#۸ذی_الحجه_حرکت_امام_حسین
#ازمکه_به_عــراق
امام حسین علیه السلام پس از چهار ماه و پنج روز اقامت در مکه، در روز سهشنبه، هشتم ذیحجه[۶](دقیقا روز قیام #مسلمبنعقیل در کوفه) مکه را به سوی عراق ترک کرد. بر اساس گزارشهای تاریخی درباره علت خروج امام (ع) از مکه به سوی عراق، به امام (ع) خبر داده شد که یزیدبنمعاویه، تعدادی از مزدوران خود را به فرماندهی «عمروبنسعیدبنعاص» به بهانه حضور در مراسم حج، به مکه فرستاده تا در هنگام مراسم حج، امام #حسین (ع) را دستگیر کرده و به نزد یزید در شام بفرستد و یا اینکه ناجوانمردانه وی را در هنگام عبادت ترور کرده و به شهادت برساند. بدین جهت امام تصمیم گرفت از مکه خارج شده و راهی عراق شود. در چنین شرایطی، بسیاری از بزرگان و خویشاوندان از جمله «عبداللهبنعباس» به نزد امام حسین (ع) رفته و او را به ماندن در مکه و خویشتنداری دعوت کردند، ولی آن حضرت، اعتنایی به مصلحتاندیشیهای آنها نکرد و بر تصمیم خود تأکید نمود. غیر از عبداللهبنعباس، افرادی دیگر چون «محمدبنحنفیه»، «عبداللهبنعمر» و «عبداللهبنجعفر» نیز آن حضرت را از قیام بر ضد یزید و رفتن به سوی عراق بر حذر نمودند. تنها عبداللهبنزبیر وی را تشویق به رفتن میکرد تا زمینه برای خودنمایی وی فراهم شود. چون با وجود حضرت در مکه، کسی اعتنایی به عبداللهبنزبیر نمیکرد. امام (ع) با همه این توصیهها و بایدها و نبایدها تصمیم خود را برای رفتن به سوی عراق با در نظر گرفتن همه ملاحظات گرفته بود.
بر اساس گزارشهای تاریخی، امام (ع) در هشتم ذیحجه، یعنی دو روز پیش از عید سعید قربان، از مکه عازم کوفه گردید. برخی از مورخان و محدثان از جمله «شیخ مفید» نوشتهاند که امام حسین (ع) برای خارج شدن از مکه، نیت خود را از حج به عمره مفرده برگرداند و از احرام خارج شد؛[۷] اما برخی با تکیه بر شواهد تاریخی و روایی گفتهاند امام حسین (ع) از ابتدا نیت عمره مفرده کرده بود و پس از انجام اعمال آن، از مکه خارج شد[۸]. البته باید این نکته را نیز متذکر شویم که از دیدگاه فقهى، این سخن مشهور که امام حسین (ع) حج خود را نیمهتمام گذاشت، سخن نادرستى است؛ زیرا امام (ع) در روز هشتم ذیحجه، «یوم الترویه» از مکه خارج شد. در حالی که اعمال حج -که با احرام در مکه و وقوف در عرفات شروع مىشود- از شب نهم ذیحجه آغاز مىشود؛ بنابراین، امام (ع) اصولا وارد اعمال حج نشده بود تا آن را نیمهتمام گذارد. از سوی دیگر مسلم است که آن حضرت در هنگام ورود به مکه، عمره مفرده انجام داد و چه بسا در طول اقامت چند ماهه خود در مکه و احتمالا در فاصلههاى مختلف، اقدام به انجام اعمال عمره کرده بود؛ اما انجام اعمال عمره مفرده، به معناى ورود در اعمال حج نمىشود. پس از خروج امام حسین (ع) و یارانش از مکه، «یحییبنسعید» فرمانده پاسبانان عمروبنسعیدبنعاص -فرماندار مکه- با گروهی از یارانش، راه را بر حسین (ع) بستند؛ ولی حضرت (ع) اعتنایی نکرد و به راهش ادامه داد.[۹]
📚 منابع:⬇️
بلاذری، انساب الاشراف، ج 3، ص 160؛ طبری، تاریخ الأمم و الملوک، ج 5، ص 381؛ ابناعثم، الفتوح، ج 5، ص 81.
