May 11
14030906s.mp3
32.35M
🎤سخنرانی
استاد حاج حسین صالحی
شام سه شنبه
جلسه محفل شیفتگان وصال ۱۴۰۳/۹/۶
🔰 حداقل برای👆 نفر ارسال گردد
#امام_زمان
#شیفتگان_وصال_۱۲۱۶
#سخنرانی_کسب_معارف_اهل_البیت
#منتظران_اهل_دعا_و_دعوت_هستند_
کانال معرفتی شیفتگان وصال
eitaa.com/shifteganevesal313
8⃣🌹
14030906m.mp3
16.37M
🎤صوت و مداحی
آقای عباسعلی باقری
شام سه شنبه
محفل شیفتگان وصال ۱۴۰۳/۹/۶
#امام_زمان
#شیفتگان_وصال_۱۲۱۶
#مداحی_ذکر_توسل_آل_یس
کانال معرفتی شیفتگان وصال
eitaa.com/shifteganevesal313
8⃣🖤
✨✨┈┅❁ـ﷽ـ❁ ┅┈✨✨
💠 أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ وَ بِه نَستَعین إنّه خَیرُ ناصرٍ و مُعین ۞
اَللهمَّ کُن لولیَّک الحُجةِ بنِ الحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیهِ وَ عَلی ابائهِ فی هذهِ السّاعةِ، وَ فی کُلّ ساعَة وَلیّا وَ حافظاً وقائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیناً حَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً وَ تُمَتّعَهُ فیها طَویلاً
🎙 سخنرانی «استاد حاج حسین صالحی» در محفل شیفتگان وصال
۱۴۰۳/۸/۸
┄═❁❥❈࿐🌹࿐❈ ❥❁═┄
🔰بحثی را که در این جلسه مرور می کردیم از دعای ندبه و از وجود مقدس امام صادق(علیه السّلام)، همان کسی که منتظر واقعی بود و با تمام وجود و احساس تنهایی در غیبت آقا حجة بن الحسن(عجل اللّه تعالی فرجه) عرض می کرد:
🔆«عَزیزٌ عَلیَّ اَن اَبْکیکَ وَ یَخْذُلَکَ الْوَری»
ما هم به عنوان اینکه منتظر واقعی آقا حجة بن الحسن (عجل اللّه تعالی فرجه) هستیم می گوییم: برایمان خیلی سخت می گذرد که ما بر فراق آقا حجة بن الحسن(عجل اللّه تعالی فرجه) گریه کنیم و گروهی باشند که اصلاً اعتنایی به ایشان نداشته باشند!
چون بعضی افراد هستند خودشان جمکران می روند؛ در منزل خود دعای ندبه برگزار می کنند؛ در موقعیت هایی افراد توسل دارند؛ واقعا مادرهایی هستند در مشکلات و سختی ها و در گرفتاری ها دائما این ذکر:
🔅«اَلْمُسْتَغاثُ بِکَ یا صاحِبَ الزَّمان»
بر لبانش جاری است و البته نتیجه هم می دهد؛ اما همین مادر، همین پدر، که خودش ارتباطش با آقا حجة بن الحسن(عجل اللّه تعالی فرجه) قطع نمی شود؛ فرزندی دارد که این ارتباط را رها کرده! برای همین است که امام صادق(علیه السّلام) به من و شما یاد می دهند که در روز جمعه بگویید:
🔆«عَزیزٌ عَلیَّ اَن اَبْکیکَ وَ یَخْذُلَکَ الْوَری»
⁉️واقعا ببینید برای ما سخت است یا نه؟!
این که بر ما سخت است؛ یعنی بر ما «باید» سخت باشد!
اینکه ما خودمان آقا حجة بن الحسن(عجّلاللـّهتعالیفرجه) را با تمام وجود قبول داشته باشیم وگروهی اطرافمان باشند، چه دور، چه نزدیک، که آنها نسبت به معارف مهدوی هیچ اطلاعی نداشته باشند و اگر این شرایط برایمان سخت است باید یک قدمی برداشت و کاری انجام داد!
⁉️چه کنیم؟!
🔰بیان شد منتظران واقعی اهل دعا و دعوتند؛ یعنی ضمن اینکه دعا می خوانند، «عَجّل لِوَلیّکَ الفَرج»میگويند و دستشان به دعا بلند است و توفیقات روزافزون از خدا می خواهند؛ به موازاتش، اطرافیان خود را هم به معارف مهدوی دعوت می کنند؛
⁉️چگونه اهل دعوتند؟!
قرآن این دعوت را در سه مرحله برای ما به تصویر می کشد، و می فرماید:
💠 «ادْعُ إِلَىٰ سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَ جَادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ» (۱)
1⃣ با حکمت( برهان، استدلال)
اگر راه درست آن را می دانی با استدلال، اگر نمیدانی اجازه بده یک نفر دیگر این کار را انجام دهد؛ از یک نفر دیگر مشاوره بگیر؛
مادری! می دانم دلت برای فرزندت می سوزد؛پدری! فرزندت سرمایه ات است؛
ولی اگر راهش را نمیدانی(بلد نیستی)، کار را خراب نکن! حتما از یک نفر آگاه مشاوره بگیر؛
2⃣ « وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ»
این قسمت بحثش عاطفی است!
چون بعضی ها فقط مجالس اهل بیت می روند با یک داستان و یک حکایت می خواهند یک منبر را طی بکنند! این طور نیست!
باید یاد بگیریم چگونه استدلال کنیم؟ حتی استدلال های خیلی معمولی ...
3⃣ و بعد فرمود: «وَ جَادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ»
این هم جدال، البته از نوع حَسَنَش نه!
از نوع احسن؛
⁉️چرا؟!
چون جدال بوی دعوا می دهد؛ انسان بخواهد یک مقدار تند شود قرآن به تعبیری این جا ترمز را می کشد! می فرماید: جدال غیر حسن که هیچ! جدال حسن را هم بگذار، جدال احسن داشته باش! ببینید انسان باید چه مقدار روی خودش کار کند!
┄═❁❥❈࿐🌹࿐❈ ❥❁═┄
📚 منابع
۱)سوره نحل، آیه ۱۲۵
🆔 @shifteganevesal313
1⃣🪴
مطلب به این جا تمام می شود، خب میرویم در میدان! همین الان قرآن می گوید که بدانید:
💠 «إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَن ضَلَّ عَن سَبِيلِهِ»(۱)
( همانا پروردگارت به كسى كه از راه او منحرف شده آگاه تر است )
❇️شما می گویید؛ مطلب را هم خوب بیان می کنید؛ با آن سه مرحله هم مواجه می شوید؛ ولی بدانید که قرار نیست همه قبول کنند! شما پیامتان را برسانید؛ دعوت بکنید؛ حرفتان را بزنید؛ ولی همه قرار نیست قبول کنند!
بعد هم فرمود:
💠 «وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ»
( و او هدايت يافتگان را بهتر مى شناسد)
👈یعنی: اول، «ضَلَّ عَن سَبِيلِهِ» را فرمود؛
یعنی: بدان خیلی ها قبول نمی کنند!
⁉️ بالاتر از شیخ الانبیا سراغ دارید؟!
⁉️شیخ الانبیا کیست؟!
🔅شیخ الانبیا؛ حضرت «نوح پیغمبر» است؛
«نوح پیامبر» وقتی شروع به تبلیغ کرد، در حکمت، موعظه وجدال بهترین روشها را انتخاب کرده، چون تحت تعلیم خدا بود؛
هنگامی که به انبیای الهی وحی می شود، یعنی تحت تعلیمات خداوند هستند و بهترین ها را برای مردم می آورند.
وقتی حضرت نوح صحبت هایش را کرد در آیات ۲۵ تا۳۵ سوره ی هود چنین آمده که:
💠 «قَالُوا يَا نُوحُ قَدْ جَادَلْتَنَا فَأَكْثَرْتَ جِدَالَنَا فَأْتِنَا بِمَا تَعِدُنَا إِن كُنتَ مِنَ الصَّادِقِينَ» (۱)
جدال، جدال احسن است؛
👈گفتند: اگر راست می گویی آن وعده های عذابی که می گفتی سراغ ما بیاید!
(الان بعضی افراد هستند وقتی انسان با آنها صحبت های معمولی می کند، ممکن است قبول نکنند!
این را ما باید از همان اول کار بدانیم که سرخورده نشویم!
خود همین آیات یعنی: حکمت؛ یعنی: دعوت به حکمت؛
✴️اگر قرار شد خود ما یک تغییر و تحولی داشته باشیم و بنا باشد که خودمان را به معارف دین دعوت کنیم با همین آیات است)
حضرت نوح فرمود:
💠 «قَالَ إِنَّمَا يَأْتِيكُم بِهِ اللَّهُ إِن شَاءَ وَمَا أَنتُم بِمُعْجِزِين»(۲)
همانا اگر خداوند اراده كند، آن را بر سر شما خواهد آورد و شما قدرت خنثى كردن (و مقاومت در برابر) آن را نخواهيد داشت.
امان از آن وقتی که خدا آن عذاب را امضا کند! و هیچ کس هم نمی تواند مقابلش بایستد!
⁉️بعد یک جمله دارد؛ چرا واقعا این ها لجبازی می کردند؟
قرآن می فرماید که حضرت نوح فرمود:
💠«وَلَا يَنفَعُكُمْ نُصْحِي إِنْ أَرَدتُّ أَنْ أَنصَحَ لَكُمْ إِن كَانَ اللَّهُ يُرِيدُ أَن يُغْوِيَكُمْ»(۳)
اگر خداوند اراده غِوایت و ضلالت برای شما کرده باشد، من هم هر چه تلاش کنم نمی شود!
⁉️فقط ما باید چه کنیم؟! وظیفه مان را انجام بدهیم؛
✳️یعنی حتی اگر شما نوح پیغمبر هم باشید، ۹۵۰ سال هم فرصت بگذارید برای مردم، یک یک مطلب بگویید؛ اگر بنا باشد یک گروهی راه غِوایت را بروند میروند و به راه رشد را نمی آیند!
💢چون انتهای راه «ضلالت»،«غوایت»
🔆وانتهای راه «هدایت»، «رشد» است
💠 «قَد تَبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَی» (۴)
همانا راه رشد از گمراهى روشن شده است،
❇️در مقابل «هدایت» همیشه «ضلالت» است و در مقابل «غوایت» «رشد»
✳️ فرمود: اگر من تلاش حداکثر داشته باشم و بخواهم شما را با نصیحت، موعظه و حکمت که همین هم خودش نوعی جدال است در مسیر بیاورم،اگر خدا برای شما اراده «غوایت» کرده باشد، شما در مسیر نمی آیید!
┄═❁❥❈࿐🌹࿐❈ ❥❁═┄
📚 منابع
۱)سوره هود، آیه ۳۲
( (مخالفان) گفتند: اى نوح! تو واقعاً با ما جدال و جرّ و بحث زيادى نمودى، (اكنون ديگر بس است) اگر راست مى گويى، آنچه را (از عذاب الهى) كه به ما وعده مى دهى بر سر ما بياور!؟)
۲)همان، آیه۳۳
۳)همان، آیه۳۴
اگر خداوند بخواهد شما را (به خاطر عدم لياقت) گمراه سازد، (ديگر) نصيحت من به حال شما سودى نخواهد داشت، هر چند بخواهم براى شما خيرخواهى كنم. او پروردگار شماست و (شما) بسوى او بازخواهيد گشت.
۴) سوره بقره، آیه۲۵۶
🆔 @shifteganevesal313
2⃣🪴
✳️داستان مباهله «جدال احسن» بود؛
وقتی اُسقُف مسیحیان نجران فهمیدند که اهل بیت مرکز رحمت خدا هستند و اگر دست به دعا بلند کنند واقعا نه نجران، همه هستی زیر و رو می شود؛
❓چه کردند؟
❓مگر نفهمیدند؟
❓پس چرا ایمان نیاوردند؟
👈حاضر شدند جزیه بدهند و به تعبیر بنده آدم حسابی نشوند!
💢بعضی ها این گونه اند، حاضرند خیلی از هزینه ها را صرف کنند ولی از معارف بی بهره باشند ! از جلسات فاصله بگیرند!
❇️پس ما این را باید خوب بفهمیم؛ وقتی خوب فهمیدیم اگر یک مطلب مهدوی را به کسی گفتیم و او قبول نکرد، زود از کوره در نمی رویم! زود اعصابمان به هم نمی ریزد! چون اگر کسی را الان دعوت کردیم و او حرفی زد و به هم ریختم، وقتی می خواهیم بیاییم دیگر قادر به دعا خواندن نیستیم!
واقعا دیگر نمی توانیم بر هیچ چیزی متمرکز شویم!
👈 باید بدانیم:« اِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَن ضَلَّ عَن سَبِيلِهِ»
✴️یک سری افراد همیشه فاصله می گیرند!
اما باید بدانیم که اگر ما آن افرادی که استعداد دارند را دعوت کردیم و یک انقلاب فکری در زندگی شان ایجاد کردیم، وقتی راه می افتند یک طوری حرکت می کنند که هم خودش و دیگران را به حرکت در می آورد؛ این همان است که عرض کردم قرآن می فرماید:
💠 «قُل إِنَّمَا أَعِظُكُم بِوَاحِدَةٍ أَن تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَىٰ وَفُرَادی»(١)
👈یعنی: اگر یک کسی موعظه کند، آن هم یک تک موعظه؛ این فرد خودش «باید خودساخته» باشد؛
🔆🔆باید درونش «آتشین» باشد که بتواند دیگران را گرم کند!🔆🔆
✳️بارها عرض کرده ام؛ یک «بابا رستم بختیاری» می خواهد، که یک «محمدصادق تخت فولادی» را راه بیندازد!
یک پیرمرد کاسبی می خواهد که کاسب باشد، ادعا نه! که یک «میرزا جهانگیرخان قشقایی» را مسیرش را عوض کند؛ (که قبرش روبروی مسجد رکن الملک است)
او فردی بود که تا سن ۴۰ سالگی مسیر دیگری را در پیش گرفته، آمده بود تا تارش را درست کند. یعنی: در مراتع دنبال گوسفندها عمری را می گذراند و تار میزد، تارش خراب شده بود. گفتند: در بازار اصفهان یک کسی هست که آن را درست کند، این بنده خدا هم الان تار درست می کند ولی وقتی این فرد را با این استعداد دید فقط یک جمله گفت:
⚜«برو تاری بزن به تعبیر بنده که صدایش در هستی بپیچد!»⚜
پرسید کجا بروم؟ فرمود: این جا برو؛
حالا یا مدرسه جدّ بزرگ ، یا مدرسه صدر؛
البته فرقی هم نمی کند؛ مهم این است که او را به مرکزی دعوت کرد؛
مهم این است که انسان بفهمد یک نفر، یک کاسب، استعداد دارد دستش را بگیرد؛ البته همیشه هم به گفتن نیست! گاهی کسی، یک گرفتاری دارد با پنج میلیون، ده میلیون حل می شود، ما این را به او بدهیم بعد هم به او بگوییم: راه این است! چاه هم این است!
آن وقت ببینید راه را انتخاب می کند یا نه؟!
👈 این می شود دعوت؛ پس همیشه به گفتن نیست!
👈این می شود: « إِنَّمَا أَعِظُكُم بِوَاحِدَةٍ »
✴️حالا اگر انسان این کار را انجام دهد، یک انقلاب فکری هم ایجاد کند، آن وقت این انقلاب فکری و پیش زمینه اگر ایجاد شود بدانید افراد حرکت می کنند؛ اگر ایجاد نشد دعا هم که بیاید، جمکران هم که چند وقت ببریدش، نهایتا پا پس می زند!
┄═❁❥❈࿐🌹࿐❈ ❥❁═┄
📚منبع
۱)سوره سبأ، آیه ۴۶
🆔 @shifteganevesal313
3⃣🪴
نشان به کدام نشان؟! نشان به آیات قرآن!
در آخر جزء دوم، در صفحه ۴۰ و ۴۱ آیات بسیار زیبایی آمده است؛
✳️داستان درباره ی طالوت و جالوت و داوود پیغمبر؛ قرآن میفرماید: اینها دوست میداشتند؛ چون بعضیها وقتی از زمان ظهور گفته میشود، همه میگویند: ای خدا!
در حالی که اصلاً آمادگی برای آن زمان ندارند! زمینه را آماده نکرده! فقط دوست دارند آقا بیاید همه کارها را برای او درست کند! آن وقت اگر اینطور شد ببینید،
عَجِّل لِولِیکَ الفَرَج را عَینش را چطوری می گوید؟!
قرآن میفرماید:
«ألم تر»
⁉️ «اَلَم ترَها» در قرآن یعنی چه؟!
🔅در قرآن ما بارها «الم تَرَ»داریم؛
👈یعنی: «آیا تو ندیدی؟»
«الم تروا، الم یروا» آنها جداست؛
اما «الم تر» اینها تک تک هست، یعنی :با تو هستم؛ با تو هستم؛ با تو هستم ! قرآن اینگونه است!
چند نمونه از آن را بیان می کنیم:
💠 «أَلَمْ تَرَ كَيْفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِأَصْحَابِ الْفِيلِ»(۱)
✴️توی پیغمبر نَه! بلکه تویی که الان قرآن میخوانی! البته که مخاطب اول پیامبر است و بعد مخاطب تک تک آنهایی هستند که قرآن میخوانند؛
«اَلَمْ تَرَ كَيْفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِأَصْحَابِ الْفِيلِ »
❇️ندیدی خدا با اصحاب فیل چه کرد؟! خوب ما که نبودیم! اگر یک کسی بگوید (الم تر) ندیدی؟ آن هم بگوید: ندیدم! خوب اینکه قرآن نشد! بارها عرض کردم، قرآن کتاب پرسش و پاسخ نیست که تو وقتی جواب دادی بگویند: که خوب بنده خدا ندیده؛
«اَلَم تَرَ» یعنی: باید مطالعه می کردی!
باید بررسی کنی که ببینی خدا با اصحاب فیل چه کرده؟! با قوم عاد چه کرده؟!
💠 «أَلَمْ تَرَ كَيْفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِعَاد» (۲)
این هم یک نمونه در آیه ای دیگر 👇
💠 «أَلَمْ تَرَ إِلَى الْمَلَإِ مِنْ بَنِي إِسْرَائِيلَ مِنْ بَعْدِ مُوسَى إِذْ قَالُوا لِنَبِيٍّ لَهُمُ ابْعَثْ لَنَا مَلِكًا نُقَاتِلْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ قَالَ هَلْ عَسَيْتُمْ إِنْ كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِتَالُ أَلَّا تُقَاتِلُوا قَالُوا وَمَا لَنَا أَلَّا نُقَاتِلَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَقَدْ أُخْرِجْنَا مِنْ دِيَارِنَا وَأَبْنَائِنَا فَلَمَّا كُتِبَ عَلَيْهِمُ الْقِتَالُ تَوَلَّوْا» (۳)
«أَلَمْ تَرَ إِلَى الْمَلَإِ »، به تعبیر بنده یعنی: دیدی چه جمعیت بزرگی به دعای ندبه آمده! همه هم میگفتند:
🔅 «عَزيزٌ عَلَيَّ! عَزيزٌ عَليَّ!»
(بعد هم وقتی یکی از مداح ها گفت: «عَجِّل لِوَلیکَ الفَرَج» همه گفتند: الهی آمین؛ دوباره مداح بلندتر گفت: «عَجَّل لِولیکَ الفَرج» جوابش چیست؟! آمین بلندتر می گویند!)
«أَلَّا تُقَاتِلُوا»
چرا؟
«قَالُوا وَمَا لَنَا أَلَّا نُقَاتِلَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَقَدْ أُخْرِجْنَا مِنْ دِيَارِنَا وَأَبْنَائِنَا فَلَمَّا كُتِبَ عَلَيْهِمُ الْقِتَالُ تَوَلَّوْا»
گفتند: ببین وضع زندگیمان را! اگر کسی باشد ما حتماً در میدان هستیم؛ اما وقتی خدا برایشان یک نفر را مشخص کرد «تَولّوا»
💢«تولوا »یعنی چه؟ یعنی پشت کردند؛
بعد
«فَلَمَّا كُتِبَ عَلَيْهِمُ الْقِتَالُ تَوَلَّوْا إِلَّا»
همه؟ نه !
«إِلَّا قَلِيلًا»
┄═❁❥❈࿐🌹࿐❈ ❥❁═┄
📚 منابع
۱)سوره فیل، آیه۱
۲)سوره فجر، آیه ۶
۳) سوره بقره ، آیه۲۴۶
(آيا آن سران بنى اسرائيل را پس از موسى نديدى آنگاه كه به پيامبر خويش گفتند: براى ما اميرى بگمار تا در راه خدا جهاد كنيم؟ گفت: آيا احتمال نمىدهيد كه اگر جهاد بر شما مقرر شد جهاد نكنيد؟ گفتند: چگونه ممكن است كه در راه خدا جهاد نكنيم در حالى كه از ديارمان رانده شده و از فرزندان خود جدا افتادهايم. امّا هنگامى كه به جهاد دستور يافتند، جز اندكى از ايشان همه روىگردان شدند و خدا به ستمگران آگاه است)🆔 @shifteganevesal313 4⃣🪴
✳️ما در دعای ندبه هم میخوانیم که وقتی امام صادق (علیه السلام) فضائل امیرالمومنین را بر می شمارد و قبلش هم داستان پیامبری ییامبر و بحث غدیر خم را بیان میکند؛ گروهی اصلاً حرف پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلّم) را در بحث ولایت امیرالمومنین (علیه السلام) فراموش کردند! آن چیست؟!
👈بحث امتثال امر پیامبر (صلی الله علیه وآله)
🔆«لَمْ یُمْتَثَلْ أَمْرُ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ»
آنچه پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرموده بود، امتثال نکردند؛ همه؟ نه!
🔆«إِلَّا الْقَلیلَ مِمَّنْ وَفی لِرِعایَةِ الْحَقِّ فیهِمْ »
جز عده کمی که به رعایت حق آنان وفا کردند!
👈قرآن میفرماید: اینجا هم، بعضیها همه
آمدند؛ درخواست هم دادند؛ دعا هم کردند؛ ولی چون آن مبنا و انقلاب فکری و آن انگیزه نبود، کم آوردند!
✳️فردی بود به نام «خَبّاب بن اَرَتّ» از اصحاب پیغمبر(صلی الله علیه و آله) که بعد هم از اصحاب امیرالمومنین(علیه السلام) شد واصلاً از منطقه جزیرة العرب هم نبود! ولی وقتی اسلام آورد چون غلام بود همه اذیتش کردند از جمله، خانمی که صاحب او بود، به خاطر اینکه اسلام آورده بود آتش میگذاشت روی سر او، به خاطر اینکه میگفت: «لا اله الا الله» ولی کم نمی آورد و شد «خَبّاب»!
✴️امیرالمومنین (علیه السلام) در رابطه با او فرمودند: «خدا رحمتش کند! رحمت خاص خدا بر خباب بن ارت باشد!»
کم نیاورد ! بعضیها زود کم میآورند! کمی که سختی باشد، در فراز و فروزها کم میآورند!
✳️نمونه ی دیگر: «میثم تمار»
حضرت به او فرمود: اگر از من دفاع کنی به دار آویزانت میکنند! یکی یکی هم فرمود، با جزئیاتش! اما او گفت: آقا هرچه اتفاق بیفتد، من فضائل و مناقب شما را می گویم و از شما دست نمیکشم؛
✳️نمونه ی دیگر: «آقا ابوالفضل(علیه السلام)»
برای آقا عباس بن علی(علیهالسّلام) امان نامه آوردند تا او را از حسین بن علی(علیه السلام) جدا کنند، ولی قبول نکردند!
🔆 این که میگویند: آقا حجة بن الحسن(عجّلاللـّهتعالیفرجه) به حاج محمدعلی فشندی فرمود: فردا که روز عرفه است من را در خیمهای میبینی که روضه ى عمویم عباس خوانده میشود،منظور چیست؟!
این روضهها که میخوانند یعنی گریه بیشتر کردن؟!
درست است که بحث روضه و ذکر و مصیبت خودش نوعی عبادت است ولی بایدفلسفهاش را هم دید!
👈یعنی: آنهایی که ابوالفضلی هستند اگر این صفت را داشته باشند، عنایت من بیشتر به آنها میرسد وگرنه کم میآورند!
⁉️آیا تا به حال از خودمان سوال کردیم که ما «سهل خراسانی» هستیم یا «ابو هارون مکی»؟!
✳️در زمان امام صادق (علیه السلام) شخصی به نام «سهل خراسانی» نزد ایشان آمد و با حالت اعتراض گفت: آقا چرا قیام نمیکنید؟! ما که هستیم! این همه آدم!
(ما هر هفته در محله خودمان، در مهدیه شهرمان، ۴ هزار صبحانه میدهیم!)
حضرت فرمود: آرام باش! بعد به غلام خود اشاره کرد، تنور را داغ کن و به «سهل» فرمود: برو و بنشین داخل تنور آتش؛
گفت: آقا من که حرفی نزدم، مرا عفو کنید!
در همین زمان شخصی به نام «هارون مکی» در حالی که کفشهایش در دستش بود وارد شد و سلام کرد؛ حضرت بعد جواب سلام به او فرمود: ای هارون! کفشهایت را بر زمین بگذار و برو داخل تنور آتش!
او هم بی درنگ همین کار را انجام داد
اصلاً نگفت برای چه؟! قصه چیست؟! رفت میان شعله های آتش نشست؛
بعد حضرت با «سهل خراسانی»مشغول صحبت و گفتگو شدند؛ پس از گذشت ساعتی حضرت فرمودند: ای سهل برو ببین در تنور چه خبر است؟!
همین که سهل کنار تنور آمد، دید هارون مکّی چهار زانو روی آتشها نشسته است، پس از آن امام، به «هارون» اشاره کرد و فرمود: بلند شو بیا! و هارون هم از تنور بیرون آمد.
سپس حضرت خطاب به «سهل خراسانی» گفت: در خراسان شما چند نفر مخلص مانند این شخص، مطیع ما پیدا می شود؟ سهل پاسخ داد: هیچ، نه به خدا سوگند! حتّی یک نفر هم این چنین وجود ندارد!
امام صادق (علیه السلام) فرمود: ای سهل! ما خود می دانیم که در چه زمانی قیام کنیم؛ و آن زمان موقعی خواهد بود، که حداقل پنج نفر همدست، مطیع و مخلص ما یافت شوند، در ضمن بدان که ما خود آگاه به تمام آن مسائل بوده و هستیم!
┄═❁❥❈࿐🌹࿐❈ ❥❁═┄
📚منابع
۱) بحارالانوار، جلد۴۷، ص۱۲۳
🆔 @shifteganevesal313
5⃣🪴
⁉️جا دارد این سؤال را از خودمان بپرسیم: الان من «سهل خراسانی» هستم که همیشه طلبکار آقا حجة بن الحسن(عجّلاللـّهتعالیفرجه) باشم؟! یا «هارون مکی» که هرچه آقا گفت بگویم: چشم! چشم!
💢چون بعضیها در مسیر که سختشان میشود میگویند: ای کاش نیامده بودیم! ای کاش نذر نکرده بودیم! ای کاش! ای کاش!
⁉️آن وقت میدانید چه میشود؟! آخر کار به آنها می گویند: «رُدّوهُ فإنَّه رَجُلٌ صابونی!»
ردش کنید برود!
✳️ «رَجُل صابونی» کسی بود که در حد یک سدر و یک کافور خریدن قبولش دارند!
یعنی: اینقدر روی خودت حساب نکن! که بخواهی خدمت آقا حجة بن الحسن(عجّلاللـّهتعالیفرجه) برسی!
«رجل صابونی» همان عطار شهر بصره است؛ که حضرت فرموده بود: بروید سدر و کافور را از او بخرید؛ آن هم فکر میکرد چون گماشتههای آقا حجة بن الحسن(عجّلاللـّهتعالیفرجه ) (البته گماشته به تعبیر بنده!) این هم به توصیه ایشان نزد او آمدند توفیق دیدار پیدا خواهد کرد و اصرار کرد و بعد شنیده اید که چه شد؟!...(۱)
⁉️حالا بررسی کنیم ببینیم ما جزء کدام یک از این افراد هستیم؟!
✴️خود انسان اگر بخواهد، قبول کنید راحت میتواند این معارف را گسترش دهد؛ میتواند اهل دعوت باشد؛ وگرنه بقیهاش دعواست!
بلند شو نمازت را بخوان، مگر نمیفهمی و ...
واقعاً دعوا میشود!
👈 پدر و مادر اگر در بحثهای تربیتی کم نگذاشته باشند و خودش شایستگی داشته باشد، دیگر اصلاً احتیاجی نیست به فرزندش خیلی بگوید: بلند شو و نمازت را بخوان!
همین که خودشان شروع به نماز خواندن کنند، بچهها خوابشان نمیبرد!
✨ما الان بیشتر باید روی خودمان سرمایهگذاری کنیم✨
🔰خلاصه بحث امشب:
حتماً داستان طالوت را ببینید که در آخر جزء ۲ آمده؛ اینکه اگر آن زمینه و عقبه فکری برای انسان ایجاد نشود، بدانیم که در مرحله عمل کم میآوریم!
یک جاهایی به ما میگویند: این کار را انجام نده! ولی چرائیش را حتماً میگوییم؛
قرآن میفرماید:
💠«فَلَمَّا فَصَلَ طَالُوتُ بِالْجُنُودِ قَالَ إِنَّ اللَّهَ مُبْتَلِيكُمْ بِنَهَرٍ فَمَنْ شَرِبَ مِنْهُ فَلَيْسَ مِنِّي وَمَنْ لَمْ يَطْعَمْهُ فَإِنَّهُ مِنِّي»(۲)
پس همين كه طالوت با سپاهيان به راه افتاد گفت: خدا شما را به نهر آبى امتحان مىكند، پس هر كه از آن بنوشد از من نيست و هر كه از آن نخورد از من است...
همین یک کار معمولی را وقتی میگویند انجام نده! بعضیها نمیتوانند؛ و وقتی نمیتوانند؛ کم میآورند و بعد میبینید چه اتفاقی میافتد؟
👈ُ«فَلَيْسَ مِنِّي»
این «لیس مِنّی» و «لیس مِنّاهایی» که در روایات آمده از همین جاست؛
حالا همین جا، در همین مرحله یک گروه
پالایش شدند؛ در مرحله بعد چه شد؟!
میبینیم که قرآن میفرماید: یک گروه دیگر هم کم آوردند! خیلی کم پیش آمده تا افرادی بتوانند به آن مرحله آخر برسند و فقط یک گروه دعایشان این بود:
💠«رَبَّنَا أَفْرِغْ عَلَيْنَا صَبْرًا وَثَبِّتْ أَقْدَامَنَا وَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِين» (۳)
این که می گوییم منتظران واقعی اهل دعا و دعوتند، این دعا خیلی مهم است؛
چند دعای دیگر هم هست که باید مبنا باشد؛ البته نه لفظش، مفهومش باید در زندگی باشد از جمله این دعا:
💠«رَبَّنَا لَا تُزِغۡ قُلُوبَنَا بَعۡدَ إِذۡ هَدَيۡتَنَا وَهَبۡ لَنَا مِن لَّدُنكَ رَحۡمَةًۚ إِنَّكَ أَنتَ ٱلۡوَهَّابُ»(۴)
خدایا حالا که دست رحمتت را بر سر ما کشیدی حالا که توفیقاتت شامل حال ما شد، نکند ما این توفیق را از دست بدهیم؛
این امتیاز از ما گرفته شود و راهی را برویم که نباید!
انشاالله که خداوند توفیق بدهد بتوانیم از منتظران واقعی آقا حجة بن الحسن(عجّلاللـّهتعالیفرجه) باشیم و همچنان که خودمان به درگاه الهی تضرع داریم و میخواهیم که ان شاالله بتوانیم به این درگاه حتما خدمت کنیم، افراد دیگر را هم دعوت کنیم تا بتوانند نقش آفرینی کنند و نقش پررنگی را در این آستان از خودشان نشان دهند؛
┄═❁❥❈࿐🌹࿐❈ ❥❁═┄
📚منابع
۱)دارالسلام عراقی،ص۱۷۲
آقا حجة بن الحسن فرمودند: « رُدُّوهُ فَإِنَّهُ رَجُلٌ صابُونِیٌّ ؛ به او اجازه ندهید وارد شود زیرا او مردی صابون دوست و مادّی است»؛یعنی او هنوز دل از تعلّقات دنیای دَنِی خالی نکرده و لیاقت حضور در این بارگاه را ندارد. عطّار ادامه می دهد: چون چنین شنیدم، ناامید گشتم و دندان طمع از دیدار آن حضرت کشیدم و دانستم وقتی ممکن است به زیارت آن جناب برسم که دلم را از آلودگی های مادّی و معنوی زدوده و صاف گردانم.
۲)سوره بقره، آیه ۲۴۹
۳)سوره بقره، آیه ۲۵۰
۴) سوره آل عمران، آیه ۸
#استادصالحی
#کانالمعرفتیشیفتگانوصال
#برهانموعظهجدالاحسن
#حجتبنالحسنسهشنبه
#مسجدحضرتولیعصرعج
#شیفتگانوصال۱۲۱۲
#سخنرانیکسبمعارفاهلالبیت
#منتظراناهلدعاودعوتهستند
╔═🍃🌺🍃══════╗
🆔 @shifteganevesal313
╚══════🍃🌺🍃═╝
6⃣🪴