تجارت منصفانه
امام صادق علیهالسلام غلامی داشتند به نام مصادف. هزار دینار به او دادند تا برای #تجارت به کشور مصر برود.
غلام با آن پول کالایی خرید و با بازرگانان دیگر که از همان کالا خریده بودند به سوی مصر حرکت کردند، همین که نزدیک مصر رسیدند با کاروانی که از مصر باز میگشتند، رو به رو شدند و از آنان وضعیت کالای خود را که نیازمندیهای عمومی بود - از لحاظ بازار مصر - پرسیدند.
در پاسخ گفتند:
کالای شما در مصر کمیاب است و بازار خوبی دارد.
غلام و همراهانش چون از کمبود متاعشان در مصر و نیز نیاز مردم به آن، آگاه گشتند با یکدیگر هم قسم شده و پیمان بستند، که متاع را با سودی کمتر از صد در صد نفروشند.
وقتی که وارد مصر شدند، مطابق پیمان خود بازار سیاه به وجود آوردند و کالا را به دو برابر قیمتی که خریده بودند، فروختند.
غلام با هزار دینار سود خالص به مدینه بازگشت و دو کیسه که هر کدام هزار دینار داشت به امام صادق علیهالسلام تسیلم نمود و عرض کرد:
فدایت شوم! یکی از کیسهها اصل سرمایه است که شما به من دادید و دیگری سود خالص تجارت است.
امام علیهالسلام فرمودند: این سود زیادی است، بگو ببینم چگونه آن را بدست آوردی؟
مصادف گفت: قضیه از این قرار است که در نزدیک مصر آگاه شدیم که کالای ما در آنجا کمیاب است، هم قسم شدیم و پیمان بستیم که به کمتر از صد در صد سود خالص نفروشیم و همین کار را کردیم.
امام علیهالسلام فرمودند: سبحان الله! شما با ایجاد بازار سیاه به زیان گروهی از مسلمانان هم قسم میشوید که کالایتان را به سودی کمتر از صددرصد خالص نفروشید؟ نه! من چنین تجارت و سودی را نمیخواهم.
آنگاه یکی از دو کیسه را برداشته و فرمودند:
این اصل سرمایه من و به آن کیسه دیگر - که سودی است که با بی انصافی بدست آمده - نیازی ندارم.
سپس فرمودند: ای مصادف! با شمشیر جنگیدن، از کسب حلال آسان تر است، به دست آوردن مال از راه #حلال بسیار سخت و دشوار است.
بحار: ج ۴۷، ص ۵۹
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
کانال سید محمد جواد سید شبیری
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
➖ وسعتِ رزق و لباس نُو ...
🛑 قَالَ اَلْإِمَامُ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ السلام : مَنْ قَرَأَ إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ ثِنْتَیْنِ وَ ثَلَاثِینَ مَرَّهًًْ فِی إِنَاءٍ جَدِیدٍ وَ رَشَّ بِهِ ثَوْبَهُ الْجَدِیدَ إِذَا لَبِسَهُ لَمْ یَزَلْ یَأْکُلُ فِی سَعَهًٍْ مَا بَقِیَ مِنْهُ سِلْکٌ.
🔰 امام صادق علیه السلام می فرمایند :
هرکس سیودو بار سوره قدر را در ظرفی نو بخواند و هنگام پوشیدن لباس جدیدش [از آبِ آن ظرف] بر لباسش بپاشد تا مادامی که نخی از آن لباس باقی بماند او در وسعتِ رزق خواهد بود.
📚:الکافی، ج۶، ص۴۵۹
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
کانال استاد سید محمد جواد سید شبیری
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
● شرمساری نیازمند!
حضرت امام صادق "علیهالسلام" فرمودند:
▫️خداوند به کار خیر و گرهگشایی در کار مردم، زمانی پاداش میدهد که بدون درخواست نیازمند و اظهار حاجتش صورت گیرد.
ولی اگر برادر دینیات از تو درخواستی کند در حالیکه صورتش از شرمندگی سرخ شده و نمیداند که آیا نیازش را برآورده میکنی یا نه؟ پس به خدا قسم و به خدا قسم اگر تمام داراییات را به او ببخشی، جبران شرمساری او را نمیکند!
