33.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سفر شهادت/ 2
ارائه دهنده: دکتر شریف لکزایی
تفاوت جامعه حسینی و غیرحسینی از نظر امام موسی صدر + فیلم
https://eitaa.com/shariflakzaei
سفر شهادت/ ۳
تأکید امام موسی صدر بر توجه به فرهنگ و تمدن + فیلم
توقع امام موسی صدر این است که ما به فرهنگ و تمدن توجه بیشتری داشته باشیم و طبیعتا وی ترسیم آینده منطقه و جهان اسلام و حتی نظام جهانی را از همین مسیر مورد توجه قرار میدهد.
شریف لکزایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، به مناسبت ماه محرم در سلسله مباحثی با عنوان «سفر شهادت» که به همت ایکنا و به صورت ویدیویی تولید شده است به بیان نکاتی درباره دیدگاه امام موسی صدر درباره عاشورا و نهضت امام حسین(ع) پرداخته است که فیلم و متن جلسه سوم را میبینید و میخوانید.
در بخشهای قبل عرض کردم که امام موسی صدر، نگاهی جامع به واقعه عاشورا دارد ولی با همین نگاه، توجه ایشان به مناسبتهای مذهبی و اجتماعی هم جلب میشود و در این مناسبتها هم فرصت را غنیمت شمرده و پیامهایی را صادر میکند. ایشان در کتاب «سفر شهادت» حداقل دو پیام دارند که هر دو خطاب به مردم لبنان و در تقارن عید سال نو مسیحی با میلاد حضرت مسیح و واقعه عاشورا است.
مضامین بسیار مختلفی در آنجا مطرح شده است و امام موسی صدر در پایان این مضامین تصریح کردهاند این وقایع و مضامینی که مطرح شده باید بتواند ما را به سمت پیشرفت و توسعه روزافزون حرکت دهد. بنده به صورت فهرستوار به برخی از این مضامین اشاره میکنم. امام موسی صدر در اینجا به اهمیت صلح و همبستگی ملی اشاره کرده است چون در لبنانی که به لحاظ مذهبی، طایفهای، فرهنگی قومی و دینی، تنوع وجود دارد بنابراین همبستگی اجتماعی و ملی ضروری است و صلح اهمیت بسیار زیادی در این جامعه دارد.
همچنین امام موسی صدر، اهمیت آزادی و فداکاری در این جامعه را یادآور میشود. وی میگوید افراد این جامعه مناسبات ما را شکل میدهند بنابراین باید بتوانند آن فداکاری که در واقعه عاشورا توسط امام حسین(ع) و یاران ایشان انجام شد را در این جامعه زنده کنند و برای پیشرفت از آن استفاده کنیم. همچنین توقع ایشان این است که با این تقارن، لبنان تبدیل به پرچمدار تمدن آینده شود.
توقع امام موسی صدر این است که ما به فرهنگ و تمدن توجه بیشتری داشته باشیم و طبیعتا وی ترسیم آینده منطقه و جهان اسلام و حتی نظام جهانی را از همین مسیر مورد توجه قرار میدهد. درخواست برای نو شدن و تغییر از دیگر نکات مورد توجه در آغاز هر سال نو از جمله مسیحی، شمسی و قمری است که مورد توجه امام موسی صدر قرار گرفته است تا انسان همانند طبیعت نو شود.
در جمعبندی باید بگویم که این موضوعات، در مسئله عدالت هم خودش را نشان میدهد چون جامعه لبنان، با توجه به این نگاه امام موسی صدر و با توجه به تنوعاتی که وجود دارد، در پرتو عدالت میتواند به پیشرفت و اهداف مورد نظر برسد.
https://eitaa.com/shariflakzaei
32.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⬅️سفر شهادت/ 3
🎙ارائه دهنده: دکتر شریف لکزایی
🗒تأکید امام موسی صدر بر توجه به فرهنگ و تمدن
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
سفر شهادت/ ۴
نحوه یاری امام حسین(ع) در کلام امام موسی صدر + فیلم
امام موسی صدر در پاسخ به اینکه چگونه امام حسین(ع) را یاری کنیم؟ میفرمایند، باید خودمان به حق عمل کرده و از باطل نهی کنیم. این هدف که هدف نهایی امام حسین(ع) نیز است در میان بنی امیه وجود نداشت.
شریف لکزایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، به مناسبت ماه محرم در سلسله مباحثی با عنوان «سفر شهادت» که به همت ایکنا و به صورت ویدیویی تولید شده است به بیان نکاتی درباره دیدگاه امام موسی صدر درباره عاشورا و نهضت امام حسین(ع) پرداخته است که فیلم و متن جلسه چهارم را میبینید و میخوانید.
یکی از مباحث بسیار مهمی که در جلسات قبل درباره اندیشههای امام موسی صدر، طرح و درباره آن بحث و گفتوگو شد، اهداف قیام عاشورا و نهضت امام حسین(ع) است. بسیاری از صاحبنظران به اهداف مختلفی برای این قیام اشاره کردهاند. بنده قبلاً اشاره کردم که در فرمایشات امام موسی صدر درباره اهداف قیام امام حسین(ع)، اصلاحگری بسیار مهم است کما اینکه خودشان هم در لبنان به این سمت و سو حرکت میکنند.
البته به تعبیر ایشان، تمام هدف قیام عاشورا در این جمله امام حسین(ع) خلاصه میشود که فرمود: «أ لاَ تَرَونَ أنَّ الحَقَّ لا يُعمَلُ بهِ، و أنَّ الباطِلَ لا يُتَناهى عَنهُ، لِيَرغَبِ المُؤمنُ في لِقاءِ اللّه؛ آيا نمىبينيد كه به حق عمل نمىشود و از باطل نهى نمىشود؟ براستى كه مؤمن بايد به [مرگ و ]ديدار خدا روى آورد.» خلاصه سخن امام حسین(ع) در این جمله این است که به حق عمل نمیشود و از باطل نهی نمیشود.
بنابراین دو نکته بسیار مهم در فرمایشات امام موسی صدر درباره اهداف قیام عاشورا و نهضت امام حسین(ع) وجود دارد که در تمام هستی و در تمام طول تاریخ جاری بوده است؛ یعنی همیشه باید از حق دفاع کرده و از باطل نهی کنیم. این موضوع مهمی است که چه در زمانه قیام عاشورا و چه اکنون و چه در همه ابعاد و اضلاع تاریخ، فقدان کرنش در برابر ستمگران باید وجود داشته باشد و باید در برابر آنها به تقویت حق اقدام کرده و از ستم دوری کنیم.
ایشان در پاسخ به این سؤال که اینکه چگونه حسین(ع) را یاری کنیم؟ میفرمایند باید خودمان به حق عمل کرده و از باطل نهی کنیم. این هدف که هدف نهایی امام حسین(ع) نیز است در میان بنیامیه وجود ندارد چون بنیامیه به دنبال یک پوسته ظاهری برای حکومت هستند یعنی اسلام تبدیل به وسیلهای شده است تا آنها برای حکومت و منافع دنیوی خودشان از آن استفاده کنند؛ بنابراین تأکید امام موسی صدر این است که در زمانه خودمان ساکت نباشیم و با سکوت خودمان ظالمان را همراهی نکنیم بلکه برای حمایت از حق و نفی باطل قیام کنیم.
https://eitaa.com/shariflakzaei
هدایت شده از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
31.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⬅️سفر شهادت/ 4
🎙ارائه دهنده: دکتر شریف لکزایی
🗒نحوه یاری امام حسین(ع) در کلام امام موسی صدر
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
سفر شهادت/ ۵
رسوا کردن بنی امیه و سلسلهای از حکمرانان در طول تاریخ + فیلم
یکی از اهداف اصلی و اساسی که میتوانیم در واقع عاشورا از دیدگاه امام موسی صدر مطرح کنیم رسوا کردن نوعی از حکمرانی و سلسلهای از حکمرانان در طول تاریخ است که به نام دین حکومت میکنند اما این حکمرانی بر اساس آموزههای دینی تحقق پیدا نمیکند بلکه صرفاً ظاهری از دین وجود دارد.
شریف لکزایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، به مناسبت ماه محرم در سلسله مباحثی با عنوان «سفر شهادت» که به همت ایکنا و به صورت ویدیویی تولید شده است به بیان نکاتی درباره دیدگاه امام موسی صدر درباره عاشورا و نهضت امام حسین(ع) پرداخته است که فیلم و متن جلسه پنجم را میبینید و میخوانید؛
یکی از فصلهای درخشانی که در روایت امام موسی صدر از واقعه عاشورا وجود دارد نقد حاکمیت و نقد سیاست در فضای موجود خودش بود. در واقع حضرت امام حسین(ع) میخواهند یک نحو از حکمرانی را نهی و از یک نحو از حکمرانی دفاع کنند و بگویند از نگاه اسلامی و دینی، حکمرانی باید چگونه باشد؟ بنابراین یکی از اهداف اصلی و اساسی که میتوانیم در واقعه عاشورا از دیدگاه امام موسی صدر مطرح کنیم رسوا کردن نوعی از حکمرانی و سلسلهای از حکمرانان در طول تاریخ است که به نام دین حکومت میکنند اما این حکمرانی بر اساس آموزههای دینی تحقق پیدا نمیکند بلکه صرفاً ظاهری از دین وجود دارد و دین ابزاری برای حکومت است.
هدف امام موسی صدر در بخشی از مباحثی که مطرح میکند و شاید فصل درخشانی درباره واقعه عاشورا باشد نقد حاکمان بنیامیه است. اینها در فضایی که امام ترسیم پیدا میکند انحرافی را در حکمرانی اسلامی و دینی به وجود آوردند که متأسفانه در طول تاریخ تداوم داشته است و واقعه عاشورا بر ضد این نوع از حکمرانی ایجاد شده است.
البته امام موسی صدر معتقدند این انحراف در حکمرانی بنی امیه باعث انحراف مردم هم میشود چون از قدیم هم یک مطلب بسیار مشهوری وجود دارد با این عنوان که «الناس علی دین ملوکهم» پس هرگونه که حکمرانان زندگی کنند تأثیر خود را بر جامعه میگذارد و مردم هم به آن سمت و سو حرکت میکنند، بنابراین انحراف بسیار مهمی از طریق حکمرانی نامطلوب شکل میگیرد.
به تعبیر امام موسی صدر برای اولین بار است که خلافت تبدیل به سلطنت میشود و به سمتی حرکت میکند که موروثی میشود و مردم در آن نقشی ندارند؛ در حالی که در دورههای قبلی به خصوص در برخی مواقع میتوانیم رگههایی قوی از حضور مردم در انتخاب حاکمان را مشاهده کنیم از جمله در واقعه انتخاب امام علی(ع) بعد از سه خلیفه قبلی، مردم حضور بسیار مؤثر و جدی دارند و این میتواند وجه تمایزی باشد که در نقد حکمرانی موجود از طرف امام حسین(ع) اتفاق میافتد و واقعه عاشورا رقم میخورد. البته این بحثی مبسوط است که بنده به همین مقدار اکتفا میکنم.
https://eitaa.com/shariflakzaei
رسوا کردن بنی امیه و سلسلهای از حکمرانان در طول تاریخ + فیلم
https://iqna.ir/fa/news/4159221/%D8%B1%D8%B3%D9%88%D8%A7-%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%86-%D8%A8%D9%86%DB%8C-%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%87-%D9%88-%D8%B3%D9%84%D8%B3%D9%84%D9%87%E2%80%8C%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%AD%DA%A9%D9%85%D8%B1%D8%A7%D9%86%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%B7%D9%88%D9%84-%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE-%D9%81%DB%8C%D9%84%D9%85
هدایت شده از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
32.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⬅️سفر شهادت/ 5
🎙ارائه دهنده: دکتر شریف لکزایی
🗒رسوا کردن بنی امیه و سلسلهای از حکمرانان در طول تاریخ
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
سفر شهادت/ ۶
سه دسته از دشمنان امام حسین(ع) از نگاه امام موسی صدر + فیلم
امام موسی صدر از سه گروه از دشمنان امام حسین(ع) یاد میکنند. یک گروه کسانی هستند که امام حسین(ع) را به شهادت رساندند. گروه دوم کوشیدند آثار ایشان را از بین ببرند و گروه سوم تلاش کردند اهداف قیام امام حسین(ع) و ابعاد انقلاب حسینی را تحریف کنند.
شریف لکزایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، به مناسبت ماه محرم در سلسله مباحثی با عنوان «سفر شهادت» که به همت ایکنا و به صورت ویدیویی تولید شده است به بیان نکاتی درباره دیدگاه امام موسی صدر درباره عاشورا و نهضت امام حسین(ع) پرداخته است که فیلم و متن جلسه ششم را میبینید و میخوانید؛
در ادامه مباحث قبل، بخش دیگری از مباحث امام موسی صدر درباره واقعه عاشورا را مطرح میکنم. به هر حال واقعه عاشورا به تعبیر امام موسی صدر، مشعل فروزنده نسلها و و الگویی شایسته برای ماست که بتوانیم از آن پیروی و تبعیت کنیم اما امام موسی صدر از سه گروه از دشمنان امام حسین(ع) یاد میکنند. یک گروه کسانی هستند که امام حسین(ع) را به شهادت رساندند. به تعبیر ایشان، این گروه کمخطرترین گروهی هستند که میتوانیم در مورد دشمنان امام حسین(ع) از آنها یاد کنیم چون اینها جسم امام حسین(ع) را از بین بردند.
گروه دوم کسانی هستند که به تعبیر ایشان کوشیدند آثار امام حسین(ع) را از بین ببرند و مثلا عزاداری برای امام حسین(ع) را منع کردند و کوشیدند منع زیارت آن حضرت را رقم بزنند. از بین بردن نشانههای مزار آن حضرت از دیگر اقدامات این دسته از دشمنان امام حسین(ع) است. این گروه دوم پس از شهادت آن حضرت فعالیت کردند و تلاش داشتند آثار فیزیکی امام حسین(ع) را از بین ببرند.
اما گروه سومی هم هستند که به تعبیر امام موسی صدر، بدترین گروه هستند که تلاش کردند اهداف قیام امام حسین(ع) و ابعاد انقلاب حسینی را تحریف کنند. اینها به تعبیر امام موسی صدر تلاش کردند این واقعه را ابزاری برای کسب درآمد و سوء استفاده و حرکت در جهت منافع خودشان تلقی کنند. این دسته سوم همیشه وجود داشتهاند لذا یکی از تلاشهایی که امام موسی صدر در لبنان دارند این است که اهداف قیام امام حسین(ع) که از جمله آنها مقابله حقگرایان با ظلم و ظالمان بود تحقق پیدا کند لذا نباید از این نگاه غفلت کرده و آن را به گونهای طرح کنیم که به خوبی برای مردم روشن نشود.
بنابراین به نظر امام موسی صدر، اگر ما برای امام حسین(ع) گریه و عزاداری هم کرده و یادمان هم برگزار و دهه محرم را هم به طور کامل به یاد امام حسین(ع) باشیم و در مجالس ایشان شرکت کنیم ولی هدف امام حسین(ع) را از یاد ببریم، این یک اسلام واقعی نیست و چنین افرادی هم میتوانند دشمن امام حسین(ع) باشند لذا باید توجه داشته باشیم در این عصر و زمانه به عنوان دشمن امام حسین(ع) فعالیت نکنیم.
https://eitaa.com/shariflakzaei
سه دسته از دشمنان امام حسین(ع) از نگاه امام موسی صدر + فیلم
https://iqna.ir/fa/news/4159378/%D8%B3%D9%87-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%D9%87-%D8%A7%D8%B2-%D8%AF%D8%B4%D9%85%D9%86%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%AD%D8%B3%DB%8C%D9%86%D8%B9-%D8%A7%D8%B2-%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D9%85%D9%88%D8%B3%DB%8C-%D8%B5%D8%AF%D8%B1-%D9%81%DB%8C%D9%84%D9%85
35.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⬅️سفر شهادت/ 6
🎙ارائه دهنده: دکتر شریف لکزایی
🗒سه دسته از دشمنان امام حسین(ع) از نگاه امام موسی صدر
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
🔻سفر شهادت/ ۶
سه دسته از دشمنان امام حسین(ع) از نگاه امام موسی صدر
🔹شریف لکزایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، به مناسبت ماه محرم در سلسله مباحثی با عنوان «سفر شهادت» که به همت ایکنا و به صورت ویدیویی تولید شده است به بیان نکاتی درباره دیدگاه امام موسی صدر درباره عاشورا و نهضت امام حسین(ع) پرداخته است که فیلم و متن جلسه ششم را میبینید و میخوانید؛
🔹در ادامه مباحث قبل، بخش دیگری از مباحث امام موسی صدر درباره واقعه عاشورا را مطرح میکنم. به هر حال واقعه عاشورا به تعبیر امام موسی صدر، مشعل فروزنده نسلها و و الگویی شایسته برای ماست که بتوانیم از آن پیروی و تبعیت کنیم اما امام موسی صدر از سه گروه از دشمنان امام حسین(ع) یاد میکنند. یک گروه کسانی هستند که امام حسین(ع) را به شهادت رساندند. به تعبیر ایشان، این گروه کمخطرترین گروهی هستند که میتوانیم در مورد دشمنان امام حسین(ع) از آنها یاد کنیم چون اینها جسم امام حسین(ع) را از بین بردند.
مشاهده مشروح خبر
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
هدایت شده از خانه راهبران دینی جوان
💠 پادکست #رادیو_مضمون در فصل دوم به #شمایل_نگاری سید موسی صدر میپردازد.
📎 این پادکست در شش قسمت، ابعادی از حیات امام موسی صدر و اقدامات او در لبنان را شرح میدهد.
⏱ مدت تقریبی استماع مجموعه: ۲۴۰ دقیقه
📌 لینک دریافت پادکست :
🌐 https://b2n.ir/d26776
#دنیای_موسی
#خانه_راهبران
🔰 خانهراهبراندینیجوان
💠 @youngleaders
🌐 www.ylhouse.ir
سفر شهادت/ ۷
تأکید امام موسی صدر بر تحول باطنی انسانها + فیلم
امام موسی صدر تلاش میکنند با صحبت درباره فداکاری امام حسین(ع) و یادآوری واقعه عاشورا، ما به گونهای عمل کنیم که این آموزهها در جان مان رسوخ کند و دچار تحول باطنی شویم و مناسبات اجتماعی ما هم دچار تحول شود.
شریف لکزایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، به مناسبت ماه محرم در سلسله مباحثی با عنوان «سفر شهادت» که به همت ایکنا و به صورت ویدیویی تولید شده است به بیان نکاتی درباره دیدگاه امام موسی صدر درباره عاشورا و نهضت امام حسین(ع) پرداخته است که فیلم و متن جلسه هفتم را میبینید و میخوانید؛
در نوبت قبل عرض کردم میتوان سه دسته از دشمنان را در مقابل امام حسین(ع) و واقعه عاشورا مورد یادآوری قرار داد. بخشی از آنها که از نظر امام موسی صدر اهمیت دارد کسانی هستند که به دیگران ظلم و ستم می کنند و در راستای اهداف واقعه عاشورا هم حرکت نمیکنند اما در عین حال ممکن است این ادعا را داشته باشند که از یاران حضرت هستند و جزو کسانی هستند که در عزاداری آن حضرت شرکت میکنند اما امام موسی صدر در پی یک تغییر باطنی، معنوی و محتوایی در درون انسانهاست و میخواهد در جامعه لبنان تغییری اساسی ایجاد کند.
لازم است از فرمایشان ایشان نکتهای را بیان کنم که درباره اینکه چرا ما گریه میکنیم میفرمایند اگر این گریه در ما تغییری ایجاد نکند طبیعتاً مؤثر هم نیست و امام به گریه ما احتیاجی ندارد. امام موسی صدر به خوبی تقریر کردند که اگر ما گریه کنیم ولی در عین حال برای تضعیف اهداف امام حسین(ع) تلاش کنیم، اگر گریه کنیم ولی در طیف مقابل باشیم، اگر گریه کنیم ولی گواهی دروغ بدهیم، اگر گریه کنیم ولی به دشمنان کمک کنید و به اختلاف و تفرقه در جامعه خود دامن بزنیم و اگر گریه کنیم ولی گناهانمان بیشتر شود در اینصورت ما گریه میکنیم ولی در عین حال امام حسین(ع) را نیز میکشیم زیرا تلاش میکنیم هدف حسین را از بین ببریم که گرانبهاتر از خود اوست.
هدف امام حسین(ع) این است که در جامعهای زندگی کنیم که در این جامعه، همه نسبت به همدیگر، تعاون، همکاری و فداکاری داشته باشند و در عین حال اخلاق این جامعه به گونهای باشد که ما بگوئیم یک جامعه اسلامی داریم. در این شرایط میتوانیم نسبت به همدیگر تعامل مطمئنی داشته باشیم. ایشان در جایی میفرمایند اگر میخواهیم با همدیگر گفتوگو و زندگی کنیم این گفتوگو و زیست دارای الزاماتی است و از جمله این الزامات این است که ما به همدیگر احترام بگذاریم، به همدیگر اطمینان و اعتماد کنیم و در فضای امن و آرامی تعامل کنیم که زندگی مطلوبی برای ما شکل بگیرد.
در این جامعهای که امام موسی صدر از آن صحبت میکند اخلاق هم حضور دارد. مخصوصا ایشان معتقد است ریشه بسیاری از مشکلات در جامعه لبنان و حتی جامعه ما همین اخلاقی است که جامعه را به سمت و سویی برده است که این تعامل مثبت و مفید و احترام و اطمینان متقابل از بین رفته است بنابراین امام موسی صدر تلاش میکنند با صحبت درباره فداکاری امام حسین(ع) و یادآوری واقعه عاشورا، ما به گونهای عمل کنیم که این آموزهها در جان ما رسوخ کند و ما دچار تحول باطنی شویم و مناسبات اجتماعی ما هم دچار تحول شود.
https://eitaa.com/shariflakzaei
تأکید امام موسی صدر بر تحول باطنی انسانها + فیلم
https://iqna.ir/fa/news/4159416/%D8%AA%D8%A3%DA%A9%DB%8C%D8%AF-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D9%85%D9%88%D8%B3%DB%8C-%D8%B5%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D8%B1-%D8%AA%D8%AD%D9%88%D9%84-%D8%A8%D8%A7%D8%B7%D9%86%DB%8C-%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%A7%D9%86%E2%80%8C%D9%87%D8%A7-%D9%81%DB%8C%D9%84%D9%85
هدایت شده از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
34.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⬅️سفر شهادت/ 7
🎙ارائه دهنده: دکتر شریف لکزایی
🗒تأکید امام موسی صدر بر تحول باطنی انسانها
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
هدایت شده از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🔰پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار می کند:
🔻هم اندیشی بین المللی:
🔹«هتک حرمت قرآن کریم؛ زمینه ها و پیامدها»
◀️ با ارائه اساتید:
🎙حجت الاسلام و المسلمین دکتر نجف لک زایی- استاد علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم (ع)- ایران
🎙دکتر قندیل عباس- استاد علوم سیاسی دانشگاه قائد اعظم اسلام آباد- پاکستان
🎙استاد باقر الدرويش-رئيس منتدى البحرين لحقوق الإنسان- بحرین
🎙دکتر مروة المياحي- استاد حقوق بين الملل بصره- عراق
📋 دبیر علمی جلسه: دکتر مختار شیخ حسینی
📅 زمان: 17 مرداد ماه 1402
⏰ ساعت: 10 الی 12
🌐 لینک شرکت در جلسه:
dte.bz/cptconf
پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
سفر شهادت/ ۸
معنای ستم در کلام امام موسی صدر + فیلم
این سخن امام موسی صدر نکته بسیار قابل تأملی است که هرکسی حقوق انسان را پایمال کند را میتوانیم ستمگر بدانیم و باید دست از این رفتار خود بردارد.
شریف لکزایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، به مناسبت ماه محرم در سلسله مباحثی با عنوان «سفر شهادت» که به همت ایکنا و به صورت ویدیویی تولید شده است به بیان نکاتی درباره دیدگاه امام موسی صدر درباره عاشورا و نهضت امام حسین(ع) پرداخته است که فیلم و متن جلسه هشتم را میبینید و میخوانید؛
در ادامه آنچه در نوبتهای پیشین مطرح شد شاید این سؤال هم مطرح شود که ما چه انتظاراتی از اجتماعاتی که برای واقعه عاشورا برگزار میکنیم داریم؟ این انتظارات ما چه مقدار تحقق پیدا کرده و چه مقدار واقعبینانه و چه مقدار غیر واقع است؟ امام موسی صدر در بخشی از فرمایشات خود درباره ستم صحبت میکنند. قبلا هم بیان کردم یکی از مباحث بسیار مهم واقعه عاشورا این است که نه به دیگران ستم کنیم و نه ذیل ستم قرار بگیریم و آن را بپذیریم.
اما سؤالی که وجود دارد این است که منظور از ستم در فرمایشات امام موسی صدر چیست؟ مباحث مهمی در این زمینه در فرمایشات ایشان وجود دارد. ستم به تعبیر امام موسی صدر، سکوت در برابر حق و پایمال شدن حق خود انسان و دیگران است. البته این ستم از نظر ایشان انواع مختلفی دارد و در یکی از گفتارهای خود به تفصیل آن را بیان میکنند. ممکن است این ستم، شخصی باشد و در نسبت بنده با شخصی دیگر اتفاق بیفتد یا ستم سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و حتی فکری باشد که در اینجا بحث استعمار فکری و فرهنگی و مسائلی نظیر استثمار سیاسی و اقتصادی را مطرح میکنند.
به تعبیر ایشان معنای حرکت امام حسین(ع) این است که هرکسی حقوق انسان را پایمال کند ستمگر است. ایشان باب وسیعی را در این زمینه و تأمل در مورد ستم باز میکنند. ممکن است من در ارتباط و تعامل با همسایه یا همکارم اقدامی انجام دهم که ستم تلقی شود. این سخن امام موسی صدر نکته بسیار قابل تأملی است که هرکسی حقوق انسان را پایمال کند را میتوانیم ستمگر بدانیم و باید دست از این رفتار خود بردارد.
همچنین وی در جای دیگری میفرمایند هرکسی که فرصت زندگی را از انسان بگیرد ستمگر است بنابراین باب بسیار وسیعی درباره معنای حرکت امام حسین(ع) باز میشود. هدف حرکت امام حسین(ع) این بود که جلوی یک ستم سیاسی را بگیرد و حکمرانی نامطلوب را نفی کند. همچنین بخشی از آن مقابله با ستم فکری بود چون نظام سیاسی موجود به لحاظ فکری و اعتقادی در حال تأثیرگذاری بر جامعه بود و میخواست محیطی را شکل دهد که فرصت زندگی مطلوب از انسان سلب شود؛ فرصتی که پیامبر گرامی اسلام(ص) تلاش میکرد در اختیار انسان قرار داده شود.
به تعبیر امام موسی صدر، پیامبران و انبیای الهی و امامان در درجه اول به دنبال این هستند که این انسان آزاد شود و با اراده خود تصمیم بگیرد و انتخاب کند به کدام راه برود. این ارزشمندی انتخاب در تفسیر معنای حرکت امام حسین(ع) هم خودش را نشان میدهد و به ما تأکید میکند که حقوق انسانها را پاس داشته و فرصت زندگی را از هیچ انسانی سلب نکنیم.
https://eitaa.com/shariflakzaei
هدایت شده از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
34.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⬅️سفر شهادت/ 8
🎙ارائه دهنده: دکتر شریف لکزایی
🗒معنای ستم در کلام امام موسی صدر
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
سفر شهادت/ ۹
تجسم حسینی بودن از نظر امام موسی صدر + فیلم
یکی از تعاریفی که امام موسی صدر برای تجسم حسینی بودن به آن اشاره میکند، فداکاری است. امام حسین(ع) با جان خود به مبارزه با کسانی پرداخت که دین را تحریف کردند، نظامی ستمگرانه را شکل داده و به مردم ستم میکردند و متأسفانه این اتفاقات به نام دین هم رخ میداد.
شریف لکزایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، به مناسبت ماه محرم در سلسله مباحثی با عنوان «سفر شهادت» که به همت ایکنا و به صورت ویدیویی تولید شده است به بیان نکاتی درباره دیدگاه امام موسی صدر درباره عاشورا و نهضت امام حسین(ع) پرداخته است که فیلم و متن جلسه نهم را میبینید و میخوانید؛
بحث بسیار مهمی که امام موسی صدر در ادامه مباحث خود درباره واقعه عاشورا دارند تأکید بر این نکته است که ما به عنوان انسان مسلمان و کسی که عاشق امام حسین(ع) است و میخواهد راه او را ادامه دهد و در آن مسیر حرکت کند باید تجسم حسینی باشیم. اما این حسینی بودن به چه معناست؟ امام موسی صدر، تجسم حسینی بودن را در چند نکته توضیح میدهد که بنده به صورت خلاصه به آن اشاره میکنم.
یکی از تعاریفی که امام موسی صدر برای تجسم حسینی بودن به آن اشاره میکند، فداکاری است. امام حسین(ع) با جان خود به مبارزه با کسانی پرداخت که دین را تحریف کردند، نظامی ستمگرانه را شکل داده و به مردم ستم میکردند و متأسفانه این اتفاقات به نام دین هم رخ میداد و امام حسین(ع) با فداکاری که انجام داد نشان داد این مسیری که توسط این افراد ترسیم شده همان مسیری نیست که پیامبر گرامی اسلام(ص) برای ما ترسیم کرده است بنابراین از جان خود مایه گذاشت.
در اندیشه امام موسی صدر، مباحث انفاق و بخشش، باب بسیار وسیعی است و مهمترین مطلبی که درباره انفاق مطرح میکنند این است که انفاق میتواند ابعاد مالی یا بهداشتی داشته باشد و حتی تأمین امنیت را هم شامل شود ولی مهمترین فداکاری که ممکن است در یک جامعه اتفاق بیفتد انفاق جان است. در این شرایط، انسان خودش را در راستای هدفی که در طول تاریخ ماندگار شده فدا میکند و این مبنای حرکات دیگری در طول تاریخ میشود.
بعد از شهادت امام حسین(ع) انقلابهای کوچک و بزرگ زیادی اتفاق افتاد. در همین دوره معاصر یکی از ابعاد مؤثر در انقلاب اسلامی، واقعه عاشورا و درسآموزی ما از آن است. عنصر دیگری که در تجسم حسینی بودن اهمیت پیدا میکند، وفاداری است. ما در یاران حضرت امام حسین(ع) به خوبی این نکته را مشاهده میکنیم. یکی از اقداماتی که امام حسین(ع) در شب عاشورا انجام داد سنجش میزان وفاداری یاران خود در مسیر قیام بود تا هرکسی ناخالصی دارد از این جمع جدا شود.
نکته دیگری که در فرمایشات امام موسی صدر باید اشاره کنم خدمت به دیگران است. امام حسین(ع) هم با فداکاری خودش این خدمت را رقم زده و مسیر درست دینداری را نشان داده و اسلام ظاهری را از واقعی تفکیک میکند و هم این درس را به ما میدهد که اگر به دیگران خدمت کنیم میتوانیم به عنوان تجسم حسینی بودن مطرح شویم.
https://eitaa.com/shariflakzaei
هدایت شده از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
34.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⬅️سفر شهادت/ 9
🎙ارائه دهنده: دکتر شریف لکزایی
🗒تجسم حسینی بودن از نظر امام موسی صدر
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
هدایت شده از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🔰 تجسم حسینی بودن از منظر امام موسی صدر
🔹شریف لکزایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، به مناسبت ماه محرم در سلسله مباحثی با عنوان «سفر شهادت» که به همت خبرگزاری ایکنا تولید شده است به بیان نکاتی درباره دیدگاه امام موسی صدر درباره عاشورا و نهضت امام حسین(ع) پرداخته است پرداخته است که متن جلسه نهم میخوانید؛
🔹بحث بسیار مهمی که امام موسی صدر در ادامه مباحث خود درباره واقعه عاشورا دارند تأکید بر این نکته است که ما به عنوان انسان مسلمان و کسی که عاشق امام حسین(ع) است و میخواهد راه او را ادامه دهد و در آن مسیر حرکت کند باید تجسم حسینی باشیم. اما این حسینی بودن به چه معناست؟ امام موسی صدر، تجسم حسینی بودن را در چند نکته توضیح میدهد که بنده به صورت خلاصه به آن اشاره میکنم.
🔹یکی از تعاریفی که امام موسی صدر برای تجسم حسینی بودن به آن اشاره میکند، فداکاری است. امام حسین(ع) با جان خود به مبارزه با کسانی پرداخت که دین را تحریف کردند، نظامی ستمگرانه را شکل داده و به مردم ستم میکردند و متأسفانه این اتفاقات به نام دین هم رخ میداد و امام حسین(ع) با فداکاری که انجام داد نشان داد این مسیری که توسط این افراد ترسیم شده همان مسیری نیست که پیامبر گرامی اسلام(ص) برای ما ترسیم کرده است بنابراین از جان خود مایه گذاشت.
مشاهده متن کامل یادداشت
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
سفر شهادت/ ۱۰
نگاه تمدنی امام موسی صدر به واقعه عاشورا + فیلم
امام موسی صدر در نگاه تمدنی به واقعه عاشورا، سه نکته را مطرح میکند؛ . یکی اینکه تمام معادلات با شهادت رنگ میبازد، حقیقتِ دوم عاشورا تسلیمناپذیری است و سوم اینکه پیروان امام حسین(ع) همواره برای گفتوگو و صلح و ساختن میهن آمادگی دارند.
شریف لکزایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، به مناسبت ماه محرم در سلسله مباحثی با عنوان «سفر شهادت» که به همت ایکنا و به صورت ویدیویی تولید شده است به بیان نکاتی درباره دیدگاه امام موسی صدر درباره عاشورا و نهضت امام حسین(ع) پرداخته است که فیلم و متن جلسه دهم را میبینید و میخوانید؛
یکی از درسهای بسیار مهمی که امام موسی صدر درباره واقعه عاشورا مطرح میکند موضوع تمدن است. شاید سؤال خیلیها این باشد که امام موسی صدر در یک جامعه متنوعِ فرهنگیِ مذهبی و البته محرومی همانند جامعه لبنان در پنج دهه قبل چگونه از تمدن سخن میگوید و وارد این مقوله میشود؟ اگر بخواهم به صورت فشرده اشاره کنم باید بگویم اگر نیازهای ضروری انسانها تأمین شد این جامعه مستعد است که به سمت تمدن حرکت کند و طبیعتاً اگر نیازهای ضروری تأمین نشد کار مقداری ایراد پیدا میکند.
وقتی امام موسی صدر با نگاه تمدنی به واقعه عاشورا نگاه میکند این نگاه ایشان بسیار مهم است. وی در این نگاه تمدنی به واقعه عاشورا و جامعه تمدنی، سه نکته را مطرح میکند. یکی اینکه تمام معادلات با شهادت رنگ میبازد. اگر در جامعهای انحرافاتی وجود دارد طبیعتاً رفع این ستم جز با شهادت اتفاق نمیافتد کما اینکه در انقلاب اسلامی و هشت سال جنگ تحمیلی این اتفاق افتاد که مردم با انتخاب خودشان حضور پیدا کردند و با شهادتهایی که اتفاق افتاد معادلات پیچیدهای که دشمنان برای مردم رقم زده بودند رنگ باخت. چنین اتفاقی میتواند در عرصههای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی هم رخ دهد و فقط مبتنی بر نظامیگری و جنگ نیست.
حقیقت دوم عاشورا؛ تسلیمناپذیری است. اگر جامعهای به تعبیر امام موسی صدر، تسلیمناپذیر باشد این جامعه میتواند به سمت تمدن حرکت کند. به اعتقاد ایشان با وجود واقعه عاشورا و باور به آن نمیتوان ملتی را تسلیم کرد و اگر ملتی عمیقا به حادثه عاشورا باور داشته باشد این جامعه تسلیمناپذیر است و مسیر خود را پیدا میکند. حقیقت سومی که در باب واقعه عاشورا مطرح میکند این است که پیروان امام حسین(ع) همواره برای گفتوگو و صلح و ساختن میهن آمادگی دارند و این خدمت میتواند کشور را بسازد و ما بر اساس این سازندگی به سمت خلق تمدن حرکت کنیم.
https://eitaa.com/shariflakzaei