eitaa logo
شریف لک زایی
265 دنبال‌کننده
965 عکس
120 ویدیو
81 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰گپی با نویسنده 💢در سی و چهارمین دوره نمایشگاه کتاب، نشست های گپی با نویسنده در غرفه کانون اندیشه جوان برگزار می شود. 🔷این برنامه به نقد و بررسی کتاب «سید موسی صدر» اختصاص داده شده است. 🗓 این گفتگو، روز سه شنبه ۲۶ اردیبهشت ساعت ۱۶:۰۰ با حضور شریف لک زایی «هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی» برگزار خواهد شد. 🕌 در مصلی تهران، شبستان اصلی، راهرو ۷، غرفه ۳۵ منتظرتان هستیم. 📌@canoon_org
سروش، برگزار می‌کند برنامۀ نشست صمیمانه با پدیدآورندگان به گزارش روابط‌عمومی انتشارات سروش؛ احتراماً به اطلاع فرهیختگان و علاقه‌مندان می‌رساند نشست‌های صمیمانه انتشارات سروش با مؤلفین، مترجمین و صاحبین آثار در سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و در محل غرفۀ انتشارات سروش برگزار می‌شود. در روز سه‌شنبه مورخ 26 اردیبهشت ماه از ساعت 17 الی 18 میزبان خانم دکتر «نجمه کیخا» و آقای دکتر «شریف لک‌زایی» مؤلفین کتاب «رهیافت حِکمی به انقلاب اسلامی» هستیم. انتشارات سروش از همۀ علاقه‌مندان و فرهیختگان محترمی که علاقه‌مند هستند دعوت بعمل می‌آورد. سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، از ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ در مصلای امام خمینی (ره) برگزار می‌شود. خاطر نشان می‌کند علاقمندان برای شرکت حضوری در سی و چهارمین رخداد بین‌المللی کتاب تهران از ساعت ۱۰ صبح لغایت ۲۰ می‌توانند برای بازدید از غرفه به نشانی: مصلای امام خمینی (ره)، شبستان، سالن ناشران عمومی، راهرو ١٨، غرفه ١٢ و غرفۀ کودک، سالن ناشران کودک و نوجوان شمالی، غرفه شماره ٦٦ و غرفه مجازی ketab.ir مراجعه نمایند.
Page 07 (2).pdf
1.33M
🔶 آزادی در اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)- بخش دوم 🔹 گفتگو با دکتر شریف لک زایی 🔹 گفتگو از محسن جبارنژاد 📜 روزنامه فرهیختگان، صفحه اندیشه 🗓 پنج شنبه 28 اردی بهشت 1402 @m_jabbarnejad
نشست «رهیافت حِکمی به انقلاب اسلامی» با حضور دکتر حبیب‌اللهی، دکتر نجمه کیخا و دکتر شریف لک‌زایی، در هفتمین روز از سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد https://www.soroushpub.com/u/1kd
همایش بین‌المللی جایگاه سجستان (سیستان) در تمدن اسلامی
🗒همایش بین المللی جایگاه سجستان( سیستان) در تمدن اسلامی 🌀ارائه دهندگان: 🎙سید رسول موسوی حاجی ▪️استاد باستان شناسی دانشگاه مازندران 🎙آیت الله سید مجتبی حسینی ▪️نماینده مقام معظم رهبری در عراق 🎙غلامرضا جلالی ▪️استاد تاریخ و تمدن پژوهشگر بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی 🎙سید منصور سید سجادی ▪️پژوهشگر و استاد باستان شناسی 🎙اصغر منتظر القائم استاد تاریخ دانشگاه اصفهان محمد حسین رجبی دوانی ▪️استاد تاریخ و تمدن اسلامی رئیس بنیاد ایران شناسی 🎙جلیل محمدی ▪️دانشیار ادبیات، رییس دانشکده آموزش و پرورش دانشگاه زرنج 🎙محمد جواد هوشیار ▪️پژوهشگر بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی 📒برگزار کننده:دانشکده الهیات، حقوق و معارف اسلامی دانشگاه سیستان و بلوچستان ⏹مکان برگزاری: دانشگاه سیستان و بلوچستان تالار امام رضا علیه السلام 📆زمان: دوشنبه 1402/03/01 ⏰شروع برنامه: صبح ساعت 11-8 📋بعد از ظهر ساعت 17-14 ⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
✅همایش بین المللی جایگاه سَجستان (سیستان) در تمدن اسلامى 📒محورهای اصلی مقالات : • جغرافیای تاریخی سیستان از آغاز اسلام تا عصر حاضر • مفاخر علمی سجستان آغاز اسلام تا دوره معاصر • میراث علمی و مکتوب سجستانیان در حوزه علوم اسلامی • قرآن سنت و عترت در هنر و ادب سجستانیان • مواضع و اقدامات سجستانیان در رابطه با ثقلین • آینده پژوهی سجستان در تمدن نوین اسلامی •گرایش ها و مذاهب سجستانیان 📒برگزار کننده:دانشکده الهیات، حقوق و معارف اسلامی دانشگاه سیستان و بلوچستان ⏹مکان برگزاری: دانشگاه سیستان و بلوچستان تالار امام رضا علیه السلام 📆زمان: دوشنبه 1402/03/01 ⏰شروع برنامه: صبح ساعت 11-8 📋بعد از ظهر ساعت 17-14 ⏹لینک حضور 🌐 https://webinar.usb.ac.ir/sistan ⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
🌀سلسله کارگاه های تراث سیاسی تراث سیاسی اسلامی (دوره سوم) 📋به مناسبت روز بزرگداشت صدرالمتالهین ✅فلسفه، سیاست و عرفان 📒موضوع و ارائه دهندگان: 1️⃣فلسفه اجتماعی ملاصدرا 🎙دکتر سید مهدی امامی جمعه ▪️ استاد گروه فلسفه دانشگاه اصفهان 2️⃣فلسفه عرفان سیاسی 🎙حجت الاسلام دکتر بهرام دلیر 🎙استادیار گروه عرفان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه 3️⃣بنیان های علم سیاست وجودی 🎙دکتر محمد پزشگی ▪️دانشیار گروه فلسفه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 📒دبیر علمی: دکتر شریف لک زایی 📆زمان: پنجشنبه ۴ خرداد ۱۴۰۲، از ساعت ۸ الی ۱۲ 📋مکان: قم ،پردیسان، انتهای بلوار دانشگاه، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🔗شرکت به صورت مجازی: 🌐 dte.bz/cptconf 🗒مجری : پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی با همکاری پژوهشکده الهیات و خانواده ⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
در منزل ملاصدرا
📢اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان کهگیلویه و بویراحمدبه مناسبت سالروز بزرگداشت صدرالمتالهین برگزار می کند ✳️ «موضوع : ملاصدرا و اخلاق اجتماعی " دکتر سیدباقرمیرعبدالهی معاون برنامه ریزی،پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه های عمومی کشور دکتر نجمه کیخا عضو هیئت علمی دانشگاه شهیدبهشتی دکتر محسن جبارنژاد مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کهگیلویه وبویراحمد 🗓 : چهارشنبه۳ اردیبهشت ماه 🕔 : ساعت ۱۷ تا ۱۸ 🔺لینک ورود به جلسه : https://www.skyroom.online/ch/libkb1399/molasadra اسکای روم اداره کل کتابخانه های عمومی کهگیلویه وبویراحمد 🌐 🔻لطفا با گزینه مهمان وارد شوید
عماد افروغ؛ سیمای فلسفی یک جامعه‌شناس گمشده دکتر افروغ در تبیین فلسفی انقلاب اسلامی با ورود به مباحث حکمت متعالیه اتفاق افتاد. ایشان دانش آموخته جامعه‌شناسی بودند ولی به نظر می‌رسد که این مباحث نتوانست او را قانع کند و ایشان را به سمت و سویی سوق داد که به مباحث فلسفی ورود کند. گروه اندیشه خبرگزاری تسنیم-شریف لک‌زایی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در یادداشتی پیرامون ابعاد شخصیتی مرحوم عماد افروغ نوشت: اولین مواجهه‌ای که بنده با دکتر افروغ داشتم در مصاحبه علمی مقطع دکتری در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی بود. گفت‌و‌گویی که انجام شد به خاطر رساله‌ام با عنوان «رابطه فرد و دولت در نظریه‌های ولایت فقیه» بود که در مقطع کارشناسی ارشد نگارش و دفاع شده بود. به همین خاطر درباره بحث ولایت فقیه و ابعاد دموکراتیک و مردم‌سالارانه آن در آن جلسه گفت‌و‌گویی صورت گرفت، البته بعداً وقتی در دوره دکتری در همین مرکز علمی پذیرفته شدم، یک درس را هم با ایشان گذراندم و این درس همزمان بود با حضور ایشان در دوره هفتم مجلس شورای اسلامی که ایشان به نمایندگی از مردم تهران در مجلس بودند و طبعاً کنش‌ها و نکات انتقادی‌شان را در موضوعات سیاسی در این درس هم مشاهده می‌کردیم. به هر حال زاویه و نگاه انتقادی ایشان به مباحث از همان ایام بسیار مشهود بود و از همان دوره که تقریباً از نیمه دهه 80 را شامل می‌شود، مصاحبت و ارتباط با ایشان برقرار شد و تا آخر حیات‌شان برقرار ماند، به ویژه در مباحثی که راجع به حکمت متعالیه و حکمت سیاسی متعالیه و تأملات جدیدی که دکتر افروغ در این بخش به ویژه در بحث تبیین فلسفی انقلاب اسلامی داشتند و بخش پررنگی از مطالعات و تحقیقات‌شان به این موضوع اختصاص یافت. دکتر افروغ تأملات عمیقی در باب انقلاب اسلامی داشت و عمیقاً به انقلاب اسلامی و آرمان‌های انقلاب اسلامی وفادار بود. بنابراین در این زمینه ورود گسترده و مبسوطی داشتند و از فضاهای مختلفی برای تبیین این موضوع استفاده می‌کردند. به نظرم گمشده دکتر افروغ در تبیین فلسفی انقلاب اسلامی با اطلاع و ورود به مباحث حکمت متعالیه اتفاق افتاد. همان‌طور که مستحضر هستید ایشان دانش آموخته جامعه‌شناسی بودند ولی به نظر می‌رسد که این مباحث نتوانست او را قانع کند و تشنگی و نیافتن پاسخ سؤالات و قانع نشدن در مباحث مختلف، ایشان را به سمت و سویی سوق داد که به مباحث فلسفی ورود کند، البته آن نگاهی که در مباحث روش شناسی هم داشت شاید یکی از عوامل مؤثر بود. همچنین ارتباطاتی که با برخی از اساتید حکمت متعالیه داشت در ورود ایشان به مبحث حکمت متعالیه مؤثر بود تا به بحث تبیین فلسفی انقلاب اسلامی همت گمارد، اما اینها تنها یک وجه از اندیشه و تفکر ایشان بود. دکتر افروغ برای مصون ماندن انقلاب اسلامی از خطر انحراف و آسیب‌های محتمل به این بحث ورود کرد که بخش تئوریک و نظری ماجرا بود که در آرا و آثار ایشان خیلی هم برجسته است، ولی دلایلی که ایشان را سوق داد تا به این بحث تئوریک و نظری بیشتر بپردازد، تجربه سیاست‌ورزی ایشان به عنوان نماینده مجلس شورای اسلامی بود که البته یک دوره هم بیشتر طول نکشید. در مجلس هم به دلیل اینکه نگاه فرهنگی و فکری داشت، در کمیسیون فرهنگی مشغول شد و به عنوان رئیس کمیسیون فرهنگی هم انتخاب شد و دغدغه‌هایش را در این زمینه دنبال کرد، اما درباره نحوه حکمرانی در کشور گلایه‌هایی داشت و اینها را در فضای گفتاری و نوشتاری خودش هم مطرح و برجسته می‌کرد.
ایشان تلاش می کرد این نحوه حکمرانی و سیاست‌ورزی اصلاح شود که در نوشتارها و گفتارهای ایشان این نوع نگاه انتقادی جدی ایشان را دیدیم و مطالعه کردیم. همین موارد ایشان را واداشت که بحث تأمل در باب انقلاب اسلامی و تبیین نگاه فلسفی به انقلاب را به صورت جدی تری مورد توجه قرار دهد و بر این نظر بود که تداوم و حیات ارزش‌های انقلابی را یادآور شود، البته به نظرم در اینجا حرّیت و آزاداندیشی ایشان نیز در این مسأله بی‌تأثیر نبود و صراحت و صریح اللهجه بودن ایشان هم در این مسیر به او کمک کرد. اما آنچه که به آن نظر و توجه داشت این بود که انقلاب اسلامی با آن گستردگی و عظمتی که به پیروزی رسید و حضور گسترده مردم در آن بسیار مشهود و ملموس بود، باید با نگاه جامع و کامل مورد توجه قرار گیرد، در واقع بحث ایشان در باب نسبت و مناسبات حکمت متعالیه و انقلاب اسلامی و تبیین فلسفی انقلاب اسلامی براساس حکمت متعالیه به این معنا نبود که سایر عوامل دخیل در پیروزی انقلاب اسلامی را از یاد ببریم، البته به این معنا هم بود که شاید مهمترین مسئله‌ای که می‌تواند در این موضوع به تعمیق آرمان‌های انقلاب اسلامی کمک کند و از انحراف انقلاب اسلامی جلوگیری کند و آسیب‌های آن را کاهش دهد، طبیعتاً ریشه در خاستگاه فلسفی اندیشه امام خمینی دارد که متأثر از نگاه صدرایی است و البته از طرف ایشان بحث اندیشه‌های اسلامی، شیعی و عدالت‌طلبی به عنوان لایه دوم انقلاب اسلامی مطرح شد و هرگز مورد نفی قرار نگرفت، ولی به گمان دکتر افروغ، نگرش صدرایی لایه اول انقلاب اسلامی است که با اصطلاح جمع خدا و خرد و عشق در آن به بحث می پردازد که معادل اصطلاح قرآن و برهان و عرفان در حکمت متعالیه است. این نگاه می تواند جامع حوزه‌ها باشد و خیلی از مباحث را در بر بگیرد. لایه دوم انقلاب اسلامی، لایه تفکرات اسلامی و آموزه های شیعی و عدالت‌طلبی حضرت امام بود که در انقلاب اسلامی و شعارها و اهداف انقلاب اسلامی هم جلوه داشت. در اندیشه دکتر افروغ همان طوری که ملاصدرا معتقد است که حکومت اسلامی، حکومت عدل است؛ طبیعتاً حضرت امام هم همین مسیر را در حکومت اسلامی دنبال می‌کرد و حکومت اسلامی را حکومت عدل می دانست. در واقع این نگاه متأثر از امام و نگرش خاصی بود که حضرت امام داشت که به تعبیر ایشان با نوعی نگاه دیالکتیکی آمیخته و برگرفته از وحی همراه شده و این را نتیجه می داد. ضمن اینکه لایه‌های انضمامی و عینی‌تر این بحث به عنوان عوامل اعدادی انقلاب در کنار عوامل علّی هم خود را نشان می‌دهد. مثلاً در لایه انضمامی شعار «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی»، حادثه‌ای اجتماعی سیاسی از پس آن اتفاق می‌افتد و قانون اساسی را شکل می دهد. بنابراین در اندیشه وظیفه ما این است که براساس این معیارها حرکت انجام گیرد تا انقلاب اسلامی به پیشرفت خودش ادامه دهد و جمهوری اسلامی حفظ شود، چون به هر حال اگر شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی تحقق پیدا نکند و شعار عدالت و عدالت‌طلبی و عدالت خواهی محقق نشود، طبیعتاً پوسته‌ای از انقلاب اسلامی بر جای می‌ماند و آرمان‌ها و شعارهای انقلاب اسلامی ممکن است رو به فراموشی سپرده شود. بنابراین این نگاه و منظر برای حفظ و تداوم انقلاب اسلامی مهم است و طبیعتاً براساس نگاه ایشان بر مبنای آرمان‌ها و معیارهای استقلال، آزادی و عدالت، می‌توانیم جمهوری اسلامی را نقادی کنیم. ایشان از این مسیر نظرات خودشان را اعلام می‌کنند که هر جا نگاهی مغایر با ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی طرح و مطرح شود همه بایستی اعتراض و نقادی کنند تا این مسیر و ارزش‌ها گم نشود و در مسیر پیشرفت انقلاب اسلامی حرکت کنیم.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀سلسله کارگاه های تراث سیاسی اسلامی (دوره سوم) فایل کامل جلسه 📋به مناسبت روز بزرگداشت صدرالمتالهین ✅فلسفه، سیاست و عرفان 📒موضوع و ارائه دهندگان: 1️⃣فلسفه اجتماعی ملاصدرا 🎙دکتر سید مهدی امامی جمعه ▪️ استاد گروه فلسفه دانشگاه اصفهان 2️⃣فلسفه عرفان سیاسی 🎙حجت الاسلام دکتر بهرام دلیر 🎙استادیار گروه عرفان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه 3️⃣بنیان های علم سیاست وجودی 🎙دکتر محمد پزشگی ▪️دانشیار گروه فلسفه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🎧از رادیو پژوهش بشنوید 🌐http://dte.bz/bkXQp 📒دبیر علمی: دکتر شریف لک زایی 📆زمان: پنجشنبه ۴ خرداد ۱۴۰۲، از ساعت ۸ الی ۱۲ 📋مکان: قم ،پردیسان، انتهای بلوار دانشگاه، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🗒مجری : پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی با همکاری پژوهشکده الهیات و https://eitaa.com/isca_seda/6624 ⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
نظریه قدرت متعالی؛ رساله شایسته تقدیر از سوی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت؛ 4/3/1402