.
🛑 واقعه «سقیفه بنیساعده»
☑️ قسمت دهم
⭕️ برخورد دستگاه خلافت با مخالفان داخل مدینه
🔻۲. تطمیع عباس، عموی پیامبر (صلیالله علیه و آله)
🔹 ابوبکر به همراه شورایی متشکل از عمر، ابوعبیده جرّاح و مغیره بن شعبه به خانه عباس ، عموی پیامبر(صلیالله علیه و آله) رفتند . ابوبکر گفت : خدا پیامبر(صلیالله علیه و آله) را فرستاد که نبی و ولی مؤمنان بود، و در میانشان بود تا خدا آخرت را برای او پسندید؛ او هم ، پس از خود ، کسی را تعیین نکرد! کارها را به خود مردم واگذار کرد. آنها هم مرا برگزیدند؛ و من از کسی جز خدا نمیترسم که سستی در کار داشته باشم.
🔹 آنها که با من بیعت نکردند با عموم مسلمانان مخالفت میکنند و به شما پناه میبرند. شما، یا با همه مردم همراه شوید و بیعت کنید ، یا اگر همراه نمیشوید کاری کنید که آنها با ما نجنگند . ( این سخن ابوبکر ، خود دلیل آن است که همه اصحاب پیامبر(صلیالله علیه و آله) بیعت نکرده بودند.) میخواهیم از کار حکومت ، سهمی هم به شما بدهیم که بعد از شما برای بازماندگانت نیز باشد! مردم گرچه منزلت شما را دیدند که عموی پیامبری و منزلت علی (علیهالسلام) را هم دیدند، ولی این امر را از شما گرداندند. بااینحال، ما به شما نصیب میدهیم. بنی هاشم! آرام باشید ، که رسول خدا(صلیالله علیه و آله) از ما و شماست.
🔹 سپس عمر، با لحنی تهدیدآمیز گفت : ما بدین خاطر به نزد شما نیامدیم که نیازمند شما بودیم؛ آمدیم چون خوش نداشتیم در کاری که مسلمانان بر آن اتفاق کردهاند طعن و مخالفتی از طرف شما بشود و درنتیجه ، زیان و گرفتاری به شما و آنان برسد. پس مواظب رفتار خود باشید.
🔹 آنگاه عباس گفت : اگر تو این امر حکومت را به نام پیامبر(صلیالله علیه و آله) گرفتهای ، پس درواقع حق ما را گرفتهای - زیرا که ما خویشاوند پیامبریم و نسبت به او اولی از توییم. و اگر آن را به این سبب گرفتهای که ازجمله مؤمنان به پیامبری ، ما هم ازجمله مؤمنان بودیم . بااینحال ، در کاری که تو در آن پیشقدم شدی ، ما قدم نگذاردیم و در آن مداخله نکردیم و پیوسته به کار تو معترضیم.
🔹 امّا درباره اینکه گفتی اگر با تو بیعت کنم سهمی به من وامیگذاری؛ اگر آنچه را که میدهی مال مؤمنان است و حق ایشان است ، تو چنین حقّی نداری. زیرا که تو نمیتوانی حق دیگران را ، از پیش خود ، بذل و بخششکنی. و اگر حق ماست ، باید تمام آن را بدهی و بخشی را ندهی . و امّا اینکه گفتی پیامبر(صلیالله علیه و آله) از ما و شماست؛ همانا پیامبر(صلیالله علیه و آله) از درختی است که ما شاخههای آن هستیم و شما همسایه آن هستید. و امّا تو ای عمر ، که گفتی از مخالفت مردم با ما میترسی؛ پس ، این مخالفت امری است که اوّل بار از جانب شما نسبت به ما سرزده است .[۲۱]
🔘 پینوشت:
◽️۲۱. تاریخ یعقوبی ج ۲ ص ۱۰۳؛شرح نهجالبلاغه ابن ابیالحدید چ ۲ ص ۱۳ و ۷۴،امامة السیاسة ج ۱ ص ۱۴
☑️ ادامه دارد ...
#عقیده_شیعه
#پیامبر_اکرم صلیالله علیه و آله
#لطفا_به_اشتراک_بگذارید.
.:: Shia idea...دیدگاه شیعه ::.
🌐 telegram.me/shiaidea
.
🛑 واقعه «سقیفه بنیساعده»
☑️ قسمت یازدهم
⭕️ برخورد دستگاه خلافت با مخالفان داخل مدینه
🔻۳. حمله به خانه حضرت فاطمه (س) برای شکستن تحصن مخالفان
🔹 عمربن خطاب میگوید : پسازاین که خداوند،پیامبرش (صلیالله علیه و آله) را بهسوی خود فراخواند، از گزارشهایی که به ما رسید یکی این بود که علی ( علیه اسلام ) و زبیر و همراهانشان از ما بریدهاند و در مقام مخالفت با ما ، در خانه فاطمه ( سلامالله علیها) گرد آمدند. مورخان ، در شمار کسانی که از بیعت با ابوبکر ، سرباز زدند و همراه علی (علیه اسلام) و زبیر در خانه حضرت فاطمه (سلامالله علیها) بست نشستند، اشخاص زیر را نامبردهاند:
🔹 عباس بن عبدالمطلب ، عُتَبَة بن ابی لَهَب ، سلمان فارسی، ابوذر غفاری، عمار بن یاسر، مقداد بن اَسود ، برإ بن عازِب ، اُبیّ بن کَعب، و گروهی از بنیهاشم و مهاجران و انصار. [۲۲]
🔹 سپس ابوبکر به عمر دستور داد که به خانه فاطمه ( سلامالله علیها) رود و آنان را ازآنجا بیرون کند و اجتماعاتشان را پراکنده سازد و اگر مقاومت کردند با آنها بجنگد. ازجمله کسانی که به فرمان ابوبکر به خانه فاطمه ( سلامالله علیها) حمله کردند : عمربن خطاب ، خالد بن ولید، عبدالرحمن بن عوف، ثابت بن قیس بن شماس ، زیاد بن لبید، محمدبن مسلمه ، زید بن ثابت ، اسید بن حضیر و ... [۲۳].
🔹 عمر، در اجرای فرمان ابوبکر ، رو به خانه فاطمه ( سلامالله علیها) نهاد، درحالیکه شعلهای از آتش در دست گرفته بود و تصمیم داشت که با آن ، خانه را به آتش بکشد.[۲۴] عمر آمد و علی (علیهالسلام) و دیگرکسانی را که در خانه وی بودند صدا کرد که بیرون بیایند، ولی قبول نکردند. عمر گفت : قسم به خدایی که جانم در دستم اوست بیرون میآیید یا خانه را با هر که در آن هست آتش میزنم؟ به عمر گفتند : فاطمه ( سلامالله علیها) در خانه است . گفت : باشد، خانه را آتش میزنم.[۲۵] عمر به حضرت زهرا( سلامالله علیها) گفت: هیچکس نزد پدرت محبوبتر از تو نبود، ولیکن این مرا منع نمیکند، چنانکه این گروه نزد تو جمع شوند که فرمان دهم خانه را بر تو آتش زنند.[۲۶]
🔹 سپس زبیر شمشیر کشیده ، به مقابله او شتافت، ولی پایش لغزید و شمشیر از دستش بر زمین افتاد. پس مهاجمان حمله بردند و او را دستگیر کردند.[۲۷] سپس به خانه ریختند و تحصنکنندگان را بهزور به مسجد بردند تا با ابوبکر بیعت کنند. پس همه به با ابوبکر بیعت کردند بهجز حضرت علی (علیهالسلام)[۲۸] زیرا حضرت فاطمه (سلامالله علیها) از خانهاش بیرون آمد و خطاب به مهاجمان گفت : از خانهام بیرون میروید، یا که، به خدا قسم ، سرم را برهنه میکنم و به خدا شکایت میبرم. با شنیدن این تهدید، مهاجمان و دیگرانی که در خانه بودند بیرون رفتند و آنجا را ترک کردند.[۲۹]
🔹 شاخصههای اصلی هجوم اول:
۱. تحصّن تعدادی از مخالفان بیعت با ابوبکر در محل بیت فاطمه ( سلامالله علیها)
۲. تهدید عمر به احراق بیت فاطمه(سلامالله علیها) در صورت عدم خروج متحصّنین ازآنجا
۳. خروج متحصّنین بهویژه زبیر بن عوام - درحالیکه شمشیر به دست داشت -
۴. عدم خروج حضرت علی (ع) از بیت فاطمه (سلامالله علیها) علیرغم خروج متحصّنین
🔘 پینوشت:
◽️۲۲. مسند احمد ج ۱ ص ۵۵ ، طبری ج ۲ ص ۴۶۶،ابن اثیر ج ۲ ص ۱۲۴ ، ابن کثیر ج ۵ ص ۲۴۶ ؛ صفوة الصفوة ج ۱ ص ۹۷ ؛ شرح نهجالبلاغه ابن ابیالحدید ج ۱ ص ۱۲۳ ، تاریخ الخفا سیوطی ص ۴۵،سیره ابن هشام ج۴ ص ۳۳۸
◽️۲۳. طبری ج ۲ ص ۴۴۳-۴۴۴
◽️۲۴. العقد الفرید ، ابن عبدربه ج ۳ ص ۶۴؛ تاریخ ابوالفدإ ج ۱ ص ۱۵۶
◽️۲۵. الامامة و السیاسة ج۱ ص ۱۲
◽️۲۶. کنزالعمّال ج ۳ ص
◽️۲۷. طبری ج۲ص۴۴۳و۴۴۴و۴۴۶؛ الریاض النضره ج ۱ ص ۱۶۷؛تاریخ الخمیس ج ۱ ص ۱۸۸ کنزالعمال ج ۳ ص ۱۲۸
◽️۲۸. الامامة و السیاسة ج ۱ ص ۱۲ ؛ شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید معتزلی ج ۲ ص ۲۱
◽️۲۹. تاریخ یعقوبی ج۲ ص ۱۰۵
☑️ ادامه دارد ...
#عقیده_شیعه
#پیامبر_اکرم صلیالله علیه و آله
#لطفا_به_اشتراک_بگذارید.
.:: Shia idea...دیدگاه شیعه ::.
🌐 telegram.me/shiaidea
.
🛑 واقعه «سقیفه بنیساعده»
☑️ قسمت دوازدهم
⭕️ برخورد دستگاه خلافت با مخالفان داخل مدینه
🔻۴. آتش زدن خانه حضرت فاطمه سلامالله علیها
🔹 پسازآنکه در هجوم اول دستگاه خلافت موفق شد، تحصن یاران حضرت علی (علیهالسلام) و مخالفان خود را بشکند بااینوجود نتوانستند از حضرت علی (علیهالسلام) و بنیهاشم بیعت بگیرند. به همین دلیل بار دیگر به خانه دختر رسول خدا ( صلیالله علیه و آله) حمله کردند و این بار با آتش زدن در خانه حضرت و ضربوجرح ایشان که موجب به شهادت رسیدن فرزند ایشان محسن شد ، حضرت علی (علیهالسلام) را بهزور به مسجد بردند.
🔻 مشخصههای اصلی هجوم دوم:
🔹 ۱. تنها بودن اهلبیت (علیهمالسلام) در هنگام هجوم اصلی و خالی بودن بیت فاطمه (سلامالله علیها) از یاران حضرت علی (علیهالسلام)
۲. بیرون کشیدن اجباری حضرت علی (علیهالسلام) از بیت فاطمه ( سلامالله علیها) توسط مهاجمین و تهدید ایشان به قتل
۳. به آتش کشیدن درب خانه حضرت زهرا(سلامالله علیها) توسط مهاجمین
۴. ایراد ضربوجرح به حضرت زهرا(سلامالله علیها) توسّط مهاجمین[۳۰]
🔹 چون فاطمه (سلامالله علیها) دید که با علی (علیهالسلام) و زبیر چه کردند، بر در حجره خود ایستاد و رو به ابوبکر کرد و گفت: «ای ابوبکر! چه زود در مقام نیرنگ با خانواده پیامبر خدا (صلیالله علیه و آله) برآمدید! به خدا قسم که تازندهام با عمر سخن نخواهم گفت.»[۳۱]
🔘 پینوشت:
◽️۳۰. نقلهای اهل سنت در مورد هجوم اصلی، مندرج در کتاب « دراسة و تحلیل حول الهجوم علی بیت فاطمه(سلامالله علیها)» در شمارههای :۶-۷-۸-۹-۱۰-۱۳-۱۴-۱۵-۲۳-۳۴-۳۷-۴۲-۴۷-۵۸ ؛ متأسفانه به دلیل سانسور و تحریف در منابع اهل سنت شاخصههای ۳ و ۴ تنها بهصورت رده پایی میباشد.
◽️۳۱. شرح نهجالبلاغه ابن ابیالحدید ج ۲ ص ۱۳۴ و ج ۶ ص ۲۸۶
☑️ ادامه دارد ...
#عقیده_شیعه
#پیامبر_اکرم صلیالله علیه و آله
#لطفا_به_اشتراک_بگذارید.
.:: Shia idea...دیدگاه شیعه ::.
🌐 telegram.me/shiaidea
.
🛑 واقعه «سقیفه بنیساعده»
☑️ قسمت سیزدهم (پایانی)
⭕️ برخورد دستگاه خلافت با حضرت علی (علیهالسلام)
🔹 زمانی که حضرت علی (علیهالسلام) را بهاجبار به مسجد میبردند تا با ابوبکر بیعت کند، حضرت میفرمود: « اَنَا عَبدُاللهِ وَ اَخُو رَسُولِ الله (صلی الله علیه و آله)» یعنی: من بنده خدا و برادر پیامبر خدایم. سپس حضرت را نزد ابوبکر بردند و به او پیشنهاد کردند که با وی بیعت کند. آن حضرت در پاسخ فرمود:
🔹 من به حکومت و فرمانروایی از شما سزاوارترم . پس ، با شما بیعت نمیکنم؛ این شمایید که باید با من بیعت کنید. شما این حکومت را، به استناد خویشاوندیتان با پیامبر(صلیالله علیه و آله)، از انصار گرفتید؛ آنان هم زمام حکومت را به آن دلیل در اختیار شما نهادند. من نیز همان دلیل شما در برابر انصار را برای خودتان میآورم. پس، اگر از هوای نفستان پیروی نمیکنید و از خدا میترسید، درباره ما اهلبیت به انصاف رفتار کنید و حق ما را در حکومت و زمامداری - همانطور که انصار به شما حق دادند- به رسمیت بشناسید؛ و اگرنه، وبال این ستم که دانسته بر ما روا داشتهاید بر خودتان است.
🔹 عمر گفت: آزاد نمیشوی مگر اینکه بیعت کنی. حضرت علی (علیهالسلام) پاسخ داد: «ای عمر شیری را میدوشی که نیمی از آن ، سهم تو خواهد بود . اساس حکومت ابوبکر را امروز محکم گردان تا فردا به تو بسپارد. به خدا قسم نه سخن تو را میپذیرم و نه از او پیروی میکنم.»
🔹 ابوبکر نیز گفت: اگر با من بیعت نکنی، تو را مجبور به آن نمیکنم.» ابوعبیده جراح نیز چنین ادامه داد: «ای ابوالحسن، تو جوانی و اینان پیرمردانی از خویشاوندان قریشی تو! تو، نه تجربه ایشان را داری و نه آشنایی و تسلّط آنان را بر امور. من ابوبکر را، برای به عهده گرفتن امری چنین مهم، از تو تواناتر و بردبارتر و واردتر میبینم. پس تو هم با او بیعت کن و کار حکومت را به او واگذار، اگر بمانی و عمری دراز یابی، برای احراز این مقام، هم ازنظر فضل و هم ازلحاظ خویشاوندیات با رسول خدا(صلیالله علیه و آله) و هم از جهت پیشقدمیات در اسلام و کوششهایت درراه استواری دین، از همگان شایستهتر خواهی بود.
🔹 حضرت علی (علیهالسلام) فرمود: ای گروه مهاجران، خدای را در نظرگیرید و حکومت و فرمانروایی را از خانه محمد (صلیالله علیه و آله) به خانهها و قبیلههای خود مبرید و خانوادهاش را از مقام و منزلتی که در میان مردمدارند برکنار مدارید و حقش را پایمال مکنید. به خدا سوگند، ای مهاجران ، ما اهلبیت پیامبر (صلیالله علیه و آله) ـ مادام که در میان ما خواننده قرآن و دانا به امور دین و آشنا به سنت پیامبر (صلیالله علیه و آله) و آگاه به امور رعیت وجود داشته باشدـ برای به دست گرفتن زمام امور این امّت از شما سزاوارتریم. به خدا سوگند که همه این نشانهها در ما جمع است. پس از هوای نفستان پیروی مکنید که قدمبهقدم از مسیر حق دورتر خواهید شد.
🔹 بشیر بن سعد، با شنیدن سخنان امام (علیهالسلام)، رو به آن حضرت کرد و گفت : اگر انصار ، پیش از آنکه با ابوبکر بیعت کنند، این سخنان را از تو شنیده بودند، در پذیرش حکومت و فرمانروایی تو، حتی دو نفرشان هم با یکدیگر اختلاف نمیکردند؛ امّا چه میتوان کرد که آنان با ابوبکر بیعت کردند و کار از کار گذشته است.
🔹 باری ، حضرت علی (علیهالسلام) در آنوقت بیعت نکرد و به خانه خود بازگشت.[۳۲] تا زمانی که حضرت زهرا (سلامالله علیها) زنده بود و پسازآن به دلیل خط مرتدین و فشارهای اجتماعی [به ظاهر] با ابوبکر بیعت کرد.[۳۳]
🌏 منبع: پایگاه اینترنتی دانشنامه اسلامی
🔘 پینوشت:
◽️۳۲. شرح نهجالبلاغه ابن ابیالحدید ج ۶ ص ۲۸۵
◽️۳۳. تاریخ طبری ج۲ص ۴۴۸؛صحیح بخاری، کتاب المغازی باب غزوه خیبر ج۳ ص ۳۸؛صحیح مسلم ج ۱ ص ۷۲ و ج۵ ص ۱۵۳؛ابن کثیر ج۵ ص ۲۸۵-۲۸۶ ؛اسدالغابه ج۳ ص ۲۲۲ و ....
#عقیده_شیعه
#پیامبر_اکرم صلیالله علیه و آله
#لطفا_به_اشتراک_بگذارید.
.:: Shia idea...دیدگاه شیعه ::.
🌐 telegram.me/shiaidea
.
🔴 نماز خواندن حضرت امام عسکری
علیهالسلام
در میان شیران و درندگان
🔹 ... حضرت امام حسن عسکری علیه السلام را سپردند به نحریر و نحریر تنگ میگرفت بر آن حضرت و اذیت میکرد آن جناب را. زوجه اش به او گفت:
🔹 ای مرد! بترس از خدا به درستی که تو نمی دانی که کیست در منزل تو، پس شروع کرد در بیان اوصاف حضرت عسکری علیه السلام از صلاح و عبادت و جلالت آن حضرت و گفت من میترسم بر تو از این رفتار تو با آن حضرت، نحریر گفت:
🔹 به خدا سوگند که من او را در برکة السباع میان شیران و درندگان خواهم افکند. پس اجازه طلبید از خلیفه در این امر، او را اجازه داد. پس آن حضرت را افکند به نزد شیران و شک نداشتند در آنکه شیران آن حضرت را خواهند خورد، پس نظر کردند در آن محل که از حال آن جناب خبری گیرند، دیدند آن جناب را [که ] ایستاده نماز میخواند و سباع در دور آن حضرت میباشند پس امر کرد که آن جناب را بیرون آورند و به خانه اش برند.
◽️ منتهیالآمال
🌺 میلاد حضرت امام حسن عسکری
علیهالسلام خجسته باد!
#امام_عسکری علیهالسلام
#لطفا_به_اشتراک_بگذارید.
.:: Shia idea...دیدگاه شیعه ::.
🌐 telegram.me/shiaidea
.
🌹 فضایل حضرت فاطمه معصومه
سلام الله علیها
☑️ قسمت اول
♦️ ۱. پیشگویی امام صادق (علیهالسلام)
🔸 از اموری که به روشنی بیانگر عظمت مخصوص مقام حضرت معصومه (علیهاالسلام) است، این که امام صادق (علیهالسلام) قبل از ولادت او، حتی قبل از ولادت پدر او، از او یاد کرده است، این موضوع بیانگر آن است که این بانوی خاندان نبوت، از امتیازات و ویژگیهای عمیق و ارجمندی برخوردار بوده است، و در سطح بالایی از شخصیت و ارزشهای انسانی و ملکوتی قرار داشته است، به عنوان مثال:
🔸 ۱. یکی از شیعیان به محضر امام صادق (علیهالسلام) آمد، دید آن حضرت در کنار گهواره کودکی، با آن کودک گفتگو می کند، تعجب کرد و گفت: آیا با کودک نوزاد سخن میگویی؟
🔸 امام صادق (علیهالسلام) فرمود: اگر تو هم مایل هستی نزد این کودک بیا و با او گفتگو کن.
🔸 او میگوید: کنار گهواره آن کودک نوزاد رفتم، سلام کودکم، جواب سلام مرا داد، به من فرمود: نامی که برای دختر تازه متولد شدهات برگزیدهای عوض کن، زیرا خداوند آن نام را دشمن دارد. (با توجه به این که او چند روز قبل از او دارای دختر شده بود نامش حُمیرا گذاشته بود.)
🔸 آن شخص میگوید: سخن گفتن نوزاد، و اطلاع او از اخبار پنهان، و نهی از منکر او، مرا بیشتر به تعجب واداشت، بهت زده شدم، امام صادق (علیهالسلام) به من فرمود: تعجب نکن، این کودک، فرزندم موسی است خداوند از او دختری به من عنایت کند که نامش فاطمه است، او در سرزمین قم به خاک سپرده می شود، و هر کس (مرقد) او را در قم زیارت کند، بهشت بر او واجب است. (۳)
♦️ ۲. پیشگویی دیگر امام صادق (علیهالسلام)
🔸 نیز امام صادق (علیهالسلام) قبل از ولادت حضرت معصومه (علیهاالسلام) در ضمن گفتاری در شأن او فرمود:
🔸 و سَتُدفَنُ فِیها اِمْرَأَهٌ مِنْ اَوْلادِی تُسَمی فاطِمَهُ، فَمَنْ زارَها وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَهُ؛ و به زودی در قم بانویی از فرزندان من به نام فاطمه دفن شود، پس هر کس او را زیارت کند، بهشت برای او واجب میگردد."
🔸 در ذیل این روایت آمده؛ امام صادق (علیهالسلام) این سخن را قبل از ولادت امام کاظم (علیهالسلام) فرمود. (۴)
🔸 با توجه به اینکه امام کاظم (علیهالسلام) در سال ۱۲۸ هـ . ق چشم به جهان گشوده است، و تولد حضرت معصومه (علیهاالسلام) در سال ۱۷۳ رخ داده، نتیجه میگیریم که امام صادق (علیهالسلام) این سخن را ۴۵ سال قبل از تولد حضرت معصومه (علیهالسلام) فرموده است.
🔸 این پیش گویی امام صادق (علیهالسلام)، در سخن دیگری نیز آمده که فرمود:
🔸 "در قم بانویی از فرزندانم رحلت میکند که به شفاعت او همه شیعیانم وارد بهشت میگردند." (۵)
🔸 این پیشگوییها دلالت ضمنی و در عین حال عمیق و آشکار بر عظمت جلال و مقام رفیع حضرت معصومه (علیهاالسلام) دارند، و در ضمن دعوت شیعیان به توجه بیشتر به مقام این بانو، و آرمانهای مقدس او است.
🔸 این مطلب نیز به نوبه خود حاکی از فضایل مخصوص حضرت معصومه (علیهاالسلام) و مقام ارجمند و ممتاز او است.
🔘 پینوشت
▫️۳. منهاج الدموع، ص ۴۴۱.
▫️۴. بحار، ج ۶۰، ص ۱۱۷.
▫️۵. بحار، ج ۶۰، ص۲۲۸.
☑️ ادامه دارد ..
🌏 منبع: پایگاه تخصصی منبرها با تصرف و تلخیص
#حضرت_معصومه علیهاالسلام
#لطفا_به_اشتراک_بگذارید.
.:: Shia idea...دیدگاه شیعه ::.
🌐 telegram.me/shiaidea
.
🌹 فضایل حضرت فاطمه معصومه
سلام الله علیها
☑️ قسمت دوم (پایانی)
♦️۳. پدرش به فدایش
🔸 یکی از فضایل حضرت زهرا (علیهاالسلام) این است که پیامبر (صلی الله علیه و آله) در موارد متعدد، در شأن او فرمود:
فَداها اَبْوها؛ پدرش به فدایش باد." (۶)
🔸 این تعبیر بیانگر اوج مقام ارجمند حضرت زهرا (علیهاالسلام) است که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) در شأن او گفته است.
🔸 در مورد حضرت معصومه (علیهاالسلام) نیز نظیر این مطلب از پدرش امام کاظم (علیهالسلام) روایت شده، در این راستا به ماجرای جالب زیر توجه کنید:
🔸 مرحوم آیت الله مستنبط (داماد اول مرحوم آیت الله سید ابوالقاسم خویی) از کتاب کشف اللثالی که نسخه خطی آن در کتابخانه شوشتریهای نجف اشرف موجود است، و تألیف دانشمند محقق صالح بن عرندس دانشمند قرن نهم هجری میباشد، چنین نقل می کند:
🔸 عصر امام کاظم (علیهالسلام) بود، روزی جمعی از شیعیان برای دریافت پاسخ از سؤالهای خود، به مدینه وارد شدند تا به محضر امام کاظم (علیهالسلام) برسند، آن حضرت در مسافرت بود، نظر به اینکه آنها ناگزیر به مراجعت بودند، پرسشهای خود را نوشتند و به افراد خانواده امام کاظم (علیهالسلام) تحویل دادند تا در سفر بعد، به آن نائل شوند، مدتی بعد هنگام خداحافظی، دیدند حضرت معصومه (علیهاالسلام) پاسخ پرسشهای آنها را نوشته و آماده کرده است، آنها شادمان شدند و آن پاسخها را دریافت کردند و به سوی وطن رهسپار شدند، در مسیر راه به امام کاظم (علیهالسلام) برخورد نمودند، و ماجرا را به عرض آن حضرت رساندند، امام کاظم (علیهالسلام) آن نوشته را از آنها طلبید و مطالعه کرد، پاسخهای حضرت معصومه (علیهاالسلام) را درست یافت، سه بار فرمود:
🔸 فَداها اَبْوها؛ پدرش به فدایش باد."
🔸 با اینکه حضرت معصومه (علیهاالسلام) در آن هنگام خردسال بود، این ماجرای جالب نیز، ما را به عظمت ویژه حضرت معصومه (علیهاالسلام) از نظر علم و معرفت آشنا می کند، و در جای خود بی نظیر و استثنایی است. (۷)
🔸 نوید به دنیا آمدن کودکی و وعده بهشت برای زیارتش از جانب امام معصوم و همچنین علم و معرفت این بزرگوار تا آنجا که پدرشان میفرمایند"پدرش به فدایش" نشان دهنده فضایل مخصوص و مقام ارجمند حضرت معصومه (سلام الله علیها) است. و ما باید با شناخت بیشتر به توصیه اهل بیت به زیارت این بزرگوار برویم و قدر حضور ایشان را در ایران بدانیم.
🔘 پینوشت
◽️ ۶. این مطلب از جمله در بحار، ج ۴۳،ص ۸۶ و ۸۸ نقل شده است.
◽️ ۷. اقتباس از کتاب کریمه اهل بیت، تألیف علی اکبر مهدی پور، ص ۶۳ و ۶۴.
🌏 منبع: پایگاه تخصصی منبرها با تصرف و تلخیص
#حضرت_معصومه علیهاالسلام
#لطفا_به_اشتراک_بگذارید.
.:: Shia idea...دیدگاه شیعه ::.
🌐 telegram.me/shiaidea
.
🛑 آیا حضرت معصومه علیهاالسلام
به شهادت رسیده است؟
🔹 در کتاب بحر الأنساب که نسخه خطی این کتاب موجود است، چنین آمده است:
🔹 امام زادگان ۲۳ نفر بودند که با حضرت معصومه سلامالله علیها از بغداد روی به ولایت قم نهادند؛ چون به شهر قم رسیدند ملحدان ساوه خبر یافتند، روی به شهر قم نهادند و با امامزادگان درآمدند و بسیار مجادله کردند آخرالامر حضرت فاطمه خاتون سلامالله علیها را در شهر قم شهید کردند. [۱]
🔹 در این عبارت بهصراحت بیان شده است که حضرت معصومه سلامالله علیها به شهادت رسیدهاند.
🔹 البته اشکالاتی را نسبت به این گزارش وارد میکنند ازجمله اینکه این کتاب را منتصب به ابومخنف میدانند که توسط سید مرتضی علم الهدی رازی ترجمه شده است؛ درحالیکه ابومخنف قبل از شهادت حضرت معصومه سلامالله علیها از دنیا رفته است؛ پس قطعاً او نمیتوانسته است نویسنده این کتاب باشد.
🔹 برخی دیگر میگویند: این کتاب نوشته «میرزامحمد ملکالکتّاب شیرازی» است که در اواخر قرن سیزدهم ساخته و به تاریخ ۱۳۳۵ قمری در بمبئی چاپ شده است و لذا این کتاب را معتبر نمیدانند.
🔹 علامه مجلسی در رابطه با علت از دنیا رفتن حضرت معصومه سلامالله علیها چنین نقل میکند:
🔹 لما أخرج المأمون الرضا عليه السلام من المدينة إلى مرو لولاية العهد في سنة مائتين من الهجرة خرجت فاطمة أخته تقصده في سنة إحدى ومائتين فلما وصلت إلى ساوة مرضت فسألت كم بينها وبين قم قالوا عشرة فراسخ فقالت احملوني إليها فحملوها إلى قم وأنزلوها في بيت موسى بن خزرج بن سعد الأشعري قال وفي أصح الروايات أنه لما وصل خبرها إلى قم استقبلها أشراف قم وتقدمهم موسى بن الخزرج فلما وصل إليها أخذ بزمام ناقتها وجرها إلى منزله وكانت في داره سبعة عشر يوما ثم توفيت رضي الله عنها [۲]
🔹 حضرت معصومه سلامالله علیها زمانی که به ساوه میرسد مریض میشود و بعد به قم به خانه موسی بن خزرج میآید و ۱۷ روز در خانه او بود تا اینکه از دنیا رفت.
🔹 در این عبارت علامه مجلسی چیزی در مورد شهادت نیامده است و فقط آمده است که حضرت به علت بیماری از دنیا رفتند و در رابطه با سبب این بیماری هم نکتهای بیان نکردهاند.
🔹 سید جعفر مرتضی به نقل از کتاب قیام سادات علوی صفحه ۱۶۱ تا ۱۶۸ میگوید:
🔹 فإن شرطة المأمون قد قتلوا هارون بن موسى أخا الرضا حيث إن هارون هذا كان في القافلة التي كانت تقصد خراسان وكانت تضم علوياً وعلى رأسها السيدة فاطمة أخت الرضا عليه السلام فأرسل المأمون إلى هذه القافلة فقتل وشرد كل من فيها وجرحوا هارون المذكور ثم هجموا عليه وهو يتناول الطعام فقتلوه وأما زعيمة القافلة السيدة فاطمة بنت موسى عليه السلام فيقال إنها هي الأخرى قد دس إليها السم في ساوة ولهذا لم تلبث إلا أياماً قليلة واستشهدت [۳]
🔹 سربازان مأمون هارون بن موسی علیهالسلام برادر امام رضا علیهالسلام را به شهادت رساندند و هارون در قافلهای قرار داشت که به عازم خراسان بود و حضرت معصومه سلامالله علیها هم در این قافله بود، مأمون سربازان خود را بهسوی این قافله فرستاد و جنگی صورت گرفت و عدهای کشته شدند و هارون مجروح شد و بعد او درحالیکه غذا میخورد کشته شد و حضرت معصومه سلامالله علیها در ساوه مسموم شد و به خاطر همین سم روزهای کمی زنده ماند و بعد به شهادت رسید.
🔹 در این عبارت ماجرای شهادت بهصراحت بیان شده است؛ اما این عبارت سند معتبری ندارد؛ اما این عبارت منافاتی هم با عبارت علامه مجلسی ندارد؛ چون در آنجا علامه مجلسی فقط بیان کرده بودند که حضرت مریض شدند و در اینجا علت بیماری را هم ذکر کردهاند و گفتهاند که بیماری ناشی از سمی است که به ایشان داده بودند.
🔹 از آنطرف دشمنی خاندان بنیعباس با اهلبیت علیهمالسلام هم از مسائلی است که نمیتوان از آن چشمپوشی کرد و با توجه به این مسئله و مدارکی که بیان شد، میتوان به این نتیجه رسید که حضرت معصومه سلامالله علیها به شهادت رسیده است؛ اگرچه سند و ادله آن کافی نیست.
🔘 پینوشت
◽️۱. بحرالانساب، ص ۹۲
◽️۲. بحارالانوار ج ۴۸ صفحه ۲۹۰
◽️۳. الحیاة السیاسیة للامام الرضا (ع) ص ۴۲۸
🌏 منبع: سایت مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولیعصر عجل الله فرجه
#حضرت_معصومه علیهاالسلام
#لطفا_به_اشتراک_بگذارید.
.:: Shia idea...دیدگاه شیعه ::.
🌐 telegram.me/shiaidea
.
🛑 دکتر عصام العماد
از وهابیت تا تشیع
🔹«عصام العماد»، عالم وهابی یمنی که سالها پیش به تشیع گرویده است درباره ماجرای شيعه شدنش گفت: كتابی از شيخ مفيد درباره اهل بيت (علیهم السلام) را به من سپردند و خواستند كه نقد و تحليل محكمی را براي اين كتاب و مضامين آن بنويسم و معتقد بودند با نوشتن نقد بر اين كتاب شيعه نابود خواهد شد، ولی من پس از مطالعه آن شيعه شدم.
🔹 «عصام العماد» استاد دانشگاه الازهر مصر، درباره اصول و اعتقادات وهابيت افزود: مهمترين و اساسیترين اختلاف وهابيون و شیعیان بر سر اميرالمومنين (علیه السلام) است كه اين مساله در طول نسلهای متوالی به صورت تقليدی ادامه میيابد، اما من با شناخت و تحقيق فراوان درباره زندگی حضرت علی( علیه السلام ) تغيير عقيده داده و شیعه شدم.
🔹عصام العماد تصريح كرد: از اشكالات ديگر وهابيون اين است كه اهلبيت(علیه السلام) را به هيچ عنوان قبول ندارند و اگر كسی به اهلبيت(علیه السلام) علاقه ورزد از وهابيت طرد میشود.
🔹وی درباره رابطه با خانواده وهابی خود ادامه داد: تلاشهای فراوانی كردم كه نظر آنان را نسبت به وهابیيت تغيير دهم، اما متاسفانه موفق نشدم.
🔹عصامالعماد بزرگترین اشتباه وهابیت را تفسیر اشتباه لغات عنوان و خاطرنشان كرد: با تفسیر اشتباه میتوان قرآن را ۱۸۰ درجه تغییر داد و مشکل محمدبن عبدالوهاب این بود که قرآن را بر اساس لغتنامه اعراب و نه بر اساس لغتنامه قرآنی تفسیر کرد و همان اشتباهی را کرد که خوارج با تفسیر اشتباه خود از قرآن کردند.
🔹وی ادامه داد: اعتقاد وهابیت به شرک بودن توسل به بقاع متبرکه و حرم اهل بیت(علیه السلام) اشتباه در تفسیر کلمات وهابیت است، چراکه دشمنان درصدد بودند تا برای شیعه مشکلاتی را فراهم کنند و در این زمینه وهابیون به گمراهی کشیده شده و در کتابهای خود به جای خداشناسی به قبرشناسی رسیدند تا جایی که قبل از شیعه شدنم اینقدر در مورد این مسائل با سایرین صحبت میکردیم که من زمانی متوجه شدم به سمت مشکلات روانی حرکت کرده و اعتقادات اسلامی ما در حال گرایش به قبور است. این مستبصر یمنی الاصل تصریح کرد: در وهابیت به قرآن توجه شده، اما به عمق و مفاهیم آن توجهی نمیشود.
🔹وی گفت: كتابی از شيخ مفيد درباره اهل بيت(علیه السلام) را به من سپردند و خواستند كه نقد و تحليل محكمی را براي اين كتاب و مضامين آن بنويسم و معتقد بودند با نوشتن نقد بر اين كتاب شيعه نابود خواهد شد، ولی من پس از مطالعه آن شيعه شدم. عصامالعماد بیان کرد: دلیل گرایش من به مذهب شیعه این است که شیعه از عمق اسلام برآمده است.
#وهابیت
#عقیده_شیعه
#لطفا_به_اشتراک_بگذارید.
.:: Shia idea...دیدگاه شیعه ::.
🌐 telegram.me/shiaidea
.
🟠 گناهان و عذابهای الهی
✍ #علی_لطفعلی
☑️ قسمت اول
🔻 جایگاه بلند پروردگار
🔹 بهطورکلی عدم عنایت کافی به معرفت فطریِ خداوند و غفلت از مقام الوهیت حقِ متعال، میتواند در حوزههایی متعدد موجد پرسشهای مختلفی باشد. یکی از آن حوزهها، حوزهی جُرم و جزاست.
🔹 ذهن انسان در مواجههی نخست با یک جُرم، در ضمن یک نگرشِ بسیط و سطحی، عمدتاً خصیصههای مادی و ظاهری آن را موردتوجه قرار میدهد. خصیصههایی مانند ظاهر فیزیکی جُرم، مدتزمان ارتکاب آن و یا خسارات مادی ناشی از آن؛ و طبیعتاً در یک استنتاج ناقص و سطحی، میزان بزرگی جُرم را صرفاً بر اساس همین خصیصههای مادی و ظاهری برآورد مینماید و به همین صورت نیز جزای متناسب با جُرم را. درحالیکه مهمترین مؤلفه در جریان این استنتاج، اغلب مورد غفلت واقع میشود.
🔹 توضیح آنکه بهصورت کلی میتوان گفت در جریان ارتکاب جُرم، درواقع ظلمی اتفاق میافتد و به کسی ستم میشود. البته ظلم نیز مصادیق پرشماری دارد. از آسیب جسمانی و تضییع اموال گرفته تا خسارات در حوزهی عِرض و آبرو و یا پایمال کردن حرمت و یا هر نوع اسائه ادب و اهانت؛ اما آن مؤلفه کلیدی که نقش تعیینکنندهای در بزرگی و عظمت جُرم دارد کدام است؟
🔹 آن مؤلفه کلیدی، دقیقاً به جایگاه، شأن، مقام و منزلت کسی بازمیگردد که مورد ظلم قرارگرفته و به ساحت او اسائهی ادب شده است. یکی از شاخصههایی که آن جایگاه و شأن را تبیین مینماید، میزان حقی است که آن شخصِ مورد ظلم واقعشده، نسبت به ظالم دارد. هرچه مظلوم، حق بزرگتری بر گردن ظالم داشته باشد، آن جُرم، آن ظلم، آن اهانت و آن اسائهی ادب، بزرگتر و عظیمتر خواهد بود.
🔻 یک مثال روشن
🔹 برای روشن شدن این نکتهی مهم اما مغفول، به مثالی اشاره میگردد.
یکی از مصادیق روشن ظلم، نواختن سیلی بر صورت دیگری است آنهم بیدلیل و یا بدون وجه موجهی. حال فرض کنید که پسری جوان، یکبار بر صورت همکلاسی خویش سیلی بزند کاری بسیار ناپسند است و البته درخور ملامت و عِقاب. دیگربار فرض کنید آن پسر جوان، همان سیلی را بر صورت برادر بزرگتر خویش بزند. طبیعتاً در جریان این کار، حرمت برادر بزرگتر نیز پایمالشده و علیرغم یکی بودن مشخصات ظاهری، این سیلی، جُرم بزرگتری است. حال فرض کنید همان پسر جوان، گستاخانه بر صورت مادر خویش سیلی بزند. همان سیلی با همان خصوصیات و شدت؛ اما آیا بزرگی این جُرم، با موارد قبل قابل قیاس است؟
🔹 ملاحظه میگردد که در هر سه مورد، یک عمل واحد با خصوصیاتِ ظاهری کاملاً یکسانی سرزده است؛ اما تفاوت بزرگیِ گناه و جُرم، از زمین تا به آسمان است. چرا؟ زیرا در حالت سوم، سیلی بهصورت کسی نواخته شده و به ساحت کسی اسائهی ادب و بیاحترامی شده است که حق عظیمی بر گردن آن پسر داشته و نسبت به آن مجرم، از جایگاه و شأن ویژهای برخوردار بوده است؛ و این همان شاهکلید بحث است که اغلب مورد غفلت قرار میگیرد.
🔹 پس بزرگی یک جُرم و عظمتِ یک ظلم، بیش از هر چیز به جایگاه و شأن کسی بستگی دارد که مورد ظلم قرارگرفته است. بزرگی یک اهانت و عظمت یک اسائهی ادب که بر کسی روا داشته شده است، بیش از هر چیز به میزان حقی که آن شخص بر گردن اهانت کننده داشته بستگی دارد؛ و این نکته مهم، امری است که نزد خِرد، کاملاً بدیهی به شمار میرود.
☑️ ادامه دارد...
🌏 منبع: اختصاصی «دیدگاه شیعه»
#عقیده_شیعه
#لطفا_به_اشتراک_بگذارید.
.:: Shia idea...دیدگاه شیعه ::.
🌐 telegram.me/shiaidea
.
🟠 گناهان و عذابهای الهی
✍ #علی_لطفعلی
☑️ قسمت دوم
🔻 حق بینهایت، عذاب بینهایت
🔹 با ذکر این مقدمه، به اصل بحث پرداخته میشود.
وقتیکه یک انسان، عالما و عامداً گناهی را مرتکب میشود، در حقیقت نسبت به ساحت مقدس خداوند اسائهی ادب نموده و حریم قدسی پروردگار را هتک کرده است؛ و ازآنجاییکه خداوند «حق لایتناهی» بر بندگان دارد و اساساً عظمت حق خداوند بر بندگان قابلتصور و تعقل نیست، بهروشنی مشخص میشود که عظمت آن گناه و بزرگی آن معصیت نیز، بیمنتها و غیرقابلتصور است و نتیجتاً فرد عاصی برای آن معصیت، سزاوار عذابی لایتناهی و بینهایت خواهد بود، چه به لحاظ شدت عذاب و چه به لحاظ طول مدت آن.
🔹 پیامبر اکرم صلیالله علیه و آله در ضمن مواعظی خطاب به اباذر، چنین میفرمایند:
«... يَا أَبَاذَرٍّ لَا تَنْظُرْ إِلَى صِغَرِ الْخَطِيئَةِ وَ لَكِنِ انْظُرْ إِلَى مَنْ عَصَيْتَه...» [۱]
«... ای اباذر، به کوچکی گناه نگاه نکن، بلکه به (عظمت) کسی بنگر که او را عصیان کردهای.»
🔹 البته طبق توضیحات ارائهشده، در حقیقت گناه کوچک وجود ندارد. تعبیر «گناهان صغیره» نیز یک اصطلاح خاص شرعی است و به معنای کوچک بودن و ناچیز بودن آن گناه نیست. بلکه ناظر به معدودی از معاصی است که خداوند متعال تفضّلا در مورد آنها، همانند گناهان کبیره عذاب مقرر نکرده است؛ بنابراین مراد از بخش نخست حدیث فوق، چهبسا گناهی است که انسان از سر جهالت و ناآگاهی، آنها را کوچک میانگارد.
🔹 امام سجاد علیهالسلام، در ضمن یکی از مناجات خویش چنین میفرمایند:
«... وَ لَقَدْ كَانَ يَسْتَحِقُّ فِي أَوَّلِ مَا هَمَّ بِعِصْيَانِكَ كُلَّ مَا أَعْدَدْتَ لِجَمِيعِ خَلْقِكَ مِنْ عُقُوبَتِكَ...» [۲]
«... (بندهی گنهکار) در اولین بارى که بر عصیان تو همت نموده، مستحق تمام عقوبتهایی که براى جمیع بندگانت مهیّا نمودهای گشته است...»
🔹 این فراز از مناجات ملکوتی حضرت زینالعابدین علیهالسلام نیز تذکر روشنی به این مهم است؛ یعنی ازآنجاییکه معصیت، در حقیقت هتک حریم قدسی پروردگار و اسائهی ادب نسبت به ساحت مقدس ربوبی است، نتیجتاً فرد عاصی را مستحق عذابی بیمنتها میگرداند. ناگفته نماند، اینکه خداوند از سر عفو و رحمت، در موارد پرشماری از حق عذاب بیمنتها صرفنظر فرماید، مقوله جدایی است. فعلاً بحث استحقاق عذاب مطرح است و نه موضوع عفو و رحمت پروردگار.
🔹 بنابراین، مسئله عذابهای دردناک اخروی و خلود در آتش، بهحکم خِرد، ابداً زیادهروی در عِقاب و یا ظلم در حق مذنبین نیست. بلکه حتی یک گناه، ذاتاً استحقاق عذابی بینهایت و ابدی را به همراه دارد، چه به لحاظ شدت عذاب و چه به لحاظ طول مدت آن.
چراکه اسائهی ادب نسبت به ساحت مقدس خداوند است، زیرا هتک حریم کسی است که حق بیمنتهایی بر بنده خویش دارد.
🔘 پینوشت:
◽️۱. مكارم الأخلاق؛ ص ۴۶۰
◽️۲. دعای ۳۷ صحیفه سجادیه
☑️ ادامه دارد...
🌏 منبع: اختصاصی «دیدگاه شیعه»
#عقیده_شیعه
#لطفا_به_اشتراک_بگذارید.
.:: Shia idea...دیدگاه شیعه ::.
🌐 telegram.me/shiaidea
.
🔴 ردّ غالیان در بیان امام زمان
عجّل الله تعالی فرجه
🔹 الإمامُ المهدیُّ علیه السلام لمحمّدَ بنِ علیِّ بنِ هلالٍ الکَرْخیّ: یا محمّدَ بنَ علیٍّ!، تعالَى اللّه ُعَزَّوجلَّ عمّا یَصِفُونَ، سبحانَهُ و بِحَمدِهِ، لیسَ نَحنُ شُرَکاءَهُ فی عِلمِهِ، و لا فی قُدرَتِهِ.
🔹 امام مهدى علیه السلام ـ به محمّد بن على بن هلال کرخى ـ فرمودند: اى محمّد بن على! خداوند عزّوجلّ از آنچه در وصفش مى گویند برتر است، پاک است و ستایش، همه از آنِ اوست. ما نه در علم او شریک او هستیم و نه در قدرتش.
◽️ احتجاج طبرسى: ٢٦٥ و ٢٦٦
بحارالأنوار: ج۲۵، ص۲۶۶، ح۹
#عقیده_شیعه
#حضرت_مهدی علیه السلام
#لطفا_به_اشتراک_بگذارید.
.:: Shia idea...دیدگاه شیعه ::.
🌐 telegram.me/shiaidea