شیعه پژوهی در غرب
تعامل شیعیان، اهل سنت و مسیحیان در نیجریه
همان نویسنده
هدایت شده از سخن تاریخ
نشست «بازنمایی تصویر پیامبر (ص) در آثار اسلام شناسان غربی» با حضور راضیه سیروسی و مائده بایرام 17 خرداد 1402 برگزار می گردد.
شیعه پژوهی در غرب
نشست «بازنمایی تصویر پیامبر (ص) در آثار اسلام شناسان غربی» با حضور راضیه سیروسی و مائده بایرام 17 خر
توضیحی در مورد موضوع شیعه پژوهی
🔹سیره پیامبر و تاریخ پیامبر اسلام و همچنین تاریخ قرآن و علوم قرآنی ذیل مطالعات اسلامی قرار می گیرد و معمولاً ذیل شیعه پژوهی مورد توجه واقع نمی شود مگر اینکه بخواهند بگویند نظریه تشیع نسبت به پیامبر اسلام چگونه با تصور اهل سنت تفاوت داشته یا دارد.
🔹این امور نیز مهم است مخصوصاً که قرآن و پیامبر از مشترکات دنیای اسلام است.
🔹مثلاً ممکنه بعضی از محققان غربی با یک بررسی تاریخی بگویند که قرآن در قرن سوم جمع آوری و تثبیت شد.
🔹می خواهم بگویم بعضی از مسائل در عین اهمیت آن در شیعه پژوهی قرار نمی گیرد، نباید از آنها غافل بمانیم ولی به هر حال نیاز به تمرکز داریم.
https://eitaa.com/joinchat/2251686125C641ba4478f
@shiistudiesinwesternacademia
هدایت شده از امتداد حکمت و فلسفه
#ابراهیم_کالین سکاندار #میت (سازمان اطلاعات #ترکیه) شد تا بدینترتیب یک فلسفهخوانده بر صدر نهاد امنیتی این کشور تکیه بزند. کالین پیشتر سخنگوی نهاد ریاست جمهوری ترکیه و مشاور امور خارجه #اردوغان بود. این تغییر در کنار انتصاب رئیس سابق میت (#هاکان_فیدان) به مقام وزارت خارجه، پیامهایی روشنی دارد.
کالین، پایاننامه دکتری خود را در سال ۲۰۰۲ در زمینه فلسفه تطبیقی در دانشگاه جورج واشنگتن زیر نظر #سید_حسین_نصر تالیف نمود. یکی از آثار وی به نقد مبانی معرفتشناسی #مهدی_حائری_یزدی در فلسفه اسلامی اختصاص دارد.
Knowledge as Light. Critical Remarks on M. Hairi Yazdi's Principles of Epistemology in Islamic Philosophy: Knowledge by Presence. In: American Journal of Islamic and Social Sciences. Vol. 16 (1999), pp. 85–97 (online).
https://www.ajis.org/index.php/ajiss/article/view/2105
هشت عنوان مقاله در مجله «AMERICAN JOURNAL OF ISLAM AND SOCIETY» از وی چاپ شده است.
کالین، همکاری با #جان_اسپوزیتو را نیز در کارنامه خود دارد و به موضوع اسلامهراسی و اسلام سیاسی توجه ویژه داشته است. آنچه این انتخاب را مهم میکند، سابقه وی در #عادی_سازی_روابط_منطقه_ای است؛ شاید همین پیشینه مورد توجه اردوغان در این انتصاب بوده است.
🌐 کانال دوران جدید عالم
https://eitaa.com/monir_ol_din
شیعه پژوهی در غرب
#ابراهیم_کالین سکاندار #میت (سازمان اطلاعات #ترکیه) شد تا بدینترتیب یک فلسفهخوانده بر صدر نهاد ام
Ibrahim Kalin
وقتی که مباحثه ما به ملاصدرا رسید، یک کتابنامه از این آقا خواندیم و همان موقع تعجب آور بود که کسی که صدرا را مطالعه کرده چطور توانست جای خود را در سیاست سطوح عالی ترکیه باز کند.
...و حالا رئیس سازمان اطلاعات!
کتابنامه را می گذارم.👇
Mulla Sadra - Islamic Studies - Oxford Bibliographies.pdf
418.3K
برای فهمیدن ابعاد و موضوعات مطالعات صدرا در غرب هم مفیده.
شیعه پژوهی در غرب
برای فهمیدن ابعاد و موضوعات مطالعات صدرا در غرب هم مفیده.
کتابنامه ها
معمولاً از این نوع کتابنامه ها اطلاع نداریم.
برای حدیث شیعه، صفویه، اثنای عشری، اثنای عشری در پاکستان، امام حسین، عاشورا...هر کدام جداگانه دارند.
اینها بسیار مفید است البته همیشه خیلی دقیق نیست، خودتان باید بروید منابع رو ببینید، گاهی چند اثر را جا می اندازند. ولی به طور کلی برای نقشه موضوعات، ارتباطات آنها، حجم فعالیت، و جایگاه هر یک از آثار و تاریخچه بسیار مفیده.
و البته مثل همیشه به ندرت از کارهای فارسی یا عربی یادی می کنند!😅
https://eitaa.com/joinchat/2251686125C641ba4478f
چه کسی حق معرفی و تعریف تشیع را خواهد داشت؟
فردا در یکی از دانشگاههای برتر پاکستان پژوهشگری تشیع و مکتب حله را معرفی خواهد کرد که نه قم درس خوانده نه نجف نه حوزه ی جای دیگر...
بلکه در یکی از دانشگاههای غربی در مورد تشیع و خصوصاً مکتب حله پژوهش کرده. لینک کتابش که قراره چاپ بشه رو بالا گذاشتم.
این روند در حال گسترش است، و این توهم را به چالش می کشد که چون ما در جامعه شرقی و نسبتا سنتی داریم زندگی می کنیم، آثار شیعه پژوهی غربی به ما نخواهد رسید و همیشه حوزویان و علمای سنتی حق معرفی مکتب را خواهند داشت.
آیا لازم نیست همه ما حد اقل در حد ابتدایی بدانیم که آیا این پدیده تهدید است یا فرصت؟ حرف حساب این جریان چیست؟ ادعاهایشان چیست؟ روشهایشان چیست؟ موضوعاتی که برایشان مهم است چیست؟
https://eitaa.com/joinchat/2251686125C641ba4478f
@shiistudiesinwesternacademia
شیعه پژوهی در غرب
یکی از رابطین این کنفرانس را در کنفرانس امام حسین علیهالسلام و استشراق، در کربلا ملاقات کردم.
وقتی به شماره این کنفرانس پیام واتس اپ ارسال کردم، گفتند اگر مقاله پذیرفته بشه و شما دعوت شوی فقط یک شب اسکان میدهند ولی رفت و برگشت را پشتیبانی نمی کنند.
اگر برای کسی مقدور باشه یکی از ریز موضوعات این کنفرانس امام حسن عسکری علیه السلام از نگاه مستشرقین می باشد و فرصت خوبی است.
شیعه پژوهی در غرب
الحمد لله این کتاب را بالآخره بعد از چند نوبت توانستم تمام کنم. نکاتی را طی پستهای بعدی یادداشت می
After the Prophet ژانر کتاب
هر کتاب در مورد اسلام و تشیع به انگلیسی کار آکادمیک نیست!
فکر کنم در زمینه تاریخ از جهت تعهد به واقعیت عینی حدوداً چهار ژانر را بتوانیم شناسایی کنیم:
۱. تاریخ عینی و تحلیلی: این همان ژانر آکادمیک تاریخ است با انواع و اقسام آن. کتاب جانشینی محمد (ص) نوشته مادلونگ نمونهای از آن است.
۲. حافظه تاریخی: بیشتر کارهای مردم شناختی این گونه هستند. دنبال این هستند که گروهی چگونه تاریخ خود را به یاد دارند و تعامل این حافظه را با تغییرات اجتماعی بررسی می کنند. البته این رویکرد نیز ممکنه موضوع مطالعاتی خود را در تاریخ قرار بدهد.
۳. رمانهای تاریخی: این آثار یک داستان تخیلی را در یک زمان و در بین حوادث واقعی تاریخی قرار می دهند. شخصیتها ممکنه ساختگی باشند ولی معمولاً الهام گرفته و گاهی مرکب از شخصیتهای واقعی هستند. سعی می کنند روح زمان و اوضاع سیاسی-اجتماعی را در برهه ای از تاریخ منعکس کنند. شاید بهترین نمونه این بینوایان ویکتور هوگو باشد.
۴. تاریخ رمانی/روایی: این آثار نسبت به قسیم قبلی واقعی تر هستند چون شخصیتها و داستان آنها واقعی است ولی سعی می کنند خلأ تاریخ را با تخیلات خود و خشکی تاریخ را با عواطف انسانی و شرح حال و روانشناسی پر کنند.
این ژانر هم در ردیف پر فروش ها قرار می گیرد چون مخاطب عمومی داره.
در زمینه تاریخ هند و کمپانی هند شرقی کارهای William Dalrymple از این قبیل است. اخیراً به فارسی کتاب آقای یامین پور، نخل و نارنج از این قبیل است.
کتاب After the Prophet را بنده در قسیم اخیر قرار می دهم و مشخص است که یک کار آکادمیک نیست و نویسنده آن نیز خانم Hazleton یک آکادمیک و استاد دانشگاه نیست، یک گزارشگر رسانه ای و نویسنده ی توانای کتابهای عمومی است. البته در لا بلا از رویکرد دوم هم مقداری استفاده می کند.
همین هم موجب شده که به ندرت در کارهای آکادمیک به کتابش رفرنس داده شود.
https://eitaa.com/joinchat/2251686125C641ba4478f
@shiistudiesinwesternacademia
شیعه پژوهی در غرب
After the Prophet ژانر کتاب هر کتاب در مورد اسلام و تشیع به انگلیسی کار آکادمیک نیست! فکر کنم در ز
پیام اصلی کتاب
After the Prophet
چون ژانر کتاب عمومی است و مخاطبش مخاطب غربی است، به نظر می رسد هدف این کتاب را باید یک هدف رسانه ای و مقطعی بدانیم.
کتاب در سال ۲۰۱۰ چاپ شده و همان موقع بسیار فروش رفت. زمانی است که عراق و درگیریهای آن سر فهرست اخبار کشورهای غربی مخصوصاً آمریکا بود
خود نویسنده می نویسد که می خواهد نشان بدهد که چرا عراق در یک جنگ داخلی و تنشهای فرقه گرایی دچار شده است و جالب این که کتاب را از یک صحنه انفجار در کربلا در عاشورای سال ۲۰۰۴ شروع می کند.
سال ۲۰۱۰ همچنین در آستانه شکلگیری و اوج داعش و حمله عربستان به یمن بود. به یاد دارید که در آن زمان روایت رسانه های غربی از این اتفاقات این بوده که خاور میانه گرفتار یک جنگ بین فرقه های اسلامی شده است که یک طرف آن ایران است و طرف دیگر آن عربستان.
بعضی از تحلیلگران آمریکایی به یاد جنگ سی ساله بین کاتولیک ها و پروتستانها می گفتند خاورمیانه جنگ سی ساله خواهد داشت. دکتر حسن عباسی نیز می گفتند برنامه شون همین است.
کتاب دقیقاً داره روایت چنین جنگی را برای مخاطب غربی که می خواهد کمی بیشتر از شبکههای تلویزیونی و روزنامهها و مستندها بداند، فراهم می کند.
به نظرم خواننده وقتی از پای این کتاب بلند میشه به خودش میگه این جنگ داخلی اینها همیشه بوده، از ۱۴۰۰ سال پیش بوده و اینقدر عمیق است که کاری نمیشه کرد و کشورهای غربی نقش خاصی در ایجادش نداشتند بلکه ما باید گونه ای مداخله کنیم و مدیریت کنیم تا همدیگر را ندرند. البته فقط در چند سطر آخر کتاب به جنگهای جهانی اشاره می کند و سپس رویکرد دولت بوش را نیز نقد می کند.
https://eitaa.com/joinchat/2251686125C641ba4478f
@shiistudiesinwesternacademia
شیعه پژوهی در غرب
اگر پی دی افش را دارید که کامل باشه لطفاً برای بنده بفرستید. پی دی افی دارم که فهرست و کتابنامه نداره.
شیعه پژوهی در غرب
در مورد منابع کتاب
After the Prophet
🔹 اولاً کتاب پاورقی ندارد پس نمی توانی بفهمی کدام قسمت را از کجا استفاده کرده. البته نقل قول مستقیم که معمولاً دیالوگها هستند شماره خورده و آخر کتاب رفرنس داده شده.
🔹 در مورد تاریخ طبری چند صفحه نوشته است و بسیار تحسینش کرده چون می گوید طبری می دانست که قطعیت در تاریخ وجود ندارد آنچه هست فقط روایتهاست. از طبری بسیار استفاده کرده اما از ترجمه انگلیسی آن چون خودش ظاهراً عربی بلد نبوده و این خودش نشان میده که کارش آکادمیک نیست.
🔹جاهایی که می خواهد دیالوگ دراماتیک تند و تیز استفاده کند تا داستانش جذاب شود از طبری و منابع اولیه مستقیم نقل قول می کند.
🔹خودش می گوید که در مواردی که چند روایت متعارض وجود داشته از قضاوت پرهیز کرده. جاهایی که چند نقل مشابه وجود داشته از نقلی که جزئی تر و واضح تر بوده استفاده کرده. ولی بنده چون اشراف به طبری ندارم نمی توانم تصدیق کنم فقط می دانم که نقلهایی که می آورد برای پیش برد داستان جذاب خیلی کمکش کرده.
🔹اما این که در گزینش از طبری چقدر به دیگران تکیه کرده یا چقدر منسجم بوده برای بنده روشن نیست.
🔹 منابع دیگر کارهای تخصصی و آکادمیک غربی بوده مثل کتاب مادلونگ، چلکاوسکی، ولی رضا نصر...آخر کتاب اینها را معرفی کرده. جالب است تا جایی که یادمه در منابعش از علمای شیعه فقط سخنان امام که حامد الگار ترجمه کرده و ترجمه کتابی از شهید مطهری وجود دارد.
🔹برای بخشی از کتاب مربوط به انقلاب اسلامی به شریعتی بهای بسیار بیشتری میدهد.
🔹به نظر می رسد این کتاب به شدت متاثر از مادلونگ بوده شواهدش را عرض خواهم کرد، نویسنده خودش هم آخر کتاب بابت صحبتهایی که با مادلونگ داشته ازش تشکر کرده، این جور تشکر را از دیگران نکرده و کتاب جانشینی محمد ص را سر فهرست کتابنامه قرار میدهد.
🔹برای پروفایل و روانشناسی عایشه فکر کنم بیشتر مدیون کتاب
Aishah the beloved of Muhammad
نوشته Nabia Abbott باشد.
https://eitaa.com/joinchat/2251686125C641ba4478f
@shiistudiesinwesternacademia