eitaa logo
شعوبا
1.6هزار دنبال‌کننده
909 عکس
265 ویدیو
0 فایل
يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا «شعوبا» پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان www.shouba.ir ارتباط با ادمین: @admin_shouba
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 ثورة العشرین؛ حادثه ای زنده در ضمیر انسان عراقی نشست کافه عراق 🔹 ۳۰ ژوئن مصادف است با سالروز شروع قیام ۱۹۲۰ مردم عراق. قیامی که به ثوره العشرین معروف شد و سرآغازی بود بر جنبش‌های اسلامی ضد استعماری. انقلابی که علاوه بر نتایج مهم ملی از جمله اخراج نیروهای انگلیسی از کشور عراق، نتایج منطقه‌ای بسیاری به همراه داشت. 🔹به همین مناسبت، جلسه بررسی این قیام با عنوان “ثوره العشرین؛ عوامل، وقایع، نتایج” از سوی موسسه فرهنگی اجتماعی سلمان در حسینیه هنر شهر قم برگزار گردید. در این مراسم محمدامین آلبوغبیش به بیان عوامل و نتایج این قیام پرداخت. 🔹در این نشست مطرح شد که صدام در طول مدت حکومت خود در عراق، تمام تلاش خود را برای از بین بردن مظاهر دینی در این کشور به کار بست. در این دوره، به مناسبت ثوره العشرین جشن هم برگزار میشد لکن با این عنوان که افسران عراقی این انقلاب را انجام داده‌اند. برای مطالعه متن کامل گفت و گوهای این نشست اینجا را کلیک کنید ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
13.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 نسبت طالبان و دیگر گروه های جهادی مانند القاعده و داعش ♦️ خلاصه ای از اصلی ترین تفاوت های طالبان در نسبت با القاعده و داعش ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠معرفی کتاب فهم قرآن حکیم؛ تفسیر سوره‌های قرآن بر اساس ترتیب نزول امیرحسین خیراندیش ✂️برش هایی از متن 🔹در دوران معاصر با انتشار تحقیقات مستشرقین و به خصوص شرق‌شناس و قرآن‌پژوه شهیر آلمانی، تئودور نولدکه، توجه به ترتیب نزول سور قرآن جدی شد. 🔹 یکی از مشهورترین کتاب‌های تفسیری قرآن بر اساس ترتیب نزول کتاب فهم القران الحکیم؛ التفسیر الواضح حسب ترتیب النزول، نوشته محمد عابد الجابری است. جابری در این کتاب، فهرست ۱۹۲۴ قاهره را پیش روی خود قرار داده و با الهام‌گیری از روش ساختاری نولدکه به بازسازی این فهرست پرداخته است. 🔹جابری چرایی روش کتاب فهم قران حکیم را با ارجاع به سخنی از شاطبی در کتاب الموافقات توضیح می‌دهد: «سوره‌های مدنی باید بر اساس سوره‌های مکی فهمیده شوند، همچنان که بخش‌های مختلف قران مکی و مدنی نیز هر یک بر اساس یکدیگر و بر حسب ترتیب نزول فهم شوند، ‌در غیر این صورت فهم صحیح آن‌ها میسر نیست.» برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠 چرا نظرات اندیشمندان عرب را بخوانیم؟ ⭕️ جهان عرب خصوصا شاخ آفریقا در مواجهه با مدرنیته به لحاظ تاریخی از ما جلوتر است. آنها مشکلاتی را لمس می کنند که ممکن است ما یک یا دودهه بعد تازه با آن مشکلات مواجه شویم. باید نظریات اندیشمندان عرب را اینطور دید. آنها با پرسش هایی مواجه شدند و جواب هایی دادند که این سوال ممکن است عن قریب برای ما هم مطرح شود. و اگر ما با این پاسخها آشنا باشیم می توانیم مواجهه بهتری داشته باشیم. لحظه مواجهه دیگر لحظه تفکر نیست و نمی توان زمان را از دست داد بلکه باید از قبل آماده بود. بخاطر همین شناسایی اندیشمندان عرب از این حیث خیلی مهم است. برشی از :‌ راه توسعه عقل عربی از منظر عابدالجابری/ آشنایی با متفکر مراکشی 📌 با محمد عابدالجابری بیشتر آشنا شویم با خواندن: شاخصه‌های معرفت‌شناختی و ریشه‌های انحطاط تمدن اسلامی از نظر عابدالجابری نگاهی به نظریات عابد الجابری درباره زبان عربی و نقش آن در تمدن و عقل عربی محمد عابد الجابری و بازخوانی روشمند سنت نگاهی به آرای عابدالجابری؛ باید از اخلاق اطاعت ایرانی رهایی پیدا کرد! بیداری اسلامی در اندیشه عابدالجابریمعرفی کتاب فهم قرآن حکیم؛ تفسیر سوره‌های قرآن بر اساس ترتیب نزول ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
14.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 مجموعه 3️⃣ مستند اسرائیل شکاف از درون 🔹در این مستند به بررسی عقاید و رفتار گروهی خاص از یهودیان ساکن اسرائیل پرداخته می‌شود. کسانی که با مدرنیته مخالفند؛ تلویزیون، رادیو، اینترنت و شلوار جین را حرام میدانند و حتی بعضی از آنان به دنبال نابودی دولت اسرائیل هستند! برای مشاهده کامل مستند اینجا کلیک کنید ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
8.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 بخشی از مستند در هفت سال الحاد یا تکفیر ؛ روایت هایی ازچهره ی دیگر جوانان مصر پس از سقوط دولت اخوانی 🕰 پنج شنبه ۲۳ تیر ماه از پایگاه شعوبا ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠 آینده عراق؛ رؤیای پایان عصرِ جدید شیعیان(1) علی المومن 🔹هفته گذشته فائق شیخ علی، سیاستمدار شیعی نجفی اما لیبرال عراقی با موضعی جنجالی بار دیگر خبرساز شد. شیخ علی در مصاحبه‌ای پر سر و صدا با سحر جمیل مجری معروف شبکه دجله گفت که خبر دارد که نظام جاری سیاسی در عراق فقط تا سال 2024 عمر خواهد کرد و سپس جایش را به یک نظام قدرتمند و خشن خواهد داد. 🔹 این موضع در حالی بیان می‌شود که صحنه سیاسی عراق همچنان ملتهب است. پس از گذشت حدود 9 ماه از انتخابات مجلس عراق، نیروهای سیاسی هنوز نتوانسته‌اند به تصمیم واحدی برسند و تکلیف دولت آینده عراق همچنان در هاله‌ای از ابهام است. 🔹 بحران سیاسی عراق که به گونه ای پس از حوادث سال 2019 آغاز شده روز به روز پیچیده‌تر می‌شود. آیا دولت پسا اشغال به سرنوشتی مانند دولت آمریکاساخته افغانستان تبدیل خواهد شد؟ آیا ساختار سیاسی عراق قابلیت ادامه حیات دارد؟ دشمنان عراق برای آن چه برنامه‌ای در سر دارند؟ 🔹 دکتر علی المومن که سالها در مورد جریان‌های سیاسی اسلامی عراق مطالعه کرده است، آینده برنامه‌ریزی شده توسط دشمنان را برای عراق بسیار متفاوت از این روزهای این کشور می‌بیند. آینده‌ای که در آن نه زمام کار به دست دعوه‌ای‌ها است و نه خبری از صدری‌ها! و نه حتی مرجعیت سنتی نجف در آن جایگاهی دارد. شاید چیزی شبیه پیش‌بینی فائق شیخ علی! دکتر المومن عنوان مقاله خود را آینده عراق؛ رویای پایان عصرِ جدید شیعیان نام‌گذاری کرده است. برای مطالعه این مقاله اینجا کلیک کنید ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
💠 آینده عراق؛ رؤیای پایان عصرِ جدید شیعیان(2) علی المومن ✂️ برش هایی از متن ⭕️ حوادث چهار سال اخیر این واقعیت را به اثبات رساند که آنچه که در عراق می‌گذرد چیزی فراتر از مشکلات، معضلات و چالش‌های داخلی است. به دنبال این حوادث ثابت شد که موضوع فراتر از مسائلی نظیر برکناری دولت، برگزاری انتخابات زودهنگام، تشکیل دولت جدید و اصلاح قوانین انتخاباتی و … است. ⭕️ اولین هدفی که بازیگران داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی از رهگذر انجام اقدامات تحریک‌آمیز در عراق به دنبال تحقق آن هستند، کنار زدن نیروهایِ شیعیِ داخلی و منطقه‌ایِ صاحب‌نفوذ در عراق است. ⭕️ سرویس‌های بیگانه، در وهله اول قصد حذف نیروها و شخصیت‌های شیعی داخلی را دارند و در گام بعد به دنبال کنار زدن هم‌پیمانان و متحدان طرف‌های شیعی داخلی هستند؛ ازجمله مهمترین متحدان طرف‌های شیعی داخلی نیز ایران است. ⭕️ از آنجایی که «مقتدی صدر» نیز در رأس «محورِ آگاهی و بصیرت» قرار دارد، حذف وی و محور متبوعش نیز در دستور کار سرویس‌های بیگانه قرار دارد. ⭕️ طی چهار سال اخیر سرویس‌های بیگانه تمام تلاش خود را برای حذف عناصر شیعی تأثیرگذار در سطح عراق به کار بسته‌اند. آن‌ها می‌خواهند بر نفوذ شیعیان در صحنه سیاسی عراق خط بطلان بکشند. برای مطالعه این مقاله اینجا کلیک کنید ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
شعوبا
💠 چرا نظرات اندیشمندان عرب را بخوانیم؟ ⭕️ جهان عرب خصوصا شاخ آفریقا در مواجهه با مدرنیته به لحاظ تا
دکتر حسن انصاری از منتقدان جدی آقای الجابری در میان اندیشمندان ایرانی است. یادداشت زیر از نوشته های ایشان در این باره است و شعوبا از باب تضارب آرا و دیده شدن نگاه های مختلف آن را منتشر می کند. خواندن محمد عابد جابری بس! سال های میانی دهه نود میلادی با آثار و افکار محمد عابد جابری آشنا شدم. در بیروت تقریباً بیشتر آثار او را تهیه کردم و به تدریج خواندم. آن سال ها او در اوج شهرت خود بود. نقدهای جورج طرابیشی که به تدرج منتشر شد از شهرت و اعتبار جابری هم به تدریج کم شد. اینکه می گویم کم شد نه به این معناست که قبلاً در جهان آکادمیک سخنان او جدی گرفته می شد. خیر. مقصودم شهرت و اعتبار او در جهان عرب ، در میان نسل روشنفکران و ژورنالیست ها و دلبستگان گفتمان های معاصر عربی است. زمانی که به پاریس برای ادامه تحصیل رفتم فهمیدم که در میان بخشی از استادان فلسفه مغرب عربی هم سخنان جابری اعتبار خود را از دست داده است. او بیش از آنکه یک دانشمند به معنای آکادمیک خود باشد یک ایدئولوگ برای ناسیونالیسم عربی بود. نوشته هایش را هم مرکز دراسات الوحده العربیه بیروت چاپ می کرد و همچنان منتشر می کند. جنبه دیگری هم در اندیشه و نوشته هایش بود و آن اهتمام به مغرب عربی به عنوان پایگاهی برای تجدید قومیت و همچنین به تعبیر او نهضت و یا تجدد عربی بود. دیدگاه های او در خصوص تاریخنگاری انواع گفتمان های فکری و فلسفی اسلامی بی هیچ سخن نه تنها علمی نیست بلکه یکسره در بهترین تفسیر ناشی از بد خوانی و نا آشنایی با تفکر فلسفی و تاریخ ملل و نحل و کلام اسلامی است. اصل سخنانش را قبل از او کسانی مانند علی سامی النشار گفته اند و او آنچه بدان اضافه کرده ناشی از یک بد فهمی تمام عیار است از تاریخنگاری اندیشه. جابری تقریباً هیچ آشنایی با تحقیقات جدید در حوزه اسلامشناسی غرب ندارد و به آنها بی اعتنا و بل بدبین است. طرابیشی با زبان خود او و با همان چارچوب دانشی و مرجعیت فکری که جابری هم بدان تعلق داشت در نوشته ها و نقدهایش پوچی سخنان جابری را بر آفتاب کرد. جابری نمی داند که جدی ترین گفتمان فلسفی در اسلام همانا همان نظام تفکر فلسفی فارابی و ابن سیناست که او آنها را به اشراقی بودن متهم می کند و در مقابل ابن رشد را که تنها مفسر ظاهرگرای ارسطو است اوج تفکر فلسفی اسلامی می پندارد. تازه تفسیرش از ابن رشد هم سر تا پا ایدئولوژیک و زمان پریشانه است. مغرب اسلامی که او از آن به عنوان نماد فرهنگ عقلی عربی در مقابل مشرق اسلامی به عنوان نماد اشراقی گری یاد می کند قرن ها زادگاه متفکرانی با گرایشات باطنی و متمایل به تفکرات عرفانی و اشراقی و اسماعیلی و اخوان الصفایی بوده است. کافی است به مطالعات اسلامشناسانی مانند ماریبل فیرو بنگرید تا پوچی ادعاهای جابری روشن شود. او به فرهنگ ایرانی پیشا و پسا اسلامی (و شیعی) که از آن هیچ نمی داند با نگاهی ایدئولوژیک حمله می کند و آن را منبع بی خردی در جهان اسلام و انحطاط می داند. از تفکر مغرب عربی به عنوان پایگاه تجدید عربی یاد می کند در حالی که نمی داند ابن رشدی که او را ستایش می کند و اوج عقلانیت عربی می داند در همان فرهنگ و تاریخ مغرب عربی تا چه اندازه مورد غفلت قرار گرفته و نقد شده است. ابن رشد منتقد اشعری گری بود و همین برای نقد او در مغرب عربی در طول قرن ها کافی بود. برخلاف آنچه او می گوید مغرب عربی قرن ها شاهد رشد تقلید از مکتب اشعری بود؛ مکتبی که در مشرق اسلامی توسط همان هایی تجدید حیات یافت که از ابن سینا برای احیای مکتب اشعری یاری می گرفتند. سخن گفتن درباره جابری و تفکرش اتلاف وقتی بیش نیست. متأسفانه در میان نسل دلبسته به روشنفکری دینی و یا طبقاتی از علاقمندان به منشورات جهان عرب در ایران در سال های گذشته جابری و نوشته هایش جدی گرفته شد. من خود وقتی نوشته های او را می خواندم و جدی می گرفتم. بعدها برایم معلوم شد که تا چه اندازه داوری های او ناشی از نا آگاهی از تاریخ اندیشه فلسفی و سیاسی اسلامی است و تنها به کار ناسیونالیسم از نوع تمامیت خواه عربی می خورد.
16.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 مجموعه 4️⃣ مستند در هفت سال 🔹 گاهی شکست باعث شک افراد می شود! نه فقط شک نسبت به درستی تصمیمات گرفته شده بلکه تردید نسبت به مبانی! مستند هفت سال که محصول شبکه الجزیره است به دگردیسی های برخی جوانان مصری می پردازد که حوادث تابستان سال 2013 آنها را دچار تحول کرد. برخی در این تحول به سمت الحاد سقوط کردند و برخی جانب تکفیر را گرفتند. 🔹 این موضوع اگرچه در جامعه مصر روایت می شود اما دیگر جوامع مسلمان و از جمله ایران نیز از این موارد مستثنا نیستند. مشاهده این مستند به همه علاقه مندان تحولات دینداری پیشنهاد می شود. ❗️طبیعتا آنچه توسط مصاحبه شوندگان در این مستند بیان می شود، موضع پایگاه شعوبا نیست. 🎞 پنج شنبه های تماشا : در هفت سال برای مشاهده کامل مستند اینجا کلیک کنید ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠 ساختار و تفکر جریان صدر؛ صدری ها چگونه می اندیشند؟(1) امجد طلیع 🔹 نماز جمعه متمرکزصدری ها در شهرک صدر (که در رسانه های ایرانی به اشتباه به وحدت ترجمه شد) بار دیگر این سوال را مطرح کرد که اساسا صدری ها چند نفرند، چه درصدی از شیعیان دنباله رو آنها هستند و چه قدرتی دارند؟ 🔹 فارغ از میزان هوادار، سوال دیگر این است که انسجام بخشی و بسیج کنندگی مقتدی صدر چه تفاوتی با دیگر جریان های شیعی دارد؟ می‌توان گفت که تمامی احزاب، جریان‌ها و گروه‌های عراقی در یک ویژگی با یکدیگر مشترک هستند و آن «عدم برخورداری‌شان از یک طرح و پروژه فراگیر برای تشکیل دولت و مشخص کردن هویتِ آن است». با این حال، جریان صدر در عرصه سیاسی، از لحاظ طرز تفکر و اندیشه با تمامی این احزاب و جریان‎‌های سیاسی متفاوت است. 🔹 اکثر جریان‌های عراقی از یک تفکر و اندیشه کلاسیک و سنتی برخوردار هستند و مواضعِ قابل پیش‌بینی اتخاذ می‌کنند. به عبارت بهتر، مواضع آن‌ها فاقد عنصر غافلگیری است. این در حالی است که طرفداران و هواداران جریان صدر به اتخاذ مواضع غافلگیرکننده و غیر قابل پیش‌بینی توسط این جریان عادت کرده‌اند. 🔹 اگرچه جریان صدر هیچ گاه اکثریت بالایی در میان جریان های شیعی نداشته است( اینجا کلیک کنید) اما به جرئت می توان گفت از قدرت انسجام بخشی متمایزی نسبت به دیگر گروه های شیعه برخوردار است. در این مقاله ساختار جریان صدر و چگونگی اندیشه هواداران مقتدی صدر مورد بررسی قرار گرفته است. برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
💠 ساختار و تفکر جریان صدر؛ صدری ها چگونه می اندیشند؟(2) امجد طلیع ✂️ برش هایی از متن ⭕️ رهبریِ فردی موجب می‌شود تا کسی که در رأس امور قرار گرفته است، از قدرتِ تصمیم‌گیری و عملگرایی بیشتری برخوردار باشد. این ویژگی درست همان چیزی است که رهبریِ جریان صدر را از دیگر احزاب و جریان‌ها در صحنه سیاسی عراق متمایز می‌سازد. ⭕️ شاید برخی با این مسئله موافق نباشند و این سؤال را مطرح کنند: «شمار زیادی از احزاب و جریان‌های عراقی با مکانیزم رهبریِ فردی اداره می‌شوند، پس چه چیزی جریان صدر و حزب دموکرات کردستان را از آن‌ها متمایز می‌سازد»؟ نگارنده در مواجهه با این سؤال، پاسخ می‌دهد: «بله … شماری از احزاب و جریان‌های عراقی با سیستم رهبریِ فردی اداره می‌شوند اما نکته‌ای که وجود دارد، این است که سرانِ این احزاب و جریان‌ها رهبر ندارند و نفرات اصلیِ آن‌ها را تنها می‌توان در کسوت ریاست احزاب و گروه‌های متبوعشان قلمداد کرد.» ⭕️ تبعیت محض صدری‌ها از رهبر جریان صدر به دو عامل اصلی و اساسی بازمی‌گردد. عامل اول این است که «مقتدی» در حقیقت، وارث مردی است که یک تحول اجتماعی بزرگ را در عراق محقق ساخت؛ تحولی که خود سرمنشأ آغاز یک نقطه عطف تاریخی در عراق شد. این مَرد کسی نبود جز «شهید محمد صادق الصدر». این عمق تاریخی صدری‌ها است. ⭕️عامل دوم به احساس هواداران جریان صدر نسبت به «مقتدی» بازمی‌گردد. صدری‌ها احساس می‌کنند «مقتدی» کسی است که آن‌ها را به اهدافشان می‌رساند و به خواسته‌هایشان احترام می‌گذارد. برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba