بسم الله الرحمن الرحیم
پیرو درخواست مکرر دوستان جهت انتقال کانال تعقیبات نماز از پیامرسان تلگرام به پیامرسان ایتا این کانال تاسیس گردید
تعقیبات به صورت مستند و به ترتیب شیطان شناسی بارگذاری میشوند و ترتیب خواندن جهت رسیدن به هدف لازم میباشد
تعقیبات در دوبخش تعقیبات مشترکه و تعقیبات مختصه میباشد که هرکدام به صورت جداگانه بارگذاری می گردد
از آنجایی که بعد از مشورت و تحقیق با محقیقین اهل فن در حوزه حدیث شناسی متوجه بعضی تعقیبات غیر مستند در کتب معروف شدیم و با توجه به حدیث مستند از حضرت جوادالائمه که میفرمایند:
مَنْ أَصْغَى إِلَى نَاطِقٍ فَقَدْ عَبَدَهُ فَإِنْ كَانَ النَّاطِقُ عَنِ اللَّهِ فَقَدْ عَبَدَ اللَّهَ وَ إِنْ كَانَ النَّاطِقُ يَنْطِقُ عَنْ لِسَانِ إِبْلِيسَ فَقَدْ عَبَدَ إِبْلِيسَ.[1]
هر كس به سخن سخنرانى گوش دهد، او را پرستش كرده است. پس اگر او از خدا سخن بگويد خدا را پرستيده است، و اگر از زبان ابليس سخن بگويد ابليس را عبادت كرده است.
همچنین با توجه به حدیث معتبر از رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم که فرمودند:
صَلوا کما رَأَیتُمُونِی أُصَلی[2]
نماز بخوانید به همان روشی که من نماز میخوانم
به این نتیجه میرسیم که چنانچه بعد از نماز تعقیباتی بخوانیم که از جانب معصومین سفارش نشده باشد بجای خداوند شیطان را عبادت کرده ایم
لذا بر این شدیم که جهت خدمت به اهل ایمان و در راستای تعهد به کلام معصومین با تمرکز به بحث شیطان شناسی کانالی تاسیس کنیم تا تعقیبات مستند را در اختیار مومنین قرار دهیم
امید است که مخاطبین و اعضای گرامی کانال بنده حقیر را از دعای خیر خود محروم نفرمایند
التماس دعای فرج
-----------------------
1.تحفالعقول، ص۴۵۶- بحارالأنوار،ج۲، ص۹۴؛ الحياة،ج۲، ص۴۶۳
2.بحارالانوار، ج۸۲، ص۲۷۹
«لا إِلهَ إِلّا الله الْعَظیمُ الْحَلیمُ لا إِلهَ إِلاَّ اللّه ُ رَبُّ الْعَرْشِ الْکَریمِ وَالْحَمْدُ للّه ِ رَبِّ الْعالَمینَ اَللّهُمَّ إِنّی أَسْئَلُکَ مُوجِباتِ رَحْمَتِکَ وَ عَزائِمَ مَغْفِرَتِکَ وَ الْغَنیمَةَ مِنْ کُلِّ بِرٍّ وَ السَّلامَةَ مِنْ کُلِّ إِثْمٍ اَللّهُمَّ لا تَدَعْ لی [۴] ذَنْباً إِلاّ غَفَرْتَهُ وَ لا هَمّاً إِلاّ فَرَّجْتَهُ [۵ وَ لا کَرْباً إلاّ کَشَفْتَه] وَ لا سُقْماً إِلاّ شَفَیْتَهُ وَ لا عَیْباً إِلاّ سَتَرْتَهُ وَ لا رِزْقاً إِلاّ بَسَطْتَهُ [۶ وَ لا دَیْناً إلاّ قَضَیْتَهُ] وَ لا خَوْفاً إِلاّ امَنْتَهُ وَ لا سَوْءاً إِلاّ صَرفْتَهُ وَ لا حاجَةً هِیَ لَکَ رِضاً وَ لیَ فیها صَلاحٌ إِلاّ قَضَیْتَها یا أَرْحَمَ الرّاحِمینَ آمینَ رَبَّ الْعالَمینَ». [۷]
----------
[۴]: ۴ حاشیه متن و ع: لنا، و در آ: برعکس.
[۵]: ۵ حاشیه متن و ع و متن آ: وَ لا کَرْباً إلاّ کَشَفْتَه.
[۶]: ۶ حاشیه متن و متن ع و آ: وَ لا دَیْناً إلاّ قَضَیْتَهُ.
[۷]: ۷ فلاح السائل، ص ۱۷۲، فصل التاسع عشر فیما نذکره... ؛ بلدالأمین، ص ۱۳، و مما یختص عقیب الظهر....
📚مقباس المصابیح؛ص۹۲
چون نماز ظهر را به جای آوردی ده مرتبه بگو:
«بِاللّه ِ اعْتَصَمْتُ وَ بِاللّه ِ أَثِقُ وَ عَلَیْهِ [۲] أَتَوَکَّلُ»
پس بگو: «اَللّهُمَّ إِنْ عَظُمَتْ ذُنُوبی فَأَنْتَ أَعْظَمُ وَ إِنْ کَبُرَ تَفْریطی فَأَنْتَ أَکْبَرُ وَ إِنْ دامَ بُخْلی فَأَنْتَ أَجْوَدُ اَللّهُمَّ اغْفِرْلی عَظیمَ ذُنُوبی بِعَظیمِ عَفْوِکَ وَ کَبیرَ تَفْریطی بِظاهِرِ کَرَمِکَ وَ اقْمَعْ بُخْلی بِفَضْلِ جُودِکَ اَللّهُمَّ ما بِنا مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنْکَ لا إِلهَ إِلاّ أَنْتَ أَسْتَغْفِرُکَ وَ أَتُوبُ إِلَیْکَ». [۳]
----------
[۲]: ۲ حاشیه آ: و علی اللّه.
[۳]: ۳ فلاح السائل، ص ۱۷۶، فصل التاسع عشر... ؛ مستدرک الوسائل، ج ۵، ص ۹۵، باب استحباب الدعاء بعد صلاة الظهر.
📚مقباس المصابیح؛ص۹۹
ابن ادریس به سند صحیح از حضرت صادق علیه السلام روایت کرده است که: صلوات بر محمّد و آل محمّد در میان نماز ظهر و عصر ثوابش برابر است با ثواب هفتاد رکعت نماز. [۳]
و کفعمی از آن حضرت علیه السلام روایت کرده است که: هر که بعد از نماز صبح و بعد از نماز ظهر بگوید: «الّلهمَّ صَلِّ عَلی مُحَمّدٍ وَ آلِ مُحَمّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ» نمیرد تا قائم آل محمّد علیه السلام را ملازمت کند. [۴]
----------
[۳]: ۳ مستطرفات السرائر، ص ۵۷۷، و من ذلک... ؛ بحارالأنوار، ج ۸۳، ص ۷۵، باب ۳۹، ما یختص بتعقیب فریضة الظهر.
[۴]: ۴ مصباح، شیخ کفعمی، ص ۱۳۲، عوذة أخری... ؛ مستدرک الوسایل، ج ۵، ص ۹۶، باب استحباب الدعاء بعد صلاة الظهر.
📚مقباس المصابیح؛ص ۱۰۰
ابن بابویه به سند معتبر از حضرت صادق علیه السلام روایت کرده است که: هر که بعد از عصر هفتاد مرتبه استغفار کند حق تعالی در آن روز هفتصد گناه او را بیامرزد، و اگر
هفتصد گناه نداشته باشد از گناه پدر او میآمرزد، و الاّ از گناه مادر او، و الاّ از گناه برادر او [۱]، و الاّ از گناه خواهر او، و الاّ از گناه خویشان او. [۲]
و به روایت دیگر: هر که بعد از عصر هفتاد مرتبه استغفار کند گناه هفتاد ساله او آمرزیده شود. [۳]
و به روایت دیگر: گناه پنجاه ساله او آمرزیده شود. [۴]
مجملاً احادیث در فضیلت استغفار بعد از عصر بسیار است؛ و باید که هفتاد مرتبه، یا هفتاد و هفت مرتبه «أسْتَغْفِرُ اللّه َ رَبّی وَ أتُوبُ إلَیْهِ» بگوید، و «أسْتَغْفِرُ اللّه َ» نیز کافیست.
