eitaa logo
شریف لک زایی
264 دنبال‌کننده
967 عکس
121 ویدیو
81 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
عکس یادگاری در پایان نشست حکمرانی مطلوب در اندیشه امام خمینی با حضور جمعی از اساتید و دانش آموختگان علوم سیاسی: ایستاده از راست: ذبیح‌الله نعیمیان، احمد مردشتی، محمد مهدی شیرمحمدی، مجتبی زارعی، ابراهیم مجیدی، مرتضی یوسفی راد نشسته از راست: نجمه کیخا، شریف لک زایی، سید رضا حسینی ، احمد رهدار تهران، پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی، دهم خرداد ۱۴۰۲ https://t.me/shariflakzaei
Page 15 (12).pdf
276.9K
🔴 به مناسبت سالروز ارتحال امام خمینی (ره) 🔶 آزادی در اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)- بخش سوم 🔹 گفتگو با دکتر شریف لک زایی 🔹 گفتگو از محسن جبارنژاد 📜 روزنامه فرهیختگان، صفحه اندیشه 🗓 پنج شنبه 11 خرداد 1402 @m_jabbarnejad
این دست نوشته ها که با عزمی استوار و همتی والا از آغازین روزهای پس از آزادی از بند تروریست ها به نگارش درآمده و گاهی به طور پراکنده و تدریجی، برخی بخش های آن چاپ شده، منبعی برای شناخت عاملان این فاجعه و دیگر فجایعی است که این افراد پدید آورده و خسارات ... مطالعه در اپلیکیشن پژوهان https://pajoohaan.ir/document/4993-تاسوکیخاطرات-یک-گروگان لینک اپلیکیشن: https://pajoohaan.ir/document/el4597pyb47obzrj
آزادی در اندیشه سیاسی امام‌خمینی(ره) در گفت‌وگوی «فرهیختگان» با شریف‌ لک‌زایی - بخش سوم قانون بدون رضایت مردم تحقق‌پذیر نیست محسن جبارنژاد، پژوهشگر فلسفه: آزادی از آن مفاهیم سهل و ممتنع است که به رغم بداهت آغازینش، به دشواری فراچنگ می‌آید. این مفهوم کش‌دار و سیال، جز با ارجاع به بنیادهای اساسی مکاتب فکری مختلف، وضوح معنایی نمی یابد، واِلا به مفهومی رتوریک که صرفا به سوءتفاهمات دامن می‌زند و مناسب مجالس خطابه است تبدیل می‌شود. سومین  گفت‌وگو از این سلسله گفت‌وگوها را با شریف لک‌زایی که دست‌کم بیش از دو دهه بر مساله آزادی متمرکز است، پی خواهیم گرفت که در ادامه می‌خوانید. آیا امام در کشف اسرار تأملاتی بنیادی و مهم پیرامون بسیاری مباحث و از جمله بحث آزادی داشته‌اند.  قدری در مورد این کتاب مغفول و در عین حال مهم برای ما بگویید. همچنین از دلالت‌های ناظر به مساله آزادی. منبع: روزنامه فرهیختگان، یازدهم خرداد۱۴۰۲ دریافت متن کامل از طریق سایت روزنامه فرهیختگان و سایت و کانال شریف لک زایی. www.lakzaee.com https://t.me/shariflakzaei قانون بدون رضایت مردم تحقق‌پذیر نیست| فرهیختگان آنلاین https://farhikhtegandaily.com/page/237902/
فصل روح‌الله : قسمت دوم موضوع: امام(ره) و مسئله زن مهمان: دکتر نجمه کیخا عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی میزبان: مرتضی صفائی این برنامه به بررسی دیدگاه امام در باب مسئله زن، و هویت زن ایرانی مسلمان می‌پردازد. فصل روح الله در ۵ قسمت به مدت ۵ شب ساعت ۲۱:۰۰ ازشبکه چهار پخش می شود. 👈 را در فضای مجازی دنبال کنید: @ch4_irib
فصل روح‌الله : قسمت دوم موضوع: امام(ره) و مسئله زن مهمان: دکتر نجمه کیخا عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی میزبان: مرتضی صفائی این برنامه به بررسی دیدگاه امام در باب مسئله زن، و هویت زن ایرانی مسلمان می‌پردازد. برنامه 14 خرداد 1402 را در تلوبیون ببینید https://telewebion.com/episode/0x6dd102d
دکتر شریف لک زایی: شناخت امام خمینی(ره) برای کسانی که حامی انقلاب اسلامی هستند، یک فریضه است. انقلاب اسلامی با نام امام خمینی(ره) در هم گره خورده و بنابراین شناخت اندیشه و آرای ایشان هم یک ضرورت تام و تمام است. این شناخت البته باید تمام ابعاد اندیشه و سیره و جزییات زندگی امام(ره) را شامل شود. به تعبیر نویسنده کتاب امام خمینی(ره) برای نسل سوم، به هر میزان از جزییات زندگی شخصیتی بیشتر بدانیم، بهتر می‌توانیم با وی رابطه فکری برقرار سازیم. به نظرم برقراری چنین ارتباطی بهتر می‌تواند اهداف آن شخصیت را تأمین نماید. ادامه خبر در آدرس: pfme.ac.ir/Zy7pq ⬅️ به کانال پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی در ایتا بپیوندید: ✅https://eitaa.com/joinchat/2117796090Ca36df74ac4 ✅ روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی پایگاه اینترنتی: https://pfme.ac.ir
دکتر شریف لک‌زایی: حکمرانی مطلوب امام خمینی(ره) با حضور مردم و سپردن امور به آنان معنادار و مطلوب می‌شود دکتر شریف لک زایی گفت:حکمرانی مطلوب امام خمینی(ره)با حضور مردم و سپردن امور به آنان معنادار و مطلوب می‌شود و تداوم می‌یابد. به مناسبت بزرگداشت سالگرد رحلت امام خمینی(ره)، پژوهشکده مطالعات معارف اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی، نشست تخصصی با عنوان«حکمرانی مطلوب در اندیشه امام خمینی(ره)» را در تاریخ دهم خرداد ماه سال جاری برگزار کرد. بنا به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه ارائه‌کنندگان و اساتید حاضر در این جلسه عبارت بودند از: حجت الاسلام دکتر احمد رهدار(عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) )؛ حجت الاسلام دکتر ذبیح الله نعیمیان(مدیر مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا (ع) )؛ خانم دکتر نجمه کیخا (عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی)؛ دکتر سیدرضا حسینی (استادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی)؛ دکتر مجتبی زارعی (دانشیار فلسفه سیاسی دانشگاه تربیت مدرس)؛ دکتر احمد مردشتی (مشاور معاونت فرهنگی بنیاد شهید مرکز )؛ دکتر ابراهیم مجیدی(پژوهشگر اندیشه سیاسی)؛ دکتر محمدمهدی شیرمحمدی (روزنامه نگار پیشکسوت و کارشناس مباحث انتخابات) و دکتر شریف لک زایی (دانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی). در بخش اول گزارش این جلسه، خلاصه‌ای از ارائه ایشان تقدیم می‌گردد: شناخت امام خمینی(ره) برای کسانی که حامی انقلاب اسلامی هستند، یک فریضه است. انقلاب اسلامی با نام امام خمینی(ره) در هم گره خورده و بنابراین شناخت اندیشه و آرای ایشان هم یک ضرورت تام و تمام است. این شناخت البته باید تمام ابعاد اندیشه و سیره و جزییات زندگی امام(ره) را شامل شود. به تعبیر نویسنده کتاب امام خمینی(ره) برای نسل سوم، به هر میزان از