اما محتوای کتاب
After the Prophet
و اختلافات شیعه و سنی
🔹اولاً بسیار تأسف آور خواهد بود اگر ما مسلمانان در انتظار این باشیم که یکی از بیرون بیاید بین دعواهای درونی اسلام قضاوت کند و سپس اگر به جانب یک طرف قضاوت کند خوشحال شویم.
🔹در عین حال چنانکه عرض شد👆 این کتاب متأثر از مادلونگ بوده،
بنابراین، بالتبع مدلونگ روایتش از تاریخ ظاهراً نسبت به کارهای دیگر به تشیع تمایل بیشتری نشان میدهد مثلاً اصل قضایای مباهله، غدیر، آتش سوزی خانه حضرت زهرا (ع) و واقعه قلم و کاغذ را می آورد. دیدگاه شیعیان را هم تا حدودی ولو در مواردی ناقص و غیر دقیق بیان می کند ولی به هر حال از قضاوت خود در جزئیات پرهیز می کند.
🔹به هر حال روایت عمومی اهل سنت را نیز دچار تردید می کند.
🔹در مواردی که قضاوت نمی کند می گوید شیعه از این واقعه فلان تفسیر را دارد اهل سنت فلان جور می گویند ولی تاریخ است دیگر چیز قطعی نمی شود گفت.
🔸مثلاً در واقع غدیر می گوید اگر پیامبر امام علی (ع) را به عنوان جانشین نصب کرده، درست تصریح نکرده تا این دعوا بعد از ایشان حل شود و جای قرائتهای متعدد نباشد.
🔸مثلاً در قضیه کاغذ و قلم می گوید پیامبر می ترسید اگر کسی را تعیین کند تفرقه ایجاد شود لذا این کار را هی به تعویق می انداخت و طبق نویسنده تا آخر هم پیامبر فرصت تصریح پیدا نکرد.
🔷بالتبع مادلونگ، به شدت ضد اموی و ضد مروان است. حتی چهره عائشه را خیلی خراب می کند به طوری که حتماً عواطف اهل سنت را بسیار جریحه دار خواهد کرد.
🔷امام علی (ع) را نماینده اصول اخلاقی و اتحاد بین المسلمین نشان میدهد. و علی (ع) از همه افراد داستان محترم تر است ولی تقریباً تلقی که انسان با خواندن این اثر دارد این است که چون علی (ع) مرد اصول بود آدم سادهای بود یا بالآخره راحت بازی می خورد.
🔹 اول کتاب بسیار به رقابتهای خانوادگی بین امام علی/حضرت زهرا (ع) از یک طرف و عائشه از طرف دیگر پرداخته به گونه ای که احساس می کنید همه دعواهای بعدی شیعه و سنی از یک دعوا و حسادت خانوادگی بلکه زنانه شروع شده است.
🔹 طبیعتاً عصمت و این حرفها را قبول نداره، در مواردی افعال و رفتار حضرت زهرا، امام علی، امام حسن و حسین (ع) را زیر سوال می برد.
🔹 به انقلاب اسلامی و امام خمینی روی خوشی نشان نمی دهد و در این قسمت بر اساس افکار خودش و ظاهراً نویسنده های ضد انقلاب قضاوتهایی می کند.
🔹 بخش زیادی از کتاب پردازش احساسات، عواطف و ذهن خوانی نقشهای اصلی حوادث است که چاشنی کتاب و برگ برنده آن می باشد. از جهتی خوبه چون گاهی ماها از عواطف در یک ساختار قبیلگی و رقابتهای آن و نقش آن در حوادث غافل می شویم.
https://eitaa.com/joinchat/2251686125C641ba4478f
@shiistudiesinwesternacademia
شیعه پژوهی در غرب
https://www.gisoom.com/book/11515316/%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%B1%D9%88%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%DB%8C%
یک کسی بخشی از کتاب را ترجمه و نقد کرده. نخوانده ام
👆 کلمات Hazleton در کتاب
After the Prophet
در مورد واقعه غدیر خم
نقل به معنای تأیید نمی باشد😅
https://eitaa.com/joinchat/2251686125C641ba4478f
@shiistudiesinwesternacademia
👆 معرفی و نقد کتاب
After the Prophet
توسط محققی ایرانی
🔹در کل نقد خوب و جامعی بوده است ولی مقداری نگاهش از نگاه بنده به کتاب مثبت تر بود، علتش این است که علاوه بر برخی شواهد دیگر، بنده به ژانر عمومی کتاب دارم نگاه می کنم و فکر کنم کتابی که در یک مقطع زمانی پر فروش میشه باید یک توجیهی برای نظام غالب داشته باشد، ولی شاید نتوان در مورد همه و تک تک کارهای آکادمیک این پیش فرض را داشت.
🔹به هر حال به برخی از نکات مثبت و منفی کتاب هم اشاره می کند که بنده یا متوجه نبودم یا فراموش کرده بودم.
🔹کسی که کتاب را خوانده فکر کنم بیشتر از این نقد لذت میبرد 😊 ولی کسی که نخوانده بی بهره نمی ماند.
🔹البته یکی از نکاتی که بنده هم فراموش کردم ظاهراً ایشان هم یا نگفته یا تصریح نکرده این است که کتاب گاهی فاصله زیادی بین شیعه و سنی ایجاد می کند مثلاً گاهی حرفی از ابن تیمیه یا ابن عبدالوهاب را حمل به حرف سنیها کرده است یا موضعی از افراطیون شیعه را به کل تشیع نسبت داده.
https://eitaa.com/joinchat/2251686125C641ba4478f
@shiistudiesinwesternacademia
شیعه پژوهی در غرب
👆 معرفی و نقد کتاب After the Prophet توسط محققی ایرانی 🔹در کل نقد خوب و جامعی بوده است ولی مقداری
چند تا عکس از این کتاب ارسال می کنم تا اگر جایی خواستید گزارش بدهید دم دست داشته باشید یا حد اقل خودتان سبک کار را بچشید.👇
هدایت شده از شیعه پژوهی در غرب
👆یکی از شواهد اینکه مخاطبش مخاطب عمومی غربی است. مکرر با مفاهیم مسیحیت مقایسه می کند.
بالآخره...
کتاب رو شروع کردم.
به حول و قوه الهی، بعد از اینکه مطالعه کردم نکاتی را اینجا یادداشت می کنم.
مشخصاً چند سوال کلی تو ذهنم هست:
🔹 قبل از چاپ با توجه به بعضی پایان نامه های زیر نظر نویسنده و جریان کلی حدس می زدیم این بار ایشان معتدلتر ظاهر شود.
می خواهم ببینم چه تفاوتی با کارهای قبلی داره؟
🔹البته مشخص است که این بار تمرکز روی مباحث فقهی است، اون هم ظاهراً روی نقش امام صادق (ع) اما آیا این به این معناست که سیر تاریخی و تکامل تاریخی نشان داده نمی شود؟
🔹آیا اعتماد به منابع حدیثی بیشتر شده یا کمتر؟
🔹 مکتب فقهی امام صادق در تعامل با مکاتب دیگر چگونه ارزیابی شده؟ آیا مکتب جعفری اصالت خودش را حفظ خواهد کرد؟
🔹 آیا مؤلف مبحث دیرینه و مورد پسند غربیها یعنی هویت شیعیان را در تحلیل تاریخ فقه دخالت داده است؟
🔹 آیا نقدهایی که در این سالها به کارهایشان شده، در تعدیل یا تشدید و تقویت مواضع یا روش ایشان تأثیری داشته؟
🔹 گروهی که به اسم مفوضه/غلات معروف شدند آیا هیچ نقشی در فقه نداشتند؟
🔹 آیا مستقیماً معلوم می شود که امام صادق (ع) مشخصاً چه مواضعی داشتند یا بازهم گرفتار روایات اصحاب می شویم که بین کش مکش آنها معلوم نمی شود که مواضع خود امام صادق (ع) چی بود؟
🔹 تعامل مکتب با قرآن، عقل، عرف و سنت نبوی چگونه منعکس شده؟
https://eitaa.com/joinchat/2251686125C641ba4478f
@shiistudiesinwesternacademia
هدایت شده از اجتهاد
💢نقدهای دکتر حسن انصاری بر «طريقه فهرستی»
✍️فهرست ذیل نقدهایی است که تاکنون از سوی دکتر حسن انصاری (استاد مؤسسه مطالعات پیشرفته پرینستون امریکا) بر نظريه «طريقه فهرستی» مکتوب شده است:
🔹https://ansari.kateban.com/post/1711
🔸https://ansari.kateban.com/post/1776
🔹https://ansari.kateban.com/post/2859
🔸https://ansari.kateban.com/post/2977
🔹https://ansari.kateban.com/post/3063
🔸https://ansari.kateban.com/post/3064
🔹https://ansari.kateban.com/post/3067
🔸https://ansari.kateban.com/post/3068
🔹https://ansari.kateban.com/post/3075
🔸https://ansari.kateban.com/post/3445
🔹https://ansari.kateban.com/post/3682
🔸https://ansari.kateban.com/post/4516
🔹https://ansari.kateban.com/post/4542
🔸https://ansari.kateban.com/post/4543
🔹https://ansari.kateban.com/post/4547
🆔 https://eitaa.com/ijtihad