eitaa logo
🎶 موسیقی اصیل ایرانی 🎶
10.3هزار دنبال‌کننده
6.2هزار عکس
230 ویدیو
60 فایل
🎶ارائه آلبوم ها و آثارِ موسیقی اصیل و فاخرِ ایرانی، معرفی سازها و هنرمندان تاریخ ایجاد:97/1/1 دانلود پستها از 3 اردیبهشت 1400 https://eitaa.com/shervamusiqiirani/23820 ارتباط : @reza126_msh اینستاگرام : http://instagram.com/shervamusiqiirani2
مشاهده در ایتا
دانلود
🎵 : 398 ✅اساتید : 🔸سه تار : 🎻ویولن : 🔹تنبک : ؟ 🎶دستگاه : 🍃🌷🍃🌾🌸🌾🍃🌷🍃 🆔 @shervamusiqiirani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صبا به لطف بگو آن غزال رعنا را که سر به کوه و بیابان تو داده‌ای ما را شکرفروش که عمرش دراز باد چرا تفقدی نکند طوطی شکرخا را شبتان خوش 🆔 @shervamusiqiirani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
احرام درش گیرد لافرمان کن واندر عرفات نیستی جولان کن خواهی که ترا کعبه کند استقبال مائی و منی را به منی قربان کن #مولوی #عید_قربان مبارک 🆔 @shervamusiqiirani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
: مجموعه « » نخستين اثر منتشر شده آوازي دوران ماست كه صداي خواننده‌اي متأثر از استاد محمدرضا شجريان را در خود دارد. حسام‌الدين سراج نخستين خواننده‌اي است كه فارغ از تقدم و تاخرحضور ديگران در كلاسهاي شجريان به شيوة او براي مردم آواز خواند. جالب اينكه اين اتفاق در سال 1359، در 22 سالگي سراج مقارن چهل سالگي شجريان روي داد. زماني كه اولي در عنفوان جواني به سر مي‌برد و دومي هنوز سر بر آسمان آواز ايراني نساييده بود. سراج اما تا سالها در بازار موسيقي ايراني تنها فردي بود كه به سبك و شيوه استاد تأسي مي‌كرد. در حالي كه بعدها با انجام تغييراتي در حال و هواي آثارش كوشيد از نظر سبك و سياق خوانندگي ـ و اندكي نيز جنس صدا ـ از مكتب شجريان فاصله بگيرد. اين موضوع از اين نظر جالب است كه امروز بيشتر خوانندگان و هنرجويان آواز، به تقليد صرف از شجريان مشغول هستند و اصرار آنها بر اين موضوع فضاي هنر آواز و موسيقي ايراني را دچار يكنواختي و ركود كرده است. به هر روي و بر خلاف جوانان امروزي ارزش كار سراج در ابتداي فعاليت هنري‌اش در اين بوده كه از شجريان به عنوان خواننده‌اي ارزشمند الگوبرداري كرده است و نه پيرو مد روز يا به دليل شهرت و اعتبار استاد، همچنان كه خود شجريان نيز در ابتداي فعاليتش تحت تأثير استاداني چون غلام‌حسين بنان آواز مي‌خواند. «نينوا»ها جدا از ويژگيها و ارزشهاي تاريخي‌شان و صرف نظر از ساخته شدن اين مجموعه به دست و حنجره جواناني كه به هر حال حرفهايي تازه براي گفتن داشته‌اند، شهرت و در ياد ماندنشان تا امروز را بيش از هر چيز مديون «شنيده شدن» اين آلبومها هستند. آن هم در سالهايي كه بستر مناسبي براي پخش آثار اين چنيني وجود داشت. بي‌ترديد همواره يكي از راههاي مهم براي در ياد ماندن آثار هنري رسيدن آنها به دست مخاطب است. نكته‌اي كه امروز در زمان وفور رسانه‌هاي متنوع و گوناگون و در شرايط در دسترس قرار داشتن انواع و اقسام آثار هنري و موسيقايي حكم كيميا را پيدا كرده است. چه بسيار استعدادهاي سازي و آوازي كه پس از خلق آثار خوب و متوسط خود در ادامه راه با بن‌بست مواجه مي‌شوند. در مقابل چه بسيار آثار سطحي و نازلي كه تنها به دليل داشتن كانالهاي ارتباطي، قله‌هاي ديده و شنيده شدن توسط مخاطب را فتح مي‌كنند. به هر حال و با همه اين اوصاف، نبايد در اين شرايط نيز دست از كار كشيد و مي‌بايست فرزند زمان خويشتن بود. روي نخست نينوا (1) با تصنيف همپاي جلودار (باشعر حميد سبزواري) شروع مي‌شود اين تصنيف در دستگاه اصفهان با اركستر مفصل اجرا شده و در فواصل آواز خواندن خواننده، فرج الله سلحشور اشعاري حماسي را مي‌خواند و سراج نيز گاه به گاه آن ابيات را در ادامه تكرار مي‌كند. همپاي جلودار، تصنيفي خوش ريتم است و گذشته از لحن شعاري آن ـ و در واقع شعارهايي كه به صورت تصنيف اجرا مي‌شوند ـ زير و بم يك تصنيف نسبتاً شسته رفته را در خود دارد به همين دليل در آن سالها مكرر از صدا و سيما پخش مي‌شود و هنوز هم در سالگرد بعضي از مناسبتها از شبكه‌هاي مختلف به گوش مي‌رسد. شعاري بودن ـ به ضرورت زمان توليد اثر ـ ويژگي بارز نينواهاست به خصوص كه اين ويژگي در نينوا (1) و (2) بيشتر مشاهده مي‌شود. چنان كه مي‌بينيم در ادامه تصنيف نخست روي اول نينوا (1) در قطع بدون آواز بهار در خون سلحشور خواندن اشعاري متناسب با حال و هواي جبهه و جنگ را ادامه مي‌دهد. روي دوم با تصنيف گلبرگ سرخ لاله‌ها در مايه دشتي آغاز مي شود. هم‌آوايي سازندگان نينوا در ساخت و اجراي اين تصنيف با مردم (اخذ گلبرگ از شعار تشييع جنازه‌هاي شهدا) نشان‌دهنده ريشه‌هاي مشترك موسيقي ايراني با آيينهاي مذهبي و مداحي است. در ادامه سلحشور روي قطعه اركستر ديگري در بيات اصفهان شعر ديگري از سپيده كاشاني را مي‌خواند و سپس تصنيف نصر من الله به گوش مي‌رسد. «جام شفق» و «شهر خون» از ديگر قطعات روي دوم نينوا (1) هستند. اما آلبوم نينوا (2) داستان ديگري دارد. به گمان نگارنده استقبال مردم و مسئولان در آن سالها از نينوا (1) باعث شده تا سازندگان آن به فكر جمع كردن و تهيه نينوا (2) بيفتند جالب اينكه (رسول ملاقلي‌پور نيز در سال 1362 نام نخستين فيلم جنگي خود را نينوا گذاشت) به اين ترتيب نينوا (2) در برگيرنده موسيقي دو فيلم سينمايي توليد حوزه يعني «توبه نصوح» و «دو چشم بي‌سو» به همراه قطعه‌هايي چون «فتح‌نامه» و «زمين شد لاله‌گون» است. ضمن اينكه در نينوا (2) نيز شعرخوانيهاي سلحشور به گوش مي‌رسد. او در سال 1362 با بازي در فيلم توبه نصوح به چهره‌اي نسبتاً معروف بدل شده بود. جالب اينكه تا مدتها بعد در فيلمها از دوبلور به جاي سلحشور استفاده مي‌شد. او در سالهاي بعد به جرگه كارگردانان سينما و تلويزيون نيز پيوست. 🆔 @shervamusiqiirani
نكته جالب ديگر دربارة نينوا (2) تركيب متفاوت شاعران از قديميها نظير ابوسعيد ابوالخير و باباطاهر گرفته تا به امروز كه نوبت به معلم و سپيده كاشاني رسيده است. اگر نينوا (1) و (2) در بسياري موارد وجه تشابه دارند؛ اما دو اثر نينوا (3) و (4) ضمن تفاوت زياد با دو اثر مذكور، در واقع آثاري شخصي از محسن نفر تلقي مي‌شوند. در واقع وصل مستان و شمس الضحي را بايد دو اثر از نفر دانست كه سراج در يك طرف از هر دو آلبوم آواز خوانده است و روي ديگر هر دو مجموعه حاوي قطعات بي‌كلام هستند. سازندگان اين دو آلبوم با قيد كردن عدد (1) در كنار دستگاه همايون در وصل مستان و در ادامه قيد كردن عدد (2) در كنار همين دستگاه در آلبوم بعدي يعني به مخاطب چنين القا مي‌كنند كه در واقع بايد و شمس الضحي را روي هم يك آلبوم دو ساعته به شمار آورد. نفر همچنين با اين دو اثر خواه ناخواه نام خود را در كنار حسين‌ علي‌زاده و در زمره آهنگسازان و نوازندگاني كه به محدود كردن نقش خواننده در موسيقي ايراني معتقد بودند قرار مي‌دهد. ضمن اينكه هر دو اين افراد در زمرة نخستين نوازندگان تار بودند كه نسبت به تشكيل اركستر تار همت گماشتند. هر چند كه نفر در نينوا (3) و (4) اركستر به معناي واقعي نداشته و با تمهيدات استوديويي و از طريق ضبطهاي پي در پي به تنهايي «صداي» اركستر تار را توليد كرده است. سرانجام به آخرين آلبوم منتشر شده از مجموعه نينوا يعني مي‌رسيم. به نظر نگارنده نينوا در پنجمين آلبوم خود به نوعي به تعادل مي‌رسد. فارغ از شعارزدگي نينوا (1) و تا حدودي از هم گسيختگي و گونه‌گوني نينوا (2) به همراه تداوم شعارهاي آلبوم اول و همچنين كوشش آهنگساز براي بدعت شكني و نوآوري در نينوا (3) و (4)، در "باغ ارغوان" شنونده با موسيقي‌اي متعادل روبه‌روست. جالب اينكه دو خالق اصلي اين مجموعه نيز به نوعي كارها را در اين اثر تقسيم كرده‌اند. اين بار سراج پس از دو تجربه خوانندگي‌ براي نفر مجدداً خود آهنگسازي را برعهده گرفته و فرد ديگر به تكنوازي تار بسنده كرده است. تعادلي كه نفر بعدتر در پروژه نينوا (6) با انتخاب خواننده‌اي متفاوت از سراج سعي در تقويت آن داشته است. از طرف ديگر اگر در نينوا (1) و (2) گاه با قطعات و تصنيفهايي متأثر از مجموعه چاووشي (توليد گروه عارف و شيدا) روبه‌رو بوديم، پس از سنت‌شكني نفر در نينوا (3) و (4)، در آلبوم پنجم با فضا و موسيقي‌اي با حال و هواي آثار پر مخاطبي كه شجريان و ناظري در دهه شصت براي آهنگسازاني نظير مشكاتيان، علي‌زاده يا عندليبي مي‌خواندند روبه‌رو هستيم. يعني قطعاتي با اركستر سنتي در يك مايه يا دستگاه كه در اين جا آواز ابوعطاست. «نينوا»ها واكنشي از معدود هنرمندان موسيقي ايراني كه انگيزه لازم براي فعاليت را داشته‌اند نسبت به پديده عظيم دفاع مقدس بوده است. هنرمنداني كم تجربه ولي خلاق و صد البته آرمان‌گرا كه به هيچ وجه نمي‌توان منكر سنديت تاريخي آثارشان در آن برهه شد. منبع : نشریه راه 🆔 @shervamusiqiirani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🎵تصنیف : 🎤خواننده : 🎼آهنگساز : 🔸تنظیم برای ارکستر: 🎶دستگاه : 📝شعر : 🍃🌷🍃🌾🌸🌾🍃🌾🍃 🆔 @shervamusiqiirani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📀آلبوم : 🎤خواننده : 🎼آهنگساز و نوازنده تار : استاد 🎶دستگاه : 📝شعر : 🍃🌷🍃🌾🌸🌾🍃🌾🍃 🆔 @shervamusiqiirani
@shervamusiqiirani-1 - شمس الضحی -حسام الدین سراج.mp3
3.44M
به مناسبت دستگاه : ‌✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺 🍃🍂🌺🍃🍂🌺 🍂🌺🍂 🌺 این کیست این،این کیست این،این یوسف ثانیست این خضر است و الیاس این مگر یا آب حیوانیست این این باغ روحانیست این یا بزم یزدانیست این سرمه سپاهانیست این یا نور سبحانیست این این جان جان افزاست این یا جنت الماواست این ساقی خوب ماست این یا باده جانیست این تنگ شکر را ماند این، سودای سر را ماند این این سیم و زر را ماند این، شادی و آسانیست این رستم من از خوف و رجاء، عشق از کجا خوف از کجا ای خاک بر شرم و حیا، هنگام پیشانیست این ای مطرب داوود دم، آتش بزن در رخت غم بردار بانگ زیر و بم، هنگام سرخوانیست این مست و پریشان توام، موقوف فرمان توام اسحاق و قربان توام، کین عید قربانیست این گل های سرخ و زرد بین، آشوب بردابرد بین در قعر دریا گرد بین، موسی عمرانیست این هر جسم را جان می کند، جان را خدادان می کند داد سلیمان می کند یا حکم دیوانیست این گویی شوی بی دست و پا، چوگان او پایت شود در پیش سلطان می دوی، کین سیر ربانیست این خورشید افشان می رسد، مست و پریشان می رسد با گوی و چوگان می رسد، سلطان میدانیست این آن آب باز آمد به جو، بر سنگ زن اکنون سبو سجده کن و چیزی مگو، کین سر ربانیست این ای مطرب داوود دم، آتش بزن در رخت غم بردار بانگ زیر و بم، هنگام سرخوانیست این بسم الله ای روح البقا، بسم الله ای شیرین لقا بسم الله ای شمس الضحی، بسم الله ای عین الیقین 🌺 🍂🌺🍂 🍃🍂🌺🍃🍂🌺 ✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺 🆔 @shervamusiqiirani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📀 آلبوم : 🎤 خواننده : 🎼 آهنگساز و نوازنده تار : 🎶دستگاه : 📝شعر : 🍃🌷🍃🌾🌸🌾🍃🌷🍃 🆔 @shervamusiqiirani
@shervamusiqiirani-1 - وصل مستان - حسام الدین سراج.mp3
2.89M
به مناسبت ‍ ‌✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺 🍃🍂🌺🍃🍂🌺 🍂🌺🍂 🌺 ای عاشقان ای عاشقان آمد گه وصل و لقا از آسمان آمد ندا کای مه رویان الصلا ای سرخوشان ای سرخوشان آمد طرب دامن کشان بگرفته ما زنجیر او بگرفته او دامان ما آمد شراب آتشین ای دیو غم کنجی نشین ای جان مرگ اندیش رو ای ساقی باقی درآ ای هفت گردون مست تو ما مهره‌ای در دست تو ای هست ما از هست تو در صد هزاران مرحبا ای مطرب شیرین نفس هر لحظه می‌جنبان جرس ای عیش زین نه بر فرس بر جان ما زن ای صبا ای بانگ نای خوش سمر در بانگ تو طعم شکر آید مرا شام و سحر از بانگ تو بوی وفا بار دگر آغاز کن آن پرده‌ها را ساز کن بر جمله خوبان ناز کن ای آفتاب خوش لقا خاموش کن پرده مدر سغراق خاموشان بخور ستار شو ستار شو خو گیر از حلم خدا 🌺 🍂🌺🍂 🍃🍂🌺🍃🍂🌺 ✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺 🆔 @shervamusiqiirani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🎵 : 399 ✅ اساتید : 🔸تار : 🎻ویولن : 🔹تنبک : 🎶مایه : 🍃🌷🍃🌾🌸🌾🍃🌷🍃 🆔 @shervamusiqiirani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آن را بگو وان شمع قرآن را بگو وان فخر رضوان را بگو مستان سلامت می‌کنند شبتان خوش 🆔 @shervamusiqiirani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
به جهانی که در آن نیست امیدی به وصال حسرت آغوش تو را برده به اندام خیال پا فشاری مکن ای دل که تمنای به عشق عاقبت عقل مرا می برد این ره به زوال سلام صبح بخیر 🆔 @shervamusiqiirani
9 تیر سالروز تولد استاد 🆔 @shervamusiqiirani
: استاد امیرهمایون خرم(۹ تیر ۱۳۰۹ بوشهر - ۲۸ دی ۱۳۹۱ تهران)، نوازندهٔ ویولن، موسیقی‌دان و آهنگساز برجسته موسیقی ایرانی از پدری درستکار و آزاده و مادری فهیم و با احساس، پسری پا به عرصه وجود نهاد که نام او را “همایون” گذاردند. مادرش از شیفتگان موسیقی اصیل ایرانی بود و از مقام های موسیقی ایرانی به دستگاه همایون علاقه ای وافر داشت. به همین دلیل هم نام “همایون” را برای فرزند خود انتخاب کرد. همایون خرم در سن ۱۰ ۱۱سالگی به مکتب استاد صبا راه یافت و به علت استعداد شگرف در ۱۴ ۱۵ سالگی یک شبه ره صد ساله را پیمود و به عنوان نوازنده ۱۴ ساله، در رادیو ساز تنها اجرا کرد. بعدها در بسیاری از برنامه های موسیقی رادیو، خصوصاً در برنامه گلها، به عنوان آهنگساز، سولیست ویلن و رهبر ارکستر آثاری با ارزش ارائه داد. همایون به موازات فعالیت عاشقانه و در عین حال محققانه در موسیقی ایرانی، از کسب علم نیز غافل نبود و در اکثر مراحل تحصیل از شاگردان ممتاز بود و تحصیلات عالیه خود را تا اخذ دانشنامه در رشته مهندسی برق ادامه داد. سمت های ایشان در زمینه هنر و موسیقی؛ عضویت در شورای عالی موسیقی رادیو، رهبری ارکستر سازهای ملی، استاد دانشکده موسیقی ملی و هنرستان شبانه، آهنگساز در برنامه های موسیقی ایرانی و خصوصاً برنامه گلها، رهبری ارکستر گلها و سولیست ویلن بوده است. تعدادی از آهنگ های ایشان مانند: تو ای پری کجایی(سرگشته)، امشب در سر شوری دارم (غوغای ستارگان)، ساغرم شکست ای ساقی (طاقتم ده)، رسوای زمانه منم، آیا همه شما بی گناهید، اشک من هویدا شد، پیک سحری، بعد از تو هم در بستر غم می توان خفت، ساقی ببین، دل پریشانم زغم گرفته، آوای خسته دلان و ده ها آهنگ دیگر، همگی بیانگر نبوغ همایون خرم در کارآهنگ سازی است. شایان ذکر است همایون خرم در ضمن تسلط در نوازندگی و بداهه نوازی، آهنگسازی خلاق و کم نظیر و در عین حال مسلط به ظرایف نظری و تئوریک موسیقی ایرانی است و از این نظر پژوهشگری با ارزش و محققی ممتاز به شمار می رود. ● آثار اجرایی استاد همایون خرم: برنامه های متعدد گلهای رنگارنگ، برنامه های موسیقی FM رادیو، برنامه های بداهه نوازی در رادیو، تعدادی برنامه تک نوازان با همکاری هنرمندان دیگر به صورت همنوازی؛ همچنین همنوازی با هنرمندانی مانند شادروان استاد جواد معروفی، استاد جلیل شهناز، استاد فرهنگ شریف و شادروان منصور صارمی همراه با ضرب شادروان جهانگیر ملک و شادروان امیر ناصر افتتاح. آثار موسیقی ایشان به صورت کاست و لوح فشرده (CD) شامل همنوازی با استادان جواد معروفی، جلیل شهناز و فرهنگ شریف هم اکنون در اختیار علاقمندان است. همایون خرم,بیوگرافی همایون خرم,زندگینامه همایون خرم ● آثار مکتوب استاد همایون خرم: ۱) ردیف اول چپ کوک (نوای مهر)؛ شامل آوازها، چهارمضراب ها، قطعات و تعدادی از آهنگ ها. ۲) ردیف دوم راست کوک؛ شامل تعدادی از پیش درآمدها، چهارمضراب ها و رنگ ها که هم اکنون در حال آماده سازی و چاپ است. از فعالیت های دیگر ایشان می توان یه سخنرانی درباره موسیقی ایرانی در مراکز هنری و فرهنگی اروپا و آمریکا مانند دانشگاه UCLA، دانشگاه گیلان، دانشگاه پزشکی شیراز (درباره استاد صبا و موسیقی ایرانی)، انجمن موسیقی فارس (درباره استاد ابوالحسن صبا)، دانشگاه علامه طباطبایی (درباره مقامات موسیقی ایرانی)، فرهنگسرای ارسباران (درباره استاد علی نقی وزیری)، دانشگاه صنعتی اصفهان (درباره مشخصات موسیقی ایرانی) و سخنرانی های متعدد دیگر در تالار رودکی تهران به مناسبت های مختلف اشاره کرد. درگذشت استاد همایون خرم همایون خرم، استاد موسیقی ایرانی و خالق نغمه‌های ماندگار «تو ای پری کجایی» و «امشب در سر شوری دارم»دار فانی را وداع گفت. این نوازنده پیشکسوت ویلن یکی از اعضای شورای عالی خانه موسیقی ایران بود که در سن 82 سالگی در تاریخ 28 دیماه 1391 به علت بیماری ریوی در بیمارستان «دی» دار فانی را وداع گفت. روحش شاد. 🆔 @shervamusiqiirani