[7] - مفید، الارشاد، 1399 ه.ق، ج 2، ص 66؛ طبرسی، اعلام الوری بأعلام الهدی، ج 1، تهران: اسلامیه، 1390 ه.ق، ج 1، ص 445.
[8] - ابراهیمی، ابراهیم، نقد و تحلیل رویکردهای حج امام حسین (ع)، دوره 42، شماره 1 - شماره پیاپی 270147، پاییز و زمستان 1388.
[9] - بلاذری، انساب الاشراف، ص 164؛ طبری، تاریخ الأمم و الملوک، ج 5، ص 385.
هدایت شده از یوسف الزهرا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
اللهم صل علی علی بن موسی الرضاالمرتضی الامام التقی النقی وحجتک علی من فوق الارض ومن تحت الثری الصدیق الشهیدصلوة کثیرةتامةزاکیةمتواصلةمتواترة مترادفةکافضل ماصلیت علی احدمن اولیائک
⭕️ سرخوش آن عیدی که آن بانی نور
از کنار کعبه بنماید ظهور
قلبها را مهر هم عهدی زند
از حرم بانگ انا المهدی زند
#اللهم_عجل_لوليك_الفرج
سیدعلی ⚫️:
#بسم #الله #الرحمن #الرحیم
عید #قُربان یا عید #الأضحی از #عیدهای بزرگ #مسلمانان در دهم #ذیحجه. بنابر روایات اسلامی، در این روز #خدا به #ابراهیم #خلیل فرمان داد تا #فرزندش #اسماعیل را قربانی کند. او #اسماعیل را به #قربانگاه برد ولی #جبرئیل همراه با #«قوچی» نازل شد و #ابراهیم آن را به جای #اسماعیل قربانی کرد.
عبادت در #شب و #روز عید #قربان بسیار سفارش شده و #احیای شب #عید #قربان به دعا، #نماز و #نیایش #فضلیت فراوانی دارد. در روز عید #قربان اعمالی مانند #غسل، #نماز عید #قربان، #قربانی کردن، زیارت #امام حسین(ع) و خواندن دعای #ندبه، مستحب است. بر اساس منابع دینی #روزه گرفتن در عید #قربان مانند #عید #فطر #حرام است.
سنّت #قربانی در روز عید #قربان در سرزمین #منا به یاد آن رخداد است. #مسلمانانی که برای #حج، به زیارت خانه #خدا میروند، طبق شروطی وظیفه دارند در #منا قربانی کنند
عید #قربان در کشورهای #اسلامی، تعطیل #رسمی است و #مسلمانان در این روز #جشن میگیرند.
#اسامی دیگر عید #قربان
نام دیگر عید #قربان، #عید#الاضحی و #عید #خون است. #دهخدا از این روز با نام عید #گوسپندکشان نیز #یاد میکند. این #روز همان روز #آزمایش و امتحان حضرت #ابراهیم(ع) و حضرت #اسماعیل(ع) است که از آن #سربلند بیرون آمدند
تاریخچه #قربانی
: ذبح #اسماعیل
حضرت #ابراهیم بنابر رؤیایی که دیده بود مأمور #قربانی کردن #فرزندش شد. در هنگام #قربانی، #ابراهیم پیشانی #پسرش را بر زمین نهاد و تیغ تیز بر #حلق او گذارد اما کارد #گردن او را نبرید و سرانجام هنگامی که #پدر و #پسر تسلیم بودن کامل خود در برابر فرمان #الهی را نشان دادند
#خداوند عمل او را قبول نمود و #ابراهیم به جای قربانی فرزندش قوچی را که #جبرئیل آورده بود قربانی نمود
سنّت #قربانی در روز عید #قربان یادبود رخداد ذبح #اسماعیل میباشد. بنابر برخی روایات، تمام #حیواناتی که در سرزمین #منا در روز عید #قربان ذبح میشوند؛ فدیه حضرت #اسماعیل میباشند
در عصر #جاهلیت #قربانی کردن از پلیدی شرک مبرا نبود. #کعبه را با خون #قربانی آلوده میکردند و گوشت آن را بر خانه #کعبه میآویختند تا #خداوند آن را قبول کند. در #قرآن #کریم این #رسم مذموم خوانده میشود و شرط قبولی #قربانی #تقوا معرفی میشود. همین #تقوا و #خلوص برای #قربانی کردن است که این روز #نحر، #حج #اکبر نامیده میشود
اعمال شب عید #قربان
از امام #صادق(ع) روایت شده که از #پدرانش چنین نقل فرمودند: «امام #علی(ع) دوست داشت چهار #شب از سال، خود را فارغ نماید؛ شب اول #رجب، شب #نیمه #شعبان، شب عید #فطر و شب عید #قربان» به نظر میرسد که منظور از فراغت، فراغت برای #عبادت در آن با زنده نگهداشتن آن باشد. همچنین در شب و روز عید زیارت امام #حسین(ع) مستحب است
اعمال روز عید #قربان
روز عید #قربان روز پر #فضیلتی است. #اعمال این روز چند چیز است:
#غسل: که به گفته #علامه #مجلسی، #غسل در آن روز #سنّت مؤکد است تا آنجا که بعضی از علما آن را #واجب دانستهاند
#نماز عید: این #نماز در زمان حضور امام #معصوم(ع) #واجب است؛ اما در زمان #غیبت امام #زمان(عج) مطابق فتوای مشهور #فقهای #شیعه، #مستحب مؤکد است (خواه به صورت #جماعت خوانده شود یا فرادی)
#مستحب است #دعاهایی را که پیش از نماز #عید و قبل از آن وارد شده است خوانده شود. بهترین دعاها، #دعای #چهل و #هشتم #صحیفه #سجادیه است که با عبارت «أللّهُمَّ هذا یومٌ مُبارَک» آغاز میشود و اگر #دعای #چهل و #ششم قرائت شود بهتر است
دعای #ندبه: خواندن دعای #ندبه در این روز و سایر #اعیاد مستحبّ است.
#قربانی کردن: انجام #قربانی بر #حاجیان حاضر در مکه #واجب است؛ اما انجام #قربانی در این روز برای همه مسلمانان #مستحبّ مؤکد است، تا آنجا که برخی از علما آن را بر کسانی که توانایی دارند #واجب دانستهاند و #مستحب است بعد از #نماز #عید، کمی از گوشت آن خورده شود
است هنگام #قربانی این دعا که از امام #صادق(ع) نقل شده است خوانده شود: «وَجَّهْتُ وَجْهِی لِلَّذی فَطَرَ السَّمواتِ وَ الارْضَ، حَنیفاً مُسْلِماً وَ ما أنَا مِنَ الْمُشْرِکینَ، إنَّ صَلاتی وَ نُسُکی وَ مَحْیای وَ مَماتی لِلّهِ رَبِّ الْعالَمینَ، لا شَریک لَهُ، وَ بِذلِک أُمِرْتُ وَ أَنَا مِنَ الْمُسْلِمینَ. اَللّهُمَّ مِنْک وَلَک، بِسْمِ اللّهِ وَاللّهُ اَکبَرُ. اَللّهُمَّ تَقَبَّلْ مِنّی»
در حدیثی نقل شده است که امام #صادق(ع) فرمود: امام #سجاد(ع) و امام #باقر(ع) گوشت #قربانی را سه قسمت میکردند: یک قسمت آن را به #همسایگان میدادند و یک قسمت آن را به #نیازمندان و قسمت سوم را برای #اهل خانه نگه میداشتند.
اسرار #قربانی کردن
سر رسیدن #عبادت به قبول طولی #عبادت است. مثلا #طهارت شرط #عرْضی است اما برای رسیدن به سر #عبادت باید #پرهیزگار بود و شرط قبول طولی #نماز، #تقوا است. انما یتقبل الله من الم
تقین. برای #قربانی کردن اسراری ذکر شده است:
#حکمت قربانی #قرب و #نزدیک شدن به #خداوند است که اگر عمل بر پایه #تقوا باشد این نزدیک شدن حاصل میشود. لَن ینَالَ اللَّهَ لُحُومُهَا وَلَا دِمَاؤُهَا وَلَٰکن ینَالُهُ التَّقْوَیٰ مِنکمْ. ترجمه: هرگز [نه] #گوشتهای آنها و نه #خونهایشان به #خدا نخواهد رسید، ولی [این] #تقوای شماست که به او میرسد
هدف از #قربانی یاد #خدا و #یادآوری همه #نعمتها از جمله دامهای #حلال است و #قربانی با یاد #خداوند حلیت پیدا میکند.لِّیشْهَدُوا مَنَافِعَ لَهُمْ وَیذْکرُوا اسْمَ اللَّهِ فِی أَیامٍ مَّعْلُومَاتٍ عَلَیٰ مَا رَزَقَهُم مِّن بَهِیمَةِ الْأَنْعَام. ترجمه: تا شاهد #منافع خویش باشند، و نام #خدا را در روزهای #معلومی بر #دامهای زبانبستهای که روزی آنان کرده است ببرند
عید #قربان در کشورهای #اسلامی
عید ق#ربان، یکی از تعطیلات #رسمی در #تقویم #اسلامی است که در کشورهای #اسلامی از یک روز تا یک هفته به #مناسبت این #عید بزرگ تعطیل بوده و در این مدت #جشنها و مراسم باشکوهی در این #کشورها برگزار میشود. در #جمهوری #اسلامی# ایران به مناسبت عید #قربان یک روز تعطیل رسمی است.
