🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂
#جغرافیای_تشیع
ا🇰 ترکمنستان؛
ترکمنستان، کشوری در جنوب غربی آسیای مرکزی است که پس از فروپاشی اتحاد شوروی، به استقلال رسید.
➖بیش از ۹۰% مردم ترکمنستان مسلمان اند. شمار شیعیان در ترکمنستان حدود ۵۰ هزار نفر تخمین زده شده است که اکثر آن ها ایرانی الاصل هستند که بیشتر در نواحی مرزی به سر می برند.
▫️مسجد امام رضا (علیه السلام) در عشق آباد، مرکز تجمع شیعیان است که به همت چند نفر آذری احداث شده است.
🌐 جغرافیا:
ترکمنستان از شمال و شرق با ازبکستان، از جنوب با ایران، از جنوب شرقی با افغانستان و از شمال غربی با قزاقستان همسایه است و دریای خزر مرزهای غربی آن را تشکیل می دهد.
🔷 مساحت این کشور ۱۰۰، ۴۸۸ کیلومتر مربع است که بیش از ۸۰% آن را بیابان قراقوم پوشانده است.
✔️ پایتخت و پرجمعیتترین شهر ترکمنستان، عشق آباد است
تاریخچه:
کشور ترکمنستان پس از گسترش اسلام به این منطقه، تحت حاکمیت خراسان بزرگ و اقوام محلی اداره می شد. از سده نهم تا یازدهم هجری، قبایل جنوبی تحت حاکمیت حکومت های ایرانی قرار داشتند، در حالی که قبایل شمالی در قلمرو خانات خیوه و بخارا بودند.
➖ در اوایل سده دوازدهم / هجدهم، ایرانی ها قلمرو خانات خیوه و بخارا را به خاک خود مُنضم ساختند. به تدریج روس ها توانستند بخش اعظمی از این منطقه را به حاکمیت خود اضافه سازند و در ۲۵ جمادیالثانی ۱۲۹۸، امپراتور روسیه الحاق قلمرو ترکمن های تکّه را با عنوان «استان ماورای خزر» به روسیه، اعلام کرد که با قرارداد آخال که در دوره ناصرالدین شاه در ۲۲ محرم ۱۲۹۹/ ۱۲ دسامبر ۱۸۸۱ منعقد شد، تقریبا بیشتر مناطق ترکمنستان کنونی تحت حاکمیت روسیه قرار گرفت.
☑️ اسلام در ترکمنستان:
هنگامیکه تاخت و تاز ایرانی ها و عربها در سده های هفتم و هشتم میلادی، اسلام را به آسیای میانه آورد، گروه های ترکیج همگی در یک زمان و به یک درجه به اسلام نگرویدند. گرویدن به اسلام به زمان و مکان بستگی داشت، برای نمونه در کانون های شهری آداب اسلامی با رسمیت بیشتری انجام می پذیرد درحالیکه ترکهای بیابانگرد (مانند ترکمن ها) جنبه های اسلامی را با عناصری از دیگر آیینها مانند نوروز از زردشتی درهم آمیخته اند.
💎 آغاز گرویدن ترکمنها به اسلام در حدود قرن دهم انجام پذیرفت. درحالیکه انجام آداب دینی ترکمن ها نشانگر باور و اعتقاد ریشه دارشان می باشد، حتی ترکمن هایی که آداب عملی را به جای نمی آورند، خود را مسلمان می دانند و این امر را جزئی جداناشدنی از هویت خود می دانند. قاضی ها کسانی هستند که شریعت اسلام را تفسیر می کنند، اما با امور روحانیت کاری ندارند. در هنگام نماز جماعت پیرترین فرد به امامت می ایستد.
🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂
لینک کانال شیعه شناسی
http://sapp.ir/channel_shiastudy.ir
بازنشر فراموش نشود
🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂
🌼🍃🌼🍃🌼
🍀#حدیث_شیعه 🍃
🖋💛🌺 امیرالمؤمنین امام علي(عليهالسلام) می فرمایند:
👈« هر كسي كه سخنش افزايش يافت، اشتباهات او نيز فزوني خواهد يافت
👈و هر كس خطايش افزايش يافت، حيايش كم ميگردد
👈و هركس حيايش كم شد، تقوايش كم ميشود
👈و كسي كه تقوايش كم شود، دلش ميميرد
👈و هر كس قلبش مرد، به دوزخ وارد خواهد شد.»
📚نهج البلاغه، حكمت 349
🌾🌾🌾🌾
💐💐💐💐💐😏
❇️#شیعه_آمریکای_جنوبی
🔸دکتر #ادگاردو_روبین ، محقق و پژوهشگر اسلامی آرژانتین: امروز درمیان ما و در آن کشورهای #آمریکای_لاتین بسیار افرادی داریم که اجداد و پدرومادرشان،ملحد و کافر یا کمونیست بوده اند اما خودشان اکنون مسلمان وجزء متدین های جامعه شدند؛ ما شیعیان باید کاملا از گنجینه هایی که در مکتب #اهل_بیت و قرآن داریم، استفاده کنیم.
🔹دکتر ادگاردو روبین مبلّغ و محقق اسلامی آرژانتینی ضمن تشریح و توضیح پیشینه مسلمانان #آرژانتین گفت: کشور آرژانتین در آمریکای لاتین واقع است و #تاریخ_اسلام و مسلمانان آن برمیگردد به مهاجرین مسلمانی که حدود صد وپنجاه سال گذشته به آرژانتین هجرت کرده و در این کشور مستقر شدند و مسلمان امروز این کشور نسل های پنجم وششم آن مهاجرین هستند وبرخی از مسلمانان امروز کشور آرژانتین به خاطر اینکه در یک جو و یک محیط کاملا غیر اسلامی بزرگ شده و گاهی با همسران غیر مسلمان ازدواج کردند؛ از اسلام دور شدند و از لحاظ سبک زندگی با احکام و اصول دین فاصله گرفتند .
🔸ما در ابتدا بین مسلمانان وشیعیانی که از جنبه های اعتقادی خیلی ضعیف شده بودند، به تبلیغ و ترویج مذهب تشیع پرداختیم و ازاین افراد شروع کردیم اما در مسیر تبلیغ متوجه شدیم که حتی غیر مسلمانان هم علاقمند میشدند. نمونه ی موضع گیری های اخلاقی امیرالمومنین و اهل بیت (علیهم السلام)، آن درجات کمال انسانی که در وجودشان است و یا نمونه هایی از تصرفات و رفتارهای ائمه معصومین خیلی برای غیر مسلمانان و گاهی حتی ملحدین قابل توجه بود. و من در این باره خاطرات بسیاری دارم که گاهی برای افراد ملحد،کافر و گاهی اوقات معاند و ضد دین، فضایل امیرالمومنین علی (ع) را نقل می کردم و آنها منقلب و یا متحول می شدند و امروز درمیان ما و در آن کشورهای آمریکای لاتین بسیار افرادی داریم که اجداد و پدر و مادرشان، ملحد و کافر یا کمونیست بودهاند اما خودشان اکنون مسلمان و جزء متدین های جامعه شدند. برخی حتی مبلّغ یا طلبه شدند از این جهت، فضا بسیار آماده است و الحمدلله امروز اسلام نسبت به قبل در یک جایگاه خوبی به سر می برد.
🔹در رابطه با #صدورپیام_اسلام و تشیع به سایر نقاط جهان با اشاره به اینکه روش های متعددی برای رساندن پیام وجود دارد،گفت: این است که پیغام به صورت صحیح و واضح به ملت ها برسد. علمای شیعه می توانند با حضور خودشان در کشور های مختلف این پیام را منتقل کنند، مثل مسلمانانی که در سراسر دنیا زندگی می کنند. و اگر امکان حضور مستقیم آن ها نبود، استفاده از رسانه ها در قالب هنر و شبکه های اجتماعی میتواند بسیار تاثیرگذار باشد.
🔸بنده مدتی هنرمند بودم و پنج سال در آرژانتین تئاتر بازی میکردم و خیلی از هنر برای رساندن پیام اسلام اهل بیت استفاده کردم و بعدها که طلبه شدم کمی از فضای تئاتر فاصله گرفتم اما از همان تکنیکها در ساخت مستند، برنامه های تلویزیونی و فیلم های سینمایی استفاده کردم. برای رساندن پیام اسلام به گوش ملت های دنیا روش های متعددی وجود دارد و هرکسی باید با توجه به هنری که دارد و امکاناتی که از آن برخوردار است برای آن تلاش کند. کسی که خطیب خوبی است به سخنرانی بپردازد، کسی که قلم خوبی دارد کتاب بنویسد، کسی که شاعر است از ادبیاتش استفاده کند، و هرکسی از علم ،امکانات و ابزارهایی که در اختیار دارد برای رساندن پیام اسلام و تشیع استفاده کند.
منبع: شفقنا #اسلام_درآرژانتین
🆔https://eitaa.com/shiastudyir
💐💐💐💐💐💐
هدایت شده از کارگاه شیعه شناسی
⏰ یاد آوری ⏰ کلاس سه شنبه ها ، فردا طبق روال گذشته در حرم مطهر ، شبستان نجمه خاتون، برگزار می شود.
کلاس ۳ الی ۵ مدرس ۹
هدایت شده از کارگاه شیعه شناسی
📣📣📣📣
توجه توجه
قابل توجه شرکت کنندگان کارگاه شیعه شناسی
✅فقط از دوره 🌾سه جلسه🌾 باقی مانده است
👈غیبت بیش از ۳ جلسه باعث حذف درس می شود👉
هدایت شده از کارگاه شیعه شناسی
📣📣📣📣
توجه توجه(شرکت کنندگان کارگاه شیعه شناسی)
برای ارسال مدارک، ثبت نام نهایی و «صدور گواهی» به لینک مراجعه نمایید
👇👇👇👇
http://shiastudy.ir/class
👆👆👆👆
🚩 مروری بر زندگی سردار حاج قاسم سلیمانی
حاج قاسم سلیمانی فرمانده خستگیناپذیر جبهههای حق علیه باطل سحرگاه امروز (13دیماه) در حمله بالگردهای آمریکایی به خودروی حامل وی در اطراف فرودگاه بغداد، شهد شیرین شهادت را سر کشید و به یاران شهیدش پیوست.
سرلشکر شهید قاسم سلیمانی در سال ۱۳۳۵ در روستای کوهستانی و دورافتاده قنات ملک در شهرستان رابر استان کرمان به دنیا آمد
وی در ۱۲ سالگی، پس از پایان تحصیـلات دوره ابتدایی، زادگاه خود را ترک کرد و مشغول به کار بنایی در کرمان شد و چندی بعد نیز به عنوان پیمانکار در سازمان آب مشغول به کار شد و در همان سالها نیز فعالیتهای انقلابی خود را آغاز کرد
وی که پس از پیروزی انقلاب، به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآمد. او در ابتدای جنگ فرماندهی دو گردان از نیروهای کرمانی را برعهده داشت تا اینکه با پیشنهاد شفاهی سردار شهید حسن باقری، تیپ جدیدی از نیروهای کرمان را تشکیل داد که اندکی بعد در زمستان سال۶۱ به لشکر ۴۱ ثارالله ارتقا یافت که شامل نیروهایی از کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان میشد
وی در طول دوران دفاع مقدس، با لشکر تحت امر خود در عملیاتهای زیادی از جمله، والفجر ۸، کربلای ۴، کربلای ۵ و تک شلمچه حضور موثر داشت
لشکر 41 ثارالله را باید جزو لشکرهای خط شکن سپاه در سالهای دفاع مقدس نامید که نیروهای آن نقش بسزایی در عملیاتهای بزرگی مثل والفجر8، کربلای5 و... داشتند
اگر برای بسیاری از همرزمان قاسم سلیمانی، جنگ در تابستان سال۶۷ به پایان رسید، ولی برای او آغاز دوران جدیدی در میادین نبرد بود
وی به واسطه حضور مدر مرزهای شرقی و سابقه مبارزه با اشرا و باندهای مواد مخدر در مرزهای ایران و افغانستان، در سال۷۶ از سوی حضرت آیتالله خامنهای، فرماندهی کل قوا از کرمان به تهران فراخوانده و مسئولیت نیروی قدس سپاه به او سپرده شد
از جمله نقاط درخشان فرماندهی سردار سلیمانی بر نیروی قدس، تقویت حزبالله لبنان و گروههای مبارز فلسطینی بود که نمود عینی آن را در نبردهای متعددی ازجمله جنگ ۳۳روزه حزبالله لبنان و رژیم صهیونیستی و پیروزی مبارزان فلسطینی در جنگ ۲۲روزه غزه علیه ارتش مجهز اسرائیل دیدیم
در واقع قاسم سلیمانی توانسته بود استراتژی جمهوری اسلامی یعنی کمک به گروه های مبارز علیه اسرائیل را به خوبی دنبال کرده و هر روز در این مسیر گام های دیگری بردارد
قاسم سلیمانی در سال۸۹ با حکم حضرت آیتالله خامنهای فرمانده معظم کل قوا با یک درجه ارتقا به درجه سرلشکری نائل آمد اما هنوز هم در افکار عمومی همه او را «حاج قاسم» میخوانند
اما این پایان ماجرا نبود. با توطئه جدید غرب و پشتیبانی مالی کشورهایی مانند عربستان سعودی، که به شکلگیری گروهکهای تروریستی تکفیری اعم از داعش و جبههالنصرة در منطقه انجامید، قاسم سلیمانی ماموریتی تازه یافت و آن هم مقابله با این تهدیدات در دو کشور عراق و سوریه بود
سلیمانی در عراق «حشد الشعبی» و در سوریه «بسیج مردمی» (قوات دفاع وطنی) را شکل داد و با کمک آنها و هدایت و مشاوره نیروی قدس سپاه، طی 6سال، بساط تروریستها در این دو کشور تقریبا جمع شد
در واقع باید این طور گفت که او و نیروهایش که با درخواست رسمی دولتهای سوریه و عراق، به این دو کشور رفتند، مانع سقوط دمشق و بغداد شدند و هم او بود که با سفر به مسکو، نقش بسزایی در همراه کردن روسیه و پوتین برای ورود به میدان نبرد سوریه داشت
شاید یکی از اهداف اصلی دشمنان برای سقوط سوریه، قطع کردن ارتباط ایران و حزبالله لبنان بود ولی با شکست داعش و نقش آفرینی نیروی قدس در سوریه و عراق، یک حلقه مستحکم به نام حلقه مقاومت تشکیل شد و زنجیره ایران، عراق، سوریه و لبنان و فلسطین را به هم متصل کرد
جای تردید نیست که این موضوع خلاف خواست آمریکا و اسرائیل است ولی با فرماندهی «قاسم سلیمانی» در عمق میدان و تشکیل بسیج مردمی در سوریه و عراق این موضوع به واقعیت بدل گشت و اتحادی از جنس پاسداران، فاطمیون، زینبیون، حیدریون و... ایجاد کرد
نقش بیبدیل سردار سلیمانی در مدیریت منطقه و مقابله با دشمنان، القابی چون «شبح فرمانده»، «قدرتمندترین فرد خاورمیانه» و «کابوس اسرائیل» را از سوی آمریکاییها و اسرائیلیها، برای او به دنبال داشته است
حضور موثر حاج قاسم در صحنه مبارزه با داعش و شکست این توطئه صهیونیستی در منطقه باعث شد تا در اسفند۹۷ نشان ذوالفقار بعنوان عالیترین نشان نظامی ایران از سوی فرمانده معظم کل قوا به سردار سلیمانی اهدا شود
سرانجام این فرمانده خستگیناپذیر جبهههای حق علیه باطل سحرگاه امروز (13دی) در حمله بالگردهای آمریکایی به خودروی حامل وی در اطراف فرودگاه بغداد، شهد شیرین شهادت را سر کشید و به یاران شهیدش پیوست.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥اعلام برنامههای تشییع و تدفین پیکر حاج قاسم سلیمانی و همرزمان شهیدش
fna.ir/dec4p9
@Farsna
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وحشت وهابیت از موج گرایش به تشیع
@channel_shiastudy.ir
فَقَاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكُفْرِ ۙ إِنَّهُمْ لَا أَيْمَانَ لَهُمْ لَعَلَّهُمْ يَنْتَهُونَ (سوره توبه آیه۱۲)
امّا اگر (به جاى توبه،) سوگندهاى خويش را پس از بستنِ پيمانشان شكستند و در دين شما، زبان به طعنه (و عيبگوئى) گشودند، پس با سران كفر بجنگيد. زيرا كه آنان را (پايبندى به) سوگندى نيست، باشد كه (با شدّتِ عمل شما،) از كردار خود باز ايستند.
And if they break their oaths after their treaty and defame your religion, then fight the leaders of disbelief, for indeed, there are no oaths [sacred] to them; [fight them that] they might cease.
⚔⚔⚔⚔⚔⚔⚔⚔
🇮🇷🔴🔴انتقام سخت حق ماست🔴🔴🇮🇷
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
#حدیث_شیعه
🔅 #امام_علی_علیه_السلام :
🔸 إنّ الجِهادَ بابٌ مِن أبوابِ الجَنَّةِ، فَتَحَهُ اللّهُ لِخاصَّةِ أوليائهِ، و هُو لِباسُ التَّقوى، و دِرعُ اللّهِ الحَصِينَةُ، و جُنَّتُهُ الوَثِيقَةُ .
🔹 جهاد درى است از درهاى بهشت كه خداوند آن را براى دوستان ويژه خود گشوده است. جهاد جامه تقواست و زره محكم خداوند و سپر مطمئن او.
📚 نهج البلاغة : خطبة ۲۷
sapp.ir/channel_shiastudy.ir
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
قابل توجه مبلغین فاطمیه
از آنجایی که وظیفه داریم از ایام تبلیغ فاطمیه کمال استفاده را برای امام زمان علیه السلام داشته باشیم سه کتاب معرفی می گردد
صحیفه / مصحف فاطمه ( سلام الله علیها ) در دست صاحب الامر ( عجل الله فرجه )
محمد حسن امانی
لینک: http://www.ghbook.ir/Book/3859
فاطمه سلام الله علیها الگوی مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
مسعود پورسیداقایی
لینک: http://www.ghbook.ir/Book/4481
شش موضوع منبر فاطمی با محوریت مهدویت
جمعی از نویسندگان
لینک: http://www.ghbook.ir/Book/14393
#معرفی_مستشرقان
✳️ حامد الگار (Hamid Algar)
🔹زندگینامه و تحصیلات
پروفسور حامد الگار نویسنده پرکار ادبیات فارسی و عرب متولد سال 1940 در انگلستان است. پس از پایان تحصیلات اولیه وارد کالج ترینیتی دانشگاه کمبریج شد و کارشناسی ارشد خود را با نمره ممتاز دررشته زبانهای شرقی (عربی و فارسی) اخذ کرد. با پیشنهاد دریافت بورس تحصیلی از سوی دانشگاه تهران عازم ایران شد تا تحصیلات مقطع دکتری را در ایران بگذراند. سپس به آمریکا بازگشت و رساله دکترای خود را با موضوع نقش سیاسی علمای شیعه در قرن نوزدهم ارائه داد.
🔹دیدگاه و پژوهش ها
الگار در هنگام تبعید امام خمینی (ره) در پاریس و نیز پس از پیروزی انقلاب اسلامی دیدارهایی را با رهبر انقلاب ایران داشت. او مجموعهای از گفتارها و نوشتارهای امام خمینی (ره) را با نام ” اسلام و انقلاب” به انگلیسی ترجمه کرد و در سال 1983 در کتاب مستقلی به نام “ریشههای انقلاب اسلامی در ایران” به چاپ رساند. به گفته او انقلاب اسلامی ایران: ”مهمترین، مؤثرترین و امیدوارکنندهترین رویداد در تاریخ معاصر اسلام” است. الگار یکی از مخالفان اسرائیل و استکبار جهانی محسوب میشود و در جریان مناقشات میان اسرائیل و فلسطین حاضر به محکوم کردن حملان انتحاری جوانان فلسطینی نشد. به عقیده وی هدف آمریکا از جنگافروزی در منطقه گسترش امپریالیسم است چرا که اسلام و کشورهای مسلمان را در مقابل هدف خود و یک تهدید بلند مدت میداند. الگار با انتقاد از سیاست عربستان سعودی، وهابیت را خارج از دایره اسلام میداند و معتقد است عربستان با کمک به طالبان و نیروهای افراطی ناامنی در منطقه را افزایش داده است.
در سال 1998 مراسم یادبودی به مناسب سالگرد نسل کشتی ارامنه در دانشگاه بروکلی کالیفرنیا برگزار شد. سخنان الگار بر علیه ارامنه موجب اغتشاش و درگیری و در نهایت بهم خوردن مراسم شد. الگار با سرزنش ارمنیهای حاضر در مراسم، کشتار ارامنه بوسیله ترکها را دروغی تاریخی خواند که هرگز اتفاق نیافتاده است. این سخنان خشم و ناراحتی دانشجویان ارمنی را به دنبال داشت. دانشجویان با شکایت و اعتراض خواستار اخراج الگار از دانشگاه شدند که در نهایت با پیگیری و عذرخواهی دانشگاه مسئله خاتمه یافت.
🔹مسؤلیت و تخصص ها
حامد الگار به مدت 45 سال و از 1965 تا 2010 استاد مرکز شرقشناسی دانشگاه بروکلی کالیفرنیا بود و در این مدت به تدریس در شاخههای مختلفی چون تاریخ اسلام، شیعهشناسی، عرفان، زبان و ادبیات فارسی و عربی و همچنین زبان ترکی پرداخته است. تألیفات و ترجمه های او به زبانهای فارسی، عربی، ترکی، انگلیس و فرانسوی و با تمرکز بر تاریخ تشییع ایرانی در دو قرن گذشته و عرفان و تصوف نقشبندیه منتشر شده و بیش از صد مقاله از او در دایرهالمعارف ایرانیکا موجود است. در این میان زندگینامه میرزا ملکم خان و ترجمه اشعار عربی جز نوشتارهایی بود که به شدت مورد توجه قرار گرفت. همچنین آثاری از متفکران سیاسی معاصر شیعه را به انگلیسی ترجمه کرد از جمله کتاب ولایت فقیه اثر امام خمینی (ره) و آثاری از علی شریعتی، مرتضی مطهری، سید محمود طالقانی. اگر چه حامد الگار در سال 2010 از سمت استادی خود در دانشگاه بروکلی بازنشسته شد اما همچنان فعالیتها و تحقیقات خود را ادامه می دهد و سفرهای متعددی به کشورهای اسلامی از جمله ایران، ترکیه و افغانستان داشته است.
🔹کتابشناسی
– Imam Abu Hamid Ghazali
– Jesus in the Qur’an
– Roots of The Islamic Revolution in Iran
– Sufism: Principles and Practice
– Surat Al-Fatiha: Foundation of the Qur’an
– The Sunna: Its Obligatory and Exemplary Aspects
– Wahhabism: A Critical Essay
– Religion and State in Iran: 1785-1906
– Mirza Malkum Khan: A Biographical Study in Iranian Modernism
– translator from the Persian with introduction and annotations to The Path of God’s Bondsmen from Origin to Return by Najm al-Din Razi, known as Daya
– translator and annotator, Islam and Revolution: Writings and Declarations of Imam Khomeini
#معرفی_مستشرقان
✳️ ویلفرد فردیناند مادلونگ (Wilferd Ferdinand Madelung)
🔹زندگینامه، تحصیلات و فعالیت های آکادمیک
ویلفرد فردیناند مادلونگ اسلامشناس و شیعهشناس آلمانی در26 دسامبر 1930 در اشتوتگارت زاده شد. پس از دانشگاه جورج تون، در سال 1953 درجه لیسانس تاریخ و ادبیات اسلامی را از دانشگاه قاهره اخذ کرد. در طول اقامت او انقلاب مصر که با قیام سربازان آزاد آغاز شده بود رخ داد. او در این مدت به دیدار حسن عباس، محقق سرشناس تاریخ اسلام میرفت. در سال 1957 از دانشگاه هامبورگ درجه دکتری در مطالعات اسلامی دریافت و رساله خود را تحت نظر برتولد اشپولر به پایان رساند.
🔸مادلونگ از 1958 تا 1960 وابسته فرهنگی سفارت آلمان در عراق بود. مدت کوتاهی پس از ورود او به بغداد سرهنگ عبدالکریم قاسم در یک کودتای خونین رژیم حاکم را سرنگون کرد (انقلاب 14 جولای). اما مادلونگ به ناچار دو سال دیگر هم در عراق ماند. در 1963 استادیار مطالعات اسلامی در دانشگاه تگزاس در اوستن بود، سپس از 1964 تا 1978 در دانشگاه شیگاگو رشتههای مختلف مرتبط با علوم اسلامی را تدریس میکرد. از 1978 و به مدت بیست سال سمت عالیترین کرسی اسلامشناسی دانشگاه آکسفورد را در اختیار داشت. تدریس عربی در بالاترین سطح یکی از شرایط داشتن این سمت است.
🔹آثار و پژوهش ها
آثار زیادی درباره تاریخ اسلام و بخصوص تاریخ اسلام در سالهای ابتدایی از وی به چاپ رسیده است. او تحقیقات گستردهای درباره فرق و جنبشهای اسلامی از جمله اسماعیلیه، زیدیه و نیز مذهب شیعه دوازده امامی دارد. همکاری قابل توجهی در نگارش دایرهالمعارف اسلامی داشت و از مشاوران ویرایشگر دایرهالمعارف ایرانیکا و عضو هیئت تحریریه مجله پژوهشهای عربی و اسلامی نیز است.
🔸مادلونگ به روششناختی شیعه توجه داشته است و آثارش به نسبت آثار سایر شیعهشناسان غربی نقاط قوت بسیاری دارد. او از منابع و روایات اصیل شیعی استفاده میکند. از دیگر ویژگیهای سبک نگارش او تفکیک موضوعی و روشی منابع، توجه به فضا و تاریخ حوادث و آموزهها، فهم آموزهها در راستای یک نظام فکری، اشراف نسبتاً کامل به ابعاد گوناگون اسلام، شناخت دقیق دانشمندان و آثار معتبر ایشان، و نیز تسلط به زبان عربی است. همه این موارد کمک شایانی برای شناخت شیعه در جوامع غربی بوده است. او از زمره محققان غربی معتبر در نزد محققان شیعی است.
🔹برخی آثار ترجمه شده در ایران
مکتبها و فرقههای اسلامى در سدههاى میانه، شیعه و معتزله و جانشینى حضرت محمّد (ص)؛ پژوهشى در خلافت نخستین. مادلونگ، انگیزه خود را در تألیف این کتاب، تجدید نظر در بیاعتمادی شدید اغلب مورخان غربی به منابع اسلامی مربوط به صدر اسلام و افسانه شمردن آنها و نگاهی دوباره به تحلیل این رخدادها بر پایه نزدیکترین منابع به آن دوره معرفی و به کوشش خود برای ایجاد توازن مناسب بین اختصار و وفادار بودن به متون و روایات تصریح کرده است. او در ابتدا با نگاهی به موضوع خویشاوندی در قرآن به نقش خانوادههای پیامبران پیشین در حمایت از انبیاء و نیز وراثت آنان میپردازد و و نتیجه میگیرد که بر اساس قرآن، جانشین طبیعی پیامبر(ص) نمیتواند ابوبکر باشد. وی مینویسد: تا آنجا که قرآن، افکار محمد(ص) را بیان میکند روشن است که او در نظر نداشت ابوبکر جانشین طبیعی او باشد و رضایتی هم به انجام این کار نداشت. در ادامه، دیدگاههای دو شاهد واقعه یعنی عایشه و عبدالله بن عباس را مورد بررسی قرار گرفته است. این بحث او در حقیقت واکنشی است به گفتار آن دسته از محققان غربی که گزارشهای این دو را تعصبآمیز و تحت تأثیر حب و بغضها معرفی کردهاند و مواردی را که به نفع شیعیان است، از جعلیات دورههای بعدی دانستهاند. وی همچنین در ابتدای کتاب، دو شجره از خاندان هاشم و امیه و همچنین سه صفحه گاه شمار حوادث مهم تاریخ صدر اسلام را ارائه میدهد. کتاب اخیر به عنوان کتاب برگزیده جمهوری اسلامی در 1377 انتخاب شد.
🔸ویلفرد مادلونگ در حال حاضر محقق ارشد در موسسه مطالعات اسلامی در لندن است.
🔹کتابشناسی
- Arabic Texts Concerning The History of The Zaydi Imams of Tabaristan, Daylaman And Gilan
- Religious Trends in Early Islamic Iran
- Religious and Ethnic Movements in Medieval Islam
- The Succession to Muhammad
- An Ismaili Heresiography
- The Advent of the Fatimids: A Contemporary Shi’i Witness
- Der Imam al-Qasim ibn Ibrahim und die Glaubenslehre der Zaiditen, Walter De Gruyter
- Religious school and sects in medieval Islam
#معرفی_مستشرقان
✳️ اندرو ریپین (Andrew Rippin)
🔹زندگینامه و تحصیلات
اندرو ریپین در 1950 در لندن متولد شد. در 1968 وارد دانشگاه تورنتو شد و تا 1974 در رشته علوم دینیِ این دانشگاه تحصیل کرد. رساله پایاننامهاش را با عنوان «رابطه من- تو مارتین بوبر و تأثیر آن بر کلام مسیحی» در ژوئن 1974 ارائه داد. برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد، به دانشگاه مک گیل رفتو در این دانشگاه به اسلام شناسی رو آورد و توجه خود را به علوم قرآنی معطوف کرد. در ژانویه 1977، از پایاننامه خود با عنوان «حرم و اصطلاحات مترادف و هممعنی آن در قرآن؛ تحلیلی از کاربردها و معنی آن» دفاع کرد. وی تا 1981 به تحصیلات در اسلامشناسی ادامه داد و در سالهای 1978 و 1979 زیر نظر جان ونزبرو در مرکز شرقشناسی و مطالعات آفریقایی دانشگاه لندن مطالعاتش را انجام داد. در سپتامبر1981، پایاننامه دکتری خود را با عنوان «متون اسباب النزول قرآنی؛ بررسی در کاربرد و تحول آن در تفسیر» به پایان رساند. مطالعات قرآنی ونزبرو در شکلگیری جهت مطالعاتی او موثر بود و او مقالاتی را در تکمیل آن نوشت. ریپین سابقه تدریس در دانشگاه های مختلفی چون میشیگان، کلگری و مک گیل را دارد. وى به دو زبان انگلیسى و فرانسه صحبت مى کند و به زبان هاى عبرى، عربى و آلمانى نیز تا حدود زیادی تسلط دارد.
🔹پژوهش و مسؤولیت ها
زمینه اصلی مطالعاتی و پژوهشی او مطالعات قرآنی و تفسیری است. فعالیتهای علمی و تحقیقاتیاش شامل نگارش کتاب و مقاله و شرکت در جلسات و کنفرانسها میشود. در سال 1982 با کمک شورای علوم اجتماعی و تحقیقات علوم انسانی کانادا فرصت سفر و تحقیقات در کشورهای مختلف اسلامی از جمله ترکیه و مصر را بدست آورد. در همین سال در کنفرانس بین المللی قرآن در هند شرکت کرد و گزارشی درباره وضعیت و روند تفاسیر قرآنی ارائه داد. این گزارش بعدها به صورت کامل در مجله دنیای مسلمانان منتشر شد. در 1985 سمینار دیگری به همت خود ریپین در دانشگاه کلگری برگزار شد و شرح جلسات آن در مجموعه مقالاتی با عنوان روش هاى تاریخی تفسیر قرآن در سال 1988 توسط انتشارات دانشگاه آکسفورد منتشر شد. ریپین در 1991 برنده جایزه آموزش عالی دانشگاه کلگری شد.
کتاب شاخص ریپین با نام «مسلمانان، باورهای دینی و مناسک» در 1990 در دو جلد منتشر و تا به امروز چهار بار تجدید چاپ شده است. این کتاب به بررسی تاریخ و اندیشه اسلامی از دوران اولیه ظهور اسلام تا عصر مدرن و اسلام امروزی و عناصر منحصر به فردی که تحت تاثیر اسلام و بویژه قرآن و شخص پیامبر شکل گرفته است میپردازد. آیینها و مراسم مسلمانان نیز در این کتاب توضیح داده شده است. کتاب دیگر وی «مطالعه اسلام» با همکارى یان کانپرت توسط انتشارات دانشگاه منچستر در سال 1986 منتشر شده و در راستاى آشنا نمودن محققان جوان غربى با اسلام است. این کتاب در سال 1990 توسط انتشارات دانشگاه شیکاگو تجدید چاپ شد. مهمترین کتاب او «قرآن و تفسیر سنتی» جلد بیست و پنجم از مجموعه چهل و هفت جلدى در باب تمدن و فرهنگ اسلامى است که لورنس اى کنراد، سرویراستارى ارشد آن را بر عهده داشت و با توجه به منابع مختلف از مقالات محققان قرآن پژوه غربى درباره اصول اولیه تفسیر قرآن و مشکلات مربوط به آن نگاشته شده است؛ ریپین در آن کتاب به بررسی تفاسیر مختلف قرآن از لحاظ تاریخی، معنایی، نوع متون و غیره پرداخته است.
اندرو رپیین از اعضای هیئت تحریریه «دایرهالمعارف قرآنی» لیدن است. این دانشنامه در شش جلد به سرپرستی جین مک اولیف توسط انتشارات بریل به چاپ رسیده است. او سابقه مدخل نویسی برای دائرة المعارف دیگری چون دانشنامه اسلامی و تفسیر انجیل را نیز دارد. به علاوه پیشینه همکاری با نویسندگان دیگر حوزه اسلام و ویرایش کتب مختلف را در کارنامه خود جای داده است و در هیئت تحریریه مجلات مختلفی از سراسر جهان عضویت دارد. در سال 2006 به عنوان یکی از همکاران افتخاری انجمن سلطنتی کانادا انتخاب شد. او در سال 2011 جلسه مباحثه علمی را با عبدالکریم سروش برگزار کرد که نوار ویدئویی آن بر روی کانال یوتیوب موجود است. اندرو ریپین در حال حاضر استاد مطالعات اسلامی دانشگاه ویکتوریا است.
🔹کتابشناسی منتخب:
- Muslims: Their Religious Beliefs and Practices
- The Qur’an and Its Interpretative Tradition
- Defining Islam: A Reader
- Textual Sources for the Study of Islam
- Qur’an: Style and Contents
- The Blackwell Companion to the Qur’an
🌾🌾🌾🌾🌾🌾
#معرفی_مستشرقان
✳️ شرمن جکسون (Sherman Jackson)
🔹زندگینامه و تحصیلات
شرمن جکسون یا عبدالحکیم جکسون در 1956 در ایالات متحده متولد شد. سال 1982 به دانشگاه پنسلوانیا رفت ومشغول به تحصیل شد و در 1990 درجه دکتری را با نمره عالی از مرکز مطالعات شرقی، خاورنزدیک و اسلامی این دانشگاه اخذ کرد. تخصص او حقوق و قوانین اسلامی و الهیات است. از 1987 به مدت دو سال مدیریت اجرایی مرکز مطالعات اسلامی خارج از کشور در قاهره را بر عهده داشت.
جکسون سابقه تدریس در مراکز آموزشی و دانشگاهی بسیاری را دارد، از جمله: دانشگاه ایالتی وین، دانشگاه ایندیانا، دانشگاه میشیگان، دانشگاه تگزاس در آستین، دانشگاه آمریکایی قاهره مصر و کالج میدلبری. محمد حسن خلیل استاد حال حاضر مطالعات اسلامی دانشگاه میشیگان از شاگردان سابق اوست. از دیگر سوابق او ریاست موقت انجمن محققان قوانین اسلامی آمریکای شمالی، عضویت در هیئت امنای اتحادیه اسلامی آمریکای شمالی، عضویت در انجمن اسلامی آمریکای شمالی است.
🔹پژوهش و مسؤلیت ها
علایق و زمینههای پژوهشی او طیف گستردهای از مطالعات اسلامی کلاسیک، تاریخی، حقوقی و الهیات را در بر میگیرد. اسلام کلاسیک و سپس تاریخ آغاز عصر روشنفکری و گسترش آن و تقابل این میراث با حقایق اسلام مدرن در غرب، بخصوص جوامع مسلمان غربی و به ویژه آمریکا یکی از موضوعات مورد توجه جکسون است. این مسائل خود به خود به مسائل دیگری چون نژاد، مهاجرت، لیبرالیسم، دموکراسی، نقش دین در جهان امروز، کثرت گرایی، مشروطه، رادیکالیسم مدرن مسلمان مربوط میشود. اگر چه همه این حوزهها از دید جکسون به نوعی با موضوع میراث اسلام کلاسیک و پس از آن گره میخورد. از کتابهای او در این زمینه میتوان به «اسلام و آمریکاییهای سیاهپوست، در جستجوی رستاخیز سوم» اشاره کرد.
همچنین او نویسنده بسیاری از مقالات و کتابهای فقه اسلامی و قوانین شریعت است، از جمله کتاب «قوانین اسلامی و حکومت، فقه مشروط از دیدگاه شهاب الدین القرافی». کتاب بعدی او با نام «فراسوی نیک و بد: شریعت و چالش اسلام سکولار» در مراحل اولیه تحقیق و پژوهش قرار دارد. جکسون در وبلاگ «ایمان» در ضمیمه هافینگتون پست، بخش پرمخاطبی را در سایت واشنگتن پست ایجاد کرده است.
در سالهای 2009 و 2012 توسط مرکز مطالعات استراتژیک سلطنتی اسلامی در عمان، به عنوان یکی از 500 مسلمان تأثیر گذار جهان انتخاب شد. همچنین انجمن نویسندگان نوظهور دینی او را جز ده کارشناس برتر اسلامی در آمریکا معرفی کرد. جکسون به زبانهای عربی، عربی کلاسیک، مصری، شامی و گویش عربستان سعودی تسلط دارد و با زبانهای فرانسوی، آلمانی، و فارسی آشناست.
شرمن جکسون در حال حاضر رئیس گروه فرهنگ و مطالعات اسلامی دانشگاه ملک فیصل و استاد مطالعات آمریکایی، دینی و قومیت دانشگاه کالیفرنیای جنوبی است.
🔹کتابشناسی:
- Islamic Law and the State: The Constitutional Jurisprudence of Shihāb al-Dīn al-Qarāfī. BRILL. 1996. ISBN 978-90-04-10458-7.
- On the Boundaries of Theological Tolerance in Islam: Abû Hâmid al-Ghazâlî’s Faysal al-Tafriqa, Oxford University Press, 2002, ISBN 978-0-19-579791-6
- Islam and the Blackamerican: Looking Toward the Third Resurrection. Oxford University Press. 2005. ISBN 978-0-19-518081-7.
- Islam and the Problem of Black Suffering. Oxford University Press. 2009. ISBN 978-0-19-538206-8.
Sufism for Non-Sufis? Ibn Ata’ Allah’s Tâj al-‘Arûs. Oxford University Press. 2012. ISBN 978-0199873678.
- Initiative to Stop the Violence: Sadat’s Assassins and the Renunciation of Political Violence (forthcoming)
🌾🌾🌾🌾🌾🌾
پدر معنوی شیعیان ایتالیا در گذشت لوییجی (عمار) دمارتینو شامگاه جمعه در سن 82 سالگی دار فانی را وداع گفت به گذارش ایکنا نیوز لوییجی که در بین تشیع و اهل تسنن محبوبیت داشت بنام اسلامی اش عمار معروف بود او در سال 1982م با مشرف شدن در دین اسلام و مذهب تشیع نخستین ایتالیایی تشیع شناخته شده بود عمار با ایجاد نخستین حلقه و مرکز شیعیان بنام انجمن اسلامی اهلبیت در شهر ناپل نقش موثری در میان مسلمانان ایتالیا ایفا میکرد و با انتشار مجله اسلام ناب نقش مهم در ترویج آموزه های اسلامی و بخصوص تشیع و آشناسازی ایتالیایی ها با اسلام داشت بیاید که اینطوری خدمت کنیم جهاد فرهنگی را ترویج دهیم در میان گروه های که در حال گمراهی هستند..
🌾🌾🌾🌾🌾
#معرفی_مستشرقان
❇️ فیتز رنکو (Fritz Krenkow)
🔹زندگینامه
فرانتس کرنکو در 1872 در شونبرگ، روستای کوچکی در شمال آلمان متولد شد. پیش از رسیدن به سن شش سالگی پدرش را از دست داد و به همراه مادر به خانه پدربزرگش رفت. دوران کودکی و تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در همان جا سپری کرد. دی اچ لارنس شاعر و نویسنده شهیر خواهرزاده او بود. در همان دوران به یادگیری زبانهای انگلیسی، فارسی، یونانی و لاتین روی آورد. در شانزده سالگی در مغازهای مشغول به کار شد، یادگیری زبان را ادامه داد و فارسی را بدون معلم و تنها با استفاده از کتاب آموخت.
🔸تحصیلات و مطالعات اسلامی
در 1892 به برلین رفت و با ادوارد زاخائو استاد زبانهای شرقی ملاقات کرد. زاخائو او را از مطالعه زبانهای شرقی برحذر داشت و آن را مناسب او ندانست اما کرنکو با انگیزه بیشتری ادامه داد. دو سال بعد به انگلستان رفت و به تابعیت آن کشور درآمد. با دختری انگلیسی ازدواج کرد و برای چندین سال به عنوان فروشنده در یک مغازه کار میکرد اما پول چندانی عایدش نمیشد. با وجود مشغله زیاد هنوز پیگیر مطالعات شرقی خود بود. با پیشروی این تحقیقات به مطالعات اسلامی و زبان و ادبیات عرب علاقمند شد بخصوص مباحث مربوط به صدر اسلام و قرون وسطی.
پس از شروع جنگ جهانی اول و مشکلات ناشی از آن برای یکسال به استرالیا رفت و پس از بازگشت به انگلیس با چالزلیال دیدار کرد. چالزلیال او را به یادگیری زبان عربی، فارسی و اردو تشویق نمود. برای گسترش تحقیقات شرقشناسانهاش و دستیابی به نسخههای قدیمی به دانشگاه حیدر آباد هند رفت و از دایرهالمعارف عثمانی بهره برد و مطالبی را به کتابهای عربی که در انگلستان آموخته بود انتقال داد. کرنکو بر این عقیده بود که از بین رفتن حکومت بنی امیه و انتقال دارالخلافه مسلمین از سوریه به عراق آغاز زوال و مانع گسترش اسلام در اروپا بود.
🔹تشرف به اسلام و فعالیت های او
فرانتس کرنکو پس از تشرف به اسلام نام محمد سالم را برای خود برگزید. او به عضویت در آکادمی اعراب در دمشق درآمد و مدتی در دانشگاه علیگره هند به تدریس زبان عربی مشغول بود و پس از آن به کمبریج رفت و تا زمان مرگش در 1953 همان جا ماند. ترجمه اشعار “مزاحم عقیلی” و “طفیل بن عوف “از جمله آثار اوست.
🔸کتابشناسی
The poems of Tufail ibn ‘Auf al-Ghanawi and at-Tirimmah ibn Hakim at-Ta’yi / Arabic text edited and translated by F. Krenkow. London : Luzac, 1927. Krenkow, F. (Fritz), 1872-1953 1927
The poetical remains of Muzahim al-‘Uquaili / edited and translated by F. Krenkow. Leiden : Late E.J. Brill1920 al-‘Uquaili, Muzahim
Krenkow, F. (Fritz), 1872-1953 1920
Indices to the poetical citations in the Kitab al-Amali of Abu ‘Ali Isma’il ibn al-Kasim al-Kali (Bulak edition, A.H. 1324) / names of poets by F. Krenkow ; rhymes by A. A. Bevan. Leyden : Late E.J. Brill, 1913. al-Qali, Abu ‘Ali Isma’il ibn al-Qasim, 901?-967? Krenkow, F. (Fritz), 1872-1953, 1913 te
The poems of Tufail Ibn ‘Auf al-Ghanawi and at-Tirimmah ibn Hakim at-Ta’yi / Arabic text edited and translated by F. Krenkow. London : Luzac, 1927.
Krenkow, F. (Fritz), 1872-1953, 1927
🌾🌾🌾🌾🌾
🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾
#معرفی_مستشرقان
✳️ فرانکلین لوئیس
✳️ Franklin Lewis
🔹زندگینامه و تحصیلات
فرانکلین لوئیس استاد زبان و ادبیات فارسی گروه زبانها و تمدنهای خاور نزدیک دانشگاه شیکاگو در 24 جولای 1961 متولد شد. لوئیس پس از پایان تحصیلات اولیه وارد دانشگاه برکلی شد و به مطالعه خاور نزدیک پرداخت، از استادان او در این دوران میتوان به ویلیام برینر، محمود امید سالار و ژاله پیرنیاز اشاره کرد. سپس به دانشگاه شیکاگو رفت و از گروه زبانها و تمدنهای خاور نزدیک با کسب درجه دکترا فارغ التحصیل شد. رساله پایاننامه او درباره زندگی و آثار سنایی شاعر قرن دوزادهم و تثبیت سبک غزل در شعر فارسی بود. پایان نامه او برنده جایزه بنیاد مطالعات ایرانیان در سال 1995 شد.
🔹پژوهش ها
حوزه پژوهشی او شامل زبان و ادبیات فارسی (قدیم و جدید)، اندیشه و ادب اسلامی در قرون وسطی، عرفان اسلامی، سینمای ایران و تاریخ و تئوری ترجمه است. عمده تمرکز او بر روی آثار ادبی از زمان سامانیان تا دوره صفویه است و همچنین آثار نظم و نثر قرن بیستم رو از جهات گوناگونی چون سبک، عملکرد، روایتشناسی، نشانه شناسی، هرمنوتیک، فن خطابه، جامعه شناسی ادبی و کد شناسی مورد بررسی قرار میدهد. به گفته خود او تقاطع میان ادبیات و مذهب بخصوص سنتهای عرفانی و باطنی در جهان اسلام (صوفیه و شیعه) برای او جاذبه ویژهای دارد. از همین رو به سراغ مولانا رفته است و کتابی از گلچین اشعار او را ترجمه کرده است. به علاوه کتابی درباره برهان الدین محقق ترمذی که به گفته برخی معلم و مراد مولانا بوده است، در دست انتشار دارد.
🔸از دیگر آثار فرانکلین لوئیس ترجمه شعر و نثر مدرن فارسی (همچون رمان چراغها را من خاموش میکنم از زویا پیرزاد)، مقالاتی درباره عطار، حافظ، سعدی، نجم الدین دایه،ادبیات فارسی و قرآنی، عرفان و تصوف و برخی نوشتههای بهاء الله و عبدالبهاء است. در حال حاضر فرانکلین لوئیس به غیر از فعالیت در دانشگاه شیکاگو با مرکز مطالعات خاورمیانه و کمیته مطالعات خاورمیانه همکاری میکند و نیز سابقه تدریس زبان فارسی در مرکز مطالعات خاورمیانه و آسیای شرقی دانشگاه اموری را دارد.
🔹کتابشناسی
- Life and Letters of an Iranian Communist: Stories of Bozorg ʻAlavi.
- Teachings of Rumi’s Teacher: Borhân al-Din Moḥaqqeq-e Termedhi and his Ma‛âref.
- Things We Left Unsaid, Zoya Pirzad (translated).
- Mystical Poems of Rumi.
- Rumi: Swallowing the Sun.
- The Necklace of the Pleiades: Studies in Persian Literature and Culture.
- The Colossal Elephant and His Spiritual Feats: Shaykh Ahmad-e Jâm.
- Rumi: Past and Present, East and West. The Life Teachings and Poetry of Jalâl al-Din Rumi.
- In a Voice of Their Own: A Collection of Stories by Iranian Women written since the Revolution of 1979.
🌾🌾🌾🌾🌾🌾