eitaa logo
شعوبا
1.6هزار دنبال‌کننده
884 عکس
264 ویدیو
0 فایل
يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا «شعوبا» پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان www.shouba.ir ارتباط با ادمین: @admin_shouba
مشاهده در ایتا
دانلود
26.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 مجموعه 8️⃣ زندگی شهرک‌نشینان رژیم صهیونیستی در کرانه باختری(قسمت اول) ◽️کرانه باختری بر اساس همه قوانین فعلی بین المللی متعلق به فلسطینی‌هاست ولی حدود نیم میلیون شهرک‌نشین یهودی در بیش از 250 شهرک ساخته شده در مناطق اشغالی فلسطین در کرانه باختری زندگی می‌کنند و این شمار همچنان رو به افزایش است. انگیزه این یهودیان چیست و چرا اختاپوس اسرائیل دست از سر کرانه برنمی دارد؟ ◽️در قسمت اول این ویدئو که توسط vox تولید شده به روند استقرار یهودیان در کرانه باختری می‌پردازد. ◀️ مشاهده و دانلود لینک با کیفیت 🎞 جذاب ترین مستندهای جهان اسلام را با زیرنویس فارسی در قالب "تماشا" ببینید. ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
💠 روایتی غربی از زندگی در کرانه باختری؛ مرگی به نام زندگی منبع: ترجمان ✂️ برش هایی از متن 🔹اسرائیلی‌ها جاده‌های مخصوص خودشان را دارند. هیچ‌کدام از آن‌ها را از جاده‌هایی که ما عرب‌ها از آن استفاده می‌کنیم نمی‌توانید ببینید. فقط نگاه‌های گذرایی این‌جا و آنجا،اما می‌دانید که آن‌ها وقتی دارید رانندگی می‌کنید، یا راه‌ می‌روید، یا هر کار دیگری می‌کنید، می‌توانند شما را ببینند و از هزاران زاویۀ متفاوت از جاهایی که حتی به فکرتان هم نمی‌رسد، به شما خیره شوند 🔹برای اکثر مردم، گویا چنین است که بافت زندگی روزمره طوری طراحی شده است که تحمل‌ناپذیر باشد، اما به شیوه‌ای که هیچکس به‌راحتی نمی‌تواند بگوید که حقوق بشر آشکارا نقض شده است. هیچ‌وقت آب کافی در دسترس نیست. برای دوش‌گرفتن تقریباً ترتیبات نظامی لازم است. به آسانی نمی‌توانید اجازه عبور بگیرید. همیشه باید توی صف بایستید. اگر چیزی خراب شود، تقریباً امکان ندارد که اجازۀ تعمیرکردن آن به شما داده شود. یا اگر اجازه داده شود، نمی‌توانید برای تعمیر وسایلتان به جای دوردستی بروید. 🔹ممکن است ۲۰ کیلومتر رانندگی برای دیدن نامزدتان هشت ساعت طول بکشد، و طی این ساعت‌ها تقریباً بدون تردید مسلسل‌هایی را جلوی صورتتان تکان داده‌اند، و آدم‌هایی که معتقدند پست‌تر از انسان‌هایید، با زبانی که نصفه‌نیمه می‌فهمیدش بر سرتان فریاد کشیده‌اند. برای همین بیشتر حرف‌های عاشقانه‌تان را از پشت تلفن می‌زنید. البته اگر پول آن را داشته باشید که چند دقیقه صحبت کنید. برای مطالعه این مقاله اینجا کلیک کنید ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
💠 اهل سنت و حکومت بنی امیه؛ از تقدیر تا تقبیح مصاحبه با آقای دکتر سعید طاووسی، استاد دانشگاه علامه طباطبایی ✂️ برش هایی از متن 🔹 آنچه که بنی‌امیه از دشمنی با اهل بیت و حتی تشیع به جهان اسلام تزریق کردند تا قرن‌ها ماندگار بود و هنوز هم در برخی مناطق این تفکرات باقی مانده است. 🔹 در برخی مناطق که امویان ماندگارتر بودند مثل مغرب عربی و اندلس که دولت امویِ اندلس شکل گرفت، آثار این حکومت مشهودتر و مانا‌تر بوده است. در حال حاضر یکی از مهمترین اعیاد بلکه مهمترین عید در کشور مراکش عید عاشوراست. جالب است در این کشور سادات حسنی یعنی ادریسیان حکومت می‌کردند و هم اکنون هم محمد ششم، سید حسنی است 🔹 به نظرم بدتر از این رسم و رسوم، این است که بنی‌امیه به عنوان نمادی از اسلام مطرح شده و حتی اسلام اصیل را اسلام دوره اموی می‌دانند 🔹 ابن تیمیه در کتاب « منهاج السنه النبویه» می‌گوید در هیچ دوره‌ای به اندازه دوره بنی‌امیه اسلام عزیز نشد. ملاک عزت اسلام از نظر او چیست؟ فتوحات. 🔹 در بین اهل سنت جریان‌هایی هستند که چون محبت اهل بیت در آن‌ها قوی‌تر هست از بنی‌امیه فاصله می‌گیرند. به عنوان مثال چند سال پیش آقای دامُلا‌ ایشان تورجان‌زاده (داملا‌ ایشان لقب روحانیون اهل تاجیکستان است) که حنفی هم هست، در مراسم مرثیه‌خوانی روز ششم ماه محرم، صحبتی داشت مبنی بر اینکه: گرچه ما معاویه را پذیرفته‌ایم اما اسم بچه‌هایمان را معاویه نمی‌گذاریم چراکه یاد پسر کثافتش می‌افتیم برای مطالعه مصاحبه کامل اینجا کلیک کنید ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
💠 مردم آمریکا چه نظری نسبت به رژیم صهیونیستی دارند؟ محسن فائضی ✂️ برش‌هایی از متن 🔹 ۵۵% درصد آمریکایی‌ها حس مثبتی به اسرائیل داشته‌اند و در مقابل ۴۱ درصد هم نگرش منفی. از نکات مهم این نظر سنجی اختلاف نگرش نسبت به رژیم صهیونیستی با تغییر میانگین سنی است. هر چه به سن جوان‌تر آمریکایی‌ها نزدیک‌تر می‌شویم، حمایت و نگرش مثبت کاهش و نگرش منفی افزایش می‌یابد. 🔹 جمهوری‌خواهان نگرش مثبت‎‌تری نسبت به اسرائیل در مقایسه با دموکرات‌ها دارند. جهموری خواهان ۷۱% نگرش مثبت دارند. این میزان در بین محافظه کاران یا به تعبیری تندروتر‌ها تا ۷۵% هم افزایش می‌یابد. 🔹 دموکرات‌ها تنها ۴۴% در مقابل ۵۳% که نگرش منفی دارند، نگرش مثبت را انتخاب کرده‌اند. نگرش منفی به اسرائیل در میان لیبرال‌های دموکرات تا عدد عجیب ۶۲% هم افزایش می‌یابد. 🔹 اکثریت آمریکایی‌ها( ۸۴%) شناختی ازBDS به عنوان جدی‎‌ترین نهاد مقابله با اسرائیل در ایالات متحده نداشته‌اند و درصدی هم که موافق این نهاد بودند و حاضر به حمایت از آن هستند حدود ۵% بوده است. 🔹 حرکت BDS جنبشی است که در سال‌های اخیر اسرائیلی‌ها را کلافه کرده است. نامی که اختصار سه کلمه است: (Boycott) تحریم، (Divestment) خارج کردن سرمایه‌گذاری و (Sanctions) تحریم! بی‌دی اس توسط NGO‌ها و گروه‌های خودجوش مردمی و غیردولتی سازماندهی می‌شود و این جنبش رویکردی اجتماعی و حقوق بشرانه دارد که هدف اصلی آن دفاع از حقوق فلسطینی‌هاست. 📎 مطالعه متن کامل یادداشت ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
💠 به مناسبت سالگرد حادثه میدان رابعة العدویة؛ جنایات نظام مصر و نقش آن در تغییر نگرش اخوان نسبت به زنان پریسا رضایی 🔹صبح روز چهاردهم آگوست ۲۰۱۳ میلادی در قاهره، با صدای رگبار گلوله ارتش و قتل عام حدود هزارنفر و جاری شدن سیلاب خون در میدان‌های «رابعه العدویه» و «النهضه» شروع شد. 🔹 در آن زمان، زنان نه تنها در خط مقدم مواجهه و درگیری با نیروهای امنیتی مصر قرار داشتند، بلکه از همان ابتدا در تحصن‌های میدان‌های «رابعه العدویه» و «النهضه» و سلسله اعتراضاتِ پس از آن فعال بودند. آن‌ها به طور مستقیم با نظامیان مصری وارد درگیری شده بودند. 🔹در جریان همین درگیری‌ها بود که بسیاری از زنان اخوانی توسط نیروهای امنیتی بازداشت و شماری دیگر هم به ضرب گلوله نظامیان مصری کشته و یا زخمی شدند. 