💠سالگرد کودتا علیه محمد مرسی؛ آینده اسلامگرایی در هاله ای از ابهام
🔹نه سال پیش در شبانگاه 3 ژوئیه دولت نوپای اخوانی محمد مرسی در مصر سقوط کرد و عبدالفتاح السیسی به قدرت رسید. در مورد عملکرد کوتاه مدت اخوان المسلمین در مصر حرف و حدیث های زیادی وجود دارد. در داخل کشور نیز در مورد چگونگی برخورد با اخوان المسلمین به طور خاص و اسلامگرایان سنی به طور عام اختلاف نظر بسیاری وجود دارد.
🔹 اما اخوان فارغ از نکات دیگر، همینک با بحران های بسیاری در نقطه تشکیلات و آینده خود دست و پنجه نرم می کند و آینده آن و همچنین اسلامگرایی بشدت مبهم تصور می شود.
در ادامه یادداشت کوتاهی در این باره خواهد آمد.
🔹 مساله اسلامگرایی و آینده آن در کشورهای مختلف اسلامی یکی از موضوعات مورد اهتمام شعوبا است و به این موضوع بیشتر پرداخته خواهد شد.
#اخوان_المسلمین
#مصر
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠سالگرد کودتا علیه محمد مرسی؛ آینده اسلامگرایی در هاله ای از ابهام
پریسا رضایی،مسئول میز اخوان پایگاه شعوبا
🔹امروز، اخوان در یک چهارراه واقع است. پیش از انقلاب ژانویه 2011، با وجود سرکوب رژیم مصر؛ اخوان المسلمین به عنوان جماعتی هویت ساز با پیچیدهترین سازمان در اوج بود. اما از زمان انقلاب ژانویه و به ویژه پس از کودتای سال 2013 و سقوط دولت محمد مرسی و دستگیری گسترده سران اخوان، این سازمان با چالشها و مشکلات زیادی رو به رو بوده است.
🔹تجربه اخوان در جایگاه قدرت، بسیاری از ضعفهای آن در ارتباط با چگونگی اِعمال حاکمیت و برخورد با دیگر نیروهای ایدئولوژیک را نشان داد. بدلیل اینکه «جبرگرایی دینی» دال مرکزی گفتمان اخوان شده بود عملا اخوان نتوانست فراتر از مرزهای ایدئولوژیک، نیروهای دیگر را در بر گیرد. در واقع، دوره حاکمیت مرسی کوتاه بود و به طور ناگهانی پایان یافت اما آشکار بود که او نه به منزله یک دولتمرد بلکه به عنوان عضو اخوان عمل میکند. علاوه بر این، از نظر اجتماعی و اقتصادی، شکست خورد و با بیاعتنایی به «امر اجتماعی» و بی توجهی به معیشت مردم خیلی زود از جایگاه ریاست جمهوری مصر کنار رفت.
🔹در طی این سالها، تصویر و اعتبار اخوان اگرچه به تدریج اما به شدت آسیب دیده است. اخوان نتوانست با آرزوها و امیدهای انقلاب 2011 همگام شود و پروژه اصلاحاتش، چیزی به جز سراب نبود. رژیم سیسی نیز پس از کودتا، اخوان را بی اعتبار کرد و آن را به منزله یک سازمان تروریستی معرفی کرد که بر تصویر آن اثر گذاشت و باعث انزوای آن شد. از سوی دیگر، پس از رویدادهای بهارِ عربی، جوانان جمعیت اخوانالمسلمین تغییر و تحولات فراوانی را تجربه کردند و به نوعی احساس سرخوردگی دچار شدند. برخی عوامل باعث رانده و جدا شدن جوانان از اخوانالمسلمین شد که در نهایت، روابط نسل جوانان جمعیت اخوان با سازمان را به وضعیت بحرانی رساند. سوال جوانان اخوان این بود که حرفهای زیبا چه زمانی به راهکارهای عملی تبدیل میشوند؟!
🔹در حال حاضر، اخوان با مبارزه بی رحمانه سرکوب روبه رو است که از دهه ۱۹۹۰ تاکنون آن را تجربه نکرده بود. به نظر می رسد رژیم السیسی مصمم به محو جنبش و پایان دادن به حیات سیاسی آن است و حتی اگر السیسی در این کار شکست بخورد، که بسیار محتمل است، اخوان برای بازسازی شبکه اجتماعی و بهبود تصویر خود به زمان و تلاش زیادی نیاز دارد. در تحلیل وضعیت فعلی اخوان، نباید از تاثیر عوامل خارجی غافل شد. از تاثیر نزدیکی روابط ترکیه و مصر بر سرنوشت اخوانیها گرفته تا تاثیر قدرت گرفتن طالبان بر تشدید بحران اخوانالمسلمین . حال سوال اینجاست که آیا سازمان اخوانالمسلمین به پایان عمر خود رسیده است؟ یا میتواند دوباره کمر راست کند؟ . گزینههای خروج از بحران و مسیر آینده اخوان المسلمین چیست؟
🔹اخوان در چند سال گذشته فراز و فرودهای زیادی را در فاصله با قدرت داشته است و از جایگاه مخالف قدرت تا جایگاه مقابل آن را طی کرده است. تجربه اخوان بعد از بهار عربی این بود که استراتژی صبر و سکوت را پیشه کرده است. به نظر میرسد اعضای اخوان، در برزخ میان بازگشت به روزهای قدیمی، یعنی هنگامی که جنبش یک نیروی آرام و انعطاف پذیر بود و تبدیل شدن به یک گروه انقلابی و ستیزه جو، قرار دارند. حتی اگر آنها به گرایش انقلابی گری روی آورند، برای آنکه اخوان جایگاه سابق خود را دوباره کسب کند و تبدیل به یک نیروی اجتماعی قوی و تأثیر گذار شود، در استراتژیها و راهبردها، ساختار و سازمان خود نیاز به بازاندیشی دارد تا با محیط پس از قیام انطباق یابد. به هر حال، تأثیر و آینده آن، غیر قطعی باقی خواهد ماند مگر آنکه بتواند این چالش ها را حل کند
#اخوان_المسلمین
#مصر
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠 ثورة العشرین؛ حادثه ای زنده در ضمیر انسان عراقی
نشست کافه عراق
🔹 ۳۰ ژوئن مصادف است با سالروز شروع قیام ۱۹۲۰ مردم عراق. قیامی که به ثوره العشرین معروف شد و سرآغازی بود بر جنبشهای اسلامی ضد استعماری. انقلابی که علاوه بر نتایج مهم ملی از جمله اخراج نیروهای انگلیسی از کشور عراق، نتایج منطقهای بسیاری به همراه داشت.
🔹به همین مناسبت، جلسه بررسی این قیام با عنوان “ثوره العشرین؛ عوامل، وقایع، نتایج” از سوی موسسه فرهنگی اجتماعی سلمان در حسینیه هنر شهر قم برگزار گردید. در این مراسم محمدامین آلبوغبیش به بیان عوامل و نتایج این قیام پرداخت.
🔹در این نشست مطرح شد که صدام در طول مدت حکومت خود در عراق، تمام تلاش خود را برای از بین بردن مظاهر دینی در این کشور به کار بست. در این دوره، به مناسبت ثوره العشرین جشن هم برگزار میشد لکن با این عنوان که افسران عراقی این انقلاب را انجام دادهاند.
برای مطالعه متن کامل گفت و گوهای این نشست اینجا را کلیک کنید
#عراق
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
13.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠معرفی کتاب فهم قرآن حکیم؛ تفسیر سورههای قرآن بر اساس ترتیب نزول
امیرحسین خیراندیش
✂️برش هایی از متن
🔹در دوران معاصر با انتشار تحقیقات مستشرقین و به خصوص شرقشناس و قرآنپژوه شهیر آلمانی، تئودور نولدکه، توجه به ترتیب نزول سور قرآن جدی شد.
🔹 یکی از مشهورترین کتابهای تفسیری قرآن بر اساس ترتیب نزول کتاب فهم القران الحکیم؛ التفسیر الواضح حسب ترتیب النزول، نوشته محمد عابد الجابری است. جابری در این کتاب، فهرست ۱۹۲۴ قاهره را پیش روی خود قرار داده و با الهامگیری از روش ساختاری نولدکه به بازسازی این فهرست پرداخته است.
🔹جابری چرایی روش کتاب فهم قران حکیم را با ارجاع به سخنی از شاطبی در کتاب الموافقات توضیح میدهد: «سورههای مدنی باید بر اساس سورههای مکی فهمیده شوند، همچنان که بخشهای مختلف قران مکی و مدنی نیز هر یک بر اساس یکدیگر و بر حسب ترتیب نزول فهم شوند، در غیر این صورت فهم صحیح آنها میسر نیست.»
برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠 چرا نظرات اندیشمندان عرب را بخوانیم؟
⭕️ جهان عرب خصوصا شاخ آفریقا در مواجهه با مدرنیته به لحاظ تاریخی از ما جلوتر است. آنها مشکلاتی را لمس می کنند که ممکن است ما یک یا دودهه بعد تازه با آن مشکلات مواجه شویم. باید نظریات اندیشمندان عرب را اینطور دید. آنها با پرسش هایی مواجه شدند و جواب هایی دادند که این سوال ممکن است عن قریب برای ما هم مطرح شود. و اگر ما با این پاسخها آشنا باشیم می توانیم مواجهه بهتری داشته باشیم. لحظه مواجهه دیگر لحظه تفکر نیست و نمی توان زمان را از دست داد بلکه باید از قبل آماده بود. بخاطر همین شناسایی اندیشمندان عرب از این حیث خیلی مهم است.
برشی از : راه توسعه عقل عربی از منظر عابدالجابری/ آشنایی با متفکر مراکشی
📌 با محمد عابدالجابری بیشتر آشنا شویم با خواندن:
شاخصههای معرفتشناختی و ریشههای انحطاط تمدن اسلامی از نظر عابدالجابری
نگاهی به نظریات عابد الجابری درباره زبان عربی و نقش آن در تمدن و عقل عربی
محمد عابد الجابری و بازخوانی روشمند سنت
نگاهی به آرای عابدالجابری؛ باید از اخلاق اطاعت ایرانی رهایی پیدا کرد!
بیداری اسلامی در اندیشه عابدالجابریمعرفی کتاب فهم قرآن حکیم؛ تفسیر سورههای قرآن بر اساس ترتیب نزول
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
14.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 مجموعه #تماشا
3️⃣ مستند اسرائیل شکاف از درون
🔹در این مستند به بررسی عقاید و رفتار گروهی خاص از یهودیان ساکن اسرائیل پرداخته میشود. کسانی که با مدرنیته مخالفند؛ تلویزیون، رادیو، اینترنت و شلوار جین را حرام میدانند و حتی بعضی از آنان به دنبال نابودی دولت اسرائیل هستند!
برای مشاهده کامل مستند اینجا کلیک کنید
#رژیم_صهیونیستی
#مستند
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
8.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 بخشی از مستند در هفت سال
الحاد یا تکفیر ؛ روایت هایی ازچهره ی دیگر جوانان مصر پس از سقوط دولت اخوانی
🕰 پنج شنبه ۲۳ تیر ماه از پایگاه شعوبا
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠 آینده عراق؛ رؤیای پایان عصرِ جدید شیعیان(1)
علی المومن
🔹هفته گذشته فائق شیخ علی، سیاستمدار شیعی نجفی اما لیبرال عراقی با موضعی جنجالی بار دیگر خبرساز شد. شیخ علی در مصاحبهای پر سر و صدا با سحر جمیل مجری معروف شبکه دجله گفت که خبر دارد که نظام جاری سیاسی در عراق فقط تا سال 2024 عمر خواهد کرد و سپس جایش را به یک نظام قدرتمند و خشن خواهد داد.
🔹 این موضع در حالی بیان میشود که صحنه سیاسی عراق همچنان ملتهب است. پس از گذشت حدود 9 ماه از انتخابات مجلس عراق، نیروهای سیاسی هنوز نتوانستهاند به تصمیم واحدی برسند و تکلیف دولت آینده عراق همچنان در هالهای از ابهام است.
🔹 بحران سیاسی عراق که به گونه ای پس از حوادث سال 2019 آغاز شده روز به روز پیچیدهتر میشود. آیا دولت پسا اشغال به سرنوشتی مانند دولت آمریکاساخته افغانستان تبدیل خواهد شد؟ آیا ساختار سیاسی عراق قابلیت ادامه حیات دارد؟ دشمنان عراق برای آن چه برنامهای در سر دارند؟
🔹 دکتر علی المومن که سالها در مورد جریانهای سیاسی اسلامی عراق مطالعه کرده است، آینده برنامهریزی شده توسط دشمنان را برای عراق بسیار متفاوت از این روزهای این کشور میبیند. آیندهای که در آن نه زمام کار به دست دعوهایها است و نه خبری از صدریها! و نه حتی مرجعیت سنتی نجف در آن جایگاهی دارد. شاید چیزی شبیه پیشبینی فائق شیخ علی! دکتر المومن عنوان مقاله خود را آینده عراق؛ رویای پایان عصرِ جدید شیعیان نامگذاری کرده است.
برای مطالعه این مقاله اینجا کلیک کنید
#عراق
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
💠 آینده عراق؛ رؤیای پایان عصرِ جدید شیعیان(2)
علی المومن
✂️ برش هایی از متن
⭕️ حوادث چهار سال اخیر این واقعیت را به اثبات رساند که آنچه که در عراق میگذرد چیزی فراتر از مشکلات، معضلات و چالشهای داخلی است. به دنبال این حوادث ثابت شد که موضوع فراتر از مسائلی نظیر برکناری دولت، برگزاری انتخابات زودهنگام، تشکیل دولت جدید و اصلاح قوانین انتخاباتی و … است.
⭕️ اولین هدفی که بازیگران داخلی، منطقهای و بینالمللی از رهگذر انجام اقدامات تحریکآمیز در عراق به دنبال تحقق آن هستند، کنار زدن نیروهایِ شیعیِ داخلی و منطقهایِ صاحبنفوذ در عراق است.
⭕️ سرویسهای بیگانه، در وهله اول قصد حذف نیروها و شخصیتهای شیعی داخلی را دارند و در گام بعد به دنبال کنار زدن همپیمانان و متحدان طرفهای شیعی داخلی هستند؛ ازجمله مهمترین متحدان طرفهای شیعی داخلی نیز ایران است.
⭕️ از آنجایی که «مقتدی صدر» نیز در رأس «محورِ آگاهی و بصیرت» قرار دارد، حذف وی و محور متبوعش نیز در دستور کار سرویسهای بیگانه قرار دارد.
⭕️ طی چهار سال اخیر سرویسهای بیگانه تمام تلاش خود را برای حذف عناصر شیعی تأثیرگذار در سطح عراق به کار بستهاند. آنها میخواهند بر نفوذ شیعیان در صحنه سیاسی عراق خط بطلان بکشند.
برای مطالعه این مقاله اینجا کلیک کنید
#عراق
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
شعوبا
💠 چرا نظرات اندیشمندان عرب را بخوانیم؟ ⭕️ جهان عرب خصوصا شاخ آفریقا در مواجهه با مدرنیته به لحاظ تا
#نقد
دکتر حسن انصاری از منتقدان جدی آقای الجابری در میان اندیشمندان ایرانی است. یادداشت زیر از نوشته های ایشان در این باره است و شعوبا از باب تضارب آرا و دیده شدن نگاه های مختلف آن را منتشر می کند.
خواندن محمد عابد جابری بس!
سال های میانی دهه نود میلادی با آثار و افکار محمد عابد جابری آشنا شدم. در بیروت تقریباً بیشتر آثار او را تهیه کردم و به تدریج خواندم. آن سال ها او در اوج شهرت خود بود. نقدهای جورج طرابیشی که به تدرج منتشر شد از شهرت و اعتبار جابری هم به تدریج کم شد. اینکه می گویم کم شد نه به این معناست که قبلاً در جهان آکادمیک سخنان او جدی گرفته می شد. خیر. مقصودم شهرت و اعتبار او در جهان عرب ، در میان نسل روشنفکران و ژورنالیست ها و دلبستگان گفتمان های معاصر عربی است. زمانی که به پاریس برای ادامه تحصیل رفتم فهمیدم که در میان بخشی از استادان فلسفه مغرب عربی هم سخنان جابری اعتبار خود را از دست داده است. او بیش از آنکه یک دانشمند به معنای آکادمیک خود باشد یک ایدئولوگ برای ناسیونالیسم عربی بود. نوشته هایش را هم مرکز دراسات الوحده العربیه بیروت چاپ می کرد و همچنان منتشر می کند. جنبه دیگری هم در اندیشه و نوشته هایش بود و آن اهتمام به مغرب عربی به عنوان پایگاهی برای تجدید قومیت و همچنین به تعبیر او نهضت و یا تجدد عربی بود. دیدگاه های او در خصوص تاریخنگاری انواع گفتمان های فکری و فلسفی اسلامی بی هیچ سخن نه تنها علمی نیست بلکه یکسره در بهترین تفسیر ناشی از بد خوانی و نا آشنایی با تفکر فلسفی و تاریخ ملل و نحل و کلام اسلامی است. اصل سخنانش را قبل از او کسانی مانند علی سامی النشار گفته اند و او آنچه بدان اضافه کرده ناشی از یک بد فهمی تمام عیار است از تاریخنگاری اندیشه. جابری تقریباً هیچ آشنایی با تحقیقات جدید در حوزه اسلامشناسی غرب ندارد و به آنها بی اعتنا و بل بدبین است. طرابیشی با زبان خود او و با همان چارچوب دانشی و مرجعیت فکری که جابری هم بدان تعلق داشت در نوشته ها و نقدهایش پوچی سخنان جابری را بر آفتاب کرد. جابری نمی داند که جدی ترین گفتمان فلسفی در اسلام همانا همان نظام تفکر فلسفی فارابی و ابن سیناست که او آنها را به اشراقی بودن متهم می کند و در مقابل ابن رشد را که تنها مفسر ظاهرگرای ارسطو است اوج تفکر فلسفی اسلامی می پندارد. تازه تفسیرش از ابن رشد هم سر تا پا ایدئولوژیک و زمان پریشانه است. مغرب اسلامی که او از آن به عنوان نماد فرهنگ عقلی عربی در مقابل مشرق اسلامی به عنوان نماد اشراقی گری یاد می کند قرن ها زادگاه متفکرانی با گرایشات باطنی و متمایل به تفکرات عرفانی و اشراقی و اسماعیلی و اخوان الصفایی بوده است. کافی است به مطالعات اسلامشناسانی مانند ماریبل فیرو بنگرید تا پوچی ادعاهای جابری روشن شود. او به فرهنگ ایرانی پیشا و پسا اسلامی (و شیعی) که از آن هیچ نمی داند با نگاهی ایدئولوژیک حمله می کند و آن را منبع بی خردی در جهان اسلام و انحطاط می داند. از تفکر مغرب عربی به عنوان پایگاه تجدید عربی یاد می کند در حالی که نمی داند ابن رشدی که او را ستایش می کند و اوج عقلانیت عربی می داند در همان فرهنگ و تاریخ مغرب عربی تا چه اندازه مورد غفلت قرار گرفته و نقد شده است. ابن رشد منتقد اشعری گری بود و همین برای نقد او در مغرب عربی در طول قرن ها کافی بود. برخلاف آنچه او می گوید مغرب عربی قرن ها شاهد رشد تقلید از مکتب اشعری بود؛ مکتبی که در مشرق اسلامی توسط همان هایی تجدید حیات یافت که از ابن سینا برای احیای مکتب اشعری یاری می گرفتند.
سخن گفتن درباره جابری و تفکرش اتلاف وقتی بیش نیست. متأسفانه در میان نسل دلبسته به روشنفکری دینی و یا طبقاتی از علاقمندان به منشورات جهان عرب در ایران در سال های گذشته جابری و نوشته هایش جدی گرفته شد. من خود وقتی نوشته های او را می خواندم و جدی می گرفتم. بعدها برایم معلوم شد که تا چه اندازه داوری های او ناشی از نا آگاهی از تاریخ اندیشه فلسفی و سیاسی اسلامی است و تنها به کار ناسیونالیسم از نوع تمامیت خواه عربی می خورد.
16.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 مجموعه #تماشا
4️⃣ مستند در هفت سال
🔹 گاهی شکست باعث شک افراد می شود! نه فقط شک نسبت به درستی تصمیمات گرفته شده بلکه تردید نسبت به مبانی! مستند هفت سال که محصول شبکه الجزیره است به دگردیسی های برخی جوانان مصری می پردازد که حوادث تابستان سال 2013 آنها را دچار تحول کرد. برخی در این تحول به سمت الحاد سقوط کردند و برخی جانب تکفیر را گرفتند.
🔹 این موضوع اگرچه در جامعه مصر روایت می شود اما دیگر جوامع مسلمان و از جمله ایران نیز از این موارد مستثنا نیستند. مشاهده این مستند به همه علاقه مندان تحولات دینداری پیشنهاد می شود.
❗️طبیعتا آنچه توسط مصاحبه شوندگان در این مستند بیان می شود، موضع پایگاه شعوبا نیست.
🎞 پنج شنبه های تماشا : در هفت سال
برای مشاهده کامل مستند اینجا کلیک کنید
#اسلامگرایی
#اخوان_المسلمین
#مصر
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba