eitaa logo
پاسخ به شبهات|سعید سپاهی
5.4هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
816 ویدیو
247 فایل
ارسال شبهه @tadbir73 https://tadbirrr.blogfa.com/ هر سوال و شبهه ایی داری بدون تعارف بپرس
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ 🚫شایعه بعضی وقتا ما آثاری از ایران باستان رو میذاریم که تو کشورای دیگست و یه عده میگن حیفش... حالا شما ببین پایه ستون با قدمت 2500 سال که نمونه اش در موزه لوور نگهداری میشه رو به عنوان سکو برای پوشیدن کفش در نمازخانه خواهران کنار تخت جمشید استفاده میکنند!😳 سرمونو به کجا بکوبیم آخه؟ ❇️پاسخ 📌این تصویر با عناوین و تایتل های مختلفی طی سالیان گذشته در فضای مجازی منتشر شده. 1387،2010و... ❗️موارد استفاده گفته شده؛ استفاده بعنوان نشیمنگاه، استفاده بعنوان سکو در مسجد خواهران، استفاده در دستشویی و موارد دیگر و در همین راستا برخی از سایت های خبری این تصویر رو با عنوان استفاده در دستشویی منتشر کرده‌اند https://plink.ir/7Xojd https://plink.ir/QvvsX 👈به هر حال این موضوع را نمیتوان با قطعیت تایید یا رد کرد و باتوجه به قدیمی بودن زمان انتشار و عدم اطمینان از منبع اولیه و اصالت عکس، نوع استفاده از این سر ستون مبهم و نامشخص است.‼️
﷽ ⛔️ شبهه: چادر سیاه از کجا آمده است؟ چرا رنگش مشکی و تیره است؟ آیا چادر سیاه همان چادر اصیل ایرانی است؟ آیا چادر سیاه لباس ملی ایرانیان بوده است؟ برخلاف ادعاها به هیچ وجه چادر سیاه ریشه ی ایرانی ندارد زیرا در ایران باستان اکثریت مردم زرتشتی بودند و در دین زرتشت رنگ سیاه نماد اهریمن و شیطان است. چادر سیاه همان نماد تحجر اعراب است . چادر سیاه تاج بندگی از دوران سیاه اعراب است. چادر سیاه .. نماد و تجسم زنده بگور کردن دختران عرب است ... دکتر زرین‌کوب (متن خلاصه شده) ❇️پاسخ 1️⃣ در انتساب این متن به دکتر زرین کوب منبعی یافت نشد. 2️⃣دکتر زرینکوب در کتاب دو قرن سکوت (دهه 30 )بر دستاورد تمدن اسلامي در قرون نخست مي تازد و ورود اعراب مسلمان را منشا نگون بختي ايرانيان مي نامد اما در مقدمه چاپ دوم این کتاب با اعترافی دلیرانه، اشتباهات خود را می پذیرد و می گوید : نمی‌دانم از خامی یا تعصب، نتوانسته‌ بودم به عیب و گناه و شکست ایران به درست اعتراف کنم. در آن روزگاران، چنان روح من از شور و حماسه لبریز بود که هر چه پاک و حق و مینوی بود از آن ایران می‌دانستم و...»👈ایشان سپس با تالیف «کارنامه اسلام » ( دهه 50) به تمدن اسلامی مي بالد و اين تلاقي را موجب باروري و شکوفايي دو تمدن مي داند. http://b2n.ir/48624 3️⃣ برخلاف ادعای متن، زنان نه تنها در جاهلیت، چادر آن هم سیاه نمی پوشیدند که به تبرّج و خودنمایی💅💍 معروف بودند. 1 - قرآن، از زنان مسلمان میخواهد همچون زنان عصر جاهلی، تبرّج نکنند و زیبایی های بدن خویش را آشکار ننمایند (احزاب – 33) از این رو به زنان مومن دستور داده شد با «جلباب» (روسری های بلند) خود را بپوشانند. (احزاب – 59) 2 - ام سلمه می گوید: من برتر از زنان انصار ندیدم؛ همین که آیات سوره‌ نور نازل شد، یک نفر از آنها دیده نشد که مانند سابق بیرون بیاید. سر خود را با روسری‌های مشکی می‌پوشیدند، گویی که کلاغ روی سرشان نشسته بود. (تفسیرالمیزان، ج16، ص 539) 3 – جاحظ می گوید : همواره زنان و مردان عرب در جاهلیت و اسلام گفت و شنود داشته اند، تا اینکه حکم حجاب بر زنان مسلمان نازل شد» (جاحظ، عمربن بحر، الرسائل الکلامیه، ص 66) 4️⃣ اتفاقا چادر پوشش و تن پوش اصیل زنان ایرانی قبل از اسلام است👌 و از هیچ فرهنگ دیگری به ایران نیامده. حتی واژه چادر نیز واژه ای فارسی و ایرانی است. چادر نماد ملی ایرانیان است که شواهد و آثار باستانی حکایت از استفاده از آن در طول تاریخ ایران دارد. زنان اشراف علاوه بر چادر، نقاب میزدند و نمایش چهره را کسر شأن خود میدانستند. http://b2n.ir/59777 http://b2n.ir/73428 5️⃣ اما انتخاب رنگ چادر ذوقی، عرفی، سلیقه ای و تابع عوامل و شرایط مختلف تاریخی بوده است. چنانکه رنگ کت یا لباس مجلسی نیز تابع عرف و سلیقه است. مثلا در دوره صفوی، رنگهای صامت مثل نخودی یا خاکی، آبی و ماشی رنگهای رایج چادر بوده و مشکی رنگ کمیابی بوده است. انتخاب رنگ مشکی🖤 برای چادر رسمی، طبق یک نقل مربوط به دوره عثمانی است که ابتدا در این امپراتوری و سپس در تبریز و بعد کل مناطق ایران باب میشود. چنانکه پیش از انقلاب نیز رنگهای مختلفی برای چادر وجود داشت و چادر مشکی بعنوان لباس رسمی تر و مجلسی مطرح بود. پس از انقلاب با حضور اجتماعی بیشتر زنان، بتدریج مشکی رایجتر گردید و حتی به یک نماد سیاسی تبدیل شد. یک عکاس خارجی شاهد تظاهرات مردم در جریان اسلامی مینویسد:" زنان ایرانی با چادر مشکی مانند دریایی بودند که رژیم شاه را بلعیدند! " از اینجا به بعد چادر مشکی بیشتر از آنکه یک پوشش باشد به نحو بارزتری نشانه ایدئولوژی و خط فکری به خود گرفت. http://b2n.ir/73497
✴️روز عشق ما روز مادر است✴️ ♻️همان‌هایی که می‌گویند فلان عید اسلامی،مال عرب‌هاست و ما عرب نیستیم و از این حرف‌ها... 📛ولنتاین و 8 مارس و هر روز فرنگی که می‌شود دراز به دراز به سمت تابلوهای روم باستان و هرچه کلیسا است بر زمین می‌افتند و خاک پای آن‌ها را بر چشم می‌کشند.‼️ ⚫️عاروق روشنفکری یعنی همین!!!!! 🔰 در آئین ما، همسر یعنی وفا، پشتیبان و تسکین (نسا/34؛ روم/21) ❌نه شریک جنسی 2 روزه و ماشین اطفای شهوت❗️ ⚜در مکتب ما، مادر عظمت دارد،⚜ ☑️و در فرهنگ منحط آنها با ماشین جوجه کشی! تحقیر میشود. ❗️ 💠در قرآن ما، زن و شوهر، باید نور چشم هم باشند.. یعنی چنان از دیدن هم به شوق آیند که برق از چشمان شان بدرخشد.. (فرقان/74) ❤️ روز عشق برای زن و شوهرهای مسلمان، هر روزاست👌 🔰در آئین ما، هر صبح همسران با لبخند انس شروع می شود و با نگاه تسکین، ادامه دارد 🌟 برای ما روز عشق و روز زن و روز مادر یکی است.. 🌟 ❌ ولنتاین برای آنها ❇️ روز زن برای ما ❌ فمینیسم برای آنها ❇️ روز مادر برای ما
ﺭﻭﺑﺎﻩ ﻋﺮﺏ ! ﭼﻨﮓ ﻧﺰﻥ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﺍﯾﻦ ﺧﺎﮎ ﻫﺰﺍﺭ ﭘﺎﺭﻩ ﯼ ﺷﯿﺮﺍﻥ ﺭﺍ حتی ﺑﻪ ﺑﻬﺸﺖ ﺗﻮ، ﻧﺨﻮﺍﻫﻢ ﺑﺨﺸﯿﺪ ﺧﺎﮐﺴﺘﺮﯼ ﺍﺯ ﺁﺗﺶ ﺧﻮﺯﺳﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﻧﻨﮓ ﺍﺳﺖ ﻣﻠﺦ ﺧﻮﺍﺭﭼﻨﯿﻦ ﺧﺶ ﺑﮑﺸﺪ ﺧﺶ ﺭﻭﯼ ﻧﺠﺎﺑﺖ ﺳﯿﺎﻭﺵ ﺑﮑﺸﺪ ﺍﯼ ﮐﺎﺵ ﺧﺸﺎﯾﺎﺭ شبی ﺑﺮﮔﺮﺩﺩ ﺗﺎ ﺧﺎﮎ ﺭﯾﺎﺽ ﺭﺍ ﺑﻪ آﺗﺶ ﺑﮑﺸﺪ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﻣﻦ ﺍﻣﺮﻭﺯ، ﺍﮔﺮ ﻭﯾﺮﺍﻥ ﺍﺳﺖ ﺩﺭﮔﯿﺮ ﺧﺮﺍﻓﻪ ﻫﺎﯼ ﺑﯽ ﺑﻨﯿﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﺍﯼ ﻫﻤﻮﻃﻨﻢ, ﮐﻌﺒﻪ ﯼ ﻣﻘﺼﻮﺩ ﺗﻮیی ﺍﯾﻦ ﺭﻩ ﮐﻪ ﺗﻮﻣﯿﺮﻭﯼ ﺑﻪ ﺗﺮﮐﺴﺘﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﺍﯼ ﻗﻮﻡ ﻋﺮﺏ، ﺍجنبی ﻧﺎﺧﻮﺍﻧﺪﻩ ﺗﺎﺭﯾﺦ ﻣﺮﺍ نحسی تو ﺳﻮﺯﺍﻧﺪﻩ ﺭفتی ﺑﻪ ﺩﺭﮎ ! ولی ﭼﺮﺍ ﺗﺎ ﺍﻣﺮﻭﺯ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺗﻮ ﺩﺭ ﮐﺸﻮﺭ ﻣﻦ ﺟﺎ ﻣﺎﻧﺪﻩ؟ 🔆🔆 پاسخ: 🔆🔆 🔵 شعر حاضر را نیازی به پاسخ نیست که از قدیم گفته اند: جواب ابلهان خاموشی است؛ اما نکاتی به ذهن می رسد که یادآوری آنها خالی از لطف نیست. 1⃣ شاعر هرکه بوده، شعری سست، سبک و بی محتوا با مایه های عرب ستیزی سروده و در آن با دستاویز قرار دادن وطن پرستی و ایران دوستی، تنفر خود را از اسلام و فرهنگ اسلامی ابراز داشته است. اگرچه شاعر صراحتاً نامی از اسلام نبرده اما روشن است منظور وی از فرهنگی خرافی که تعلق به اعراب داشته، همان اسلام است. دینی که رشد، دوام و گسترش آن همیشه مایه ی ترس ستمگران زمانه و دشمنان کوردل بوده و اکنون نیز، مایه ی آزار مزدورانی است که حیاتشان را در گرو توهین، تخریب و تخطئه ی مقدسات اسلامی دانسته و از هیچ توطئه ای فروگذار نیستند. 2⃣ می دانیم که با وجود تمامی انگیزه های مادی و دنیوی که مشوق خلفا و اعراب صدر اسلام به فتح سرزمین های دور و نزدیک بوده، این امر، عاملی برای آشنایی تدریجی ایرانیان با آیین عدالت گستر اسلام و تسلیم خاضعانه ی ایشات در برابر آن بوده تا پس از قرن ها از بار ستم ها، نابرابری ها و نیز باورها و اعتقادات کهنه، خرافی و آزاردهنده ی دوران ساسانی رهایی یابند. اینکه شاعر، اسلام را آیینی خرافه می خواند از آن روست که شاید اذهان و افکار بیدار را از یادآوری خدمات بزرگ و بی نظیری که اسلام به بشریت و پیش برد فرهنگ و تمدن انسانی کرده، منحرف کند، اما تلاش او بیهوده است. اگر قرار باشد به بزرگان و فرهیختگان ایرانی مانند فردوسی، ابوریحان، ابن سینا، رازی و امثالهم افتخار کنیم باید بدانیم که آنها پرورش یافته ی همین مکتب ناب و معارف آسمانی آن بوده و در راه آن، کوشش بسیار کرده اند. 3⃣ دلیل ماندگاری فرهنگ اسلامی در جایی نظیر ایران را که مورد سوال شاعر بوده باید در عشق و علاقه ی قلبی مردم مسلمان این سرزمین به این آیین مقدس جست که در این راه سرها باخته اند و به قول متفکر بزرگ شهید مطهری، ایرانی پاسخ نیازهای خود را در اسلام و خاندان رسالت یافته است. 4⃣ دوست داشتن وطن و ایستادگی در برابر بدخواهان، از نشانه های خرد و ایمان است؛ اما قرار نیست این حس مبتنی بر عقل، جای خود را به نژادپرستی و تحقیر دیگر اقوام و ملل دهد. بماند که بخشی از همین اعراب، از هموطنان ایرانی ما هستند که سالیان دراز در راه میهن ایثار و جانفشانی کرده اند. این نوع عرب ستیزی و نیز کوبیدن بیهوده ی فرهنگ اسلامی، یادآور ملی گرایی افراطی و شوونیسم دوران پهلوی است و ما ردپای این شعر و مانند آنها را جز در صفحات و پیج های مرتبط با سلطنت طلبان و باستان گرایان نمی بینیم؛ اما واقعیت این است که این کالای تاریخ گذشته دیگر خریداری ندارد. 5⃣ در پایان از این شاعر و افرادی مانند او که خود را از نژاد اصیل آریایی می پندارند باید پرسید: همین اواخر وقتی نیروهای امدادی عرب در حال کمک به هموطنان سیل زده ی شما در خوزستان بودند، یا کمک های مردمی بعضی کشورهای عرب منطقه، در حال ارسال به مناطق سیل زده ی ایران بود، شما به عنوان یک ایرانی وطن پرست و پرمدعا کجا تشریف داشتید؟ ✍
✅ اسلام آوردن ایرانیان، اجباری یا اختیاری؟ ✍ شبهه ی اسلام آوردن اجباری ایرانیان و معرفی اسلام به عنوان آئینی تحمیلی از سوی اعراب مسلمان، از آن دست شبهاتی است که همواره با هدف دلسرد کردن عموم از دین اسلام، از سوی جریان های دین ستیز و با گرایش باستانگرایی، طرح می شود و البته پوچ بودن آن با دلایل منطقی به اثبات رسیده است. ❗️اگر ما کمی اهل مطالعه در اوراق تاریخی باشیم نیک درمی یابیم که پذیرش اسلام از سوی ایرانیان، نه به زور شمشیر خلفا بوده و نه به صورت دفعی و کوتاه مدت.❌ 👈 همانگونه که تاریخ نویسان و محققان نظر داده اند این پذیرش، آرام و تدریجی بوده است. ❗️اگر ما از راه زور و فشار اسلام آورده بودیم، قطعاً زمانی که دست عرب را از سرمان کوتاه کرده و به استقلال نسبی دست یافتیم، آیینی را که دیگران بر ما تحمیل کرده بودند، به کناری می نهادیم. اما عموم ایرانیان علی رغم استقلال از اعراب، نه تنها ضدیت و مخالفتی با آن نکردند، بلکه خود در گسترش این آیین انسان ساز، سهیم شده و ظهور تمدن بزرگ اسلامی را رقم زدند. ❗️پس روشن است که باید دلایل دیگری بر پایداری ایرانیان بر دین تازه ی اسلام جست. 👈 نزدیک ترین پاسخ، می تواند سادگی، تازگی و جذابیت فوق العاده ی این دین باشد که انسان ها را برابر و برادر دانسته و همگان را به عدالت و مساوات فراخوانده است. 🔹دکتر عبدالحسین زرینکوب نوشته است: "سادگی و روشنی مبانی اسلام و مناسبت عقاید اسلامی با مذاهب اهل کتاب، هم خود از جهات توجه اهل کتاب به اسلام بود." 📚 کارنامه ی اسلام، ص 12 وی در کتاب دیگرش نیز نوشته است: "جاذبه ی آیین نو، طبقات مختلف از پیروان آیین زرتشت را تدریحا به اسلام جذب کرد. به علاوه، امید رهایی از جزیه و نیل به مساوات با سایر مسلمین، داعی عمده ای در گرایش عامه به اسلام بود." 📚 تاریخ مردم ایران، ج 2، ص 31 🔹استاد مطهری نیز آورده است: "ایرانی روح خود را با اسلام سازگار دید و گمگشته ی خود را در اسلام یافت." 📚 خدمات متقابل اسلام و ایران، ص 120 👈 در کل، شواهد تاریخی گویای این حقیقت است که نشر اسلام در ایران، آرام و آهسته و پذیرش آن با علاقه ی قلبی و درونی مردم همراه بوده است. ❗️اما آنچه که مورخان و محققان درباره ی اسلام آوردن ایرانیان گفته اند، بر چند پایه استوار است: 🔸 اعراب مسلمان، اسلام را به ایرانیان عرضه می کردند اما آنان را مجبور به پذیرش آن نمی کردند. 🔹 ایرانیان می توانستند بر دین آبا و اجدادی خود باقی بمانند و در مقابل باید جزیه می پرداختند. 🔸 بیشتر مناطق فتح شده، در ابتدا پرداخت جزیه را بر پذیرش اسلام یا جنگیدن ترجیح می دادند. 🔹 ایرانیان بتدریج که با آموزه ای انسان ساز اسلام آشنا می شدند، به آن می گرویدند و این گرایش هرچه با معارف خاندان پیامبر (ص)، پیوند می خورد، عمیق تر می شد. ❗️ما در این مبحث، برای اثبات آنچه گفته شد، گوشه ای از نظرات تاریخ نگاران و محققان را از لابلای کتاب ها و نوشته هایشان بیرون کشیده ایم: 1⃣ دکتر عبدالحسین زرینکوب: (نویسنده، ادیب و تاریخ نگار) "فتح اسلامی البته با جنگ حاصل شد اما نشر اسلام در بین مردم کشورهای فتح شده به زور جنگ نبود، خاصه در جاهایی که مردم از نظر اسلام اهل کتاب بودند یا در ردیف آن... اسلام 👈 رفته رفته در سرزمین های فتح شده انتشار و قبول می یافت و این انتشار و قبول، نه از راه عنف و فشار بود، بلکه به سبب مقتضیات و اسباب گونه گون اجتماعی بود و پیشرفت نظامی اعراب." 📚 کارنامه ی اسلام، ص 11 و 12 "به گفته اصطخری، تا سه قرن بعد از اسلام در پارس، هنوز دهکده و شهری نبود که در آن آتشکده نباشد. و پاره ای از آثار دینی و کلامی زرتشتیان در همین قرن سوم نوشته شده بود. در هرحال گرایش دسته جمعی به آیین تازه، 👈 خیلی دیر و بندرت صورت می گرفت." 📚 تاریخ مردم ایران، ج1، ص 535 2⃣ محمدعلی همایون کاتوزیان: ( تاریخ نگار و منتقد ادبی) "اشعال ایران به طور خودکار به تغییر مذهب نينجامید، چراکه این تغییر و مسلمان شدن همه ی ایرانیان، برخلاف تسخیر آن که آسان و سریع انجام شد، 👈 دو قرن و نیم طول کشید... اعراب، گرفتن مالیات جزیه از ایرانیان نومسلمان را بیشتر ترجیح می دادند و این خود غیرمسلمانان بودند که بتدریج به مزایای اقتصادی و امنیتی "مسلمانی" پی بردند." 📚 ایرانیان، دوران باستان تا دوره ی معاصر، ص 66 3⃣ برتولد اشپولر: ( استاد دانشگاه و شرق شناس مشهور آلمانی) "عقاید زرتشت جزء ادیانی درآمد که با آنها می بایست مدارا شود... بنابرین گرویدن دسته جمعی زرتشتیان به اسلام، 👈 معلول جبر و فشار مسلمانان نبوده است... تقریباً تمامی ایرانیان بدون اعمال زور و فشار خارجی قابل توجهی از طرف فاتحان، در مدت قرون اندکی به اسلام گرویده اند." 📚 تاریخ ایران در قرون نخستین اسلامی، ترجمه ی مریم میراحمدی، ج 1، صفحات 324، 338 و 329
🔴 من عیسی مسیح هستم. دو هزار سال پیش، ده انسان مبتلا به جذام رو با کمک معجزه شفا دادم و در حال حاضر، یک سوم دنیا من رو می پرستند. من دکتر جاسینتو کانویت هستم. کاندیدای جایزه نوبل. به خاطر کشف واکسن جذام، جان هزاران نفر رو با این کشف علمی نجات دادم و در حال حاضر فقط تعداد کمی من رو می شناسند. 🔆🔆پاسخ:🔆🔆 ❌باز هم قیاس مع الفارق!!⚠️ ✅ حضرت عیسی (ع) یک پیامبر الهی است. 🔹هرگاه پیامبران الهی بر قومی مبعوث میشدند، با فداکاریِ تمام، مردم را از رنج ظلم و جور، خرافات، فساد و مادیگری نجات میدادند.✨ 🔹آنها احیا گران جامعه بودند و صفحات تاریخ گواه این عظمت و فداکاری و اثر گذاری است و جوامع هرگاه از دستورات پیامبران و کتب مقدس فاصله گرفتند، گرفتار ظلم و جنگ و بی اخلاقی و فساد شدند!!⚠️ 🌡⚕️دکتر "جاسینتو کانویت" با کشف واکسن جذام، قدم بزرگی در راه علم برداشته اما مقایسه ی این دانشمند با یک پیامبر الهی، صرفا به خاطر موضوع مشترک جذام، مقایسه ای مغرضانه و مع الفارق است.🚫 ✅ پیامبران با آموزه های الهی خود در اصل، طبیبانِ جان و شفا دهنده ی امراض روحی میلیاردها انسان در طول قرنهای مختلف هستند.✨ و پزشکان نیز، که به مداوای انواع بیماری های می پردازند، وسیله ای برای درمان هستند و طبیب حقیقی همان خدایی است که حیات و ممات بشر در ید قدرت اوست.✨ ✔️ اما در مورد پرستش حضرت عیسی (ع) : 🔸مسیحیان اعتقاد دارند که وی پسر خدا است و ایشان را خداوند در جسم می‌دانند. 🔸نگاه مسیحیت به عیسی بر پایه ی اعتقاد به الوهیت عیسی، مسیح بودن او و زنده شدن او پس از مصلوب شدنش است. 🔸مسیحیان غالباً عیسی را پسر خدا می‌دانند که برای رستگاری و آشتی با خدا به روی زمین آمد. طبق تعالیم مسیحی، مسیح شخصیت دوم تثلیث اقدس و بُعد حلولی خداست. ✅ اما به عقیده ی مسلمانان عیسی از پیامبران اولوالعزم و صاحب شریعت است. قرآن کریم، عیسی را فقط بنده و فرستادهٔ خدا می‌شناسد (مریم/30) و هرگونه اعتقاد به تثلیث یا تجسد خدا در عیسی در نزد مسلمانان شرک است. yon.ir/0x16P
❌ از کجا معلوم که قرآن کتاب خداست؟ درصورتی ک هر فردی میتونه یه کتاب بنویسه و اونو متعلق به خدا بدونه و خودشو هم فرستاده اون و اینکه خدا چه جوری کلام خودش رو بر پیغمبر نازل میکرده و یا از کجا اطمینان حاصل بشه که پیغمبر اون سخن ها رو از جانب خودشون بیان نکردن...؟ ❌بعضی اشخاص از حرفها و کارهای خودش چیزی برجا گذاشته و یا اون رو روی سنگ مکتوب میکرده اند که در این زمان باستان شناسان اونها رو کشف میکنن و مردم هم اون چیزی رو میپذیرن که با چشم می بینن... پس چرا پیامبران و امامان از معجزه های خودشون و یا از پندهاشون چیزی رو به صورت مکتوب برجای نذاشتن؟ در نوشتن و انتقال افکار انسانها دچار خطا میشن. از کجا معلوم که احادیثی که نقل شده مستند باشد و گفته خود ائمه؟ ❌در اون زمان هر کسی می تونسته به راحتی ادعای پیامبری و امامت کنه. از کجا معلوم که واقعن پیامبران فرستاده خدا بودند و امامان جانشینان آنان... ملاک تشخیص پیامبران و امامان در آن زمان چه بوده؟ و مردم چگونه این ادعاها رو میپذیرفتن؟ 🔆🔆پاسخ بخش اول:🔆🔆 1⃣ ما از چهار راه می توانیم پی به صدق ادعای مدعی نبوت ببریم. به اینکه اگر او می گوید از جانب خداوند برای هدایت بشر بر انگیخته شده است در ادعای خود صادق است: 👈معجزه 👈بررسی محتوای دعوت 👈گرد آوری قرائن 👈گواهی پیامبران پیشین ❗️معجزه: 🔶معجزه عبارت از چیزی است که شرایط سه گانه زیر در آن جمع باشد: 1- کار خارق العاده باشد که به کلی خارج از توانایی نوع بشر است و حتی بزرگترین نوابغ جهان از آوردن مثل آن ناتوان است. 2- همراه با ادعای نبوت باشد و آن را به عنوان سندی بر حقانیت خود ارائه دهد. 3 - همراه با تحدی و معارضه طلبی و مقابله باشد یعنی مدعی نبوت اعلام کند که اگر می گویید این کار از سوی خدا نیست، همانند آن را بیاورید. و لذا پیامبر صلی الله علیه وآله برای اثبات ادعای نبوت خود معجزات فراوانی اقامه کردند که در کتب مختلف متواترا نقل شده است و همگان از آوردن مانند آن اظهار عجز و ناتوانی کرده اند. اما معجزه بزرگ پیامبر گرامی ما قرآن بوده است که شاهد بزرگی بر صدق ادعای ایشان در اثبات نبوتشان می باشد و همگان از آوردن مانند آن ناتوان مانده است و همین ناتوانی دلیل بر آن است که این معجزه از جانب خداوند به ایشان داده شده است و از قدرت بشر خارج است. ❗️قرآن از جهات مختلف اعجاز دارد؛ 👈اعجاز قرآن از نظر فصاحت و بلاغت 👈اعجاز قرآن از نظر معارف الهی 👈اعجاز قرآن از نظر علوم روز و اکتشافات علمی 👈اعجاز قرآن از نظر تاریخی 👈اعجاز قرآن از نظر وضع قوانین 👈اعجاز قرآن از نظر اخبار غیبی 👈اعجاز قرآن از نظر عدم تضاد و اختلاف ❗️بنابراین ثابت شد که معجزه، فوق قدرت بشری است و تنها منحصر به قدرت الهی می باشد؛ لذا بشر از آوردن همانند آن ناتوان است چنان که خداوند می فرماید: «اگر درباره آنچه بر بنده خود نازل کردیم شک و تردید دارید لااقل یک سوره همانند آن را بیاورید و گواهان خود را از غیر خدا بر این کار دعوت کنید اگر راست می گویید. اگر این کار نکردید که هر گز نخواهید کرد از آتشی بترسید که هیزم آن بدنهای مردم « گنهکار» و سنگهایی است که برای کافران مهیا شده است» 💠بقره: 23-24 و می فرماید: «بگو اگر تمام جن و انس اجتماع کنند تا کتابی همانند قرآن بیاورند نمی توانند اگر چه نهایت همفکری و ه‍مکاری را به خرج دهند» 💠اسرا: ٨٨ 2⃣ آياتي از قرآن صراحت دارد كه قرآن يك باره در شب قدر نازل شده و آياتي ديگر نيز صراحت دارد كه قرآن به تدريج و در مدت 23 سال بر قلب پيامبر نازل گرديده است. علماي اسلام در اين مورد به تامل پرداخته و نظريه هايي داده اند از جمله اينكه: 1. قرآن در شب قدر به يكباره از لوح محفوظ به آسمان دنيا نازل شد و پس از آن به مدت 23سال به تدريج توسط جبرئيل بر قلب مطهر پيامبر(ص) فرود آمد. 2. در شب قدر هر سال آياتي كه بنا بود در طول آن سال بر پيامبر(ص) نازل شود، يكباره بر پيامبر(ص) نازل مي شد. ❗️علامه طباطبایی مي گويد با تدبر در آيات فهميده مي شود كه قرآن و راي اين الفاظ ، در لوح محفوظ داراي حقيقتي است يگانه و متعالي كه از درك و فهم افراد عادي بالاتر است و اين حقيقت به اراده خدا نازل شده و صورت لفظ و سوره و آيه به خود گرفته تا برای ما قابل فهم گرديده است. بنابراین صور دیگر از نزول قرآن مترود است که در نزول قرآن غیر از خدا و جبرئیل و پیامبر اکرم (ص) فرشتگان یا اشخاص دیگر واسطه قرار گرفته باشند. 3⃣ یکی از دلایل ما برای اثبات اینکه پیامبران، پیام آور وحی بوده و از جانب خود سخن نگفته اند، عصمت ایشان است. ❗️ضرورت عصمت در پيامبران را مي توان از دو ديدگاه مورد بررسي قرار داد: 👈الف: از ديدگاه عقل و فطرت انساني. كسي كه از طرف خدا فرستاده شده و مي خواهد مردم را به سوي كمال و فضيلت سوق دهد ...
در ابتدا ، خود بايد داراي افكار صحيح و مفيد و منطقي و صفات و خصلتهاي مورد پذيرش عقل و نيز داراي اخلاق پسنديده باشد كه اين مطلب چيزي است كه نه تنها عقل و منطق آن را ضروري مي داند، بلكه فطرت انسان نيز آن را تائيد ميكند. همچنان كه خدا در قرآن در زمينه امر به معروف و نهي از منكر فرموده است: «ان اللهامر بالنهي بعد الشاهي » يعني « خداوند فرمان داده كه نهي كنندگان او خود از كارهاي زشت خودداري كند و سپس ديگران را از آن باز دارند.» همچنين ما عقيده داريم كه آفريدگار جهان دانا و حكيم است. بنابراين چگونه امكان دارد كه فرد دانا و حكيم انساني را به پيروي از فرد گنه كار و فاسد الاخلاق دعوت كند؟ 👈ب – استدلالات متكلمين اسلامي. اگر پيغمبران مرتكب گناه شوند از نظر اسلام فاسق شناخته شده و شهادت آنان در امور دنيوي از اعتبار خواهد افتاد. بنابراين اينگونه افراد چگونه سخنان و شهادت آنان درباره امر معنوي و اخروي پذيرفته خواهد شد. اگر از آنان گناه صادر شود بدون ترديد مشمول عذاب و لعن خداوند قرار خواهند گرفت . «و من يعص الله و رسول و يتعدد حدوده يدخله نارا خالدا فيها و له عذاب مهين.» يعني «كسي كه نافرماني خدا و رسولش كرده و از حدود او خارج شود خداوند او را همواره در آتش نگه داشته و برآنها عذاب ننگ خواهد فرستاد .» « و من يتعدد حدود الله فاولئك هم الظالمون » يعني «كسانيكه از حدود خداوند تجاوز كرده و نافرماني كنند ستمگرند » اگر پيغمبران گناهكار باشند، طبق آيات قرآن ستمگر نیز هستند .« لاينال عهد الظالمين » يعني «من رهبري خلق را بدست ستمگران نمي دهم .» قرآن از قول شيطان نقل مي كند كه وي گفته :«لاغوينهم اجمعين الاعبادك منهم المخلصين .» يعني «حتما من همه بندگانت را به بيراهه خواهم برد مگر آن دسته از بندگانت كه پاك و بي غش گشته باشند .» و بدون شك پيغمبران از آن دسته از بندگان پاک هستند. ❗️ادامه ی پاسخ در پست های بعدی...
🔆🔆پاسخ بخش دوم شبهه: 🔆🔆 1⃣ پیامبر اکرم (ص) در طول زندگانی خود معجزات فراوانی داشته اند که آنها را تا چهار هزار معجزه بر شمرده اند. بزرگترین معجزه ایشان قرآن مجید است که بر خلاف معجزات همه انبیاء و حتی بر خلاف دیگر معجزات ایشان، معجزه ای ماندگار و همیشگی است،‌ معجزه ای از جنس کتاب که دارای ابعاد فراوان اعجاز نظیر فصاحت و بلاغت بی نظیر، بیان برترین معارف الاهی و ... است. ❗️ در قرآن، آیات متعددی وجود دارد که معجزه بودن این کتاب الهی را ثابت می کند. علاوه بر این آیات فراوانی نیز در قرآن وجود دارد که بخشی از آنها از جهتی معجزه پیامبر اکرم (ص) به حساب می آید؛ نظیر اخبار از آینده، اخبار گذشتگان، معارف بلند الاهی و ...؛ زیرا مردم از طریق پیامبر اکرم (ص) با این مطالب وحیانی آشنا شده اند. قرآن از دو معجزه دیگر پیامبر به صراحت یاد می کند: معراج رسول خدا (ص) و شق القمر 2⃣ جعل حديث بعد از رحلت شهادت گونه پیامبر (ص) آغاز شد و در زمان معاویه به اوج خود رسید. مدت زمانی نیز از نشر احادیث ممانعت به عمل مي آمد؛ لذا بديهي است كه در کتب حديث در میان احادیت صحیح، احاديث جعلی موجود باشد و تشخیص احادیث جعلی به تخصص ویژه‌ای وابسته است. ❗️کسانی که در دانش‌های «علوم الحدیث»، «رجال» و «تراجم» ماهر می‌باشند، می‌توانند با توجه به یکسری ضوابط و معیار تا اندازه‌ای به احادیث جعلی پی ‌ببرند. حدیث‌شناسان برای اعتبار روایات دو دسته شرایط و معیار را در نظر می‌گیرند: 👈یک دسته مربوط به سند و شرایط راوی است و دسته دیگر مربوط به متن و محتوای روایت. 👉 ❗️در زمینه شرایط راوی گفته‌اند: اسلام، بلوغ، عقل،‌ عدالت، ثبت، حفظ و فراموشکار نبودن، از جمله شرایطی است که راوی می‌‌بایست از آن بهره‌مند باشد تا بتوان روایتش را ارزشمند و معتبر به حساب آورد. ❗️از جهت متن و محتوا، حدیث می‌بایست شرایطی داشته باشد، از جمله: 👈 1. موافقت روایت با قرآن : پیامبر(ص) فرمود: «بر هر حقی ، حقیقتی است و بر هر راه درستی ، نور و چراغی هست . پس آن چه از روایات مطابق قرآن باشد، آن را مورد عمل قرار بدهید و آن چه را مخالف قرآن باشد، رها کنید». امام صادق (ع) فرمود: «احادیثی که موافق قرآن نباشد، باطل است ». 👈 2- مخالفت روایت با شهرت: اگر روایتی مخالف با روایات مشهور باشد یا مخالف با ضرورت مشهوری باشد، آن روایت را قبول نمی کنیم و به آن روایت شاذ و نادر می گوییم. 👈 3- مخالفت احادیث با عقل ناب و مستقلات عقلی . احادیث نقل شده که بر خلاف عقل سلیم باشد، نمی تواند مورد قبول باشد. البته عقل شخصی معیار نیست، تا هر کس بگوید این روایت با عقل من جور در نمی آید ، پس غیرمعتبر است، بلکه باید از نوع مستقلات عقلی بوده باشد. 👈 4ـ بر خلاف سنت قطعی و اخبار متواتر و مسلّمات تاریخی نباشد. 👈 5- روایاتی که در کتاب های روایی نقل شده ، چون دارای چند واسطه است ، باید درباره ی هر یک از واسطه ها و راویها تحقیق بشود که آیا این شخص که روایت را از امام (ع) شنیده و به دیگری گفته و دیگری هم به سومی و او هم به چهارمی انتقال داده ، همه ، انسان های درستکار و موثّقی بوده اند یا نه؟ این کار از عهدهء هر کس بر نمی آید، بلکه فقهای عظام و کسانی که حدیث های صحیح را تشخیص می دهند، باید سند روایت را مورد تحقیق قرار دهند. این تحقیق و جست و جو را «بحث سندی » می گویند. ❗️بعد از تشخیص صحّت سند، نوبت به دلالت و فهم مضمون آن حدیث می رسد. در فهم دلالت حدیث ، باید انسان تشخیص بدهد این کلام را که امام(ع) به فلان شخص گفته، تقیه یا مسئله دیگری درکار نبوده یا فهم آن شخص ، چقدر بوده است. گاهی شخصی که از امام سؤال می کند، کم سواد یا بی‌سواد و عامی است ، ولی یک وقت فرد عالم و دانشمندی است. بنابراین ، فهم تشخیص روایات صحیح از غیر صحیح کار بسیار مشکلی است ؛ از این رو نمی توانیم حدیثی را به راحتی ردّ و یا قبول کنیم. ❗️علاوه بر این امور می‌توان از این راه ها به جعلی بودن احادیث پی برد: ـ اعتراف جعل کننده به جعل حدیث، ـ وجود غلط ‌هایی از لحاظ قواعد ادبی در متن حدیث، یا از ناحیه معنا رکیک باشد؛ زیرا از پیامبر که فصیح‌ترین عرب است، نیز امامان(ع) که سرآمد فصحای عربند، جمله‌ای نادرست و یا با معنای زننده‌ای صادر نمی‌شود. ـ مفاد و معنای حدیث مخالف با حس و مشاهده باشد، به گونه‌ای که تأویل آن ممکن نباشد. ـ افراط در ثواب فراوان بر عمل کوچک، ـ‌ مضمون حدیث مخالف با مقصد و هدف شارع نباشد. ـ مضمون حدیث مشتمل بر اموری نباشد که بر خلاف سیره و رفتار و گفتار عقلا است. ❗️پاسخ بخش آخر شبهه در پست بعدی...
🔆🔆پاسخ بخش سوم شبهه:🔆🔆 در طول تاریخ همیشه انسانهای سودجو بودند که با ادعای کذب رسالت و یا امامت در پی منافع خود بودند اما از آنجا که شناخت پیامبران فقط منحصر در بشارت و خبر پیامبران قبلی نیست، بلکه از راه های دیگر هم می شود پیامبر را شناخت؛ مانند: اعجاز، گردآوری قراین از راه مطالعه در صفات، حالات، رفتار و گفتار پیامبر و بررسى محتواى آیین او، لذا همیشه افراد خداپرست توانستند پیامبران را تشخيص دهند . ✅ پاسخ دیگر انبیاى الهى را مى توان از سه راه شناخت: 1⃣ اعجاز؛ یعنى کارهاى شگفت انگیزى که پیامبران به عنوان صدق گفتار و ادّعاى خود انجام می دهند، تا ارتباط با خداوند متعال را اثبات کنند. (اعجاز متفاوت از سحر و جادو میباشد) 2⃣ گردآوری قراین از راه مطالعه؛ مطالعه در صفات، حالات، رفتار و گفتار پیامبر و بررسى محتواى آیین او. 3⃣ تصریح پیامبر پـیشین، یعنى پیامبر قبلى که نبوّت او با دلایل قطعى ثابت شده است، بر نبوّت پیامبر بعدى تصریح کرده باشد.
🔴 پروین به مترجمان عرب: ما هیچگاه به نام دین با دیگران جنگ نکردیم، رفتار و فرهنگ دیگران را پست نکردیم. مذهب شما برای خودتان خوب است چون شما هستید که مانند جانوران درنده زندگی می کنید؛ ولی ما دیریست که نیک و بد را می شناسیم. دین شما اگر راست بود نیازمند جنگ و کشتار نبود. خدایی که شما می پرستید خدای کشتار است، خدای جنگ است. پروین دختر ساسان "صادق هدایت" 🔆🔆پاسخ:🔆 1⃣ در مورد شخصیت ساسان در بین مورخین اختلافات فراوانی وجود دارد،چه رسد به دختر وی! 🔗 http://yon.ir/JqOjk 2⃣ «پروین دختر ساسان» نمایش نامه ای از صادق هدایت است که در آن به اسلام و اعراب به شدت تاخته است و گفت‌وگوهای موجود در این نمایش‌نامه سراسر و تحقیر و دینشان و فخرفروشی ایرانیان به آن‌هاست، شاید بتوان گفت که نمایش‌نامه‌ی پروین دختر ساسان، مانیفست هدایت در عرب ستیزی است «و فرصتی برای هدایت بود تا دیدگاه‌های خود را بیان کند.»  🔗 http://yon.ir/vP5F7 3⃣ وی در هیچ جا به سند تاریخی این داستان اشاره‌ای نکرده و از این گونه مثال‌ها فراوان می‌توان یافت! ⬅️ هدایت اعراب را درندگانی وحشی می‌داند که با آیینشان دین پاک ایرانیان را آلوده کرده‌اند و هر جا که پا می‌گذارند، جز کشتن و سوختن و به غارت بردن کاری نمی‌کنند ولی باید این مسئله را متذکر شد که ❗️چرا هدایت به ایرانیانی که نان و خرما به دست منتظر ورود اسلام و اعراب در دروازه‌های شهرهایشان می‌ایستادند، اشاره‌ای نکرده است و چرا به ظلم و ستمی که ساسانیان و موبدان به نام زرتشت بر ایرانیان روا می‌داشته‌اند و کاخ‌های خود را با شکوه و عظمت می‌ساخته‌اند، اشاره‌ای نکرده است؟!!! 🔗 http://yon.ir/vP5F7 4⃣ در نگاه کلی باید گفت که موضع هدایت درباره‌ی عرب و اسلام نه یک جبهه‌گیری منصفانه و همراه با پشتوانه‌ی علمی و دقیق که 👈 یک جبهه‌گیری عجولانه و حتی بچه‌گانه است که وی دچارش شده و برای تحقق و انتشار این ادعا از هیچ تلاشی فروگذار نکرده است و ای کاش هدایت کمی چشم‌هایش را روی حقایق اطرافش می‌گشود. 5⃣ یک سوال اساسی👇 ما چگونه می توانیم به عقاید و افکار صادق هدایت اطمینان کنیم در حالی که وی به پوچی رسید و خودکشی کرد؟! 🔗 http://yon.ir/kA20u 🔵 پاسخ از منظری دیگر: 1⃣ در صلح و همزیستی مسالمت آمیز مسئله ای اصیل و ریشه دار است و این مساله پیوندی ناگسستنی با طبیعت اسلام و نظریه عمومی آن درباره جهان و زندگی انسان دارد. ⬅️ اسلام دین همبستگی و وحدت و یگانگی بزرگ در سراسر جهان عظیم و پهناور است. آموزه های توحیدی، پیوند نسلی همه آدمیان به یک پدر و مادر و اشتراک خانوادگی همه انسانها، و برتر نداستن قومیتی خاص بر دیگر اقوام، از استوارترین زیرساخت های نظری صلح و همبستگی جهانی است و این همه اموری است که دین مبین اسلام طلایه دار و پیشاهنگ آن است. 👌 بنابراین اگر منطقی بیندیشیم آموزه های اسلامی برآیندی جز دعوت به صلح جهانی و همزیستی مسالمت آمیز بر اساس توحید و عدالت و پارسایی ندارد. 🌸 اما 👇 جنگ حالتی استثنایی است که بر اثر برون رفت از همبستگی بزرگ پدید می آید و در واکنش به تجاوز و ستم یا فساد و هرج و مرج و به تباهی کشاندن انسانها لازم می شود. 2⃣ اینکه نویسنده با وجود ادعای دانستن خوب و بد از دیرباز، خود را مستغنی از دین و مذهب میداند ولی همچنان دیدگاه برتری جویانه و ضد بشری نسبت به قومیت غیر از قوم خود دارد و دسته ای از انسانها را حیوان درنده نام می نهد، ⬅️ نشان از ضعف بنیانهای فکری و آموزه هایی است که آن را کامل می پندارد. 3⃣ نویسنده ادعای میکند که آموزه های باستانی ایران سراسر صلح و آرامش است و دین اسلام را بر مبنای و کشتار میداند. جالب است بدانید یکی از مسائلی که موجب نشر اسلام در ایران در زمان پیامبر اکرم (ص)🌹 گردید، ظلم و ستمی بود که مردم از جانب حکومت شاه ساسانی می دیدند و وقتی با دامن پر عطوفت اسلام و پیامهای مهربانی و عدالت اسلام مواجه شدند تدریجا به اسلام پناهنده شدند و اکثریت بدون جنگ و مخالفت، اسلام آورند. ☘
شاهپور دوم معروف به شکارچی اعراب: نهمین ‌پادشاه‌ ساسانی، بیشترین‌ زمان‌حکومت را داشت.وی هفتاد سال‌ بر ایران‌ حکومت ‌کرد و جالب ‌است ‌بدانید زمانیکه ‌در شکم ‌مادرش ‌بود به شاهی ‌رسید و بزرگان ‌تاج‌ را بر روی ‌شکم‌ مادرش ‌نهادند، بزرگ‌ قبایل‌ عربستان، ابن ‌مخلب‌ نام‌ داشت ‌وی ‌در زمانیکه‌ شاهپور هفت ‌ساله‌ بود به ‌ایران‌ حمله ‌کرد و بعد قتل‌ و غارت فراوان ‌،در همان‌ جنوب ‌ایران ۱۲۰۰۰۰ زن ومرد و کودک ‌را به اسیری‌ گرفت ‌تا‌ برده ‌و کنیز کند، بعد چند روز راهپیمایی ‌آذوقه ‌آنها‌ تمام‌ شد و وی ‌باکمال ‌بیرحمی‌،تمام ‌آنها را گردن ‌زد ‌و بکشورش ‌بازگشت، هفت ‌سال ‌بعد دوباره‌ به تصور‌ اینکه هنوز شاهپور بچه ‌است ‌و او میتواند با خیال ‌راحت‌ به غارت‌ بپردازد،تدارک ‌حمله ‌به ایران‌را ديد. اینبار شاپور خود سرداری ‌سپاه ‌را برعهده‌ گرفت‌ وجزو معدود دفعاتی‌است که شاه دستور میدهد ‌‌بهیچ ‌عنوان اسیر نمیگیریم، (در این ‌زمان‌ شاپور ۱۴‌ ساله‌است) شاپور سپاه‌ عرب ‌را بین‌ دجله ‌و فرات‌ گیر انداخته دستور تخریب‌ پلها را صادر نمود تا‌ هیچ عربی نتواند بگریزد؟ این جنگ‌‌ همانروز غروب‌ به پایان‌ رسید و از لشکر اعراب هیچکس سالم باقی‌ نماند بدستور شاپور ابن‌مخلب ‌را که قدی ‌بلند و بي قواره و صورتی آبله چرده بود ‌ ‌‌از بین زخمیها‌ پیدا کرده ‌نزد وی آوردند ‌ شاپور علت‌ حمله‌ را پرسید و‌ وی‌ علت‌ را گرسنگی ‌اعراب ‌و بچه‌ بودن‌ شاه ‌‌‌ عنوان ‌کرد، شاپور بوی‌ گفت‌ اگر اعلام ‌میکردید ما به شما‌ آذوقه ‌میدادیم! و در جواب ‌سوال شاهپور که‌ چرا دفعه ‌قبل‌ اسیران ‌راقتل‌ عام ‌کردید،گفت‌ خوراکمان ‌رو به پایان ‌بود‌ ونمیتوانستیم ‌آنها را سیر کنیم‌، شاپور پرسید؛ چرا آزادشان‌ نکردید که‌ بروند شاه‌ عرب ‌کمی ‌ درنگ کرد و در پاسخ ‌گفت‌ بفکرم ‌نرسید؟!؟!؟!‌ شاپور دستور داد شانه‌هایش ‌را سوراخ‌ کرده ‌و از آن ‌طنابی‌ گذرانده ‌و بر سر در شهر آویختند، و از آن‌ پس ‌دستور داد که‌ هر عربی‌ را در مرزهای ‌ایران‌ یافتند بهمین‌ روش‌ مجازات‌ کنند، و اینچنین ‌شد که‌ اعراب لقب ذوالاکتاف ‌را به‌ شاپور‌ دادند (یعنی‌:صاحب‌کتف‌ها) روحش شاد و *یادش‌گرامی*باد مرد باش کپی کن 🔆🔆پاسخ:🔆🔆 1️⃣ داستان غیرواقعی و عجیب و غریبی که اینجا نقل شده، گزیده ی یکی از رمان های تاریخی ذبیح الله منصوری، در کتاب "سرزمین جاوید" است، که هیچگونه اعتبار تاریخی ندارد و در دکان هیچ عطاری جز دکان خود پیدا نمی شود. [1] می دانیم که منصوری در ترجمه ی کتاب ها به متون اصلی وفادار نبود و بسیاری از مطالب ترجمه شده، در واقع از تخیل وی سرچشمه می گرفت. بنابرین نوشته های وی آن اعتبار تاریخی مورد نظر را ندارند. 2️⃣ اصل واقعه ی حملات گروهی از به جنوب ایران و مقابله ی در برابر آنان از مسلمات تاریخی است و در منابع مختلفی مانند متن زرتشتی "بندهشن" و شاهنامه ی فردوسی آمده است،اما خالی از داستان پردازی ها و افسانه سرایی ها هم نیست. در مورد شخصیت و زندگانی شاپور دوم ساسانی نیز، وضع به همین منوال است. مثلا حکایت گذاشتن تاج شاهی بر شکم مادر شاپور دوم، یکی از همین افسانه هاست. جالب است که حتی منصوری نیز در کتاب خود آن را روایتی ضعیف شمرده است. [2] اما کشتار 120 هزار نفری، اسیران ایرانی به دست اعراب، حتی در نوشته های تخیلی منصوری هم نیست و وی تنها به کثرت اسرا اشاره کرده است. بنابراین کذب بودن آن آشکار است. 3️⃣ در رمان تاریخی منصوری، نام فرمانده اعراب در حمله به قسمت های جنوبی ایران، "قروه بن مخلب" است، نامی که البته نشانی در تاریخ ندارد و تنها نام نزدیک، "ابن مخلب" لقب محمد بن اسماعیل است، که در زمان حمله ی ابوطاهر قرمطی به مکه در سال 317 هجری، امیر آنجا بوده است. [3] اما در منابع دیگر نام سردسته ی اعراب "طایر غسانی" ذکر شده است. 4️⃣ در باره ی ملقب شدن شاپور دوم به "ذوالاکتاف" اقوال مختلفی موجود است. و قول معروف همان است که شاپور دوم پس از پیروزی بر اعراب مهاجم، اقدام به سوراخ کردن کتف ایشان کرده است که البته روشی بیرحمانه بوده است. فردوسی سروده است👇 ✅به دژخیم فرمود تا گردنش زند به آتش اندر بسوزد تنش ✅سر طایر از ننگ در خون کشید دو کتف وی از پشت بیرون کشید ✅هرآنکس کجا یافتی از عرب نماندی که با کس گشادی دو لب ✅ز دو دست او دور کردی دو کفت جهان ماند از کار او در شگفت ✅عرابی ذوالاکتاف کردش لقب چو از مهره بگشاد کفت عرب...[4]