✍️ شبهات دانش آموزی
5️⃣4️⃣2️⃣ چطور اسرای کربلا در مدت 40 روز بعد از حادثه عاشورا مسیر کربلا تا دمشق را رفتند و برگشتند؟
🔶 اول: اینکه اسرای کربلا بعد از 40 روز از حادثه عاشورا به کربلا برگشتند، اختلافی است و برخی مثل سیدبنطاووس عقیده دارند که اسرا در همان سال 61 هجری بعد از 40 روز اسارت، به کربلا برگشتند و همراه جابربنعبداللهانصاری قبر امام حسین علیهالسلام را زیارت کردند. [1]
◾️ برخی دیگر اعتقاد دارند که کاروان اسرا در اربعین سال بعد یعنی سال 62 هجری به کربلا رسیدند. [2]
◾️ و گروه سومی مثل مرحوم آیتی و شهید مطهری اعتقاد دارند که اسرای کربلا اصلا به کربلا نرفتند. [3]
💎 در بین این دیدگاهها، دیدگاه اول مشهورتر است و دیدگاه سوم از همه ضعیفتر است.
🔷 دوم: طبق منابع تاریخی اسرای کربلا را در 11 محرم از کربلا به سمت کوفه حرکت دادند و 12 محرم به کوفه رسیدند. حدود 7 روز در کوفه بودند و 19 محرم آنها را به سمت شام حرکت دادند و در روز اول صفر وارد شهر شام شدند. [4]
🖇 لینک مطلب:
http://alirezaazarpeykan.blogfa.com/post/183
📣 آیدی دریافت شبهات👇👇
@Yaali110100
📎 #دانش_آموزی
📎 #نوجوان
📎 #پاسخ_به_شبهات
📎 #صفر
📎 #اربعین_اسرا
📎 #بازگشت_در40روز
✅ کانال پاسخ به شبهات دانش آموزی
🍀@shobahatedaneshamoozi
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐btid.org
💎 جواب کامل شبهه
5️⃣4️⃣2️⃣ چطور اسرای کربلا در مدت 40 روز بعد از حادثه عاشورا مسیر کربلا تا دمشق را رفتند و برگشتند؟
🔶 اول: اینکه اسرای کربلا بعد از 40 روز از حادثه عاشورا به کربلا برگشتند، اختلافی است و برخی مثل سیدبنطاووس عقیده دارند که اسرا در همان سال 61 هجری بعد از 40 روز اسارت، به کربلا برگشتند و همراه جابربنعبداللهانصاری قبر امام حسین علیهالسلام را زیارت کردند. [1]
◾️ برخی دیگر اعتقاد دارند که کاروان اسرا در اربعین سال بعد، یعنی سال 62 هجری به کربلا رسیدند. [2]
◾️ و گروه سومی مثل مرحوم آیتی و شهید مطهری اعتقاد دارند که اسرای کربلا اصلا به کربلا نرفتند. [3]
💎 در بین این دیدگاهها، دیدگاه اول مشهورتر است و دیدگاه سوم از همه ضعیفتر است.
🔷 دوم: طبق منابع تاریخی اسرای کربلا را در 11 محرم از کربلا به سمت کوفه حرکت دادند و 12 محرم به کوفه رسیدند. حدود 7 روز در کوفه بودند و 19 محرم آنها را به سمت شام حرکت دادند و در روز اول صفر وارد شهر شام شدند. [4]
◾️ در واقع یک روزه به کوفه رسیدند و حدود 11 روز طول کشیده به شام رسیدند. یعنی از کربلا تا شام کلا 12 روز طول کشیده و اگر این مسیر را در 12 روز هم برمیگشتند پس امکان دارد که اربعین به کربلا رسیده باشند.
🔶 سوم: کوتاهترین مسیر کوفه تا شام از راه بادیه است که حدود 923 کیلومتر است و طولانیترین مسیر آن راه کنار فرات است که 1190 تا 1333 کیلومتر است چه کوتاهترین و چه طولانیترین راه را در نظر بگیریم از لحاظ عقلی امکان دارد در مدت 40 روز اسرای کربلا این مسیر را رفته و برگشته باشند.
◾️ وقتی اسرای کربلا یک روزه مسیر کربلا تا کوفه را رفتند یعنی در یک روز حدود 80 کیلومتر را رفتهاند اگر از مسیر 1333 کیلومتری کوفه تا شام هم که طولانیترین مسیر هست رفته باشند 16 روزه این مسیر را رفته و 16 روزه هم برگشتهاند و امکان دارد 40 روز بعد از حادثه عاشورا به کربلا رسیده باشند.
🔷 چهارم: طبق آنچه که در تاریخ نقل شده بود اسرا را 19 محرم از کوفه به سمت شام حرکت داده بودند و اول صفر هم به شام رسیده بودند یعنی 12 روز طول کشیده و در مسیر رفت چون با بیرحمی و سختی اسرا را به سوی شام بردند 12 روز طول کشیده ولی بعد از اینکه در شام اسرا، یزید را رسوا کردند یزید برای دلجویی و مقداری از آبروی رفتهاش را برگرداند دستور داد با عزت و احترام آنها را برگردانند و مسلما با اسب و شتر آنها را برگرداندند و زودتر از 12 روز به کربلا برگشتند پس امکان دارد بعد از 40 روز اسارت به کربلا رسیده باشند.
🌐 منابع:
[1]ـ پایگاه تخصصی امام حسین علیهالسلام، مقاله آیا اسرای کربلا بعد از ۴۰ روز به کربلا بازگشتند؟، به نقل از علی نجاتی، قطعه از بهشت، ج 2، ص 607. تحقیقی دربارهُ اربعین حسین(ع)، ص 608 به بعد.عاشورا، ص 148 ـ 149.مثیر الاحزان، ص 59. قاضی طباطبایی، تحقیقی درباره امام حسین(ع)، ص 12 به بعد.
▪️ البته در لهوف سید بنطاووس آمده: «هنگامى كه زنان و خاندان امام حسين عليه السلام از شام باز گشتند و به عراق رسيدند. به راهنمايشان گفتند: «ما را از راه كربلا ببر». آنان به قتلگاه [شهدا] رسيدند و جابر بن عبد اللّه انصارى ـ كه خدا رحمتش كند ـ و گروهى از بنى هاشم و مردانى از خاندان پيامبر صلى الله عليه و آله را ديدند كه براى زيارت قبر حسين عليه السلام آمده بودند. پس در يك زمان، در آن جا گرد آمدند و با گريه و اندوه و بر سر و صورتزنان، به هم رسيدند و مجلسهاى عزايى بر پا داشتند كه جگر را آتش مىزد. زنان حاضر در آن جا هم گِرد آمدند و چندين روز، همين گونه ماندند».
🔺 با توجه به اینکه جابر در اربعین سال اول به زیارت قبر امام حسین علیهالسلام رفته و سیدبنطاووس هم در لهوف گفته اسرا و جابر در یک زمان به زیارت امام حسین علیهالسلام رسیدند نشان میدهد که سید قائل بر این است اسرا هم در سال اول به کربلا رسیدند.
[2]ـ همان، به نقل از علی نجاتی، پیشین، ص 612.
[3]ـ همان، به نقل از بررسی تاریخی حسین، ج 1، ص 30. حماسه ترجمه لهوف، ص 196. علی نجاتی، پیشین، ص 609.
[4]ـ سيد بن طاووس، لهوف، ترجمه عقيقي بخشايشي، دفتر نشر نويد اسلام، قم، 1377، صصص 207 ـ 170. قمي، شيخ عباس، منتهي الامال، اعلام التقي، قم، 1382، ج1،صص 625 ـ 615. رسولي محلّاتي، سيد هاشم، نگاهي کوتاه به زندگاني زينب کبري، دفتر تبليغات اسلامي، قم، چاپ پنجم، ص 100. آیتی، محمدابراهیم، بررسی تاریخ عاشورا، ص۱۴۰، تهران، صدوق، ۱۳۷۲، چاپ هشتم.
🖇 لینک مطلب:
http://alirezaazarpeykan.blogfa.com/post/183
📣 آیدی دریافت شبهات👇👇
@Yaali110100
📎 #دانش_آموزی
📎 #نوجوان
📎 #پاسخ_به_شبهات
📎 #صفر
📎 #اربعین_اسرا
📎 #بازگشت_در40روز
✅ کانال پاسخ به شبهات دانش آموزی
🍀@shobahatedaneshamoozi
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐btid.org
37.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 #ببینید | انیمیشن اوّلین زائر
🌷 داستان زندگی جابر بن عبدالله انصاری
🌀 کاری از گروه فصوص
🔹 تولید شده در اداره فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
📎 #دانش_آموزی
📎 #نوجوان
📎 #پاسخ_به_شبهات
📎 #صفر
📎 #اربعین_اسرا
📎 #بازگشت_در40روز
✅ کانال پاسخ به شبهات دانش آموزی
🍀@shobahatedaneshamoozi
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐btid.org
✍️ شبهات دانش آموزی
6️⃣4️⃣2️⃣ همانطور که کسی که فقیه نباشد و متخصص در دین نباشد نمیتواند در دین نظر دهد پس چرا علما و فقها در بحثهای اقتصادی و سیاسی نظر میدهند؟!
🔶 اول: فقیه باید عالم به زمان باشد و یکی از مباحث زمان هم بحث اقتصادی و سیاسی است.
🔷 دوم: خیلی از احکام دین ما از امور سیاسی و اقتصادی است مثل احکام ارث و دیه و کفارات و خمس و زکات و جریمهها و ... که فقیه باید این احکام را استخراج کند.
🔺 دین اسلام هم چون دینی است که برای تمام امور انسان قانون و برنامه دارد و یکی از نیازهای بشر هم نیاز به حکومت و قوانین حکومتی است مثل قوانین قضاوت، قوانین حاکم بر مسائل بین الملل، قوانین اجرایی و مدیریتی، قوانین دیه و ... پس نمی توان گفت که فقیه کاری به سیاست و اقتصاد نداشته باشد.
🔶 سوم: فقیه باید در تمام ابعاد عالم باشد چون دین ما تک بعدی نیست و برای تمام زندگی ما برنامه دارد از عبادات گرفته تا معاملات برای همه چیز دستوراتی دارد پس فقیه باید در تمام ابعاد بتواند متخصص باشد و نظر بدهد و حکم آن را بیان کند.
🖇 لینک مطلب:
http://alirezaazarpeykan.blogfa.com/post/184
📣 آیدی دریافت شبهات👇👇
@Yaali110100
📎 #دانش_آموزی
📎 #نوجوان
📎 #پاسخ_به_شبهات
📎 #علم_دین
📎 #علما_اقتصاد
📎 #علوم_مختلف
✅ کانال پاسخ به شبهات دانش آموزی
🍀@shobahatedaneshamoozi
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐btid.org
💎 جواب کامل شبهه
6️⃣4️⃣2️⃣ همانطور که کسی که فقیه نباشد و متخصص در دین نباشد نمیتواند در دین نظر دهد پس چرا علما و فقها در بحثهای اقتصادی و سیاسی نظر میدهند؟!
🔶 اول: فقیه باید عالم به زمان باشد و یکی از مباحث زمان هم بحث اقتصادی و سیاسی است.
🔷 دوم: خیلی از احکام دین ما از امور سیاسی و اقتصادی است مثل احکام ارث و دیه و کفارات و خمس و زکات و جریمهها و ... که فقیه باید این احکام را استخراج کند.
🔺 دین اسلام هم چون دینی است که برای تمام امور انسان قانون و برنامه دارد و یکی از نیازهای بشر هم نیاز به حکومت و قوانین حکومتی است مثل قوانین قضاوت، قوانین حاکم بر مسائل بین الملل، قوانین اجرایی و مدیریتی، قوانین دیه و ... پس نمی توان گفت که فقیه کاری به سیاست و اقتصاد نداشته باشد.
🔶 سوم: فقیه باید در تمام ابعاد عالم باشد چون دین ما تک بعدی نیست و برای تمام زندگی ما برنامه دارد از عبادات گرفته تا معاملات برای همه چیز دستوراتی دارد پس فقیه باید در تمام ابعاد بتواند متخصص باشد و نظر بدهد و حکم آن را بیان کند.
🔷 چهارم: در حوزه علمیه یک درس هست به اسم مکاسب که در سطح 2 و 3 حوزه از پایه 7 تا 10 تدریس میشود و بعد از آن برخی علما درس خارج مکاسب را 15 تا 30 سال تدریس میکنند.
🔺 بحث مکاسب درباره معاملات و کسبهای حلال و حرام است. و این درس آنقدر مهم بوده که تجار و کسبهی قدیم قبل از شروع به تجارت و کسب و کار باید این درس را در حوزه میگذراندند.
🔶 پنجم: خیلی از مطالب و کشفیات علوم مختلف از ریاضی و هندسه گرفته تا اقتصاد و پزشکی و صنایع و ... را علمای اسلام کشف و اختراع کردند.
◀️ علمایی مثل خواجه نصیرالدین طوسی که در علوم ریاضی و شیمی و فیزیک و نجوم صاحب اثر و کشفیات زیادی هستند.
◀️ یا جمشید غیاثالدین کاشانی که در ریاضی و نجوم سرآمد بود و کسر اعداد اعشاری را ایشان کشف کردند.
◀️ یا شیخ بهایی که با علم خود توانست طوری آب زایندهرود را تقسیم کند که مردم اصفهان مشکل کم آبی نداشته باشند و حمامی ساخت که با یک شمع گرم میشد.
◀️ یا علم پزشکی مدیون عالم بزرگ ابوعلی سیناست، به طوری که تا 100 سال قبل، کتابی که در دانشگاههای اروپا تدریس میشد کتاب قانون ابوعلی سینا بوده است.
🔷 ششم: امروزه هم خیلی از علما نه تنها در زمینه اقتصاد متخصص هستند بلکه دارای کتاب در اینباره هستند.
🔺 مثل؛ کتاب اقتصادنا شهید محمد باقر صدر که در زمینه اقتصاد اسلامی است.
🔺 یا کتاب خطوط اقتصاد اسلامى و کتاب ربا و بانکداری اسلامی آیت الله مکارم شیرازی.
🔺 یا کتابهای بیع و ارث و خمس و زکات و قضا و ... علما که در احکام معاملات و حقوق و سهم و کلا بحثهایی است که مربوط به امور مالی و اقتصادی است.
🔶 هفتم: علاوه بر اینها علما زمانی در این مسائل نظر میدهند، که در آن تخصص داشته باشند و الا اگر در یک موضوع اطلاع و تخصص نداشته باشند سعی میکنند از افراد عالم در آن علم مشاوره بگیرند و بعد نظر بدهند.
💎 بنابراین فقیه در تمام امور تخصص لازم را دارد یا از متخصص آن، مشاوره میگیرد، چون باید بتواند نسبت به تمام امور حکم و نظر دهد.
🖇 لینک مطلب:
http://alirezaazarpeykan.blogfa.com/post/184
📣 آیدی دریافت شبهات👇👇
@Yaali110100
📎 #دانش_آموزی
📎 #نوجوان
📎 #پاسخ_به_شبهات
📎 #علم_دین
📎 #علما_اقتصاد
📎 #علوم_مختلف
✅ کانال پاسخ به شبهات دانش آموزی
🍀@shobahatedaneshamoozi
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐btid.org
✍️ شبهات دانش آموزی
7️⃣4️⃣2️⃣ مگر نمیگویند هیچ کاری تا خدا نخواهد اتفاق نمیافتد حتی برگی از درخت، پس چرا خدا جلوی چشم زخم را نمیگیرد؟ اصلا چشم زخم حقیقت دارد؟!
🔶 اول: طبق آیات و روایت چشمزخم وجود دارد و در اصل آن شکی نیست.
1️⃣ مثلا در آیه 51 سوره مبارکه قلم که میفرماید: «وَإِنْ يَكَادُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَيُزْلِقُونَكَ بِأَبْصَارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّكْرَ وَيَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ؛ البته نزدیک است که کافران به چشمان (بد) خود (چشم زخمت زنند و) از پایت در آورند، آن گاه که آیات قرآن بشنوند و (چون در فصاحتش حیرت کنند از شدت حسد) گویند که این شخص عجب دیوانه است». [1]
🔺 علامه در تفسیر این آیه میگوید: مراد چشم زدن است یعنی آنها كه كافر شدند وقتى قرآن را شنيدند نزديك بود با چشم هاى خود تو را به زمين بيندازند، يعنى با چشمزخم خود، تو را بكشند. [2]
2️⃣ همچنین در روایات آمده که پیامبر خدا صلیاللهعلیهوآلهوسلم فرمودند: «اِذا رَآى اَحَدُکُم مِن نَفسِهِ اَو مالِهِ اَو مِن اَخیهِ ما یُعجِبُهُ فَلیَدعُ لَهُ بِالبَرَکَةِ فَاِنَّ العَینَ حَقٌ؛ هرگاه یکى از شما در خودش، یا مالش، یا برادرش، چیز جالب توجهى دید، براى برکت یافتن آن دعا کند؛
🖇 لینک مطلب:
http://alirezaazarpeykan.blogfa.com/post/185
📣 آیدی دریافت شبهات👇👇
@Yaali110100
📎 #دانش_آموزی
📎 #نوجوان
📎 #پاسخ_به_شبهات
📎 #واقعیت_خرافات
📎 #چشم_زخم
✅ کانال پاسخ به شبهات دانش آموزی
🍀@shobahatedaneshamoozi
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐btid.org
💎 جواب کامل شبهه
7️⃣4️⃣2️⃣ مگر نمیگویند هیچ کاری تا خدا نخواهد اتفاق نمیافتد حتی برگی از درخت، پس چرا خدا جلوی چشم زخم را نمیگیرد؟ اصلا چشم زخم حقیقت دارد؟!
🔶 اول: طبق آیات و روایت چشمزخم وجود دارد و در اصل آن شکی نیست.
1️⃣ مثلا در آیه 51 سوره مبارکه قلم که میفرماید: «وَإِنْ يَكَادُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَيُزْلِقُونَكَ بِأَبْصَارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّكْرَ وَيَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ؛ البته نزدیک است که کافران به چشمان (بد) خود (چشم زخمت زنند و) از پایت در آورند، آن گاه که آیات قرآن بشنوند و (چون در فصاحتش حیرت کنند از شدت حسد) گویند که این شخص عجب دیوانه است». [1]
🔺 علامه در تفسیر این آیه میگوید: مراد چشم زدن است یعنی آنها كه كافر شدند وقتى قرآن را شنيدند نزديك بود با چشم هاى خود تو را به زمين بيندازند، يعنى با چشمزخم خود، تو را بكشند. [2]
2️⃣ همچنین در روایات آمده که پیامبر خدا صلیاللهعلیهوآلهوسلم فرمودند: «اِذا رَآى اَحَدُکُم مِن نَفسِهِ اَو مالِهِ اَو مِن اَخیهِ ما یُعجِبُهُ فَلیَدعُ لَهُ بِالبَرَکَةِ فَاِنَّ العَینَ حَقٌ؛ هرگاه یکى از شما در خودش، یا مالش، یا برادرش، چیز جالب توجهى دید، براى برکت یافتن آن دعا کند؛ زیرا چشم زخم واقعیت دارد». [3]
3️⃣ یا در روایت دیگر میفرماید: «چشم زخم، مرد سالم را در قبر و شتر سالم را در ديگ قرار مىدهد». [4]
4️⃣ و امام صادق علیهالسلام میفرماید: «اگر قبرها برای شما گشوده شوند همانا خواهید دید که اکثر مردگان شما با چشمزخم مردهاند زیرا چشمزخم حقیقت دارد». [5]
🔺 بنابراین در اصل اینکه، چشمزخم وجود دارد حرفی نیست، اما چرا خدا جلوی آن را نمیگیرد؟!
🔷 دوم: جواب این سوال، مثل آن سوالاتی است که میگویند؛ چرا خدا دشمنان را از بین نمیبرد؟! چرا خدا جلوی بیمار شدن ما را نمیگیرد؟! چرا خدا روزی مرا توی خانه نمیدهد؟! و سوالاتی از این قبیل...
◀️ جواب آنها، این است که خدا همه چیز را بر اساس نظم و قانون طبیعی و اسباب و مسببات قرار داده است. یعنی درست است شفا و درمان بیماری با خداست ولی خدا همان شفا را در دست دکتر و در خوردن دارو قرار داده است.
◀️ درست است که زنده ماندن در میدان جنگ با خداست ولی وسیله زنده ماندن را باید داشت اگر تیری به سمت شما آمد با سپر جلوی آن را بگیرید.
◀️ و درست است روزیرسان خداست ولی اگر نشستید داخل خانه روزی به شما نمیرسد باید به دنبال روزی بروید تا خدا روزی شما را برساند.
🔺 چشمزخم هم همینطور است، درست است که بدون اجازه خدا اتفاقی نمیافتد و خدا جلوی کارها را میتواند بگیرد، ولی باید بدانیم که خدا با اسباب، جلو ان را میگیرد، یعنی وقتی تیر چشمزخم که همان اشعهی آن است به سمت ما میآید با دعا و حرزی که ما استفاده میکنیم خدا از اثرات سوء آن جلوگیری میکند.
🔶 سوم: چون قانون خدا قانون علت و معلولی است و برای هر بیماری علتی وجود دارد و اگر جلوی آن علت گرفته شود، بیماری هم خوب میشود. حال خدا برای جلوگیری از چشمزخم هم راهکار قرار داده است و فرموده سپر دفاعی شما در برابر چشمزخم آیات و ذکر خداست.
🔺 امام صادق علیهالسلام فرمودند: «هرکه را اثر چشم به او رسیده باشد دستها را برابر رو بلند کند و سورهی «حمدوقل هوالله احد و قل اعوذبرب الفلق و قل اعوذبرب الناس» را بخواند، و دست بر پیش سر بکشد». [6]
🔺 یا در روایت دیگری امام صادق علیهالسلام فرمود: «کسى که چیزى از برادرش او را متعجب ساخت جمله «تبارک اللّه احسن الخالقین» بگوید، زیرا چشم زخم حق است». [7]
🌐 منابع:
[1]ـ قلم، آیه 51.
[2]ـ تفسیر المیزان، علامه طباطبایی، ج 19، ص 388.
[3]ـ نهجالفصاحه، ابوالقاسم پاینده، ج 1، ص 193.
[4]ـ ترجمه تفسیر المیزان، علامه طباطبایی، ج 19، ص 651، به نقل از الدر المنثور، ج 6، ص 258.
[5]ـ امام صادق علیهالسلام: لونبش لكم من القبور لرأيتم أن أكثر موتاكم بالعين، لان العين حق. (بحارالانوار، مجلسی، ج 95، ص127.)
[6]ـ حلیةالمتقین ص1832.
[7]ـ بحارالانوار، ج 60، ص 25.
🖇 لینک مطلب:
http://alirezaazarpeykan.blogfa.com/post/185
📣 آیدی دریافت شبهات👇👇
@Yaali110100
📎 #دانش_آموزی
📎 #نوجوان
📎 #پاسخ_به_شبهات
📎 #واقعیت_خرافات
📎 #چشم_زخم
✅ کانال پاسخ به شبهات دانش آموزی
🍀@shobahatedaneshamoozi
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐btid.org
📣📣 ضمن عرض سلام و تسلیت رحلت رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم و شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام خدمت تمام اعضای محترم کانال پاسخ به شبهات دانش آموزی؛
◼️ قبل از هر چیز بابت پستهای تبادلی که داخل کانال قرار داده میشود عذرخواهی میکنیم و از صبر و شکیبایی شما تشکر داریم.
⚫️ اما به مناسبت ایام شهادت اهل بیت علیهمالسلام ما فرصت مخصوصی را برای پاسخگویی آنلاین به شبهات قرار میدهیم.
⁉️ شبهات دانشآموزی خود را به آیدی زیر ارسال کنید و جواب آن را در کمترین زمان دریافت نمایید👇👇
@Yaali110100
📣 پست های زیر تبادل موقت است نه تایید میشود ونه رد از صبوری شما سپاسگزاریم لطفا مطالب بالا را مطالعه بفرمائید.
سالروز شهادت شمس الشموس، انیس النفوس، ثامن الائمه، امام الرئوف بر امام عصر عجل الله و منتظرانش تسلیت و تعزیت
آجرک الله یا صاحب الزمان
✅ کانال پاسخ به شبهات دانش آموزی
🍀@shobahatedaneshamoozi
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐btid.org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📲 #استوری
▪️ شهادت امام رضا علیهالسلام
📎 #شهادت_امام_رضا
📎 #امام_رضا
✅ کانال پاسخ به شبهات دانش آموزی
🍀@shobahatedaneshamoozi
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐btid.org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 موشن گرافیک| امام رضا علیه السلام و علم غیب !!!!
❓" اگر امام رضا علم غیب داشت و می دانست انگوری که مامون برایش آورده سمی است چرا از آن خورد ? آیا خوردن به همراه آگاهی خودکُشی محسوب نمی شود ? "
👌پاسخ را در کلیپ فوق ببینید .
#متوسطه
#کلیپ
#پاسخ_به_شبهات
#محبت_به_اهل_بیت
✅ کانال پاسخ به شبهات دانش آموزی
🍀@shobahatedaneshamoozi
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐btid.org
✍️ شبهات دانش آموزی
8️⃣4️⃣2️⃣ آیا ماه ربیع، ماه شادی است یا ماه غم است؟ و روایت هرکسی آمدن ربیع را خبر دهد بهشتی است درست است؟!
🔶 اول: تمام ماهها برای خداست و اتفاقاتی که در آن ماه افتاده است، آن ماه را شاد یا غمناک میکند. مثلا ماه محرم و صفر به خاطر شهادت امام حسین علیهالسلام و یارانش و فراموش نشدن مصیبتهایی که بر خاندان مطهرش وارد شد و همچنین رحلت نبی اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلم و شهادت امام حسن و امام رضا علیهماالسلام، ماه غم شدهاند.
🔷 دوم: اما اگر بخواهیم بدانیم ماه ربیع ماه شادی یا غم است باید اتفاقاتی که در ماه ربیع افتاده است را بررسی کنیم.
🔻 اتفاقات خوبی که در ماه ربیع افتاده است عبارتند از؛
1️⃣ هجرت پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم و لیلةالمبیت که حضرت علی در جای پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم خوابید در اول ربیع بوده است. [1]
2️⃣ آغاز امامت امام زمان عجلاللهتعالیفرجهالشریف در نهم ربیع است. [2]
3️⃣ عمربن سعد در نهم ربیع کشته شده است. [3]
4️⃣ مرگ یزید در چهاردهم ربیع اتفاق افتاده است. [4]
5️⃣ ازدواج پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلم و حضرت خدیجه سلاماللهعلیها در دهم ربیع بوده است. [5]
🖇 لینک مطلب:
http://alirezaazarpeykan.blogfa.com/post/186
📣 آیدی دریافت شبهات👇👇
@Yaali110100
📎 #دانش_آموزی
📎 #نوجوان
📎 #پاسخ_به_شبهات
📎 #ربیع_الاول
📎 #شادی_غم
✅ کانال پاسخ به شبهات دانش آموزی
🍀@shobahatedaneshamoozi
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐btid.org
💎 جواب کامل شبهه
8️⃣4️⃣2️⃣ آیا ماه ربیع، ماه شادی است یا ماه غم است؟ و روایت هرکسی آمدن ربیع را خبر دهد بهشتی است درست است؟!
🔶 اول: تمام ماهها برای خداست و اتفاقاتی که در آن ماه افتاده است، آن ماه را شاد یا غمناک میکند. مثلا ماه محرم و صفر به خاطر شهادت امام حسین علیهالسلام و یارانش و فراموش نشدن مصیبتهایی که بر خاندان مطهرش وارد شد و همچنین رحلت نبی اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلم و شهادت امام حسن و امام رضا علیهماالسلام، ماه غم شدهاند.
🔷 دوم: اما اگر بخواهیم بدانیم ماه ربیع ماه شادی یا غم است باید اتفاقاتی که در ماه ربیع افتاده است را بررسی کنیم.
🔻 اتفاقات خوبی که در ماه ربیع افتاده است عبارتند از؛
1️⃣ هجرت پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم و لیلةالمبیت که حضرت علی در جای پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم خوابید در اول ربیع بوده است. [1]
2️⃣ آغاز امامت امام زمان عجلاللهتعالیفرجهالشریف در نهم ربیع است. [2]
3️⃣ عمربن سعد در نهم ربیع کشته شده است. [3]
4️⃣ مرگ یزید در چهاردهم ربیع اتفاق افتاده است. [4]
5️⃣ ازدواج پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلم و حضرت خدیجه سلاماللهعلیها در دهم ربیع بوده است. [5]
6️⃣ ولادت پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلم و امام صادق علیهالسلام در هفدهم ربیع است. [6]
🔻 اما اتفاقات غمناکی که در ماه ربیع افتاده است عبارتند از؛
1️⃣ حمله به خانه حضرت زهرا سلاماللهعلیها و اهانت به ایشان و زخمی شدن حضرت که سبب شهادت محسن فرزند حضرت شدند در اول ربیع بوده است. [7]
2️⃣ آتش زدن و سنگباران کردن خانهی خدا توسط یزید در سوم ربیع بود. [8]
3️⃣ وفات حضرت سکینه دختر امام حسین علیهالسلام در پنجم ربیع است. [9]
4️⃣ شهادت امام حسن عسگری علیهالسلام در هشتم ربیع است. [10]
5️⃣ وفات حضرت عبدالمطلب جد و حامی پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم در دهم ربیع اتفاق افتاده است. [11]
🔺 بنابراین در این ماه هم اتفاقات شاد وجود دارد هم انفاقات غمناک وجود دارد.
🔶 سوم: البته روایاتی درباره شادی در ماه ربیع آمده است که میفرماید: روز نهم ربیع روز بیرون آوردن لباس مشکی و شادی است، مثل روایت امام هادی علیهالسلام که از قول پیامبر خدا میفرماید؛ روز نهم ربیع روز بیرون آوردن لباس مشکی است. [12]
◀️ یا روایت امیرالمومنین علیهالسلام که در آن اسامی روز نهم ربیع را بیان میکنند و آن روز را روز شادی شیعه و روز قبول اعمال و روز بیرون آوردن لباس مشکی معرفی میکنند. [13]
🔺 سندهای این روایات از منابع دست اول نیست و این روایات در منابع معتبر دست اول وجود ندارد و اشکالات متنی هم دارند.
1️⃣ روایت اول که کلا در بین روایات فصل پوشش لباس در نماز آمده است و گفته که روز نهم روز بیرون آوردن لباس مشکی است و احتمال دارد این روایت اصلا ربطی به شادی و عزاداری نداشته باشد.
2️⃣ روایت دوم هم چون در آن رفعالقلم آمده است، یعنی روزی که در آن گناهان نوشته نمیشود، با اعتقادات شیعه سازگاری ندارد و حتی اگر آن را توجیه کنیم و بگویم منظور از رفعالقلم یعنی در این روز لازم به تقیه نیست، باز این روایت در مقام بیان عظمت روز نهم ربیع است نه اینکه بگوید ماه ربیع ماه شادی است مطلقا.
🔷 چهارم: با توجه به روایاتی که دربارهی فضیلت روز غدیر هست و در آنها اشاره شده است که روز غدیر روز بیرون آوردن لباس سیاه و روز شادی است و در روایت نهم ربیع به عید غدیر دوم هم نام برده شده است احتمال دارد این شادی که بیان شده است اشاره به عید غدیر و بحث ولایت داشته باشد. چون این روز، روز آغاز امامت، امام زمان عجلاللهتعالیفرجهالشریف و نتیجه غدیر و به ثمر نشستن و زحمات تمام ائمه میباشد. [14]
🔶 پنجم: اما روایتی که میگوید هرکس آمدن ربیع را خبر دهد بهشت بر او واجب میشود، دربارهی ماه آذار رومی هست نه ماه ربیع و هدف حضرت این است که جایگاه اباذر را در بین اصحاب بیان کند که او بهشتی است. [15]
🔷 ششم: بنابراین ماه ربیع هم مثل سایر ماههاست و نه ماه غم است نه ماه شادی است، بلکه روزهایی که شهادت و مصیبت اهل بیت علیهمالسلام در آن است، مثل شهادت امام حسن عسکری علیهالسلام و حمله به خانهی حضرت زهرا سلاماللهعلیها و شهادت حضرت محسن باید ناراحت باشیم و عزاداری کنیم و روزهایی که اتفاقات خوب افتاده، مثل ولادت پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلم و امام صادق علیهالسلام و آغاز امامت امام زمان عجلاللهتعالیفرجهالشریف را باید جشن گرفت و خوشحال بود.
🖇 لینک مطلب:
http://alirezaazarpeykan.blogfa.com/post/186
📣 آیدی دریافت شبهات👇👇
@Yaali110100
📎 #دانش_آموزی
📎 #نوجوان
📎 #پاسخ_به_شبهات
📎 #ربیع_الاول
📎 #شادی_غم
✅ کانال پاسخ به شبهات دانش آموزی
🍀@shobahatedaneshamoozi
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐btid.org
💎💎 ادامه جواب کامل شبهه
8️⃣4️⃣2️⃣ آیا ماه ربیع، ماه شادی است یا ماه غم است؟ و روایت هرکسی آمدن ربیع را خبر دهد بهشتی است درست است؟!
🌐 منابع:
[1]ـ ویکی شیعه، وقایع ماه ربیعالاول به نقل از مجلسی، بحار الانوار، ۱۴۰۳ق، ج۱۹، ص۶۰؛ یوسفی غروی، موسوعة التاريخ الإسلامي، ۱۴۱۷ق، ج۱، ص ۷۵۰.
[2]ـ مفید، الإرشاد، ۱۳۷۲ش، ج۲، ص۳۳۱؛عطاردی، مسند الإمام العسکري(ع)، دارالصفوه، بیروت، ج۱، ص۳۴.
[3]ـ مجلسی، زاد المعاد، ۱۴۲۳ق، ص۲۵۸.
[4]ـ بلاذری، انساب الأشراف، ۱۴۱۷ق، ج۵، ص۳۵۴.
[5]ـ قمی، عباس، وقایع الایام، ۱۳۸۹ش، ص۳۱۶.
[6]ـ آیتی، تاریخ پیامبر اسلام، ص۴۳.
[7]ـ نیشابوری، تقویم شیعه، ۱۳۸۲ش، ص۷۳.
[8]ـ این اثیر، الکامل فی التاریخ، ۱۳۸۵، ج۴، ص۱۲۴.
[9]ـ ابن عساکر، تاریخ مدینه دمشق، ۱۴۱۵ق، ج۶۹، ص۲۱۸؛ ابن خلکان، وفیات الاعیان، ۱۳۶۳ش، ج۲، ص۳۹۶؛ بلاذری، انساب الاشراف، ۱۹۷۴م ج۲، ص۱۹۷؛ طبری، تاریخ الامم و الملوک، ۱۹۶۷م، ج۷، ص۱۰۷.
[10]ـ مفید، الإرشاد، ۱۳۷۲ش، ج۲، ص۳۳۱؛ کلینی، الکافی، ۱۴۰۷ق، ج۱، ص۵۰۳؛ عطاردی، مسند الإمام العسکري(ع)، دارالصفوه، بیروت، ج۱، ص۳۴.
[11]ـ طوسی، مصباح المتهجد، المکتبة الاسلامیة، ج۲، ص ۷۹۱.
[12]ـ فِي خَبَرٍ طَوِيلٍ فِي فَضْلِ يَوْمِ التَّاسِعِ مِنْ رَبِيعٍ الْأَوَّلِ وَ أَسَامِيهِ إِلَى أَنْ قَالَ قَالَ ع وَ يَوْم نَزْعِ السَّوَادِ الْخَبَر. (مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج3، ص: 327.)
[13]ـ و ذكر أمير المؤمنين عليه السّلام من أسمائه: يوم الغدير الثاني و يوم تحطيط الاوزار و يوم رفع القلم و يوم نزع السواد و يوم فرح الشيعة و يوم نفي الهموم و يوم التوبة و يوم الإنابة و يوم عيد أهل البيت عليهم السّلام و يوم سرورهم و يوم الزهد في الكبائر و يوم الموعظة و يوم العبادة و يوم قبول الأعمال. (سفینة البحار و مدینة الحکم و الآثار، القمي، الشيخ عباس، ج1، ص 462 و بحارالانوار، ج 31، ص 127.)
[14]ـ فصل فيما نذكره من فضل صوم يوم الغدير من كتاب النشر و الطي؛
رَوَاهُ عَنِ الرِّضَا ع قَالَ: «إِذَا كَانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ زُفَّتْ أَرْبَعَةُ أَيَّامٍ إِلَى اللَّهِ كَمَا تُزَفُّ الْعَرُوسُ إِلَى خِدْرِهَا قِيلَ مَا هَذِهِ الْأَيَّامُ قَالَ يَوْمُ الْأَضْحَى وَ يَوْمُ الْفِطْرِ وَ يَوْمُ الْجُمُعَةِ وَ يَوْمُ الْغَدِيرِ وَ إِنَّ يَوْمَ الْغَدِيرِ بَيْنَ الْأَضْحَى وَ الْفِطْرِ وَ الْجُمُعَةِ كَالْقَمَرِ بَيْنَ الْكَوَاكِبِ وَ هُوَ الْيَوْمُ الَّذِي و ... وَ يَوْمُ لُبْسِ الثِّيَابِ وَ نَزْعِ السَّوَادِ». (إقبال الأعمال، السيد بن طاووس، ج 1، ص 464.)
[15]ـ ابن عبّاس گوید: روزی پیغمبر صلی اللَّه علیه و آله به چند تن از اصحابشان که در مسجد قبا در خدمت وی بودند فرمود: نخستین شخصی که اکنون بر شما وارد شود مردی از اهل بهشت است، چون این سخن را از آن بزرگوار شنیدند، گروهی از ایشان برخاسته و بیرون رفتند، و هر یک از آنان قصد داشت که سریعتر مراجعت نماید تا خود نخستین واردشونده باشد و در نتیجه بهشتی گردند، پیغمبر صلی اللَّه علیه و آله به نیّت آنان پی برد، و به باقی مانده اصحابش که نزد وی بودند فرمود؛ بزودی چند تن بر شما وارد میشوند که از جهت زودتر رسیدن در حال سبقت از یک دیگرند، پس هر کدام از آنان که مرا به خروج «آذر» مژده دهد اهل بهشت است. سپس آنان که بیرون رفته بودند بازگشتند و اباذر نیز همراهشان بود، آنگاه پیغمبر صلی اللَّه علیه و آله به ایشان فرمود: ما اکنون در کدام یک از ماههای رومی بسر میبریم؟ابوذر گفت: یا رسول اللَّه آذر به پایان رسیده است. پیغمبر صلی اللَّه علیه و آله فرمود: ای اباذر آن را میدانستم و لیکن دوست داشتم قوم من بفهمند که تو مردی از اهل بهشت میباشی، و چگونه چنان نباشد، حال آنکه پس از من بدلیل علاقهات به اهل بیتم تو را از حرم من دور گردانند، و تنها زندگی خواهی نمود، و تنها خواهی مرد، و قومی که عهده دار مراسم کفن و دفنت بشوند بسبب تو سعادتمند گردند و در بهشت جاودانی که به پرهیزگاران نوید داده شده همراه من خواهند بود.»(معانی الأخبار ص۲۰۵، علل الشرایع ج۱ ص۱۷۵.)
🖇 لینک مطلب:
http://alirezaazarpeykan.blogfa.com/post/186
📣 آیدی دریافت شبهات👇👇
@Yaali110100
📎 #دانش_آموزی
📎 #نوجوان
📎 #پاسخ_به_شبهات
📎 #ربیع_الاول
📎 #شادی_غم
✅ کانال پاسخ به شبهات دانش آموزی
🍀@shobahatedaneshamoozi
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐btid.org
✍️ شبهات دانش آموزی
9️⃣4️⃣2️⃣ چرا خدا در قرآن اجازه داده است مردان زنان را کتک بزنند؟!
🔶 اول: خدا اجازه نداده است که هر مردی زنش را بیدلیل کتک بزند، بلکه فقط به مردانی اجازه داده است زنان را کتک بزنند، که زنان آنها نافرمان هستند و با وجود بهرهمندی از حقوق مختلفی که برای او در نظر گرفته شده حق شوهران خود را نادیده میگیرند و مراحل مختلف اصلاح هم در او اثر نکرده است.
🔻 و اگر کسی بیدلیل زنش را بزند او در نزد خدا بدترین مرد است و خدا او را به سختی عذاب میکند.
◀️ «یکی از نشانههای بدترین مردان این است که همسر و بندهاش را بزند و به آنها رحم و عطوفت نشان ندهد». [1]
◀️ رسول خدا صلیاللهعلیهوآلهوسلم فرمودند: «مردی که به صورت همسرش، لطمه (سیلی) بزند، خداوند متعال به مالک دوزخ دستور میدهد، در آتش جهنم، به صورت او هفتاد مرتبه لطمه (سیلی) وارد کند». [2]
🔷 دوم: خداوند برای هدایت زنان نافرمان مراحلی را قرار دادهاست، که آخرین مرحلهی آن زدن است. خدا ابتدا دستور داده است آنها را پند و اندرز کنید، اگر گوش نگرفتند، از آنها فاصله بگیرید و با آنها قهر کنید و اتاقتان را جدا کنید، اگر باز درست نشدند، آنها را کتک بزنید.
🖇 لینک مطلب:
http://alirezaazarpeykan.blogfa.com/post/187
📣 آیدی دریافت شبهات👇👇
@Yaali110100
📎 #دانش_آموزی
📎 #نوجوان
📎 #پاسخ_به_شبهات
📎 #زن_اسلام
📎 #کتک_زدن
✅ کانال پاسخ به شبهات دانش آموزی
🍀@shobahatedaneshamoozi
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐btid.org
💎 جواب کامل شبهه
9️⃣4️⃣2️⃣ چرا خدا در قرآن اجازه داده است مردان، زنان را کتک بزنند؟!
🔶 اول: خدا اجازه نداده است که هر مردی زنش را بیدلیل کتک بزند، بلکه فقط به مردانی اجازه داده است زنان را کتک بزنند، که زنان آنها نافرمان هستند و با وجود بهرهمندی از حقوق مختلفی که برای او در نظر گرفته شده حق شوهران خود را نادیده میگیرند و مراحل مختلف اصلاح هم در او اثر نکرده است.
🔻 و اگر کسی بیدلیل زنش را بزند او در نزد خدا بدترین مرد است و خدا او را به سختی عذاب میکند.
◀️ «یکی از نشانههای بدترین مردان این است که همسر و بندهاش را بزند و به آنها رحم و عطوفت نشان ندهد». [1]
◀️ رسول خدا صلیاللهعلیهوآلهوسلم فرمودند: «مردی که به صورت همسرش، لطمه (سیلی) بزند، خداوند متعال به مالک دوزخ دستور میدهد، در آتش جهنم، به صورت او هفتاد مرتبه لطمه (سیلی) وارد کند». [2]
🔷 دوم: خداوند برای هدایت زنان نافرمان مراحلی را قرار دادهاست، که آخرین مرحلهی آن زدن است. خدا ابتدا دستور داده است آنها را پند و اندرز کنید، اگر گوش نگرفتند، از آنها فاصله بگیرید و با آنها قهر کنید و اتاقتان را جدا کنید، اگر باز درست نشدند، آنها را کتک بزنید. و در صورتی که هر کدام از مراحل قبلی جواب داد و درست شد، دیگر به مرحله زدن نمیرسد.
◀️ «وَاللَّاتِي تَخَافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَاهْجُرُوهُنَّ فِي الْمَضَاجِعِ وَاضْرِبُوهُنَّ؛ و زنانی که از نافرمانی آنان بیمناکید باید نخست آنان را موعظه کنید و (اگر مطیع نشدند) از خوابگاه آنان دوری گزینید و (اگر باز مطیع نشدند) آنان را به زدن تنبیه کنید». [3]
🔶 سوم: و این زدن هم شرایطی دارد و اینطور نیست که هرطوری دوست داشته باشید او را کتک بزنید.
◀️ کتک زدن طبق احکام ما باید خفیف و ملایم باشد به طوری که باعث شکستگی و کبودی و جراحت نشود. یعنی در واقع این زدن، یک نوع نوازش کردن از روی خشم وناراحتی است.
◀️ امام صادق علیهالسلام در اینباره میفرماید:«زن ناسازگار و ناشزه را میتوانید با چوب مسواک بزنید». [4]
◀️ زدن با چوب مسواک، شدید و دردآور نیست، بلکه اصلا زدن محسوب نمیشود و تنها برای بیان شدت عدم رضایت است.
🔷 چهارم: علاوه بر اینها، این حکم فقط برای زنان نیست بلکه اگر مردی هم ناسازگار باشد و حق همسرش را رعایت نکند قاضی و حاکم شرع او را تنبیه میکند.
🌐 منابع:
[1]ـ شیخ طوسی، تهذیب الاحکام، محقق، موسوی خرسان، حسن، ج 7، ص 400، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق.
[2]ـ «فَأَیُّ رَجُلٍ لَطَمَ امْرَأَتَهُ لَطْمَهً أَمَرَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مَالِکاً خَازِنَ النِّیرَانِ فَیَلْطِمُهُ عَلَى حُرِّ وَجْهِهِ سَبْعِینَ لَطْمَهً فِی نَارِ جَهَنَّمَ». (مستدرک الوسائل: ج۱۴، ص۲۵۰، ح۱۶۶۱۹.)
[3]ـ نساء، آیه 34.
[4]ـ من لایحضره الفقیه، ج 3، ص 521.
🖇 لینک مطلب:
http://alirezaazarpeykan.blogfa.com/post/187
📣 آیدی دریافت شبهات👇👇
@Yaali110100
📎 #دانش_آموزی
📎 #نوجوان
📎 #پاسخ_به_شبهات
📎 #زن_اسلام
📎 #کتک_زدن
✅ کانال پاسخ به شبهات دانش آموزی
🍀@shobahatedaneshamoozi
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐btid.org
✍️ شبهات دانش آموزی
0️⃣5️⃣2️⃣ چرا به جنگ ایران با صدام، دفاع مقدس میگویند؟! دستاوردهای این جنگ چه بود؟!
🔶 اول: چون دشمنان با سرکردگی صدام درصدد نابودی اصل جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی بودند، نه فقط کشورگشایی و گسترش مرزها و ما، در جایگاه دفاع از اسلام و آرمانهای آن بودیم.
🔷 دوم: جنگ صدام با ما جنگ برای نابودی هویت ما بود و بین جنگ برای گسترش مرز جغرافیایی و جنگ برای از بین بردن هویت ملی و دینی ما فرق است.
🔻 در جنگ بر سر مرز شاید بشود کوتاه آمد و بعدا مرزها را پس گرفت ولی در جنگ هویتی وقتی شکست خوردید، مرز هم از دست بدهید برایتان اهمیتی نخواهد داشت.
