ویدیو
91 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
یادش بخیر و روحش شاد @shariflakzaei
دربارۀ مسعود دیانی و سوره، که پرمحتواترین برنامه دین‌پژوهی بود شریف لک‌زایی، عضو هیات‌علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی مسعود دیانی را با اجرا و کارشناسی برنامه سوره شناختم و در همین برنامه روبه‌رویش قرار گرفتم و گفت‌وگو کردم. طبعا از دست دادن مسعود دیانی برای آنان که او را از نزدیک می‌شناختند یا آنان که او را اصلا نمی‌شناختند و تنها اجراهایش در برنامه سوره را دیده بودند غمناک و دردناک است. گفت‌وگوهای دو‌نفره‌ای که او در برنامه سوره ترتیب داد، برای همه آنان که به تماشای این برنامه می‌نشستند آموزنده بود و بحث‌های تازه‌ای در‌بر‌داشت. مسعود دیانی در پیدا کردن سوژه و سپس دعوت از میهمانان مناسب برای بحث و گفت‌وگو نیز سلیقه خاصی داشت. چه‌بسا موضوعی کهنه و قدیمی را چنان با مدعو خویش به بحث می‌گذاشت که بیننده احساس می‌کرد در بطن حوادث تاریخی و مذهبی و فکری حضور دارد و خود را در تحلیل حوادث تاریخی و مباحث مذهبی و شناخت مباحث فکری توانا می‌یافت. همین مساله باعث می‌شد این برنامه جذاب باشد و برای همگان حرفی تازه داشته باشد. در واقع این برنامه یک دوره آموزشی بود که با تاملات و پرسش‌های مسعود و پاسخ‌های میهمان برنامه عمق می‌یافت. در تمام دورهای که برنامه سوره پخش می‌شد و من با این برنامه آشنا شدم، در هر فصل تازه این برنامه تلاشم این بود که قسمت‌های مختلف هر فصل از این برنامه را ببینم اگرچه با محتوای برخی از گفت‌وگوهای انجام‌گرفته نیز موافق نبودم. حسن گفت‌وگوهای مسعود همین بود که مخاطب به‌عنوان منتقد و مخالف برخی از محتوای ارائه‌شده نیز به تماشای برنامه می‌نشست و همین برنامه را جذاب و تازه‌تر می‌کرد. در نخستین دیدار با مسعود که برای ضبط برنامه تفسیر اجتماعی قرآن امام موسی‌صدر دعوت شده بودم، آنچنان گرم و صمیمی رفتار کرد که گویا سال‌ها است همدیگر را می‌شناسیم. شاید یکی از دلایل موفقیت گفت‌وگو‌های برنامه سوره، افزون بر فضل و دانش و توان و علاقه‌مندی مسعود به مباحث مورد گفت‌وگو، ارتباط عمیق و صمیمانه‌ای بود که با میهمان برنامه ایجاد می‌کرد و بی‌هیچ تکلفی بحث خود را با میهمان برنامه پیش می‌برد. پرسش‌ها و تاملاتش میهمان برنامه را آزار نمی‌داد. آداب یک گفت‌وگوی موفق رعایت می‌شد. من به لطف مسعود فقط در یکی از برنامه‌های سوره حضور یافتم و مسعود با من درباره تفسیر اجتماعی قرآن امام موسی‌صدر به گفت‌وگو پرداخت اما هر از گاهی برای برنامه‌های دیگر نیز به سراغم می‌آمد که با توجه به موضوع برنامه از عدم اشراف خود برای حضور در برنامه استنکاف کرده و اساتید دیگری را پیشنهاد می‌کردم و او نیز با وسعت نظر خویش می‌پذیرفت و اصرار نمی‌کرد و البته برای برنامه‌های بعدی همچنان پیگیر حضور بود. در فقدان او یکی از برنامه‌های بسیار مهم و پربیننده گفت‌وگو‌محور در تلویزیون به خاطره‌ها سپرده می‌شود. با حضور و اجرای مسعود، شاهد یکی از پرمحتواترین برنامه‌های دین‌پژوهی تلویزیون و تاریخی و فکری در سال‌های اخیر بودیم. خدایش جزای خیر دهد و با اولیاء‌الله محشور فرماید. روزنامه فرهیختگان، 20 اسفند 1401
