eitaa logo
فکرعمیق | محمدمهدی‌شیرَوی‌خوزانی
1.7هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
3.6هزار ویدیو
18 فایل
سهم‌توازهستی‌همه‌هستی‌است‌وتونیزسهم‌همگان هستی،هستی‌ات‌رادریاب‌تاهستی‌ات‌رادریابندواین حق‌توست‌وتونیزحق‌دیگران‌هستی. فکرعمیق. آدرس‌های ما👈 https://zil.ink/shiravi_ir پاسخ به سوالات👈 ble.ir/join/NGMyZGI5OT ادمین کانال 👈 @Mmshiravi
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از کلیپ‌های صوتی و تصویری استاد شیروی
0024.mp3
2.27M
🎵 🖋 هزاران فکر عمیق جلد اول شماره 24 🆔 @shiravi_ir
هدایت شده از صوت | استاد شیروی
پاکدامنی.mp3
4.72M
7 🔊 🔻 🔸عفت 🔹حقیقت علم 🔸چشیدن 🔹ادعا 🔸فلش وجودی 🔹وجود انسان 🔸هدف عبادات 🆔 @shiravi_sound 🆔 @shiravi_ir
هدایت شده از عکس نوشت | استاد شیروی
📸 🔸همچون امام حسین علیه‌السلام حقیقت همان رضایت توست عاقبت به حقیقت راضی خواهی شد. ✍🏻 استاد محمدمهدی شیروی خوزانی 🆔 @shiravi_pic 🆔 @shiravi_ir
هدایت شده از هزاران فکر عمیق | استاد شیروی
📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚 📒 نکته 135 🔰شعر و شاعری هر چه هم با مبالغه توأم باشد قطره‌ای از دریای بی‌کران عظمت انسانی را به رشته‌ی نظم درنخواهد آورد لذا هر چه گفتند و خواهند گفت انسان آن نیست و همه‌ی آن‌ها انسان است. ✍🏻 استاد محمدمهدی شیروی خوزانی 🆔 @shiravi_fekreamigh 🆔 @shiravi_ir
هدایت شده از صوت | استاد شیروی
پرده‌‌ای از نماز.mp3
13.95M
◽️11 🔊 🔻 🔸نماز نهایت سادگی و بلندی... 🔹فشرده‌ی همه‌ی معارف در نماز است. 🔸کدام نماز یا عمل ما مورد تأیید الهی قرار می‌گیرد؟ 🔸حیات برتر 🔹ملاک‌گیری 🔸فایده 🔹نفس لوامه 🔸علم حضوری 🆔 @shiravi_sound 🆔 @shiravi_ir
هدایت شده از عکس نوشت | استاد شیروی
📸 🔸جبهه‌ی کرب و بلا باز است باز لیک در جان تو چون راز است راز هم علی اکبر شوی هم شمر دون لحظه‌ای در سیر حق، گه سیر دون ✍🏻 استاد محمدمهدی شیروی خوزانی 🆔 @shiravi_pic 🆔 @shiravi_ir
هدایت شده از هزاران فکر عمیق | استاد شیروی
📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚 📒 نکته 136 🔰چگونه می‌توان براثر یک جرقه‌ی آتشین یک خرمن ابدی را سوزاند اما با یک جهانی از نور نمی‌توان خانه‌ی تاریک دل را روشن کرد؟ این نیست جز غفلت و این نیست جز جهالت اگر شرح‌حال این جرقه‌ی آتشین بر این دل‌های افسرده خوانده شود آتشی بپا خواهد کرد که تمام خس و خاشاک‌های درون جان را خاکستر خواهد نمود اما دریغ از یک ‌ذرّه گرمی برای دل‌هایی که از سنگ سخت‌تر و نفوذناپذیرتر شده‌اند. برای رهایی از این بلایی که خانمان ‌همه را می‌سوزاند راهی را باید رفت که خالق این دستگاه نشان داده و آن سیر در تاریخ بشر و مطالعه‌ی احوال گذشتگان به‌طور تفصیل كه از همه‌ی نوع آن در قرآن کریم آمده و این مطلب به‌قدری مهم است که خداوند ابتدا به پیامبرش فرمود: که در احوال گذشتگان فکر کن. ✍🏻 استاد محمدمهدی شیروی خوزانی 🆔 @shiravi_fekreamigh 🆔 @shiravi_ir
هدایت شده از تفسیر معنوی در دست بررسی
‌‌‏ 💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎 ◻️68 📖 سوره آیه 21 (قسمت دوازدهم) ‌‌‏ 🍃 وَقَالَ الَّذِي اشْتَرَاهُ مِن مِّصْرَ لاِمْرَأَتِهِ أَكْرِمِي مَثْوَاهُ عَسَى أَن يَنفَعَنَا أَوْ نَتَّخِذَهُ وَلَدًا وَكَذَلِكَ مَكَّنِّا لِيُوسُفَ فِي الأَرْضِ وَلِنُعَلِّمَهُ مِن تَأْوِيلِ الأَحَادِيثِ وَاللّهُ غَالِبٌ عَلَى أَمْرِهِ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لاَ يَعْلَمُونَ ﴿۲۱﴾ ترجمه: آن مرد مصرى كه يوسف را خريد به همسرش گفت: جايگاهش را گرامى دار، اميد است [در امور زندگى] به ما سودى دهد، يا او را به فرزندى انتخاب كنيم. اين‌گونه يوسف را در سرزمين مصر جايگاه ويژه بخشيديم [تا زمينه فرمانروايى و حكومتش فراهم شود] و به او از تعبير خواب‌‏ها بياموزيم؛ و خدا بر كار خود مسلّط است، ولى بيشتر مردم نمى‏‌دانند. از حضيض خاک تا اوج فلک از نما، حيوان و از جن و ملک از عدم تا انتهای نيستی از لِمَ، لمّا و اَيْنَ، چيستی تا من و تو، ما و هر چه هست شد از شراب ناب كن سرمست شد امر او گر امر واحد بوده است امرهای ديگران چون دوده است هر چه در صندوق عالم شد نهان از سياهی وز عدم تا رومهان از همان يک امر او نوشيد آب تا برويد از عدم همچون حباب چون شدی عالم به امری در مطاع هر كه چون آن ذات شد امرش مطاع امر ما هم سايه امر خداست گرچه در ظاهر گلوی حق جداست شد به بازار جهان و امر شد باز، در بازار زيد و عمر شد اين همه امر است و هيچش امر نيست جان او دريا و نم را امر نيست كی شود مغلوب نم دريای چير جان نم بر حلق دريا هست گير او هزاران بار از اين خلق عظيم هست پنهان‌تر ز صد غيض كظيم امر او را ماسوا لله ضامن است ذات او در كنه غيب و آمن است يک ز صد معنای غالب گفته شد نقطه‌ بای كتابش گفته شد او ز خاک و آب و آتش خلق كرد از عسل شيرين‌ترش در حلق كرد از حوادث و از بلا و چاه و دود كرد پيدا آنچه ناپيدا كه بود كيست اين تركيب زيبا هضم كرد گرگ و چَه بازار و كاخش هضم كرد نان و آب و روغن و لحم و عسل گر كنی تركيب نارد جز كسل او زند بر جان جمله رنگ خويش تا كشد چون كهربا بر جان خويش غالب است او بر همه اسباب‌ها گر زليخا بسته جمله باب‌ها او دری بگشايد از فيض صمد تا نباشد درخور سال و اَمَد خود سبب شد خود مسبب در نزول دو ببيند چشم احول يا فضول گوی ميدان است و چوگان دست او در خم چوگانش عالم مست او ادامه دارد... ✍🏻استاد محمدمهدی شیروی خوزانی 🆔 @shiravi_tafsir 🆔 @shiravi_ir
❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓ 🔎 ✔️پرسمان 68 ❓پرسش لطف می‌کنید نظرتان را راجع به متن زیر بفرمایید. «حجت‌الاسلام دكتر طباطبايی، رئيس پژوهشگاه مؤسسه‌ی دارالحديث: من با عنوان طب اسلامی مخالف هستم. يعنی بنده نمی‌پذيرم كه هدف دين و شريعت در درانداختن نظامی به عنوان نظام پزشكی باشد. اصلا اين دو حوزه (دين و نظام پزشكی) از هم جدا هستند. بنابراين عنوان طب اسلامی يک عنوان غلطی است و ويژگی‌هايی كه مرتبط با يك نظام پزشكی است در مجموعه‌ی روايات شيعی نمی‌بينم. يك رويكرد ديگر هم نگاه حداكثری به دين است. اين گروه‌ها همه چيز را دينی می‌بينند. معمولا كسانی كه بحث طب اسلامی را معرفی می‌كنند از دسته‌ی دوم هستند كه دين اسلام را يک دين حداكثری و فراگير معرفی می‌كنند. اگر هدف دين اين باشد كه نظام سلامت و پزشكی هم طراحی كند، پس بايد در مورد تشخيص بيماری‌ها، علل امراض و... دستورالعمل كامل داشته‌ باشد كه بيماری را چگونه می‌توان شناخت و درمان كرد (و حال اين كه در مرويات ما چنين چيزی نیست.) مثلا كتاب كافی به عنوان مهم‌ترين كتاب حديثی شيعه می‌تواند منبع مهمی برای احاديث طبی باشد. جناب كلينی در مدرسه حديثی قم، كتاب كافی را نوشته است و البته می‌دانيد كه مدرسه حديثی قم از سخت‌گيرترين مدارس حديثی نسبت به اعتبارسنجی روايات بوده است. جناب كلينی هم از اوثق محدثين بوده‌اند. خوب كتابی با اين خصوصيات خيلی تفاوت دارد با كتابی مثل كتاب ابن بسطام نيشابوری كه اصلا در مجامع حديثی ما شناخته شده نيست و هيچ جايگاهی ندارد. ما در مؤسسه‌ی دارالحديث يك مجموعه‌ای گردآوری كرديم كه روايات صحيح و غير صحيح را جمع آوری كرديم. حدودا 6هزار روايت غير تكراری در حوزه‌ی طب داريم. از اين 6هزار روايت طبی حدود 15درصدش سند دارد. نزديک به 85درصد روايات باب طب اساسا سند ندارد. خب از اين تعداد كمتر از هزار روايت، حدود 5درصد، سند صحيح دارند. يعنی از كل روايات پزشكی كمتر از 5درصد آن سند معتبر دارد و معمولا اين احاديث هم در كتاب كافی است. اين 5درصد هم عموما در مورد خواص خوراكی‌ها هستند يعنی نه در تشخيص بيماری فايده‌ای دارد و نه در درمان فايده‌ای دارد. در مورد گستره‌ی روايات پزشكی، ما روايات متنوع در مورد درمان امراض بسيار كم داريم و اتفاقا در مجموع روايات، اندک‌ترين روايات در مورد درمان است و بيشتر روايات در باب خواص خواركی‌ها و يا دستورات عمومی سلامتی و پيش‌گيری از درمان است. يعنی در روايات ما از 6هزار روايتی كه موجود است اگر بخواهيم روايات معتبری كه مربوط به بحث درمان امراض است را جدا كنيم كمتر از يك درصد است يعنی كمتر از 60روايت در حوزه‌ی درمان داريم. حالا مشاهده می‌كنيد كه چرا بنده می‌گويم ما طب اسلامی نداريم؟! الان در مجموعه‌هایی كه به عنوان طب اسلامی و روايات طبی مطرح می‌شود، يک روايت را می‌گيرند و چقدر درباره‌ی آن تعريف و تمجيد و توضيح می‌دهند بدون اين كه آن را اعتبار سنجی كرده باشند و يا مدلول آن را درست فهميده باشند.» 💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠 ✅پاسخ بیان جناب دکتر نسبت به وضع موجود به صحت نزدیک است اما به لحاظ محتوای دین که عین طبابت است بسیار دور از واقعیت؛ قرآن پوسته‌اش شفاست و همه‌ی دستوراتش دارو؛ این که تدوین و بیان نشده حرف حقیست. 🆔 @shiravi_ir
هدایت شده از صوت | استاد شیروی
پله پله.mp3
14.64M
◽️1/3/5 🔊 🔻 🔸یکی از اصول خلقت در مراحل تکامل... 🔹آیا امکان رسیدن به خدا برای انسان وجود دارد؟ 🔸آیا عذاب جاودانه وجود دارد؟ چرا؟ 🔸اصول خلقت 🔹حضور خدا 🔸همه‌ی کمالات قابل دسترس انسان است. 🔹سرفصل‌های شدن انسان 🔸میل 🔹ملاک مقدار عذاب 🔸حصار جهل 🆔 @shiravi_sound 🆔 @shiravi_ir
هدایت شده از عکس نوشت | استاد شیروی
📸 🔸امام حسین علیه‌السلام تمام نگاهش به خدای تبارک و تعالی بود ووهمه اصحاب نگاهشان فانی در امام. ✍🏻 استاد محمدمهدی شیروی خوزانی 🆔 @shiravi_pic 🆔 @shiravi_ir
هدایت شده از هزاران فکر عمیق | استاد شیروی
📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚 📒 نکته 137 🔰سریر همیشگی انسان فقط و فقط با اراده و خواست خود او و به‌تناسب عقاید و اخلاق و صفات او ساخته ‌و پرداخته خواهد شد و الاّ تکیه نمودن بر آن‌چه که موجب آسایش انسان می‌شود در صورتی‌که تصور شود بیرون از ذات او وجود دارد محال عادی بلکه محال عقلی و بلکه محال ذاتی است. ✍🏻 استاد محمدمهدی شیروی خوزانی 🆔 @shiravi_fekreamigh 🆔 @shiravi_ir