eitaa logo
میعادگاه شهدا | روشنگری
439 دنبال‌کننده
11.1هزار عکس
19.5هزار ویدیو
933 فایل
🕯میعادگاه شهدای وَرجُوی 📌شهید پرور ترین روستای ایران آذربایجان شرقی ؛ ۶ کیلومتری جنوب شهرستان مراغه پایگاه شهید رجائی صاحب امتیاز: 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْائوی Www.varjovi.ir @varjovi ۰۹۳۵۴۳۲۱۲۹۴ | ارتباط با مدیر مسئول
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 آزادی «اسراء جعابیص» اسیر فلسطینی 🔻 نیروهای صهیونیست با هجوم به منزل اسرا جعابیص، از تجمع مردمی به مناسبت آزادی این زندانی ممانعت کردند. منبع/اخبار استراتژیک 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
در کتاب «فاتحین جهانی؛ جنایتکاران واقعی جنگ» می‌نویسد: ✡ «فرمول ساخت از همان اوائل کار و در همان مراحل تحقیقات اولیه به‌دست جامعه یهودیان جهان افتاده بوده آلبرت اینشتین از همان زمان ورود به آمریکا، اطلاعات کامل تئوری اتمی پروفسور روتوهان و نتایج جدید حاصل از تحقیقات انستیتو قیصر ویلهلم را در اختیار داشت. وی به پرزیدنت روزولت ربیس جمهور آمریکا توصیه کرد که این تحقیقات و تجربیات، با هدف نهایی تولید برای آمریکا ادامه پیدا کند… از آن زمان به بعد بزرگ‌ترین راز عصر ما توسط یک تیم مرموز و غریب از تحت‌الحمایه‌های انیشتین احاطه شده ناگهان یک یهودی آلمانی به نام فارغ‌التحصیل دانشگاه گوتینگن به این تیم یهودی ملحق شد. اساساً به نظر می‌رسد که با روحیه و ذهنیات یهودیان بسیار سازگار است. یک دانش نوعاً یهودی است…» مبدا ایده ها : 📌نظریه نسبیت آلبرت انیشتین که یهودی اشکنازی بود راه را برای تحقیق در مورد شکافت هسته ای هموار کرد.  📌لئو زیلارد (۱۸۹۸-۱۹۶۴) یهودی متولد بوداپست، به انریکو فرمی (همسرش یهودی بود) کمک کرد تا اولین واکنش زنجیره ای هسته ای کنترل شده را انجام دهد. ا 📌نیلز بور (۱۸۸۵-۱۹۶۲) اولین کسی بود که نظریه کوانتومی را برای توضیح ساختار هسته ای به کار برد. بور از مادری یهودی متولد شد، با ارنست رادرفورد در بریتانیا کار کرد. او در سال ۱۹۲۲ برنده جایزه نوبل شد و در سال ۱۹۴۳ به سختی از دانمارک فرار کرد که توسط نازی ها تعقیب شد. او روی پروژه منهتن کار می‌کرد. 📌مایتنر (۱۸۷۸-۱۹۶۸)  یک یهودی در وین متولد شد و پیشگام تحقیقات در زمینه شکافت هسته ای شد. او نتایج را با برادرزاده اش اتو فریش تجزیه و تحلیل کرد. 📌رابرت اوپنهایمر (۱۹٠۴-۱۹۶۷)، فیزیکدان یهودی متولد ایالات متحده، در سال ۱۹۴۲ برای کارگردانی پروژه منهتن در لوس آلاموس انتخاب شد. در ۱۶ ژوئیه ۱۹۴۵، تیم او اولین بمب اتمی جهان را منفجر کرد. 📌اهميت پناهندگان یهودی در ساخت بمب اتم قبل از نازی ها فراموش نکنیم که در علم قبل از جنگ جهانی دوم، آلمان خیلی جلوتر از آمریکا بود. در ۳۲ سال اول جوایز نوبل (۳۲-۱۹٠۱)، قبل از اخراج یهودیان از کلاس‌ها و آزمایشگاه‌ها و دانشگاه ها آلمان ۳۳ جایزه نوبل گرفت. بريتانيا ۱۸ تا برده بود نکته: باورش شاید سخت باشه که دو سوم دانشمندانی که توی که برای ساخت بمب اتم کار می‌کردند یهودی بودند!!شایان ذکر است که شش نفر از هشت رهبر پروژه منهتن یهودی بودند و رتبه های این پروژه شامل صدها دانشمند، سرباز و تکنسین دیگر بود.  تعداد قابل توجهی از دانشمندان کلیدی پروژه منهتن پناهندگان یهودی از اروپا بودند، از جمله رابرت اوپنهایمر، فرانک اوپنهایمر ،هانس بته ، اتو فریش ، جان فون نویمان ، جیمز فرانک ، ادوارد تلر ، کلاوس فوکس ، و رودولف پیرلز ،ایزودور اسحاق رابی ، جولیان شوینگر، ریچارد فینمان، انریکو فرمی (همسر یهودی) ، زیلارد و... همچنین رئیس انرژی اتمی وقت آمریکا لوئیس استراوس یک یهودی بود! تیم دانشمندان و نابغه های یهودیان بدلیل دشمنی با نازی ها و رصد کردن پیشرفت آلمان نازی در ساخت بمب اتم توسط دانشمند مشهور هایزنبرگ همه ی تلاششان را کردند که زودتر از نازی ها برای آمریکا بمب اتم را بسازند.آنها علناً اعلام کردند که از پی بردن به اسرار بمب ساخت اتم و تولید آن توسط «هیتلر» وحشت دارند و حتی پیش بینی می کردند که در این صورت هیتلر فاتح جنگ آلمان قدرتمندترین دولت جهان خواهد شد. سپس این دانشمندان به ساخت بمب اتم دست یافتن و در زمان ترومن رئیس جمهور وقت آمر‌یکا  دستور بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی داده شد و عملا جنگ را به سمت پیروزی خود به اتمام رساندند. نام «ترومن» به عنوان بنیانگزار دولت یهودی در تاریخ ثبت شد. او طیّ سه سال بعد سازمان ملل را به سمت تأسیس دولت اسرائیل در سرزمین های اشغالی فلسطین سوق داد و به دنبال آن بزرگترین کمک اقتصادی را در اختیار دولت غاصب قرار داد. خاخام بزرگ اسرائیل در دیدار خود از کاخ سفید در سال ۱۹۴۹م.خطاب به ترومن گفت: خداوند شما را برای حمایت و پشتیبانی از تأسیس اسرائیل در هزاره ی دوم در رحم مادرتان قرار داد.» این سیاست «ترومن» سیل کمک های لابی یهودیان را به سوی او سرازیر کرد. او در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۹۴۸م(سال تأسیس حکومت غاصب اسرائیل)بیشترین تعداد رأی یهودیان را به دست آورد.و به این ترتیب بیش از گذشته به صهیونیستها نزدیک گردید. در واقع لابی یهودیان و اسرائیل همواره با روسای جمهور مهم و اوّلیه ی آمریکا مانند «ویلسون» «روزولت» و «ترومن» روابطی دوستانه و صمیمانه داشته است، آنها را تحت نظارت داشتند و وزرا و اعضای کنگره ی آمریکا نیز تحت فشار بودند و بایستی بی قید و شرط در این میان از لابی اطاعت می کردند. منبع/اخبار استراتژیک @shohadayevarjovi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سیمای حضرت فاطمه‌(س) در قرآن (پرسش و پاسخ) پرسش: در قرآن کریم چه آیاتی در شأن حضرت فاطمه‌(س) نازل شده است؟ پاسخ: شخصیت والای حضرت فاطمه(س) نه تنها خود مبین و مفسر آیات قرآن است، و وجود او سندی زنده به عنوان پشتوانه عملی برای تایید مفاهیم آن کتاب آسمانی است، بلکه عملکرد و سیره نظری و عملی آن حضرت گاهی موجب نزول آیات قرآن نیز شده است. البته این آیات شریفه در شأن حضرت زهرا(س) به شکل‌های تنزیل (ظهور ابتدایی الفاظ و تبادر معنای آن به ذهن)، تفسیر (روشن ساختن مفهوم آیات و مراد پروردگار)، تاویل (برگرداندن لفظ از معنای ظاهری‌اش به معنای محتمل) و تطبیق (حمل آیه بر مصداق آن) گفتنی است که دانشمندان و مفسران اسلامی به این امر معترفند که برخی از آیات قرآن کریم در شأن اهل‌بیت(ع) و مقام و موقعیت آنها نازل شده است، و دلالت آنها بر اهل‌بیت(ع) از باب تفسیر است، نه تطبیق، و حضرت زهرا(س) نیز یکی از آن پنج نور پاک است، که در اینجا به ذکر برخی از اهم این آیات شریفه می‌پردازیم:  1- آیه مباهله: در این آیه مباهله حضرت فاطمه(س) تنها مصداق نساء زنان همراه پیامبراکرم(ص) برای مباهله بود. (آل‌عمران-61) 2- آیه تطهیر در آیه تطهیر خداوند می‌خواهد پلیدی گناه را از اهل‌بیت(ع) دور فرماید و کاملا آن بزرگواران را پاکیزه کند. (احزاب- 33). این آیه شریفه در شأن امام علی(ع) حضرت فاطمه‌(س) و امام حسن(ع) و امام حسین(ع) نازل شده است. 3- نزول سوره الدهر (الانسان) سوره هل اتی یا الانسان در شأن امام علی(ع) و فاطمه(س) نازل شده است. آیاتی که تطبیق آن با حضرت زهرا(س) می‌باشد، از موارد تاویل به شمار می‌رود. 4- تفسیر آيه شریفه «مرج‌البحرین یلتقیان» در روایتی از امام صادق(ع) آمده است که هنگام نزول این آیه شریفه (رحمن- 19) خداوند فرمود: من خداوندم. دو دریا را فرستادم: علی‌ابن‌ابی‌طالب‌‌(ع) دریای علم، و حضرت فاطمه‌(س) دریای نبوت، و من خدایم که پیوند میان آن دو را برقرار کردم. (تفسیر علی‌ابن‌ابراهیم قمی، ج2، ص 344) 5- حقیقت و باطن لیله‌ًْ‌القدر با استناد به روایات در تفسیر آیه شریفه «حم والکتاب المبین، انا انزلناه فی‌لیله مبارکه» وجود مقدس حضرت فاطمه‌(س) حقیقت و باطن لیله‌القدر است، و معرفت آن حضرت همطراز درک شب قدر معرفی شده است. (انسان و قرآن، آیت‌الله حسن‌زاده‌ آملی، ص 217) مانند این روایت که مردی نصرانی خدمت امام موسای کاظم(ع) شرفیاب شد و تفسیر باطن این آیات را جویا شد. «حم، سوگند به این کتاب روشنگر،  که ما آن را در شبی پر برکت نازل کردیم، ما همواره انذاردهنده بوده‌‌ایم! در آن شب هر امری براساس حکمت‌(الهی) تدبیر و جدا می‌گردد. (دخان 1 تا 4) امام در پاسخ فرمودند: «حم» محمد(ص) و «کتاب مبین» علی‌(ع) و «اللیله» فاطمه‌(س) است. (کافی، ج 2، ص 547) آری شأن و مقام حضرت فاطمه‌(س) به حدی بالا است که پیامبراکرم(ص) می‌فرماید: فاطمه پاره‌تن من است. هر کس او را مسرور گرداند مرا مسرور کرده است، و هرکس مرا مسرورگرداند خدا را مسرور کرده است و هرکس او را اذیت کند مرا اذیت کرده است و هر کس مرا اذیت کند خدا را اذیت کرده است، و فاطمه‌(س) عزیزترین مردم در نزد من است. (امالی شیخ طوسی، ص24) 6- مصداق سوره کوثر کلمه کوثر از کثرت به معنای خیر و کثیر و فراوان است. و مراد از آن نسل مبارک پیامبر(ص) است که دشمنان کینه‌توز او را ابتر می‌خواندند، و خداوند نسل کثیر و فراوانی را از طریق حضرت فاطمه‌(س) به آن حضرت عطا کرد. فخرراضی در تفسیر کبیر خود می‌گوید: چه نسلی با برکت‌تر از نسل فاطمه‌(س) که مثل باقر و صادق و رضا‌(علیهم‌السلام) از آن برخاسته است. 💥جنگ نرم ودشمن شناسی 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
نفع و تأثیر حب‌ فاطمه(س) (چراغ راه) قال النبی(ص): یا سلمان حب فاطمه(س) ینفع فی ماهًْ من المواطن، ایسرذلک المواطن: الموت، والقبر، والمیزان، والمحشر، والصراط و المحاسبه». پیامبر اکرم(ص) به سلمان فرمود: ای سلمان! حب و دوستی فاطمه‌زهرا(س) و پیروی از او درصد جا فایده دارد و سودمند است، که آسان‌ترین آن مکان‌ها عبارتند از: 1- هنگام مرگ 2- عالم قبر 3- وقت بیرون آمدن از قبر و محشور گشتن 4- عبور از پل صراط 5- پای میزان و عدل الهی 6- وقت محاسبه و حساب و کتاب.(1) ________ 1- بحارالانوار، ج 27، ص  .💥جنگ نرم ودشمن شناسی 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
453_26489493607621.mp3
40.2M
‌‌‌‌‌‌‌ 📽شب اول مراسم سوگواری ایام شهادت حضرت فاطمه(س) 🎤حجت الاسلام و المسلمین دکتر رفیعی 🗓جمعه ۴ آذر ۱۴۰۲ | ۱۰ جمادی الاول ١۴۴۵ 📌حسینیه ریحانه الحسین سلام الله علیها ‌‌‌‌‌ ✔️کانال رسمی دکتر رفیعی 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
سخنرانی.mp3
29.03M
🏴 سخنرانی فاطمیه 🎤حجت الاسلام دکتر رفیعی 🔹شب دوم مراسم فاطمیه ۴ آذر ۱۴۰۲ 🇮🇷 🕌 مسجد جامع نظام مافی ✔️کانال رسمی دکتر رفیعی 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
سقوط از مقام رفيع (حکایت اهل راز)   مخلص متقى و صفى زكى‌، مرحوم حاج غلامحسین (معروف به تنباكو فروش به مناسبت شغلش) تقریبا چهل سال قبل نقل فرمود كه من به مرحوم آیت اللّه سید ابوطالب، ارادتمند بودم و شبها در مسجد معركه خانه (مسجد نور فعلى) به جماعت ایشان حاضر مى‌شدم‌، مدتى طرف عصر تا موقع نماز مغرب در مسجد مزبور با حضور جمعى از مؤمنین چند مسئله مى‌گفتم و قدرى از معجزات ائمه(علیهم السّلام) را از روى كتاب مى‌خواندم.  بتدریج جمعیت زیادى حاضر مى‌شدند تا اینكه حالت وسوسه در نیت من پدید آمد و از ریاكارى و نمایش به خلق و طلب منزلت نزد مردم‌، سخت ترسناك بودم و چون در اخلاص عمل خود در شك بودم‌، آن مجلس را ترك كردم. شبى در عالم واقعه دیدم مركبى از نور برایم حاضر شد و من بر آن سوار شدم.  پس به سمت آسمانها به سرعت نور حركت مى‌كرد و بهجت و سرور و لذتى كه در آن طیران و مشاهده عجایب خلقت پیدا كردم قابل وصف نبود تا به آسمان هفتم رسیدم ناگاه مركب از من جدا شد و از همان‌جا سقوط كردم تا وسط مسجد معركه خانه افتادم، در نهایت سختى و زحمت و غصه و در همان حال صدایى شنیدم كه: صعود تو از این‌جا بود و سقوط تو هم از اینجاست و اگر باز صعود مى‌خواهى باید از همین جا باشد.  چون از خواب بیدار شدم پى به اشتباه خود بردم و خودم را بر ترك آن مجلس ‍ ملامت كردم‌، تصمیم گرفتم دوباره آن مجلس را برپا نمایم و همه روز در همان موقع عصر مى‌رفتم لكن جمعیت نمى‌شد و مردم حاضر نمى‌شدند، خلاصه دیگر موفق به تجدید آن خیر بزرگ نشدم و از آن فیض عظیم بى‌بهره گشتم.  توفیق را غنیمت شمارید  غرض از نقل این داستان آن است كه مؤمن عاقل هرگاه توفیق كار خیرى نصیبش ‍ شد، باید نعمت مزبور را بزرگ داند و از آن قدردانى كند و در ادامه آن كوشا باشد و از زوال توفیق ترسناك و به خداوند پناهنده باشد، مثلاً اگر توفیق سحرخیزى پیدا كرد آن را از دست ندهد و اگر شبى خوابش برد تا اذان صبح‌، پس از اداى نماز واجب‌، آن را قضا نماید یا مثلاً توفیق قرائت قرآن مجید یا دعایى روزانه دارد آن را از دست ندهد یا توفیق انفاق روزانه یا هفتگى یا ماهانه دارد مواظب باشد  ترك نگردد. همچنین است توفیق اقامه و حضور در مجالس دینى، از اینجاست كه در روایات امر شده كار خیر را ادامه دهند تا جایى كه حضرت صادق‌(ع) مى فرماید: «كمى كه با دوام است بهتر از زیادى است كه دوام ندارد.» شواهد این مطلب زیاد است و تنها به نقل یك روایت اكتفا مى شود: در كتاب كافى به سند صحیح از یعقوب الاحمر روایت كرده كه به امام صادق‌(ع) گفت فدایت شوم! به من گرفتاریهایى رسیده (و در نسخه دیگر از روایت: بدهكارى بسیار پریشانم كرده) كه هر خیر و نیكى را از دستم ربوده تا برسد به قرآن كه قسمتى از آن یادم رفته است.  آن حضرت در هنگام این گزارش چون به نام قرآن رسید در هراس شد سپس فرمود: «براستى شخص سوره‌اى از قرآن را فراموش مى‌كند و آن سوره روز قیامت نزد او مى‌آید تا اینكه یكى از درجات بهشت بر او مشرف شود، پس بر او سلام كند و او جواب گوید و مى‌پرسد تو كیستى؟ گوید من فلان سوره‌ام كه مرا ضایع گذاشتى و ترك كردى و اگر مرا ترك نمى‌كردى تو را به این درجه مى‌رسانیدم.  سپس فرمود: بچسبید به قرآن و آن را بیاموزید، براستى برخى از مردم قرآن را یاد مى‌گیرند براى شهرت تا بگویند فلانى قرآن دانست و برخى آن را براى آوازه خوانى یاد گیرند تا گویند فلانى خوش آواز است و در این آموزش خیرى نیست و برخى آن را یاد گیرند و در شب و روز آن را به كار بندند و توجه ندارند، كسى این مطلب را بداند یا نداند.» ترس از بى‌اخلاصى نشانه اخلاص است  ناگفته نماند هر عمل خیرى كه شخص مى‌خواهد انجام دهد باید پیش از آن در اخلاص و تصحیح نیت خود بكوشد، آنگاه آن عمل را انجام دهد نه اینكه به مجرد وسوسه در اخلاص‌، عمل را ترك نماید و شیطان را از خود خوشنود سازد.  بلكه همین ترس از نبودن اخلاص دلیل بر مرتبه‌اى از اخلاص است و اگر با همین حالت ترسناكى، از خداوند استمداد در اخلاص نماید و شروع به عمل نماید البته صحیح است.  در حالات بعضى از اكابر علما نوشته‌اند كه همیشه پیش از وقت نماز مقدار زیادى تنها مى‌نشست و فكر مرگ خود و عقبه‌ها و گردنه‌هاى برزخى و مواقف قیامت مى‌نمود و مقدارى به حال خود مى‌گریست آنگاه به مسجد مى‌آمد و نماز جماعت مى‌خواند و غرضش از این كار این بود كه نماز جماعت خواندنش براى خدا و به یاد او باشد و نظرى به مؤمنین و جمعیت آنها ابدا نداشته باشد.  داستان‌هاى شگفت، شهید دستغیب، ص: 💥جنگ نرم ودشمن شناسی 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
Kashani-14020828-JaygaheFatemiyeDarMaarefeEslami-01-Hkashani_Com.mp3
46.26M
📋 جایگاه فاطمیه در معارف اسلامی؛ جلسه اول از ده جلسه 🎙 حامد کاشانی 📆 یکشنبه ۲۸ آبان ماه ۱۴۰۲ منبع/حامد کاشانی 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
Kashani-14020829-JaygaheFatemiyeDarMaarefeEslami-02-Hkashani_Com.mp3
34.91M
📋 جایگاه فاطمیه در معارف اسلامی؛ جلسه دوم از ده جلسه 🎙 حامد کاشانی 📆 دوشنبه ۲۹ آبان ماه ۱۴۰۲ منبع/حامد کاشنی 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
Kashani-14020830-JaygaheFatemiyeDarMaarefeEslami-03-Hkashani_Com.mp3
39.7M
📋 جایگاه فاطمیه در معارف اسلامی؛ جلسه سوم از ده جلسه 🎙 حامد کاشانی 📆 سه شنبه ۳۰ آبان ماه ۱۴۰۲ منبع/ حامد کاشانی 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
Kashani-14020901-JaygaheFatemiyeDarMaarefeEslami-04-Hkashani_Com.mp3
47.56M
📋 جایگاه فاطمیه در معارف اسلامی؛ جلسه چهارم از ده جلسه 🎙 حامد کاشانی 📆 چهارشنبه اول آذرماه ۱۴۰۲ منبع/حامد کاشانی 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
با بسیج، از جماران تا قلب پاریس و لندن (۱) 5 آذرماه مصادف است با سالروز تشکیل بسیج مستضعفان به فرمان امام خمینی(ره). رهبر معظم انقلاب با اشاره به این مسئله فرمودند:«بسیج یکی از آن پدیده‌های شگفت‌آور دوران انقلاب بود؛ امام بزرگوار از طرف پروردگار ملهَم شد به اینکه این اقدام را بکند؛ بسیج بیست میلیونی که ایشان اعلان کردند و سازمان بسیج که تشکیل شد، خیلی کار بزرگی بود. اصلاً معنای این کار چه بود؟ معنای این کار این بود که خدای متعال به امام بزرگوار این تعلیم را داد، این الهام را کرد که سرنوشت انقلاب را بسپرد دست جوانها؛ نه‌فقط جوان‌های آن روز. وقتی جوانها وارد میدان شدند، این امانتی را که دست آنها سپرده شده است، این اعتمادی را که به آنها شده است، دست‌به‌دست در طول زمان به یکدیگر منتقل می‌کنند؛ و همین اتّفاق افتاده است. شاید نود درصد شماها که این‌جا هستید، نه دوران امام را دیده‌اید، نه امام را مشاهده کرده‌اید، اکثرتان جنگ را ندیده‌اید امّا روحیّه، همان روحیّه است.»(بیانات در دیدار بسیجیان؛ 3 آذر 1395) امام خمینی(رضوان الله تعالی علیه) با تشکیل سازمانی از نیروهای مردمی توانست سنگ بنای تشکیلاتی را ایجاد کند که  علاوه‌ بر دستاوردها و برکات عظیم برای کشورمان، در سایر کشورها نیز الگوبرداری شده و مشابه آن پیاده سازی شود.  1- به فاصله کوتاهی پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در مقطعی که نظام جمهوری اسلامی، نهالی نوپا بود، صدام و رژیم بعث به نمایندگی از استکبار جهانی، جنگی هشت ساله را علیه ملت ایران به راه انداخت.  در آن مقطع، ارتش و سپاه به تنهائی نمی‌توانستند در مقابل تجاوز رژیم بعث مقاومت کنند. بر همین اساس به واسطه بسیج، نیرو‌های مردمی به جبهه‌ها شتافتند و علاوه‌ بر نبرد با رژیم بعث، با گروهک‌های تروریستی نیز مقابله کرده و برگ زرینی در کارنامه بسیج ثبت کردند.  در طول هشت سال دفاع مقدس، بالغ بر دو میلیون نفر از اعضای بسیج به جبهه‌های جنگ عزیمت نمودند که تعداد زیادی از بسیجیان چندین بار در جبهه‌های نبرد حضور یافتند. عده‌ای از آنان فرماندهی گردان، تیپ و لشگر‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را برعهده گرفتند و به درجه رفیع شهادت نائل آمدند. 2- بحران‌های فشرده و متراکم دهه‌ 60، اعم از جنگ تحمیلی رژیم بعث علیه انقلاب نوپای اسلامی، فتنه منافقین و اقدامات تجزیه‌طلبانه در نقاط مختلف، کشور را با تهدیدات گسترده مواجه کرد. در این برهه نیز بسیجیان خوش درخشیدند و کارنامه‌ای افتخارآمیز بر جای گذاشتند. 3- فتنه 78، فتنه 88، غائله دی 96، آشوب‌های آبان 98 و اغتشاشات 1401، همگی آزمون‌هایی بودند که ملت ایران با سربلندی از آنها بیرون آمدند. یکی از علت‌های اصلی سربلندی در این آزمون‌ها، نقش و عملکرد ویژه بسیج در این مقاطع حساس است. بسیج در فتنه‌های مذکور با اطاعت از رهبر حکیم انقلاب، مانع از تأثیرگذاری غبار فتنه بر خود شد. عمل به این مهم سبب شد که این نهاد مردمی هیچ‌گاه در حوادث فتنه‌گون، دچار لغزش و خطای محاسباتی نشود. از سوی دیگر حضور ایثارگرانه در میدان و مقابله با اوباش و تروریست‌ها و روشنگری در اقشار مختلف مردم و بصیرت افزایی در آحاد مردم، از علت‌های اصلی زمینگیر شدن فتنه‌ها در مقاطع مختلف بود. در سال گذشته و در جریان اغتشاشات، وزارت اطلاعات،  نیروی انتظامی، سپاه پاسداران و به ویژه نیروهای مخلص و فداکار بسیج،  بالغ بر یکصد شهید را تقدیم دفاع از امنیت و آرامش مردم کردند. ما به سادگی می‌گوییم و می‌شنویم که فلان برنامه‌ریزی برای انفجار زنجیره‌ای و پر حجم، یا ده‌ها عملیات تروریستی، کشف و خنثی شد. اما کمتر تمرکز می‌کنیم که عامل این مهار و خنثی‌سازی چه کسانی هستند؟  و چقدر جانفشانی می‌کنند تا آب در دل ملت ایران تکان نخورد.  💥جنگ نرم ودشمن شناسی 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