[«جَزَى الله الْمَعْرُوفَ إِذَا لَمْ يَكُنْ يُبْدَأُ عَنْ مَسْأَلَةٍ فَأَمَّا إِذَا أَتَاكَ أَخُوكَ فِي حَاجَةٍ كَادَ يُرَى دَمُهُ فِي وَجْهِهِ مُخَاطِراً لَا يَدْرِي أَ تُعْطِيهِ أَمْ تَمْنَعُهُ فَوَ الله ثُمَّ وَ الله لَوْ خَرَجْتَ لَهُ مِنْ جَمِيعِ مَا تَمَلَّكْتَهُ مَا كَافَيْتَه»]
📚 الإختصاص؛ ص112
#شرمساری
#نیازمند
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔹کانال استاد سید محمد جواد سید شبیری🔸
http://eitaa.com/shobeiri ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام
➖شتاب در کار خیر
🛑عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِي اَلْجَارُودِ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ: مَنْ هَمَّ بِشَيْءٍ مِنَ اَلْخَيْرِ فَلْيُعَجِّلْهُ فَإِنَّ كُلَّ شَيْءٍ فِيهِ تَأْخِيرٌ فَإِنَّ لِلشَّيْطَانِ فِيهِ نَظْرَةً .
🔰امام باقر عليه السّلام فرمود:
هر كس قصد كار خيرى كند بايد به سوى آن بشتابد زيرا هر كار خيرى كه در آن تأخير بيفتد فرصتى براى
شيطان پيدا مىشود (تا وى را از آن كار منصرف سازد).
📚:الکافی، ج ۲، ص: ۱۴۳
در کار خیر حاجت هیچ استخاره نیست
#کار_خیر
#شیطان
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔸کانال استاد سید محمد جواد سید شبیری🔹
http://eitaa.com/shobeiri ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام
🔰الهجر بين المؤمنين
🔹عنْ مُحَمَّدِ بْنِ حُمْرَانَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع أَنَّهُ قَالَ: مَا مِنْ مُؤْمِنَيْنِ اهْتَجَرَا فَوْقَ ثَلَاثٍ إِلَّا وَ بَرِئْتُ مِنْهُمَا فِي الثَّالِثَةِ قِيلَ هَذَا حَالُ الظَّالِمِ فَمَا بَالُ الْمَظْلُومِ فَقَالَ مَا بَالُ الْمَظْلُومِ لَا يَصِيرُ إِلَى الظَّالِمِ فَيَقُولُ أَنَا الظَّالِمُ حَتَّى يَصْطَلِحَا¹
💠مرحوم آیت الله خویی(رضوان الله علیه) در بحث مسوِّغات کذب به روایت فوق استدلال کرده است برای اینکه در #اصلاح_ذات_البین فرقی نیست که #مصلح شخص ثالثی غیر از متخاصمین باشد یا احد المتخاصمین باشد
🔹لکن ایشان قائل به عدم الزامی بودن این حکم شده و صدر روایت را به قرینه ذیل؛ حمل بر #استحباب میکنند (مستحب است بعد از سه روز سازش کنند) ؛ ایشان میفرماید باتوجه به اینکه ، مظلوم در مقام اصلاح به ظالم بگوید ، من ظالم بودم #کذب میباشد و حضرت ترک این گفتار را مذمت کردند؛ این روایت حمل بر مستحب موکد میشود
🌀و من الواضح جدّا أنّ قول المظلوم «أنا الظالم» #كذب، و قد ذمّه الإمام (عليه السّلام) على تركه، فيكون مستحبّا مؤكّد²
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
*¹:📚وسائل الشيعة، ج12، ص: 263
*²:📚موسوعه ایت الله خویی،ج35،ص632
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔹کانال استاد سید محمد جواد سید شبیری🔸
http://eitaa.com/shobeiri ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام
مرگ آسان
یکی از فرزندان امام موسی بن جعفر علیهالسلام در جوانی دنیا را وداع میکرد، امام علیهالسلام به فرزندش قاسم فرمود: برخیز در بالین برادرت سوره والصافات را تا آخر بخوان! قاسم هم شروع کرد بخواندن، وقتی که به آیه(اهم اشدا خلقاام من خلقنا) رسید جوان از دنیا رفت.
پس از آنکه کفن کردند و به سوی قبرستان حرکت دادند، یعقوب بن جعفر به امام کاظم علیهالسلام عرض کرد: وقتی کسی به حالت احتضار در میآمد بالای سرش سوره یاسین میخوانند شما دستور دادید (والصافات) بخوانند.
امام علیهالسلام فرمود: پسرم! این سوره در بالای سر هر کس که گرفتار #مرگ است خوانده شود خداوند او را فوری آسوده میکند و از دنیا میرود.
بحار: ج ۴۸، ص ۲۸۹
#والصافات
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔹کانال استاد سید محمد جواد سید شبیری🔸
http://eitaa.com/shobeiri ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام
🔰الهجر بين المؤمنين
🌀#استفائات
🔸السؤال: ما حكم تهاجر المؤمنين وبالخصوص اذا زاد عن ثلاثة أيام ؟
🔹الجواب: هجر المؤمن لأزيد من ثلاثة أيام محل اشكال والاحوط تركه.
❇️المکتب الشرعی لسماحة آیة الله العظمی السید السیستانی (حفظه الله)
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
کانال استاد سید محمد جواد سید شبیری
http://eitaa.com/shobeiri ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام
📌تبلیغ دین در میان #غیرمسلمان
#حمادسمندری از اصحاب امام #صادق(ع) بود.
حماد در روایتی نقل میکند که به امام صادق(ع) گفتم:
من به سرزمین #مشرکان رفتوآمد دارم. برخی از یاران به من میگویند که اگر در سرزمین مشرکان بمیری، در #قیامت با آنان برانگیخته خواهی شد! آیا واقعاً چنین است؟
امام به من فرمود:
ای حماد! آیا در آن سرزمین از #ولایت ما سخن به میان میآوری؟ گفتم: آری.
امام فرمود: آیا در سرزمین #اسلام نیز آزادانه میتوانی از #اهلبیت(ع) دفاع کنی؟ گفتم: خیر!
امام فرمود:
تو اگر در آن دیار بمیری، همچون امتی محشور خواهی شد که نور در پیشاپیشت حرکت خواهد کرد.
شیخ طوسی، اختیار معرفه الرجال، ج1، ص634.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔹کانال استاد سید محمد جواد سید شبیری🔸
http://eitaa.com/shobeiri ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام
🔰إن عليا عليه السلام باب من أبواب الهدى...
1⃣عن الوشاء قال حدثني إبراهيم بن أبي بكر قال سمعت أبا الحسن موسى عليهالسلام يقول: إن عليا عليهالسلام باب من أبواب الهدى فمن دخل من باب علي كان مؤمنا ومن خرج منه كان كافرا ومن لم يدخل فيه ولم يخرج منه كان في الطبقة الذين لله فيهم المشيئة.
بیان: وكان فساق الشيعة والمستضعفين وأشباههم داخلون في القسم الثالث، وأما من بلغته الدعوة وتمت عليه الحجة فعدم الدخول فيه كفر وهو غير معذور.
2⃣عن زرارة، عن أبي عبد الله عليهالسلام قال: لو أن العباد إذا جهلوا وقفوا ولم يجحدوا لم يكفروا.
بیان: وهو باب رحمة فتحه الله للعباد، ويدل على أن الجاهل معذور في أكثر الموارد، كمن جهل إمامة علي عليهالسلام ولم تقم عليه حجة إذا وقف ولم ينكره لم يكفر ودخل في المستضعفين، وهو في مشية الله فعسى أن تدركه الرحمة، وكذا الجاهل في سائر الأمور من أصول الدين وفروعه.
📗مرآة العقول ج۱۱ ص۱۲۳
@ketab_mottaghin
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
کانال استاد سید محمد جواد سید شبیری
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
❇️ سفرها و هجرتهای تبلیغی اصحاب و شاگردان ائمه (ع)
💠 براساس آیات قرآن و روایات اسلامی، مسافرت امری ممدوح است. این مدعا را میتوان به آیاتی چون «هُوَ الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ ذَلُولًا فَامْشُوا فِي مَنَاكِبِهَا وَكُلُوا مِن رِّزْقِهِ ۖ وَإِلَيْهِ النُّشُورُ»، «أَفَلَمْ یَسِیرُوا۟ فِی ٱلْأَرْضِ فَتَکُونَ لَهُمْ قُلُوبٌ یَعْقِلُونَ بِهَآ أَوْ ءَاذَانٌ یَسْمَعُونَ بِهَا» و «قُلْ سِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانظُرُوا كَيْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ۚ ثُمَّ اللَّهُ يُنشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ» مستند کرد.
💠 فارغ از آیات قرآن، روایات بسیاری نیز در مدح مسافرت وارد شده است. در روایتی از پیامبر اکرم (ص) آمده است: «سافِروا تَصِحّوا و تَغنَموا» (مسافرت کنید تا تندرست و بینیاز شوید). مرحوم پدرم گاهی در سفر این شعر منسوب به امام علی (ع) را میخواند:
تغرَّبْ عن الأوطان في طلبِ العُلى
وسافرْ ففي الأسفار خمسُ فوائدٍ
تَفَــرُّج هـمٍّ واكتساب مــعيشـةٍ
وعلـمٍ وآدابٍ وصُحبةِ ماجـدٍ
💠 با تورق صفحات تاریخ، با بسیاری از اصحاب و علمای طراز اول مواجه میشویم که برای تبلیغ دین و مذهب، از وطن خود دل کنده و به دیگران بلاد مسافرت یا مهاجرت نمودهاند.
💠 برخی از علما و اصحاب امامان (ع) برای نشر معارف اسلامی، علاوهبر تأسیس کانونهای علمی و تربیت شاگردان، با تحمل مشقات و مرارتهای فراوان به جهانگردی نیز میپرداختند. شواهد تاریخی بسیاری بر این مطلب وجود دارد که در این فرسته به ذکر سه مورد بسنده میکنم:
1⃣ ابراهیمبنمحمّدبنسعید ثقفی (صاحب کتاب الغارات)
ابراهیم کتابی با عنوان «المعرفة» درباره مناقب اهلبیت (ع) و مثالب دشمنان آنان تألیف نمود، اما بزرگان کوفه از نشر این کتاب در شهر کوفه جلوگیری کردند. ابراهیم پس از مواجهه با این ممانعت، شهر اصفهان را که در آن زمان بیگانهترین سرزمین نسبت به اهلبیت (ع) بود، برای نشر کتابش انتخاب نمود. وی سوگند یاد کرد که کتاب المعرفة را جز در اصفهان منتشر نسازد.
2⃣ حریزبنعبدالله أزدی سجستانی
چنانکه از نام حریز پیداست، وی اصالتاً أزدی است، اما ازآنجاکه برای نشر علوم آلمحمد (ع) بارها و بارها به سیستان سفر کرد، با عنوان سجستانی نیز شناخته میشود. (مامقانی، بیتا، ۲۴۵)
3⃣ حماد سمندری
وی از اصحاب امام صادق (ع) بود و مرحوم مامقانی او را حسن و معتمد میداند. حماد در روایتی نقل میکند که به امام صادق (ع) گفتم: من به سرزمین مشرکان رفتوآمد دارم. برخی از یاران به من میگویند که اگر در سرزمین مشرکان بمیری، در قیامت با آنان برانگیخته خواهی شد! آیا واقعاً چنین است؟ امام به من فرمود: ای حماد! آیا در آن سرزمین از ولایت ما سخن به میان میآوری؟ گفتم: آری. فرمود: آیا در سرزمین اسلام نیز آزادانه میتوانی از اهلبیت (ع) دفاع کنی؟ گفتم: خیر! فرمود: تو اگر در آن دیار بمیری، همچون امتی محشور خواهی شد که نور پیشاپیشت حرکت خواهد کرد. (کشی ۱۴۳۰: ۲۴۵)
✍ مهدی صادقی شهمیرزادی
📌 ارجاعات:
🔻مامقانی، عبدالله، بدون تاریخ. تنقیح المقال في علم الرجال. ۳ ج. نجف اشرف - عراق: [بی نا]. ج ۱، ص ۳۱ و ۲۶۱.
🔻کشی، محمد بن عمر، حسینی، احمد، و حسینی، احمد. ۱۴۳۰–۲۰۰۹، رجال الکشی، ج ۱، بیروت، لبنان، مؤسسة الأعلمي للمطبوعات. ص ۲۴۵.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
کانال استاد سید محمد جواد سید شبیری
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
🔰فتنه سختتر از دجال
📝در صفات الشّيعه از جناب امام رضا عليه السّلام روايت كرده كه فرمود: بدرستى كه از كسانى كه به خود بستند محبّت ما اهل بيت را كسانىاند كه فتنۀ ايشان سختتر است بر شيعيان ما از دجّال.
راوى گفت: به چه سبب؟ فرمود: به دوست داشتن دشمنان ما و دشمن داشتن دوستان ما، زيرا كه چون چنين شود مختلط مىشود حقّ با باطل و مشتبه مىشود پس شناخته نمىشود مؤمن از منافق.
1⃣صفات الشيعة ص۸
2⃣بحار الأنوار ج۷۲ ص۳۹۱
📗منتهی الآمال ج۲ ص۴۹۹
📌ملاک شناخت #مومن از #منافق
⬅️ #ابوذر غفاری:
ما #منافقان را نمی شناختیم، مگر در #دشمنی با #علی بن ابیطالب(ع).
⬅️ #ابوسعیدخدری:
ما در زمان #رسول_خدا(ص) منافقان را با #بغض و کینه ای که نسبت به علی بن ابیطالب(ع) داشتند، می شناختیم.
⬅️عبدالله بن عباس:
ما در زمان رسول خدا(ص) منافقان را به دشمنی با علی بن ابیطالب(ع) می شناختیم.
⬅️جابربن عبدالله انصاری:
ما #منافقان را جز به دشمنی با علی بن ابیطالب نمی شناختیم.
📚نیشابوری، المستدرک علی الصحیحین، ج۳، ص۱۲۹
📚ترمذی، صحیح، ج۱۳، ص۱۶۷
📚خطیب بغدادی، تاریخ بغداد، ج۳، ص۱۵۳
📚ابن عبدالبر، الاستیعاب، ج۲، ص۴۶۲
#فتنه
#دجال
#حق
#باطل
#مومن
#منافق
#مشتبه
#محبت_اهلبیت_ع
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹
http://eitaa.com/shobeiri ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام
🔰ما أدنى النصب؟
📝ابوحمزه ثمالی گوید: خدمت امام باقر علیه السّلام عرض کردم کمترین چیزی که انسان را ناصبی میکند چیست؟ فرمود: اینکه انسان بدعتی بگذارد و بر اساس آن دوستی و دشمنی نماید.
1⃣محمد بن علي بن الحسين بإسناده عن الحسن بن محبوب، عن عبدالله بن سنان، عن أبي حمزة قال: قلت لابي جعفر عليهالسلام: ما أدنى النصب؟ قال: أن يبتدع الرجل رأيا [شیئا] فيحب عليه و يبغض عليه. (من لا يحضره الفقيه ج۳ ص۵۷۲)
2⃣و بإسناده عن محمد بن مسلم، عن أبي جعفر عليهالسلام قال: أدنى الشرك أن يبتدع الرجل رأياً فيحب عليه و يبغض. (ثواب الأعمال ص۲۵۸)
📗وسائل الشيعة ج۱۶ ص۲۷۰
#ناصبی
#بدعت
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔹کانال استاد سید محمد جواد سید شبیری🔸
http://eitaa.com/shobeiri ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام