فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وحشت وهابیت از موج گرایش به تشیع
@channel_shiastudy.ir
فَقَاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكُفْرِ ۙ إِنَّهُمْ لَا أَيْمَانَ لَهُمْ لَعَلَّهُمْ يَنْتَهُونَ (سوره توبه آیه۱۲)
امّا اگر (به جاى توبه،) سوگندهاى خويش را پس از بستنِ پيمانشان شكستند و در دين شما، زبان به طعنه (و عيبگوئى) گشودند، پس با سران كفر بجنگيد. زيرا كه آنان را (پايبندى به) سوگندى نيست، باشد كه (با شدّتِ عمل شما،) از كردار خود باز ايستند.
And if they break their oaths after their treaty and defame your religion, then fight the leaders of disbelief, for indeed, there are no oaths [sacred] to them; [fight them that] they might cease.
⚔⚔⚔⚔⚔⚔⚔⚔
🇮🇷🔴🔴انتقام سخت حق ماست🔴🔴🇮🇷
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
#حدیث_شیعه
🔅 #امام_علی_علیه_السلام :
🔸 إنّ الجِهادَ بابٌ مِن أبوابِ الجَنَّةِ، فَتَحَهُ اللّهُ لِخاصَّةِ أوليائهِ، و هُو لِباسُ التَّقوى، و دِرعُ اللّهِ الحَصِينَةُ، و جُنَّتُهُ الوَثِيقَةُ .
🔹 جهاد درى است از درهاى بهشت كه خداوند آن را براى دوستان ويژه خود گشوده است. جهاد جامه تقواست و زره محكم خداوند و سپر مطمئن او.
📚 نهج البلاغة : خطبة ۲۷
sapp.ir/channel_shiastudy.ir
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
قابل توجه مبلغین فاطمیه
از آنجایی که وظیفه داریم از ایام تبلیغ فاطمیه کمال استفاده را برای امام زمان علیه السلام داشته باشیم سه کتاب معرفی می گردد
صحیفه / مصحف فاطمه ( سلام الله علیها ) در دست صاحب الامر ( عجل الله فرجه )
محمد حسن امانی
لینک: http://www.ghbook.ir/Book/3859
فاطمه سلام الله علیها الگوی مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
مسعود پورسیداقایی
لینک: http://www.ghbook.ir/Book/4481
شش موضوع منبر فاطمی با محوریت مهدویت
جمعی از نویسندگان
لینک: http://www.ghbook.ir/Book/14393
#معرفی_مستشرقان
✳️ حامد الگار (Hamid Algar)
🔹زندگینامه و تحصیلات
پروفسور حامد الگار نویسنده پرکار ادبیات فارسی و عرب متولد سال 1940 در انگلستان است. پس از پایان تحصیلات اولیه وارد کالج ترینیتی دانشگاه کمبریج شد و کارشناسی ارشد خود را با نمره ممتاز دررشته زبانهای شرقی (عربی و فارسی) اخذ کرد. با پیشنهاد دریافت بورس تحصیلی از سوی دانشگاه تهران عازم ایران شد تا تحصیلات مقطع دکتری را در ایران بگذراند. سپس به آمریکا بازگشت و رساله دکترای خود را با موضوع نقش سیاسی علمای شیعه در قرن نوزدهم ارائه داد.
🔹دیدگاه و پژوهش ها
الگار در هنگام تبعید امام خمینی (ره) در پاریس و نیز پس از پیروزی انقلاب اسلامی دیدارهایی را با رهبر انقلاب ایران داشت. او مجموعهای از گفتارها و نوشتارهای امام خمینی (ره) را با نام ” اسلام و انقلاب” به انگلیسی ترجمه کرد و در سال 1983 در کتاب مستقلی به نام “ریشههای انقلاب اسلامی در ایران” به چاپ رساند. به گفته او انقلاب اسلامی ایران: ”مهمترین، مؤثرترین و امیدوارکنندهترین رویداد در تاریخ معاصر اسلام” است. الگار یکی از مخالفان اسرائیل و استکبار جهانی محسوب میشود و در جریان مناقشات میان اسرائیل و فلسطین حاضر به محکوم کردن حملان انتحاری جوانان فلسطینی نشد. به عقیده وی هدف آمریکا از جنگافروزی در منطقه گسترش امپریالیسم است چرا که اسلام و کشورهای مسلمان را در مقابل هدف خود و یک تهدید بلند مدت میداند. الگار با انتقاد از سیاست عربستان سعودی، وهابیت را خارج از دایره اسلام میداند و معتقد است عربستان با کمک به طالبان و نیروهای افراطی ناامنی در منطقه را افزایش داده است.
در سال 1998 مراسم یادبودی به مناسب سالگرد نسل کشتی ارامنه در دانشگاه بروکلی کالیفرنیا برگزار شد. سخنان الگار بر علیه ارامنه موجب اغتشاش و درگیری و در نهایت بهم خوردن مراسم شد. الگار با سرزنش ارمنیهای حاضر در مراسم، کشتار ارامنه بوسیله ترکها را دروغی تاریخی خواند که هرگز اتفاق نیافتاده است. این سخنان خشم و ناراحتی دانشجویان ارمنی را به دنبال داشت. دانشجویان با شکایت و اعتراض خواستار اخراج الگار از دانشگاه شدند که در نهایت با پیگیری و عذرخواهی دانشگاه مسئله خاتمه یافت.
🔹مسؤلیت و تخصص ها
حامد الگار به مدت 45 سال و از 1965 تا 2010 استاد مرکز شرقشناسی دانشگاه بروکلی کالیفرنیا بود و در این مدت به تدریس در شاخههای مختلفی چون تاریخ اسلام، شیعهشناسی، عرفان، زبان و ادبیات فارسی و عربی و همچنین زبان ترکی پرداخته است. تألیفات و ترجمه های او به زبانهای فارسی، عربی، ترکی، انگلیس و فرانسوی و با تمرکز بر تاریخ تشییع ایرانی در دو قرن گذشته و عرفان و تصوف نقشبندیه منتشر شده و بیش از صد مقاله از او در دایرهالمعارف ایرانیکا موجود است. در این میان زندگینامه میرزا ملکم خان و ترجمه اشعار عربی جز نوشتارهایی بود که به شدت مورد توجه قرار گرفت. همچنین آثاری از متفکران سیاسی معاصر شیعه را به انگلیسی ترجمه کرد از جمله کتاب ولایت فقیه اثر امام خمینی (ره) و آثاری از علی شریعتی، مرتضی مطهری، سید محمود طالقانی. اگر چه حامد الگار در سال 2010 از سمت استادی خود در دانشگاه بروکلی بازنشسته شد اما همچنان فعالیتها و تحقیقات خود را ادامه می دهد و سفرهای متعددی به کشورهای اسلامی از جمله ایران، ترکیه و افغانستان داشته است.
🔹کتابشناسی
– Imam Abu Hamid Ghazali
– Jesus in the Qur’an
– Roots of The Islamic Revolution in Iran
– Sufism: Principles and Practice
– Surat Al-Fatiha: Foundation of the Qur’an
– The Sunna: Its Obligatory and Exemplary Aspects
– Wahhabism: A Critical Essay
– Religion and State in Iran: 1785-1906
– Mirza Malkum Khan: A Biographical Study in Iranian Modernism
– translator from the Persian with introduction and annotations to The Path of God’s Bondsmen from Origin to Return by Najm al-Din Razi, known as Daya
– translator and annotator, Islam and Revolution: Writings and Declarations of Imam Khomeini
#معرفی_مستشرقان
✳️ ویلفرد فردیناند مادلونگ (Wilferd Ferdinand Madelung)
🔹زندگینامه، تحصیلات و فعالیت های آکادمیک
ویلفرد فردیناند مادلونگ اسلامشناس و شیعهشناس آلمانی در26 دسامبر 1930 در اشتوتگارت زاده شد. پس از دانشگاه جورج تون، در سال 1953 درجه لیسانس تاریخ و ادبیات اسلامی را از دانشگاه قاهره اخذ کرد. در طول اقامت او انقلاب مصر که با قیام سربازان آزاد آغاز شده بود رخ داد. او در این مدت به دیدار حسن عباس، محقق سرشناس تاریخ اسلام میرفت. در سال 1957 از دانشگاه هامبورگ درجه دکتری در مطالعات اسلامی دریافت و رساله خود را تحت نظر برتولد اشپولر به پایان رساند.
🔸مادلونگ از 1958 تا 1960 وابسته فرهنگی سفارت آلمان در عراق بود. مدت کوتاهی پس از ورود او به بغداد سرهنگ عبدالکریم قاسم در یک کودتای خونین رژیم حاکم را سرنگون کرد (انقلاب 14 جولای). اما مادلونگ به ناچار دو سال دیگر هم در عراق ماند. در 1963 استادیار مطالعات اسلامی در دانشگاه تگزاس در اوستن بود، سپس از 1964 تا 1978 در دانشگاه شیگاگو رشتههای مختلف مرتبط با علوم اسلامی را تدریس میکرد. از 1978 و به مدت بیست سال سمت عالیترین کرسی اسلامشناسی دانشگاه آکسفورد را در اختیار داشت. تدریس عربی در بالاترین سطح یکی از شرایط داشتن این سمت است.
🔹آثار و پژوهش ها
آثار زیادی درباره تاریخ اسلام و بخصوص تاریخ اسلام در سالهای ابتدایی از وی به چاپ رسیده است. او تحقیقات گستردهای درباره فرق و جنبشهای اسلامی از جمله اسماعیلیه، زیدیه و نیز مذهب شیعه دوازده امامی دارد. همکاری قابل توجهی در نگارش دایرهالمعارف اسلامی داشت و از مشاوران ویرایشگر دایرهالمعارف ایرانیکا و عضو هیئت تحریریه مجله پژوهشهای عربی و اسلامی نیز است.
🔸مادلونگ به روششناختی شیعه توجه داشته است و آثارش به نسبت آثار سایر شیعهشناسان غربی نقاط قوت بسیاری دارد. او از منابع و روایات اصیل شیعی استفاده میکند. از دیگر ویژگیهای سبک نگارش او تفکیک موضوعی و روشی منابع، توجه به فضا و تاریخ حوادث و آموزهها، فهم آموزهها در راستای یک نظام فکری، اشراف نسبتاً کامل به ابعاد گوناگون اسلام، شناخت دقیق دانشمندان و آثار معتبر ایشان، و نیز تسلط به زبان عربی است. همه این موارد کمک شایانی برای شناخت شیعه در جوامع غربی بوده است. او از زمره محققان غربی معتبر در نزد محققان شیعی است.
🔹برخی آثار ترجمه شده در ایران
مکتبها و فرقههای اسلامى در سدههاى میانه، شیعه و معتزله و جانشینى حضرت محمّد (ص)؛ پژوهشى در خلافت نخستین. مادلونگ، انگیزه خود را در تألیف این کتاب، تجدید نظر در بیاعتمادی شدید اغلب مورخان غربی به منابع اسلامی مربوط به صدر اسلام و افسانه شمردن آنها و نگاهی دوباره به تحلیل این رخدادها بر پایه نزدیکترین منابع به آن دوره معرفی و به کوشش خود برای ایجاد توازن مناسب بین اختصار و وفادار بودن به متون و روایات تصریح کرده است. او در ابتدا با نگاهی به موضوع خویشاوندی در قرآن به نقش خانوادههای پیامبران پیشین در حمایت از انبیاء و نیز وراثت آنان میپردازد و و نتیجه میگیرد که بر اساس قرآن، جانشین طبیعی پیامبر(ص) نمیتواند ابوبکر باشد. وی مینویسد: تا آنجا که قرآن، افکار محمد(ص) را بیان میکند روشن است که او در نظر نداشت ابوبکر جانشین طبیعی او باشد و رضایتی هم به انجام این کار نداشت. در ادامه، دیدگاههای دو شاهد واقعه یعنی عایشه و عبدالله بن عباس را مورد بررسی قرار گرفته است. این بحث او در حقیقت واکنشی است به گفتار آن دسته از محققان غربی که گزارشهای این دو را تعصبآمیز و تحت تأثیر حب و بغضها معرفی کردهاند و مواردی را که به نفع شیعیان است، از جعلیات دورههای بعدی دانستهاند. وی همچنین در ابتدای کتاب، دو شجره از خاندان هاشم و امیه و همچنین سه صفحه گاه شمار حوادث مهم تاریخ صدر اسلام را ارائه میدهد. کتاب اخیر به عنوان کتاب برگزیده جمهوری اسلامی در 1377 انتخاب شد.
🔸ویلفرد مادلونگ در حال حاضر محقق ارشد در موسسه مطالعات اسلامی در لندن است.
🔹کتابشناسی
- Arabic Texts Concerning The History of The Zaydi Imams of Tabaristan, Daylaman And Gilan
- Religious Trends in Early Islamic Iran
- Religious and Ethnic Movements in Medieval Islam
- The Succession to Muhammad
- An Ismaili Heresiography
- The Advent of the Fatimids: A Contemporary Shi’i Witness
- Der Imam al-Qasim ibn Ibrahim und die Glaubenslehre der Zaiditen, Walter De Gruyter
- Religious school and sects in medieval Islam
#معرفی_مستشرقان
✳️ اندرو ریپین (Andrew Rippin)
🔹زندگینامه و تحصیلات
اندرو ریپین در 1950 در لندن متولد شد. در 1968 وارد دانشگاه تورنتو شد و تا 1974 در رشته علوم دینیِ این دانشگاه تحصیل کرد. رساله پایاننامهاش را با عنوان «رابطه من- تو مارتین بوبر و تأثیر آن بر کلام مسیحی» در ژوئن 1974 ارائه داد. برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد، به دانشگاه مک گیل رفتو در این دانشگاه به اسلام شناسی رو آورد و توجه خود را به علوم قرآنی معطوف کرد. در ژانویه 1977، از پایاننامه خود با عنوان «حرم و اصطلاحات مترادف و هممعنی آن در قرآن؛ تحلیلی از کاربردها و معنی آن» دفاع کرد. وی تا 1981 به تحصیلات در اسلامشناسی ادامه داد و در سالهای 1978 و 1979 زیر نظر جان ونزبرو در مرکز شرقشناسی و مطالعات آفریقایی دانشگاه لندن مطالعاتش را انجام داد. در سپتامبر1981، پایاننامه دکتری خود را با عنوان «متون اسباب النزول قرآنی؛ بررسی در کاربرد و تحول آن در تفسیر» به پایان رساند. مطالعات قرآنی ونزبرو در شکلگیری جهت مطالعاتی او موثر بود و او مقالاتی را در تکمیل آن نوشت. ریپین سابقه تدریس در دانشگاه های مختلفی چون میشیگان، کلگری و مک گیل را دارد. وى به دو زبان انگلیسى و فرانسه صحبت مى کند و به زبان هاى عبرى، عربى و آلمانى نیز تا حدود زیادی تسلط دارد.
🔹پژوهش و مسؤولیت ها
زمینه اصلی مطالعاتی و پژوهشی او مطالعات قرآنی و تفسیری است. فعالیتهای علمی و تحقیقاتیاش شامل نگارش کتاب و مقاله و شرکت در جلسات و کنفرانسها میشود. در سال 1982 با کمک شورای علوم اجتماعی و تحقیقات علوم انسانی کانادا فرصت سفر و تحقیقات در کشورهای مختلف اسلامی از جمله ترکیه و مصر را بدست آورد. در همین سال در کنفرانس بین المللی قرآن در هند شرکت کرد و گزارشی درباره وضعیت و روند تفاسیر قرآنی ارائه داد. این گزارش بعدها به صورت کامل در مجله دنیای مسلمانان منتشر شد. در 1985 سمینار دیگری به همت خود ریپین در دانشگاه کلگری برگزار شد و شرح جلسات آن در مجموعه مقالاتی با عنوان روش هاى تاریخی تفسیر قرآن در سال 1988 توسط انتشارات دانشگاه آکسفورد منتشر شد. ریپین در 1991 برنده جایزه آموزش عالی دانشگاه کلگری شد.
کتاب شاخص ریپین با نام «مسلمانان، باورهای دینی و مناسک» در 1990 در دو جلد منتشر و تا به امروز چهار بار تجدید چاپ شده است. این کتاب به بررسی تاریخ و اندیشه اسلامی از دوران اولیه ظهور اسلام تا عصر مدرن و اسلام امروزی و عناصر منحصر به فردی که تحت تاثیر اسلام و بویژه قرآن و شخص پیامبر شکل گرفته است میپردازد. آیینها و مراسم مسلمانان نیز در این کتاب توضیح داده شده است. کتاب دیگر وی «مطالعه اسلام» با همکارى یان کانپرت توسط انتشارات دانشگاه منچستر در سال 1986 منتشر شده و در راستاى آشنا نمودن محققان جوان غربى با اسلام است. این کتاب در سال 1990 توسط انتشارات دانشگاه شیکاگو تجدید چاپ شد. مهمترین کتاب او «قرآن و تفسیر سنتی» جلد بیست و پنجم از مجموعه چهل و هفت جلدى در باب تمدن و فرهنگ اسلامى است که لورنس اى کنراد، سرویراستارى ارشد آن را بر عهده داشت و با توجه به منابع مختلف از مقالات محققان قرآن پژوه غربى درباره اصول اولیه تفسیر قرآن و مشکلات مربوط به آن نگاشته شده است؛ ریپین در آن کتاب به بررسی تفاسیر مختلف قرآن از لحاظ تاریخی، معنایی، نوع متون و غیره پرداخته است.
اندرو رپیین از اعضای هیئت تحریریه «دایرهالمعارف قرآنی» لیدن است. این دانشنامه در شش جلد به سرپرستی جین مک اولیف توسط انتشارات بریل به چاپ رسیده است. او سابقه مدخل نویسی برای دائرة المعارف دیگری چون دانشنامه اسلامی و تفسیر انجیل را نیز دارد. به علاوه پیشینه همکاری با نویسندگان دیگر حوزه اسلام و ویرایش کتب مختلف را در کارنامه خود جای داده است و در هیئت تحریریه مجلات مختلفی از سراسر جهان عضویت دارد. در سال 2006 به عنوان یکی از همکاران افتخاری انجمن سلطنتی کانادا انتخاب شد. او در سال 2011 جلسه مباحثه علمی را با عبدالکریم سروش برگزار کرد که نوار ویدئویی آن بر روی کانال یوتیوب موجود است. اندرو ریپین در حال حاضر استاد مطالعات اسلامی دانشگاه ویکتوریا است.
🔹کتابشناسی منتخب:
- Muslims: Their Religious Beliefs and Practices
- The Qur’an and Its Interpretative Tradition
- Defining Islam: A Reader
- Textual Sources for the Study of Islam
- Qur’an: Style and Contents
- The Blackwell Companion to the Qur’an
🌾🌾🌾🌾🌾🌾
#معرفی_مستشرقان
✳️ شرمن جکسون (Sherman Jackson)
🔹زندگینامه و تحصیلات
شرمن جکسون یا عبدالحکیم جکسون در 1956 در ایالات متحده متولد شد. سال 1982 به دانشگاه پنسلوانیا رفت ومشغول به تحصیل شد و در 1990 درجه دکتری را با نمره عالی از مرکز مطالعات شرقی، خاورنزدیک و اسلامی این دانشگاه اخذ کرد. تخصص او حقوق و قوانین اسلامی و الهیات است. از 1987 به مدت دو سال مدیریت اجرایی مرکز مطالعات اسلامی خارج از کشور در قاهره را بر عهده داشت.
جکسون سابقه تدریس در مراکز آموزشی و دانشگاهی بسیاری را دارد، از جمله: دانشگاه ایالتی وین، دانشگاه ایندیانا، دانشگاه میشیگان، دانشگاه تگزاس در آستین، دانشگاه آمریکایی قاهره مصر و کالج میدلبری. محمد حسن خلیل استاد حال حاضر مطالعات اسلامی دانشگاه میشیگان از شاگردان سابق اوست. از دیگر سوابق او ریاست موقت انجمن محققان قوانین اسلامی آمریکای شمالی، عضویت در هیئت امنای اتحادیه اسلامی آمریکای شمالی، عضویت در انجمن اسلامی آمریکای شمالی است.
🔹پژوهش و مسؤلیت ها
علایق و زمینههای پژوهشی او طیف گستردهای از مطالعات اسلامی کلاسیک، تاریخی، حقوقی و الهیات را در بر میگیرد. اسلام کلاسیک و سپس تاریخ آغاز عصر روشنفکری و گسترش آن و تقابل این میراث با حقایق اسلام مدرن در غرب، بخصوص جوامع مسلمان غربی و به ویژه آمریکا یکی از موضوعات مورد توجه جکسون است. این مسائل خود به خود به مسائل دیگری چون نژاد، مهاجرت، لیبرالیسم، دموکراسی، نقش دین در جهان امروز، کثرت گرایی، مشروطه، رادیکالیسم مدرن مسلمان مربوط میشود. اگر چه همه این حوزهها از دید جکسون به نوعی با موضوع میراث اسلام کلاسیک و پس از آن گره میخورد. از کتابهای او در این زمینه میتوان به «اسلام و آمریکاییهای سیاهپوست، در جستجوی رستاخیز سوم» اشاره کرد.
همچنین او نویسنده بسیاری از مقالات و کتابهای فقه اسلامی و قوانین شریعت است، از جمله کتاب «قوانین اسلامی و حکومت، فقه مشروط از دیدگاه شهاب الدین القرافی». کتاب بعدی او با نام «فراسوی نیک و بد: شریعت و چالش اسلام سکولار» در مراحل اولیه تحقیق و پژوهش قرار دارد. جکسون در وبلاگ «ایمان» در ضمیمه هافینگتون پست، بخش پرمخاطبی را در سایت واشنگتن پست ایجاد کرده است.
در سالهای 2009 و 2012 توسط مرکز مطالعات استراتژیک سلطنتی اسلامی در عمان، به عنوان یکی از 500 مسلمان تأثیر گذار جهان انتخاب شد. همچنین انجمن نویسندگان نوظهور دینی او را جز ده کارشناس برتر اسلامی در آمریکا معرفی کرد. جکسون به زبانهای عربی، عربی کلاسیک، مصری، شامی و گویش عربستان سعودی تسلط دارد و با زبانهای فرانسوی، آلمانی، و فارسی آشناست.
شرمن جکسون در حال حاضر رئیس گروه فرهنگ و مطالعات اسلامی دانشگاه ملک فیصل و استاد مطالعات آمریکایی، دینی و قومیت دانشگاه کالیفرنیای جنوبی است.
🔹کتابشناسی:
- Islamic Law and the State: The Constitutional Jurisprudence of Shihāb al-Dīn al-Qarāfī. BRILL. 1996. ISBN 978-90-04-10458-7.
- On the Boundaries of Theological Tolerance in Islam: Abû Hâmid al-Ghazâlî’s Faysal al-Tafriqa, Oxford University Press, 2002, ISBN 978-0-19-579791-6
- Islam and the Blackamerican: Looking Toward the Third Resurrection. Oxford University Press. 2005. ISBN 978-0-19-518081-7.
- Islam and the Problem of Black Suffering. Oxford University Press. 2009. ISBN 978-0-19-538206-8.
Sufism for Non-Sufis? Ibn Ata’ Allah’s Tâj al-‘Arûs. Oxford University Press. 2012. ISBN 978-0199873678.
- Initiative to Stop the Violence: Sadat’s Assassins and the Renunciation of Political Violence (forthcoming)
🌾🌾🌾🌾🌾🌾
پدر معنوی شیعیان ایتالیا در گذشت لوییجی (عمار) دمارتینو شامگاه جمعه در سن 82 سالگی دار فانی را وداع گفت به گذارش ایکنا نیوز لوییجی که در بین تشیع و اهل تسنن محبوبیت داشت بنام اسلامی اش عمار معروف بود او در سال 1982م با مشرف شدن در دین اسلام و مذهب تشیع نخستین ایتالیایی تشیع شناخته شده بود عمار با ایجاد نخستین حلقه و مرکز شیعیان بنام انجمن اسلامی اهلبیت در شهر ناپل نقش موثری در میان مسلمانان ایتالیا ایفا میکرد و با انتشار مجله اسلام ناب نقش مهم در ترویج آموزه های اسلامی و بخصوص تشیع و آشناسازی ایتالیایی ها با اسلام داشت بیاید که اینطوری خدمت کنیم جهاد فرهنگی را ترویج دهیم در میان گروه های که در حال گمراهی هستند..
🌾🌾🌾🌾🌾
#معرفی_مستشرقان
❇️ فیتز رنکو (Fritz Krenkow)
🔹زندگینامه
فرانتس کرنکو در 1872 در شونبرگ، روستای کوچکی در شمال آلمان متولد شد. پیش از رسیدن به سن شش سالگی پدرش را از دست داد و به همراه مادر به خانه پدربزرگش رفت. دوران کودکی و تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در همان جا سپری کرد. دی اچ لارنس شاعر و نویسنده شهیر خواهرزاده او بود. در همان دوران به یادگیری زبانهای انگلیسی، فارسی، یونانی و لاتین روی آورد. در شانزده سالگی در مغازهای مشغول به کار شد، یادگیری زبان را ادامه داد و فارسی را بدون معلم و تنها با استفاده از کتاب آموخت.
🔸تحصیلات و مطالعات اسلامی
در 1892 به برلین رفت و با ادوارد زاخائو استاد زبانهای شرقی ملاقات کرد. زاخائو او را از مطالعه زبانهای شرقی برحذر داشت و آن را مناسب او ندانست اما کرنکو با انگیزه بیشتری ادامه داد. دو سال بعد به انگلستان رفت و به تابعیت آن کشور درآمد. با دختری انگلیسی ازدواج کرد و برای چندین سال به عنوان فروشنده در یک مغازه کار میکرد اما پول چندانی عایدش نمیشد. با وجود مشغله زیاد هنوز پیگیر مطالعات شرقی خود بود. با پیشروی این تحقیقات به مطالعات اسلامی و زبان و ادبیات عرب علاقمند شد بخصوص مباحث مربوط به صدر اسلام و قرون وسطی.
پس از شروع جنگ جهانی اول و مشکلات ناشی از آن برای یکسال به استرالیا رفت و پس از بازگشت به انگلیس با چالزلیال دیدار کرد. چالزلیال او را به یادگیری زبان عربی، فارسی و اردو تشویق نمود. برای گسترش تحقیقات شرقشناسانهاش و دستیابی به نسخههای قدیمی به دانشگاه حیدر آباد هند رفت و از دایرهالمعارف عثمانی بهره برد و مطالبی را به کتابهای عربی که در انگلستان آموخته بود انتقال داد. کرنکو بر این عقیده بود که از بین رفتن حکومت بنی امیه و انتقال دارالخلافه مسلمین از سوریه به عراق آغاز زوال و مانع گسترش اسلام در اروپا بود.
🔹تشرف به اسلام و فعالیت های او
فرانتس کرنکو پس از تشرف به اسلام نام محمد سالم را برای خود برگزید. او به عضویت در آکادمی اعراب در دمشق درآمد و مدتی در دانشگاه علیگره هند به تدریس زبان عربی مشغول بود و پس از آن به کمبریج رفت و تا زمان مرگش در 1953 همان جا ماند. ترجمه اشعار “مزاحم عقیلی” و “طفیل بن عوف “از جمله آثار اوست.
🔸کتابشناسی
The poems of Tufail ibn ‘Auf al-Ghanawi and at-Tirimmah ibn Hakim at-Ta’yi / Arabic text edited and translated by F. Krenkow. London : Luzac, 1927. Krenkow, F. (Fritz), 1872-1953 1927
The poetical remains of Muzahim al-‘Uquaili / edited and translated by F. Krenkow. Leiden : Late E.J. Brill1920 al-‘Uquaili, Muzahim
Krenkow, F. (Fritz), 1872-1953 1920
Indices to the poetical citations in the Kitab al-Amali of Abu ‘Ali Isma’il ibn al-Kasim al-Kali (Bulak edition, A.H. 1324) / names of poets by F. Krenkow ; rhymes by A. A. Bevan. Leyden : Late E.J. Brill, 1913. al-Qali, Abu ‘Ali Isma’il ibn al-Qasim, 901?-967? Krenkow, F. (Fritz), 1872-1953, 1913 te
The poems of Tufail Ibn ‘Auf al-Ghanawi and at-Tirimmah ibn Hakim at-Ta’yi / Arabic text edited and translated by F. Krenkow. London : Luzac, 1927.
Krenkow, F. (Fritz), 1872-1953, 1927
🌾🌾🌾🌾🌾
🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾
#معرفی_مستشرقان
✳️ فرانکلین لوئیس
✳️ Franklin Lewis
🔹زندگینامه و تحصیلات
فرانکلین لوئیس استاد زبان و ادبیات فارسی گروه زبانها و تمدنهای خاور نزدیک دانشگاه شیکاگو در 24 جولای 1961 متولد شد. لوئیس پس از پایان تحصیلات اولیه وارد دانشگاه برکلی شد و به مطالعه خاور نزدیک پرداخت، از استادان او در این دوران میتوان به ویلیام برینر، محمود امید سالار و ژاله پیرنیاز اشاره کرد. سپس به دانشگاه شیکاگو رفت و از گروه زبانها و تمدنهای خاور نزدیک با کسب درجه دکترا فارغ التحصیل شد. رساله پایاننامه او درباره زندگی و آثار سنایی شاعر قرن دوزادهم و تثبیت سبک غزل در شعر فارسی بود. پایان نامه او برنده جایزه بنیاد مطالعات ایرانیان در سال 1995 شد.
🔹پژوهش ها
حوزه پژوهشی او شامل زبان و ادبیات فارسی (قدیم و جدید)، اندیشه و ادب اسلامی در قرون وسطی، عرفان اسلامی، سینمای ایران و تاریخ و تئوری ترجمه است. عمده تمرکز او بر روی آثار ادبی از زمان سامانیان تا دوره صفویه است و همچنین آثار نظم و نثر قرن بیستم رو از جهات گوناگونی چون سبک، عملکرد، روایتشناسی، نشانه شناسی، هرمنوتیک، فن خطابه، جامعه شناسی ادبی و کد شناسی مورد بررسی قرار میدهد. به گفته خود او تقاطع میان ادبیات و مذهب بخصوص سنتهای عرفانی و باطنی در جهان اسلام (صوفیه و شیعه) برای او جاذبه ویژهای دارد. از همین رو به سراغ مولانا رفته است و کتابی از گلچین اشعار او را ترجمه کرده است. به علاوه کتابی درباره برهان الدین محقق ترمذی که به گفته برخی معلم و مراد مولانا بوده است، در دست انتشار دارد.
🔸از دیگر آثار فرانکلین لوئیس ترجمه شعر و نثر مدرن فارسی (همچون رمان چراغها را من خاموش میکنم از زویا پیرزاد)، مقالاتی درباره عطار، حافظ، سعدی، نجم الدین دایه،ادبیات فارسی و قرآنی، عرفان و تصوف و برخی نوشتههای بهاء الله و عبدالبهاء است. در حال حاضر فرانکلین لوئیس به غیر از فعالیت در دانشگاه شیکاگو با مرکز مطالعات خاورمیانه و کمیته مطالعات خاورمیانه همکاری میکند و نیز سابقه تدریس زبان فارسی در مرکز مطالعات خاورمیانه و آسیای شرقی دانشگاه اموری را دارد.
🔹کتابشناسی
- Life and Letters of an Iranian Communist: Stories of Bozorg ʻAlavi.
- Teachings of Rumi’s Teacher: Borhân al-Din Moḥaqqeq-e Termedhi and his Ma‛âref.
- Things We Left Unsaid, Zoya Pirzad (translated).
- Mystical Poems of Rumi.
- Rumi: Swallowing the Sun.
- The Necklace of the Pleiades: Studies in Persian Literature and Culture.
- The Colossal Elephant and His Spiritual Feats: Shaykh Ahmad-e Jâm.
- Rumi: Past and Present, East and West. The Life Teachings and Poetry of Jalâl al-Din Rumi.
- In a Voice of Their Own: A Collection of Stories by Iranian Women written since the Revolution of 1979.
🌾🌾🌾🌾🌾🌾
🌾🌾🌾🌾🌾
◀️سوال
🔰ایام فاطمیه از چه تاریخی شروع ودر چه تاریخی تمام می شود؟
#پاسخ👇👇👇👇
✅درباره تاریخ شهادت حضرت زهرا(س) روایات مختلفی وجود دارد است. و از چهل روز تا شش ماه بعد از رحلت پیامبر(ص) بیان شده است. اما میان علمای شیعه، دو احتمال معتبر است: هفتاد و پنج روز بعد از رحلت پیامبر(ص) یا نود و پنج روز بعد از رحلت ایشان.
◀️بنابراین با توجه به رحلت پیامبر اسلام(ص) در بیست و هشتم صفر، بنا به روایت هفتاد و پنج روز، در مورخه سیزدهم تا پانزدهم جمادی الأوّل، شهادت حضرت زهرا(س) است و این ایام را فاطمیة اوّل می خوانند.
🔴اما بنا به روایت نود و پنج روز، شهادت حضرت(س) در سوم تا پنجم جمادی الثانی است و این ایام را فاطمیة دوم می خوانند.
🔵بنابراین؛ ایام فاطمیه جمعا ۶ روز می باشد، ۳ روز در ماه جمادی الاول و ۳ روز در ماه جمادی الثانی. فاطمیه اول از ۱۳ تا ۱۵ جمادی الاول است و فاطمیه دوم از سوم تا پنجم جمادی الثانی می باشد.
و شاید علت اینکه سه روز در هر ماه بعنوان روز شهادت آن حضرت(س) معرفی شده است به این دلیل است که این احتمال وجود دارد که ماههای قمری از رحلت پیامبر(ص) تا شهادت حضرت زهرا(س)، ۲۹ روز بوده باشند، حال آنکه د رصورت کامل بودن ماههای قبل، روز شهادت ۱۳جمادی الاول و یا سوم جمادی الثانی خواهد بود. چرا که طبق تقویم، حداکثر سه ماه قمری ۲۹ روزه و حداکثر ۴ ماه قمری ۳۰ روزه می توانند پشت سر هم قرار گیرند.
⚫️اما در عرف، به دهه دوم جمادی الاول، از دهم تا بیستم جمادی الاول که بنابر قول ۷۵ روز، شهادت آن بانوی بزرگوار در آن واقع شده است دهه فاطمیه اول و به دهه اول جمادی الثانی از اول تا دهم جمادی الثانی، که طبق قول ۹۵ روز، شهادت حضرت زهرا(س) در آن واقع شده است، دهه فاطمیه دوم گفته می شود.
✅و باید توجه کرد که برگزاری عروسی در ایام فاطمیه اگر توام با معصیت و یا هتک حرمت به حضرت زهرا (سلام الله علیها)نباشد، اشکال ندارد. اما برای مومنان سزاوار است که حرمت این ایام را پاس بدارند و از انجام کارهای شادی آفرین بپرهیزند.
📚مستفاد از رساله دانشجویی،ج۱۶(به نقل از: صراط النجاه آیه الله تبریزی،ج۵،س۵۲۱، و دفاترسایر مراجع)
✍منبع: مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🌾🌾🌾🌾🌾🌾
#معرفی_مستشرقان
✳️ مایکل کوک (Michael Cook)
🔹زندگینامه و تحصیلات
مایکل کوک به سال 1940 در انگلستان متولد شد. پس از گذراندن تحصیلات اولیه در 1959 وارد کالج کینگ دانشگاه کمبریج شد و تا 1963 در رشته تاریخ و مطالعات شرقی مشغول به تحصیل بود. کوک دو سال به فراگیری تاریخ انگلستان و اروپا پرداخت و دو سال هم زبان ترکی استانبولی و فارسی را آموخت و سپس به مرکز مطالعات شرقی و آفریقایی دانشگاه لندن رفت و زیرنظر برنارد لوئیس کارشناسی ارشدش را با پژوهش درباره تاریخ جمعیت عثمانی در سده های پانزدهم و شانزدهم میلادی به انجام رساند. به مدت دو سال در همان دانشگاه به تدریس تاریخ اقتصادی پرداخت و در همین زمان تحقیقات و پژوهشهایی درباره خاورمیانه و خاورنزدیک داشت.
کوک در 1986 به ایالات متحده رفت و در آنجا به سمت استادی مطالعات خاورنزدیک دانشگاه پرینستون منصوب شد. رشته تحصیلی او تاریخ بود و به گفته خود وی در آن زمان مطالعات تاریخی بیشتر بر اساس تاریخ اقتصادی و بر پایه آمار و ارقام صورت میگرفت. کم کم سمت و سوی این تحقیقات تغییر کرد و کوک علاقمندیهای خود را یافت. موضوعات مورد نظر او بیشتر در زمینه تاریخ و اندیشه اسلامی و تاثیرات و نقش ارزشهای اخلاقی دین و اسلام بر فرهنگ اجتماعی و روابط مردمی است.
🔹پژوهش و تحقیقات
مهمترین اثر او که به فارسی نیز برگردان شده، درباره فریضه امر به معروف است. کوک مقالهای در روزنامه خواند که در آن به شرح اتفاق ناگواری که برای یک زن بی پناه در مقابل چشمان رهگذران بی توجه افتاده بود میپرداخت. این مقاله او را به فکر برد که چگونه نظام تربیتی غرب افراد را نسبت به سایر مردم جامعه بی مسئولیت و بی تفاوت بار میآورد و در مقابل در نظام اسلامی افراد به عنوان یک فریضه دینی و ارزش اخلاقی مسئولیت اصلاح رفتار ناپسند و نادرست دیگران را دارند. بدین ترتیب کار پژوهشی خود را آغاز کرد.
او با ژرف نگری خاص و حدود ۱۵ سال تحقیق مداوم و بررسی و مطالعه ۱۷۰۰ کتاب و مقاله که بیش از سه چهارم آن کتابهای اسلامی بود موفق به نوشتن جامع ترین کتابی شد که تاکنون درباره امر به معروف و نهی از منکر نوشته شده است. این وظیفه الهی در تمام فرقه ها و مذهب های مطرح اسلامی، از قدیم ترین زمان تا به امروز در این کتاب مورد بحث و بررسی قرار گرفت و بخش نسبتا زیادی از کتاب به آرای فقیهان شیعه از کلینی تا عصر حاضر اختصاص یافته است.
کوک با بررسی این آموزه در دیگر ادیان توحیدی، آیین های غیر توحیدی، سنتهای جاهلی، اندیشه های اخلاقی، مکتبهای فلسفی و نیز وظیفه امداد در غرب و مقایسه آنها با اسلام، هیچ مشابه و همتایی برای این تکلیف آنگونه که در اسلام آمده نیافت. این کتاب جایزه کتاب آّلبرت هورانی را برای او به ارمغان آورد و به نام “امر به معروف و نهی از منکر در اندیشه اسلامی” در ایران به چاپ رسیده است و در سال 1385، از سوی بیست و چهارمین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی، شایسته تشویق شناخته شد.
کوک تاکنون جوایز و اعتبارات بسیاری کسب کرده است از جمله کمک هزینه تحصیلی گوگنهایم در سال 1990، جایزه یک و نیم میلیون دلاری بنیاد ملون برای داشتن سهم قابل توجه در تحقیقات علوم انسانی در سال 2002، جایزه جشنواره بین المللی فارابی در سال 2008 و چندین جایزه و نشان دیگر. آخرین آن جایزه هولبرگ در سال 2014 بود. کوک هم اینک استاد مطالعات خاور نزدیک دانشگاه پرینستون است و تمایل شخصی وی تدریس دروس عربی محور است تا دانشجویان درپژوهشهای خود از منابع اصلی استفاده کنند. آخرین کتاب او در سال 2014 به چاپ رسیده و در آن به مباحثی چون اسلام و سیاست، خشونت و اسلام و القاعده و داعش پرداخته شده است.
🔹کتاب شناسی
- Hagarism: The Making of the Islamic World, 1977, with Patricia Crone.
- Muhammad (Past Masters), 1983.
- The Koran: A Very Short Introduction, 2000.
- Commanding Right and Forbidding Wrong in Islamic Thought, 2001 (Winner of the Albert Hourani Book Award).
- Forbidding Wrong in Islam: An Introduction (Themes in Islamic History), 2003.
- Early Muslim Dogma: A Source-Critical Study, 2003.
- Studies in the Origins of Early Islamic Culture and Tradition, 2004.
- A Brief History of the Human Race, 2005.
🌾🌾🌾🌾🌾🌾
#خاندان_اهل_بیت_علیهم_السلام
✅ابن شهر آشوب می نویسد :
وقتی لحظات آخر عمر عبدالمطلب(ع) فرا رسيد، پسرانش را جمع کرد و سفارش رسول اکرم(ص) را به آن ها نمود.
عبدالمطلب گفت :
📋《مُحَمَّدٌ(ص) يَتِيمٌ فآوُوهُ وَ عَائِلٌ فَأَغْنُوهُ اِحْفَظُوا وَصِيَّتِي فِيهِ》
♦️محمد(ص) يتيم است و او را سرپرستی کنيد و نيازمند است او را بي نياز کنيد و وصيت و سفارش مرا درباره او حفظ کنيد!
ابولهب گفت : من اين کار را خواهم کرد؟
عبدالمطلب به او گفت :
📋《كُفَّ شَرَّكَ عَنْهُ!》
♦️شرّت را از او بازدار!
عباس اظهار داشت : من اين کار را به عهده خواهم گرفت!
عبدالمطلب به او گفت :
📋《أَنْتَ غَضْبَانُ لَعَلَّكَ تُؤْذِيهِ》
♦️تو مرد خشمناکی هستی، می ترسم او را آزار بدهی!
ابوطالب(ع) گفت : من اين دستور را اجرا مي کنم و کفالت او را به عهده مي گيرم؟
عبدالمطلب به او گفت : آری! تو سرپرستی او را به عهده گير!
و سپس بدنبال اين سخن، خطاب به حضرت محمد(ص) گفت :
📋《يَا مُحَمَّدُ(ص)! أَطِعْ لَهُ!》
♦️ای محمد! از وی اطاعت کن!
حضرت محمد(ص) فرمود :
📋《يَا أَبَهْ! لاَ تَحْزَنْ فَإِنَّ لِي رَبّاً لاَ يُضِيعُنِي》
♦️پدرجان! غمگين مباش مرا پروردگاري است که تباهم نخواهد کرد و به حال خود وانخواهد گذارد.
📋《فَأَمْسَكَهُ أَبُو طَالِبٍ فِي حَجْرِهِ وَ قَامَ بِأَمْرِهِ يَحْمِيهِ بِنَفْسِهِ وَ مَالِهِ وَ جَاهِهِ فِي صِغَرِهِ مِنَ اَلْيَهُودِ اَلْمُرْصِدَةِ لَهُ بِالْعَدَاوَةِ وَ مِنْ غَيْرِهِمْ مِنْ بَنِي أَعْمَامِهِ وَ مِنَ اَلْعَرَبِ قَاطِبَةً اَلَّذِينَ يَحْسِدُونَهُ عَلَى مَا آتَاهُ اَللَّهُ مِنَ اَلنُّبُوَّةِ》
♦️پس از آن پس، ابوطالب(ع)، رسول اکرم(ص) را در کنار خود گرفت و با جان و مالش از او حمايت کرد و او را از خطرات یهود و برخی از عموزادگان که حسادت رسول اکرم(ص) را به خاطر مقام نبوتی که نصیب ایشان شده بود، را در دل می پروراندند، حفظ نمود.(۱)
📚منبع :
۱)مناقب ابن شهر آشوب، ج۱، ص۳۵
👇👇👇👇
sapp.ir/channel_shiastudy.ir
🌾🌾🌾🌾🌾🌾
DOC-20200125-WA0007.
830.3K
#کتاب_فاطمی
کتاب سبک زندگی فاطمی و رابطه آن با افزایش جمعیت ویژه ایام فاطمیه و ایام ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها 👆
#فراخوان_جذب
#امریه_طلاب
@ThrillOfPeace
❇️ مجمع جهانی شیعه شناسی برای سال 1399 با مشخصات زیر نیروی امریه جذب می نماید:
1_ طلاب زباندان مسلط به ترجمه، پژوهش و تولید محتوا
2_ طلاب زباندان مسلط به فیلمبرداری، عکاسی، تدوین، طراحی و...
3_ طلاب زباندان مسلط به طراحی سایت، برنامه نویسی، مدیریت، بارگزاری محتوا و...
4_ طلاب زباندان مسلط به فعالیت در شبکه های اجتماعی، مدیریت محتوا و...
🔺اولویت با #زبان_انگلیسی است.
🔹جهت درخواست امریه فایل pdf رزومه خود را به آیدی @Ebnossiam ارسال نمائید.
💯انجمن بین المللی ترنم صلح
@ThrillOfPeace 🔸مجمع جهانی شیعه شناسی🔸
https://eitaa.com/shiastudies/85%F0%9F%94%B9
🔴برگزاری دوره های آموزشی شیعه شناسی
#خواهران
#برادران
🌎مجمع جهانی شیعه شناسی ، در راستای شناخت علمی و صحیح تشیع ومبارزه با هجمه های دشمنان علیه تشیع برگزار میکند
🔴مزایا:
🌫همکاری در پروژه های مجمع جهانی شیعه شناسی
🌫حمایت علمی در تدوین پایان نامه و متون علمی
🌫پشتیبانی اخذ بورسیه در دانشگاه های خارج از کشور
🌫اعطای گواهی از دانشگاه بین المللی المصطفی ومجمع جهانی شیعه شناسی
☎️شماره تماس :۰۲۵۳۷۷۱۳۷۷۳
(داخلی2)__ساعت ۹ الی ۱۴
آدرس کانال ایتا و سروش:
@shiaclass
💐ثبت نام از طریق لینک 💐
👇👇👇👇👇
http://shiastudy.ir/class
👆👆👆👆👆
آی دی کارشناس آموزش
@vahidi12
اطلاعات بیشتر در کانال:
@shiastudyir
🌸🌸🌸🌸
🌾🌾🌾🌾
لطفا یکی از دوره ها را انتخاب نمایید
۱. یکشنبه ها ۸ الی ۱۰ دانشگاه باقر العلوم (ویژه خواهران)
۲. سه شنبه ها ۸ الی ۱۰ حرم مسجد اعظم (ویژه خواهران)
۳. چهارشنبه ها ۳الی ۵ حرم مسجد اعظم (ویژه برادران)
۴. سه شنبه ها ۳ الی ۵ حرم (ویژه برادران)
📣📣📣
هر هفته یک جلسه برگزار می شود
این دوره به خاطر تلاقی با ماه مبارک رمضان
۱۰ جلسه فشرده می باشد
🌾🌾🌾🌾🌾