📌وضعیت #شیعه در عصر امام حسن #عسکری(علیه السلام)
ابوبکر خوارزمی(م383ق) درباره وضعیت دوره امام عسکری(علیه السلام) مینویسد:
◀️آنان هر کسی را شیعه بدانند به #قتل می رسانند؛
◀️هرکس نام پسرش را #علی بگذارد، خونش را می ریزند.
◀️شاعر شیعه چون در مناقب وصی(علی) و معجزات نبی شعر بگوید، زبانش را می برند و دیوانش را پاره می کنند.
◀️عباسیان در صورتی به کسی بخشش می نمودند که به آل أبی طالب #دشنام گوید.
◀️علویان را از یک وعده خوراک منع می کنند. یک جرعه آب را از اولاد #فاطمه(سلام الله علیها) دریغ می دارند.
◀️یکی شمشیر خود را گرو می گذارد و دیگری پیراهنش را میفروشد.
در چنین فضایی امام حسن عسکری(علیه السلام) از طریق سازمان #وکالت و با بیان اوصاف #شیعه و توجه دادن آنان به اعتقادات، میراث مکتوب امامیه و جان شیعیان را حفظ کرد.
📚ابوبکر خوارزمی، الرسائل، ص129- 130.
📌 اقدامات و زندگی نامه امام #حسن عسکری(علیه السلام)
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹
https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام
[بحارالانوار الجامعه لدرر اخبار الایمه الاطهار علیهم السلام - باب ۴ مکارم أخلاقه و نوادر أحواله و ما جری بینه و بین خلفاء الجور و غیرهم و أحوال أصحابه و أهل زمانه صلوات الله علیه - مجلد ۵۰، صفحه ۳۱۶]
عَنْ عَلِیِّ بْنِ عَاصِمٍ الْکُوفِیِّ الْأَعْمَی قَالَ: دَخَلْتُ عَلَی سَیِّدِی الْحَسَنِ الْعَسْکَرِیِّ فَسَلَّمْتُ عَلَیْهِ فَرَدَّ عَلَیَّ السَّلَامَ وَ قَالَ مَرْحَباً بِکَ یَا ابْنَ عَاصِمٍ اجْلِسْ هَنِیئاً لَکَ یَا ابْنَ عَاصِمٍ أَ تَدْرِی مَا تَحْتَ قَدَمَیْکَ فَقُلْتُ یَا مَوْلَایَ إِنِّی أَرَی تَحْتَ قَدَمَیَّ هَذَا الْبِسَاطَ کَرَّمَ اللَّهُ وَجْهَ صَاحِبِهِ فَقَالَ لِی یَا ابْنَ عَاصِمٍ اعْلَمْ أَنَّکَ عَلَی بِسَاطٍ جَلَسَ عَلَیْهِ کَثِیرٌ مِنَ النَّبِیِّینَ
وَ الْمُرْسَلِینَ فَقُلْتُ یَا سَیِّدِی لَیْتَنِی کُنْتُ لَا أُفَارِقُکَ مَا دُمْتُ فِی دَارِ الدُّنْیَا ثُمَّ قُلْتُ فِی نَفْسِی لَیْتَنِی کُنْتُ أَرَی هَذَا الْبِسَاطَ فَعَلِمَ الْإِمَامُ علیه السلام مَا فِی ضَمِیرِی فَقَالَ ادْنُ مِنِّی فَدَنَوْتُ مِنْهُ فَمَسَحَ یَدَهُ عَلَی وَجْهِی فَصِرْتُ بَصِیراً بِإِذْنِ اللَّهِ ثُمَّ قَالَ هَذَا قَدَمُ أَبِینَا آدَمَ وَ هَذَا أَثَرُ هَابِیلَ وَ هَذَا أَثَرُ شِیثٍ وَ هَذَا أَثَرُ إِدْرِیسَ وَ هَذَا أَثَرُ هُودٍ وَ هَذَا أَثَرُ صَالِحٍ وَ هَذَا أَثَرُ لُقْمَانَ وَ هَذَا أَثَرُ إِبْرَاهِیمَ وَ هَذَا أَثَرُ لُوطٍ وَ هَذَا أَثَرُ شُعَیْبٍ وَ هَذَا أَثَرُ مُوسَی وَ هَذَا أَثَرُ دَاوُدَ وَ هَذَا أَثَرُ سُلَیْمَانَ وَ هَذَا أَثَرُ الْخَضِرِ وَ هَذَا أَثَرُ دَانِیَالَ وَ هَذَا أَثَرُ ذِی الْقَرْنَیْنِ وَ هَذَا أَثَرُ عَدْنَانَ وَ هَذَا أَثَرُ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ وَ هَذَا أَثَرُ عَبْدِ اللَّهِ وَ هَذَا أَثَرُ عَبْدِ مَنَافٍ وَ هَذَا أَثَرُ جَدِّی رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله وَ هَذَا أَثَرُ جَدِّی عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ علیه السلام قَالَ عَلِیُّ بْنُ عَاصِمٍ فَأَهْوَیْتُ عَلَی الْأَقْدَامِ کُلِّهَا فَقَبَّلْتُهَا وَ قَبَّلْتُ یَدَ الْإِمَامِ علیه السلام وَ قُلْتُ لَهُ إِنِّی عَاجِزٌ عَنْ نُصْرَتِکُمْ بِیَدِی وَ لَیْسَ أَمْلِکُ غَیْرَ مُوَالاتِکُمْ وَ الْبَرَاءَةِ مِنْ أَعْدَائِکُمْ وَ اللَّعْنِ لَهُمْ فِی خَلَوَاتِی فَکَیْفَ حَالِی یَا سَیِّدِی فَقَالَ علیه السلام حَدَّثَنِی أَبِی عَنْ جَدِّی رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله قَالَ مَنْ ضَعُفَ عَلَی نُصْرَتِنَا أَهْلَ الْبَیْتِ وَ لَعَنَ فِی خَلَوَاتِهِ أَعْدَاءَنَا بَلَّغَ اللَّهُ صَوْتَهُ إِلَی جَمِیعِ الْمَلَائِکَةِ فَکُلَّمَا لَعَنَ أَحَدُکُمْ أَعْدَاءَنَا
صَاعَدَتْهُ الْمَلَائِکَةُ وَ لَعَنُوا مَنْ لَا یَلْعَنُهُمْ فَإِذَا بَلَغَ صَوْتُهُ إِلَی الْمَلَائِکَةِ اسْتَغْفَرُوا لَهُ وَ أَثْنَوْا عَلَیْهِ وَ قَالُوا اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی رُوحِ عَبْدِکَ هَذَا الَّذِی بَذَلَ فِی نُصْرَةِ أَوْلِیَائِهِ جُهْدَهُ وَ لَوْ قَدَرَ عَلَی أَکْثَرَ مِنْ ذَلِکَ لَفَعَلَ فَإِذَا النِّدَاءُ مِنْ قِبَلِ اللَّهِ تَعَالَی یَقُولُ یَا مَلَائِکَتِی إِنِّی قَدْ أحببت [أَجَبْتُ] دُعَاءَکُمْ فِی عَبْدِی هَذَا وَ سَمِعْتُ نِدَاءَکُمْ وَ صَلَّیْتُ عَلَی رُوحِهِ مَعَ أَرْوَاحِ الْأَبْرَارِ وَ جَعَلْتُهُ مِنَ الْمُصْطَفَیْنَ الْأَخْیارِ.
بحارالانوار جلد ۵۰ ص ۳۱۶
@shobeiri
📌شهادت امام حسن #عسکری علیه السلام تسلیت باد.
امام #حسن عسکری (ع) فرمودند:
ناگوارتر از نداشتن پدر و مادر،
یتیمی آن کسی است که از #امام خود دور افتاده و توان وصول به او را ندارد و پاسخ مسائل مورد نیازش را نمی داند.
پس بدانید:
#شیعه ما دانای به #علوم ما است.
افرادی که از علم ما بی خبرند، همچون یتیمی در کنف حمایت ایشانند.
بدانید جایگاه کسی که #هدایت می کند و دستورات ما را #تعلیم می دهد، همراه ما در گروه اعلی #علیین است.
📚طبرسی، احتجاج، ج۱، ص۱۶
👇👇
@shobeiri
📌 امام #عسکری(ع) حافظ دین الهی...
اهل #سامرا مبتلا به #خشکسالی شده بودند. #مسلمانان #نماز باران خوانده بودند؛ اما بارانی نیامد.
از آن طرف عدهای از #مسیحیان با #صلیب ✝ بیرون رفته و برای طلب #باران مشغول عبادت و #دعا شدند. شخصی که جلوتر از بقیه ایستاده بود، همانطور که دست به دعا برداشته بود #ابرهای بارانزا شروع به باریدن کردند.
⛈🌧🌧
این حادثه موجب #تزلزل در اعتقاد گروهی سست عقیده شد، که نکند مسلمانان بر حق نیستند و نصارا بر حق هستند.
خلیفه #عباسی به فکر چاره افتاد، مشاورانش به او گفتند: چارهای جز این نیست که از امام حسن #عسکری(ع) کمک بخواهیم.
امام #عسکری(ع) به فرستادهای که از طرف خلیفه آمده بود فرمود:
اینها را وادار کنید که بار دیگر برای نماز باران بیرون روند. در آن حال حضرت کسی را #مأمور کرد که وقتی آن مرد نصارا که جلوتر از بقیه ایستاده دست به دعا برداشت، قطعه #استخوانی در بین انگشتانش دارد، آن را از او بگیر و بگو حالا دعا کن!
مرد نصارا مقاومت کرد، ولی بالاخره استخوان را از بین انگشتانش کشیدند.
سپس هرچه دعا کردند سودی نبخشید.
وقتی از حضرت ماجرا را پرسیدند، فرمود:
این تکهای از #استخوان یکی از #پیامبران است که از گور وی بیرون آوردهاند و وقتی #خدا را به استخوان آن پیامبر #قسم میدهند بارانی از #لطف_الهی نازل میشود.
و اینگونه شبهه آن سست عقیدگان برطرف شد.
📚ابن شعبه حرانی، تحف العقول.
📚طبرسی، احتجاج.
👇👇
@shobeiri
📌سفارش امام #حسن عسکری به #شیعیان:
1⃣درباره #دین و آخرت کوتاهی نکنید؛
2⃣ #تقوای الهی داشته باشید؛
3⃣ #راستگو و #امانت_دار باشید؛
4⃣ #سجده_های_طولانی انجام دهید؛ 🕋🕌
5⃣ به #همسایگان🏡 #نیکی کنید؛
6⃣ به #بستگان خود #احسان و #محبت کرده و آنان را به #خوش_اخلاقی دعوت کنید؛
7⃣ #زینت ما باشید و مایه ننگ ما نباشید؛
8⃣خدا را ناظر بر اعمال خود بدانید؛
📚ابن شعبه حرانی، تحف العقول، ص۴۸۷.
👇👇
@shobeiri
#حدیث
#حب_و_بغض_فی_الله 🍃🌼
🌸🌸🌸
🔸 عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ لِأَصْحَابِهِ أَيُّ عُرَى اَلْإِيمَانِ أَوْثَقُ
فَقَالُوا اَللَّهُ وَ رَسُولُهُ أَعْلَمُ وَ قَالَ بَعْضُهُمُ اَلصَّلاَةُ وَ قَالَ بَعْضُهُمُ اَلزَّكَاةُ وَ قَالَ بَعْضُهُمُ اَلصِّيَامُ وَ قَالَ بَعْضُهُمُ اَلْحَجُّ وَ اَلْعُمْرَةُ وَ قَالَ بَعْضُهُمُ اَلْجِهَادُ
فَقَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ لِكُلِّ مَا قُلْتُمْ فَضْلٌ وَ لَيْسَ بِهِ وَ لَكِنْ أَوْثَقُ عُرَى اَلْإِيمَانِ اَلْحُبُّ فِي اَللَّهِ وَ اَلْبُغْضُ فِي اَللَّهِ وَ تَوَالِي أَوْلِيَاءِ اَللَّهِ وَ اَلتَّبَرِّي مِنْ أَعْدَاءِ اَللَّهِ .
☘☘☘
🔹از امام صادق عليه السّلام نقل شده كه رسول خدا صلّى الله عليه و آله به اصحابش فرمود: كدام يك از حلقههاى ايمان محكم ترند؟
گفتند:خدا و رسولش داناترند و برخى گفت:نماز و برخى گفت:زكاة و بعضى از آنها گفت:روزه و بعضى گفتند كه:آن حج است و عمره و بعضى گفتند:جهاد است،
رسول خدا صلّى الله عليه و آله فرمود:براى آنچه گفتيد: فضيلتى است و آنكه من پرسيدم نيست ولى محكمتر حلقۀ ايمان، دوستى در راه خدا و دشمنى در راه خدا و مهرورزى با دوستان خدا و بىزارى از دشمنان خدا است.
•┈┈••✾••┈┈•
📚الکافي ج ۲، ص ۱۲۵
@shobeiri
روي عن الإمام الصادق (عليه السلام):
*« هل تعرفون طول البلاء من قِصَره؟ قلنا: لا، قال: إذا أُلْهِم أحدكم الدّعاء عند البلاء، فاعلموا أن البلاء قصير.»*
(الكافي ٢-٤٧١)
🔹(هشام بن سالم يقول ان الإمام الصادق عليه السلام سألنا ذات يوم: هل تعرفون طول مدة البلاء من قصرها؟ قلنا: لا. فقال: اذا ألهم الله بعضا منكم أن يدعو الله بخلوص نية ، و يطلب منه رفع البلاء بعد نزوله، فاعلموا أن مدة البلاء قصيرة و سيرحل البلاء قريبا. و الحديث صحيح)
🌴🌸🌸🌷🌸🌸🌴
@shobeiri
#حدیث
محمد بن علي بن الحسين بإسناده عن منصور بن يونس بزرج ، أنه سأل الصادق عليهالسلام عن الرجل يتباكى في الصلاة المفروضة حتى يبكي؟ فقال : قرة عين والله ، وقال : إذا كان ذلك فاذكرني عنده.
از امام صادق درباره کسی که در نماز واجب تباکی می کند تا اینکه منجر به گریه شود سوال شد، حضرت فرمودند به خدا قسم نور چشم است، اگر چنین حالی دارد مرا در نزد او یاد کنید(از او التماس دعا دارم).
من لايحضره الفقيه ۱/۳۱۷
وسائلالشیعه ۷/۲۴۷
@shobeiri
عن رسول اللّه صلى الله عليه و آله :
النّاسُ عَلى خَمسِ مَراتِبَ :
1️⃣ مِنهُم مَن يَرى أنَّ الرِّزقَ مِنَ الكَسبِ لا مِنَ اللّه ِ فَهُوَ كافِرٌ ؛
2️⃣ومِنهُم مَن يَرى أنَّ الرِّزقَ مِنَ اللّه ِ ومِنَ الكَسبِ فَهُوَ مُشرِكٌ ؛
3️⃣ ومِنهُم مَن يَرى أنَّ الرِّزقَ مِنَ اللّه ِ وأنَّ الكَسبَ سَبَبٌ ، فَلا يَدري يُعطيهِ أم لا ، فَهُوَ مُنافِقٌ شاكٌّ ؛
4️⃣ ومِنهُم مَن يَرى أنَّ الرِّزقَ مِنَ اللّه ِ وأنَّ الكَسبَ سَبَبٌ ، فَلا يُؤَدّي حَقَّهُ ويَعصِي اللّه َ مِن أجلِ الكَسبِ ، فَهُوَ فاسِقٌ ؛
5️⃣ومِنهُم مَن يَرى أنَّ الرِّزقَ مِنَ اللّه ِ ويَرَى الكَسبَ سَبَبا ، ويُؤَدّي حَقَّهُ ولا يَعصِي اللّه َ لِأَجلِ الكَسبِ ، فَهُوَ مُؤمِنٌ مُخَلِّصٌ طُعمَهُ .
@shobeiri
سید محمد جواد سید شبیری
[بحارالانوار الجامعه لدرر اخبار الایمه الاطهار علیهم السلام - باب ۴ مکارم أخلاقه و نوادر أحواله و م
التفسير المنسوب إلى الإمام العسکري عليه السلام ج ۱، ص ۴۷
[ثُمَّ] قَالَ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : طُوبَى لِلَّذِينَ هُمْ كَمَا قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : يَحْمِلُ هَذَا اَلْعِلْمَ مِنْ كُلِّ خَلَفٍ عُدُولُهُ، يَنْفُونَ عَنْهُ تَحْرِيفَ اَلْغَالِينَ، وَ اِنْتِحَالَ اَلْمُبْطِلِينَ وَ تَأْوِيلَ اَلْجَاهِلِينَ . فَقَالَ لَهُ رَجُلٌ: يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ إِنِّي عَاجِزٌ بِبَدَنِي عَنْ نُصْرَتِكُمْ، وَ لَسْتُ أَمْلِكُ إِلاَّ اَلْبَرَاءَةَ مِنْ أَعْدَائِكُمْ، وَ اَللَّعْنَ عَلَيْهِمْ، فَكَيْفَ حَالِي فَقَالَ لَهُ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : حَدَّثَنِي أَبِي ، عَنْ أَبِيهِ ، عَنْ جَدِّهِ عَلَيْهِمُ اَلسَّلاَمُ ، عَنْ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ [أَنَّهُ] قَالَ: مَنْ ضَعُفَ عَنْ نُصْرَتِنَا أَهْلَ اَلْبَيْتِ ، فَلَعَنَ فِي خَلَوَاتِهِ أَعْدَاءَنَا، بَلَّغَ اَللَّهُ صَوْتَهُ جَمِيعَ اَلْأَمْلاَكِ مِنَ اَلثَّرَى إِلَى اَلْعَرْشِ ، فَكُلَّمَا لَعَنَ هَذَا اَلرَّجُلُ أَعْدَاءَنَا لَعْناً سَاعَدُوهُ فَلَعَنُوا مَنْ يَلْعَنُهُ، ثُمَّ ثَنَّوْا فَقَالُوا: اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَبْدِكَ هَذَا، اَلَّذِي قَدْ بَذَلَ مَا فِي وُسْعِهِ، وَ لَوْ قَدَرَ عَلَى أَكْثَرَ مِنْهُ لَفَعَلَ. فَإِذَا اَلنِّدَاءُ مِنْ قِبَلِ اَللَّهِ تَعَالَى: قَدْ أَجَبْتُ دُعَاءَكُمْ، وَ سَمِعْتُ نِدَاءَكُمْ، وَ صَلَّيْتُ عَلَى رُوحِهِ فِي اَلْأَرْوَاحِ، وَ جَعَلْتُهُ عِنْدِي مِنَ« اَلْمُصْطَفَيْنَ اَلْأَخْيٰارِ » .
@shobeiri
#حمد_الهي_استدراج
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
بِالْإِسْنَادِ عَنِ ابْنِ أَبِی عُمَیْرٍ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَطِیَّةَ عَنْ عُمَرَ بْنِ یَزِیدَ قَالَ:
قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام إِنِّی سَأَلْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْ یَرْزُقَنِی مَالًا فَرَزَقَنِی وَ إِنِّی سَأَلْتُ اللَّهَ أَنْ یَرْزُقَنِی وَلَداً فَرَزَقَنِی وَ سَأَلْتُهُ أَنْ یَرْزُقَنِی دَاراً فَرَزَقَنِی وَ قَدْ خِفْتُ أَنْ یَکُونَ ذَلِکَ اسْتِدْرَاجاً فَقَالَ أَمَا وَ اللَّهِ مَعَ الْحَمْدِ فَلَا .
🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁
ابن ابى عمير از حسن بن عطيه از عمر بن يزيد كه گفت: بحضرت صادق عليه السّلام عرض كردم.من از خداوند مال و ثروت خواستهام خدا به من داده.و نيز فرزند خواستهام او را هم داده.خانه و منزل خواستهام منزل هم عنايت فرموده.و اينكه من هر چه خواستهام بمن داده است ميترسم اين اجابتها خود استدراج باشد حضرت فرمود.بخدا سوگند اگر در برابر اين نعمتها حمد و سپاس باشد البته استدراج نيست.
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
[بحارالانوار الجامعه لدرر اخبار الایمه الاطهار علیهم السلام - باب ۶۱ الشکر - مجلد ۶۸، صفحه ۳۲]
🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂
روايت مشابه :
وَ عَنْ سَعْدَانَ بْنِ یَزِیدَ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام إِنِّی أَرَی مَنْ هُوَ شَدِیدُ الْحَالِ مُضَیَّقاً عَلَیْهِ الْعَیْشُ وَ أَرَی نَفْسِی فِی سَعَةٍ مِنْ هَذِهِ الدُّنْیَا لَا أَمُدُّ یَدِی إِلَی شَیْ ءٍ إِلَّا رَأَیْتُ فِیهِ مَا أُحِبُّ وَ قَدْ أَرَی مَنْ هُوَ أَفْضَلُ مِنِّی قَدْ صُرِفَ ذَلِکَ عَنْهُ فَقَدْ خَشِیتُ أَنْ یَکُونَ ذَلِکَ اسْتِدْرَاجاً مِنَ اللَّهِ لِی بِخَطِیئَتِی فَقَالَ أَمَّا مَعَ الْحَمْدِ فَلَا وَ اللَّهِ .
[بحارالانوار الجامعه لدرر اخبار الایمه الاطهار علیهم السلام - باب ۶۱ الشکر - مجلد ۶۸، صفحه ۵۴]
@shobeiri
📌شیعه، برای میدان های سخت آماده است.
امام #باقر(ع) دربارۀ #مظلوميّت اهلبيت(ع) و #شیعیان فرمود: ◀️«هميشه ما #تحقير مىشديم و مورد #ظلم و ستم قرار مىگرفتيم.
◀️ما را دور مىكنند، حقير مىسازند، محروم مىكنند و مىكشند.
◀️ما هميشه در معرض خوف و ترس بوده و بر خون خود و دوستانمان #امنيت نداشتيم.
◀️- در زمان #معاويه- شيعيان ما را در شهرها كشتند، #دستها و #پاهايشان را تنها به گمان تشیع، قطع می كردند، نام هركس در زمرۀ محبّان يا اصحاب ما برده مىشد، زندانى مىشد، مالش را غارت مىكردند، يا خانهاش را ويران مىساختند.
◀️اين بلا، همچنان در تزايد و شدّت بود، تا زمان عبيدالله بن زياد؛ پس از آن نیز حَجّاج بن یوسف(م94ق) روی کار آمد. #حجاج، شيعيان بسيارى را كشت و ايشان را به ظنّ و گمان بازداشت نمود. كار شيعيان در آن جامعۀ بلازده به جايى رسيده بود كه اگر مردى را #زنديق يا #كافر معرّفى مىكردند، نزد حَجّاج محبوبتر از آن بود كه او را #شيعۀ_على(ع) معرفى كنند.»
📚ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، ج۱۱، ص۴۴.
📚ابن حجر عسقلانی، لسان المیزان، ج6، ص89.
👇👇
🌻 @shobeiri