با بسیج، از جماران تا قلب پاریس و لندن (۲) 4- اما حضور و جانفشانی بسیج تنها به فتنه‌ها و جنگ خلاصه نمی‌شود. همین چند سال پیش ویروس منحوس کرونا، اکثر کشورهای جهان را درنوردید. ایران نیز از آن مصون نمانده و تا مدت‌ها با آن درگیر بود. در مقطع همه‌گیری ویروس کرونا و آن هنگامی که هر فردی تلاش می‌کرد تا خود را از این ویروس مصون دارد، بسیجیان با ایثارگری و مجاهدت در میدان حضور یافته و با پذیرش خطرات فراوان، خدمات گسترده‌ای را به مردم ارائه دادند. از ایستگاه‌های توزیع ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده تا حضور در معابر و کوچه‌ها و خیابان‌ها در نیمه‌های شب برای ضدعفونی کردن و ایمنی سازی اماکن عمومی برای حضور مردم 5- یکی از دردناک‌ترین حوادث، وقوع سیل و زلزله است. در این مقطع، خانه و کاشانه انسان یا به طور کامل از بین می‌رود و یا با خسارت‌های انبوه مواجه می‌شود. در ادامه، یکی از سخت‌ترین اقدامات، پاکسازی آثار سیل و زلزله است کاری پرمشقت و پراسترس؛ در سال‌های اخیر هر بار که نقطه‌ای از کشور دچار سیل و زلزله می‌شود، در کنار سازمان‌های امداد و نجات، بسیجیان نیز در صف نخست حضور داشته و با لباس‌های گِلی، قاب‌های زیبایی آفریده و موجب دلگرمی و خرسندی مردم زلزله زده و سیل زده شده‌اند.  6- در سال‌های گذشته، گروهک تکفیری تروریستی داعش - بخوانید نیروی نیابتی آمریکا، انگلیس و اسرائیل- در سوریه و عراق سر برآورد و هدف اصلی آن بود که درگیری و بحران را به خیابان‌های همدان و کرمانشاه و تهران بکشاند.  در این مقطع حساس نیز بسیجیان مخلص پا به میدان گذاشتند و در کنار دیگر مدافعان حرم از فاطمیون و زینبیون و حزب‌الله و حشد‌الشعبی و....و با فرماندهی حاج قاسم سلیمانی، کمر داعش را شکسته و سیلی سنگینی بر گوش اربابان غربی و عبری آنان نواختند.  7- بسیج از جمله عواملی بود که انقلاب اسلامی ایران را به سایر نقاط جهان صادر کرد. اکنون مدت‌هاست که قدرت محور مقاومت در منطقه غرب آسیا و اثرگذاری آن بر سایر نقاط جهان، زبانزد خاص و عام است. محور مقاومت، نمونه‌ای از تکثیر بسیج و روحیه بسیجی در سایر کشورهای منطقه است. ما اکنون در لبنان، یمن، عراق، سوریه و فلسطین نمونه‌هایی از تکثیر بسیج و روحیه بسیجی را شاهدیم. اگر پیش از این برخی کشورهای منطقه تصور می‌کردند که در بحران‌ها و به جهت حفظ تمامیت ارضی خود باید با دشمن صهیونیستی سازش کنند و یا نسخه آمریکایی و یا انگلیسی را پیاده سازی کنند، اما حالا با الگوبرداری از نسخه بسیج، هم از خاک و جان و مال و ناموس خود محافظت می‌کنند و هم به دشمن باج نمی‌دهند. 8- اما مسئله به منطقه غرب آسیا خلاصه نمی‌شود. در هفته‌های گذشته و در میانه جنگ غزه و عملیات طوفان الاقصی، روزنامه تایمز لندن مدعی شده بود تظاهرات چندصد هزار نفری در لندن را ایران ترتیب داده است.  پس از این واکنش، رهبر معظم انقلاب در جمع هزاران نفر از دانش‌آموزان و دانشجویان در همین باره فرمودند: «یک ابلهی پیدا می‌شود می‌گوید اجتماع مردم در انگلیس کار ایران است. لابد بسیج لندن و بسیج پاریس این کار را کرده‌اند!»  اما در دل دستپاچگی این رسانه انگلیسی، یک واقعیت بزرگ نهفته است و آن اینکه بیداری مردم، مرزها را درنوردیده و به قلب اروپا و آمریکا رسیده است. و همین بیداری است که پروپاگاندا و دستگاه عظیم تبلیغاتی صهیونیسم را پشت سر گذاشته و از آن عبور کرده است و نتیجه آن، راهپیمایی‌ها و اجتماعات گسترده ضدصهیونیستی در اقصی نقاط جهان از غرب تا شرق عالم بوده است. رهبر حکیم انقلاب- 2 شهریور 1384- از تعبیر زیبایی در توصیف بسیج استفاده کرده‌اند:«بسیج، حقیقتی شبیه افسانه‌هاست... بسیج مرز سِنی نمی‌شناسد، بسیج مرز جنسی نمی‌شناسد؛ زن و مرد در آن حضور دارند. بسیج مرز صنفی و مرز جغرافیایی و قومی نمی‌شناسد؛ همه‌ اقوام ایرانی، همه‌ اصناف گوناگون ملی در سطوح مختلف فکری از انسان‌های نخبه‌ برجسته‌ ممتاز در میان اهل علم و دانشجویان تا جوان‌های فعال و پُرشور صحنه‌های دیگر، همه در بسیج جمع‌اند... مکتب بسیج، مکتب مجاهدت معنوی و مخلصانه است. این مجاهدت، برای ملت و کشور و بالاتر از همه برای دین خدا و سرافرازی پرچم آزادگی اسلامی در همه‌ دنیاست.»  مسعود اکبری   .💥جنگ نرم ودشمن شناسی 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢رژیم صهیونیستی در مسیر حذف تدریجی 🔹وقوع آتش‌بس موقت در غزه نقطه آشکارساز شکست صهیونیست‌ها در جنگ غزه است. پیامد این موضوع که در امتداد عملیات طوفان‌الاقصی اتفاق قابل تحلیل و ارزیابی است، به اندازه‌ای برای رژیم صهیونیستی ناگوار است که نخستین بار در ۷۵ سال اخیر در طول جنگ‌های رژیم صهیونیستی و نیروهای مقاومت، موضوع برکناری نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس به عنوان موضوعی رسمی مطرح می‌شود و احزاب داخلی و نخبگان راه‌حل برون‌رفت از مشکلات و شکست در برابر حماس را در برکنار کردن نتانیاهو می‌دانند. 🔸«یائیر لاپید» از رقبای سیاسی نتانیاهو رسما خواستار استعفای وی از قدرت و جایگزینی فرد دیگری از حزب لیکود(حزب متبوع نتانیاهو) به‌عنوان نخست‌وزیر شده است. هم‌چنین برخی اعضای حزب لیکود در روزهای گذشته تاکید کرده‌اند دیگر مجالی برای بقای نتانیاهو در رهبری این حزب وجود ندارد و باید هرچه سریع‌تر به حیات سیاسی وی پایان داد؛ چراکه همگان او را مسئول شکست‌های متعدد ارتش و نهاد‌های امنیتی طی این دو ماه می‌دانند. 🔹به نظر می‌رسد در روزهای آتی شاهد تنش سیاسی‌ـ امنیتی در داخل سرزمین‌های اشغالی باشیم که اوج شکست و سرخوردگی در بین صهیونیست‌ها را نشان خواهد داد. با این حال جنون ارتش رژیم ‌صهیونیستی در کشتار مردم بی دفاع و مظلوم غزه نه تنها این رژیم را از شکست در عملیات طوفان‌الاقصی نجات نداد، بلکه تداوم آن، رژیم‌ صهیونیستی و شخص نخست‌وزیر را به سمت شکست سنگین در دو حوزه داخلی و خارجی هدایت می‌کند و سیاست‌مداران رژیم کودک‌کش هیچ‌گاه توان بازگرداندن تل‌آویو به نقطه صفر(نقطه مطلوب صهیونیست‌ها) را نخواهند داشت. 🔸بررسی و ارزیابی تحولات داخلی رژیم‌ جعلی صهیونیستی نشان می‌دهد که پس از برکناری احتمالی نتانیاهو از قدرت جای بازیگران در این رژیم تغییر خواهد کرد و در صحنه اعتراضات داخلی نیز حزب لیکود و احزاب تشکیل‌دهنده کابینه ائتلافی کنونی تبدیل به اپوزیسیون خیابانی خواهند شد. 🔹بنابراین نه تنها جنگ در غزه باعث وحدت درونی در رژیم صهیونیستی نشد، بلکه اختلافات با ابعادی وسیع‌تر تداوم خواهد داشت و این یعنی مقاومت برای اولین بار توانسته است در تحولات داخلی رژیم ‌صهیونیستی نیز تأثیرگذار باشد و روندها را به سمت حذف تدریجی رژیم کودک‌کش مدیریت کند. این را می‌توان علت اصلی حضور بایدن رئیس‌جمهور آمریکا بلافاصله پس از عملیات طوفان‌الاقصی و حمایت تمام عیار آمریکا از رژیم ‌صهیونیستی در طول ۵۰ روز گذشته ارزیابی کرد. واشنگتن به‌خوبی از عمق فاجعه آگاه شد و سعی کرد از میزان اثرگذاری منفی آن بر پیکره نیمه‌جان رژیم‌ صهیونیستی بکاهد؛ در صورتی که با آب در چاه ریختن نمی‌توان چاه در حال خشک شدن را نجات داد و بنابراین اسرائیل قطعا از بین خواهد‌ رفت. 💥جنگ نرم ودشمن شناسی 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
42.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔗 فحش و فحشکاری خانواده اسرا با بن غفیر / خلبان صهیون: قبلا کشتن اسرای خود را تمرین کرده بودیم 🎙 فحش و فحش کاری خانواده اسرای صهیونیست در مجلس سوژه رسانه ها شد/ خانواده اسرا: اینهایی که میگویی را راست میگویی؟ میخواهی اسرای ما را به کشتن دهی/ افشاگری بی سابقه خلبان صهیون: ما قبلا چندین بار کشتن اسرای خود را در قالب عملیات هانی بال تمرین کرده بودیم. ✅ آقای تحلیلگر 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
دعوای خانواده اسرا با بن غفی - @mrtahlilgar.mp3
11.35M
🔗 فحش و فحشکاری خانواده اسرا با بن غفیر / خلبان صهیون: قبلا کشتن اسرای خود را تمرین کرده بودیم 🎙 فحش و فحش کاری خانواده اسرای صهیونیست در مجلس سوژه رسانه ها شد/ خانواده اسرا: اینهایی که میگویی را راست میگویی؟ میخواهی اسرای ما را به کشتن دهی/ افشاگری بی سابقه خلبان صهیون: ما قبلا چندین بار کشتن اسرای خود را در قالب عملیات هانی بال تمرین کرده بودیم. ✅ آقای تحلیلگر 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
📌مانند چراغ اطراف خود را روشن کنید، نگذارید فضای ابهام گسترش یابد. ✍رهبر انقلاب: شما امروز در فضای مجازی می توانید افکار درست و صحیح را منتشر کنید و به مسائل پاسخ دهید و می توانید به معنای واقعی کلمه جهاد کنید. البته اصل قطعی در این باب پیروی از شیوه اخلاقی است. باید از این کاری که بعضی افراد با دشنام و فریب و دروغ دربرابر افکار عمومی مواجه می‌شوند، اجتناب کرد. ۱۴۰۰/۷/۵ 💥جنگ نرم ودشمن شناسی 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
💢سخت‌تر از شکستن حصر آبادان 🔹معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: «طبق بیان رهبر معظم انقلاب اسلامی، دشمن با ابزارهایی که دارد، جوانان ما را در محاصره تبلیغاتی قرار داده و از آن‌جایی که دشمن دیگر ابتکار عمل را در گزینه نظامی علیه جمهوری اسلامی از دست داده، تمرکز خود را در جنگ شناختی برای رقم زدن فریب عمومی گذاشته است.» 🔸وی اضافه‌کرد: «شکستن حصر تبلیغاتی دشمن و جهاد تبیین از شکستن حصر آبادان و فتح خرمشهر نیز سخت‌تر است؛ از این رو باید قرارگاه جهاد تبیین را جدی بگیرید.» 🔹سردار یدالله جوانی بیان‌کرد: «در جنگ شناختی دشمن به دنبال ادراک‌سازی و اندیشه‌سازی است و راه اصلی مقابله با آن نیز تبیین است. جهاد تبیین برای اصلاح نگاه‌ها، مبارزه با جهل و نادانی و مقابله با دروغ‌هاست؛ از این‌رو جامعه هدف این نوع جهاد همه مردم هستند.» 💥جنگ نرم ودشمن شناسی 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃🌹🍃 🍃🌹جهاد امروز چیست؟ جهاد امروز 💥جنگ نرم ودشمن شناسی 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 نقش رسانه در تبيين دفاع و هجوم فرهنگي فرهنگ مدافع، فرهنگ مهاجم قسمت یکم بعضى از فرهنگ ها به صورت ذاتى حالتى هجومى و برخى وضعیتى تدافعى دارند. هر فرهنگى ممکن است در یکى از این زمینه ها یا هر دو زمینه، توان مند باشد یا در هر دو زمینه ناتوان باشد. از جمله فرهنگ هایى که در هجوم، توان مندند و به سرعت و شدت، فرهنگ هاى دیگر را تحت تأثیر خود قرار مى دهند، ولى در برابر هجوم فرهنگى، توان دفاع لازم را ندارند و در نتیجه نابود مى شوند، فرهنگ مغولى است که هرچند بر فرهنگ هایى که به آنها هجوم آورده بود، تأثیر گذارد، ولى در برابر موج فرهنگ هاى دیگر، تاب مقاومت نیاورد و از میان رفت. به نظر مى رسد، فرهنگ یونانى را نیز مى توان از این نوع فرهنگ ها به شمار آورد؛ زیرا هرچند خود بر جهان پیرامون و پس از خویش، تأثیرهاى فراوان گذاشت، ولى در برابر هجوم فرهنگ رومى، توان دفاع از کف داد و مجبور به تمکین گردید. از جمله فرهنگ هایى که در دفاع، وضعیت مناسبى دارد، ولى در هجوم، ناتوان است، مى توان به فرهنگ مردم چین اشاره کرد. این فرهنگ در برابر فرهنگ هاى گوناگون در طول تاریخ پایدارى ورزیده و از خود دفاع کرده است، ولى با این حال و با داشتن جمعیتى در حدود 31 مردم دنیا نتوانسته است به عنوان فرهنگ غالب، بر دیگر فرهنگ ها سلطه و سیطره یابد. فرهنگ آفریقا یا استرالیا نیز از جمله فرهنگ هایى به شمار مى روند که هم در دفاع و هم در هجوم، دچار ضعف بوده اند، این فرهنگ ها نه تنها نتوانسته اند عناصر فرهنگى خود را به گونه اى تأثیرپذیر بر فرهنگ هاى دیگر سیطره بخشند، بلکه در برابر فرهنگ اروپایى و آمریکایى ـ که فرهنگى استعمارگر است ـ هویت خود را از دست داده و به فرهنگى تغییر یافته بدل شده اند. از جمله فرهنگ هایى نیز که هم توان دفاع و هم هجوم خوبى داشته اند، فرهنگ هاى دینى به ویژه فرهنگ اسلام و مخصوصاً فرهنگ تشیع است. با نگاهى به تاریخ این فرهنگ ها در مى یابیم که این فرهنگ ها همواره هجوم گسترده اى به فرهنگ هاى دیگر داشته اند و تأثیرهاى فراوانى بر آنها گذاشته اند. ماندگارى، دیرپایى و قدرت دفاع زیاد در برابر فرهنگ هاى دیگر نیز از جمله ویژگى هاى این فرهنگ هاست. هرچه فرهنگ دینى، بیشتر از ویژگى هاى انطباق با فطرت، انعطاف پذیرى، قابلیت تطابق با زمان و مکان و برآوردن نیازهاى مادى و معنوى انسان ها، برخوردار باشد، این ویژگى ها در آنها بیشتر آشکار مى شود و باید گفت این ویژگى ها در فرهنگ هاى مربوط به ادیان الهى پررنگ تر است؛ زیرا ادیان غیر الهى اگرچه مدت زمانى بر مردم حوزه نفوذ خویش تأثیر مى گذارند، ولى به سبب ضعف در یک یا چند مورد تاب مقاومت نیاورده، جاى خود را به فرهنگ هاى قوى تر مى دهند. این موضوع به صورتى ریزتر در ادامه این فصل بررسى خواهد شد. ولى براى آشنایى بیشتر با دورنماى کلى بحث، نمونه هاى تاریخى به همراه پاره اى توضیحات درباره فرهنگ هاى مهاجم و مدافع، در قالب سه پدیده زیر مى آوریم: 1. مهاجرت هاى بین المللى؛ 2. برخوردهاى تاریخى اقوام؛ 3. سلطه استعمارگران بر مستعمرات. در مهاجرت هاى بین المللى، کسانى که براى همیشه از وطن خود دل مى کنند و راهى کشور یا قاره دیگرى مى شوند، از سویى مى کوشند فرهنگ پیشین خود را فراموش کنند و از آن جدا شوند و از سوى دیگر، تلاش مى کنند با هنجارهاى فرهنگ جدید هم نوایى یا تطابق یابند، ولى با توجه به اینکه فرهنگ پیشین در برابر فرهنگ جدید، مقاومت مى ورزد و به سادگى تسلیم نمى شود، جریان پیچیده و کندى به وجود مى آید که ممکن است تا آخرین دم زندگى، بر فرد مهاجر تأثیر گذارد. البته همه عناصر فرهنگ پیشین به یک اندازه، در برابر فرهنگ جدید مقاومت نمى ورزند و تنها عناصر خاصى سرسختانه و به صورت بسیار مقاوم در برابر فرهنگ جدید مى ایستند. نمونه اى از این واقعیت را مى توان در میان مردم آسیاى جنوب شرقى مانند: ژاپنى ها، ویتنامى ها، کامبوجى ها و نیز مردم هند که به آمریکاى شمالى مهاجرت کرده اند دید. این اقوام که در حال حاضر در جامعه میزبان (آمریکا) به سر مى برند و به عنوان اقلیت هاى قوى ملیت و هویت آمریکایى یافته اند، با وجود تأثیر و تسلطى که فرهنگ میزبان از لحاظ مادى و معنوى بر آنان گذاشته، هنوز دلبستگى هاى خود نسبت به فرهنگ کشور اصلى شان را به ویژه در بعد معنوى آن، از دست نداده اند و حتى در مواردى برخى از الگوهاى فرهنگى خود را بر جامعه میزبان تحمیل کرده اند. (نوع غذا، لباس، موسیقى و غیره) در برخوردهاى تاریخى اقوام نیز هنگامى که دو قوم، در عرصه نظامى رو در روى یکدیگر قرار مى گیرند و یکى بر دیگرى پیروز مى شود، در حقیقت دو فرهنگ به مقابله با یکدیگر بر مى خیزند. 💥جنگ نرم ودشمن شناسی 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
 نقش رسانه در تبيين دفاع و هجوم فرهنگي فرهنگ مدافع، فرهنگ مهاجم قسمت دوم البته در رودررویى فرهنگى همیشه قومى که از جهت نظامى قوى تر است، برترى فرهنگى ندارد، بلکه تاریخ گواهى مى دهد که در بسیارى از موارد، به تدریج مهاجمان به دلیل غناى فرهنگى قوم شکست خورده، در فرهنگ آنان حل شده اند؛ به طورى که پس از سپرى شدن چند قرن، اثرى از فرهنگشان به جاى نمانده است. نمونه چنین برخوردى را مى توان در برخورد نظامى مغولان و ایرانیان در قرن هفتم هجرى دید. مغولان با نیروى نظامى پر جرئت با سنگدلى و بى رحمى فراوان سرزمین پهناور ایران آن زمان را در نوردیدند و در اندک مدتى حاکم مطلق و بى چون و چراى آن شدند و براى نگه دارى از دستاوردهاى نامشروع و سلطه خود، به ایجاد نوعى میلیتاریسم دست یازیدند و با گرفتن مالیات ها و عوارض گوناگون رسمى و غیر رسمى مردم، به ویژه روستاییان را به ستوه آوردند. چندى نگذشت مغولانى که هم از لحاظ فرهنگ مادى و هم از جهت فرهنگ معنوى در مقایسه با فرهنگ مردم ایران در سطح بسیار پایینى قرار داشتند، در این فرهنگ مستحیل شدند و این استحاله تا بدان پایه رسید که فرمانروایان جبار مغول که قدرتى فراتر از قدرت خود نمى شناختند، به دین اسلام گرویدند و راه و رسم فرهنگ ایرانى را در پیش گرفتند. در سال 694 ه . ق غازان خان پیش از همه، مسلمان شد و الجایتو نام خدا بنده برخود نهاد1 و الغ بیک دستور داد براى مشاهده پدیده هاى آسمانى و گسترش مطالعات ستاره شناسى، رصدخانه اى ساخته شود که به نام «ذیج الغ بیک» مشهور شد. استاد عباس اقبال آشتیانى، در این زمینه مى نویسد: «بعد از غلبه مغول بر ممالک متمدن چین و ایران و اقامت در شهر، آداب مغولى تغییر صورت فاحش حاصل کرد و با اینکه به ظاهر صورت، بایستى آنها نیز آداب متمدنین بلاد مغلوبه را محکوم و مغلوب سازند و همان طور که سلاطین و امراى مغول جاى پادشاهان و امپراطوران قدیم این ممالک را گرفته بودند، آداب مزبور نیز جاى آداب معموله متمدنین را بگیرند، درست این امر به عکس شد و فرزندان چنگیز دو نسل بعد از او کاملاً محکوم حکم آداب زیردستان مغلوب خود گردیدند و دست از عقاید و آیین و مراسم اجدادى برداشتند؛ یعنى وزرا و مشاورین و ارباب هنر چین و ایرانى و اویغور و عیسوى انتقام مغلوبینى را که به زور شمشیر دیده بودند، به قوه تدبیر از مغول گرفتند و زبان و مذهب و اصول اداره و حکومت خود را برایشان تحمیل کردند».2 در همه سه قرنى که چنگیزیان و هولاکوییان و تیموریان و نسل هاى بعدى آنان مانند ترکمانان قراقویونلو و آق قویونلو و آل جلایر و... . تا ظهور صفویه در سال 905 هجرى بر ایران حکومت کردند، فرهنگ ایرانى و به ویژه رکن مهم آن، زبان فارسى، به شدت در برابر تهاجم هاى فرهنگى بیگانه پایدارى کرد تا جایى که از اوایل قرن هشتم هجرى دوباره تسلط و قدرت خود را بازیافت و این خود دلیل بر آن است که فرهنگ بیگانه، در برابر آن تاب مقاومت نیاورد و در آن مستحیل شد. بنابراین، چیرگى نظامى مغول نه تنها نتوانست به نابودى فرهنگ ایرانى بینجامد، بلکه کار به آن جا رسید که مغولانى که در ایران به جا ماندند، فرهنگ آبا و اجدادى خود را از دست دادند و راه و رسم و زبان و آیین قوم مغلوب را با میل و رغبت پذیرفتند. یکى دیگر از زمینه هاى برخورد فرهنگى، استعمار یک کشور به وسیله کشورى دیگر است که سبب تماس دو فرهنگ استعمارگران و استعمارشدگان مى شود. یک نمونه از این امر را در برخورد استعمارگران فرانسوى با مردم الجزایر در مدت نزدیک به یک صد و سى سال مى توان دید. نمونه دیگر آن برخوردى است که استعمارگران، با مستعمرات آفریقایى و آفریقاى سیاه داشته اند. فرانسویان از سال 1830 م. الجزایر را به اشغال نظامى خود در آوردند و تا سال 1962 م. که مبارزان الجزایرى آنها را بیرون راندند، بر آن سلطه داشتند. مردم الجزایر در آغاز مقاومت هایى علیه استعمارگران از خود نشان دادند، ولى به دلیل دسترسى نداشتن به سلاح هاى گرم و پیشرفته، نتواستند کارى از پیش ببرند. در نتیجه، فرانسویان اندک اندک سلطه خود را گسترش دادند، تا جایى که پیش از قیام مسلحانه مردم الجزایر، این سرزمین را جزئى از خاک فرانسه مى شمردند و از آن به «الجزایر فرانسه» نام مى بردند. در تمام این مدت، دولت استعمارگر کوشید فرهنگ خود را جاى گزین فرهنگ بومى الجزایر کند و هویت ملى و فرهنگى آنها را نابود سازد، چون تنها از این راه مى توانستند به هدف خود که همانا الحاق کامل و همه جانبه این سرزمین به فرانسه بود، جامه عمل بپوشانند. 💥جنگ نرم ودشمن شناسی 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi