eitaa logo
کسب‌ثروت‌حلال‌،واجب‌شرعی
28 دنبال‌کننده
26 عکس
33 ویدیو
0 فایل
سلام در این کانال ان‌شاءالله سعی می‌کنیم مطالبی را در راستای اقتصاد اسلامی، با مخاطبین عزیز به اشتراک بگذاریم
مشاهده در ایتا
دانلود
مستحبات خرید و فروش چند چیز در خرید و فرش مستحب شمرده شده است: 🍀اوّل: آنکه در قیمت جنس بین مشتری‌ها فرق نگذارد، مگر به لحاظ فقر و مانند آن. 🍀دوّم: آنکه در ابتدای نشستن برای تجارت، شهادتین را بگوید، و هنگام معامله تکبیر بگوید. 🍀سوّم: آنکه چیزی را که می‏فروشد زیادتر بدهد، و آنچه را که می‏خرد کمتر بگیرد. 🍀چهارم: آنکه کسی که با او معامله کرده، اگر پشیمان شود و از او تقاضای به هم زدن معامله را بنماید، بپذیرد. آیه الله سیستانی https://eitaa.com/sheijmohsenrezaeian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏷 گناه، گمراهی و نابودی و کم شدن رزق، به همراه دارد. 🔅 : ✓ «بار خدايا! از تو آمرزش مى‌جويم براى هر گناهى كه به گمراهى فرا خوانَد، از هدايت باز دارد، روزى را كاهش دهد، سود و ثمر را نابود سازد، و ياد [و نامِ آدمى] را محو كند». ⁙ «اللّهُمَّ وأستَغفِرُكَ لِكُلِّ ذَنبٍ يَدعو إلَى الغَيِّ، ويُضِلُّ عَنِ الرُّشدِ، ويُقِلُّ الرِّزقَ، ويَمحَقُ التَّلدَ، ويُخمِلُ الذِّكرَ». 📚 البلد الأمين https://eitaa.com/sheijmohsenrezaeian
خواهش دعا شخصی با هيجان و اضطراب به حضور امام صادق عليه السلام آمد و گفت: «درباره من دعايی بفرماييد تا خداوند به من وسعت رزقی بدهد، که خيلی فقير و تنگدستم.». امام: «هرگز دعا نمي‏کنم.». - چرا دعا نمي‏کنيد؟!. «برای اينکه خداوند راهی برای اين کار معين کرده است. خداوند امر کرده که روزی را پی جويی کنيد و طلب نماييد. اما تو مي‏خواهی در خانه خود بنشينی و با دعا روزی را به خانه خود بکشانی!»  وسائل، چاپ اميربهادر، ج 2/ ص 529. کسب‌ثروت‌حلال،واجب‌شرعی https://eitaa.com/sheijmohsenrezaeian
سوال: آیا ثروت و اقتصاد قوی، می‌تواند تمام مشکلات را حل کند؟ بخشی از جواب: اِنَّ الذین کَفَروا لَن تُغنِیَ عنهم اَموالُهُم و لا اَولادُهُم مِن اللهِ شَیئًا و اولئک اَصحابُ النارِ هُم فیها خالدون ۱۱۶ مَثَلُ ما یُنفِقونَ فی هذِهِ الحَیوه الدنیا کَمثَلِ ریحِِ فیها صِرّ اَصابَت حَرثَ قَومِِ ظَلَموا اَنفُسَهم فَاَهلَکَتهُ و ما ظَلَمَهُمُ اللهُ و لکن اَنفسَهُم یَظلِمون ۱۱۷ آل‌عمران هرگز مال و اولاد، کسانی را که کافر شده‌اند را سر سوزنی از خداوند بی‌نیاز نمی‌سازد و آنها اهل جهنم‌اند و در آن جاوید، معذب خواهند بود. داستان کافران، در مالی که برای پیشرفت مقاصد دنیوی خود، صرف می‌کنند و از آن هیچ بهره‌ای نبرند، بدان ماند که باد سرد و شدیدی به زراعت قوم ستمکاری برسد و همه را نابود گرداند که حاصلی از آن به دست نیاید و خداوند بر آنها ستمی نکرده لکن آنان به نفس خود ستم می‌کنند. ✒بخشی از مشکلات ما ناشی از گناهان و ترک فعل‌های ما ✒و بخشی دیگر ناشی از قضا و قدر الهی ✒و بخش دیگر ناشی از امتحانات الهی ✒و بخشی دیگر ناشی از بی‌ظرفیتی ما ✒و بخشی دیگر برای خالی شدن غرور و عجب ما ✒و بخشی دیگر ناشی از شرک ما ✒و بخشی دیگر از بد اخلاقی ما ✒و بخشی دیگر ناشی از نیت‌های خراب ما است که در تمام این موارد عواقبی مثل مشکلاتی که از آن صحبت می‌کنیم به همراه دارد و دست خداوند تعالی و فرمان او، در کار است و احدی از انسانها نمی‌توانند از حکومت او فرار کنند. و لا یمکن الفرار من حکومتک لذا همه مشکلات با پول حل نمی‌شود، آیا با پول می‌توان از حکومت و حاکمیت خداوند فرار کرد؟ https://eitaa.com/sheijmohsenrezaeian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۞قُلْ إِنَّ رَبِّي يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَيَقْدِرُ لَهُ ۚ *وَمَا أَنْفَقْتُمْ مِنْ شَيْءٍ فَهُوَ يُخْلِفُهُ* ۖ وَهُوَ خَيْرُ الرَّازِقِينَ۞ آیه ۳٩ سوره سبأ ۞بگو: پروردگار من است كه روزى هر كه از بندگانش را كه بخواهد فراوان مى‌كند يا او را به تنگى مى‌افكند. و اگر چيزى انفاق كنيد، عوضش را خواهد داد و او بهترين روزى‌دهندگان است. 💬 *پیام ها* ۱-تفاوت رزق، بدست او و سبب تربيت و تكامل انسان است. (مقتضاى ربوبيّت خداوند قبض و بسط رزق‌ها است.) رَبِّي يَبْسُطُ ... وَ يَقْدِرُ ۲- خود انفاق، مهم است نه مقدار آن. «ما أَنْفَقْتُمْ مِنْ شَيْ‌ءٍ» ۳- انفاق، تنها با مال نيست بلكه از هر نعمتى كه خدا به انسان داده مى‌توان انفاق كرد. «ما أَنْفَقْتُمْ مِنْ شَيْ‌ءٍ» ۴- يقين به پرداخت عوض، عامل سخاوت است. ما أَنْفَقْتُمْ‌ ... فَهُوَ يُخْلِفُهُ‌ ۵- يكى از دلايل اختلاف رزق، امتحان افراد است. «يَبْسُطُ، يَقْدِرُ، ما أَنْفَقْتُمْ» ۶- انفاق‌ها جبران مى‌شود. «فَهُوَ يُخْلِفُهُ» و خداوند ضامن جبران است. «فَهُوَ يُخْلِفُهُ» https://eitaa.com/sheijmohsenrezaeian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
معاملات مکروه مسأله 2062 ـ بعضی از معاملات مکروه از این قرار است: ❌اوّل: ملک فروشی، مگر اینکه ملک دیگری با پول آن بخرد. ❌دوّم: قصابی. ❌سوّم: کفن فروشی. ❌چهارم: معامله با افراد پست. ❌پنجم: معامله بین اذان صبح تا هنگام طلوع آفتاب. ❌ششم: آنکه کار خود را خرید و فروش گندم، و جو، و مانند اینها قرار دهد. ❌هفتم: آنکه برای خریدن جنسی که دیگری می‏خواهد بخرد، داخل معامله او شود. آیه الله سیستانی https://eitaa.com/sheijmohsenrezaeian
سلام علیکم مانند اینها چیست!؟ یعنی چه !؟ مانند آذوغه اساسی مردم
معاملات حرام مسأله 2063 ـ معاملات حرام بسیار است، از آن جمله این موارد است: اوّل: خرید و فروش مشروبات مسکر، و سگ غیر شکاری و خوک، و همچنین مردار نجس ـ بنا بر احتیاط واجب ـ مگر آنچه از بدن انسان زنده قطع می‌شود تا به بدن دیگری پیوند زده شود و در غیر از آنچه ذکر شد در صورتی که بشود از عین نجس استفاده قابل‌توجهی نمود که حلال باشد، مانند فضولات نجس که برای کود دادن بکار می‏رود، خرید و فروش جایز است. دوّم: خرید و فروش مال غصبی اگر مستلزم تصرف در آن باشد، مانند تحویل دادن و تحویل گرفتن. سوّم: معامله با پول‌هایی که از اعتبار ساقط شده، یا پول‌های تقلبی است در صورتی که طرف معامله متوجه نباشد، ولی اگر بداند، پس در صورتی که آن پول‌ها مالیت قابل توجهی داشته باشد معامله جایز است. چهارم: معامله با آلات حرام یعنی چیزهایی که به هیئتی ساخته شده است که معمولاً برای استفاده حرام بکار می‏آید و ارزش آن به سبب استفاده حرام است مانند بت و صلیب و وسایل قمار و آلات لهو حرام. پنجم: معامله‌ای که در آن غش باشد؛ از پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) روایت شده که فرموده‌اند: از ما نیست کسی که در معامله با مسلمانان غش کند، خداوند برکت روزی او را می‏برد، و راه معاش او را می‏بندد، و او را به خودش واگذار می‏کند. و غش موارد مختلفی دارد مانند: 1 ـ مخلوط کردن جنس خوب با جنس بد یا با چیز دیگر، مانند مخلوط کردن شیر با آب. 2 ـ صورت ظاهر خوبی را به جنس دادن بر خلاف واقع مانند، آب زدن به سبزی کهنه که تازه جلوه کند. 3 ـ جنس را به صورت جنس دیگر وانمود کردن مانند، روکش کردن طلا بدون اطلاع مشتری. 4 ـ مخفی داشتن عیب جنس در صورتی که مشتری به فروشنده اعتماد داشته باشد که از او مخفی نمی‏دارد. آیه الله سیستانی https://eitaa.com/sheijmohsenrezaeian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوال: چرا در دنیا، کفار از مومنین ثروتمند‌ترند؟ بخشی از جواب: 🍀اول: همیشه و همه جا این گونه نیست، بعید است در حاکمیت عدل جهانی، یعنی حکومت حضرت مهدی علیه السلام، "در" بر همین پاشنه بگردد. 🍀دوم: رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله فرمودند: اگر دنیا نزد خداوند، بقدر بال پشه‌ای ارزش داشت، هیچ چیزی از آن را به کافر و منافق نمی‌داد. تحف العقول 🍀سوم: از آن همه نعمتی که در آخرت قرار است نصیب مومن شود کافران هیچ بهره‌ای نمی‌برند و کفار، همه آن نعمت‌ها را پیش‌خور کرده‌اند. خداوند در قرآن فرموده است: آن روز که کافران را بر آتش عرضه می‌کنند به آنها گفته می‌شود: "از طیبات و لذائذ در زندگی دنیای خود، استفاده کردید و از آن بهره گرفتید و اما امروز عذاب ذلت بار، بخاطر استکباری که در زمین به ناحق کردید و به خاطر گناهانی که انجام می‌دادید، جزای شما خواهد بود". آیه ۲۰ احقاف 🍀چهارم: در دنیا کفار با محدودیت‌های به مراتب کمتر، از مومنین روبرو هستند. احکام و اخلاق و اعتقادات به مومن اجازه نمی‌دهد که از هر راهی و هر جائی، تولید ثروت کند البته او بابت تمام این محدودیت‌های به جا و به حق و حکیمانه، پاداش و ثواب خواهد برد، کافر هیچ یک از این محدودیت‌ها یا اکثر آنها را ندارد. رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله فرمودند: دنیا، زندان مومن و بهشت کافر است. 🍀پنجم: ثروت کافر، ابزار امتحان مومن و باعث رشد و پرورش و تقویت ایمان او است، او با همین ابزار چه مشکلاتی را که، برای مومن ایجاد نمی‌کند تمام این مشکلات، جنبه امتحان برای مومن و جنبه تربیت و باعث رشد و شکوفائی استعداد‌های مومن دارد. 🍀ششم: ثروت کفار، ابزار گمراهی و به قهقرا رفتن او را فراهم می‌کند و روز به روز بر گناهان و عذاب آخرتی او افزوده می‌شود، لذا خداوند حکیم بنابر همین حکمت به او کمک می‌کند تا او بیشتر غرق شود البته، "خداوند؛ به هیچ کس ستم نمی‌کند و این خود مردم هستند که به خود ستم می‌کنند". آیه ۴۴ یونس. 🍀هفتم: کفار تمرکز خود را بر آبادی دنیا گذاشته اند لذا در این باب موفق‌ترند. عده‌ای از مردم می‌گویند: "پروردگارا! از عطای خود، [فقط] در دنیا به ما روزی بفرما" و در آخرت برای آنها، هیچ سهمی وجود ندارد. آیه ۲۰۰ بقره 🍀هشتم: آنها برای به دست آوردن ثروت تلاش و کوشش و تدبیر بیشتری به عمل می‌آورند
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مردي که کمک خواست‏ به گذشته پرمشقت خويش می‌انديشيد، به يادش می‌افتاد که چه روزهای تلخ و پرمرارتی و سختی را پشت سر گذاشته، روزهايی که حتی قادر نبود قوت روزانه زن و کودکان معصومش را فراهم نمايد. با خود فکر می‌کرد که چگونه يک جمله کوتاه- فقط يک جمله- که در سه نوبت پرده گوشش را نواخت، به روحش نيرو داد و مسير زندگاني‏ش را عوض کرد و او و خانواده‏‌اش را از فقر و نکبتب که گرفتار آن بودند نجات داد. او يکی از یاران رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله بود. فقر و تنگدستي بر او چيره شده بود. در يک روز که حس کرد ديگر کارد به استخوانش رسيده، با مشورت و پيشنهاد زنش تصميم گرفت برود و وضع خود را برای رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله شرح دهد و از آن حضرت استمداد مالي کند. با همين نيت رفت، ولي قبل از آنکه حاجت خود را بگويد اين جمله از زبان رسول اکرم ص به گوشش خورد: «هرکس از ما کمکی بخواهد ما به او کمک می‌کنيم، ولی اگر کسي بی‌نيازی بورزد و دست حاجت پيش مخلوقی دراز نکند خداوند او را بی‌نياز می‌کند.» آن روز چيزی نگفت و به خانه خويش برگشت. باز با هيولای مهيب فقر که همچنان بر خانه‏‌اش سايه افکنده بود روبرو شد. ناچار روز ديگر به همان نيت به‏‌ مجلس رسول اکرم ص حاضر شد. آن روز هم همان جمله را از رسول اکرم ص شنيد: «هر کس از ما کمکی بخواهد ما به او کمک می‌کنيم، ولي اگر کسی بی‌نيازی بورزد خداوند او را بی‌نياز می‌کند.» اين دفعه نيز بدون اينکه حاجت خود را بگويد به خانه خويش برگشت. و چون خود را همچنان در چنگال فقر ضعيف و بيچاره و ناتوان می‌ديد، براي سومين بار به همان نيت به مجلس رسول اکرم ص رفت. باز هم لبهای رسول اکرم ص به حرکت‌ آمد و با همان آهنگ- که به دل قوّت و به روح اطمينان می‌بخشيد- همان جمله را تکرار کرد. اين بار که آن جمله را شنيد، اطمينان بيشتری در قلب خود احساس کرد. حس کرد که کليد مشکل خويش را در همين جمله يافته است. وقتی که خارج شد با قدمهای مطمئن‌تري راه می‌رفت. با خود فکر می‌کرد که ديگر هرگز به دنبال کمک و مساعدت بندگان نخواهم رفت. به خدا تکيه می‌کنم و از نيرو و استعدادی که در وجود خودم به امانت گذاشته شده استفاده می‌کنم و از او می‌خواهم که مرا در کاری که پيش می‌گيرم موفق گرداند و مرا بی‌نياز سازد. با خودش فکر کرد که از من چه کاری ساخته است؟ به نظرش رسيد عجالتاً اين قدر از او ساخته هست که برود به صحرا و هيزمی جمع کند و بياورد و بفروشد. رفت و تيشه‏‌ای عاريه کرد و به صحرا رفت، هيزمی جمع کرد و فروخت. لذت حاصل دسترنج خويش را چشيد. روزهای ديگر به اين کار ادامه داد، تا تدريجا توانست از همين پول براي خود تيشه و حيوان و ساير لوازم کار را بخرد. باز هم به کار خود ادامه داد تا صاحب سرمايه و غلامانی شد. روزی رسول اکرم ص به او رسيد و تبسم کنان فرمود: «نگفتم، هرکس از ما کمکی بخواهد ما به او کمک می‌دهيم، ولی اگر بي‏‌نيازی بورزد خداوند او را بي‏‌نياز می‌کند.»  اصول کافي، ج 2/ ص 139- «باب القناعة». و سفينة البحار، ماده «قنع» https://eitaa.com/sheijmohsenrezaeian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
همیشه لازم نیست در کسب و کار خود، از ابزار پیشرفته، استفاده کنید بلکه گاهی "خلاقیت" می‌تواند جای خالی ابزار پرهزینه را پر کند. https://eitaa.com/sheijmohsenrezaeian
بهترین رفیق آدم 😅🤣😂😁😃😄😆😁😂 کانال 🇮🇷 لطیفه حلال 🇮🇷 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3540451341C466d1824a0
شما اگر بپرسيد که: "در اسلام مال و ثروت دنيا خوب است يا بد؟" جواب اين است که مال و ثروت دنيا برای چه هدفی؟ ثروت خودش قدرت است، پست و مقام هم قدرت است، اين قدرت را شما برای چه هدف و منظوری می‌خواهيد؟ يک وقت جنابعالی آدمی هستيد بنده و اسيرشهوات خودتان، مي‏خواهيد به وسيله اين مال و ثروت که قدرت است هوسهای فردی و شخصی خودتان را اشباع کنيد. اگر شما بنده هوای نفس باشيد، هرچه را در راه هوای نفس مصرف کنيد، خواه مال و ثروت باشد، خواه جاه و مقام و خواه علم و يا عبادت و دين، هر چيزی که در خدمت هوا و هوس قرار بگيرد، بد مي‏شود. اما شما اگر اول خودتان را اصلاح کرديد، اگر هواپرست نبوديد و خودي را از خودتان دور کرديد، اگر کسی بوديد که در اجتماع هدف داشتيد، هدف اجتماعی، خدايی و الهی داشتيد، آن وقت مال و ثروت را که قدرت است در طريق هدف مقدس خودتان به کار برديد، اين عبادت است. جاه و مقام را هم اگر شما برای هدفهای معنوی خودتان بخواهيد، عبادت است. شهید مطهری ره کتاب احیای تفکر اسلامی ص۶۰ https://eitaa.com/sheijmohsenrezaeian
۞قُلْ لَوْ أَنْتُمْ تَمْلِكُونَ خَزَائِنَ رَحْمَةِ رَبِّي إِذًا لَأَمْسَكْتُمْ خَشْيَةَ الْإِنْفَاقِ ۚ وَكَانَ الْإِنْسَانُ قَتُورًا۞ آیه ۱۰۰ سوره اسراء ۞بگو: اگر شما مالك گنجينه‌هاى رحمت پروردگارم بوديد، باز هم از بيم خرج كردن قطعاً امساك مى‌ورزيديد، و انسان همواره بخيل است۞ 💬 *پیام ها* ۱-كثرت مال اثرى در سخاوتِ افراد حريص وبخيل ندارد. بعضى انسان‌ها سيرى‌ناپذيرند و هرچه بيندوزند، باز نگران كم شدن آنند. لَوْ أَنْتُمْ تَمْلِكُونَ خَزائِنَ‌ ... لَأَمْسَكْتُمْ‌ ... ۲- ترس از تهى‌دستى يكى از ريشه‌هاى بخل است. «لَأَمْسَكْتُمْ خَشْيَةَ الْإِنْفاقِ» ۳- سرچشمه رفتار بشر، روحيّه وخصلت‌هاى اوست. لَأَمْسَكْتُمْ‌ ... كانَ الْإِنْسانُ قَتُوراً عده از انسانها می‌گویند: "هر وقت حسابی پول‌دار شدیم آن وقت خمس و زکات خواهیم داد" آیه بالا به گونه‌ای، جواب این افراد است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
رسول اکرم صلي اللَّه عليه وآله فرمود: «کسي که چند دانه خرما يا چند قرص نان يا چند دينار دارد و قصد انفاق آنها را دارد، در درجه اول بر پدر و مادر خود بايد انفاق کند، و در درجه دوم خودش و زن و فرزندش، و در درجه سوم خويشاوندان و برادران مؤمنش، و در درجه چهارم خيرات و مبرّات.» اين چهارمي بعد از همه آنهاست. داستان راستان ج ۱ ص۷۰ شهید مطهری