✅ پراکنده گو، رؤیای پراکنده میبیند.
🔸آنهایی که خوابهای آشفته میبینند، مثل بیداری آنهاست.
🔸کسانی که اهل تحقیق و پژوهش نیستند، آدمهای عادی هستند؛ پنج شش نفر وقتی یک جا مینشینند، اول که وارد میشوند در یک موضوع سخن میگویند، یک ساعت که نشستند و ختم جلسه اعلام شده و دارند میروند درباره چیزهایی بحث کردند که هیچ رابطهای بین آن حرفهای آخر اینها با حرفهای اول اینها نیست؛ براساس تداعی معانی، تداعی الفاظ، تداعی اذهان است، پراکندهگویی عصاره کار جلسه آنهاست؛ اینها را «اضغاث احلام» میگویند.
🔸شما ببینید این باغهایی که علف هرز زیاد دارد، وجین می خواهد ... اگر باغبانی نداشته باشد تا علف هرز را وجین کند، وقتی یک دسته سبزی از آن باغ بگیرید، شما این دسته سبزی را که مثلاً یک کیلو وزن آن است دهها بار باید بگردی تا یک برگ قابل خوردن پیدا کنی.
🔸در میان علف های هرز، یا همه اش هرز است یا اگر هم سبزی خوراکی پیدا شود بسیار کم است، اینها را میگویند دستهای! اینها را میگویند «اضغاث»؛ اگر اینها در بیداری باشد که «اضغاث یقظه» است، اگر در خواب باشد که «اضغاث احلام» است.
🔸خوابهای آشفته مثل بیداری است، چون انسان همانطوری که در بیداری پراکنده زندگی میکند، خواب آنها هم همینطور است.
🔸مگر خواب خوب نصیب هر کسی میشود؟!
🔸هر کسی هر حرفی میزند باید توقع داشته باشد رؤیای صالحه یا رؤیای صادقه نصیبش شود؟
🔸کسی که با قصه زندگی میکند، خواب تحقیقی نصیبش نمیشود؛ کسی که با بنای عقلا و فهم عرف زندگی میکند، رؤیاهای عقلی نصیبش نمیشود.
🔸بالأخره رؤیا محصول «یقظه» است.
🔹درس خارج تفسیر #حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی/سوره صافات، آیات 99 الی 111
┏━☆❤️❤️❤️☆━┓
@shiastudies
┗━☆❤️❤️❤️☆━┛
@dars_akhlaq.mp3
1.02M
🔊 كليپ صوتی
🎙🌸استادآيت الله #مشکینی (ره)
🔵 موضوع:توفیق انجام عبادات
✅ خیلی تأثیر گذار 👌👌
بسیار شنیدنی حتما گوش کنید
📩 #درس_اخلاق ✍️ #عبادت
┏━☆❤️❤️❤️☆━┓
@shiastudies
┗━☆❤️❤️❤️☆━┛
💚✨آیتــ الله مجتهدے تهرانے(ره):
لقمان بہ پسرش نصیحت می کرد ؛
⚠️دو چيز را فراموش نكن:
👈 ياد خدا و ياد مرگ
⚠️دو چيز را فراموش كن :
👈 بدي ديگران در حق تو و خوبي تودر حق ديگران
🅾️چهار چيز را نگه دار :
❎گرسنگيت را سر سفره ديگران
❎زبانت را در جمع ،
❎دلت را در نماز
❎چشمت در خانه ي دوست
┏━☆❤️❤️❤️☆━┓
@shiastudies
┗━☆❤️❤️❤️☆━┛
💢 ۲۴ آبان بزرگداشت علامه طباطبایی و روز کتاب و کتابخانی
#رهبرمعظم انقلاب:
کسی مثل علامه #طباطبایی (رضوان الله تعالی علیه) در حوزه علمیه ى قم پیدا شد؛
ايشان هم فقیه بود و هم اصولى؛ هم مى توانست درس خارج فقه مفصلی بدهد؛ هم مى توانست درس خارج اصول مفصلی ترتیب دهد و فضلا را جمع کند؛
اما او به کارى پرداخت که ان روز ان را لازم مى دانست.
بعد هم حوادث و وقایع شهادت داد بر اين که اين ها لازم است.
او گفت من مى بينم که دارند تفکرات و فلسفه ى کاذب مارکسیستی را در ذهن ها جا مى دهند؛
نمى شود با توضیح المسائل اين ها را پاسخ دهیم؛ توضیح المسائل جای خودش را دارد؛ جواب اين #شبهه ها را با چیز ديگرى بايد داد.
ايشان #اصول_فلسفه_و_روش_رئالیسم را نوشت.
🍀 ديدار جمعی از روحانیون همدان- ۱۵تیر۸۳
┏━☆❤️❤️❤️☆━┓
@shiastudies
┗━☆❤️❤️❤️☆━┛
🔴با کسانی که دشمن را تزیین میکنند مماشات نکنید
رهبر انقلاب:
🔹 با کسانی که مبانی انقلاب را قبول نمیکنند، ایجاد تردید میکنند و دشمن را تزیین میکنند، مماشات نکنید. ایجاد تردید، ستون فقرات کار دشمن است. امروز جامعه و نظام آمریکایی نه تنها جذّابیّت ندارد، بلکه به یک معنا در بخش مهمّی از دنیا منفور هم هست.
🔹عملکرد بلندمدّت آمریکا موجب منفور شدن این دولت در بخش مهمّی از دنیا شده است؛ جنگافروزی، کمک به دولتهای بدنام، تروریستپروریها، حمایت بیدریغ از ظلم و کارهایی مانند اینها. البتّه آمریکاییها در عراق و سوریه ماندنی نیستند و اخراج خواهند شد.
@shiastudies
┗━☆❤️❤️❤️☆━┛
#سبک_زندگی
🌺حضور قلب در نماز
🔅امام جعفر صادق عليه السلام فرمود:
💢هنگامى كه به #نماز مى ايستى، دقّت كن:
❌ در حالت سيرى نماز نخوان.
همچنين از روى كسالت و تنبلى نماز نخوان و دل را به نمازت مشغول دار، چرا كه نمازت به مقدارى مقبول درگاه احديت واقع مى شود كه با حضور قلب بوده باشى. در نظر بگير كه آخرين نمازت است. و هنگام نماز با آرامش كامل و با وقار بايست.
به ديوار تكيه مده و خميازه نكش و از خنديدن در هنگام نماز دورى كن.
📚 من لایحضره الفقیه ؛ قسمتى از حديث ۹۱۶، ج ۱، ص ۳۰۲.
┏━☆❤️❤️❤️☆━┓
@shiastudies
┗━☆❤️❤️❤️☆━┛
images.jpg
5.7K
✅ اینگونه مهیای مرگ بودند.
آیتاللهبهجت(رضواناللهتعالیعلیه):
🔹 مرحوم علامه طباطبایی از استاد ما مرحوم حاج شیخ [محمدحسین غروی اصفهانی] نقل میفرمود که ایشان میفرمود: از خدا خواستهام که از اینجا بروم عالم برزخ و از آنجا دیگر برنگردم. ایشان میفرمود: ما نمیفهمیدیم مقصود ایشان چیست، تا اینکه ایشان تا پنج ساعت از اول شب گذشته، بیدار بوده، بعد میخوابد و دیگر بیدار نمیشود.
🔹 ما این مطلب را از استاد نشنیده بودیم، بلکه آقای طباطبایی رحمهالله از ایشان شنیده بود. غرض اینکه خیلی مهیّای مرگ بود و مثل اینکه خیلی به دعاهای خود معتقد بوده، حتی کم و زیاد قیود را هرگونه که میخواسته همانطور میشده است. یک بار خانه، ولو اجارهای و با قیود ذکر شده ـ مثلاً اینکه سرداب و زیرزمین نداشته باشد ـ از خدا خواسته بود و همان گونه که خواسته بود، خانه بیسرداب خدا برای ایشان مهیا کرده بود.
🔹 ما هم باید ملتفت باشیم که در وقت دعا با تمام قیود، حاجت بخواهیم.
📖ر.ک. در محضر بهجت، ج۲، ص۳۷۵
┏━☆❤️❤️❤️☆━┓
@shiastudies
┗━☆❤️❤️❤️☆━┛
#احترام_علما
💠 پیامبر اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ فرمود: «اَكْرِمُوا الْعُلَماءَ فَاِنَّهُمْ وَرَثَهُ الْأَنْبِیاءِ فَمَنْ أَكْرَمَهُمْ فَقَدْ اَكْرَمَ اللهَ وَرَسُولَهُ
📚(نهج الفصاحه، حدیث 450)
🍃علما را گرامی دارید كه آنها وارثان پیامبرانند و هر كه آنان را احترام نماید، خدا و رسولش را احترام نموده است.»
📕 مرحوم آیت الله بروجردی؛ در مسجد بالاسر كنار مرقد مطهر حضرت معصومه ـ علیها السّلام ـ تدریس می كردند؛ در یكی از روزها هنگام درس، آقا متوجه شدند كه یكی از شاگردان او به قبر حاج شیخ عبدالكریم حائری تكیه داده است، با تندی به او فرمود: آقا به قبر تكیه نكنید، این بزرگان برای اسلام زحمت كشیده اند، به آنان احترام بگذارید. آیت الله بروجردی برای كتب علمی و دینی، احترام بسیاری قایل بودند و می فرمودند: «در تمام عمرم در اتاقی كه كتب حدیث، حتی دارای یك حدیث باشد نخوابیده ام.»
📚داستان دوستان، ج5، ص258
┏━☆❤️❤️❤️☆━┓
@shiastudies
┗━☆❤️❤️❤️☆━┛
ir.pasokhgoo.app.apk
14.63M
#آنلاین_بپرس
«مرکز ملی پاسخ به سوالات دینی» نرم افزاری طراحی کرده اند که می توانید سوالات و شبهات دینی خود را از کارشناسان متخصص حوزه علمیه بصورت آنلاین بپرسید.
#دانلود_کنید👆👆
┏━☆❤️❤️❤️☆━┓
@shiastudies
┗━☆❤️❤️❤️☆━┛
⁉️با چه دلایلی می توان اثبات کرد که انسان اختیار دارد و مختار آفریده شده است؟
🍃وجود اختیار در انسان امری بدیهی و وجدانی است و وجدانیات به استدلال نیاز ندارند، بلکه قابل استدلال نیستند و فقط ممکن است علم به ضروری بودن نیاز به استدلال داشته باشد. به هر حال انسان همانگونه که در ادراک وجود خود و احساس غم و شادی و کینه و محبت تردیدی به خود راه نمی دهد و در ادراک این امور محتاج اقامه برهان نیست،
🔰در عین حال در اینجا دلایلی ذکر شده که به بعضی اشاره می شود:
1️⃣ جزا و پاداش
اگر انسان مجبور باشد، تنبیه و مجازات با تشویق و پاداش در مورد او معنا نخواهد داشت؛ چنانکه هیچ انسان عاقلی سنگ را به خاطر شکستن شیشه یا سر یک انسان کیفر نمی دهد، بلکه دستی را که آن را پرتاب کرده است مجازات می نماید.
2️⃣ تعلیم و تربیت
دلیل دیگری که مختار بودن انسان را اثبات می کند وجود دستگاه تعلیم و تربیت است؛ زیرا تعلیم و تربیت موجود مجبور مفهومی نخواهد داشت حتی در انسان نیز در افعال غير اختیاری تعلیم و تربیت راهی ندارد؛
3️⃣ احساس شرم و پشیمانی بعد از انجام عملی نیز دلیل بر اختیار هستند.
4️⃣ احساس رضایت و خشنودی و احساس کینه و دشمنی نیز شاهدی بر اختيار هستند. که به بعضی از آنها در قرآن کریم اشاره می کنیم:
🔸دسته اول، آیاتی که بر نسبت دادن افعال به بنده دلالت دارد؛
مانند:
«فَوَيْلٌ لِلَّذِينَ يَكْتُبُونَ الْكِتابَ بِأَيْدِيهِم(بقره/79) پس وای بر کسانی که کتاب را به دست خود می نویسند و آن را به خدا نسبت می دهند، که فعل را منسوب به بنده می داند نه خدا»
یا «حتى يغيروا ما بانفسهم(انفال: ۵۳)؛ خدا سرنوشت گروهی را تغییر نمی دهد تا اینکه آنها خود و آنچه در خودشان است را تغییر دهند)؛ یعنی سرنوشت هر قومی در دست خودش است.
🔹دسته دوم: آیاتی که در آنها مؤمن، بر ایمان، ستایش و کافر بر کیفرش، نکوهش شده است و بر وعده و وعید دلالت دارند:
مانند: «اليوم تجزى كل نفس بما كسبت (مؤمن: ۱۷)؛ امروز هر نفسی به وسیله آنچه به دست آورده است جزا داده می شود»،
«اليوم تجزون ما كنتم تعملون (جاثیه: ۲۸)؛ امروز به خاطر آنچه انجام می داده اید، جزا داده می شوید»،
«ولا تزر وازرة وزر أخرى (انعام: ۱۶۴)؛ بار کسی را دیگری بر دوش نخواهد گرفت»
🔸دسته سوم: افعال خداوند همانند افعال ما نیستند:
این آیات دلالت دارند بر اینکه افعال خداوند منزه اند از اینکه همانند افعال ما باشند. افعال خداوند با افعال ما قابل مقایسه نیست؛ بنابراین کاری که از ضعف، ظلم، اختلاف و نارسایی و... حکایت دارد فعل ما است نه خداوند متعال.
به آیات زیر توجه کنید:
«ما ترى في خلق الرحمن من تفاوت (ملک: 3)؛ در آفرینش خدای متعال تفاوت نمی بینی»،
«وما خلقنا السماوات والأرض وما بيننا إلا بالحق (حجر: ۸۵)؛ آسمان و زمین و آنچه بین این دو است را نیافریدیم مگر بر اساس حق»،
«إن الله لا يظلم مثقال ذرة (نساء:۴۰)؛ به درستی که خداوند به اندازه مثقال ذرهای ظلم نمی کند»
🔹دسته چهارم: توبیخ انسانها به خاطر کفر و گناه:
مانند: «كيف تكفرون بالله (بقره: ۲۸)؛ چگونه به خدا کفر می ورزید؟»،
«وما منع الناس أن يؤمنوا إذ جاءهم الهدى (اسراء: ۹۴)؛ هنگامی که هدایت برای مؤمنان آمد از ایمان آوردن منع نشدند»،
🔸دسته پنجم: آیاتی که بر تهدید یا اختیار داشتن انسان دلالت دارند
مانند: «من شاء فليؤمن ومن شاء فليکفر ( کهف: ۲۹)؛ پس هر کس می خواهد ایمان بیاورد و هر کس می خواهد، کفر بورزد»
📚درس هایی از عقاید اسلامی ج5 ص55
┏━☆❤️❤️❤️☆━┓
@shiastudies
┗━☆❤️❤️❤️☆━┛
♦️ اسم اعظم
🔖 آیت الله جوادی آملی:
🔸 شیخنا الاستاد (رضوان الله تعالی علیه) مرحوم علامه شعرانی در کتاب نثر طوبی ذیل کلمه «ربّ» که برخی ها گفتند این #رب «اسم اعظم ذات اقدس الهی» است نقل میکند که مرحوم ابوالفتوح رازی در تفسیرشان در جلد اوّل از وجود مبارک امام صادق (سلام الله علیه) این روایت را نقل کردند که کسی خدمت امام صادق (سلام الله علیه) آمد و عرض کرد که می خواهم اسم اعظم را از شما یاد بگیرم.
🔺هوای سردی بود، آب سردی هم در حوض بود، حضرت فرمود برو در حوض، او هم فرمایش امام را اطاعت کرد. مگر یک انسان در آن هوای سرد چقدر می تواند مقاومت کند؟! این شخص خیال کرد که مثلاً عادی است، بعد وقتی که دید مرتّب می لرزد، مدام #استغاثه کرد که مرا در بیاورید، اما به اذن امام کسی او را در نیاورد. بعد از ته دل ناله زد: «یا ربّ اغثنی»! حضرت فرمود #اسم_اعظم از این جا شروع می شود.
🔸 اسم اعظم #حال است! مقام است! آن جایی که وقتی کسی در اتاق عمل می رود و پزشک ناامیدش کرده، آن پدر یا آن مادر چگونه ناله می زند؟ این آغاز راه #اسم_اعظم است. اسم اعظم مفهوم نیست که انسان در حال عادی چند تا ذکر را بگوید که «یا الله»، «یا الله» و بتواند مشکلی را حلّ کند.
🔺#مقام است که آغازش از آن ناله شروع می شود، به هر حال جنگ درونی است، این جا آه می خواهد! سلاح بیرونی آهن است، #سلاح_درونی «آه» است «وَ سِلَاحُهُ الْبُكَاء» ناله است و ضجّه است. اگر گفتند اسم اعظم، طلیعه اش همین است.
📚 جلسه ۴ تفسیر سوره مبارکه مجادله
📆 تاریخ: 1396/11/03
┏━☆❤️❤️❤️☆━┓
@shiastudies
┗━☆❤️❤️❤️☆━┛
🖤 ما هرگز در این حد نیستیم که عظمت #امام_زمان علیهالسلام را درک کنیم.
✌🏻 اگر کسی بخواهد او را بشناسد، این دو کلمه را باید بفهمد: «ضیاء الله المشرق و نوره المتألق.»
‼️ از شیخ طوسی تا شیخ انصاری در این دو کلمه حیرانند.
✨ «هُوَ الَّذِی جَعَلَ الشَّمْسَ ضِیَاءً وَالْقَمَرَ نُورًا»؛ خورشید ضیاء است، ماه نور است، اما او هم #ضیاء است هم #نور است.
✨ اما چه ضیائی؟! #ضیاء_الله، #نور_الله؛ #ولی_عصر، ضیاء خدا در حال اشراق بر همهی ماسوا است: «بیمنه رزق الوری و بوجوده ثبتت الارض والسماء.»
🌪 اگر یک آن سایهی او از سر عالم برداشته بشود، تمام آسمانها با کواکب، تمام طبقات زمین، در بوتهی #عدم میرود.
🎙 حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی
📆 ۱/ خرداد/ ۱۳۹۵
◻️ #کلام_فقیه #امام_زمان
┏━☆❤️❤️❤️☆━┓
@shiastudies
┗━☆❤️❤️❤️☆━┛
#رضایت_به_ظلم
💠 امام علی علیه السلام:
الرَّاضِي بِفِعْلِ قَوْم كَالدَّاخِلِ فِيهِ مَعَهُمْ. وَعَلَى كُلِّ دَاخِل فِي بَاطِل إِثْمَانِ: إِثْمُ الْعَمَلِ بِهِ، وَإِثْمُ الرِّضَى بِهِ.
🍃آن كس كه به كار جمعيتى راضى باشد همچون كسى است كه در آن كار با آنها شركت كرده (منتها) آن كس كه در انجام كار باطل دخالت دارد دو گناه مىكند: گناه عمل وگناه رضايت به آن (ولى شخصى كه بيرون از دايره عمل است و به آن راضى است تنها مرتكب يك گناه مىشود و آن گناه رضايت است).
📚 نهج البلاغه حکمت ۱۵۴
┏━☆❤️❤️❤️☆━┓
@shiastudies
┗━☆❤️❤️❤️☆━┛
✨﷽✨
🔸 امیدوارکننده ترین آیه قرآن 🔸
کسی آمد خدمت امام باقر علیه السلام گفت: امید بخش ترین آیه قرآن چیه؟ آقا فرمود: به نظر خودت کدوم آیه است؟ گفت : «قُل یا عِبادیَ الَّذینَ اَسرَفوا عَلَی اَنْفُسِهِم لا تَنقَطوا مِنْ رحْمَةِ الله»: آی بنده هایی که گناه کردید، از رحمت خدا مأیوس نشوید.
آقا فرمود: نه این ممکنه خیلی به انسان امید بدهد، اما امیدبخش ترین نیست، امید بخش ترین آیه این آیه است: «وَلَسَوفَ یُعطیکَ رَبُکَ فَتَرضی»: یعنی پیغمبر اینقدر روز قیامت شفاعت از تو قبول میکنیم تا راضی بشوی. بعد امام باقر علیه السلام سه مرتبه فرمود: امید ما به شفاعته ، امید ما به شفاعته، امید ما به شفاعته.
واقعا همینطور است، ما چه نمازی داریم، چه روزه ای داریم، یه بازنگری تو اعمال خودمان کنیم تازه با هزارات تیری که بهش می زنیم با هزاران حبطی که اتفاق میافته چقدر میتونیم این اعمال را حفظش کنیم.
📚از بیانات حجت الاسلام رفیعی
┏━☆❤️❤️❤️☆━┓
@shiastudies
┗━☆❤️❤️❤️☆━┛