محمدرضا شایق
💠 جلسه تفسیر قرآن با محوریت سوره بقره 📆 سه شنبه 29 آذرماه 📌 بصورت حضوری 📍بلوار دانشجو، سالن دانشک
ضمن تسلیت شهادت جانگداز بانوی دو عالم، به اطلاع میرساند جلسه تفسیر امشب برگزار نمیشود.
۶ دی ۱۴۰۱
محمدرضا شایق
#مبشران_غدیر #گروه_فرهنگی_هنری_هدایت #استاد_شایق تفسیر دلچسب، ساده و روانِ نهج البلاغه و صحیفه ی س
به علت وضعیت آب و هوایی و شرایط نامساعد محل برگزاری جلسه، جلسه تفسیر نهجالبلاغه و صحیفه سجادیه امشب برگزار نمیگردد.
۷ دی ۱۴۰۱
💠 جلسه تفسیر قرآن
با محوریت سوره بقره
📆 سه شنبه ۱۳ دیماه
📌 بصورت حضوری
📍بلوار دانشجو، سالن دانشکده فنی شهید صدوقی (جنب کوچه راه آهن)
⏰ راس ساعت ۱۹
🌐 پخش زنده ( بدون کم شدن حجم اینترنت) 👇🏻
http://shayeq.ir/live
🌐 پخش زنده آپارات (اینترنت نیمبها):👇🏻
www.aparat.com/shayeq.ir/live
@shayeq_ir
┅═┄⊰༻↭༺⊱┄═┅
۱۳ دی ۱۴۰۱
هدایت شده از گروه فرهنگی هنری هدایت
#مبشران_غدیر
#گروه_فرهنگی_هنری_هدایت
#استاد_شایق
تفسیر دلچسب، ساده و روانِ نهج البلاغه و صحیفه ی سجادیه توسط استاد گرامی آقای دکتر شایق
چهارشنبه هر هفته ساعت ۱۹:۰۰ لغایت ۲۰:۳۰
#پای_درس_استاد
لینک ورود: ( رایگان و بدون کم شدن حجم اینترنت )
http://shayeq.ir/live
موسسه قرآن و عترت مبشران غدیر
http://Eitaa.com/HedayatGroup1395
۱۴ دی ۱۴۰۱
۱۸ دی ۱۴۰۱
01.mp3
12.71M
ابعاد مختلف ملیگرایی
(قسمت اول: ملی گرایی خطرناک)
محمدرضا شایق
🔸انواع ملیگرایی خوب و بد
🔸آسیبهای خطرناک ملیگرایی نابجا
#ملی
#ملی_گرای
#ملیت
#ایرانی
#ایران
#ایران_سربلند
#محمدرضا_شایق
#یزد
@shayeq_ir
۱۹ دی ۱۴۰۱
محمدرضا شایق
💠 جلسه تفسیر قرآن با محوریت سوره بقره 📆 سه شنبه ۱۳ دیماه 📌 بصورت حضوری 📍بلوار دانشجو، سالن دانشک
به دلیل شدت نزول برف وایجاد زحمت برای شرکت کنندگان، جلسه تفسیر امروز لغو گردید.
باتشکر
۲۷ دی ۱۴۰۱
02.mp3
14.3M
ابعاد مختلف ملیگرایی
(قسمت دوم: ملی گرایی محور اتحاد نیست)
محمدرضا شایق
🔸انواع ملیگرایی خوب و بد
🔸آسیبهای خطرناک ملیگرایی نابجا
#ملی
#ملی_گرای
#ملیت
#ایرانی
#ایران
#ایران_سربلند
#محمدرضا_شایق
#یزد
@shayeq_ir
۲۸ دی ۱۴۰۱
03.mp3
8.74M
ابعاد مختلف ملیگرایی
(قسمت سوم: ملی گرایی در نهجالبلاغه)
محمدرضا شایق
🔸 کلمات عجیب امیرالمومنین (ع) در توصیف ملی گرایی
#ملی
#ملی_گرای
#ملیت
#ایرانی
#ایران
#ایران_سربلند
#محمدرضا_شایق
#یزد
@shayeq_ir
۱ بهمن ۱۴۰۱
04.mp3
7.48M
ابعاد مختلف ملیگرایی
(قسمت آخر: ملی گرایی در نهجالبلاغه)
محمدرضا شایق
🔸 به چه چیزهایی افتخار کنیم؟
#ملی
#ملی_گرای
#ملیت
#ایرانی
#ایران
#ایران_سربلند
#محمدرضا_شایق
#یزد
@shayeq_ir
۱۱ بهمن ۱۴۰۱
💠 جلسه تفسیر قرآن
با محوریت سوره بقره
📆📌 بصورت حضوری
📍بلوار دانشجو، سالن دانشکده فنی شهید صدوقی (جنب کوچه راه آهن)
⏰ راس ساعت ۱۹
🌐 پخش زنده ( بدون کم شدن حجم اینترنت) 👇🏻
http://shayeq.ir/live
🌐 پخش زنده آپارات (اینترنت نیمبها):👇🏻
www.aparat.com/shayeq.ir/live
@shayeq_ir
┅═┄⊰༻↭༺⊱┄═┅
۱۸ بهمن ۱۴۰۱
هدایت شده از گروه فرهنگی هنری هدایت
#مبشران_غدیر
#گروه_فرهنگی_هنری_هدایت
#استاد_شایق
تفسیر دلچسب، ساده و روانِ نهج البلاغه و صحیفه ی سجادیه توسط استاد گرامی آقای دکتر شایق
چهارشنبه هر هفته ساعت ۱۹:۰۰ لغایت ۲۰:۳۰
#پای_درس_استاد
لینک ورود: ( رایگان و بدون کم شدن حجم اینترنت )
http://shayeq.ir/live
موسسه قرآن و عترت مبشران غدیر
http://Eitaa.com/HedayatGroup1395
۱۰ اسفند ۱۴۰۱
محمدرضا شایق
💠 جلسه تفسیر قرآن با محوریت سوره بقره 📆📌 بصورت حضوری 📍بلوار دانشجو، سالن دانشکده فنی شهید صدوقی (
سلام علیکم. ضمن آرزوی بهروزی در سال جدید، جلسه تفسیر قرآن کریم امروز برگزار نمی گردد.
۲۳ اسفند ۱۴۰۱
46.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تفسیر سوره حجرات
محمدرضا شایق
جلسه ۱
آیه ۱:
اى اهل ايمان! (در هیچ امری) از خدا و پیامبرش سبقت مگيريد و از خدا پروا كنيد كه خدا شنوا و داناست.
#تفسیر_قرآن_کریم
#سوره_حجرات
#استاد_محمدرضا_شایق
#جلسه_1
#آیه_1
@shayeq_ir
@HedayatGroup1395
۶ فروردین ۱۴۰۲
J1-TA1.mp3
4.12M
تفسیر سوره حجرات
محمدرضا شایق
جلسه ۱
آیه ۱:
اى اهل ايمان! (در هیچ امری) از خدا و پیامبرش سبقت مگيريد و از خدا پروا كنيد كه خدا شنوا و داناست.
#تفسیر_قرآن_کریم
#سوره_حجرات
#استاد_محمدرضا_شایق
#جلسه_1
#آیه_1
لینک کلیپ تصویری : https://aparat.com/v/UfY27
@shayeq_ir
@HedayatGroup1395
۶ فروردین ۱۴۰۲
پاسخی به سخنان معاون دادستان یزد
(قسمت اول)
محمدرضا شایق
بسمه تعالی
معاون دادستان یزد در نطقی نکاتی را گفته که قابل تامُّل است.
ایشان گفته است که روایت ضرب و جرح آمران به معروف ناقص است و هیچگونه ضرب و جرحی نسبت به همسر شهید سامیه زرگر رخ نداده است.
ولی همسر شهید سامیه زرگر هرگز مدعی نشده که مورد ضرب و جرح واقع شده است؛ بلکه او همراه خانم جعفری فرزند شهید بوده و شاهد صحنه بوده است و به مسئولان به عنوان شاهد گزارش کرده؛ که البته این سخنگو از گزارش ایشان تغافل یا غفلت نموده و بر خلاف شهادت ایشان گفته خانم جعفری به طرف معترض به فیلم برداری حمله ور شده است در حالیکه شاهد اصلی صحنه ( همسر شهید سامیه) شهادت داده است که جوان 23 ساله چند ضربه به بدن خانم جعفری وارد کرده ولی ایشان کاری نکرده اما وقتی خواسته ایشان را بگیرد خانم جعفری به خاطر دفاع از حریم عفت خود و ممانعت از مس بدنش توسط نامحرم به او سیلی زده است. بعد از گذشت نیم ساعت از ماجرا مجدداً آن جوان به سمت ایشان آمده و به ایشان اهانت میکند و مادرش با مشت بصورت خانم جعفری می زند و جوان او را بزمین می اندازد و خانوادگی او را با لگد میزنند و دختر خانم جعفری با ناله واستغاثه مردم را به کمک می طلبیده است.
این چیزی است که من از زبان همسر شهید سامیه شنیدم و خود ایشان نیز عینا بهمین صورت گزارش نموده و متهمان نیز در دادگاه اعتراف کردهاند و فیلم این ضرب و جرح نیز موجود است که اخیرا بدست آمده است.
بعد از آن خانم جعفری را به بیمارستان میبرند و چند ساعت بستری می شود و پزشک میگوید به ستون فقرات ناحیه گردن آسیب وارد شده و باید با ام آر آی عمق آسیب معلوم گردد.
حال حقیقت واقعه را با آنچه این سخنگو همانند وکیل مدافع این متعرضان گفته مقایسه کنید.
آقای معاون دادستان نهی از منکر فرزند شهید را بی تدبیری دانسته و آن را مذمت کرده است. نمیدانم! شاید تدبیر این باشد که علیه ولی نعمتان اصلی این انقلاب غوغا و جو سازی شود و از طریق خود مسئولان اخبار خلاف واقع نشر داده شود و معروف، منکر و منکر، معروف شود.
شاید تدبیر این باشد که در مقابل ظلم ها و خیانت های دانه درشت ها سکوت شود.
آقای حسن روحانی به شصت تُن طلای کشور چوب حراج زد و علی رغم نهی موکد رهبری، بر اجرای سند 2030 که نسخه دین زدایی و ترویج لائیزم در آموزش و پرورش کشور اسلامی بود پافشاری نمود و جاسوس های دو تابعیتی را در تیم مذاکرات هسته ای راه داد و حاصل دهها سال زحمت دانشمندان هستهای و سرمایه عظیم کشور را بدون هیچ دست آوردی در برجام تا مرز نابودی سوق داد و بازار بورس را قتلگاه اموال مردم نمود و وقتی گفته می شود که «چرا وی محاکمه نمی شود؟» سخنگوی دستگاه قضایی می گوید شکایتی از وی به ما نرسیده است در حالیکه اولا: وظیفه دستگاه قضایی است که به عنوان مدعی العموم خود در مقام مدّعی ایستاده و از حقوق ملت دفاع کند . ثانیا اینجانب و جمعی از مردم دارالعباده شکایتی با بیش از 200 شاکی علیه وی تنظیم و قبل از پایان دورۀ ریاست وی به دستگاه قضایی تحویل داده شد که البته هیچ اقدامی نشد. و ما نمی دانستیم این تدبیر است و ما چیزی از تدبیر نمیفهمیم.
و شاید تدبیر ابن باشد که متعرض بانیان و سردمداران فتنه 88 نشوید؛ کسانیکه کشور را تا لبه مسلخ سقوط و تجزیه پیش بردند و باعث شهادت مردان و زنان و نابودی اموال فراوان شدند و امنیت کشور را سلب و اعتبار و جایگاه اقتدار جهانی ما را تنزل داده، خسارت مادی و معنوی غیر قابل جبران به این مملکت وارد کردند و به دشمن فهماندند که از این راه می توان هر از گاهی به نظام ضربهای زد که رشته هایش را پنبه کند و فتنه های 96 و 98 و 401 به تبع آن رقم خورد.
شاید تدبیر این باشد که کسی متعرض اینان نشود و به محکمه کشیده نشوند و عدالت فقط برای مردم بی نام و نشان است.
- ایشان گفته مراتب قانونی و شرعی امر به معروف و نهی از منکر رعایت نشده و اینجانب که بیش از عمر این آقا در زمینه این احکام تحصیل و تحقیق کردهام هرچه فکر کردم متوجه نشدم که کدام مرتبه شرعی و قانونی رعایت نشده است؟ و شاید این هم از کمبود تدبیر ما باشد!
- وی گفته وظیفه آحاد مردم صرفا امر به معروف گفتاری و نوشتاری است و نهی از منکر عملی تنها وظیفه ی حاکمیت است.
این حرف ایراد های متعددی دارد اما به دو ایراد آن بسنده می کنم.
اولا به ما بگویند که اگر مثلا اینجانب دیدم دو جوان می خواهند دختر مردم را به زور سوار ماشین کنند و ببرند و نیروی دولتی هم نیست که مانع آنها شود، آیا وظیفه من فقط این است که بگویم «آقایان با تقدیم احترام خواهشاً اینکار را نکنید، گناه دارد»؟!
و اگر توانایی دارم با اعمال قدرت جلو این منکر را بگیرم، حق ندارم اقدامی انجام دهم؟!!
ادامه مطلب....
#حجاب #امر_به_معروف #نهی_از_منکر #کشف_حجاب
@shayeq_ir
۷ فروردین ۱۴۰۲
پاسخی به سخنان معاون دادستان یزد
(قسمت دوم)
ثانیاً: پیش فرض وی خطاست و همانطور که بیان شد هرگز ناهی از منکر (خانم جعفری) شروع کننده برخورد نبوده بلکه مورد ضرب و شتم قرار گرفته است.
من از مسولین استان میخواهم فیلم کامل این برخورد را در فضای مجازی منتشر کنند تا حقیقت روشن شده مشت هوچی بازان فضای مجازی هم باز شود.
خوب در آخر طبق اعتراف این سخنگو که امر به معروف و نهی از منکر را محدود به گفتار و نوشتار کرد در این نوشتار از باب امر به معروف به وی می گویم مقامی که شما در آن نشستهای مقام داود نبی(ع) و پیامبران است! مقامی است که وقتی فرشتگان، لقمان را بین نبوت و حکمت مخیّر گذاشتند نبوت را با همه امتیازاتش قبول نکرد زیرا مستلزم قضاوت بین مردم بود و از این کار بزرگ می ترسید. لذا بنده به عوان امر به معروف نوشتاری به شما می گویم اگر رضای خدا و عمل به وظیفه را میخواهید با این سطح دانش و اطلاع از احکام دین خدا این منصب را وا گذار کنید و تردید ندارم که خداوند از این کار راضی خواهد بود.
والحمدلله
#حجاب #امر_به_معروف #نهی_از_منکر #کشف_حجاب
@shayeq_ir
۷ فروردین ۱۴۰۲
45.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تفسیر سوره حجرات
محمدرضا شایق
جلسه 2
آیه 2 - قسمت اول :
اى كسانى كه ايمان آورده ايد صدايتان را بلندتر از صداى پيامبر مكنيد و همچنانكه بعضى از شما با بعضى ديگر بلند سخن مى گوييد با او به صداى بلند سخن مگوييد مبادا بىآنكه بدانيد كرده هايتان تباه شود
#تفسیر_قرآن_کریم
#سوره_حجرات
#استاد_محمدرضا_شایق
#جلسه_2
#آیه_2_قسمت_1
@shayeq_ir
@HedayatGroup1395
۷ فروردین ۱۴۰۲
J2-TA2_1.mp3
4.01M
تفسیر سوره حجرات
محمدرضا شایق
جلسه 2
آیه 2 - قسمت اول :
اى كسانى كه ايمان آورده ايد صدايتان را بلندتر از صداى پيامبر مكنيد و همچنانكه بعضى از شما با بعضى ديگر بلند سخن مى گوييد با او به صداى بلند سخن مگوييد مبادا بىآنكه بدانيد كرده هايتان تباه شود
#تفسیر_قرآن_کریم
#سوره_حجرات
#استاد_محمدرضا_شایق
#جلسه_2
#آیه_2_قسمت_1
لینک کلیپ تصویری : https://aparat.com/v/Nl0ng
@shayeq_ir
@HedayatGroup1395
۷ فروردین ۱۴۰۲
35.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تفسیر سوره حجرات
محمدرضا شایق
جلسه 3
آیه 2 - قسمت دوم :
اى كسانى كه ايمان آورده ايد صدايتان را بلندتر از صداى پيامبر مكنيد و همچنانكه بعضى از شما با بعضى ديگر بلند سخن مى گوييد با او به صداى بلند سخن مگوييد مبادا بىآنكه بدانيد كرده هايتان تباه شود
#تفسیر_قرآن_کریم
#سوره_حجرات
#استاد_محمدرضا_شایق
#جلسه_3
#آیه_2_قسمت_2
@shayeq_ir
@HedayatGroup1395
۸ فروردین ۱۴۰۲
J3-TA2_2.mp3
3.12M
تفسیر سوره حجرات
محمدرضا شایق
جلسه 3
آیه 2 - قسمت دوم :
اى كسانى كه ايمان آورده ايد صدايتان را بلندتر از صداى پيامبر مكنيد و همچنانكه بعضى از شما با بعضى ديگر بلند سخن مى گوييد با او به صداى بلند سخن مگوييد مبادا بىآنكه بدانيد كرده هايتان تباه شود
#تفسیر_قرآن_کریم
#سوره_حجرات
#استاد_محمدرضا_شایق
#جلسه_3
#آیه_2_قسمت_2
لینک کلیپ تصویری : https://aparat.com/v/hLDmd
@shayeq_ir
@HedayatGroup1395
۸ فروردین ۱۴۰۲
پاسخی به نقد آقای دکتر ایمان رحیمی پور
(قسمت اول)
بسم الله الرحمن الرحیم
آقای دکتر ایمان رحیمی پور عضو هیئت علمی دانشگاه، نقدی بر بیانیه اینجانب نوشته است که به صورت اجمالی نکاتی را می گویم.
ایشان گفته به دلیل این که علم حقوق تخصص ایشان است این نقد را نوشته (و تلویحا فهمانده که بنده و آقای مهدوی نژاد چون علم حقوق نمی دانستهایم در این قضاوت به خطا رفتهایم).
و در این عبارت ایشان چند نکته است، از جمله:
-آیا کسی که رشته حقوق نخوانده از تشخیص حقوق ناتوان است؟ امام خمینی و مقام معظم رهبری و صدها مثل آنان رشته حقوق نخوانده اند آیا اینها حقوق نمیدانستند؟!
-و آیا فقه اسلام ناب چیزی از حقوق کم و ناقص دارد که حقوق غربی بخواهد آن را کامل کند؟
-زیگرید هونکه محقق غربی در کتاب فرهنگ اسلام در اروپا اعتراف می کند که آنچه ما از دانش داریم از مسلمین و منابع اسلامی است و استاد محقق داماد که از اساتید مطرح علم حقوق است در مقدمه جلد سوم قواعد فقه اعتراف بزرگان غربی را اجمالا آورده، ایشان می گوید تمام اصول حقوق بین الملل و ارکان آن مثل قاعده شخصی بودن جرم، برائت، مساوات قانونی و امثال آن از منابع اسلامی به حقوق غربی راه یافته است.
غربی ها مال خود ما را آب و رنگ کرده و بعد از تطبیق با مبانی فرهنگی خود، با ناز و تفاخر به خود ما عرضه می کنند!
- ایشان قانون اساسی را محور دانسته؛ بسیار خوب، در اصل چهارم قانون اساسی تصریح شده که تمام قوانین و مقرارت (و به تبع آن احکام صادره) در نظام اسلامی باید منطبق بر موازین اسلامی باشد. با این وصف چگونه کسانی که فقط حقوق غربی خوانده و تخصصی در فقه اسلامی ندارند میخواهند مدافع و مجری احکام اسلام باشند و موجودیت آنها در این منصب چگونه با اصل چهارم قانون اساسی (که ام الاصول در نظام اسلامی و حاکم بر تمام قوانین است) جور در می آید؟ چگونه بدون تخصص در فقه اسلامی می توان احکام اسلام را جاری کرد؟ ادعای تخصص این نویسنده قبل از اثبات مدعای وی آن را ابطال میکند.
علت اصلی مشکل همین جا است. تخصص پزشک با مشکل مریض تناسب ندارد. اگر مسئولان بالای قضایی افرادی را در مقام دادستانی و معاونت آن قرار می دادند که احاطه بر موازین اسلام داشته باشند این مشکلات درست نمیشود. اتفاقا اعتراض اصلی ما هم همین است که حضراتی که در این رابطه مسئولیت دارند واقعا در مبانی محکم قرآن و سنت در موضوع امر به معروف و نهی از منکر و سایر حدود الهی تخصص ندارند. و به اتفاق فقها قاضی باید مجتهد مطلق باشد و این متصدیان در این معارف، ورود جدی کلاسیک هم نداشته اند چه رسد به تخصص. و اگر اظهار نظر بدون تخصص بد است صادر کردن حکم بدون تخصص بدتر است. مشکل واقعی از همین ناحیه است.
و ای کاش این نویسنده که معتقد به این است که نظر دادن بدون تخصص ناصواب است(و این فی نفسه حرف درستی است) بجای نقد سخنان فردی مثل بنده که به اندازه عمر ایشان در حوزه و دانشگاه تحصیل و تدریس کرده و دانشجویان دوره دکترای حقوق که بعضا قاضی بودهاند پای درسش نشستهاند ، به همفکران خود که هیچ تخصصی ندارند ، نه فقه میدانند نه حقوق ولی نظر می دهند اما موافق نظر ایشان حرف می زنند یاد آور میشد که نظر دادن بدون تخصص روا نیست و آیه سوره اسراء (ولا تقف ما لیس لک به علم) را برای آنها میخواندند.
نویسنده نقد، ما را بارها متهم به مغالطه کرده است. و از آنجا که ایشان در علم منطق و نیز احکام دین و مبانی عمیق آن (که طبق قانون اساسی باید همه قوانین منطبق بر آن باشد) تخصص نداشته از جایی که خود متوجه نبوده به چاله مغالطه افتاده است. وگفته اند از بزرگترین عیوب آن است که عیبی بر دیگران وارد کنی که خود بدان مبتلایی و بزرگتر از آن این است که عیب خود را به دیگری نسبت بدهی.
به فرض، ناهی از منکر ابتدا سیلی زده (که قطعا اینطور نبوده است) آیا در علم حقوق که ایشان در آن تخصصی دارد مجازاتش این است که دسته جمعی او را کتک بزنند (به طوری که بستری شود و پزشک بگوید به ستون فقرات و گردن او آسیب وارده شده) و حجابش را سلب نمایند؟!
اگر این نبوده پس چرا قاضی، فاعلان منکر را محکوم کرده و مسئولان، چند روز برای رضایت گرفتن از صاحب حق به او فشار آوردهاند و حالا که رضایت زوری گرفته شده و خیالشان از این بابت راحت شده به جای تشکر، هجوم علیه ناهیان از منکر را شروع کرده اند؟
-این که این استاد گفته من کلی گویی کرده و اسم افراد را نیاوردهام و به این دلیل آبروی همه را در معرض هتک قرار دادهام به ما بگویند با کدام مبنای حقوقی که تخصصش را دارند این حرف را میزنند؟
ادامه مطلب....
@shayeq_ir
۸ فروردین ۱۴۰۲
پاسخی به نقد آقای دکتر ایمان رحیمی پور
(قسمت دوم)
-اگر این مدعا درست باشد باید اعتراف کرد که نعوذ بالله خداوند هم علم حقوق نمیدانسته که در قرآن در موارد بسیاری، جرائم آحادی از اصحاب رسول خدا را بدون ذکر اسم بیان فرموده و آبروی عموم اصحاب رسول الله را در معرض خدشه قرار داده است. مثل آیات 75، 79، 81، 98، 101 و 124 سوره توبه؛ این فقط در یک سوره است. این شیوه در قرآن فراوان بکار رفته است!
-همان طور که بیان شد این نظام، ولایی و اسلامی است و طبق اصل چهارم قانون اساسی نه تنها تمام قوانین در این نظام باید منطبق بر موازین شرع باشند بلکه سایر اصول قانون اساسی نیز باید منطبق بر مبانی و موازین اسلام باشند لذا اصل چهارم حتی بر سایر اصول قانون اساسی نیز حاکم است.
با این مقدمه اگر مسئولان محترمی که درگیر پرونده بودند به جای تخصص در علم حقوق غربی یا حداقل در کنار آن، تخصص در مبانی و مسائل و احکام اسلام نیز داشتند متوجه می شدند که فاعلان منکر مزبور مستحق چهار مجازاتند.
اول کشف حجاب که به نصّ قرآن و روایات گناه کبیره مسلم است و فاعل آن باید تعزیر شود. و در قانون نیز بعنوان جرم تصریح شده است.
دوم حق خصوصی ناهی از منکر که مورد ضرب و جرح اینها واقع و راهی بیمارستان شده و آسیب جدی دیده است که البته با اصراری شبیه اجبار رضایت آنها را گرفتهاند.
سوم اینکه تعرض به ناهی از منکر یک جرم عمومی است که قابل عفو نیست و این حکم اسلام در ماده هفتم قانون حمایت از آمران به معروف تصریح شده است. (ماده ۷ـ مجازات اشخاصی که مبادرت به اعمال مجرمانه نسبت به آمر به معروف و ناهی از منکر نمایند، قابل تخفیف و یا تعلیق نیست و صدور حکم مجازات قابل تعویق نمی باشد.)
و چهارم اینکه چادر خانم جعفری توسط این مهاجمان برداشته شده و حتی وضع طوری بوده که اگر روسری خود را محکم نمیگرفته کشف حجاب کامل میشده والبته تا حدی هم شده واین گناهی بزرگتر از کشف حجاب توسط خودشان است.
سوال این است که اگر ایشان رضایت داده چرا مجازاتهای دیگر اعمال نشد؟ یا مگر اعتقاد عدهای بر این است که رضایت بنده مهم است و حق خدا و رضایت او مهم نیست؟! و قانونی که بشر تدوین کند احترام دارد و متخلّف از آن مجرم است اما تخلف از قانون خدا مجازات ندارد؟! بلکه اگر قانون خدا توسط بشر بصورت قانون مصوّب در آمد(بشر اجازة اجرای آن را دارد) آن وقت قابل اجراست و بدون اجازة بشر (که بندگان خدایند) قابل اجرا نیست؟!!
«فما لکم کیف تحکمون»؟!
برخورد مسئولان به گونه ای است که گویا موضوع، دعوای شخصی بین دو نفر بوده و آنها به دنبال یافتن شروع کننده دعوا میگردند. علت این رفتار عدم احاطه و اطلاع کامل آنها از حقیقت و حکمت و احکام دین، خاصه امر به معروف و نهی از منکر است.
و این رفتار نتیجهای جز خشکاندن ریشه این دو فریضة عظیم و جرأت دادن به فاعل منکر در جامعه اسلامی ندارد و با این رفتار دیگر کسی جرأت امر به معروف و نهی از منکر نخواهد داشت. در حالی که قرآن کریم در آیه 41 سوره حج، فلسفه وجودی نظام اسلامی را اقامه نماز، دادن زکات و امر به معروف و نهی از منکر دانسته است.
سوال ما این است که چرا باید در نظامی که با خون صد ها هزار شهید برای حاکمیت قانون خدا برپا شده احکام خدا در روز روشن زیر پا گذاشته شود و ناهیان از منکر کتک بخورند و مصدوم شوند و بعد از آن مسئولان ذی ربط به جای اجرای حکم خدا، ناهی از منکر را به حدی در فشار بگذارند که بدون رضایت قلبی مجبور به امضای رضایت نامه شود و بعد از آن علیه او جو سازی کنند. گویی که وی گناهکار و فاعل منکر و طرف مقابل مظلوم است و مدیر میراث فرهنگی به فاعلان منکر هدیه بدهد (که خدا کند از اموال بیت المال نداده باشد) و از آنها دلجویی کند! به راستی این کار جز جری تر کردن اینان در فعل خود و صافتر کردن جاده اباحی گری و میراندن انگیزه مردم برای نهی از منکر چه حاصلی خواهد داشت؟ و به قرآنی که عمری به آن دم زدهام این مخالف راه و روش قرآن است.
ایشان حرف های دیگری هم زده که اگر بخواهم جواب دهم باید دهها صفحه دیگر بنویسم و البته وزن نقدهای دیگر ایشان کمتر از آن چیزی است که نقد کردم.
و این جا حقایقی است که ریشه های عمیق قرآنی، روایی و عقلی دارد که مجال آن در این مجمل نیست.
والسلام علی من اتبع الهدی
محمدرضا شایق
@shayeq_ir
۹ فروردین ۱۴۰۲
از برکات بزرگ انقلاب اسلامی پاسخگویی محترمانهٔ نهادها در برابر مردم است. ضمن تشکر از پاسخگوئی دستگاه قضایی ایرادهایی در این پاسخها است که به زودی در همین کانال منتشر خواهد شد...
۱۰ فروردین ۱۴۰۲
۱۰ فروردین ۱۴۰۲