eitaa logo
🎶 موسیقی اصیل ایرانی 🎶
10.3هزار دنبال‌کننده
6.2هزار عکس
230 ویدیو
60 فایل
🎶ارائه آلبوم ها و آثارِ موسیقی اصیل و فاخرِ ایرانی، معرفی سازها و هنرمندان تاریخ ایجاد:97/1/1 دانلود پستها از 3 اردیبهشت 1400 https://eitaa.com/shervamusiqiirani/23820 ارتباط : @reza126_msh اینستاگرام : http://instagram.com/shervamusiqiirani2
مشاهده در ایتا
دانلود
🎵تصنیف : #هوای_آفتاب 🎤خواننده : #سالار_عقیلی 🎼آهنگساز : #نوید_دهقان 🎶دستگاه : #ماهور 📝شعر : #سیاوش_کسرایی ✅ اجرا : گروه #قمر 🍃🌷🍃🌾🌸🌾🍃🌷 🆔 @shervamusiqiirani
@shervamusiqiirani - تصنیف : هوای آفتاب.mp3
1.23M
‌✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺 🍃🍂🌺🍃🍂🌺 🍂🌺🍂 🌺 ملال ابرها و آسمان بسته و اتاق سرد تمام روزهای ماه را فسرده می نماید و خراب می کند و من به یادت ای دیار روشنی کنار این دریچه ها دلم هوای آفتاب می کند دلم هوای آفتاب می کند خوشا به آب و آسمان آبی ات به کوههای سربلند به دشتهای پر شقایقت به دره های سایه دار زمین پیر پایدار هوای توست در سرم اگر چه این سمند عمر به سوی دیگری شتاب می کند نه آشنا نه همدمی نه شانه‌ای ز دوستی که سر نهی بر آن دمی تویی و رنج و بیم تو تویی و بی پناهی عظیم تو نه شهر و باغ و رود و منظرش چراغ مرد خسته راکسی نمی فروزد از حضور خویش کسش به نام و نامه و پیام نوازشی نمی دهد اگر چه اشک نیم شب گهی ثواب می کند… اگر چه بر دریچه ام در آستان صبح هنوز هم ملال ابر بال می کشد ولی من ای دیار روشنی دلم چو شامگاه توست به سینه ام اجاق شعله خواه توست نگفتمت؟ دلم هوای آفتاب می کند دلم هوای آفتاب می کند 🌺 🍂🌺🍂 🍃🍂🌺🍃🍂🌺 ✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺 🆔 @shervamusiqiirani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
همچو مجنون گفتگو با خویشتن باید مرا بی زبانم همزبانی همچو من باید مرا تا ز خاطر کوه محنت را براندازم رهی همت مردانه ای چون کوهکن باید مرا شبتان خوش 🆔 @shervamusiqiirani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
#عید_قربان خوشا به حال دل مَحرمی که در آن جمع جمال گمشده خویش را کند پیدا خوشا به حال دل آنکه بشنود پاسخ از آن دهان مقدس چو گفت یا مولا #غلام_رضا_سازگار سلام صبح بخیر 🆔 @shervamusiqiirani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
احرام درش گیرد لافرمان کن واندر عرفات نیستی جولان کن خواهی که ترا کعبه کند استقبال مائی و منی را به منی قربان کن #مولوی #عید_قربان مبارک 🆔 @shervamusiqiirani
: مجموعه « » نخستين اثر منتشر شده آوازي دوران ماست كه صداي خواننده‌اي متأثر از استاد محمدرضا شجريان را در خود دارد. حسام‌الدين سراج نخستين خواننده‌اي است كه فارغ از تقدم و تاخرحضور ديگران در كلاسهاي شجريان به شيوة او براي مردم آواز خواند. جالب اينكه اين اتفاق در سال 1359، در 22 سالگي سراج مقارن چهل سالگي شجريان روي داد. زماني كه اولي در عنفوان جواني به سر مي‌برد و دومي هنوز سر بر آسمان آواز ايراني نساييده بود. سراج اما تا سالها در بازار موسيقي ايراني تنها فردي بود كه به سبك و شيوه استاد تأسي مي‌كرد. در حالي كه بعدها با انجام تغييراتي در حال و هواي آثارش كوشيد از نظر سبك و سياق خوانندگي ـ و اندكي نيز جنس صدا ـ از مكتب شجريان فاصله بگيرد. اين موضوع از اين نظر جالب است كه امروز بيشتر خوانندگان و هنرجويان آواز، به تقليد صرف از شجريان مشغول هستند و اصرار آنها بر اين موضوع فضاي هنر آواز و موسيقي ايراني را دچار يكنواختي و ركود كرده است. به هر روي و بر خلاف جوانان امروزي ارزش كار سراج در ابتداي فعاليت هنري‌اش در اين بوده كه از شجريان به عنوان خواننده‌اي ارزشمند الگوبرداري كرده است و نه پيرو مد روز يا به دليل شهرت و اعتبار استاد، همچنان كه خود شجريان نيز در ابتداي فعاليتش تحت تأثير استاداني چون غلام‌حسين بنان آواز مي‌خواند. «نينوا»ها جدا از ويژگيها و ارزشهاي تاريخي‌شان و صرف نظر از ساخته شدن اين مجموعه به دست و حنجره جواناني كه به هر حال حرفهايي تازه براي گفتن داشته‌اند، شهرت و در ياد ماندنشان تا امروز را بيش از هر چيز مديون «شنيده شدن» اين آلبومها هستند. آن هم در سالهايي كه بستر مناسبي براي پخش آثار اين چنيني وجود داشت. بي‌ترديد همواره يكي از راههاي مهم براي در ياد ماندن آثار هنري رسيدن آنها به دست مخاطب است. نكته‌اي كه امروز در زمان وفور رسانه‌هاي متنوع و گوناگون و در شرايط در دسترس قرار داشتن انواع و اقسام آثار هنري و موسيقايي حكم كيميا را پيدا كرده است. چه بسيار استعدادهاي سازي و آوازي كه پس از خلق آثار خوب و متوسط خود در ادامه راه با بن‌بست مواجه مي‌شوند. در مقابل چه بسيار آثار سطحي و نازلي كه تنها به دليل داشتن كانالهاي ارتباطي، قله‌هاي ديده و شنيده شدن توسط مخاطب را فتح مي‌كنند. به هر حال و با همه اين اوصاف، نبايد در اين شرايط نيز دست از كار كشيد و مي‌بايست فرزند زمان خويشتن بود. روي نخست نينوا (1) با تصنيف همپاي جلودار (باشعر حميد سبزواري) شروع مي‌شود اين تصنيف در دستگاه اصفهان با اركستر مفصل اجرا شده و در فواصل آواز خواندن خواننده، فرج الله سلحشور اشعاري حماسي را مي‌خواند و سراج نيز گاه به گاه آن ابيات را در ادامه تكرار مي‌كند. همپاي جلودار، تصنيفي خوش ريتم است و گذشته از لحن شعاري آن ـ و در واقع شعارهايي كه به صورت تصنيف اجرا مي‌شوند ـ زير و بم يك تصنيف نسبتاً شسته رفته را در خود دارد به همين دليل در آن سالها مكرر از صدا و سيما پخش مي‌شود و هنوز هم در سالگرد بعضي از مناسبتها از شبكه‌هاي مختلف به گوش مي‌رسد. شعاري بودن ـ به ضرورت زمان توليد اثر ـ ويژگي بارز نينواهاست به خصوص كه اين ويژگي در نينوا (1) و (2) بيشتر مشاهده مي‌شود. چنان كه مي‌بينيم در ادامه تصنيف نخست روي اول نينوا (1) در قطع بدون آواز بهار در خون سلحشور خواندن اشعاري متناسب با حال و هواي جبهه و جنگ را ادامه مي‌دهد. روي دوم با تصنيف گلبرگ سرخ لاله‌ها در مايه دشتي آغاز مي شود. هم‌آوايي سازندگان نينوا در ساخت و اجراي اين تصنيف با مردم (اخذ گلبرگ از شعار تشييع جنازه‌هاي شهدا) نشان‌دهنده ريشه‌هاي مشترك موسيقي ايراني با آيينهاي مذهبي و مداحي است. در ادامه سلحشور روي قطعه اركستر ديگري در بيات اصفهان شعر ديگري از سپيده كاشاني را مي‌خواند و سپس تصنيف نصر من الله به گوش مي‌رسد. «جام شفق» و «شهر خون» از ديگر قطعات روي دوم نينوا (1) هستند. اما آلبوم نينوا (2) داستان ديگري دارد. به گمان نگارنده استقبال مردم و مسئولان در آن سالها از نينوا (1) باعث شده تا سازندگان آن به فكر جمع كردن و تهيه نينوا (2) بيفتند جالب اينكه (رسول ملاقلي‌پور نيز در سال 1362 نام نخستين فيلم جنگي خود را نينوا گذاشت) به اين ترتيب نينوا (2) در برگيرنده موسيقي دو فيلم سينمايي توليد حوزه يعني «توبه نصوح» و «دو چشم بي‌سو» به همراه قطعه‌هايي چون «فتح‌نامه» و «زمين شد لاله‌گون» است. ضمن اينكه در نينوا (2) نيز شعرخوانيهاي سلحشور به گوش مي‌رسد. او در سال 1362 با بازي در فيلم توبه نصوح به چهره‌اي نسبتاً معروف بدل شده بود. جالب اينكه تا مدتها بعد در فيلمها از دوبلور به جاي سلحشور استفاده مي‌شد. او در سالهاي بعد به جرگه كارگردانان سينما و تلويزيون نيز پيوست. 🆔 @shervamusiqiirani
نكته جالب ديگر دربارة نينوا (2) تركيب متفاوت شاعران از قديميها نظير ابوسعيد ابوالخير و باباطاهر گرفته تا به امروز كه نوبت به معلم و سپيده كاشاني رسيده است. اگر نينوا (1) و (2) در بسياري موارد وجه تشابه دارند؛ اما دو اثر نينوا (3) و (4) ضمن تفاوت زياد با دو اثر مذكور، در واقع آثاري شخصي از محسن نفر تلقي مي‌شوند. در واقع وصل مستان و شمس الضحي را بايد دو اثر از نفر دانست كه سراج در يك طرف از هر دو آلبوم آواز خوانده است و روي ديگر هر دو مجموعه حاوي قطعات بي‌كلام هستند. سازندگان اين دو آلبوم با قيد كردن عدد (1) در كنار دستگاه همايون در وصل مستان و در ادامه قيد كردن عدد (2) در كنار همين دستگاه در آلبوم بعدي يعني به مخاطب چنين القا مي‌كنند كه در واقع بايد و شمس الضحي را روي هم يك آلبوم دو ساعته به شمار آورد. نفر همچنين با اين دو اثر خواه ناخواه نام خود را در كنار حسين‌ علي‌زاده و در زمره آهنگسازان و نوازندگاني كه به محدود كردن نقش خواننده در موسيقي ايراني معتقد بودند قرار مي‌دهد. ضمن اينكه هر دو اين افراد در زمرة نخستين نوازندگان تار بودند كه نسبت به تشكيل اركستر تار همت گماشتند. هر چند كه نفر در نينوا (3) و (4) اركستر به معناي واقعي نداشته و با تمهيدات استوديويي و از طريق ضبطهاي پي در پي به تنهايي «صداي» اركستر تار را توليد كرده است. سرانجام به آخرين آلبوم منتشر شده از مجموعه نينوا يعني مي‌رسيم. به نظر نگارنده نينوا در پنجمين آلبوم خود به نوعي به تعادل مي‌رسد. فارغ از شعارزدگي نينوا (1) و تا حدودي از هم گسيختگي و گونه‌گوني نينوا (2) به همراه تداوم شعارهاي آلبوم اول و همچنين كوشش آهنگساز براي بدعت شكني و نوآوري در نينوا (3) و (4)، در "باغ ارغوان" شنونده با موسيقي‌اي متعادل روبه‌روست. جالب اينكه دو خالق اصلي اين مجموعه نيز به نوعي كارها را در اين اثر تقسيم كرده‌اند. اين بار سراج پس از دو تجربه خوانندگي‌ براي نفر مجدداً خود آهنگسازي را برعهده گرفته و فرد ديگر به تكنوازي تار بسنده كرده است. تعادلي كه نفر بعدتر در پروژه نينوا (6) با انتخاب خواننده‌اي متفاوت از سراج سعي در تقويت آن داشته است. از طرف ديگر اگر در نينوا (1) و (2) گاه با قطعات و تصنيفهايي متأثر از مجموعه چاووشي (توليد گروه عارف و شيدا) روبه‌رو بوديم، پس از سنت‌شكني نفر در نينوا (3) و (4)، در آلبوم پنجم با فضا و موسيقي‌اي با حال و هواي آثار پر مخاطبي كه شجريان و ناظري در دهه شصت براي آهنگسازاني نظير مشكاتيان، علي‌زاده يا عندليبي مي‌خواندند روبه‌رو هستيم. يعني قطعاتي با اركستر سنتي در يك مايه يا دستگاه كه در اين جا آواز ابوعطاست. «نينوا»ها واكنشي از معدود هنرمندان موسيقي ايراني كه انگيزه لازم براي فعاليت را داشته‌اند نسبت به پديده عظيم دفاع مقدس بوده است. هنرمنداني كم تجربه ولي خلاق و صد البته آرمان‌گرا كه به هيچ وجه نمي‌توان منكر سنديت تاريخي آثارشان در آن برهه شد. منبع : نشریه راه 🆔 @shervamusiqiirani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🎵 #تکنوازان_برنامه : 284 ✅اساتید : 🎻ویلون : #همایون_خرم 🔸سنتور : #مجید_نجاحی 🔹تار : #فریدون_حافظی 🔸تنبک : #جهانگیر_ملک 🎶مایه: #بیات_اصفهان 🍃🌷🍃🌾🌸🌾🍃🌷🍃 🆔 @shervamusiqiirani
@shervamusiqiirani - تکنوازان : 284 & بیات اصفهان.mp3
2.12M
🎵 #تکنوازان برنامه : 284 ✅اساتید : 🎻ویلون : #همایون_خرم 🔸سنتور : #مجید_نجاحی 🔹تار : #فریدون_حافظی 🔸تنبک : #جهانگیر_ملک 🎶مایه: #بیات_اصفهان 🍃🌷🍃🌾🌸🌾🍃🌷🍃 🆔 @shervamusiqiirani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
به دنبال خودم چون گردبادی خسته می گردم ولی از خویش جز گردی به دامانی نمی بینم... #فاضل_نظری #شب_نامه شبتان خوش 🆔 @shervamusiqiirani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
در غدیر خم خطاب آمد زحق بر مصطفی تا علی را او ولی بـــر مهتــر و کهتــر کند #ملک_الشعرای_بهار سلام صبح بخیر #عید_غدیر مبارک ‎‌‌‌‌🆔 @shervamusiqiirani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🎵 تصنیف : مولا امیر المؤمنین 🎤خواننده و آهنگساز : 📝 شعر : 🍃🌷🍃🌾🌸🌾🍃🌷🍃 🆔 @shervamusiqiirani
@shervamusiqiirani-3 - تصنیف : مولا امیرالمومنین & ساقی کوثر.mp3
4.85M
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺 🍃🍂🌺🍃🍂🌺 🍂🌺🍂 🌺 ای وجه رب العالمین هو یا امیر المومنین ای قبله ی اهل یقین هو یا امیر المومنین راه طلب پویم تو را در هر کجا جویم تو را در هر نفس گویم چنین هو یا امیر المومنین خیل ملائک لشکرت ،تاج ولایت بر سرت مُلک حَقت زیر نگین هو یا امیر المومنین تو جان پاک مصطفی وصف تو از قول خدا آیات فرقان مبین هو یا امیر المومنین اول تویی،آخر تویی، یاور تویی، ناصر تویی بر اولین و آخرین هو یا امیر المومنین از بهر خدمت روز و شب، اِستاده با عجز و ادب بر درگهت روح الامین هو یا امیرالمومنین سوی محبان کن نظر، محفوظشان دار از خطر ای حب تو حصن حصین هو یا امیر المومنین دارد صغیر بی نوا بر آستانت التجاء مگذارش از محنت غمین هو یا امیر المومنین 🌺 🍂🌺🍂 🍃🍂🌺🍃🍂🌺 ✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺 🆔 @shervamusiqiirani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🟩 ما همه قنبریم و غم بر، اوست... 💠 💫 خجسته باد #عید_غدیر و سالروز به امامت رسیدن ابی الائمه، حضرت علی (علیه السلام) 💫 🆔 @shervamusiqiirani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🎵تصنیف : #یا_علی از آلبوم گرفتار 🎤خواننده : #علیرضا_افتخاری 🎼آهنگساز : #محمد_جلیل_عندلیبی 🎶دستگاه : #نوا 📝اشعار : #شهریار، #سهیل_محمودی 🍃🌷🍃🌾🌸🌾🍃🌷🍃 🆔 @shervamusiqiirani
@shervamusiqiirani - تصنیف : یا علی - علیرضا افتخاری.mp3
3.11M
‌ ‌ ✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺 🍃🍂🌺🍃🍂🌺 🍂🌺🍂 🌺 برو ای گدای مسکین ، در خانه ی #علی زن که نگین پادشاهی دهد از کرم گدا را #شهریار 🎶🎶🎶🎶🎶🎶 در رهت از پا فتادم یا علی دستم بگیر سر به سودای تو دادم یا علی دستم بگیر در میان گریه میخندم چو ابر نوبهار با غمت پیوسته شادم یا علی دستم بگیر سایبان خستگی ها یا علی مهر تو بود حاصل ما از دو دنیا یاعلی مهر تو بود در شب دریای طوفانی و امواج بلا ساحل آرامش ما یا علی مهر تو بود دین حق را هیچ راهی یا علی غیر از تو نیست بی پناهان را پناهی یا علی غیر از تو نیست یا علی گفتیم و از غمها رهایی یافتیم عاشقان را تکیه گاهی یا علی غیر از تو نیست غیر تو یاری ندارم یا علی دستم بگیر سر به پایت میگذارم یا علی دستم بگیر از تو هم سرشارم و با یاد تو تا اوج عشق رهسپارم رهسپارم یا علی دستم بگیر #سهیل_محمودی 🌺 🍂🌺🍂 🍃🍂🌺🍃🍂🌺 ✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺 🆔 @shervamusiqiirani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا