#اینگونه_بود ...
کوتاهنوشتهای از سیره و سبک زندگانی آیتالله بهجت قدسسره:
ایشان هر سال سر راه مشهد، به زیارت حضرت عبدالعظیم علیهالسلام میآمد.
برای استراحت و گرفتن وضو به خانۀ ما میآمدند؛
رسمشان این بود که برای همه اهل خانه هدیهای بیاورند.
یک سال نمیدانم چه شد که نماز ظهر و عصر را در حرم نخواندند. گفتند: در منزل نماز جماعت میخوانند.
وضو گرفتیم و پشت سر ایشان ایستادیم.
آقا شروع به نماز کرد، با آن حال همیشگیاش.
حین نماز، صدای قناریهایی که در خانه داشتیم، بلند شد،
اما از همیشه قشنگتر!
آنقدر زیبا که حضور قلبم در نماز را گرفت.
نماز که تمام شد، به کسی چیزی نگفتم.
با خودم گفتم: «شاید خیالات باشد؛
اگر هم خیالات نباشد، باز هم اتفاق مهمی نیفتاده!
قناریاند دیگر، آواز خواندند، فقط این بار زیباتر.»
سال بعد هم ایشان نماز را در خانۀ ما اقامه کرد؛ و باز هم قناریها همان آواز را خواندند.
این ماجرا چند سال تکرار شد، تا بالأخره من جرئت پیدا کردم و جریان را با کسانی که در آن نماز بودند، در میان گذاشتم.
با تعجب دیدم آنها هم گفتند: «بله، ما هم میشنویم. اما ترجیح دادیم به کسی نگوییم»؛
حتی یکی از آنها میگفت: «حس میکردم قناریها همراه با ما، در حال نمازند.»
و من دوسه سال است که دلم برای نماز خواندن قناریها تنگ شده...
(این بهشت، آن بهشت، ص٧۶و٧٧؛ بر اساس خاطرۀ شیخ حسن منفرد)
برگرفته از کانال تلگرام مرکز نشر آثار آیتالله بهجت
t.me/bahjat_ir/1026
@shia12t
🔹اولیا الهی حیات و ممات ندارند.
به گزارش فارس، آیت الله حسن منفرد از همدورهایهای آیت الله بهجت در سومین مراسم سالگرد عروج ملکوتی آیت الله بهجت با عنوان همایش «بهجت عرفا، وارث انبیا» با بیان اینکه افرادی مانند آیت الله بهجت حیات و ممات ندارند، اظهار داشت:
به طور کلی کسانی که حرکت به سوی ذات مقدس احدیت میکنند، دارای کمالات معنوی و واقعیاتی میشوند که از همان ابتدا یک مکاشفاتی مربوط به عالم طبع و ماده دارند -مکاشفات مادیه و طبیعیه- بعد از این مرحله که شرطش این است که باید موحد و مؤمن باشد، مکاشفاتی است که برای سالک بعد از عبور از عالم طبع و ماده رخ میدهد.
وی افزود: باید سالک الی الله قدرت داشته باشد، به همین خاطر از عالم طبع و ماده بیرون میاید و ورود به عالم مثال پیدا میکند، وقتی که در عالم مثال ورودش حاصل شد، آن وقت مکاشفاتی دارد که آن مکاشفات را علمای اخلاق، علمای حکمت فلاسفه نامش را مشاهدات قلبیه گذاشتند.
آیت الله منفرد با اشاره به اینکه بعد از ورود به عالم مثال و خروج از عالم طبع و ماده در آنجا سالک بعضی از معانی جزئیه را بصورت تجسم میبیند، ابراز داشت: مانند خواب، چطور در خواب انسان صور افراد صور اشیاء را میبیند و درک میکند مسافرتهایش حرکتهایش پروازهایش، آن وقت همین معانی جزئیه را و درک صور جزئیه را سالک در بیداری میبیند، لذا بعد از این سومین مکاشفاتی است که برای سالک دست میدهد و عالم طبع و ماده، عالم مثال را پشت سر گذاشت، به مرحله بالاتری وارد میشود به نام عالم روح و عقل.
وی ادامه داد: در عالم روح و عقل آنچه را که مشاهده میکند که بزرگان نامش را گذاشتند، مشاهدات روحیه که به وسیله قدرت روح و سیطره او در عالم برایش حاصل میشود، روح قوی و تسلط پیدا میکند و بسیاری از حقائق را مانند احاطه بر خواطر، افکار، طیالارض و طی در هوا و عبور از آتش، اطلاع از آینده، تصرف در نفوس به مرض یا صحت، تصرف در افکار عامه تمام اینها برایش حاصل میشود.
این همدورهای آیت الله بهجت با بیان اینکه طی این مراحل برای عارف کامل و انسان کامل اصلاً ارزشی ندارد و اصلاً برای انسان کامل هدف نیست، اذعان داشت: حالا در همین زمینه بنده خودم با مشاهداتی که داشتم با چشم خودم دیدم، چه حرکتهایی که حضرت آیت الله بهجت تصرف میکردند در نفوس و کارهای بسیار عجیبی را انجام میدادند، نمونههایی از آنها را هم خودم دیدم، اما آیة الله بهجت مافوق اینها بود.
آیت الله منفرد با بیان اینکه آیتالله بهجت، این عارف عامل کامل مانند اساتیدشان بزرگوارهای دیگر مصداق کلام امیرالمؤمنین هستند، اظهار داشت: امیرالمؤمنین علیهالسلام درباره «رجال لاتنهی تجارة ولا بیع عن ذکرالله» یک خطبهای دارد که در آن خطبه میفرماید «ناجاهم فی فکرهم وکلمهم فی ذات عقولهم»، اینها در همان عالمی که ما بین مردم هستند، فکرشان مناجات با حق است، «وکلّمهم فی ذات عقولهم»، اینها در عالم لاهوت و اخلاص آنجا با ذات ربوبی حرف میزنند، در عین حال اینکه ما بین مردمند.
منبع
@shia12t
🔹حب دنیا و مقام هیچ گاه در وجود آیتالله بهجت راه نیافت.
به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین حسن منفرد در مراسم گرامیداشت یاد و خاطره آیت الله بهجت، شب گذشته با حضور اساتید و طلاب مدرسه علمیه حقانی قم برگزار شد ؛ با اشاره به آیه« يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنكُمْ وَالَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ» بیان داشت: مرحوم آیت الله بهجت در سایه توفیقات حضرت باری تعالی و با اقتدا به سنت رسول اکرم(ص) و ائمه اطهار علیهم السلام توانست درجات سیر و سلوک الی الله را طی کرده و به مقام فنا در محضرحضرت احدیت دست یابد.
استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه آیت الله بهجت از همان دوران کودکی در حصار عالم طبع و ماده نبود و عوالم ملک و ملکوت را مشاهده می کرد اظهار داشت: برائت کامل از هوای نفس ایشان را به این جایگاه رفیع رساند.
وی با تاکید بر این که مرحوم آیت الله بهجت بر ترک معاصی و عمل به واجبات به ویژه اهمیت به نماز سفارش فراوان می کرد گفت: ایشان نماز را لذیذترین و عزیزترین امر در عالم وجودی می دانست.
حجت الاسلام والمسلمین نظری منفردبا بیان اینکه، یک بهشت لقاء و یک جهنم فراق داریم نماز را همان لقاء جمال ذات اقدس احدیت دانست و گفت: نماز در صورتی که فارغ از هرگونه هوای نفس باشد می تواند بهشت لقاء را به دنبال داشته باشد.
استاد حوزه علمیه با بیان این که آیت الله بهجت در مدت 16 سالی که در نجف و کربلا بودند تمام مراحل و مراتب هفتگانه سیر و سلوک که شامل (مقام نفس ، قلب ، عقل ، روح ، سر، خفى و مقام اخفى ) می باشد را طی کردند و به مقامات عالی رسیدند اظهار داشت: سالک، پس از طی این مراحل جمال حق را مشاهده مى كند و ذات خودش را در حق فانى مى بيند و در مملکت وجودش حضرت حق تعالی حکومت می کند.
وی ادامه داد: حرکت تمام انسان ها از فکر به سوی قول و سپس به سوی عمل است که اگر این تصورات باطنیه ما نشات گرفته از عالم عقل و عالم ربوبی باشد، تمام حرکات ما الهی و رحمانی خواهد شد.
حجت الاسلام والمسلمین حسن منفرد افزود: وقتی تمام حرکات ما الهی و رحمانی و خدایی شود در مملکت وجود ما رحمان و جنود او حکومت می کند.
وی ادامه داد: اگر این تصورات و خواسته های قلبیه (حرکت فکری، قولی،عملی) نشات گرفته از غضب و شهوت باشد در مملکت وجود ما شیطان و جنود او حکومت خواهند کرد.
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به آیه « وَمَنْ يَعْشُ عَنْ ذِكْرِ الرَّحْمَنِ نُقَيِّضْ لَهُ شَيْطَاناً فَهُوَ لَهُ قَرِينٌ» افزود: اگر این تصورات باطنیه بوی الهی نداشته باشد شیطان را با انسان قرین خواهدکرد.
حجت الاسلام والمسلمین حسن منفرد تصریح کرد: متاسفانه عدم شناخت عرفان و راه صحیح رسیدن به این مقام باعث تصرفات شیطانی در برخی افراد میشود که ناخودآگاه، تکلیف به خلاف شرع می کنند و دوباره باید از صفر شروع نمایند که در تاریخ از این نمونهها فراوان به چشم میخورد.
وی با بیان اینکه شیطان و جنود او انسان را تا قتل امام معصوم(ع) و واسطه فیض الهی پیش می برند اظهار داشت: با این وجود اگر سالک و موحد بتواند یک بعد الهی به حرکت خود دهد و از سنت حسنه پیامبر اکرم(ص) و قرآن کریم پیروی کند به مقامی می رسد که درجات و مقامات قرب الهی یکی پس از دیگری بر او روشن می گردد.
استاد حوزه علمیه قم، تنها راه رسیدن به عرفان ناب را رعایت طهارت دانست و گفت: تنها راه رسیدن به عرفان ناب که سرچشمه آن برگرفته از وجود نازنین ائمه (ع)، پیامبر اکرم(ص) و آنهم از خدای متعال میباشد تنها در رعایت طهارت است، اگر کسی به طهارت نفس روی نیاورد، به لقاء نمیرسد و عوالم معرفت را نمیتواند دریابد.
حجت الاسلام والمسلمین حسن منفرد با تصریح به این که نفسیت در وجود آیت الله العظمی بهجت به اندازه یک پر کاه وجود نداشت ادامه داد: ایشان، نمونه کامل رضوان الهی بود که حب دنیا و مقام، لحظه ای در ایشان راه نیافت و ایشان را متزلزل نکرد.
وی در پایان ضمن توصیه ای به طلاب بیان نمود: آن عالم فرزانه از شخصیت های برجستهای بودند که ابعاد مختلف علمی و معنوی در ایشان جمع بود که طلاب باید تلاش کنند با تاسی به چنین بزرگانی راه و منش ایشان را ادامه دهند.
منبع :
hawzahnews.com/x4Xb4
@shia12t
✍️مصاحبه ای شنیدنی با حاج اقای منفرد ، پیرامون خاطراتشان از مرحوم آیت الله بهجت
1️⃣قسمت اول :
❓توحید در عرصه زندگی فردی و اجتماعی ایت الله بهجت را و نمونه هایی از این نوع را برای ما بیان بفرمایید که نسل امروز بدانند که کسانی در آنچنان مقام و در آن مرتبت عالی خودشان چگونه زندگی را داشتند.
البته من که قابل نیستم بگویم، اما من هفده سالم بود که قم مشرّف شدم بعد خوب به برکت دوست بزرگوارم و استادم آیةالله آقاشیخ حسن آقای پهلوانی برادر آقاشیخ علی آقای سعادت پرور پهلوانی، بعد اوصاف حضرت آیة الله العظمی بهجت را شنیده بودم و این بزرگوار استاد خودم با مرحوم آقاشیخ جواد انصاری همدانی با آن آیت حق رفت و آمد داشت ولی خوب من وقتی که اوصاف آقای بهجت را شنیدم یک روز مترصّد بودم من چه جوری به ایشان راه پیدا کنم.
درس آیة الله العظمی بروجردی بود، بعد از درس من تصمیم گرفتم هرجوری شده خودم را به آقای بهجت برسانم، بعد از درس دنبال ایشان حرکت کردم آمدم گذرخان، از گذرخان هم یک مقداری آمدیم پایین تر، منزل ایشان به اصطلاح یک منزلی بود استیجاری بود مال یک سید بزرگواری بود یک منزل محقّر و حتی خیلی محقّر بود، من دنبال ایشان حرکت کردم با فاصله صد متر تقریباً، همین طور که حرکت کردم یک مرتبه دیدم آقا ایستادند وقتی که ایستادند از دور به من اشاره فرمودند بیا، همان جا من دیدم ایشان نیازی نیست که سرش را برگرداند پشت سرش را ببیند دیدم برای ایشان دیوار حاجب نیست. خدمتشان رفتم سلام کردم و بعد رفتیم منزل. بعد فرمودند که همین مقدار که حرکت کردی نصف راه را آمدی، نصف راه را هم باید با عمل بیایی و دستوراتی در این زمینه دادند که نصف راه را باید با عمل بیایی.
دیگر من مرتب دیگر جوری ایشان من را جذب به خودشان کردند من مدت ها حتی نماز مغرب و عشاء می رفتم منزلشان پشت سرشان نماز مغرب و عشاء می خواندم من بودم و خودشان قبل از اینکه تشریف بیاورند به مسجد، گاهی هم خوب قبل از نماز مغرب و عشاء حرکت می کردند به طرف صفائیه و آن موقع آنجاها بیابان بود من هم خدمتشان می رفتیم و همان جا در بیابان مثلاً پشت سرشان نماز می خواندم.
❓منظورشان از نصف راه روح جستجوگری حقیقت پیدا کردن استاد بود؟
بله همین که استاد را پیدا کردی و آمدی نصف راه را آمدی، نصف راه را هم باید با عمل بیایی، آن وقت این بزرگوار بسیار تأکید داشت می فرمودند دوستان راه خدا به آنچه که می دانند عمل کنند اگر عمل کردند خداوند نسبت به آن چیزهایی که علم ندارند دستشان را می گیرد توصیه شان این بود به آنچه که می دانند عمل کنند اگر عمل کردند نسبت به آن چیزهایی که علم ندارند خدا هدایتشان می کند دستشان را می گیرد راهنمایی است این توصیه ایشان بود و تأکید می کرد.
❓در بین فرمایشات حضرتعالی اسامی از اساتیدشان را ذکر کردید یعنی یک جا خود آیةالله بهجت بیان کرده بودند از اساتید، به غیر از آن اساتیدی که شما بیان کردید در حال مطالعه یا در حال عبادت...چون که در درس و بحث ها نوعاً...روش تربیتی و اخلاقی ایشان چگونه روشی بود؟
روش تربیتی و اخلاقی ایشان عملی بود، تأکید داشتند بسیار بر ترک گناه و عمل به واجبات و انجام دادن نوافل.
❓ظاهراً کمک هایی هم آیةالله بهجت به فقرا به مستمندان به بعضی از علمایی که حالا کم دست بودند اگر مطلبی دارید بفرمایید.
همین طور است که می فرمایید حداقل متجاوز از 20 نفر بودند که به دست من ماهیانه مرتب به این علما داده شده می شد مثل آقای بهلول، آقای بهلول چهارپنج سال اخیر عمرش زمین گیر بود و خانه بود و من مرتب از طرف ایشان می رفتم یک مقادیری را می دادم، مثل مرحوم سیبویه رضوان الله علیه یا آقای دیگری داشتیم از علمای نجف بود بزرگوار آقای حمیدی نزدیک 20 نفر بودند که من مرتب می رفتم حتی بعضی هایشان مثلاً شاید هم مثلاً زیاد هم با ایشان موافق نبودند ولی ایشان محبت و هدیه اش را داشت.
❓کسانی مثل مرحوم آقای دولابی و اینها هم با ایشان ارتباط داشتند یا نداشتند؟
البته مرحوم حاج اسماعیل دولابی که خوب در همین منزل مکرّر در مکرّر می آمد مثلاً صبح می آمد تا عصر من گاهی رفته بودم تهران کار داشتم عصر می آمدم می دیدم حاج اسماعیل دولابی هست، البته حاج اسماعیل دولابی رضوان الله علیه آنها باز نمی توانستند آنجوری که آیة الله العظمی بهجت هست آن روزها از ایشان استفاده کنند، حاج اسماعیل عزیز بود نور بود خوب بود اما خوب آن قدرت استفاده ای که باید بتوانند از مرحوم آیة الله العظمی بهجت ها یا مثلاً بروی بالاتر فرض کنید مثلاً استاد آقای بهجت آقاشیخ محمدحسین اصفهانی آنها نمی توانستند، آنها یک برنامه خاص خودشان را داشتند.
لذا یکی از شرائط مرحوم آیة الله العظمی آقای سیدعلی قاضی بزرگ این بود عرفان اول باید مجتهد بشود بعد بیاید این شرط را داشت، اول باید مجتهد باشد که بتواند در عالم توحید پرواز کند بعد بیاید در این زمینه، این بود.
@shia12t
✍️مصاحبه ای شنیدنی با حاج اقای منفرد ، پیرامون خاطراتشان از مرحوم آیت الله بهجت
2️⃣قسمت دوم :
آیةالله بهجت از وقتی که ساکن شدند کنار حرم حضرت معصومه هر صبح مقید بودند به زیارت می رفتند اینجا هم که تشریف آورده بودند می رفتند زیارت حضرت شاه عبدالعظیم، می خواهم عرض کنم ایشان با اینکه در مقام شهود بودند در مقامی بودند که معصوم را می دانستند همه جا اشراف دارند راز این رفتنش را در چه چیزی می خواهید تعبیر کنید.
حضرت آیة الله العظمی بهجت با اینکه خودش انسان کامل عارف واقعی بود برای انسان های عارف در عالم خلقت اعم از ذکور یا انس احترام بسیار بسیار قائل بود من جمله برای کریمه اهل بیت حضرت معصومه علیها السلام، سالیان سال با آن نهایت ضعف و نقاهت جسمی ای که داشتند بین الطلوعینشان باید در حرم حضرت معصومه باشد، و برای آقاسیدعبدالعظیم چون آقا سیدعبدالعظیم علاوه بر اینکه امامزاده است و یک شخصیت آقازادگی دارد یک عالم عارف کاملی بوده و معرفتش به ذات مقدس احدیت و مقام ولایت بسیار بسیار قوی بوده، آیة الله العظمی بهجت و بسیاری از بزرگان دیگر مقیّد بودند خدمت آقاسیدعبدالعظیم شرفیاب بشوند.
حتی یک بار که البته اینجا شاید در همین منزل آیة الله العظمی بهجت متجاوز از سی بار با اهل بیتشان تشریف آوردند و قدم روی چشم ما گذاشتند، آیة الله العظمی بهجت یک بار که مشرف شده بودند حرم، این فضلای مدرسه برهان درساً از ایشان خواستند که ایشان نصیحتی بفرمایند همانجا آیة الله العظمی بهجت چون اجازه نمی دادند کسی اینجا بیاید و می فرمودند نه کسی را خبر کن نه کسی اینجا بیاید، اینجا می آمدند بدون سر و صدا می رفتند نه از علما نه غیر علما هیچ کس اینجا نمی آمد.
همانجا در صحن که ایستادند ایشان فرمودند که الان که ما اینجا ایستادیم با خود حرم یا با آن ستون چقدر فاصله داریم با آن ستون حرم؟ اگر بخواهیم به ستون حرم برسیم باید به طرف پشت سر عقب سر حرکت نکنیم این فاصله را کمتر کنیم تا برویم برسیم به حرم، فرمودند ما با ذات مقدس احدیت الله الان یک فاصله ای داریم اگر ما بخواهیم این فاصله را کوتاه کنیم و قربمان را به خدا بیشتر کنیم باید به این فکر باشیم کارهایی که ما را به عقب می برد مبعِّد است انجام ندهیم و کارهایی که مقرِّب است آنها را انجام بدهیم.
در این زمینه چند جمله برای همان طلاب بزرگوار صحبت کردند ایشان بر سجده تأکید داشتند با توجه با تمرکز، حتی بکاء، می فرمودند که حتی شده چند قطره اشک یک قطره اشک در سجده تان انجام بدهید، برای حل مشکلات هم زیاد تأکید داشتند که بعضی ها از ایشان می خواستند بر نماز جعفرطیّار و حل مشکلاتشان مهمّاتشان اینها را تأکید داشتند.
علاوه برای تقرب به ذات مقدس احدیت و حتی تقرب به ائمه ایشان بسیار تأکید داشتند برای درس خواندن و ادبیات عرب، می فرمودند که این درس ادبیات عرب و درس خواندن برای رسیدن به دروس عالیه بسیار بسیار مهم است و تأکید می کردند که آقایان طلبه ها با عشق با محبت با توجه البته هم منظورشان از آن سجده نماز شب بود خلوت با خدا بود، منظورشان از آن چیزهایی که مبعّد را انجام ندهیم مقرّب را انجام بدهیم مراقبه محاسبه این چیزها بود که انسان خودش رقیب خودش باشد مراقبه داشته باشد محاسبه داشته باشد خودش حسیب خودش باشد اینها را داشته باشد و خلوت با خدا داشته باشد، دیگر سایر صفات را که خیلی ایشان تأکید داشتند برای آن کسانی که اولین مرحله می خواهند وارد بشوند راه خدا را طی کنند سالک الی الله باشند تأکید داشتند بسیار بر ترک محرّمات و عمل به واجبات و به عبادات هم زیاد اهمیت می دادند.
حتی من یادم است یک موقعی فرمودند که یک شب در حرم آقاامیرالمؤمنین ماه مبارک رمضان، چون شبها ماه مبارک رمضان آنجا مقیّد بود مشرّف شود حرم آقاامیرالمؤمنین، گفت نگاه کردم دیدم متجاوز از هفتاد نفر مانند آقاشیخ محمدحسین کمپانی غروی استادشان در نماز وتر در حال قنوت دارند دعای ابوحمزه ثمالی را از اول تا آخر ایستاده می خوانند و قرائت می کنند.
باز این جمله را من بلاواسطه نقل می کنم می فرمودند که بعضی ها درباره این بزرگان همان مانند آقاشیخ محمدحسین ها که در نجف بودند بعضی از آقایان علما فضلا می گفتند که اینها که این قدر عبادت می کنند پس کی به درس و بحث مشغولند، بعضی های دیگر عکس می گفتند می گفتند اینها که اینهمه مقامات علمی دارند به درس و بحث توجه دارند کی به عبادتشان می رسند.
می فرمودند اینها جمع کرده بودند مابین هم دنیا هم عقبی، هم درس و بحث هم تقرب به ذات مقدس احدیت همان عوالمی که خدا برای انسان های کامل خلق فرموده که آخرین عالمش هم توحید مطلق و رسیدن به الله بقاء فی الله.
@shia12t
✍️مصاحبه ای شنیدنی با حاج اقای منفرد ، پیرامون خاطراتشان از مرحوم آیت الله بهجت
3️⃣قسمت سوم :
❓چند تا سؤال در حوزه خصوصی می خواستم از خدمتتان بپرسم هر کدامشان را صلاح دانستید بفرمایید، از آنجایی که مرحوم آیةالله بهجت همین منزل می آمدند وقتی مشهد مشرف می شدند، به شاه عبدالعظیم در رابطه با نوع غذا خوردنشان نوع بلند شدنشان نوع شکرگزاری ایشان، یقیناً همه اش آموزنده است اما بعنوان الگوگیری نسل امروز از ایشان که چگونه با سفره برخورد می کردند چگونه بلند می شدند چگونه خدمت حضرت عبدالعظیم می رسیدند اگر این خاطراتی دارید بفرمایید.
من آنچه که بخاطرم می آید از تشریف فرمایی شان در اینجا و من در خدمتشان بودم و البته ما به روی علاقه و محبتی که به محضر این انسان کامل داشتیم غذا و اینها همین جور فراهم می کردیم اما من می دیدم که غذای یک وعده ما غذای یک هفته ایشان است اصلاً تعجب می کردم خود من تعجب می کردم، حاضر می کردیم ولی خوب ایشان میل نمی فرمودند.
و جوری بود که این بزرگواران معلوم بود که این قوتشان قدرتشان از عالم دیگر است از این عالم طبع و ماده نیست، بسیار بسیار کم غذا و قناعت بر کم می کردند، دائم الجوع بودند روزه نبودند ولی واقعاً دائم الجوع بودند.
وقتی تشریف می آوردند اینجا یک استراحت مختصری می کردند بعد همه اش هم همّشان سعی شان این بود که کسی با ایشان نباشد، جوری بروند که اصلاً شناخته نشوند به هیچ وجه، نه مردم نه آقایان اهل علم، بعد می رفتند خدمت حضرت ما هم از دور دنبالشان حرکت می کردیم می رفتیم مشرف می شدند و مقید بودند به این امامزاده ها توسل پیدا کنند حتی مثلاً من می دیدم این انسان کامل دستش را می مالید هم به ضریح و همان پایین ضریح فرض کنید مثلاً گردی غباری چیزی باشد بعد به چشم های مبارکشان می کشیدند.
بعد حتی مقید بودند یک پولی در حرم بیاندازند ولو جزئی، مقید بودند هم پول انداختن در حرم و هم مقید بودند این سه امامزاده بزرگوار که اینجا بودند آقاسیدعبدالعظیم آقا حمزه ابن امام موسی کاظم آقا طاهر بن امام زین العابدین که از فرزندان حضرت سجاد است این بزرگوار هر سه مقید بودند بروند و مشرف می شدند و مقید بودند یک مقداری که پای ضریح می ایستادند علاوه بر بوسیدن، دست می مالیدند به ضریح حتی آن پایین ضریح اگر گرد و غباری باشد به چشم های مبارکشان بکشند.
بعد به این امامزاده ها هم اکتفا نمی کردند چون مرحوم شاه آبادی بزرگ استاد امام اینجا قبرشان است و همچنین بزرگان دیگر از علمای بزرگ اینجا قبرشان هست مقید بودند می رفتند سر قبر یکی یکی اینها فاتحه می خواندند بعد آن وقت می آمدند.
❓عذر می خواهم باز هم می خواهم وارد یک جایگاه خصوصی بشوم. .. حضرتعالی صلاح دانستید جواب بدهید، شده بود که آیةالله بهجت در یک مقطعی مثلاً بخواهد برود فرض کنید کاری شما را خطاب قرار داده باشند یا بخاطر کاری دستورالعمل. .. آن مواردی که قابل گفتن هست.
بله همین جور سربسته می گویم بعضی از مواقع بود خوب من می آمدم تهران خوب خطا داشتم، بعد می رفتم قم ایشان به من خطا را تذکر می داد، اول به کنایه بعد یکدفعه فرمودند ما بعضی ها را به کنایه که می گوییم حالیشان نمی شود یک خورده پرده برمی داریم، این طور بود بله.
نسبت به همه که اینگونه نبود.
نه نسبت به همه اینگونه نبود البته این لفظ خودشان است که بعضی ها را که به کنایه می گوییم توجه نمی کنند مجبور می شویم یک خورده صریح تر بگوییم.
❓اگر به عنوان آخرین کلام مطلب خاصی را دارید بیان بفرمایید.
نه تنها آیة الله العظمی بهجت زنده هستند کل این اولیاء زنده هستند، کل این عزیزان زنده هستند اینها برایشان حیات و ممات مطرح نیست، ما هستیم که درک نمی کنیم حیات آنها را، حتی در زنده بودنشان هم درک نمی کنیم حیاتشان را.
❓من گاهی یک سؤالی از بزرگان دارم حالا از حضرتعالی هم می پرسم که آیا آیةالله بهجت آن سیره و سلوک زندگی شان که کاملاً زاهدانه بود و آنگونه بود همین را هم تجویز می کردند برای شاگردان و یا مریدانشان و یا عامه مردم یا نگاه می کردند ببینند بر اساس قابلیت طرف.
نه این بر اساس قابلیت اشخاص است، آخر می گوید
تو که ناخوانده ای علم سماوات
تو که نابرده ای ره در خرابات
تو که سود و زیان خود ندانی
به یاران کی رسی هیهات هیهات
بعضی ها هستند که نمی توانند پرواز کنند غیر از همین آب و علف چیز دیگری نمی فهمند
خفتگان را خبر از زمزمه مرغ سحر
حیوان را خبر از عالم انسانی نیست
اینها مخصوص یک عده افراد خاص است
زاهد تو و این ربّ ارنی این چه تمناست
با دیده خودبین نتوان دید خدا را
هرگز نبری راه به سرمنزل الله
تا مرحله پیما نشوی وادی لا را
در حضرت جانان سخن از خویش نگویید
قدری نبود در بر خورشید سحا را
از درد منالید که مردان ره عشق
با درد بسازند و نخواهند دوا را
@shia12t
✍️مصاحبه ای شنیدنی با حاج اقای منفرد ، پیرامون خاطراتشان از مرحوم آیت الله بهجت
4️⃣قسمت چهارم :
❓اینکه کتوم بودن مرحوم آیة الله العظمی بهجت برنمی گردد به این مسأله که مردم به آن چیزهایی که می دانند عمل نمی کنند یا نه...؟
کتوم بودن ایشان مربوط می شود به همان عالم اخلاص عالم لاهوتی که آنجا پرواز می کرده و ما می دیدیم سیره ائمه هم همین بوده، ائمه آنچه را که پرواز داشتند اتصال به ذات ربوبی داشتند نمی آمدند برای مردم بگویند، به اندازه عقل و فهم و شعور مردم برایشان بیان می کردند و طالب ها را نگاه می کردند عاشق ها را نگاه می کردند محب ها را نگاه می کردند، مثلاً پیغمبر اکرم، اویس در یمن است می فرماید اویس بوی خدا می دهد، نه او پیغمبر را دیده نه پیغمبر او را دیده، ملاک آن درک حقیقت هستی است درک خود پیغمبر اکرم است درک این علمای بزرگوار است که انسان اگر درک کرد عمل کرد خداوند نسبت به آن چیزهایی که نمی دانند هادی شان هست و دستشان را می گیرد.
کتوم بودن آیة الله العظمی بهجت مربوط می شود هم یک بُعدش به مردم باید شایستگی و قابلیت داشته باشند که اینها بیان کنند حقایق را، خوب درباره اباذر ما روایت داریم که اباذر اگر آنچه را که در قلب سلمان می دانست لقتله وکفارّه سلمان را می کشت تکفیر می کرد.
این نیست که آنچه را سلمان به آن رسیده بیاید برای اباذر و مادون خودش بیان بکند این نیست، خود حضرت امام رضوان الله علیه خوب تفسیر سوره حمد را که شروع کرد داشت یک حقائقی را بیان می کرد ولی دید ظرفیت نیست و یک مقداری ادامه می داد شاید مثلاً بعضی از این افراد جاهل نادان نتوانند تحمل کنند حرف هایی بزنند، این طور است.
حالا کتوم بودن حضرت آیة الله العظمی بهجت هم همین طور است این هم یک قسمتش مربوط می شود به مردم، یک قسمتش مربوط می شود که به خود آن عزیزان که آنچه را که پرواز می کنند اگر بخواهند برای دیگران بگویند دیگران ظرفیت ندارند حتی خود انبیائش هم ظرفیت نداشتند لوانزلنا هذا القرآن علی جبلٍ لرأیته خاشعاً متصدعاً من خشیة الله، خود انبیاء هم اگر ذات مقدس احدیت برایشان می خواست تجلی کند گفتم آنها هم بعضی هایشان ظرفیت نداشتند این جور است کتوم بودن جزء برنامه اسرار هستی و عالم خلقت است.
❓به نظر شما آقای بهجت گمنام و با اسرار خیلی مکتوم رفتند؟
بله.
❓آن وقت جامعه ما ایشان را شناخت یا نشناخت؟
نشناخت، یک عده قلیلی شناختند مثل آیةالله مصباح یزدی ها، کم خیلی کم ایشان را شناختند والا اینها ناشناخته شده رفتند.
خاطرات من از آیة الله العظمی بهجت بسیار زیاد دارم همان آمدنشان به اینجا این قدر ایشان احاطه داشت بر همه چیز ما، اولادهای من را ذکور و اناس اسمشان را ایشان گذاشت و آن طرز ورودشان، نشستنشان، غذا خوردنشان تمام توحید بود من اوله الی آخره، آن وقت اگر آدم بخواهد بگوید با ده دقیقه نیم ساعت یک ساعت تمام نمی شود. این باید خودشان عنایت کنند به قول یکی از دوستان می گفت شما بنویس اصرار می کرد یک جزوه ای کتابی بنویس، بعداً هم آدم می بیند از این طرف بخواهد بنویسد این نفسش خواهش های نفسانی اش می شود اصلاً با راه آقا جور در نمی آید، با آن کتوم بودنش و توحید مطلق بودنش و آنها جور درنمی آید.
📌برای مطالعه ی متن کامل این مصاحبه ، می توانید به لینک زیر مراجعه کنید :
noo.rs/4AtNl
@shia12t
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 «اصرار آیت الله بهجت(ره) برای توسل دائمی به حضرت اباعبدالله علیه السلام در سلوک»
🔻بخشی از گفتگو با حاج شیخ حسن منفرد
برگرفته از کانال برنامه تلویزیونی کلمه
@shia12t
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 «دست بوسی از عزاداران امام حسین علیه السلام افتخار بزرگان ماست»
🔻 جایگاه رفیع عزاداران اباعبدالله علیه السلام در کلام حاج شیخ حسن منفرد
برگرفته از کانال برنامه تلویزیونی کلمه
@shia12t
39.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹برکت توسل به حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام...
🎥 حاج شیخ حسن منفرد
@shia12t
نود و نهمين پيش نشست علمي كنگره بين المللي علامه طباطبايي
موضوع:
زن در عرفان از منظر علامه طباطبايي
با حضور: حجت الاسلام رجبي
(معاون فرهنگي مركز مديريت حوزه هاي علميه خواهران كشور)
مكان:
مدرسه علميه عالي كوثر فرديس
زمان:
روز يكشنبه هفتم آبان 1402 ساعت 12 الي 14
@shia12t
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 «اخلاص، وجه تمایز علمای تهران بود »
🔻بخشی از گفتگو با آیت الله حسن منفرد
برگرفته از کانال برنامه تلویزیونی کلمه
@shia12t
11.mp3
1.45M
🔹اول باید عبد شویم...
🎙حاج شیخ حسن منفرد
@shia12t
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 «بازخوانی روایت معرفت الله »
🔻بخشی از گفتگو با آیت الله حسن منفرد
برگرفته از کانال برنامه تلویزیونی کلمه
@shia12t
هدایت شده از برنامه تلویزیونی کلمه
4_5888845748493095027.mp3
18.1M
🎧 صوت کامل کلمه سیوششم - معرفت امام
گفتگو با آیتالله منفرد
#فایل_صوتی
▫️«برنامه تلویزیونی کلمه»
🏷️@kalame_tv1
هدایت شده از برنامه تلویزیونی کلمه
4_5893095210610594592.mp3
19.45M
🎧 صوت کامل کلمه سیوهفتم - مراقبه های عاشورایی
گفتگو با آیتالله منفرد
#فایل_صوتی
▫️«برنامه تلویزیونی کلمه»
🏷️@kalame_tv1
12.mp3
2.81M
🔹معرفت به امیرالمومنین امام علی علیهالسلام...
🎙حاج شیخ حسن منفرد
@shia12t
هدایت شده از عبدالحسین جواهر کلام
.
حضرات حجج الاسلام والمسلمین :
سید علی فیض دزفولی
شیخ حسن منفرد
@jawaher_kalam
✍️ قسمتی از بیانات حاج شیخ حسن منفرد پیرامون شخصیت عارف گمنام مرحوم حاج شیخ حسن پهلوانی تهرانی
🔹 حدود پنجاه و پنج سال با این عالم ربانی معاشر بودم.
🔸در خدمت ایشان شبها پیاده مشرف میشدیم به مسجد مقدس جمکران.
🔹شیوه تربیتی مرحوم پهلوانی، شیوه مرحوم انصاری همدانی بود، یعنی به اصطلاح رجائی بودند نه خوفی.
🔸مرحوم پهلوانی در سیروسلوک شاگرد مرحوم آیت حق انصاری همدانی بود ولی از وجود همه عرفا دأبشان این بود که استفاده کنند.
🔹مرحوم پهلوانی دارای سه اتصال اعتصام (یعنی به کل ائمه علیهم السلام) و اتصال شهود و اتصال وجود بود.
🔸مرحوم پهلوانی دائم الحضور بود و خود را در محضر حق میدید. صدا میزد: یا نعیمی و جنتی و یا دنیایی و آخرتی
🔹از خصوصیات خاص ایشان این بود که انقطاع کامل از ماسوی الله داشت.
🔸ایشان نعمتی بود که به برکت وجود او، بلا از کل تهران دفع میشد.
🔹مرحوم پهلوانی بارها تاکید میکردند که دنیا موقت و آن عالم ابدی است. میفرمود: من از کل دنیا یک پیراهن و یک شلوار دارم!
🔸مرحوم حاج شیخ حسن آقای پهلوانی در اواخر عمر شریفشان میگفتند که من آماده برای رفتن هستم و مناجات خمس عشر را میخواند.
@shia12t
41.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 بیانات شیخ حسن منفرد ، پیرامون شخصیت عارف گمنام مرحوم شیخ حسن پهلوانی
@shia12t
42.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹برای پدرت و مادرت چکاری کردی؟
🎥 حاج شیخ حسن منفرد
@shia12t
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تا او نیاید ،
کار عالَم اصلاح نمی شود...
🎙مرحوم آیت الله آقا سید رضی شیرازی
@shia12t
هدایت شده از .
🔺 افتتاح کانال دروس استاد نائیجی
📜 انتشار صوت کامل جلسات درسی
🔹 حضرت استاد فرمودند که ما بر روی دریاها و گنجینه هایی از معارف ایستاده ایم که خبر نداریم.
🔹 یکی از آن گنجینه ها شخص ایشان هستند که حضرت علامه حسن زاده آملی در وصفشان فرمودند : حائز به منقبتین علم و عمل
🔹 این کانال حدود ۴۰ روز است که تأسیس شده و شاگردان ایشان در پی این بودند که زکات خویش را پرداخت نموده و صدف ها و مروارید ها و جواهرات دریای واسعه حکمت ایشان را نشر دهند و این گنجینه عظیم را معرفی کنند.
🔹 به دلیل ناپایداری داده ها در ایتا و از بین رفتن شان پس از مدتی، درصدد برآمدیم تا برای ماندگاری دروس، آنها را در جایی دیگر بارگذاری کنیم و به توفیق الهی امروز کانال «دروس استاد نائیجی» در تلگرام افتتاح شده و در اختیار مشتاقان علوم و معارف حقه الهیه قرار می گیرد.
🔹 درس های موجود در کانال تلگرام:
🎙 شرح تجرید (۲۸۶ جلسه)
🎙 تمهیدالقواعد (۲۰۶ جلسه)
🎙 النصوص (۶۰ جلسه)
🎙 الهیات شفا ( درحال بارگذاری...)
🎙 حکمت اشراق (در حال بارگذاری...)
🔹 سایر دروس هم ان شاءالله به مرور بارگذاری خواهند شد...
🔹 توجه داشته باشید که دروس جاری حضرت استاد روزانه در ایتا بارگذاری می شود اما برای دسترسی به صوت تمام دروس این سال ها باید به کانال تلگرام مراجعه کنید.
(بطور مثال دروس تجرید و حکمت اشراق در ایتا موجود نیست اما در تلگرام بارگذاری شده است)
🔸 دروس استاد نائیجی(ایتا_فقط دروس روزانه)
https://eitaa.com/ostadnaeiji_doroos
🔸 دروس استاد نائیجی(تلگرام_ مخزن کامل دروس)
https://t.me/ostadnaeiji_doroos
🔹 قصد داریم برای حضرت استاد سایتی طراحی کنیم و دروس بصورت صوتی و تصویری آنجا هم بارگذاری شود،اگر کسی در این امر وارد است و میتواند برعهده بگیرد اعلام کند. همچنین دوستانی که مایل اند در امورات رسانه ای و تنظیم و نشر آثار ایشان( بارگذاری دروس،دسته بندی مطالب،عکس نوشته،پیاده کردن صوت، تولید فیلم و...) همکاری و کمک کنند، به این آیدی پیام دهند:
@sajjadminaie
@ostadnaeiji
هدایت شده از .
درس خواندن (۱).mp3
2.6M
🔺 آیت الله تیمور
📜 تحصیلات شاهزادگان قاجاری
🔹 فهم روایت هم هنر می خواهد. بعضی ها خیال می کنند صرفا اگر ادبیات بدانند[ می توانند پیش بروند]. الان هم که به پیروی از علی محمد باب ادبیات را منها کرده اند گفته اند ادبیات لازم نیست.
🔹 شاهزادگان قجری همه شان تحصیل کرده بودند.آن مقطع هم تحصیلات در حوزه ها بود.خیلی از اینها کتاب دارند و ... برخلاف پهلوی ها که درس مَرس یُخدُ...
🔹آنها عالم بودند. چنانچه مغول ها وقتی آمدند در دوره اسلامی مثلا تیمور قرآن را از حفظ بوده، روایات را از حفظ بوده،فقه را عالی می دانست.
🔹 همینجور شاهزاده الغ بیگ تیموری که غیاث الدین جمشید،وقتی شرح احوالش را خودش برای باباش که کاشان است می نویسد... بنظرم الان رقیب ندارد. این شاهزاده ای که آن دوره رصدخانه زده است،الان ما نداریم کسی به اندازه علمی که او داشته و به لحاظ ابعاد علمی که ایشان داشته،هم ریاضیات می دانسته هم فقه می دانسته و هم اینکه ادبیات، عالی می دانست و هم جنبه های علوم نقلی...
🔹 کسی که تفسیر می خواند اما ادبیات خوب نخوانده، یا کلام نخوانده و میخواهد... علیمٌ حکیم معنایش چی است؟ می گوید علیم یعنی دانا حکیم یعنی حکیم
🔹 به همین اندازه اسماءالله کار در می رود؟ که آدم بخواهد قرآن را معنا بکند؟ اینجا یکسری مغالقی دارد که می مانند باید چکار کنند. اینها مغالق نقلیات است.
🎙تمهیدالقواعد ۲۵.۱۱.۱۴۰۰
@ostadnaeiji