جزییات زندگی شخصیتی بیشتر بدانیم، بهتر می‌توانیم با وی رابطه فکری برقرار سازیم. به نظرم برقراری چنین ارتباطی بهتر می‌تواند اهداف آن شخصیت را تأمین نماید. اندیشه امام(ره) به تعبیر همان نویسنده، اندیشه‌ای است که فهم آن سهل و ممتنع است. سهل است زیرا جمعیت انبوهی را به سمت خود جلب کرد و در قامت مرجعی فقهی و رهبری ایمانی، ملتی را هدایت و رهبری کرد. اما ممتنع است زیرا اندیشه‌ای است که از عرفان و فلسفه و فقه و قرآن ترکیب و تشکیل یافته است. به تعبیر مرحوم عماد افروغ، اندیشه‌ای ذوقی و عرفانی، فقهی، برهانی. در واقع این ویژگی، اختصاص غالب حکمای حکمت متعالیه است که اندیشه آنان را از دیگر اندیشه‌ها سوا می‌کند. چنین نگاهی به این اندیشه در موضوع حکمرانی این نشانه را به ما یادآوری می‌کند که حکمرانی هم یک مسأله سهل و ممتنع و غامض اما غیر پیچیده است که گویا خاستگاه آن باید با حکمت عجین شود. در واقع حکمرانی مطلوب در اندیشه و آرای امام خمینی(ره) اگرچه مشترکاتی با دیدگاه کسانی دارد که حکمرانی خوب و شایسته را مطرح می‌کنند اما از سویی با آن تمایزهای مهمی هم دارد. این اشتراکات نباید ما را از سرچشمه‌های حکمرانی مطلوب و مورد نظر امام خمینی(ره) دور سازد. این حکمرانی با خاستگاه حکمت که شامل همراهی نظر و عمل به صورت توأمان در آن برقرار است و از سویی واجد مباحث ذوقی و برهانی و عرفانی و قرآنی و فقهی است، همراه گشته است. برجسته کردن هر کدام از این ابعاد چه وجه نظر و عمل بر یکدیگر و چه ابعاد فقهی و یا برهانی و عرفانی می‌تواند درک ما از حکمرانی در اندیشه و آرای امام خمینی(ره) را به انحراف بکشاند. بنابراین انقلاب اسلامی و مسیر طی شده با این نگاه باید تداوم یابد و با این رویکرد خوانش و تصحیح و تکمیل شود و تداوم یابد. افزون بر آنچه البته گفته آمد، حکمت انقلاب اسلامی همراهی با مردم است و حکمرانی مطلوب امام خمینی(ره) با حضور مردم و سپردن امور به آنان معنادار و مطلوب می‌شود و تداوم می‌یابد.
3a4d2515923497c93913e91ad67a4a5c.pdf
188.8K
شأن آزادی در منظومه فکری سیاسی امام خمینی مرز آزادی یادداشتی شفاهی از شریف لک زایی روزنامه ایران، سه شنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ روزنامه ایران (1402/03/16): مرز آزادی https://www.magiran.com/article/4414748
شان «آزادی» در منظومه فکری- سیاسی حضرت امام (ره) مرز آزادی  دکتر شریف لک زایی (استاد علوم سیاسی و عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) حضرت امام(ره) در گفت وگویی که با محمد حسنین هیکل، روزنامه نگار مصری داشتند ضمن تحلیل تحولات سیاسی و اجتماعی ایران، بر این نکته تاکید می کنند که ایران جزیره ثبات و آرامش است که همواره با اختناق همراه بوده است و همین اختناق، عامل انفجار جامعه ایرانی شد. بنابراین، حضرت امام(ره) در تحلیل شان از زمینه های بروز انقلاب بر مساله اختناق در دو دوره پهلوی اول و دوم تاکید داشتند و «مطالبه آزادی» را عامل بسیج مردم، روحانیت و اقشار مختلف قلمداد کردند. از این رو، عنصر «آزادی» یکی از کلیدی ترین مولفه ها در اندیشه سیاسی حضرت امام(ره) است که مردم در جریان پیروزی انقلاب اسلامی آن را تمرین کردند. تاکید حضرت امام(ره) بر حضور مردم، همراهی و مشارکت آنان در فرایندهای سیاسی و اجتماعی هم، از باب اهمیت مقوله آزادی در اندیشه ایشان است که مشارکت مردم را ضامن حفظ و حراست ارزش های انقلاب اسلامی می دانستند. خوانشی فرادینی از آزادی حضرت امام(ره) آزادی را امری بدیهی و حقی خدادادی و طبیعی برای مردم قلمداد می کردند و معتقد بودند که انسان ها فطرتا آزادند و کسی نمی تواند آنان را از این مهم محروم کند. ایشان در آثار و آرای خود بارها بر مفهوم آزادی تاکید کرده اند و معتقدند که آزادی یعنی افراد در عرصه های مختلف به لحاظ رفتاری، اعتقادی و بیانی امکان فعالیت و مشارکت داشته باشند و به لحاظ سیاسی بتوانند در تعیین سرنوشت خود مشارکت کنند. در اندیشه ایشان، جمهوری اسلامی بایستی زمینه های تحقق حداکثری آزادی را در عرصه های مختلف بویژه در عرصه مشارکت سیاسی فراهم آورد که البته به نظر می رسد این تحقق حداکثری از آزادی، در امروز و اکنون جامعه ما نیاز به کار و تلاش بیشتری دارد. بر این اساس، می توان گفت که خوانش امام(ره) از آزادی خوانشی فرادینی است. تلقی «فقهی» و «فلسفی» از آزادی خوانش امام(ره) از آزادی در بخش هایی «فلسفی» و در بخش هایی که حدود آزادی را تعیین می کنند «فقهی» است. ایشان در تعریف خود از آزادی، بر حضور شهروندان در فعالیت های سیاسی و اجتماعی تاکید داشتند. شاهد این مدعا، جمله معروف ایشان است که فرمودند: «میزان رای ملت است.» حضرت امام(ره)، این نگاه مشارکت جویانه را برای مردم به رسمیت می شناسند و اساسا از عنصر آزادی و آزادی گرایی مردم به عنوان یکی از ارکان مهم انقلاب اسلامی حرف می زنند که می تواند بستری برای تحقق نقش آفرینی مردم درعرصه های سیاسی و اجتماعی باشد. روزنامه ایران ، ۱۶ خرداد ۱۴۰۲
رابطه دین و آزادی برخی گمان می کنند که دین، در مخالفت با آزادی است اما در اندیشه حضرت امام(ره) «دین» و «آزادی» همدیگر را تکمیل می کنند. حضرت امام(ره) در وهله نخست یک عالم دینی بود. از این رو، دفاع از آزادی و اهمیت و اولویت دادن به آن در یک جامعه را به عنوان یک مرجع دینی و یک فقیه صورتبندی می کنند. مقوله آزادی در دوران پس از انقلاب اسلامی در مباحث قانون اساسی در موارد متعددی به رسمیت شناخته شده است. طبیعتا در جایی که حکومت دینی جریان دارد و مردم علائق و ارزش های دینی را دنبال می کنند، آزادی یک ضرورت و نشان دهنده مسیری است که جمهوری اسلامی باید طی کند و گفتارهای امام(ره) بویژه در ایام پیروزی انقلاب اسلامی نشان می دهد که ایشان معتقد بودند «دین» و «آزادی» در کنار هم می توانند یک مسیر درست را ترسیم کنند. حد و حدود آزادی گرچه شان «آزادی» در منظومه فکری- سیاسی حضرت امام(ره) بسیار بالا است و مردم را در این زمینه صاحب حق می دانند اما با این حال، دفاع از اسلام را در اولویت می گذارند و برای ترویج عمل به اسلام و آموزه های آن، تلاش و مبارزات بسیاری انجام می دهند. به این اعتبار، می توان گفت از نگاه حضرت امام(ره) اگر زمانی در نسبت بین دین و آزادی، آن نوع تلقی از آزادی برجسته شود که در تقابل با دین باشد و یا به آن لطمه ای وارد کند و روش های دینی را تحت الشعاع قرار دهد، چنین آزادی ای مطرود است و ایشان در این راستا، حدودی را برای آزادی ترسیم کرده اند و معتقدند که در جریان مطالبه آزادی، نباید خدشه ای به ارزش های اسلامی وارد شود. روزنامه ایران، ۱۶ خرداد ۱۴۰۲
مراسم گرامیداشت یاد و خاطره شهید والامقام حجت‌الاسلام والمسلمین علی مزاری، امروز پنجشنبه ۱۸ خرداد ماه بعد از نماز مغرب و عشاء در محل مسجد علی ابن ابی طالب زاهدان برگزار می گردد. 🔹لذا از مردم ولایت مدار و شهید پرور زاهدان دعوت می گردد تا در این مراسم حضور به هم رسانند. 🔹روابط عمومی اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران @isaar_vahdat_zahedan
🔵نشست علمی نقد کتاب " انسان متعالی در فلسفه سیاسی متعالیه " دوشنبه 22 خرداد برگزار می‌شود. 🔸این ‌نشست علمی ساعت 13 روز دوشنبه 22 خرداد 1402 از سوی مدیریت پژوهشی و ارزشیابی «سمت» و با همکاری گروه فلسفه سیاسی مجمع عالی حکمت اسلامی در مجمع عالی حکمت اسلامی به صورت حضوری و مجازی برگزار و حجت الاسلام دکتر مهدی امیدی به عنوان مؤلف کتاب و حجت الاسلام دکتر محمدعلی سوادی، دکتر مجتبی زارعی و دکتر شریف لک زایی به عنوان ناقد و آقای محمدباقر خراسانی به عنوان دبیرعلمی به ارائه بحث خواهند پرداخت. 🔺آدرس ورود به نشست از پایگاه اطلاع رسانی مجمع عالی حکمت اسلامی 🌐www.hekmateislami.com/live @hekmateislami
🔵 شان «آزادی» در منظومه فکری- سیاسی حضرت امام (ره) ✍️ دکتر شریف لک زایی (استاد علوم سیاسی و عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) ✅ حضرت امام(ره)، آزادی را امری بدیهی و حقی خدادادی و طبیعی برای مردم قلمداد می کردند و معتقد بودند که انسان ها فطرتا آزادند و کسی نمی تواند آنان را از این مهم محروم کند. ✅ ایشان در آثار و آرای خود بارها بر مفهوم آزادی تاکید کرده اند و معتقدند که آزادی یعنی افراد در عرصه های مختلف به لحاظ رفتاری، اعتقادی و بیانی امکان فعالیت و مشارکت داشته باشند و به لحاظ سیاسی بتوانند در تعیین سرنوشت خود مشارکت کنند. ✅ در اندیشه ایشان، جمهوری اسلامی بایستی زمینه های تحقق حداکثری آزادی را در عرصه های مختلف بویژه در عرصه مشارکت سیاسی فراهم آورد که البته به نظر می رسد این تحقق حداکثری از آزادی، در امروز و اکنون جامعه ما نیاز به کار و تلاش بیشتری دارد. بر این اساس، می توان گفت که خوانش امام(ره) از آزادی خوانشی فرادینی است. منبع: روزنامه ایران، سه شنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ https://www.magiran.com/article/4414748 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۱۲۰۰ عضو فرهیخته و عزیز، در پیام رسان ایتا:👇 🆔 @mirkhalili 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
📚معرفی کتاب "حبیب دلها : یادنامه پدر سردار شهید حاج حبیب لک زایی (جلد 8) " در کتابخوان همراه پژوهان 🔹درباره سازماندهی دفتر هشتم حبیب دلها تلاش شده است تا جایی که ممکن است، مشابهت هایی با هفت دفتر دیگر داشته باشد؛ گفتنی است دفتر حاضر به مناسبت این که نشر آن مقارن شد با ایام ارتحال پدر سردار شهید، مطالبی ویژه پدر بزرگوار آن شهید والامقام آمده و بدیهی است که در دفترهای بعدی«حبیب دلها»نیز مباحث دیگری ارایه خواهد شد. ... 🎯مطالعه در اپلیکیشن پژوهان 🌐 Pajoohaan.ir
🔺مراسم چهلمین روز شهادت عالم مجاهد شهید آیت‌الله سلیمانی در قم 📌سه‌شنبه 23 خرداد بعد از نماز مغرب و عشاء شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت معصومه(س) ┅══❉♦️❉══┅ 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1065877504C9259972421
⬅️ویژه برنامه چهلمین روز شهادت آیت الله عباسعلی سلیمانی(ره) 📁همراه با رونمایی از کتاب «نگاهی راهبردی به آموزه های اسلامی در بیان و بنان شهید آیت الله عباسعلی سلیمانی(ره)» 🎙سخنرانان : 👤حجت الاسلام و المسلمین استاد نجف لک زایی ◾️حجت الاسلام و المسلمین استاد شمس اله مریجی 🗒حجت الاسلام و المسلمین دکتر عبدالواحد بامری 📁حجت الاسلام و المسلمین علی سلیمانی ( فرزند شهید سلیمانی) 📅زمان : دوشنبه ۱٤۰۲/۰۳/۲۲ ساعت : ۱۲/۳۰ 📁مکان: قم،پردیسان، بلوار دانشگاه ،پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 💠لینک فضای مجازی 🌐 dte.bz/iscaconf ⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
📸منتخب گزارش تصویری ویژه برنامه چهلمین روز شهادت آیت الله عباسعلی سلیمانی(ره)
📸 گزارش تصویری رونمایی از کتاب «نگاهی راهبردی به آموزه های اسلامی در بیان و بنان شهید آیت الله عباسعلی سلیمانی(ره)» ⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
نشست علمی فلسفه امنیت از منظر حکمت متعالیه ذیل کلان پروژه حکمت سیاسی متعالیه 🔸 نشست هفتم: دلالت های امنیتی مشهد پنجم الشواهد الربوبیه 🎙 ارائه دهنده: حجت الاسلام استاد نجف لک زایی 📅 چهارشنبه 1402/3/24 ساعت 10 الی 12 لینک ورود به جلسه 🌐 http://dte.bz/danaee پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی @cpt_isca 🌍🇮🇷
🔵نشست علمی نقد کتاب انسان متعالی در فلسفه سیاسی متعالیه برگزار شد. 🔸این ‌نشست علمی ساعت 13 روز دوشنبه 22 خرداد 1402 از سوی مدیریت پژوهشی و ارزشیابی «سمت» و با همکاری گروه فلسفه سیاسی مجمع عالی حکمت اسلامی در مجمع عالی حکمت اسلامی به صورت حضوری و مجازی برگزار شد و حجت الاسلام دکتر مهدی امیدی به عنوان مؤلف کتاب، حجت الاسلام دکتر محمدعلی سوادی، دکتر مجتبی زارعی و دکتر شریف لک زایی به عنوان ناقد و آقای محمدباقر خراسانی به عنوان دبیرعلمی به ارائه بحث پرداختند. حجت الاسلام امیدی با بیان اینکه اتمام نگارش این کتاب سال 95 بوده که همان زمان برای چاپ ارسال شده، اما مشکلاتی سبب شده که این اتفاق با تأخیر رخ دهد، اظهار داشت: در طرح مسأله ابتدای کتاب بیان شده است که ترسیم مدینه فاضله و تحقق آن دو فعل ارادی به صورت ذهنی و عینی است که فیلسوف می تواند عهده دار هر دو شود. وی افزود: قبل از طراحی مدینه فاضله توسط فیلسوف جهان بینی آن در نوع طراحی وی تأثیر مستقیم می گذارد؛ یک فیلسوف باید اندیشه خود را از زمان و مکان فراتر ببرد و به هیچ وجه نباید با زمان محدود شود. این استاد فلسفه با تشریح روش حِکمی ملاصدرا، اظهار داشت: روش ملاصدرا جامع نگر بوده که در آن به حقیقت به طور جامع نگاه می شود، نظر را بر عمل مقدم می دارد و موجودات را در یک شبکه ارتباطی می بیند و بر تحول در عین ثبات تأکید دارد؛ ظاهر اندیشه صدرا قابل فهم اما به شدت عمیق است. وی با اشاره به تلاش های صورت گرفته در خصوص شناخت متعالی از انسان در بخش دوم کتاب، اجتماع را دارای بسترهای ثباتی دانست که زمینه برای تعامل انسان را فراهم کرده است. حجت الاسلام امیدی یکی از نقاط قوت کتاب خود را ذکر 24 نکته از نتایج متعدد سیاسی اجتماعی متشکل از حرکت جوهری دانست و اظهار داشت: سعی کردیم توضیح دهیم که شناخت متعالی از انسان به چه صورت است؛ همانطور که نفس وحدت اتصالی دارد جامعه نیز وحدت اتصالی دارد. وی با بیان اینکه پیش از نگارش کتابی با عنوان «انسان متعالی در فلسفه سیاسی متعالیه» بر روی انسان شناسی در فلسفه سیاسی مطالعه کره است، اظهار داشت: در تعابیر آیت الله جوادی آملی موضوع انسان متدانی تشریح شد که از همین رو نگارش مباحث انسان شناسی به سمت انسان متعالی رفت. در ادامه جلسه زارعی با انتقاد از عدم نگاه مسأله محور در متن کتاب، به عنوان اثر اشاره کرد که در آن قیدی ذکر نشده تا بیان کند کدام فلسفه سیاسی دنبال می شود اما در متن، با سیاست و صدرالمتألهین پیش می رود. وی در ادامه با تقدیر از تلاش های نویسنده از عدم توصیف انسان متدانی به طور منضبط انتقاد کرد و بیان داشت: بحث ارائه شده پیشینه ندارد و دارای یک چهارچوب نظری که کاستی ها را نشان دهد و نقطه افتراق و تعالی بحث را معلوم کند نیست. استاد دانشگاه تربیت مدرس با قرائت متنی از صفحه 44 کتاب «انسان متعالی در فلسفه سیاسی متعالیه» عدم وجود یک تبارشناسی از حکمت و عدم بیان پیشینه بحث را یکی از نقطه ضعف های کتاب معرفی کرد و همچنین افزود: یکی از مفروضات ادعا شده در کتاب این است که حکمت متعالیه ظرفیتی دارد تا از مفاهیم فلسفی خارج و در مفاهیم سیاسی تجلی پیدا کند اما به سبب غفلت از تبارشناسی این عبارت خود را در کتاب نشان نداده است؛ فلسفه سیاسی متعالیه به حکمت بر می گردد و این حکمت در کتاب تبارشناسی نشده است. وی با اشاره به تعبیر آیت الله جوادی آملی از امام خمینی به عنوان قهرمان اسفار از سفر هیأت اعزامی امام خمینی به شوروی سابق نام برد و اظهار داشت: نامه امام خمینی به گورباچوف برآمده از حکمت متعالیه است که توسط یک حکیم فلسفی به مسکو برده می شود که نمونه ای عالی برای تلاش یک انسان متعالی در یک فلسفه سیاسی متعالی است. زارعی با سؤال از نویسنده کتاب در خصوص نوآوری اثر مذکور، اظهار داشت: در کتاب به حرکت جوهری پرداخته شده اما مستندسازی به زمان ما نشده است و نسبت این حرکت با تجدد، تحجر و تجمد عنوان نشده است؛ مثلا در خصوص انسان سیدمحمد خاتمی گفته است که دینداری فرع بر انسان است که این مسأله علمی را می توان با حکمت متعالیه پاسخ داد که انسان دین دار آفریده شده است. وی با اشاره به ارائه بحث مشابه توسط آیت الله جوادی آملی نکات این کتاب را تحصیل حاصل معرفی کرد و در بخش آخر سخنان خود از سازمان «سمت» درخواست داشت که موضوعات انضمامی را مورد توجه قرار دهند... ادامه در لینک زیر: 🌐https://hekmateislami.com/?p=14347 @hekmateislami