eitaa logo
اخلاق و معارف اسلامی
508 دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
462 ویدیو
29 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽؛ ✅ وقت اداى زكات فطره 📝 وقت پرداختن زکات فطریه چه زمانی است ؟ 📖 وقت اداى زكات فطره ، روز عيد فطر قبل از انجام نماز است ؛ بنابراين ، كسى كه نماز عيدفطر را مى‏خواند بايد فطره را پيش از نماز عيد بدهد ، ولى اگر نماز عيد را نمى‏خواند مى‏تواند تا ظهر روز عيد تأخير بيندازد . ✅ معيار تعيين خوراک برای پرداخت فطره 📝 آیا در پرداخت زکات فطره خوراک شخصی خود انسان ملاک می باشد ؟ 📖 در زكات فطره خوراك شخصى خود انسان ملاك نيست بلكه خوراك معمولى اهل شهر و يا محل ملاك است ؛ بنابراين ، كسى كه هميشه برنج مى‏خورد مى‏تواند زكات فطره را از گندم بدهد . ✅ میزان زکات فطره قابل پرداخت به فقیر 📝 چه مقدار می توان به فقیر زکات فطره پرداخت ؟ 📖 احتياط واجب آن است كه به فقير بيشتر از مخارج سالش و كمتر از يك صاع (تقريباً سه كيلو) داده نشود . ✅ حکم زکات فطره روحانیّون مُبلِّغ 📝 زکات فطره روحانیّون در ماه مبارک رمضان ، که جهت تبلیغ به شهرها و بخش ها و روستاها سفر مى کنند ، و غالباً در منزل یکى از اهالى محل سکونت دارند ، و لکن هر شب براى افطارى به منزل اشخاص دعوت مى شوند ، بر عهده کیست ؟ 📖 زکات فطره آنها بر هیچ کس واجب نیست مگر این که چند روزى از ایّام آخر ماه رمضان در یک جا باشند ، ولى اگر سحرها مرتّباً یک جا باشند ، بر عهده صاحب آن منزل است . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛ ✅ پرسش : اگر قبل از عید فطر شخصی از شهر خود به شهر دیگری برود و به خانه کسی برود ایا باید فطریه خود را خودش بدهد یا صاحب خانه دهد ؟ 📖 پاسخ : بر میزبان واجب است فطریه مهمانی که پیش از غروب شب عید فطر وارد بر او شده و نان‌خور وی - هرچند موقّتاً - محسوب می‌شود را بپردازد . مثلا : مهمانی که قبل از غروب آفتاب وارد منزل میزبان شده و شب نیز در منزل او می‌ماند و میزبان هم امکانات رفاهی لازم را برایش فراهم نموده و عهده‌دار مخارج او شده است هرچند مهمان چیزی نخورد یا با غذای خودش افطار نماید ، بر میزبان واجب است زکات فطره او را بپردازد . 📝 پرسش : اگر در آخرین شب ماه رمضان شخصی سر زده به مهمانی برود آیا زکات فطره او به عهده صاحبخانه است ؟ 📖 پاسخ : فطریه مهمانى که پیش از غروب شب عید فطر وارد شده ، و شب را نزد او مانده و ـ هر چند موقتاً ـ نان خور او حساب شود ، بر او واجب است و همچنین ـ بنابر احتیاط ـ اگر پس از غروب شب عید فطر وارد ‏شود و نان خور او شمرده شود، و اگر نه واجب نیست . و کسی که تنها براى افطار شب عید دعوت شده نان خور به حساب نمی‌آید ، وفطره اش بر صاحبخانه نیست . 📝 پرسش : زمان وجوب فطریه چه وقت است ؟ 📖 پاسخ : کسی که نماز عید را می خواند بنابر احتیاط واجب زکات فطره را قبل از نماز پرداخت کند ، ولی کسی که نماز عید را نمی خواند می تواند پرداخت زکات فطره را تا اذان ظهر روز عید تاخیر بیاندازد . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛ 💎 ؛ شرط قبولي روزه ماه رمضان ❄️ در اسلام مسأله زكات از اهميت خاصى برخوردار است ، تا آنجا كه در رديف مهم ترين عبادات قرار گرفته ، و حتى شرط قبولى نماز شمرده شده است ! ❄️ در این میان زكات‏ فطره ، واجب مؤكّد است و شرط قبولى‏ روزه ماه رمضان است ، و خداوند نيز در قرآن آن را مقدّم بر نماز (عيد) شمرده است و مى‏ فرمايد : « قَدْ افْلَحَ مَنْ تَزَكّى‏ وَ ذَكَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلّى ‏؛ به يقين آن كس كه زكات دهد و ياد پروردگارش را كند سپس نماز بخواند ، رستگار است !». ❄️ در روایتی از امام صادق علیه اسلام اینگونه آمده است :  « إنّ مِن تَمامِ الصَّومِ إعطاءَ الزَّكاةِ ـ يعني الفِطرَةَ ـ كما أنَّ الصَّلاةَ على النبِيّ صلى الله عليه و آله مِن تَمامِ الصّلاةِ ، لأنّه مَن صامَ و لَم يُؤَدِّ الزَّكاةَ فلا صَومَ لَهُ إذا تَرَكَها مُتَعَمِّدا ؛ تماميت روزه ، به دادن زكات (فطريه) است ، همچنان كه تماميت نماز به صلوات بر پيامبر صلى الله عليه و آله مى باشد ؛ زيرا اگر كسى روزه بگيرد و زكات فطره را عمدا ندهد از روزه بى بهره است ». ❄️ لذا رستگاری در رمضان مال کسانی است که زکات فطره را می پردزاند سپس تکبیر ها را می گویند و نماز عید را می خوانند ، در واقع اینها صاحبان رستگاری اند . 💎 ، گامی موثر در فقر زدایی ❄️ زكات‏ بعد از نماز مهم‏ ترين برنامه اسلام‏ است ؛ در نماز سخن از رابطه با خالق است و در زكات ، رابطه با خلق خدا . در واقع صدق و راستى انسان در موضوع رابطه با خالق ، هنگامى ثابت مى‏،شود كه رابطه او با خلق قوى باشد ؛ از مشكلات آنان باخبر گردد ؛ در حلّ آن بكوشد ؛ نسبت به دردمندان و بى ‏نوايان و محرومان هم دردى نشان دهد و تا آنجا كه در توان دارد به كمك آنها بشتابد كه روشن‏ ترين مظهر آن پرداخت زكات است . چرا که اسلام مى گوید در جامعه اسلامى نباید حتى یک فقیر وجود داشته باشد . ❄️ لذا در روایتی آمده كه اگر مردم زكات اموالشان را بدهند ، فقيرى در سراسر جهان اسلام‏ پيدا نخواهد شد . همان ‏گونه كه در حديثى از امام صادق عليه السلام مى ‏خوانيم : «وَلَوْ أَنَّ النَّاسَ أَدَّوْا زَكَاةَ أَمْوَالِهِمْ مَا بَقِيَ مُسْلِمٌ فَقِيراً مُحْتَاجاً» . امام عليه السلام به يكى از اصول مهم اسلام در اين كلام نورانى اشاره كرده و بيان مى‏ كند كه نظام اقتصادى اسلام نظامى بسيار حساب ‏شده است به‏ گونه‏ اى كه اگر مطابق آن رفتار شود در سراسر كشور اسلام فقير و نيازمندى باقى نخواهد ماند . ❄️ روايات فراوانى نيز اين معنا را تأييد مى ‏كند و در آن‏ها تصريح شده كه آنچه به عنوان زكات‏ در اسلام‏ فرض شده دقيقاً به‏ اندازه نياز فقراست ، به‏ گونه ‏اى كه اگر همه اغنيا به وظيفه دينى خود در باب زكات عمل كنند فقيرى باقى نخواهد ماند . ❄️ اینگونه است که اسلام‏ براى كم كردن فاصله طبقاتى در ميان مسلمين با الزام تكاليف مالى ، كمك ها را به اشكال مختلف از جمله زكات‏ واجب و پرداخت فطريه‏ توصيه كرده است . ❄️ زكات فطره‏ در حقيقت يك نوع ماليات سرانه است كه به ‏نفع فقرا گرفته مى‏ شود ، مسلمانان پس از يك ماه روزه داشتن كه آن خود درسى از نوع دوستى و توجه به حال مستمندان اجتماع است ، يك قدم