🔶 سوم: یک موقع حمله یک کشور به کشور دیگر است که زیاد به چشم نمیآید، اما یک موقع حملهی تمام قدرتهای تأثیرگذار دنیا با تمام امکانات نظامی، به یک کشور با دست خالی هست و آن کشور هم در برابر آنها مقاومت میکند، این است که به چشم میآید و شگفتی دنیا را برمیانگیزد و باید از آن به دفاعی مقدس یاد کرد.
🔷 چهارم: رزمندگان این جنگ، انگار در میدان جنگ نیستند بلکه در کلاسهای اخلاق و اعتقادات دینی هستند آنچنان که اخلاق و دینداری را رعایت میکنند و شوق شهادت و رسیدن به خدا را دارند.
🖇 لینک مطلب:
http://alirezaazarpeykan.blogfa.com/post/188
📣 آیدی دریافت شبهات👇👇
@Yaali110100
📎 #دانش_آموزی
📎 #نوجوان
📎 #پاسخ_به_شبهات
📎 #جنگ_باصدام
📎 #دفاع_مقدس
✅ کانال پاسخ به شبهات دانش آموزی
🍀@shobahatedaneshamoozi
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐btid.org
💎 جواب کامل شبهه
0️⃣5️⃣2️⃣ چرا به جنگ ایران با صدام، دفاع مقدس میگویند؟! دستاوردهای این جنگ چه بود؟!
🔶 اول: چون دشمنان با سرکردگی صدام درصدد نابودی اصل جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی بودند، نه فقط کشورگشایی و گسترش مرزها و ما، در جایگاه دفاع از اسلام و آرمانهای آن بودیم.
🔷 دوم: جنگ صدام با ما جنگ برای نابودی هویت ما بود و بین جنگ برای گسترش مرز جغرافیایی و جنگ برای از بین بردن هویت ملی و دینی ما فرق است.
🔻 در جنگ بر سر مرز شاید بشود کوتاه آمد و بعدا مرزها را پس گرفت ولی در جنگ هویتی وقتی شکست خوردید، مرز هم از دست بدهید برایتان اهمیتی نخواهد داشت.
🔶 سوم: یک موقع حمله یک کشور به کشور دیگر است که زیاد به چشم نمیآید، اما یک موقع حملهی تمام قدرتهای تأثیرگذار دنیا با تمام امکانات نظامی، به یک کشور با دست خالی هست و آن کشور هم در برابر آنها مقاومت میکند، این است که به چشم میآید و شگفتی دنیا را برمیانگیزد و باید از آن به دفاعی مقدس یاد کرد.
🔷 چهارم: رزمندگان این جنگ، انگار در میدان جنگ نیستند بلکه در کلاسهای اخلاق و اعتقادات دینی هستند آنچنان که اخلاق و دینداری را رعایت میکنند و شوق شهادت و رسیدن به خدا را دارند.
🔶 پنجم: نه تنها اینها باعث شد تا جنگ ما با صدام دفاع مقدس نام بگیرد بلکه این جنگ برای ما دستاوردهایی داشت که مقدس بودن آن را بیشتر کرد، مثل:
1️⃣ عظمت و توانمندی خودمان را شناخیم؛ در این جنگ، «ما میتوانیم» را معنا کردیم و اینکه میگفتند: ما در برابر دشمنان یک روز هم دوام نمیآوریم را باطل کردیم و ثابت کردیم، ما میتوانیم که در برابر دشمنان پیروز شویم.
🔻 کارهایی که در دفاع مقدس انجام گرفت دشمنان را به شگفت آورد مثل، ساخت پل روی رود خروشان اروند، در زیر بمبباران دشمن و عبور چندین لشگر از آن.
🔺 و این که میگویند: انسان در سختیها گوهرش شناخته میشود، فقط برای انسان نیست بلکه جامعه هم در سختیها گوهرش شناخته میشود.
2️⃣ دفاع مقدس، کشور را در برابر حملات احتمالی دشمنان در آینده ایمنسازی و واکسینه کرد؛ یعنی کشورهایی که در آینده قصد داشتند به ایران حمله کنند، با دیدن شگفتیهای دفاع مقدس پشیمان شدند و با خود گفتند: کشوری که با دست خالی در برابر کل دنیا با تمام امکانات ایستاده است در برابر ما پیروز میشود. به این خاطر فقط گفتند گزینهی نظامی روی میز است اما از روی میز آن را حرکت ندادند.
3️⃣ با جنگ تحمیلی، قدرت ابتکاری و نوآوری ما شکوفا شد و در همان زمان دست به ساخت موشک و هواپیمای بیسرنشین برای تصویربرداری زدیم.
4️⃣ ظرفیت پیروزی بر قلدرها و قدرتهای جهان را در خود پیدا کردیم.
5️⃣ وقتی خود را شناختیم که در میدان جنگ و نظامی ما میتوانیم پیروز شویم، این امید در ما پیدا شد که در بقیهی میدانها هم میتوانیم پیروز شویم مثل میدان علمی و پزشکی و فضایی و هوایی و ...
6️⃣ دفاع مقدس مرزهای تفکر و فرهنگ ما را گسترش داد مثل؛ تفکر مقاومت که در بسیاری از کشورها از سوریه و لبنان و فلسطین و یمن و عراق گرفته تا شمال آفریقا و آمریکای لاتین، فرهنگ و معارف ما گشترش یافت. و این مهمترین موفقیت ما در کشورهای دنیا بود.
🔷 ششم: در همه جای دنیا دفاع از خاک و سرزمین، مقدس شمرده میشود و این اختصاص به ما ندارد و باید بدانیم که این اولین باری است که در دویست سال گذشته جنگی اتفاق افتاده ولی خاکی را از دست ندادهایم.
🌐 منبع:
برگرفته از سخنان مقام معظم رهبری در دیدار طلایهداران و فعالان حوزههای مختلف در 29 شهریور 1402.
🖇 لینک مطلب:
http://alirezaazarpeykan.blogfa.com/post/188
📣 آیدی دریافت شبهات👇👇
@Yaali110100
📎 #دانش_آموزی
📎 #نوجوان
📎 #پاسخ_به_شبهات
📎 #جنگ_باصدام
📎 #دفاع_مقدس
✅ کانال پاسخ به شبهات دانش آموزی
🍀@shobahatedaneshamoozi
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐btid.org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷
🎥#موشن_گرافیک | دفاع مقدس به روایت آمار
🍃🌹🍃
📣 آیدی دریافت شبهات👇👇
@Yaali110100
📎 #دانش_آموزی
📎 #نوجوان
📎 #پاسخ_به_شبهات
📎 #جنگ_باصدام
📎 #دفاع_مقدس
✅ کانال پاسخ به شبهات دانش آموزی
🍀@shobahatedaneshamoozi
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐btid.org
🌸 آغاز امامت و ولایت قطب عالم امکان، فخر زمان، امان مردمان، صاحب العصر والزمان امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) مبارک باد
✅ کانال پاسخ به شبهات دانش آموزی
🍀@shobahatedaneshamoozi
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐btid.org