شیعه پژوهی در غرب
اگر پی دی افش را دارید که کامل باشه لطفاً برای بنده بفرستید. پی دی افی دارم که فهرست و کتابنامه نداره.
شیعه پژوهی در غرب
در مورد منابع کتاب
After the Prophet
🔹 اولاً کتاب پاورقی ندارد پس نمی توانی بفهمی کدام قسمت را از کجا استفاده کرده. البته نقل قول مستقیم که معمولاً دیالوگها هستند شماره خورده و آخر کتاب رفرنس داده شده.
🔹 در مورد تاریخ طبری چند صفحه نوشته است و بسیار تحسینش کرده چون می گوید طبری می دانست که قطعیت در تاریخ وجود ندارد آنچه هست فقط روایتهاست. از طبری بسیار استفاده کرده اما از ترجمه انگلیسی آن چون خودش ظاهراً عربی بلد نبوده و این خودش نشان میده که کارش آکادمیک نیست.
🔹جاهایی که می خواهد دیالوگ دراماتیک تند و تیز استفاده کند تا داستانش جذاب شود از طبری و منابع اولیه مستقیم نقل قول می کند.
🔹خودش می گوید که در مواردی که چند روایت متعارض وجود داشته از قضاوت پرهیز کرده. جاهایی که چند نقل مشابه وجود داشته از نقلی که جزئی تر و واضح تر بوده استفاده کرده. ولی بنده چون اشراف به طبری ندارم نمی توانم تصدیق کنم فقط می دانم که نقلهایی که می آورد برای پیش برد داستان جذاب خیلی کمکش کرده.
🔹اما این که در گزینش از طبری چقدر به دیگران تکیه کرده یا چقدر منسجم بوده برای بنده روشن نیست.
🔹 منابع دیگر کارهای تخصصی و آکادمیک غربی بوده مثل کتاب مادلونگ، چلکاوسکی، ولی رضا نصر...آخر کتاب اینها را معرفی کرده. جالب است تا جایی که یادمه در منابعش از علمای شیعه فقط سخنان امام که حامد الگار ترجمه کرده و ترجمه کتابی از شهید مطهری وجود دارد.
🔹برای بخشی از کتاب مربوط به انقلاب اسلامی به شریعتی بهای بسیار بیشتری میدهد.
🔹به نظر می رسد این کتاب به شدت متاثر از مادلونگ بوده شواهدش را عرض خواهم کرد، نویسنده خودش هم آخر کتاب بابت صحبتهایی که با مادلونگ داشته ازش تشکر کرده، این جور تشکر را از دیگران نکرده و کتاب جانشینی محمد ص را سر فهرست کتابنامه قرار میدهد.
🔹برای پروفایل و روانشناسی عایشه فکر کنم بیشتر مدیون کتاب
Aishah the beloved of Muhammad
نوشته Nabia Abbott باشد.
https://eitaa.com/joinchat/2251686125C641ba4478f
@shiistudiesinwesternacademia
اما محتوای کتاب
After the Prophet
و اختلافات شیعه و سنی
🔹اولاً بسیار تأسف آور خواهد بود اگر ما مسلمانان در انتظار این باشیم که یکی از بیرون بیاید بین دعواهای درونی اسلام قضاوت کند و سپس اگر به جانب یک طرف قضاوت کند خوشحال شویم.
🔹در عین حال چنانکه عرض شد👆 این کتاب متأثر از مادلونگ بوده،
بنابراین، بالتبع مدلونگ روایتش از تاریخ ظاهراً نسبت به کارهای دیگر به تشیع تمایل بیشتری نشان میدهد مثلاً اصل قضایای مباهله، غدیر، آتش سوزی خانه حضرت زهرا (ع) و واقعه قلم و کاغذ را می آورد. دیدگاه شیعیان را هم تا حدودی ولو در مواردی ناقص و غیر دقیق بیان می کند ولی به هر حال از قضاوت خود در جزئیات پرهیز می کند.
🔹به هر حال روایت عمومی اهل سنت را نیز دچار تردید می کند.
🔹در مواردی که قضاوت نمی کند می گوید شیعه از این واقعه فلان تفسیر را دارد اهل سنت فلان جور می گویند ولی تاریخ است دیگر چیز قطعی نمی شود گفت.
🔸مثلاً در واقع غدیر می گوید اگر پیامبر امام علی (ع) را به عنوان جانشین نصب کرده، درست تصریح نکرده تا این دعوا بعد از ایشان حل شود و جای قرائتهای متعدد نباشد.
🔸مثلاً در قضیه کاغذ و قلم می گوید پیامبر می ترسید اگر کسی را تعیین کند تفرقه ایجاد شود لذا این کار را هی به تعویق می انداخت و طبق نویسنده تا آخر هم پیامبر فرصت تصریح پیدا نکرد.
🔷بالتبع مادلونگ، به شدت ضد اموی و ضد مروان است. حتی چهره عائشه را خیلی خراب می کند به طوری که حتماً عواطف اهل سنت را بسیار جریحه دار خواهد کرد.
🔷امام علی (ع) را نماینده اصول اخلاقی و اتحاد بین المسلمین نشان میدهد. و علی (ع) از همه افراد داستان محترم تر است ولی تقریباً تلقی که انسان با خواندن این اثر دارد این است که چون علی (ع) مرد اصول بود آدم سادهای بود یا بالآخره راحت بازی می خورد.
🔹 اول کتاب بسیار به رقابتهای خانوادگی بین امام علی/حضرت زهرا (ع) از یک طرف و عائشه از طرف دیگر پرداخته به گونه ای که احساس می کنید همه دعواهای بعدی شیعه و سنی از یک دعوا و حسادت خانوادگی بلکه زنانه شروع شده است.
🔹 طبیعتاً عصمت و این حرفها را قبول نداره، در مواردی افعال و رفتار حضرت زهرا، امام علی، امام حسن و حسین (ع) را زیر سوال می برد.
🔹 به انقلاب اسلامی و امام خمینی روی خوشی نشان نمی دهد و در این قسمت بر اساس افکار خودش و ظاهراً نویسنده های ضد انقلاب قضاوتهایی می کند.
🔹 بخش زیادی از کتاب پردازش احساسات، عواطف و ذهن خوانی نقشهای اصلی حوادث است که چاشنی کتاب و برگ برنده آن می باشد. از جهتی خوبه چون گاهی ماها از عواطف در یک ساختار قبیلگی و رقابتهای آن و نقش آن در حوادث غافل می شویم.
https://eitaa.com/joinchat/2251686125C641ba4478f
@shiistudiesinwesternacademia
شیعه پژوهی در غرب
https://www.gisoom.com/book/11515316/%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%B1%D9%88%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%DB%8C%
یک کسی بخشی از کتاب را ترجمه و نقد کرده. نخوانده ام
👆 کلمات Hazleton در کتاب
After the Prophet
در مورد واقعه غدیر خم
نقل به معنای تأیید نمی باشد😅
https://eitaa.com/joinchat/2251686125C641ba4478f
@shiistudiesinwesternacademia
👆 معرفی و نقد کتاب
After the Prophet
توسط محققی ایرانی
🔹در کل نقد خوب و جامعی بوده است ولی مقداری نگاهش از نگاه بنده به کتاب مثبت تر بود، علتش این است که علاوه بر برخی شواهد دیگر، بنده به ژانر عمومی کتاب دارم نگاه می کنم و فکر کنم کتابی که در یک مقطع زمانی پر فروش میشه باید یک توجیهی برای نظام غالب داشته باشد، ولی شاید نتوان در مورد همه و تک تک کارهای آکادمیک این پیش فرض را داشت.
🔹به هر حال به برخی از نکات مثبت و منفی کتاب هم اشاره می کند که بنده یا متوجه نبودم یا فراموش کرده بودم.
🔹کسی که کتاب را خوانده فکر کنم بیشتر از این نقد لذت میبرد 😊 ولی کسی که نخوانده بی بهره نمی ماند.
🔹البته یکی از نکاتی که بنده هم فراموش کردم ظاهراً ایشان هم یا نگفته یا تصریح نکرده این است که کتاب گاهی فاصله زیادی بین شیعه و سنی ایجاد می کند مثلاً گاهی حرفی از ابن تیمیه یا ابن عبدالوهاب را حمل به حرف سنیها کرده است یا موضعی از افراطیون شیعه را به کل تشیع نسبت داده.
https://eitaa.com/joinchat/2251686125C641ba4478f
@shiistudiesinwesternacademia
شیعه پژوهی در غرب
👆 معرفی و نقد کتاب After the Prophet توسط محققی ایرانی 🔹در کل نقد خوب و جامعی بوده است ولی مقداری
چند تا عکس از این کتاب ارسال می کنم تا اگر جایی خواستید گزارش بدهید دم دست داشته باشید یا حد اقل خودتان سبک کار را بچشید.👇
هدایت شده از شیعه پژوهی در غرب
👆یکی از شواهد اینکه مخاطبش مخاطب عمومی غربی است. مکرر با مفاهیم مسیحیت مقایسه می کند.