----------
[۱]: ۱ آ: و إلا از گناه برادر او.
[۲]: ۲ امالی، شیخ صدوق، ص ۲۵۵، مجلس الرابع و الأربعون... ؛ مکارم الاخلاق، ص ۳۱۳، فی الإستغفار و البکاء....
[۳]: ۳ جامع الأخبار، ص ۵۷، فصل السادس و العشرون فی الاستغفار؛ مستدرک الوسایل، ج ۵، ص ۹۷، باب استحباب الإستغفار بعد العصر.
[۴]: ۴ فلاح السائل، ص ۱۹۸، فصل الحادی و العشرون فی صلاة العصر؛ بحارالأنوار، ج ۸۳، ص ۷۹، باب ۴۰، تعقیب العصر المختص بها.
📚مقباس المصابیح؛ص ۱۰۴
شیخ طوسی و دیگران به سندهای معتبر از حضرت صادق علیه السلام روایت کرده اند که: حضرت رسول صلی الله علیه و آله فرمود که: هر که هر روز بعد از نماز عصر یک مرتبه این استغفار بخواند حق تعالی دو ملک او را بفرماید که: صحیفه گناهان او را بدرند هر چند بسیار باشد.
استغفار اینست:
«أَسْتَغْفِرُ اللّه َ الَّذی لا إِلهَ إِلاّ هُوَ الْحَیُّ القَیُّومُ ذُوالْجَلالِ وَ الاْءِکْرامِ وَ أَسْئَلُهُ أَنْ یَتُوبَ عَلَیَّ تَوْبَةَ عَبْدٍ ذَلیلٍ خاضِعٍ فَقیرٍ بائِسٍ مِسْکینٍ مُسْتَکینٍ مُسْتَجیرٍ لا یَمْلِکُ لِنَفْسِه نَفْعاً وَ لا ضَرّاً وَ لا مَوْتاً وَ لا حَیاةً وَ لا نُشُوراً». [۵]
----------
[۵]: ۵ مصباح، شیخ طوسی، ص ۷۳، فصل فی سیاقة الصلوات... ؛ فلاح السائل، ص ۲۰۱، فصل الحادی و العشرون فی صلاة العصر.
📚مقباس المصابیح؛ص ۱۰۴
—————————————————-
به سند معتبر منقولست که: حضرت امیرالمومنین صلوات اللّه علیه بعد از نماز عصر این دعا خواندند:
«سُبْحانَ ذِی الطَّوْلِ وَ النِّعَمِ سُبْحانَ ذِی الْقُدْرَةِ وَ الاِْفْضالِ اَسْاَلُ اللّه َ الرِّضا بِقَضائِه وَ الْعَمَلَ بِطاعَتِه وَ الاِْنابَةَ اِلی اَمْرِه فَاِنَّهُ سَمیعُ الدُّعاءِ». [۱]
----------
[۱]: ۱ وقعة صفین، ص ۱۳۴، طریق الجیش إلی صفین... ؛ مستدرک الوسایل، ج ۵، ص ۱۲۱، باب نوادر....
📚مقباس المصابیح؛ص ۱۰۶
شیخ طوسی و سیّد و دیگران به اسانید معتبره از حضرت امام محمّد تقی علیه السلام
روایت کرده اند که: هر که بعد از نماز عصر ده نوبت سوره «إنّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدر» بخواند ثواب [۱] اعمال خلایق در آن روز به او کرامت فرماید. [۲]
----------
[۱]: ۱ ع: + مثل، و آ: مثل اعمال و در حاشیه آن: ثواب.
[۲]: ۲ مصباح، شیخ طوسی، ص ۷۳، فصل فی سیاقة الصلوات... ؛ فلاح السائل، ص ۱۹۹، فصل الحادی و العشرون فی صلاة العصر.
📚مقباس المصابیح؛ص ۱۰۴
صلوات فرستادن بر محمّد و آل محمّد علیهم السلام است، خصوصاً بعد از عصر روز جمعه؛ چنانچه در محاسن برقی به سند صحیح منقولست که: از حضرت صادق علیه السلام سؤال کردند که 👈"بهترین اعمال" چیست؟
✅ فرمودند که بعد از عصر صد مرتبه میگویی: «الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمّدٍ وَ آلِ مُحَمّدٍ» و آنچه زیاده گویی بهتر است. [۳]
❗️و به سندهای صحیح از آن حضرت منقولست که: هر که بعد از عصر روز جمعه هفت مرتبه بگوید:
«اَللّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ الأَوْصِیاءِ المَرْضیّینَ بِأَفْضَلِ صَلَواتِکَ وَ بارِکْ عَلَیْهِم بِأَفْضَلِ بَرَکاتِکَ وَالسَّلامُ عَلَیْهِ وَ عَلَیْهِمْ وَ عَلی أَرْواحِهِمْ وَ أَجْسادِهِمْ وَ رَحْمَةُ اللّه ِ وَ بَرَکاتُهُ»
حق تعالی در آن روز مانند ثواب جنّ و انس به او کرامت فرماید. [۴]
و از بعضی روایات معلوم میشود که یک مرتبه نیز کافیست. [۵]
----------
[۳]: ۳ محاسن، ج ۱، ص ۵۹، باب ثواب العمل یوم الجمعه... ؛ وسایل الشیعه، ج ۷، ص ۳۹۹، باب ما یستحب أن یقرأ....
[۴]: ۴ مصباح، شیخ کفعمی، ص ۴۲۲، فصل الثامن والثلاثون فی فضل یوم....
[۵]: ۵ وسایل الشیعه، ج ۷، ص ۴۰۰، باب ما یستحب أن یقرأ... ؛ بحارالأنوار، ج ۸۳، ص ۷۹، باب ۴۰، تعقیب العصر المختص بها....
📚مقباس المصابیح؛ص۱۰۵
به اسانید صحیحه از حضرت صادق علیه السلام منقول است که: هر که بعد از نماز صبح یا نماز مغرب پیش از آن که سخن بگوید هفت مرتبه بگوید:
«بِسْمِ اللّه ِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إِلاّ بِاللّه ِ الْعَلیِّ الْعَظیمِ»
حق تعالی دفع کند از او هفتاد نوع از انواع بلا را که آسان ترِ آنها خُره و پیسی باشد. [۱]
و ایضاً به سند صحیح از حضرت امام رضا علیه السلام منقولست که: هر که این ذکر را هفت مرتبه بعد از نماز صبح و نماز مغرب بخواند پیش از آن که پا را بگرداند و سخن بگوید هفتاد نوع بلا از او دور گردد [۲] که کمتر آنها خُره و پیسی و ضرر پادشاه جائر [۳] و شیطان کافر بوده باشد. [۴]
و در روایت دیگر: محفوظ گردد از دیوانگی و تسلّط جنّیان، و اگر نامش در دیوان اشقیا باشد خدا از آن دیوان نام او را محو کند [۱]، و در دیوان سعدا و نیکان ثبت نماید. [۲]
و در روایت دیگر از آن حضرت منقولست که: چون نماز شام کردی برمخیز، و سخن مگو تا صد مرتبه این ذکر را بخوانی تا خدا هفتاد نوع بلا از تو دور گرداند که کمتر آنها خُره و پیسی و شیطان و سلطان باشد. [۳]
و در روایت دیگر آن حضرت فرمود که: هر که این ذکر را سه مرتبه در صبح، و سه مرتبه در شام بگوید نترسد از شیطانی و نه پادشاهی و نه خُره و نه پیسی.
پس حضرت فرمود که: من صد مرتبه میگویم. [۴]
و در بعضی از روایات: ده مرتبه نیز وارد شده که هر روز بخواند. [۵]
----------
[۱]: ۱ وسایل الشیعه، ج ۶، ص ۴۸۰، باب نبذة مما یستحب... ؛ جامع الأخبار، ص ۵۵، فصل الخامس و العشرون فی التسبیح.
[۲]: ۲ آ: بلا را از او بگرداند.
[۳]: ۳ ع: جایر، و آ: جابر.
[۴]: ۴ فلاح السائل، ص ۲۳۰، فصل الثالث و العشرون فی... ؛ بحارالأنوار، ج ۸۳، ص ۹۷، باب ۴۱، تعقیب صلاة المغرب.
[۱]: ۱ ع: گرداند.
[۲]: ۲ کافی، ج ۲، ص ۵۳۱، باب القول عند الإصباح و الإمساء؛ وسایل الشیعه، ج ۶، ص ۴۷۸، باب نبذة مما یستحب....
[۳]: ۳ کافی، ج ۲، ص ۵۳۱، باب القول عند الإصباح والإمساء؛ وسایل الشیعه، ج ۶، ص ۴۷۹، باب نبذة مما یستحب....
[۴]: ۴ مستدرک الوسایل، ج ۵، ص ۳۸۴، باب نبذة مما یقال... ؛ محاسن، ج ۱، ص ۴۱، ثواب بسم اللّه الرحمن الرحیم.
[۵]: ۵ وسایل الشیعه، ج ۶، ص ۴۷۵، باب نبذة مما یستحب... ؛ بحارالأنوار، ج ۸۳، ص ۱۹، باب ۳۸، سائر ما یستحب عقیب کل صلاة. (البته بجای بسم اللّه الرحمن الرحیم، جمله سُبحان اللّه ِ الْعظیمِ و بِحمدهِ، آمده است).
📚مقباس المصابیح؛ص۱۱۵
کلینی به سند معتبر از حضرت صادق علیه السلام روایت کرده است که: هر که بعد از نماز مغرب سه مرتبه بگوید:
«اَلْحَمْدُللّه ِ الَّذی یَفْعَلُ ما یَشاءُ وَ لا یَفْعَلُ ما یَشاءُ غَیْرُهُ»
حق تعالی خیر بسیار به او کرامت فرماید. [۶]
----------
[۶]: ۶ کافی، ج ۲، ص ۵۴۵، باب الدعاء فی أدبار الصلوات... ؛ تهذیب الأحکام، ج ۲، î Äص ۱۱۵، باب کیفیة الصلاة و....
📚مقباس المصابیح؛ص ۱۱۶
کلینی و شیخ طوسی و دیگران به سند صحیح روایت کرده اند که: [۱] مردی به خدمت حضرت صادق علیه السلام عرض کرد که: درد چشم، بسیار میکشم. حضرت فرمود که: میخواهی تو را دعایی تعلیم کنم که نافع باشد برای دنیا و آخرت تو، و از آزار چشم امان یابی؟ گفت: بلی؛ فرمود که: بعد از نماز صبح و مغرب بگو:
«اَللّهُمَّ إِنّی أَسْئَلُکَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ عَلَیْکَ أَنْ تُصَلِّیَ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تَجْعَلَ النُّورَ فی بَصَری وَ الْبَصیرَةَ فی دینی وَ الْیَقینَ فی قَلْبی وَ الاْءِخْلاصَ فی عَمَلی وَ السَّلامَةَ فی نَفْسی وَ السَّعَةَ فی رِزْقی وَ الشُّکْرَ لَکَ أَبَداً ما أَبْقَیْتَنی». [۲]
----------
[۱]: ۱ ع: + روزی.
[۲]: ۲ کافی، ج ۲، ص ۵۴۹، باب الدعاء فی أدبار الصلوات... ؛ أمالی، شیخ طوسی، ص ۱۹۶، مجلس السابع....
📚مقباس المصابیح؛ص ۱۱۷
به سند صحیح از حضرت صادق علیه السلام روایت کرده اند که: هر که بعد از نماز صبح و نماز شام پیش از آن که پا بگرداند یا با احدی سخن بگوید این صلوات را یک مرتبه بخواند حق تعالی صد حاجت او را برآورد، هفتاد از حاجات آخرت، و سی از حاجات دنیا:
«إِنَّ الله وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَی النَّبیِّ یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِیماً الّلهمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ النَّبیِّ وَ عَلی ذُرِیَّتِه وَ عَلی اَهْلِ بَیْتِه». [۳]
و به روایت ابن بابویه: «اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ ذُرِیَّتِه». [۴]
----------
[۳]: ۳ فلاح السائل، ص ۲۳۰، فصل الثالث والعشرون... ؛ مستدرک الوسایل، ج ۵، ص ۱۰۰، باب نبذة مما یستحب....
[۴]: ۴ ثواب الاعمال، ص ۱۵۶، ثواب من قال... ؛ بحارالأنوار، ج ۸۳، ص ۹۵، باب ۴۱، تعقیب صلاة المغرب....
📚مقباس المصابیح؛ص ۱۱۷
کلینی به سند معتبر از حضرت صادق علیه السلام روایت کرده است که: هر که بعد از نماز صبح و نماز مغرب پیش از آن که زانوهای خود را تغییر دهد [۵] ده مرتبه این تهلیل را بخواند، خدا را ملاقات نکند احدی با عملی بهتر از عمل او، مگر کسی که مثل آنچه او کرده است بکند:
«لا اِلهَ اِلاَّ الله وَحدَهُ لا شَریکَ لَهُ لَهُ الْمُلْکُ وَ لَهُ الْحَمْدُ یُحیی وَ یُمیتُ وَ یُمیتُ وَ یُحیی وَ هُوَ حَیٌّ لا یَمُوتُ بِیَدِهِ الْخَیرُ وَ هُوَ عَلی کُلِّ شَیْ ءٍ قَدیرٌ». [۱]
----------
[۵]: ۵ آ: بگرداند.
[۱]: ۱ کافی، ج ۲، ص ۵۱۸، باب من قال: لا اله الاّ اللّه وحده... ؛ وسایل الشیعه، ج ۶، ص ۴۷۷، باب نبذة مما یستحب....
📚مقباس المصابیح؛ص ۱۱۷
سیّد بن طاوس به سند صحیح از امام محمّد باقر علیه السلام روایت کرده است که: هر که بعد از نماز مغرب و نماز بامداد بگوید:
«سُبْحانَکَ لا إلهَ إِلاّ أَنْتَ اغْفِرْ لی ذُنُوبی کُلَّها جَمیعاً فَإِنَّهُ لا یَغْفِرُ الذُّنُوبَ کُلَّها جَمیعاً إلاّ أَنْتَ».
حق تعالی وحی کند به ملائکه که بنویسید برای بنده من آمرزش گناهان او را؛ برای آن که دانسته و اقرار دارد که گناهان را کسی به غیر از من نمی آمرزد. [۲]
----------
[۲]: ۲ فلاح السائل، ص ۲۳۱، فصل الثالث و العشرون... ؛ بحارالأنوار، ج ۸۳، ص ۹۸، باب ۴۱، تعقیب صلاة المغرب.
📚مقباس المصابیح؛ص۱۱۸
نصر بن مزاحم در کتاب صفّین روایت کرده است که: حضرت امیرالمؤمنین صلوات اللّه علیه بعد از نماز مغرب این دعا خواندند:
«اَلْحَمْدُ للّه ِ الَّذی یُولِجُ اللَّیْلَ فِی النَّهارِ وَ یُولِجُ النَّهارَ فِی اللَّیْلِ اَلْحَمْدُ للّه ِ کُلَّما وَقَبَ لَیْلٌ وَ غَسَقَ وَ الْحَمْدُ للّه ِ کُلَّما لاحَ نَجْمٌ وَ خَفَقَ». [۱]
----------
[۱]: ۱ وقعة صفّین، ص ۱۳۴، طریق الجیش إلی صفین؛ مستدرک الوسایل، ج ۵، ص ۹۸، باب نبذة مما یستحب....
📚مقباس المصابیح؛ص ۱۲۵
به سند معتبر از حضرت صادق علیه السلام منقولست که: بعد از نماز صبح و نماز شام ده مرتبه بگو:
«اَسْتَعیذُ بِاللّه ِ مِنَ الشَّیْطانِ الرَّجیمِ»
پس بگو:
«اُکْتُبا رَحِمَکُمَا اللّه ُ بِسْمِ اللّه ِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ أَمْسَیْتُ وَ أَصْبَحْتُ بِاللّه ِ مُوءْمِناً عَلی دینِ مُحَمَّدٍ صلی الله علیه و آله وَ سُنَّتِه وَ عَلی دینِ عَلیٍّ علیه السلام وَ سُنَّتِه وَ عَلی دینِ فاطِمَةَ علیهاالسلام وَ سُنَّتِها وَ عَلی دینِ الاْءَوْصِیاءِ صَلَواتُ اللّه ِ عَلَیْهِمْ وَ سُنَّتِهِمْ آمَنْتُ بِسِرِّهِمْ وَ عَلاْنِیَتِهِمْ وَ بِغَیْبِهِمْ وَ شَهادَتِهِمْ وَأَسْتَعیذُ بِاللّه ِ فی لَیْلَتی هذِه وَ یَوْمی هذا مِمَّا اسْتَعاذَ مِنْهُ مُحَمَّدٌ وَ عَلیٌّ وَ فاطِمَةُ و الاْءَوْصِیاءُ صَلَّی اللّه ُ عَلَیْهِمْ وَ أَرْغَبُ إِلَی اللّه ِ فیما رَغِبُوا فیهِ وَ لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إِلاّ بِاللّهِ». [۲]
----------
[۲]: ۲ مستدرک الوسایل، ج ۵، ص ۹۹، باب نبذة مما یستحب... ؛ فلاح السائل، ص ۲۲۹، فصل الثالث و العشرون....
📚مقباس المصابیح؛ص ۱۲۵
کفعمی رحمه الله روایت کرده است که: مردی به حضرت رسول صلی الله علیه و آله شکایت کرد از تنگدستی و پریشانی و بیماری؛ حضرت فرمود که: هر صبح و شام ده مرتبه این دعا بخوان. او سه روز بر این دعا مداومت کرد، حال او به صحّت و توانگری و رفاهیّت برگشت. [۲]
و شیخ طوسی و دیگران در تعقیب نماز صبح ذکر کرده اند؛ و دعا اینست [۳]:
«لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إِلاّ بِاللّه ِ تَوَکَّلْتُ عَلَی الْحَیِّ الَّذی لا یَمُوتُ وَ الْحَمْدُ للّه ِ الَّذی لَمْ یَتَّخِذْ وَلَداً وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ شَرِیکٌ فِی الْمُلْکِ وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ وَلِیٌّ مِنَ الذُّلِّ وَ کَبِّرْهُ تَکْبِیراً». [۴]
----------
[۲]: ۲ جامع الأخبار، ص ۱۱۱، فصل السابع و الستون فی الفقراء.
[۳]: ۳ ع: و دعا اینست:.
[۴]: ۴ مصباح، شیخ طوسی، ص ۲۰۸، صلاة الصبح؛ بلدالأمین، ص ۵۱، ما یدعی به بعد صلاة الفجر.
📚مقباس المصابیح؛ص ۱۵۴
دعاى مخزون هنگام صبح و شام جهت حفظ
✔️از حضرت صادق عليه السلام منقول است كه به داود رِقّى فرمودند ترك مكن اين دعا را سه مرتبه در وقت صبح و سه مرتبه در وقت شام
اَللّهُمَّ اجْعَلنى فى دِرْعِكَ الْحَصينَةِ الّتى تَجْعَلُ فيها مَنْ تُريدُ
(خدايا قرار ده مرا در زره محكمت كه قرار دهى در آن هر كه را خواهى)
📚 الكافي ج 2ص534
ابن طاووس از عبید بن زراره روایت کرده است که: مردی به خدمت حضرت صادق علیه السلام آمد و از تنگدستی شکایت کرد، و گفت: هر چند در طلب روزی به شهرها میگردم تنگی معیشتِ من زیاده میگردد.
حضرت فرمود که: چون از نماز خفتن فارغ شوی، 👈 "با تأنّی" 👉 این دعا را بخوان.