عملى در اين راه برداشته و تقريباً مقدار خوراك يكى دو روز خود را به مستمندان مى ‏دهند ، اين كار گرچه به ظاهر كوچك است ولى اگر يك حساب دقيق درباره كسانى كه تمكن مالى براى پرداخت زكات فطره‏ دارند بنماييم خواهيم ديد كه مقدار قابل توجهى از نيازمنديهاى محرومان اجتماع در صورت عمل به اين دستور تأمين خواهد شد . ❄️ اين فرهنگ پر بار اسلامى سبب شده است كه در جوامع اسلامى كمك هاى مردمى به صورت گسترده‏اى انجام گيرد ، و بسيارى از نيازمندان تحت عنوان‏ «اعياد مذهبی» و عناوین دیگر زيرپوشش اين كمكها قرار گيرند . اين اموال روى هم رفته ، رقم مهمّى را تشكيل ‏دهد ، و نقش مؤثّرى در مبارزه با فقر و كم كردن فاصله طبقاتى ایفا می کند . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 💧کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی💧
💠درخواست از پادشاه می‌گوییم آقا چرا می‌کنیم و دعایمان نمی‌شود؟ اولاً که آن چیزهایی که ما از خدا می‌خواهیم، از مشهدی حسن بقال هم می‌شود گرفت. ثانیاً باید بفهمی کجا می‌روی! آدم از اینجا برود دم در خانه پادشاه بگوید یک دانه نان به من بدهید، درست است؟! این نشناختن خداست! قدر خدا را ما باید بدانیم. •••✾•┈🍃💐🍃┈•✾••• 🔻کانال رسم وفا @rasmevafa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴🎥 دعای زیبای سید حسن نصرالله 🔻در شب ۲۳ ماه رمضان؛ «خدایا بقیه عمر مرا به عمر سیدنا القائد اضافه کن» دبیر کل حزب الله لبنان: 🔹برای طول عمر رهبر انقلاب دعا کنیم. دعای من در سال‌های قبل این بوده و امسال هم همین است. 🔹من نمی‌گویم که خدایا از عمر من بگیر و به عمر رهبر انقلاب اضافه کن بلکه می‌گویم بقیه عمر مرا به عمر سیدنا القائد ببخش. چرا که امروز ایشان عمود استوار خیمه مقابله با فتنه‌ها هستند. 🇮🇷 🔺 🔻 @khakestary_amar
﷽؛ ✅ مخلوط شدن کفاره عمدی و عذری 📝 سؤال : مؤسسه خیریه ای است که مردم ، کفارۀ زیادی به آن داده اند و معلوم نیست که چه مقدار آن کفارۀ عمد است و چه مقدار آن عذر ، چه وظیفه ای دارد ؟ 📖 جواب : اگر بر اساس کفارۀ عمدی به مصرف برساند ، کفایت می کند .
﷽؛ ✅ کاشت ناخن مصنوعی و حکم وضو ، غسل و نماز با آن 📝 سوال : 1⃣ آیا کسی که کاشت ناخن برایش ضرورت ندارد و به دلیل عدم امکان یا ضرر یا مشقت زیاد ، هنگام وضو یا غسل ، ناخن مصنوعی را برنخواهد داشت ، جایز است اقدام به کاشت ناخن کند ؟ 2⃣ کسی که بدون ضرورت ناخن مصنوعی کاشته است ، وظیفه اش نسبت به وضو یا غسل و نماز چیست ؟ 📖 جواب :  1⃣ در فرض سؤال کاشت ناخن جایز نیست .  2⃣ اگر برداشتن ناخن مصنوعی ممکن باشد ، وضو یا غسل با آن باطل است و در نتیجه نماز هم باطل است و چنانچه برداشتن آن تا پایان وقت نماز ممکن نباشد یا مشقت غیر قابل تحمل داشته باشد ، باید علاوه بر وضو یا غسل جبیره ای ، تیمم کند و بعد از برداشتن ناخن ، بنا بر احتیاط واجب قضای نمازها را نیز بخواند . ✅ شستن اعضای وضو با رطوبت دست 📝 سؤال : اگر در وضو ، تنها دست را تر کنیم و به صورت و دستها بکشیم (بدون ریختن آب) ، کفایت می کند ؟ 📖 جواب : اگر رطوبت دست به اندازه ای باشد که شستن صدق کند ، اشکال ندارد  . 
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. ﷽؛ 💠 سه شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ 🏷 صدقه و دفع بلا! 🔅 : 🔸«هر كس در ماه رمضان صدقه اى بدهد، خداوند هفتاد نوع بلا را از او بر مى گرداند». 🔹«مَن تَصَدَّقَ في شَهرِ رَمَضانَ بِصَدَقَةٍ صَرَفَ اللّهُ عَنهُ سَبعينَ نَوعا مِنَ البَلاءِ». 📚 ثواب الأعمال : ص ١٧١ ح ١٩ •❀• ذکر امروز :یا ارحم الراحمین (۱۰۰ مرتبه)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
• 📩 ترک گناه 🔻 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: برای نزدیکی به خدا، اصل قضیه، ترک گناهان است. انجام مستحبات و نوافل و توسلات و دعا و بقیه امور، فرع است. اصل قضیه، این است که انسان از صدور گناه و خلاف از خود، مانع بشود. این، همان تقوا را میطلبد. گناه نمیگذارد که ما حال دعا و توجه پیدا کنیم. گناه نمیگذارد که ما به فکر بازنگری و بازسازی خودمان بیفتیم. کوشش بکنیم از گناه فاصله بگیریم. ۱۳۹۵/۰۲/۰۸ 🌙 ‎‎‎‎‌‌‎‎‌‎‎‌‌‎‎‌‎‎‌‌‎‎‌‎‎‌‌‎‎‌‎‎‌‌‎‎‎‎‎‎‌‌‎‎‎‎‌‌‎‎‌‌‎‎‌‍‎‌‌‎‌‎‎‌‌‎‎‌‌@labeik_ya_fatemata_zahra
تفاوت «سِحر و جادو» با «معجزه» پرسش : چه تفاوتي ميان «سِحر و جادو» با «معجزه» وجود دارد؟پاسخ اجمالی: فرق ميان «سِحر» با «معجزه» واضح است؛ زيرا اوّلا: سحر ساحران متّكى به علوم محدود بشرى است و كار آنها متّكى به تجربيات و تمرينات قبلى است؛ اما در اعجاز، انبياء به سراغ امورى مى رفتند كه مردم پيشنهاد مى كردند؛ مانند معجزه شق القمر. دوّما: معجزات انبياء با ادّعاى نبوّت توأم بود؛ در حالى كه ساحران هرگز چنين ادعايى نداشته اند. سوّما: از آنجا كه سِحر، امرى انحرافى است، افراد منحرف و نادرست به دنبال آن مى روند؛ اما معجزه از کسی صادر می شود که سراسر وجودش پاكى و تقوی است. پاسخ تفصیلی: بى شك انبياء و پيامبران و همچنين امامان معصوم(عليهم السلام) خارق عاداتى داشتند كه انجام آن از سوی انسان های عادى امكان پذير نيست؛ يعنى امورى كه برخلاف قوانين معمول طبيعت بوده و انجام آن جز با استمداد از يك نيروى مافوق طبيعى امكان پذیر نیست؛ مانند زنده كردن مردگان، شفا دادن بيماران غير قابل علاج، اِخبار از امور پنهانى كه در قرآن مجيد درباره حضرت مسيح(عليه السلام) آمده يا معجزه عصا و يد بيضاى حضرت موسى(عليه السلام) و ناقه صالح و سرد شدن آتش نمرود در مورد ابراهيم(عليه السلام) و معجزه شقّ القمر و از همه بالاتر اعجاز قرآن از جهات مختلف در مورد پيامبر(صلى الله عليه وآله). واضح است كه هرگز معجزه به معناى تحقّق معلول بى علّت نيست تا افرادى آن را انكار كنند؛ بلكه به معناى استمداد از علل ناشناخته فوق طبيعى است. از سوى ديگر سِحر يك واقعيت است، هر چند با خرافات زيادى آميخته شده، ساحران معمولا از علل طبيعى استفاده مى كنند؛ ولى علل و اسبابى كه مردم عادى از آن اطلاعى ندارند، مثلا درباره سحر ساحران عصر موسى(عليه السلام) گفته اند: آنها چيزى شبيه مار ساختند و درون آن را «جيوه» ريختند. هنگامى كه آفتاب بر آن تابيد به علّت فرّار بودن جيوه، آن مارهاى ساختگى به حركت درآمدند، بنابراين كار آنها خارق عادت بود؛ اما با استفاده از اسباب ناشناخته براى توده مردم. اكنون اين سؤال پيش مى آيد كه مردم از كجا تفاوت سِحر را از معجزه بفهمند تا بتوانند پيامبران را از ساحران دروغگو بشناسند؟ فرق ميان اين دو واضح است؛ زيرا اوّل اينكه: سحر ساحران چون متّكى به علوم محدود بشرى است، به يقين محدود است، و لذا ساحران خارق عادتى را كه خود مى خواهند انجام مى دهند نه خارق عادتى را كه مردم پيشنهاد مى كنند؛ زيرا كار آنها متّكى به تجربيات و تمرينات قبلى است؛ اما در مورد اعجاز، انبياء به سراغ امورى مى رفتند كه مردم پيشنهاد مى كردند؛ مانند معجزه شق القمر و معجزات مختلفى كه از موسى بن عمران(علیهما السلام) درخواست كرده اند، هر چند بعضى از انبياء در آغاز نیز معجزاتى با خود داشتند؛ مانند معجزه قرآن و معجزه عصا و يد بيضا. دوم اينكه: معجزات انبياء با ادّعاى نبوّت توأم بود؛ در حالى كه خارق عادات ساحران هرگز با چنين ادعايى همراه نبوده و نيست؛ زيرا حكمت الهى اجازه نمى دهد كه كار خارق عادتى بر دست كذّاب و دروغگويى حاصل شود و ادعاى نبوّت كند و مردم ناآگاه را به گمراهى بكشاند. حكمت الهيّه ايجاب مى كند كه اين قبيل افراد رسوا شوند، لذا هر وقت ساحرى به فكر چنين ادعايى افتاده، رسوا شده است. سوم اينكه: از آنجا كه سحر، امرى انحرافى است، افراد منحرف و نادرست به دنبال آن مى روند؛ افرادى كه رفتار و كردارشان گواه بر نادرستى آنان است. به اين ترتيب هنگامى كه خارق عادتى از كسى ديده شود بايد زندگى او را بررسى كرد، اگر زندگى او سراسر پاكى و تقوی بوده، اين نشانه ای بر معجزه بودن آن خارق عادت است و اگر آثار نادرستى در او نمايان بود و پرونده تاريك يا مبهمى از نظر زندگى داشت، روشن مى شد كه آن خارق عادت سحر است، چرا كه ساحران از مصداق هاى بارز افراد متقلّب و دروغگو هستند.
کشتن مرد قبطی توسط حضرت موسی(ع) چگونه با عصمت انبیاء(ع) سازگار است؟ پرسش در قرآن آمده است حضرت موسی(ع) با ضربه‌ای که به مرد مصری زد او را کشت. این مسئله با عصمت آن‌حضرت چگونه سازگار است؟ پاسخ اجمالی همه‌ی انبیای الهی - با اختلاف درجات – معصوم‌اند و در اوج کمال و قرب الهی هستند، و وظایفی بالاتر از وظایف دیگران دارند، بلکه هر گونه توجه به غیر معبود را گناهی عظیم می‌دانند. برای تبیین عصمت حضرت موسی(ع) در حادثه‌ی کشته شدن مرد قبطی(فرعونی)، به وسیله‌ی آن‌حضرت، از سوی اندیشمندان و علمای اسلامی بیانات متعددی صورت گرفته است. مهم‌ترین وجه بیان شده درباره‌ی این حادثه، آن است که گناهی از ایشان سر نزده، بلکه تنها ترک اولی بود. در مورد مرد قبطی(فرعونی) گفته شده است که کشتن او به دلایلی که در جای خود آمده، حرام نبود، اگرچه بهتر بود حضرت موسی(ع) این کار را زود انجام نمی‌داد. تعبیرات قرآن هم منافاتی با عصمت حضرت موسی ندارد؛ چنان‌که امام رضا(ع) در جواب مأمون پیرامون این سخن حضرت موسی که گفت: «این از عمل شیطان بود، که او دشمن و گمراه‏‌کننده آشکارى است». و یا گفته‌ی او که «پروردگارا! من به خویشتن ستم کردم مرا ببخش!»، فرمود: منظور از «هذا من عمل الشیطان»، نزاع و جدال آن دو مرد بود، نه عمل موسی. و منظور از «ظَلَمتُ نَفسی» این بود که نباید در شهر وارد می‌شد، و منظور از «فاغفرلی» مخفی شدن از دید فرعونیان است. پاسخ تفصیلی برای پاسخ به این سؤال چند نکته را تذکر می‌دهیم: الف) توضیح مختصری درباره عصمت عصمت؛ در لغت به معنای محفوظ و مصون بودن و تمسک به چیزی است.[1] و در اصطلاح متکلمان عبارت است از: لطفی که با وجود آن، شخص انگیزه‌ای بر ترک طاعت و ارتکاب معصیت ندارد، در حالی که متمکن و قادر بر انجام آن است.[2] ب) برخی از دلایل لزوم عصمت انبیا(س) انبیای الهی اگر معصوم نباشند نقض غرض می‌شود؛ زیرا مقصود از بعثت پیامبران(ع) این است که مردم را از مصلحت و مفسده‌ی واقعی خودشان آگاه نمایند و مقدماتی را آماده کنند تا تربیت و تزکیه‌ی آنها به سوی کمال و سعادت دنیا و آخرت ممکن شود، و این مقصود بدون عصمت حاصل نمی‌شود؛ چون وقتی معصیتی انجام می‌دهد یا واجب است ما از او پیروی کنیم یا نه، اگر پیروی نکنیم فایده بعثت منتفی می‌شود، و از طرفی دیگر پیروی در معصیت هم جایز نیست. معصیت نبی چه قبل از بعثت چه بعد از آن، موجب تنفر و عدم تبعیت مردم می‌شود. با توجه به این دلایل و دلایل متعدد دیگری که در باب عصمت انبیای الهی ذکر شد، وجوب عصمت انبیا قطعی است. ج) عصمت حضرت موسی(ع) چگونه با ظاهر بعضی آیات قرآن مثل کشتن مرد قبطی سازگار است؟ قرآن می‌فرماید: و به هنگامى که اهل شهر در غفلت بودند (موسی) وارد شهر شد ناگهان دو مرد را دید که به جنگ و نزاع مشغول‌اند، یکى از پیروان او بود (و از بنی‌اسرائیل)، و دیگرى از دشمنانش، آن‌که از پیروان او بود در برابر دشمنش از وى تقاضاى کمک نمود؛ موسى مشت محکمى بر سینه او زد و کار او را ساخت (و بر زمین افتاد و مرد) موسى گفت: «این از عمل شیطان بود، که او دشمن و گمراه‏کننده آشکارى است» (سپس) عرض کرد: «پروردگارا! من به خویشتن ستم کردم مرا ببخش!» خداوند او را بخشید، که او غفور و رحیم است![3] حال سؤال این‌جا است که سخن حضرت موسی که گفت: «این از عمل شیطان بود، که او دشمن و گمراه‌‏کننده آشکارى است». و یا گفته‌ی او که «پروردگارا، من به خویشتن ستم کردم مرا ببخش»! چگونه با عصمت او سازگار است؟ در این مورد باید گفت: یکی از درباریان فرعون(قبطی) فردی از پیروان موسی را مجبور به جمع‌آوری هیزم می‌کند و بدین سبب با هم درگیر می‌شوند و در این هنگام موسی برای کمک مشتی به سینه‌ی قبطی(فرعونی) می‌زند که در اثر آن قبطی کشته می‌شود.[4] آنچه مفسران به بیان آن پرداخته‌اند این است که این عمل موسی ترک اولی بود. او با این عمل خود را به زحمت انداخت و برای این کار(قتل)، فرعونیان از او نمی‌گذرند و ترک اولی به معنای کاری است که ذاتاً حرام نیست، بلکه موجب می‌شود که کار بهتری ترک شود بدون آن‌که عمل خلافی انجام شده باشد.[5] در کتاب عیون اخبار الرضا آمده است که مأمون همین مسئله را از امام رضا(ع) سؤال کرد، حضرت فرمود: منظور از جمله‌ی «این از عمل شیطان بود» نزاع و جدال آن دو مرد بود؛ و منظور از جمله‌ی «پروردگارا، من به خویشتن ستم کردم» این است که من خود را در آن‌جا که نباید بگذارم گذاشتم؛ من نباید وارد این شهر می‌شدم. و منظور از «مرا ببخش» این است که مرا از دشمنان مستور بدار و پنهان کن؛ زیرا یکی از معانی غفران پنهان کردن و پوشاندن است.[6] سید مرتضی علم الهدی در کتاب تنزیه الانبیاء این آیه را به دو وجه بیان فرمود: مراد از ظلم ترک مستحب است که تأخیر قتل آن مرد قبطی بود و موسی به جهت مبالغه در کمک به شیعه‌ی خودش در قتل آن مرد قبطی تعجیل کرد و ترک اولی کرد و از ثواب مترتب شده
بر آن کار مستحبی محروم شد؛ لذا فرمود بر خودم ظلم کردم. منظور از این‌که گفت: «این عمل شیطان بود»، نزاع آن قبطی است و حضرت موسی قصد کشتن قبطی را نداشت، بلکه می‌خواست شیعه و پیرو خود را کمک کند.[7] شیخ طوسی در تفسیر التبیان می‌فرماید: قتل آن مرد قبطی قبیح نبود و خدا موسی را امر به کشتن او کرده بود، ولی بهتر بود به جهت مصالحی موسی این قتل را به تأخیر می‌انداخت، و چون مقدم شد این ترک اولی بود و لذا موسی استغفار کرد.[8] صاحب مجمع البیان هم به این سؤال این‌گونه جواب می‌دهد: قتل برای خلاصی مؤمن از دست آن ظالم بود و فی نفسه مقصود نبود، پس نیکو و غیر قبیح است.[9] در تفسیر فتح القدیر آمده است که این طلب مغفرت از ترک اولی بود و منظور از "ظَلَمتُ نَفسی" این است که ظلم به خودم کردم به جهت کشتن این فرعونی؛ چون اگر فرعون بفهمد مرا خواهد کشت. و منظور از "فاغفرلی" این است که خدایا این را مخفی کن که فرعون نفهمد. و اگر قرآن در سوره‌ی شعرا آیه‌ی 14 از قول حضرت موسی می‌فرماید: «لهم علی ذنب»؛ (برای آنها بر عهده‌ی من گناهی است)؛ به حسب عقیده و گمان فرعونیان بود، نه این‌که موسی(ع) واقعا گناه‌کار باشد.[10] در نتیجه می‌توان گفت: گناه و معصیت مراحلی دارد. گاهی انسان از قوانین شرع و دستورات اخلاقی تخلف می‌کند که این با عصمت منافات دارد، ولی گاهی این‌گونه نیست و صرفا ترک اولی است و این اگرچه در نزد مقربان و محبان معصیت است، اما مخالفتی با عصمت ندارد و از باب «حسنات الابرار سیئات المقربین» است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌙 دعای روز بیست‌وپنجم ماه رمضان خدایا کاری کن دوست دوستات و دشمن دشمنات باشم
روز بیست و پنجم.mp3
2.09M
💠 شرح دعای روز بیست و پنجم 🔸 مرحوم استاد مجتهدی تهرانی 🆔 @balagh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 🎙آیت الله ناصری دولت آبادی 🔸موانع دیدار امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف
🔻 فوائد زکات فطره چیست؟ ▫️موجب قبولی روزه ماه مبارک رمضان می‌گردد. ▫️موجب حفظ انسان از مرگ زودرس و بلاها می‌شود. ▫️باعث سلامتی جسم و پاک‌سازی روح از رذایل اخلاقی است. ▫️زكات فطره مکمّل روزه است، همان‌طور که صلوات بر پیامبر (ص) مکمّل نماز است. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🔻 پرداخت زکات فطره بر چه کسی واجب است؟ ▫️کسی که و باشد و و نباشد، باید زکات فطره خودش و کسانی که نان‌خور او هستند را بپردازد، کوچک باشند یا بزرگ، مسلمان باشند یا کافر، دادن خرجی آنان بر او واجب باشد یا خیر. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🔻 زمان زكات فطره چه وقتی است؟ ▫️وقت وجوب زكات فطره، بـا داخل شدن شب عید فرا می‌رسد، در حالی که فرد نیز جامع شرایط وجوب باشد. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🔻 زمان زکات فطره را بیان نمایید؟ ▫️کسی که نماز عید می‌خواند: بنابر احتیاط واجب باید قبل از نماز پرداخت نماید. ▫️کسی که در نماز عید نمی‌خواند: تا قبل از زوال باید پرداخت نماید. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🔻 آیا هنگام پرداخت زکات فطره، لازم است؟ ▫️بله، زكات فطره امری عبـادی است و باید هنگام پرداخت قصد قربت نمـود؛ یعنی باید فطره را برای تذلّل در پیشگاه خداوند متعال و با اخلاص پرداخت نمود. 🆔 @balagh_ir
﷽؛ عليه السلام فرمودند : " در شگفتم از كسی كه اين چهار شب از سال را به بيهودگى بگذراند : 1⃣ شب عيد فطر 2⃣ شب عيد قربان 3⃣ شب نيمه شعبان 4⃣ شب اول ماه رجب ". @Javanmardi_langarudi ❄️ أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ❄️
﷽؛ 💎 امیر مؤمنان علیه السلام فرمودند : " ألَا وَ إِنَّ هَذَا الْيَوْمَ يَوْمٌ جَعَلَهُ اللَّهُ لَكُمْ عِيداً وَ جَعَلَكُمْ لَهُ أَهْلًا فَاذْكُرُوا اللَّهَ يَذْكُرْكُمْ وَ ادْعُوهُ يَسْتَجِبْ لَكُمْ وَ أَدُّوا فِطْرَتَكُمْ فَإِنَّهَا سُنَّةُ نَبِيِّكُمْ وَ فَرِيضَةٌ وَاجِبَةٌ مِنْ رَبِّكُم‏ بدانيد و آگاه باشید امروز روزيست كه خدا آن را براى شما عيد قرار داده و شما را شایسته آن ساخته است ، پس خدا را ياد كنيد ، تا شما را ياد كند ، و او را بخوانيد تا شما را اجابت فرمايد ، و زكات فطره خود را بپردازيد ، زيرا كه آن سنّت پيامبرتان ، و فريضه واجبى از جانب پروردگاراست‏ ". ‏1صفحه517 ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi ❄️ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی ❄️
﷽؛ ❄️ در دین مقدّس اسلام به طور رسمی چهار عید وجود دارد که عبارتند از : 1⃣ عید قربان 2⃣ عید غدیر 3⃣ عید جمعه 4⃣ عید فطر 💧أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ💧 @Javanmardi_langarudi 💎کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی💎
﷽؛ ✅ زمان کنار گذاشتن و پرداخت زکات فطره 📝 سؤال : زمان کنار گذاشتن و پرداخت آن چه موقع است ؟ 📖 جواب : از غروب شب می تواند را بپردازد یا کنار بگذارد و بنابر احتیاط واجب ، مکلف باید فطریه را پیش از به فقیر بپردازد ؛ ولی اگر نماز عید نمی خواند می تواند پرداخت آن را تا ظهر به تأخیر بیاندازد و در صورتی که دسترسی به فقیر دارد کنار گذاشتن فطریه ، کافی نیست . اما اگر تا ظهر دسترسی به فقیر نداشت ، فطریه را کنار بگذارد و هر گاه دسترسی پیدا کرد به فقیر بدهد و اگر کنار نگذاشته باشد نیز بنا بر احتیاط واجب ساقط نمی شود و باید با قصد قربت و بدون نیت ادا و قضا ، فطریه را بپردازد . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi
@sedayehowzeh.mp3
4.81M
🎙بشنوید| از کجا بفهمم خدا من رو بخشیده و از من راضی است؟ حجت الاسلام والمسلمین 🆔 @sedayehowzeh