هدایت شده از شیعه پژوهی در غرب
👆 الحمد لله این کتاب را کامل خواندم. بسیار جالب بود.
در پست قبلی عرض کردم که بسیاری از تحقیقات از مردم شناسی، روشها، چارچوبها و حتی طرحهای تحقیق را اخذ می کنند.
با خواندن این کتاب ۲۰-۲۵ درصد از تحقیقات شیعه پژوهان دیگر تعجب آور نمی ماند و خواننده متوجه می شود که آن محقق شیعه پژوه آنقدری که فکر می کرده ابتکار و خلاقیت نداشته.
فصل دوم و فصل پنجم مخصوصاً توصیه می شود.
@shiistudiesinwesternacademia
می خواهند بگویند فلسفه/ عرفان و حدیث شیعه موجودات فرازمینی رو تایید می کنه...
البته نویسندگان جزو شیعه پژوهان در آکادمیای غربی نیستند.
Combining the philosophical and textual evidence, we argue that the Shīʿī school not only suggests the existence of extraterrestrial life but also provides a potential framework for possible human-extraterrestrial interactions.
https://eitaa.com/joinchat/2251686125C641ba4478f
@shiistudiesinwesternacademia
1.pdf
5.38M
بسم الله الرحمن الرحیم
🔅 السلام علیک یا بقیة الله
📌 در آستانه فرارسیدن نهم ربیع الاول، آغاز امامت حضرت امام عصر علیه آلاف التحیة و الثناء، شماره یازدهم مجله رصد (بررسی تحرکات غرب در حوزه مهدویت و آخرالزمان گرایی) منتشر شد.
⏺ این مجله توسط موسسه فرهنگی «عصر موعود» با نظارت گروه غرب و مهدویت مرکز تخصصی مهدویت و به سفارش معاونت فرهنگ، آموزش و پژوهش بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (ع) تولید میشود.
🔹 در این شماره مقالات زیر درج شده است:
▫️ «پروژه تشیع و مسائل جهانی» هاروارد؛ نمونهای از شیعهپژوهی در غرب معاصر
▫️ اسرائیل در بحران عظیم
▫️ عاشوراپژوهی در غرب: مردمشناس آمریکایی در مراسم زنان شیعه پاکستان
▫️ مادلونگ و افزون بر 70 سال شیعهپژوهی!
▫️ معرفی کتابی مهم در مورد جنبشهای منجیگرایانه در میان اهل سنت
شیعه پژوهی در غرب
شیعه پژوهی غربی روش مستقل ندارد: مردم شناسی و Ethnography یک بخشی از شیعه پژوهی را مخصوصاً آنهایی ک
👆 گزارش کوتاهی از شماره ۴: مراسم عزاداری بین زنان شیعه پاکستان، تو این مجله آمده. از دبیر محترم مجله، دکتر دهقانی آرانی تشکر می کنم.
@shiistudiesinwesternacademia
یکی از اعضای کانال درخواست کردند مقاله ایشان را که مربوط به موضوع بود، به اشتراک بگذارم👇مقاله ایشان در همایش استشراق و امام حسین علیهالسلام شایسته تقدیر شناخته شد.
السابع.pdf
1.14M
نقد مدخل «امام حسین(ع)» در دائرۀ المعارف اسلام(EI2) با تاکید بر بخش افسانههای مربوط به آن امام(ع)
نویسندگان: روح الله صمدی و دکتر نعمت الله صفری فروشانی
چکیده
دائرۀالمعارف اسلام لایدن را میتوان نمایی از فنیتر شدن مطالعات اسلامی در غرب قلمداد کرده و آن را از مشهورترین و کاملترین دانشنامههای غربی موجود درباره اسلام دانست. در میان مقالات این دائرۀالمعارف، مدخل «امام حسین(ع)» به قلم لائوراوچاوالیری موضوع پژوهش حاضر قرار گرفته است. نویسنده در بخشی از این مدخل با عنوان «افسانهها» روایاتی را برمیشمرَد که حیات معنوی امام حسین(ع) را به تصویر کشیده است. کنکاش و سنجش اصالت و صحت این بخش از مدخل بدان جهت ضرورت مییابد که برونداد محتوای بخشی از مدخل با عنوان «افسانه»، غیر واقعی پنداشتن بسیاری از مبانی ایدئولوژیک شیعه و امکان تقلیل جایگاه بالای پیشوایان دینی را در پی خواهد داشت. از اینرو این پژوهه با روش توصیفی-تحلیلی بدنبال پاسخ بدین سوال است که محتوای بخش افسانههای مدخل «امام حسین(ع)» در دائرۀالمعارف اسلام به چه میزان قابل راستآزمایی است؟ یافتهها میرساند که مطالب آثار و منابع ضعیف و کمشهرت بخش زیادی از مطالب این بخش از مدخل را شکل داده که گاه بیتوجهی شیعیان در نقل فراوان برخی گزارشات نامعتبر در این امر بیتاثیر نبوده است.
شبهه عناصر نوافلاطونی در احادیث شیعه
چندی پیش تو یک گروه واتساپ پاکستانی یک نفر علاقهمند به فلسفه که مدتی فلسفه نوافلاطونی خوانده بود، یک متن بلندی به اردو نوشته بود که توش مشابهتهای تفکر نوافلاطونی را با روایات شیعی نشان داده بود.
فکر می کرد که مثلاً به یک کشف جدیدی رسیده ولی نتیجه نگرفت که معنایش اقتباس است.
اصل این ایده یک قرن پیش در مقاله ای که ۱۹۱۱ توسط گلدزیهر چاپ شد مطرح شده!
هر چی گشتم اصلش رو پیدا نکردم ولی ترجمه اش موجوده و گویا مترجم هم ملاحظاتی را مطرح کردهاند👇
🔹ضمناً تلاش صدرایی ها برای نشان دادن تطابق فلسفه صدرایی با احادیث به این افراد کمک می کند چون خود صدرا هم متهم به تأثیرپذیری از اندیشه نوافلاطونی است!
🔹در پاسخ، مشابهت اندیشه ها دلیل تام بر اقتباس و غیر وحیانی بودن نیست.
ثانیاً، حتی برخی از فلاسفه قدیم یونان و اسکندریه چه بسا از وحی الهی متأثر باشند.
ثالثا، باید ثابت شود واقعاً اندیشه نوافلاطونی همان است که احادیث می گویند یا حتی فلسفه صدرا می گوید.
رابعاً، حتی اگر فلسفه صدرا از نوافلاطونیان تأثیر پذیرفته باشه هیچ مشکلی ایجاد نمی کند چرا که فلسفه ورزی یک عمل انسانی است و تأثیر، تأثر اصلاح و بازسازی تو اندیشه بشر زیاد است.
ممکن است، در پاسخ عده ای فوراً بگویند این احادیث میراث غلات بوده! این مسئله باید جای دیگری بحث شود و شده، فقط میخواستم بگویم پاسخهای دیگری هم وجود داره.
https://eitaa.com/joinchat/2251686125C641ba4478f
@shiistudiesinwesternacademia
گلدزیهر نوافلاطونی و گنوسی در احادیث شیعه.pdf
1.07M
Emailing گلدزیهر نوافلاطونی و گنوسی در احادیث شیعه.pdf
شیعه پژوهی در غرب
Emailing گلدزیهر نوافلاطونی و گنوسی در احادیث شیعه.pdf
استادی اصلش را داشتند👇 برای کسانی که آلمانی بلدند!