eitaa logo
شنبه های فقهی
615 دنبال‌کننده
464 عکس
5 ویدیو
188 فایل
مجالی کم موونه برای بحث و گعده های علمی زمان : شنبه هر هفته از اذان ظهر به مدت ۲ ساعت محمد مهدی مقیسه راه ارتباطی جهت هماهنگی برای ارائه مقالات در جلسه شنبه های فقهی @mmmoghiseh
مشاهده در ایتا
دانلود
فایل صوت ایراد محقق محترم و نقد دوستان در پیوست تقدیم میشود
اللهم صل علی البتول الطاهره جلسه این هفته (۲۶ بهمن ماه) به علت ولادت باسعادت حضرت زهرا سلام الله علیها و تعطیلی دروس سطوح عالی برگزار نمیشود
با سلام و عرض ادب محضر فضلای گرامی محقق ارجمند این هفته متولد سال ۱۳۶۳ و ورودی سال ۱۳۷۷ حوزه علمیه قم است و در سال ۱۳۸۵ وارد درس خارج شده و از محضر حضرت آیت الله شبیری زنجانی و حضرت استاد قائنی تلمذ فقه کرده و خارج اصول را از محضر حضرت استاد قائنی بهره برده است و در این سالها به تدربس اصول فقه مرحوم مظفر، رسائل، کفایه، مکاسب (کتاب بیع) اشتغال داشته است.
فایل چکیده بحث ایشان به علت مشغله فراوان مقرر ارجمند به دست ما نرسید لکن لینک کتاب ایشان تقدیم فضلای گرامی میشود
فهرست اجمالی کتاب برای استفاده دوستان تقدیم میشود : بخش اول: مفاهیم و کلیات بخش دوم: ادله قاعده فصل اول: اجماع فصل دوم: روایات بخش سوم: گستردگی قاعده فصل اول: لایبطل دم امرئ مسلم علت حکم است یا حکمت؟ فصل دوم: آیا قاعده مختص به مسلمان است؟ فصل سوم: آیا قاعده مختص به قتل است؟ فصل چهارم: موارد استثناء شده از قاعده اول: مواردی که قتل به کسی مستند نباشد و موارد اتلاف دوم: قتل خطایی مسلمان در دار الحرب سوم: قتل مسلمانی که کفار از او به عنوان سپر استفاده کرده‌اند. بخش چهارم: مسئولیت بیت المال و دولت در قبال این قاعده فصل اول: چگونگی مسئولیت بیت المال فصل دوم: قاعده حکمی‌وضعی است یا تکلیفی؟ بخش پنجم: فروعات فقهی فصل اول: فروعات منصوص 1. جنون قاتل 2. قتل خطایی توسط عبد مدبر 3. قتل خطایی عبد مکاتب 4. مقتولی که قاتلش مشخص نیست 5. مقتول در ازدحام مردم 6. قسامه 7. قتل خطا 8. فرار قاتل عمد 9. پذیرش شهادت زنان در قتل 10. کشته شدن یکی از هم نشینان 11. پیدا شدن مقتول در قبیله 12. پیدا شدن مقتول در جلوی منزل کسی 13. مقتولی که در شهری به صورت تکه تکه پیدا می‌شود فصل دوم: فروعات غیر منصوص 1. اگر پدری پسرش را بکشد 2. اگر فردی دو نفر را بکشد 4. اگر مرتد فطری کسی را بکشد 5. اعسار از پرداخت دیه
با سلام و عرض ادب محضر فضلای گرامی الحمدلله جلسه سی ام برقرارشد محقق ارجمند در ابتدا ادله اثبات قاعدۀ (لایبطل دم امری مسلم) مطرح کردند و دلیل اجماع و روایات را پیش کشیدند. در بحث روایات 27 روایت را سندا و دلالتا مورد بررسی قرار دادند و ادعای تضافر در این قاعدۀ را در آنها کردند. سپس وارد در ثمرات مترتبه بر این قاعده شدند و آن را به دوقسم منصوص و مستحدث تقسیم کردند . و در نهایت اشاره به قاعده عامۀ (لایبطل حق امری مسلم) کردند و آن را وسیع تر از قاعده اول برشمردند و آثار متعددی را بر آن مترتب دانستند که مجال جلسه برای توضیح قاعده دوم وافی نبود . جلسه نقد دوستان به علت طولانی شدن جلسه تقریب حجت الاسلام اسکندری برگزار نشد لکن سوالاتی در تتمه فایل نظریه پرداز گرامی مطرح شد که تقدیم میشود .
السلام علیک یا جعفر بن محمد الصادق به مناسبت سالروز شهادت ریس مذهب حضرت صادق علیه السلام مجلس عزاداری (ویژه آقایان) برقرار میباشد. زمان : روز چهارشنبه ۲۸ خردادماه ۹۹ ساعت ۷ صبح الی ۸:۳۰ مکان : خیابان معلم شرقی کوچه ۱۱ (بیت امام ره) فرعی شماره ۵ پلاک ۸۳
‏عکس از maaher64@gmail.com
با سلام و عرض ارادت محضر دوستان گرامی نظر به فرمایش بعض دوستان مبنی بر تغییر ساعت جلسات شنبه های فقهی برای شرکت حداکثری و استفاده حضوری از مباحث بر آن شدیم تا دو پیشنهاد مطرح شده برای جلسات را عرض کنیم و از دوستان حاضر در گروه نظر بگیریم تا جلسات امسال را بر منوال آن برنامه ریزی کنیم.
پیشنهاد اول : جلسات از ساعت ۱۰ (به وقت مهر) تا اذان ظهر برنامه ریزی شود پیشنهاد دوم : جلسات از ساعت ۱۱ (به وقت مهر) آغاز شود و بعد از اقامه نماز ظهر و عصر ادامه جلسه تا ساعت ۱۳ ادامه پیدا کند.
دوستان لطف کنند و بر بنده منت بگذارند و نظر شریفشان را درباره زمان برگزاری جلسه اعلام بفرمایند. پیشاپیش از بذل محبتتان سپاسگذارم
برای اعلام نظرات لطفا به خصوصی بنده (مقیسه) پیام بدهید
با سلام و ارادت خدمت حضرات اساتید و فضلاء گرامی به فضل الهی و در ظل عنایات حضرت بقیه الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه و ارواحنا له الفداء ، جلسات شنبه های فقهی را در آخرین سال تحصیلی از قرن حاضر پی میگیریم. اميدواریم مورد توجه و عنایت خاصه حضرت قرار گرفته و اسباب پیشرفت و تعالی علمی برای یکایک اعزه فراهم گردد.
در نظرسنجی انجام شده از عزیزان در مورد ساعت برگزاری جلسات ، طرحهای پیشنهادی مورد رغبت بزرگواران قرار نگرفت لذا جلسات را به منوال سابق یعنی از اذان ظهر شنبه ها به مدت دوساعت پی خواهیم گرفت.