راوی گفت: بعد از اندک مدّتی حال آن مرد نیکو شد، و مال بسیار به هم رسانید. و دعا این است:
«اَللّهُمَّ إِنَّهُ لَیْسَ لی عِلْمٌ بِمَوْضِعِ رِزْقی وَ إِنَّما أنا أَطْلُبُهُ بِخَطَراتٍ تَخْطُرُ عَلی قَلْبی فَأَجُولُ فی طَلَبِهِ الْبُلْدانَ وَ أَ نَا فیما أَ نَا طالِبٌ کَالْحِیرانِ لا أَدْری أَفی سَهْلٍ هُوَ أَمْ فی جَبَلٍ أَمْ فی أَرْضٍ أَمْ فی سَماءٍ أَمْ فی بَرٍّ أَمْ فی بَحْرٍ وَ عَلی یَدَیْ مَنْ وَ مِنْ قِبَلِ مَنْ وَ قَدْ عَلِمْتُ أَنَّ عِلْمَهُ عِنْدَکَ وَ أَسْبابَهُ بِیَدِکَ وَ أَنْتَ الَّذی تَقْسِمُهُ بِلُطْفِکَ وَ تُسَبِّبُهُ بِرَحْمَتِکَ اَللّهُمَّ فَصَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِه وَ اجْعَلْ یا رَبِّ رِزْقَکَ لی واسِعاً وَ مَطْلَبَهُ سَهْلاً وَ مَأْخَذَهُ قَریباً وَ لا تُعَنِّنی بِطَلَبِ ما لَمْ تُقَدِّرْ لی فیهِ رِزْقاً فَإِنَّکَ غَنیٌّ عَنْ عَذابی وَ أَ نَا فَقیرٌ إِلی رَحْمَتِکَ فَصَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِه وَ جُدْ عَلی عَبْدِکَ بِفَضْلِکَ إِنَّکَ ذُو فَضْلٍ عَظیمٍ». [۱]
----------
[۱]: ۱ فلاح السائل، ص ۲۵۶، فصل السادس والعشرون... ؛ مصباح، شیخ کفعمی، ص ۱۶۸، فصل العشرون فی أدعیة الأرزاق.
📚مقباس المصابیح؛ص ۱۳۴
کلینی به سند معتبر از اهل بیت علیهم السلام روایت کرده است که: بعد از نماز خفتن این دعا را باید خواند. و دیگران این دعا را بعد از نماز شام ذکر کرده اند:
«اَللّهُمَّ بِیَدِکَ مَقادیرُ اللَّیْلِ وَ مَقادیرُ النَّهارِ وَ مَقادیرُ الدُّنْیا وَ الاْآخِرَةِ وَ مَقادیرُ الْمَوْتِ وَ الْحَیاةِ وَ مَقادیرُ الشَّمْسِ وَ الْقَمَرِ وَ مَقادیرُ النَّصْرِ وَ الْخِذْلانِ وَ مَقادیرُ الْغِنی وَ الْفَقْرِ اَللّهُمَّ بارِکْ لی فی دینی وَ دُنْیایَ وَ فی جَسَدی وَ أَهْلی ٢ [و مالى] وَ وُلْدی اَللّهُمَّ ادْرَأْ عَنّی فَسَقَةَ الْعَرَبِ وَ الْعَجَمِ وَ الْجِنِّ وَ الاْءِنْسِ وَ اجْعَلْ مُنْقَلَبی إِلی خَیْرٍ دائِمٍ وَ نَعیمٍ لا یَزُولُ». [۳]
----------
[۲]: ۲ ع: + وَ مالی.
[۳]: ۳ کافی، ج ۲، ص ۵۴۵، باب الدعاء فی ادبار الصلوات؛ وسایل الشیعه، ج ۶، ص ۴۸۴، باب نبذة مما یستحب....
📚مقباس المصابیح؛ص۱۳۴
جعفر بن احمد قمی در کتاب مسلسلات از حضرت امیرالمؤمنین صلوات اللّه علیه روایت کرده است که حضرت رسول صلی الله علیه و آله فرمود که: آیة الکرسی را به من عطا کردند از گنجی در زیر عرش، و به هیچ پیغمبری پیش از من داده نشده.
پس حضرت امیر علیه السلام فرمود که: هر شب سه مرتبه این آیه شریفه را میخوانم اوّل: بعد از نماز خفتن پیش از نماز وتیره، دویّم: در هنگام خوابیدن، سیّم: پیش از نماز وتر در سحر.
پس حضرت فرمود که: تا از حضرت رسول صلی الله علیه و آله این حدیث را شنیدم، هیچ شب خواندن این آیه کریمه را در این سه وقت ترک نکردم. [۳]
----------
[۳]: ۳ أمالی، شیخ طوسی، ص ۵۰۸، مجلس الثامن عشر فیه من الأخبار؛ بحارالأنوار، ج ۸۳، ص ۱۲۵، باب ۴۲، تعقیب صلاة العشاء.
📚مقباس المصابیح؛ص ۱۳۷