#عید تون #مبارک #ببخشید #ان شاءالله #بهترین ها #نصیب تون #بشه😊🤲🏻
هدایت شده از یوسف الزهرا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
اللهم صل علی علی بن موسی الرضاالمرتضی الامام التقی النقی وحجتک علی من فوق الارض ومن تحت الثری الصدیق الشهیدصلوة کثیرةتامةزاکیةمتواصلةمتواترة مترادفةکافضل ماصلیت علی احدمن اولیائک
هدایت شده از یوسف الزهرا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
اللهم صل علی علی بن موسی الرضاالمرتضی الامام التقی النقی وحجتک علی من فوق الارض ومن تحت الثری الصدیق الشهیدصلوة کثیرةتامةزاکیةمتواصلةمتواترة مترادفةکافضل ماصلیت علی احدمن اولیائک
هدایت شده از یوسف الزهرا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
اللهم صل علی علی بن موسی الرضاالمرتضی الامام التقی النقی وحجتک علی من فوق الارض ومن تحت الثری الصدیق الشهیدصلوة کثیرةتامةزاکیةمتواصلةمتواترة مترادفةکافضل ماصلیت علی احدمن اولیائک
هدایت شده از یوسف الزهرا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
اللهم صل علی علی بن موسی الرضاالمرتضی الامام التقی النقی وحجتک علی من فوق الارض ومن تحت الثری الصدیق الشهیدصلوة کثیرةتامةزاکیةمتواصلةمتواترة مترادفةکافضل ماصلیت علی احدمن اولیائک
هدایت شده از یوسف الزهرا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
اللهم صل علی علی بن موسی الرضاالمرتضی الامام التقی النقی وحجتک علی من فوق الارض ومن تحت الثری الصدیق الشهیدصلوة کثیرةتامةزاکیةمتواصلةمتواترة مترادفةکافضل ماصلیت علی احدمن اولیائک
هدایت شده از یوسف الزهرا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
اللهم صل علی علی بن موسی الرضاالمرتضی الامام التقی النقی وحجتک علی من فوق الارض ومن تحت الثری الصدیق الشهیدصلوة کثیرةتامةزاکیةمتواصلةمتواترة مترادفةکافضل ماصلیت علی احدمن اولیائک
هدایت شده از یوسف الزهرا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
اللهم صل علی علی بن موسی الرضاالمرتضی الامام التقی النقی وحجتک علی من فوق الارض ومن تحت الثری الصدیق الشهیدصلوة کثیرةتامةزاکیةمتواصلةمتواترة مترادفةکافضل ماصلیت علی احدمن اولیائک
ت برحذر می داشت و آنان را هم نشینان #شیطان و نابود کنندة پایه های #دین و #پیروان این گروه را #نادانان می دانست و کسانی را که به آنها گرایش پیدا می کردند، احمق #معرفی می فرمود
3. تربیت #نیرو و افراد #شایسته
یکی از اقدامات و فعالیت های #ائمه علیه السلام پرورش #شاگردان و افراد #شایسته بوده است. #امام #هادی علیه السلام نیز با توجه به پراکندگی #شیعیان در مناطق مختلف و وجود #شبهات و #انحرافات، نیروهایی را که #استعدادهای لازم را داشتند شناسایی کرده و آنان را جهت پیش برد اهداف اسلامی #تربیت می فرمودند👇👇👇👇👇
افراد افزون بر #راویانی هستند که سخنان و #روایات #امام #هادی علیه السلام را نقل می نمودند. برخی از این افراد همان کسانی هستند که #وکالت آن #حضرت را عهده دار بودند. #برجسته ترین این افراد عبارتند از:👇👇👇👇👇👇
1 👈 . #عبدالعظیم #حسنی (ره)، که مرقد وی در شهر #ری می باشد و از یاران #امام #عسکری علیه السلام بوده است.
2 👈 . #حسن #بن #راشد، مشهور به #ابوعلی و وکیل #امام #هادی علیه السلام بوده است.
3. 👈 #عثمان #بن #سعید #عمری، که از یازده سالگی در محضر #امام #هادی علیه السلام بود و بعدها یکی از #نایبان #خاص #امام #زمان عجل الله تعالی #فرجه الشریف شده است.
4. تقویت سازمان #وکالت
✍با توجه به لزوم ارتباط بین# رهبری و پیروان و پراکندگی #شیعیان در #اقصی نقاط بلاد اسلامی و با وجود #خفقان #عباسی و لزوم حفظ #شیعیان و از همه مهمتر با توجه به اینکه #امام علیه السلام در #حصر و #تحت نظارت و کنترل بوده اند، خیلی از #شیعیان در بلا تکلیفی به سر می بردند👇👇👇۴👇👇👇
به همین علت سازمان #وکالت که به صورت مخفی شکل گرفته بود و از زمان #امام #صادق علیه السلام فعالیت خود را آغاز نمود، در دوران #امام #هادی علیه السلام نیاز به تمهیدات بیشتری داشت.
در زمان #امام #هادی علیه السلام #شیعیان #ایران، #عراق، #یمن و#مصر ارتباط مستمر و خوبی با #حضرت داشتند. وکلای ا#مام علیه السلام علاوه بر جمع آوری #خمس و ارسال آن به #امام علیه السلام ، در مسائل #کلامی و #فقهی نیز نقش سازنده ای داشته اند و در جا انداختن #امامت #امام بعدی و ورود #شیعه به عصر #غیبت👇👇👇👇👇👇
تلاش #خستگی ناپذیری از خود به نمایش گذاشتند. (البته گاهی افرادی از این وکلا دستخوش #انحراف از خط #امام علیه السلام شده و مورد تکذیب آن #حضرت هم واقع می شدند. در این شرایط کسان دیگری #جایگزین آنها می شدند
این شبکه #ارتباطی چنان اهمیت داشت که #متوکل را به فکر #کنترل و نابودی آن انداخت و با تشکیل #نیروهایی #ویژه به دستگیری، #شکنجه، #حبس و #شهادت برخی از #وکلای امام علیه السلام در نقاط مختلف اقدام کرد؛ اما موفق نشد این #شبکه گسترده را از میان بردارد
5. #تبیین مقام شامخ #امامت از طریق زیارت #غدیریه و زیارت #جامعه
در زمان #امام #هادی علیه السلام اصل #امامت باید معرفی می گردید؛ چون #ائمه علیهم السلام و فضائل و #جایگاه ایشان رو به فراموشی می رفت. #امام #هادی علیه السلام #پدران و #اجداد گرامی خود را با بیان #زیارات معرفی می کردند. مجموعه این #زیارات و #ادعیه به عنوان یک #دائرة #المعارف #شیعه به حساب می آید و در بردارنده دلایل بسیار استوار در #حقانیت #ائمه #اطهار و #اهل #بیت علیهم السلام می باشد
این #زیارت از #مشهورترین ، #برترین و شناخته شده ترین #زیارات #ائمه علیهم السلام است. #شیعیان نسبت به خواندن آن بخصوص روزهای #جمعه توجه خاصی دارند. #شیخ #طوسی (ره) در #التهذیب و #شیخ #صدوق (ره) در #الفقیه آن نقل کرده اند. #علامه #مجلسی (ره) در مورد #صحت #سند آن ـ که به درجه قطع رسیده
گوید: «این #زیارت دارای بهترین #سند، عمیق ترین مفهوم، #فصیح ترین الفاظ، #بلیغ ترین معناو عالی ترین #شأن است. #امام #هادی علیه السلام در این زیارت #شاخصه ها و #پایه های اصلی #شیعه را بیان فرمودند.
#زیارت #غدیریه
این #زیارت به زیارت #امیرالمؤمنین در #عید #غدیر #خم معروف است. در سالی که #معتصم #امام علیه السلام را از #مدینه به #سامرا فراخواند، ایشان به #زیارت #امام #علی علیه السلام در #نجف #اشرف رفته و این #زیارت را قرائت کردند که در ضمن آن یکصد و پنجاه منقبت از #مناقب #امام #علی علیه السلام بیان فرموده و از برخی مشکلات #سیاسی و #اجتماعی که ایشان را آزرده کرده بود، سخن گفتند.
#این #زیارت از #زیباترین، #اصیل #ترین، بدیع ترین و پربارترین زیارت هاست. در زمانی این زیارت توسط #امام #هادی #علیه #السلام #قرائت شد که امامت به فراموشی سپرده شده بود. امام هادی #علیه #السلام در #ضمن #زیارت با ترسیم #مظلومیت #امام #علی #علیه #السلام و #هشدار به مردم، #آنان را از خواب #غفلت بیدار می کند.
منابع
#شیخ #مفید، #ارشاد، #ص327.
[2] . #همان، #ص307.
[3] . #حسینی، #محمدرضا، #تاریخ #اهل #البیت #علیه #السلام ، #ص123.
[4] . #مناقب #آل #ابی #طالب
#علیه #السلام ، #ج4، #ص401، #به #کوشش #محمدحسین #دانش #آشتیانی #و #سید #هاشم #رسولی #محلاتی.
[5] . #ابن #جوزی، #تذکرة #الخواص، #ص359.
[6] . #اربلی، #کشف #الغمة، #ج2، #ص398؛ #تحقیق #سید #هاشم #رسولی.
[7] . #ابن #طاووس، #جمال #الاسبوع #بکمال #العمل #المشروع، #ص27 (#به #نقل #از #تاریخ #تشیع، #ج1، #ص292).
#از #صبر #و #شکیبایی #شما #مومنان #خدا #سپاسگزارم
#خسته #نباشید
سیدعلی ⚫️:
#بسم #الله #الرحمن #الرحیم
#ویژه #نامه «#ولادت #امام #هادی(ع)»
#امام #علی #بن #محمد #الهادی علیه السلام در نیمة #ذی #الحجه سال 212 ق نزدیک شهر #مدینه در روستای #صریا، چشم به دنیا گشود و در ماه #رجب سال 254 ق در سرّ من رأی (سامرا) توسط #معتز #عباسی به #شهادت رسید. ایشان پس از #پدر #بزرگوارش 33 سال #امامت #شیعیان را بر عهده داشتند
نام #مادر آن حضرت #سمانه #مغربیه بود البته #مدنب، #حدیث و #غزال هم گفته اند.👇👇👇👇👇👇
لقب های آن #حضرت را #نقی، #هادی، #امین، #طیب، #ناصح، #مرتضی و... ذکر کرده اند. #کنیه اش #ابوالحسن است و به ایشان #ابوالحسن #ثالث می گویند
#امام #هادی علیه السلام از آغاز #امامت در #مدینه حضور داشتند و در مدت اقامت در این شهر نقش بسیار مهمی در #رهبری #شیعیان ایفا کردند؛ به طوری که حکومت #عباسی از موقعیت ممتاز #امام احساس خطر کرده و حضور ایشان در #مدینه را به صلاح ندانست، #متوکل برای کنترل بیشتر #امام #علیه #السلام تصمیم گرفت ایشان #علیه #السلام را از #مدینه به #سامرا منتقل کند. در سال 233 ق بنابه #گزارش هایی که #جاسوسان از #فعالیت های #امام علیه السلام داده بودند،
#متوکل به #یحیی #بن #هرثمه #مأموریت داد تا این انتقال را انجام دهد. با ورود #یحیی #بن #هرثمه به #مدینه، مردم که سخت مشتاق و شیفتة #امام خود بودند، اعتراض خود را علنی کردند؛ به طوری که #یحیی #بن #هرثمه اعلام کرد که کاری به #امام #علیه السلام ندارد و هیچ خطری #امام #علیه السلام را #تهدید نمی کند. پس از مدتی به بهانه این که در منزل #امام بر علیه حاکم #عباسی سلاح جمع آوری می شود به خانه #امام #علیه السلام حمله بردند، ولی چیزی جز #قرآن و #ادعیه نیافتند
. جالب اینکه خود #یحیی #بن #هرثمه پس از بازگشت می گوید: «چیزی جز #بزرگواری، #ورع، #زهد و #شجاعت در او نیافتم»
#متوکل در ساعات اولیه ورود #امام به #سامرا به شکلی #اهانت آمیز با #امام برخورد کرد و نه تنها به استقبال #حضرت نیامد، بلکه دستور داد ایشان را در محلی که مخصوص #گداها بود و به «#خان #الصعالیک» شهرت داشت، وارد کنند. بعد از استقرار #امام #هادی #علیه #السلام در #سامرا تمامی رفت و آمدها و ارتباطات #امام تحت #کنترل بود و به محض شنیدن اینکه #امام #علیه #السلام از #اموال و #سلاح #شیعیان نگهداری می کند، #نظامیان شبانه به خانة #امام #علیه #السلام #هجوم می بردند؛ ولی چیزی به دست نمی آوردند.
در طول مدت حضور #امام #علیه السلام در #سامرا هر روز بر #عظمت و محبوبیت آن #حضرت افزوده می گشت و همه ناخواسته در برابر #امام علیه السلام #متواضع و #خاشع بودند و سخت #محترمش می داشتند. البته نفوذ #امام منحصر به #شیعیان نبود و شامل درباریان #عباسی هم می شد. حتی اهل کتاب هم به #امام #علیه #السلام #احترام می گذاشتند.
#متوکل وقتی در اقدامات خود علیه #امام علیه السلام ناکام ماند، به #نزدیکان خود اعلام کرد که در کار #امام #هادی علیه السلام درمانده شده است؛ از این رو به #محدودیت و فشار اکتفا نکرد و تصمیم به کشتن #امام علیه السلام گرفت و حتی اقداماتی هم انجام داد؛ اما پیش از آنکه موفق شود، خود به #هلاکت رسید
ایجاد آمادگی فکری #شیعیان جهت ورود به عصر #غیبت
فراهم کردن زمینة ورود #شیعه به عصر #غیبت، از اقدامات اساسی #امامان #شیعه علیه السلام بود، که همواره #شیعیان را متوجه این امر می کردند. در این راستا #امام #هادی علیه السلام هم ا#قداماتی انجام داده اند:
الف) 👈 بیان #روایات فراوان در مورد فرا رسیدن و نزدیک بودن عصر #غیبت؛
ب) 👈 بشارت به #ولادت حضرت #حجت ومخفی بودن #ولادت و هشدار این که مبادا مخفی بودن باعث تردید شما #شیعیان گردد؛
ج) 👈 کم کردن تماس مستقیم #شیعیان با #حضرت؛ به طوری که در #سامرا مسائل #شیعیان از طریق نامه یا #نمایندگان #حضرت پاسخ داده می شد؛ تا از قبل برای شرایط و تکالیف عصر #غیبت و ارتباط غیر مستقیم با #امام آمادگی داشته باشند؛
👈 ) تأیید برخی از کتب #فقهی و #اصول روایی #شیعه
و) 👈 ارجاع سؤالات #شیعیان به وکلا و توجیه وکلا نسبت به پرسش های #شیعیان؛ با توجه به #انحرافات و #شبهات آن روز
2. مبارزه با #انحرافات
#غالیان کسانی بودند که بر مبنایی نادرست، #امامان #معصوم علیه السلام را تا مقام #خدایی (نعوذبالله) بالا می بردند. #امام #هادی علیه السلام ـ همانند #امامان قبلی ـ موضع خویش را در قبال آنان روشن می ساخت و آنان را از گروه #شیعه نمی دانست و حتی در نامه های مختلف، #غالیان را افرادی #مشرک و #کافر معرفی می فرمود و #بیزاری خویش را از آنان به صورت آشکار اعلام می نمود
گروه دیگری از #منحرفان، #صوفیان بودند که معمولاً با #کناره گیری از #دنیا، به شکل #ریاکارانه در مقابل #امام #هادی علیه السلام می ایستادند. #امام #هادی علیه السلام #شیعیان را از نزدیک شدن و #هم نشینی با آنان و ورود به جلسه هایشان به شد