eitaa logo
شریف لک زایی
266 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
156 ویدیو
95 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 | فلسفه سیاسی ملاصدرا 🔹یکی از بحث‌های داغ حوزه‌ فلسفه و اندیشه‌ سیاسی در سالیان اخیر بوده است. برخی معتقدند که اساسا فلسفه‌ صدرالمتالهین شیرازی فاقد سویه‌های سیاسی است و اگر رگه‌هایی از مباحث سیاسی هم در آثار این فیلسوف اسلامی مشاهده می‌شود، بیشتر تکرار مطالب شیخ‌الرئیس و فارابی است و افزون بر آن، نوآوری خاصی در نظام اندیشه‌ صدرا دیده نمی‌شود. 🔹از طرف دیگر قائلین به فلسفه‌ سیاسی ملاصدرا مدعی هستند که ملاصدرا از تامل درباره‌ سیاست غافل نبوده و شمای کلی فلسفه‌ سیاسی صدرالمتالهین از لا‌به‌لای آثار او قابل جستجو و دستیابی است. 🔹به بهانه روز بزرگداشت ملاصدرا، با دانشیار گروه فلسفه سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، در مورد فلسفه سیاسی صدرا گفت‌و‌گویی انجام دادیم. متن این گفت‌وگو را می‌توانید در لینک زیر بخوانید: 🌐 vasael.ir/0003SY 🆔 @vasael_ir
✳️شریف لک زایی:صلح یک نوع جهاد است ❇️شریف لک زایی گفت: انسان در صلح تلاش می‌کند فضای آرامش را برای خود، دیگران و هم هستی ایجاد کند و از این منظر صلح یک نوع جهاد محسوب می‌شود. ▶️به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه «رهیافت» رادیو گفت وگو با موضوع اسلام؛ اصالت صلح یا اصالت جنگ و با حضور شریف لک زایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم فرهنگ اسلامی به روی آنتن رفت. 🔻شریف لک زایی در آغاز با بیان اینکه در نگاهی سنتی، صلح در مقابل جنگ مطرح می‌شود، گفت: وقتی جنگ و ستیزی نباشد، طبیعتاً صلح وجود دارد اما امروزه نگاه متفاوتی بین مسئله صلح شده است و فلسفه متعالی می‌تواند آن را پشتیبانی کند. امروزه صلح به مثابه یک وضعیت مورد توجه است که در آن زندگی برای آحاد انسان‌ها، آرام و متعالی باشد که نظام‌های سیاسی باید این مفهوم را اجرا کنند. ♈️وی بیان کرد: این مفهوم به صورت سنتی بین دولت‌ها مطرح می شده است و در بین انسان‌ها این مفهوم جایگاهی نداشته است در صورتی که برخی از متفکرین معاصر، ستوه صلح در عرصه سه گانه ای را مورد توجه قرار می‌دهند؛ اینکه انسان با نفس خودش به صلح برسد، اینکه انسان با سایر موجودات در صلح زندگی کند و اینکه انسان با دیگر انسان‌ها در صلح باشد. بنابراین صلح عرصه گسترده و فراتر از صرفاً عرصه بین دولت‌ها مد نظر است. ✳️عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم فرهنگ اسلامی در ادامه با تصریح بر اینکه صلح یک نوع جهاد است، اظهار داشت: انسان در صلح تلاش می‌کند فضای آرامش را برای خود، دیگران و هم هستی ایجاد کند و از این منظر صلح یک نوع جهاد است. طبیعتاً آنچه این موضوع را محقق می‌کند، اخلاق است. ⏺وی بیان کرد: امام موسی صدر می‌گوید مشکل بزرگ قرن بیستم نبود صلح است. ایشان معتقد است اسلام می‌تواند صلح در جهان برقرار کند اما تحقق این مهم دو مفروض دارد؛ صلح را باید بین انسانی نگاه کنیم و هنگامی که از صلح صحبت می‌کنیم از «اسلام» سخن می‌گوئیم و یکدیگر را از همان ابتدا به سازش در فضای اجتماعی فرا می‌خوانیم. دومین مفروض این است که اسلام نیز طرفداران خودش را توصیه و امر به طرفداری از صلح می‌کند و اینکه نسبت به دیگران در فضای مسالمت آمیزی رفتار کنند. 💠تاریخ انتشار خبر چهارشنبه یکم خرداد ماه 1398 ✳️پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir 🔯کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان سروش https://sapp.ir/isca.ac.ir. ✳️کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 🔯کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان بله https://ble.im/isca24 💠صفحه اختصاصی پژوهشگاه در اینستاگرام https://www.instagram.com/isca.ac.ir|13981398
#یک_هزار_و_چهارصدمین سالگرد شهادت #مولی_الموحدین #امیرالمومنین یعسوب الدین #امام_علی_ابیطالب علیه السلام برهمه محبان آن حضرت تسلیت باد @ketabenaab
رضا لک‌زایی با بیان اینکه سرنوشت آدمی را سرشت او رقم می‌زند، گفت: شب قدر، شب دعا است، در روایت ما وارد شده و بزرگان گفته‌اند دستی که پیش خدا دراز شد، خالی برگردانده نمی‌شود، البته دعا برای اجابت نیاز به شرایطی دارد دعا بدون عمل مثل تفنگ بدون فشنگ است. http://www.shabestan.ir/detail/News/793326
💠در آستانه آخرین جمعه ماه رمضان، دکتر شریف لکزایی در گفتوگو با قدس از مبنای دینی آرمان فلسطین میگوید ✳️«کونا للظالم خصماً و للمظلوم عوناً»؛ وصیت امام علی بن ابیطالب(ع) به فرزندان خود که بی شک یکی از ارکان دین ماست و 40 سال است که آخرین جمعه ماه مبارک رمضان، با عنوان روز جهانی قدس، تجلیگاه باور مردم ایران زمین به این کلام امیرالمؤمنین(ع) در حمایت از مردم مظلوم فلسطین است؛ حرکتی که مرزهای ایران اسلامی و حتی جهان اسلام را درنوردیده و تبدیل به نماد وحدت مسلمانان و حتی آزادیخواهان شده است. به این بهانه با دکتر شریف لکزایی، دانش آموخته حوزه علمیه قم و دانشیار گروه فلسفه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی درباره مبنای دینی آرمان فلسطین هم صحبت شدیم و به پرسشهای ما پاسخ داد. ✅ اهتمام به امور مسلمانان اصل مهم دینی است ✍️ دکتر لکزایی میگوید: در بحث های دینی و روایی اصل مهمی وجود دارد و آن اهتمام به امور مسلمین است. در همین زمینه روایتی از حضرت رسول(ص) داریم که می فرماید:«مَنْ اَصْبَحَ و لم یَهْتَمُّ بِاُمورِالْمُسْلِمینَ فَلَیْسَ مِنْهُمْ وَ مَنْ سَمِعَ رَجُلاً یُنادی یا لِلْمُسْلِمینَ فَلَمْ یُجِبْهُ فَلَیْسَ بِمُسْلِمٍ» یعنی هر فردی صبح کند و به امور مسلمانان همت نورزد، از آنان نیست و هر فردی فریاد کمک خواهی شخصی را بشنود و به کمکش نشتابد، مسلمان نیست بر اساس این فرموده حضرت می توانیم این اصل را اسنباط و طرح کنیم که هر مسلمانی نسبت به دیگر مسلمانان و انسانها وظیفه ای دارد و باید در مقابل آن هایی که مظلوم واقع میشوند عملکردی داشته باشد. وی تأکید می کند: براساس این روایت ودیگر روایتهای موجود، درمی یابیم نسبت به همنوعان در هر جای این کره خاکی مسئولیت داشته و نباید نسبت به زندگی آنها و اتفاقاتی که در اطرافش می افتد بی تفاوت باشیم و باید برای کمک به رفع مشکلات آنها تا آنجایی کــه در توانمان هست واکنش نشان دهیم؛ ممکن است این واکنشها، واکنشهای گفتاری، نوشتاری، سیاسی، اقتصادی و یا فرهنگی باشد؛ به بیانی دیگر باید از هرابزاری استفاده کنیم تا اندکی از مشکلات آنها بکاهیم. نباید با ظالمان روابط دوستانه داشت این پژوهشــگر علوم سیاسی به آیات 8 و 9 ســوره ممتحنه نیز اشاره کرده و توضیح می دهد: در این آیات خداوند متعال میفرماید عده ای با مسلمانان پیکار و عده ای هم آنان را بر اخراج شما پشتیبانی می کنند و خداوند نهی میکند که با این دو گروه روابط دوستانه داشته باشیم زیرا کســی که با اینان روابط دوستانه برقرار کند، جزو ظالمان و ستمکاران است. با اتکا به این معانی در دنیای امروز میتوان موارد بسیاری از ظالمان و ستمگران را شناسایی کــرد. افــراد و گروههایی که بخشهایی از سرزمینهای اسلامی را اشغال کرده و با مسلمانان در حال جنگ هستند، طبق آیات و روایات وارد شده با آنان نباید رابطه دوستانه داشت. 💠ادامه این مصاحبه را از پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی مطالعه کنید. http://yon.ir/5UdG9 تاریخ انتشار خبر : جمعه دهم خرداد 1398 🔯کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان سروش https://sapp.ir/isca.ac.ir.💠 ✳️کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 🔯کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان بله https://ble.im/isca24 💠صفحه اختصاصی پژوهشگاه در اینستاگرام https://www.instagram.com/isca.ac.ir|13981398
🔸علامه طباطبایی و شهید مطهری ادامه دهنده فلسفه صدرایی بخش سوم گفت‌وگوی دکتر #شریف_لک_‌زایی با خبرنگار #وسائل👇👇👇
🔸علامه طباطبایی و شهید مطهری ادامه دهنده فلسفه صدرایی 3/ دکتر در گفت‌وگو با : 🔹آثاری که بتواند ما را در زمینه فلسه سیاسی مستغنی کند وجود ندارد. البته امثال استاد مطهری تلاش بسیار کردند. آثار استاد مطهری عموما اجتماعی هست ولی به طور خاص مجموعه‌ چهار جلدی فلسفه‌ تاریخ ایشان به نوعی مباحثی است که در فلسفه‌ سیاسی مطرح می‌شود. 🔹به تناسب زمانه که مباحث مارکسیستی مطرح بود، ایشان آن بحث‌ها را با همین عنوان در فلسفه‌ تاریخ بیان کرد ولی شما آن‌جا را ببینید که تقریبا نظرات مارکسیست‌ها یا نظرات سرمایه‌داری را نقد می‌کند و بحث‌های خود را به صورت ایجابی بیان می‌کند. ابتدا دیدگاه‌های رایج موجود را زیرتیغ می‌برد و بعد، مباحث خود را به صورت ایجابی مطرح می‌کند و قابل استفاده است. 🔹اما خیلی از متفکرین ما این کار را نکردند. خیلی از کسانی که امروزه داعیه‌ فلسفه اسلامی دارند، این کار را نکردند. علت این‌که بخش فلسفه‌ سیاسی متعالی اسلامی لاغر مانده و فربه نشده است، می‌توان گفت کم‌کاری است. 🔹بنابراین امثال علامه طباطبایی و استاد مطهری به بحث‌های اجتماعی توجه خوبی دارند اما کافی هم نبوده و نیست. طبیعتاً پاسخ این‌ها به برخی از مسائل و نیازهایی بود که با آن مواجه داشتند ولی فرصت این را نداشتند که بنیاد یک فلسفه‌ سیاسی و فلسفه‌ اجتماعی را برای ما ارائه کنند؛ اگرچه آثار این‌ها در این قسمت نسبت به دیگران قابل استفاده است. 🔹یک تعبیری حضرت آیت الله جوادی آملی داشتند و در نشست‌هایی که ما با ایشان داشتیم مطرح کردند. آن‌جا فرمودند که خیلی از علمای ما کار علمی و حوزوی خود را نمی‌توانستند انجام دهند، تا چه رسد به این‌که فلسفه‌ سیاسی بنویسند و یا در باب فلسفه‌ سیاسی تامل کنند. 🌐 vasael.ir/0003Tw 🆔 @vasael_ir
🌟✨ 📖 مسابقه کتابخوانی شروع شد. پژوهان با همکاری پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن مسابقه سبک زندگی قرآنی برگزار میکند. 🌟✨ 📖 مسابقه کتابخوانی شروع شد. پژوهان با همکاری پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن مسابقه سبک زندگی قرآنی برگزار میکند. برای مشاهده اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجعه نمایید: DTE.bz/match-sabk پژوهان، لذت مطالعه و پژوهش pajoohaan.ir/shop
🔵شریف لک‌زایی در گفتگو با مهر: 🔼اثر جامعی در تبیین اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) نگاشته نشده است ⬇️شریف لک‌زایی گفت: غالب تحقیقات در زمینه امام خمینی(ره) مجال بحث نمی یابند و به جز چند اثر انگشت شمار، کم‌تر اثری جامع، درخور و قوی در تحلیل و تبیین اندیشه سیاسی امام نگاشته شده است. ♈️خبرگزاری مهر، گروه دین و اندیشه: آزادی از مهمترین مفاهیم علوم سیاسی است که با توجه به ارتباط نزدیک و عملی با سطح جامعه، برای عموم مردم دارای جایگاه ویژه ای است. این موضوع با توجه به ادعای کشورهای غربی و پیشرفته به آزادی و همچنین نگاه بدبینانه به کشورهای اسلامی به فقدان آن، بسیار مناقشه برانگیز است. از طرف دیگر بحث آزادی در اندیشه امام خمینی (ره) با توجه به اینکه هم بنیانگذار انقلاب اسلامی است هم به عنوان اسلام شناس و هم به عنوان رهبر جامعه اسلامی که بایستی تفکرات خود را در جامعه پیاده و اجرا کند بسیار جالب و درخور توجه است. اخیراً هم شریف لک زایی مدیرگروه فلسفه سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در کتابی با عنوان امام خمینی (ره) و مسئله آزادی به این بحث مهم پرداخته است. در گفتگویی با وی به ابعادی از این مسئله پرداختیم که اکنون متن آن پیش روی شماست. ✳️*آقای دکتر! پرداختن به اندیشه سیاسی امام خمینی از بابت اینکه هم اسلام شناس بوده و هم عارف و فیلسوف اسلامی و هم در رأس انقلاب و حکومت اسلامی قرار داشته بسیار جالب توجه خواهد بود، به خاطر اینکه بالاخره اندیشه خود را باید در عرصه عمل هم اجرایی می‌کرد و نمی‌توانست تنها در انتزاعیات به مفهومی مانند آزادی بیاندیشند. نظر شما در این ارتباط چیست و اصولاً چرا به این بحث پرداختید؟ ☮️پرداختن به اندیشه سیاسی امام خمینی از آن رو اهمیت دارد که ایشان بنیان جامعه و نظام سیاسی جدیدی در ایران را پی ریخت که در آن ادعا این بود دین و معنویت در صدر نشانده خواهد شد و از دل آن نظامی برآمد که داعیه اصلی آن دین‌داری و دین‌ورزی و به سعادت رساندن انسان معاصر در آشوب جهان کنونی است. ناآرامی جهان کنونی البته دلایل گوناگونی دارد که یکی از مهم‌ترین آنها تضعیف و کنار نهادن دین و معنویت از سفره و حیات زیست انسان و جامعه است. نگاه ژرف امام خمینی در ربع آخر قرن بیستم توانست بار دیگر چشمانمان را بر روی دین و معنویت بگشاید و انسان‌ها را به دین و معنویت و تأمل و توجه به تأثیر دیانت و معنویت بر سیاست‌ورزی و سیاست‌مداری فرا بخواند. از این رو خوانش آرای اندیشه سیاسی امام خمینی می‌تواند برای بسیاری و به ویژه نسل نو، که به درک حیات امام خمینی نائل نشده است، آموزنده و البته به همان مقدار واجد اهمیت باشد. 🔼 ادامه مصاحبه از لینک زیر مطالعه کنید. http://yon.ir/Qj0a0 تاریخ انتشار خبر : شنبه هیجدهم خرداد 1398 🔯کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان سروش https://sapp.ir/isca.ac.ir. ✳️کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 🔯کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان بله https://ble.im/isca24 💠صفحه اختصاصی پژوهشگاه در اینستاگرام https://www.instagram.com/isca.ac.ir|13981398
🔸باب فلسفه صدرا همچنان مفتوح است بخش پایانی / دکتر #شریف_لک_زایی در گفت‌وگو با #وسائل👇👇👇
🔸باب فلسفه صدرا همچنان مفتوح است بخش پایانی / دکتر در گفت‌وگو با : 🔹این حکمت، یک دستگاه فلسفه‌ورزی است و ملاصدرا یکی از میراث‌داران مهم آن است که فلسفه‌اش به ما کمک می‌کند. 🔹طبیعی است که با توجه به طرح نظری حرکت جوهری در هستی و جامعه‌ی خود، این دستگاه هم می‌تواند مشمول این حرکت جوهری باشد و هرچه جلوتر می‌رود، ابعاد و اضلاعش را بسط و تفصیل دهد و به ما کمک کند که پرسش‌های جدید خود را با پاسخ‌هایی از این حکمت همراه کنیم. 🔹این دستگاهی نیست که بگوییم خاتمه پیدا کرده است، برخلاف فلسفه‌ مشا که دستگاهی است که تمام شده است. البته ممکن است امروزه به آن رجوع کنید و ظرفیت‌ها را دوباره بشناسید ولی وقتی فلسفه‌ ملاصدرا آمد، آن فلسفه‌ها تمام شد و خاتمه‌ یافته تلقی شد. 🔹بنابراین مشا دستگاهی است که ممکن است امروزه ظرفیت‌های زیادی هم داشته باشد ولی نمونه‌اش در خارج بسته‌بندی و تمام شده است. 🔹ولی فلسفه‌ ملاصدرا باز است و انتهای آن معلوم نیست، چون دستگاه جدیدی به وجود نیامده است که شما بگویید این فلسفه بسته‌بندی شد و آن‌جا است و صرفا به لحاظ تاریخی برای ما ارزشمند است. چنین نیست و به لحاظ وجودی برای ما ارزشمند است. 🔹در دوره‌ معاصر، متفکران ما به این بحث‌ها پرداختند. کما این‌که در همین سال‌های اخیر، حضرت آیت‌الله جوادی آملی بحث سیاست متعالیه و فلسفه‌ سیاسی متعالیه را به صورت خاص طرح می‌کند. 🔹اگر به باور برخی از اساتید، ملاصدرا موجد حکمت متعالی سیاسی است اما حضرت امام، آیت‌الله جوادی آملی، شهید مطهری و علامه طباطبایی واجد حکمت سیاسی متعالیه هستند و فلسفه‌ سیاسی متعالی دارند. 🔹در واقع می‌توان در این سال‌ها گفت رشد خوبی داشته اگرچه همچنان نیازمند کار است. ما بخشی از مسیر را طی کردیم و تنها چند گام برداشتیم و هنوز بخش‌های زیادی را باید دید و گام‌های زیادتری را باید برداشت. 🌐 vasael.ir/0003Tx 🆔 @vasael_ir