اصلاحات اقتصادی و بهبود سطح پاسخگویی؛ 2 اقدام بنیادی در تحول حکمرانی
https://iqna.ir/fa/news/4128202/%D8%A7%D8%B5%D9%84%D8%A7%D8%AD%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D9%88-%D8%A8%D9%87%D8%A8%D9%88%D8%AF-%D8%B3%D8%B7%D8%AD-%D9%BE%D8%A7%D8%B3%D8%AE%DA%AF%D9%88%DB%8C%DB%8C-2-%D8%A7%D9%82%D8%AF%D8%A7%D9%85-%D8%A8%D9%86%DB%8C%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%AA%D8%AD%D9%88%D9%84-%D8%AD%DA%A9%D9%85%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C
شریف لکزایی بیان کرد:
اصلاحات اقتصادی و بهبود سطح پاسخگویی؛ ۲ اقدام بنیادی در تحول حکمرانی
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه بخش عمدهای از مشکلات به رویهها و فرایندهای حکمرانی در کشور برمیگردد، گفت: در راستای اصلاح این رویهها و شیوههای حکمرانی، در گام اول، اصلاحات برای نجات اقتصاد کشور و رسیدن به یک ثبات اقتصادی بسیار اهمیت دارد و نکته دوم این است که حکمرانی باید با پاسخگویی همراه شود.
سال ۱۴۰۱ در حالی به پایان رسید که کشور به لحاظ سیاسی و اجتماعی چند ماه نیمه دوم سال، درگیر اغتشاشات با ریشههای داخلی و خارجی بود. حال آنچه با فروکش کردن و پایان این اتفاقات یکی از مطالبات اصلی مردم و از وعدههای اصلی مسئولان است اصلاح رویهها و شیوههای حکمرانی است و این مطالبه میتواند از آغاز سال جدید مدنظر جدی مسئولان قرار گیرد تا این سال شاهد حرکت و تحولی پرامید در نوع حکمرانی و رابطه میان دولت و ملت باشیم.
ایکنا در گفتوگویی با شریف لک زایی، عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، به آسیبشناسی برخی شیوههای حکمرانی فعلی و مهمترین نقاط نیازمند اصلاح در حکمرانی پرداخته که متن آن به شرح ذیل است:
متن کامل از طریق لینک بالا
🏴
انا لله و انا الیه راجعون
قطره به دریای کرم بازگشت
در کمال حیرت و تأسف بتول فیروزان (۱۳۶۷-۱۴۰۲) در شامگاه پنجشنبه خود را تسلیم مشیت پروردگار کرد. درد و تأسف و اندوهی بیکران بر جان همهٔ ما نشسته که طاقتسوز و جانکاه است. خداوند به دوستان او و ما صبر عنایت کند.
آیین تشییع: شنبه ۱۲ فروردین ۱۴۰۲، ساعت ۱۰ صبح، آستان امامزاده صالح(ع) تجریش
و سپس حرکت به سوی محل خاکسپاری: بهشت زهرا(س)، ورودی شمالی، سمت چپ، آرامگاه خانوادگی مرحوم طباطبایی، شمارهٔ ۴۶۷۰
آیین سوگواری: دوشنبه ۱۴ فروردین ۱۴۰۲، ساعت ۱۵ تا ۱۶:۳۰، مسجد نور میدان فاطمی
خانوادههای فیروزان، صدر و سایر وابستگان
⬅️سلسله جلسات حکمرانی در قرآن
📅از ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ تا آخر ماه مبارک رمضان
◾️همه روزه به جز تعطیلات رسمی
⏰ ساعت ۱۲:۴۵ تا ۱۴
🎙ارائه دهنده : حجت الاسلام والمسلمین استاد نجف لک زایی
📒دبیر علمی :دکتر سید سجاد آل غفور
💠لینک ورود به جلسه
🌐 dte.bz/hokmconf
🗒پخش زنده با ترافیک رایگان اینترنت
🌐 http://Tv.balaghair
📁مجری: پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی ومرکز همکاری های علمی و بین الملل
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
May 11
article_168750_1af5f063ce8d4fd02bde2bbd41ea26b2.pdf
608.9K
زن در فلسفه سیاسی فارابی
نویسنده: علیرضا صدرا
دانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران
چکیده
مسأله [در این گفتار]، نقش فعال مدنی زنان میباشد؛ از جمله در مناصب مدیریتی عالی سیاسی تا مرز ریاست جمهوری.
پیشفرض اینکه: نقش فاعل اجتماعی و سیاسی زن، همچنان پرسشخیز و چالشانگیز است.
پرسش اصلی: شخصیت مدنی زن چیست؟ به تعبیری، خاستگاه، جایگاه و نقش اجتماعی و سیاسی زنان در جامعه سیاسی و در نظام سیاسی و دولت چیست؟
فرضیه: «در فلسفه سیاسی فارابی، زن انسان اجتماعی و سیاسی و دارای قابلیت نقش فعال سیاسی تا مدیریتی بالای سیاسی است». توضیح فرضیه اینکه: چهبسا لطافت طبع زنان سبب بسیاری سوء فهمها و بدتر از آن، سوء استفادههای تاریخی از زنان باشد.
نتیجه: زن ظرفیت ایفای نقش فعال سیاسی نرم (نه قهرآمیز) را بهتناسب لطافت طبع خود داشته است. اما این ضرورت نیازمند زمینهسازی متناسب میباشد.
روش: تحلیل متن و محتوایی آثار و آراء فلسفی سیاسی، بهخصوص دیدگاه فارابی در زمینه زن و در مورد او میباشد.
بر این اساس، در این مقاله «زن در فلسفه سیاسی فارابی» را بررسی مینماییم. [ناگفته نماند که] فارابی (قرن4ه.ق/11م) برترین مفسر و مؤسس حکمت مدنی و فلسفه سیاسی اسلامی است.
منبع: فصلنامه حکمت اسلامی، زمستان ۱۴۰۱، شماره ۳۶
زن در فلسفه سیاسی فارابی
http://fhi.hekmateislami.com/article_168750.html
https://eitaa.com/islamicpp
✅ سلسله نشست های درآمدی به اخلاق قرآنی (دانشگاه شهید بهشتی)
📆زمان: ماه رمضان 1402
✔️با حضور بیش از 80 استاد داخلی و خارجی
نشست جمعه ۱۸ فروردین با حضور
دکتر نجمه کیخا
ساعت ۲۱
👈سامانه ثبت نام (رایگان): https://b2n.ir/quransbu
🌐کانال اطلاعات نشست ها: http://eitaa.com/ethicssbu
https://eitaa.com/shariflakzaei
انا لله و انا الیه راجعون
استاد آزاده و آزاد اندیش دکتر #عماد_افروغ پس از یک دوره بیماری در صبحگاه بیست و سوم ماه مبارک رمضان دار فانی را وداع گفت. ضمن عرض تسلیت به خانواده آن مرحوم، از خداوند متعال مسئلت دارم که آن استاد بزرگوار را غریق رحمت کند و با اولیاء الله محشور فرماید.
✳️تصویر مربوط به نشست نقد کتاب فلسفه سیاسی صدرالمتالهین است.
https://eitaa.com/shariflakzaei
محفل انس با قرآن و گرامیداشت یاد و خاطره شهید یزدان پور و شهدای شهرستان نیمروز همزمان با بیست و دومین روز از ماه مبارک رمضان در مجتمع فرهنگی سردار شهید حاج حبیب لک زایی در آستان مقدس گلزار شهدای حضرت رسول اکرم (ص) شهرستان نیمروز برگزار شد.
گفتنی است این مراسم یکی از سنت های حسنه ای است که سردار شهید حاج حبیب لک زایی در این آستان مقدس پایه گذاری نموده است.
https://eitaa.com/shariflakzaei
مراسم وداع و خاکسپاری و یادبود دکتر #عماد_افروغ
https://eitaa.com/shariflakzaei
نگاهی گذرا بر تاملات مرحوم افروغ درباره تبیین فلسفی انقلاب اسلامی براساس حکمت متعالیه
انقلاب اسلامی بدون فهم فلسفه صدرایی راه بهجایی نمیبرد
شریف لک زایی، عضو هیاتعلمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
در کمتر از یکسال اخیر دو متفکر بسیار توانمند انقلاب اسلامی یعنی دکتر علیرضا صدرا و دکتر عماد افروغ را از دست دادیم که بهنظر من ضایعه جبرانناپذیری است. هر دو از مدافعان انقلاب اسلامی و از کسانی بودند که در باب انقلاب اسلامی فهم فلسفی را تقویت میکردند و نگاهی فلسفی به انقلاب اسلامی داشتند. دغدغه هر دو بزرگوار این بود که ارزشهای انقلاب اسلامی تداوم پیدا کند و این جز از مسیر حکمت و فلسفه و خرد ممکن نبود.
بهویژه دکتر افروغ دغدغهای داشت که تداوم ارزشهای انقلاب اسلامی بود. این تداوم با توجه به تصریح خود ایشان در برخی گفتارها و نوشتارهای ایشان، با لحاظ نگاه فلسفی و با تبیین فلسفی از انقلاب اسلامی انجام میپذیرد.
https://eitaa.com/shariflakzaei
متن کامل از طریق لینک زیر ممکن است 👇👇👇
انقلاب اسلامی بدون فهم فلسفه صدرایی راه بهجایی نمیبرد | فرهیختگان آنلاین
https://farhikhtegandaily.com/news/79283/%D8%A7%D9%86%D9%82%D9%84%D8%A7%D8%A8-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D8%A8%D8%AF%D9%88%D9%86-%D9%81%D9%87%D9%85-%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%D9%87-%D8%B5%D8%AF%D8%B1%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D8%A8%D9%87%E2%80%8C%D8%AC%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%86%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D8%A8%D8%B1%D8%AF/
Page 16 (7).pdf
1.22M
نگاهی گذرا بر تاملات مرحوم افروغ درباره تبیین فلسفی انقلاب اسلامی براساس حکمت متعالیه
انقلاب اسلامی بدون فهم فلسفه صدرایی راه بهجایی نمیبرد
شریف لک زایی، عضو هیاتعلمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
روزنامه فرهیختگان، شنبه ۲۶فروردین ۱۴۰۲
May 11
📝پیام تسلیت رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و رئیس اتاق فکر تحول علوم انسانی در پی درگذشت دکتر افروغ
📩 متن پیام حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی بدین شرح است:
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحيمِ
إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ
ارتحال اندیشمند با تقوا، دانشمند خلاق و محقق گرانمایه جناب آقای دکتر عماد افروغ را به خانواده محترم، بستگان، علاقه مندان و دانشجویان ایشان تسلیت عرض می کنم.
از مهمترین ویژگی های آن مرحوم، باور به ایده علوم انسانی ناظر به مسائل بومی با رویکرد اسلامی و حکمت متعالی و در عین حال اشراف به نظریات روز، ضمن پرهیز از تقلید، بود.
در ملاقات هایی که اینجانب با آن عزیز سفر کرده داشتم پیوسته از ایده تاثیر حکمت متعالیه بر تکوین انقلاب اسلامی یاد می کرد و از مشوقان ایده علوم انسانی متعالی، بویژه سیاست متعالیه بود.
متأسفانه جامعه علوم انسانی _اسلامی یکی از چهره های جدی و موثر خود را از دست داد و با فقدان آن استاد گرانمایه مواجه شد که ضایعهای جبران ناپذیر است. امیدوارم ميراث فکری و فرهنگی و اندیشه های آن عالم فرزانه و دغدغه مند پیوسته بیش از پیش مورد توجه و بهره برداری مراکز علمی کشور قرار گیرد.
خداوند متعال آن مرحوم را غریق رحمت بیکران خود قرار داده و به بازماندگان و علاقمندان و شاگردان ایشان صبر جمیل و اجر جزیل عنایت فرماید.
نجف لک زایی
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
و رئیس اتاق فکر تحول علوم انسانی
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
یادنامه روزنامه ایران برای دکتر #عماد_افروغ
با یادداشتی از #شریف_لک_زایی
یکشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۲
https://eitaa.com/shariflakzaei
متن کامل یادنامه از طریق لینک زیر:
https://irannewspaper.ir/
🗒اندیشمند انقلابی
✍️نویسنده: دکتر شریف لکزایی
◾️عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
منبع: روزنامه ایران شماره هشت هزار و صد و شصت و دو - ۲۷ فروردین ۱۴۰۲
➖زندهیاد دکتر عماد افروغ تنها یک دوره بهعنوان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی برگزیده شد و در آن ایام بهعنوان ریاست کمیسیون فرهنگی مجلس هم ایفای نقش کرد، چرا که امید بسته بود که حضورش در مجلس شورای اسلامی میتواند در حوزه فرهنگ که متأسفانه اغلب مورد غفلت است، مؤثر واقع شود. اما با توجه به اینکه بعد از این دوره، دیگر بهعنوان نماینده مجلس کاندیدا نشد و با التفات به مجموعه اظهارنظرهای ایشان و فضای اندیشهورزی که در مسیر حیات سیاسی و فعالیتهای اجتماعی دنبال کرد، به نظر میرسد که از سیاستگذاری فرهنگی درست در ایران کمی ناامید شده است.
📁بعد از این تجربه سیاسی، زیست علمی ایشان به مقدار زیادی از همین دوره سیاستورزی در مجلس شورای اسلامی متأثر شد. زندهیاد دکتر افروغ بر این باور بود که «سیاستورزی فرهنگی» در ایران فاقد پشتوانه نظری است به همین دلیل ما بعد از 44 سال هنوز تمام و کمال نتوانستهایم آرمانهای انقلاب را اجرایی کنیم. به این اعتبار، خود او سعی داشت در این مسیر گامهای بلندی بردارد و انصافاً هم در این زمینه به «اندیشمندی مؤثر» بدل شد.
🗒تلاش برای «فهم فلسفی» از انقلاب اسلامی
زندهیاد دکتر افروغ «تبیین فلسفی از انقلاب اسلامی» را خلأیی در فعالیتهای علمی و آکادمیک میدید و سعی میکرد تا حد ممکن این خلأ را پر کند. ایشان در مسیر تأملات علمی خود به این نتیجه رسیده بود که انقلاباسلامی جز از مسیر خود انقلاب قابل درک و شناخت نیست، از همین رو به تحلیل اندیشه حضرت امام(ره) ورود کرد و امام(ره) را از همین مسیر فهم کرد و معتقد بود که اگر بخواهیم به «هستیشناسی انقلاب» بپردازیم، بایستی در واقع به فهم اندیشه و جهانبینی رهبر و نظریهپرداز انقلاب یعنی حضرت امام(ره) رجوع کنیم. از این منظر، ایشان به «نگرش صدرایی» در انقلاب اسلامی رسید و معتقد بود که ما باید به این اندیشه بپردازیم و خاستگاه این اندیشه را مورد توجه قرار دهیم و در این راستا، گفتارها و نوشتارهای زیادی در تبیین فلسفی انقلاب اسلامی از خود باقی گذاشت و بهدلیل اهمیتی که به این مسأله میداد با اینکه دانشآموخته جامعهشناسی بود و سالها در این حوزه تدریس میکرد اما خود را وارد حوزه جدیدی کرد تا از منظر فلسفی بتواند به فهم و شناخت انقلاب اسلامی کمک بیشتری کند.
➖جایگاه فرهنگ در منظومه فکری دکتر افروغ
برای مرحوم افروغ آنچه اهمیت داشت، وجه فرهنگی، انسانی و معنوی انقلاب اسلامی بود. بنابراین هم آن تجربه سیاستورزی ناموفقاش در مجلس شورای اسلامی و هم تغییر شیفت تأملاتی و تفکراتیاش از «جامعهشناسی» به «فلسفه» به بنیان فکری انقلاب اسلامی برمیگردد.
اساساً انقلاب اسلامی یک انقلاب فکری، فرهنگی و معنوی بود و مرحوم افروغ این نقطه دانشی، فکری، فلسفی و فرهنگی انقلاب اسلامی را بهخوبی دریافت کرده بود و میکوشید تا ارزشها، اهداف، غایات و آرمانهای اسلامی را از این مسیر اولاً فهم و ثانیاً ترویج کند و مسیر انقلاب اسلامی را تداوم و حیات بخشد. این مسیری است که بسیاری از اهالی فکر و سیاست ما از آن عبور نکردهاند و این «حریت»، خاص او بود و در اندیشه او، حیات و تداوم انقلاب اسلامی جز از مسیر فرهنگی ممکن نخواهد بود.
درگذشت این استاد متفکر برای جامعه علمی، فرهنگی و فکری ایران یک فقدان بزرگ است و امید آن میرود که میراث فکری او بویژه در زمینه «فهم فلسفی انقلاب» تداوم پیدا کرده و مؤثر واقع شود.
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
✅کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی
➖سلسله کرسی های "سیاست اندیشی قرآنی"
🗒ضرورت و کیستی انسان متعادل در قرآن
🎙ارائه دهنده: مرتضی یوسفی راد
📒ناقد: شریف لک زایی
✍️دبیر علمی: سید محمد باقر حججی
📅زمان: چهار شنبه 1402/1/30
⏰ساعت ۱۰ الی ۱۲
🗒مکان: تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین وصال و فلسطین، پلاک 951، نمایندگی تهران دفتر تبلیغات اسلامی
💠لینک ورود به جلسه
🌐 Dte.bz/cptconf
📁مجری:پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی و مرکز همکاریهای علمی و بین الملل
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/