شیعه پژوهی در غرب
جلسه ای به یاد و قدردانی خدمات مادلونگ توسط موسسه اسماعیلیه لندن
دو صفحه بالا 👆 از مقدمه کتاب
Text and Interpretation
بحثی از منابع می کنند.
🔹 جعل صورت گرفته به خاطر درگیری های سیاسی و مذهبی.
🔹 و به خاطر این که گروهی از افراد بی حسب و نصب می خواستن بین شیعیان برای خودشان جایگاه درست کنند لذا در مورد امام افراط می کردند.
🔹 جالب است هنوز اسم غلات و مفوضه به کار نبردند و به جایش بدون توضیح، عنوان باطنگرایان esotericists به کار رفته.
🔹 مبنای سنجش روایات: تناسب اخبار با روش و منش و شخصیت امام صادق و قرائن داخلیه و خارجیه که اخبار زیادی را شامل می شود اما بیشتر در منابع شیعی وجود دارد.
🔹 نوشتند شخصیت امام را از طریق منابع تاریخی و تراجم/ رجال احراز می کنند.
اما سوال من این است که آیا این به این معناست که منابع حدیثی با این دو گونه منابع سنجیده می شوند و این دو نوع منابع گونه ای تقدم معرفت شناختی دارند؟ نمی دانم، ظاهراً منظور همین است.
https://eitaa.com/joinchat/2251686125C641ba4478f
@shiistudiesinwesternacademia
شیعه پژوهی در غرب
کنفرانس اسلام شیعی و جامعه مدرن
۳۰ نوامبر به صورت حضوری و آنلاین برگزار خواهد شد.
حد اقل بنده نمی دانستم که این دو مرکز نیز در این زمینه کار می کنند.
شاید بازیکنان جدید؟
مگر اینکه موضوع اصلی آنها اسلام و جوامع مدرن بوده باشه و در حال بررسی فرقه های مختلف امسال رسیدند به تشیع؟
https://eitaa.com/joinchat/2251686125C641ba4478f
@shiistudiesinwesternacademia
اگر هر روز از ماه محرم فقط عکس کاور کتاب یا مقاله ای که آکادمی غربی در مورد عاشورا و امام حسین علیهالسلام در 20 سال اخیر چاپ کرده، اینجا بگذارم، به راحتی می توان گفت بعد از محرم هم عکس اضافی خواهیم داشت 😊
https://eitaa.com/joinchat/2251686125C641ba4478f
@shiistudiesinwesternacademia
امروز از کتابفروشی عتبه عباسیه رد می شدم، دیدم بسیاری از کتابهایی که کربلا داشتند اینجا هم دارند.
خبر داشتم که در زمینه استشراق و استغراب و قرآن و مستشرقین کار می کنند ولی برخی کتابهای استشراق و تشیع هم وجود داشته.
این کتاب هم که فارسی و عربی آن موجود بود.
فرصت نشد به تفصیل نگاه کنم، یک مقداری باید احتیاط کرد در خرید کتابها چون متأسفانه معضلی که گرفتارش شده ایم شبیه سازی مقالات است یعنی یک نویسنده یک مطلب را با عناوین مختلف صد جا چاپ میکنه و ده ها جا همان را ارائه می کنه،
البته واقعاً با وجود ظرفیتهای فعلی و تقاضای 'تولید علم' نمی دانم شاید چاره ای جز این نیست.
البته غربیها هم مستثنا نیستند اونها هم از اینکارها تا حدودی انجام میدهند ولی بیشتر در ارائه های شفاهی تا نوشته ها.
https://eitaa.com/joinchat/2251686125C641ba4478f
@shiistudiesinwesternacademia
شیعه پژوهی در غرب
امروز از کتابفروشی عتبه عباسیه رد می شدم، دیدم بسیاری از کتابهایی که کربلا داشتند اینجا هم دارند.
مخصوصاً با گرونی کتاب احتیاط بیشتر😅
نه اینکه من خیلی در این زمینه مقاله خوانده باشم، منظور اینکه ممکنه تو مجلاتی چاپ شده باشه و تو نورمرگز گیر بیاد.
شیعه پژوهی در غرب
و این هم کتاب دیگر از همان فروشگاه:
المهدی المنتظر رؤیة استشراقية
نرم افزار عتبه عباسیه در ابر نور
امروز برای یک موضوعی ابر نور را نگاه می کردم، اتفاقی نگاهم افتاد به نرم افزار عتبه عباسیه که بالا ذکر کردم.
صد و بیست و خورده ای عنوان داره.
مجله های الاستغراب و دراسات استشراقية تا ٢٠٢١ بروز رسانی شده.
البته ظاهراً این دو مجله از وبسایتشان هم قابل دانلود است.
https://eitaa.com/joinchat/2251686125C641ba4478f
@shiistudiesinwesternacademia
نقد مقاله چلکاوسکی در مورد مراسم عاشورایی
چه کسی فکرش را می کرد که در مجموعه مقالاتی که عنوانش کلام شیعه در پژوهشهای غربی است، این مقاله در مورد مراسم عاشورایی پیدا شود! زودتر می دانستم زودتر می خواندم و استفاده می کردم! حالا هم دیر نشده، چند روز پیش خواندم، پریروز دوباره یک نگاه کردم.
برایم جالب بود چون که محققین ما بیشتر می روند سراغ نقد تحقیقات متن محور و حدیث محور و کسی تحقیقات میدانی را به ندرت نقد می کند.
فی المجموع مقاله خوبی بوده. در عین حالی که کاستیهای مقاله چلکاوسکی را منصفانه بیان کرده، حسنات و روش او را نیز مقداری توضیح داده.
اجرهما عند الله
https://eitaa.com/joinchat/2251686125C641ba4478f
@shiistudiesinwesternacademia
شیعه پژوهی در غرب
نقد مقاله چلکاوسکی در مورد مراسم عاشورایی چه کسی فکرش را می کرد که در مجموعه مقالاتی که عنوانش کلام
دو نکته کلی در خصوص نقد تحقیقات میدانی:
🔹اول اینکه اگر می خواهید تحقیق میدانی را نقد کنید که دارد اوضاع خارجی شیعیان را بررسی می کند، نمی توانید بگویید که چون توی المیزان علامه طباطبایی مثلاً معنای توسل را اینجوری بیان کرده پس تو ای محقق اشتباه فهمیدی شیعیان را...
🔸این گونه نقد، نقد کاملی نیست چون فرض طرف این است که دین عموم مردم خیلی وقتها با دین علما تفاوت داره حتی دین در مرحله آموزه و تئوریک می تواند مغایر با دین در سطح کارکردی و عملی باشه.
طرف می گوید شما واقعاً فکر می کنید عموم شیعیان در یک روستای دور افتاده از هند هم همین معنا از توسل را در نظر می گیرند؟ باید ثابت کنید که مردم عادی نیز همین معنا را اراده می کنند.
البته مقاله فوق به این نوع نقد بسنده نکرده بود.
🔹دوم اینکه در تحقیقات میدانی مردم شناختی، خیلی وقتها که می خواهند حادثه تاریخی نقل کنند، تاریخ عینی نیست، بلکه حافظه تاریخی است.
مثلاً اگر بین گروهی از شیعیانی که موضوع تحقیق این محقق است، یک واقعهای به عنوان رخ داد عاشورایی جا افتاده نمی توانید بگویید که خوب این مطلب در منابع مقدم نبوده پس اشتباه فهمیدی.
-------------------------------------------
🔹واقعیت این است که تحقیق میدانی ما بسیار ضعیف است و باید در این زمینه کار بیشتری کرد، تا این ضعف جبران نشه آنها این خلأ را پر می کنند. البته نمی گویم برویم از غربیها کپی برداری کنیم.
🔹در بسیاری از این دانشگاه های معروف آمریکایی مخصوصاً توی رشته مردم شناسی، دانشجو را از یک نقطه دور دنیا دعوت می کنند که پایان نامه دکتری بنویسد اون هم راجع به اقوام کشور خودش! البته با استفاده از مبانی و روش آنها. طرف نمی آید در مورد متفکرین آمریکا پایان نامه بنویسد!
🔹 ما هم می توانستیم از ظرفیت جامعه المصطفی برای کشف حقائق میدانی شیعیان در کشورها بلکه شهرها و روستاهای مختلف یک کشور استفاده کنیم...البته نیاز به الگوی تحقیقی هم داریم فقط تعیین موضوع شاید فائده ای نداشته باشد.
https://eitaa.com/joinchat/2251686125C641ba4478f
@shiistudiesinwesternacademia