⬅️برای دستیابی سریع به درس های در محضر قرآن کریم ، تفکیکی به صورت جزء های قرآن کریم نیز انجام گرفته است تا علاقه مندان به مباحث قرآن دسترسی راحت تری به این فایل ها داشته باشند. 📒متذکر می شوم تا کنون 561 جلسه برگزار شده است . و این سلسله جلسات به صورت روزانه حتی روزهای تعطیل انجام می شود و در کانال بارگزاری می شود. |جزء 1 |جزء 2 | جزء 3| جزء 4 |جزء 5| جزء 6 | جزء 7 | جزء 8 |جزء 9 |جزء 10 |جزء 11 |جزء 12 |جزء 13 |جزء 14 |جزء 15 |جزء 16 |جزء 17 |جزء 18 |جزء 19 |جزء 20 |جزء 21 |جزء 22 |جزء 23| جزء 24| جزء 25| جزء 26|جزء ||27| جزء 28
با سلام و احترام. لطفا به کانال انجمن مطالعات سياسي حوزه با حضور بیش از 300 عضو فرهیخته و كارشناس بپيونديد https://eitaa.com/anjomanesiasi این مجموعه دربردارنده، تحلیلها، اخبار، صوتها، فيلمهاي كوتاه، كرسيها، اطلاعات همایشها و نشستهای علمی ويژه اندیشه سیاسی اسلام و علوم سياسي است و تلاش اعضاي انجمن و استادان مرتبط را پوشش می دهد. لطفا کانال انجمن را به دیگران معرفی فرمایید. https://eitaa.com/anjomanesiasi
عکاس: جنگ ایران و عراق 18 مارچ 1985 پیکر سرباز ایرانی درمیان گلها 100 کیلومتری جنوب بصره سلام و درود خدا بر شهدای عزیز
هجدهمین یادواره شهدا و شهیدان روحانی فاجعه تروریستی و شهدای شهرستان نیمروز پنجشنبه ۲۵ اسفند ساعت ۱۴:۳۰ گلزار شهدای حضرت رسول اکرم ادیمی
💢 هفدهمین یادواره شهدا و شهیدان روحانی فاجعه تروریستی تاسوکی (شهیدان لک زایی و پیغان) در آخرین پنجشنبه سال در آستان مقدس گلزار شهدای حضرت رسول اکرم (ص) شهرستان نیمروز برگزار گردید.
📝یادداشت روز 🌹۲۵ اسفند،کربلای تاسوکی 💢هرکه خاک شلمچه را استشمام کرده، همان عطر و بوی کربلا را در دشت تاسوکی سیستان احساس می کند شاید این بخاطر مظلومیت شهدای اینجاست چه مظلومیتی بالاتر از اینکه عزیزی جلوی عزیز ترینش کشته شود، پسر در پیش مادر ، مرد جلوی همسرش، دانش آموز پیش چشم معلم و داماد در پیش عروس شهید شود. 💢 فاصله خانواده ها تا گودال قتلگاه فقط به اندازه یک تپه و تلی شبیه تل زینبیه بود فریاد یا حسین و یا زهرا خانواده های داغدیده موقع واقعه تا ابد در آسمان و دشت تاسوکی می ماند گناه همه مسافران تاسوکی که در ۲۵ اسفند ۱۳۸۴ شهید شدند فقط یک چیز بود محبت اهل بیت علیه السلام 💢تمام زیبایی و ما رایت الا جمیلا داستان تاسوکی در نحوه مواجهه خانواده شهدا با این واقعه بود. غم عزیزان باعث نشد به هیچ قومی، پرخاشگری کنند، دهان بازکنند و چشم ببندد به همه وحدتی که قرآن به آن دعوت کرده است. هیچ مذهبی را متهم نکردند برغم این که قاتلان مصرانه خود را به مذهب و قومی خاص نسبت می دادند. 💢خانواده شهدای تاسوکی حقیقتا به این آیه عمل کردند که فرمود " لایجرمنکم شنان قوم علی الا تعدلوا ، اعدلوا..." رفتار مجرمانه جماعتی سبب نشود شما هم رفتاری مجرمانه و غیرعادلانه داشته باشید، عدالت پیشه کنید. این فهم از دین در مکتب اهل دست یافتنی است و لاغیر. 💢آری به بهانه گرفتن حق و مجازات مجرم نمی توان هر فعلی را مرتکب شد فرق مطالبه خواهی در مکتب اهل بیت همین است که نباید حق دروگر را از آهنگر گرفت بخاطر گناه یک کسی، بی گناهی را کشت بخاطر رفتار غلط یک فرد، همه را متهم کرد. 💢کسی که بخاطر حقی، حقی را ضایع کند، اولا مسیر رسیدن به حق و محاکمه مجرم را سخت تر کرده است دوما اگر تا دیروز در مطالبه گری، حق با او بود بعد از آن خود مجرم می شود و ظلمی مرتکب شده است. 💢زیبایی مکتب اهل‌بیت همین است؛ مراقب باشیم رفتار بد دیگران ما را بد و مجرم نکند. ✍🏻نویسنده: احمد ملاشاهی @iribnews.sb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 برگزاری هفدهمین یادواره شهدا و شهیدان روحانی فاجعه تروریستی تاسوکی (شهیدان لک زایی و پیغان) در آخرین پنجشنبه سال در آستان مقدس گلزار شهدای حضرت رسول اکرم (ص) شهرستان نیمروز (ادیمی)
📣 لحظه دقیق تحویل سال ۱۴۰۲ 🔺 ساعت ۵۴ دقیقه و ۲۸ ثانیه بامداد روز سه‌شنبه ۱ فروردین ۱۴۰۲ هجری شمسی، مطابق ۲۸ شعبان ۱۴۴۴ هجری قمری و ۲۱ مارس ۲۰۲۳ میلادی است. 🔺 به عبارتی، لحظه تحویل سال نو ۶ دقیقه مانده به ساعت یک بامداد است. 🔺 براساس تقویم اعلام شده، امسال سال کبیسه نیست. 🔻 مرجع رسمی اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی: 🔺 @tablighnews
سال نو مبارک
با پدرم در نوروز 1396
شریف لک زایی
اصلاحات اقتصادی و بهبود سطح پاسخگویی؛ 2 اقدام بنیادی در تحول حکمرانی https://iqna.ir/fa/news/4128202
شریف لک‌زایی بیان کرد: اصلاحات اقتصادی و بهبود سطح پاسخگویی؛ ۲ اقدام بنیادی در تحول حکمرانی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از مشکلات به رویه‌ها و فرایندهای حکمرانی در کشور برمی‌گردد، گفت: در راستای اصلاح این رویه‌ها و شیوه‌های حکمرانی، در گام اول، اصلاحات برای نجات اقتصاد کشور و رسیدن به یک ثبات اقتصادی بسیار اهمیت دارد و نکته دوم این است که حکمرانی باید با پاسخگویی همراه شود. سال ۱۴۰۱ در حالی به پایان رسید که کشور به لحاظ سیاسی و اجتماعی چند ماه نیمه دوم سال، درگیر اغتشاشات با ریشه‌های داخلی و خارجی بود. حال آنچه با فروکش کردن و پایان این اتفاقات یکی از مطالبات اصلی مردم و از وعده‌های اصلی مسئولان است اصلاح رویه‌ها و شیوه‌های حکمرانی است و این مطالبه می‌تواند از آغاز سال جدید مدنظر جدی مسئولان قرار گیرد تا این سال شاهد حرکت و تحولی پرامید در نوع حکمرانی و رابطه میان دولت و ملت باشیم. ایکنا در گفت‌وگویی با شریف لک زایی، عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، به آسیب‌شناسی برخی شیوه‌های حکمرانی فعلی و مهمترین نقاط نیازمند اصلاح در حکمرانی پرداخته که متن آن به شرح ذیل است: متن کامل از طریق لینک بالا
با استاد صدرا بر مزار علامه جعفری
🏴 انا لله و انا الیه راجعون قطره به دریای کرم بازگشت در کمال حیرت و تأسف بتول فیروزان (۱۳۶۷-۱۴۰۲) در شامگاه پنجشنبه خود را تسلیم مشیت پروردگار کرد. درد و تأسف و اندوهی بی‌کران بر جان همهٔ ما نشسته که طاقت‌سوز و جانکاه است. خداوند به دوستان او و ما صبر عنایت کند. آیین تشییع: شنبه ۱۲ فروردین ۱۴۰۲، ساعت ۱۰ صبح، آستان امام‌زاده صالح(ع) تجریش و سپس حرکت به سوی محل خاکسپاری: بهشت زهرا(س)، ورودی شمالی، سمت چپ، آرامگاه خانوادگی مرحوم طباطبایی، شمارهٔ ۴۶۷۰ آیین سوگواری: دوشنبه ۱۴ فروردین ۱۴۰۲، ساعت ۱۵ تا ۱۶:۳۰، مسجد نور میدان فاطمی خانواده‌های فیروزان، صدر و سایر وابستگان
⬅️سلسله جلسات حکمرانی در قرآن 📅از ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ تا آخر ماه مبارک رمضان ◾️همه روزه به جز تعطیلات رسمی ⏰ ساعت ۱۲:۴۵ تا ۱۴ 🎙ارائه دهنده : حجت الاسلام والمسلمین استاد نجف لک زایی 📒دبیر علمی :دکتر سید سجاد آل غفور 💠لینک ورود به جلسه 🌐 dte.bz/hokmconf 🗒پخش زنده با ترافیک رایگان اینترنت 🌐 http://Tv.balaghair 📁مجری: پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی ومرکز همکاری های علمی و بین الملل ⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
article_168750_1af5f063ce8d4fd02bde2bbd41ea26b2.pdf
608.9K
زن در فلسفه سیاسی فارابی نویسنده: علیرضا صدرا  دانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران چکیده مسأله [در این گفتار]، نقش فعال مدنی زنان می‌باشد؛ از جمله در مناصب مدیریتی عالی سیاسی تا مرز ریاست جمهوری. پیش‌فرض اینکه: نقش فاعل اجتماعی و سیاسی زن، هم‌چنان پرسش‌خیز و چالش‌انگیز است. پرسش اصلی: شخصیت مدنی زن چیست؟ به تعبیری، خاستگاه، جایگاه و نقش اجتماعی و سیاسی زنان در جامعه سیاسی و در نظام سیاسی و دولت چیست؟ فرضیه: «در فلسفه سیاسی فارابی، زن انسان اجتماعی و سیاسی و دارای قابلیت نقش فعال سیاسی تا مدیریتی بالای سیاسی است». توضیح فرضیه اینکه: چه‌بسا لطافت طبع زنان سبب بسیاری سوء فهم‌ها و بدتر از آن، سوء استفاده‌های تاریخی از زنان باشد. نتیجه: زن ظرفیت ایفای نقش فعال سیاسی نرم (نه قهرآمیز) را به‌تناسب لطافت طبع خود داشته است. اما این ضرورت نیازمند زمینه‌سازی متناسب می‌باشد. روش: تحلیل متن و محتوایی آثار و آراء فلسفی سیاسی، به‌خصوص دیدگاه فارابی در زمینه زن و در مورد او می‌باشد. بر این اساس، در این مقاله «زن در فلسفه سیاسی فارابی» را بررسی می‌نماییم. [ناگفته نماند که] فارابی (قرن4ه.ق/11م) برترین مفسر و مؤسس حکمت مدنی و فلسفه سیاسی اسلامی است. منبع: فصلنامه حکمت اسلامی، زمستان ۱۴۰۱، شماره ۳۶ زن در فلسفه سیاسی فارابی http://fhi.hekmateislami.com/article_168750.html https://eitaa.com/islamicpp
✅ سلسله نشست های درآمدی به اخلاق قرآنی (دانشگاه شهید بهشتی) 📆زمان: ماه رمضان 1402 ✔️با حضور بیش از 80 استاد داخلی و خارجی نشست جمعه ۱۸ فروردین با حضور دکتر نجمه کیخا ساعت ۲۱ 👈سامانه ثبت نام (رایگان): https://b2n.ir/quransbu 🌐کانال اطلاعات نشست ها: http://eitaa.com/ethicssbu https://eitaa.com/shariflakzaei