🔹 با این حال، این تنها تاثیر این اتفاقات نبود، این تجربیات، نوع نگرش به فعالیت‌های سیاسی زنان و نقش‌آفرینی‌ها آن‌ها را به نوعی دچار تغییر و تحول کرد. 🔹به همین مناسبت و در سالروز قتل عام رابعه، به این موضوع میپردازیم که زنان چگونه با این حوادث برخورد کردند و این حوادث چگونه موجب تغییر نگرش نسبت به نقش‌آفرینی آن‌ها شد؟ چگونه نوع نگاه و نگرش جمعیت اخوان‌المسلمین نسبت به زنان و نقش آن‌ها در صحنه سیاسی دستخوش تغییر و تحول گشت؟ 📎 مطالعه کامل یادداشت ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
💠 در میدان رابعة العدوية چه اتفاقی افتاد؟ مجتبی امانی، رئیس سابق دفتر حفاظت منافع ایران در قاهره 🔹 بعد از اقدام ارتش در برکناری مرسی از ریاست جمهوری در نهم تیر 1392، تعداد زیادی از مردم مصر در دو نقطه از قاهره برای طرفداری از وی گرد آمدند. عده‌ای در میدان النهضه و عده‌ای دیگر در میدان رابعه العدویه که مسجدی به همین نام در کنار آن است، جمع شده و به اصطلاح تحصن کرده بودند. 🔹 تجمع میدان مسجد رابعه، نسبت به تجمع میدان النهضه شاهد تعداد بسیار بیشتری از مردم بود. انعکاس رسانه‌ای آن هم بیشتر بود. تجمع آنان که شبانه روزی بود، از نهم تیر تا 23 مرداد یعنی 45 روز طول کشید. این مدت با ماه مبارک رمضان همزمان بود. این دو تجمع با برخورد شدید نیروهای پلیس و ارتش و کشتار نزدیک به 2 هزار نفر از آنان در سحرگاه 23 مرداد و چند روز بعد از عید فطر پایان یافت. منبع فارس ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
24.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🇪🇬 حادثه رابعه مرا به ناامیدی محض کشاند🇪🇬 ⭕️ روایت جوان اخوانی از شروع بی‌دینی اش بخاطر حادثه میدان رابعه؛ بخشی از مستند در هفت سال برای دیدن نسخه کامل این مستند 👇 کلیک کنید https://www.aparat.com/v/0jyGf ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
33.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🇪🇬 این دعوت دینی ذلیلانه است 🇪🇬 ⭕️ روایت جوان مذهبی مصری از چرایی پیوستنش به گروه های سلفی جهادی بخاطر حادثه میدان رابعه؛ بخشی از مستند در هفت سال برای دیدن نسخه کامل این مستند 👇 کلیک کنید https://www.aparat.com/v/0jyGf ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
💠 معرفی کتاب”اسلام متکلمین” اثر محمد بوهلال احمد آرانی 🔹 مجموعه «الاسلام واحدا و متعددا» از پروژه‌های مهم فکری است که در انجمن «رابطه العقلانیین العرب» زیر نظر دکتر «عبدالمجید الشرفی» و توسط شاگردان او انتشار یافته و بازتاب های متعددی نیز داشته است به نحوی که با اعتراض شدید معتقدان به اسلام سنتی و تحسین تعدادی از روشنفکران مواجه شده است. 🔹شرفی از اساتید دانشگاه مغرب عربی و از روشنفکران معروف امروز جهان اسلام محسوب می شود که پروژه کلی او پیوند دین و مدرنیته در جهان معاصر است . 🔹فارغ از انتقاداتی که به این پروژه فکری و مبانی آن وارد است اگر بخواهیم به ایده این مجموعه نگاهی بیندازیم باید گفت این مجموعه 18 جلدی تلاش دارد تا با نگاه جامعه شناختی به جغرافیای جهان اسلام و بیان تعدد حوزه های فرهنگی تمدنی در سراسر عالم اسلامی و نیز وحدت کلی این حوزه ها نشان دهد که اسلام واحد و متعدد است و به گونه ای نوعی پلورالیسم اسلامی را ثابت کند. 🔹 پیش از این در شعوبا به چند جلد از این مجلدات پرداختیم. در این شماره به کتاب اسلام متکلمین از این مجموعه می‌پردازیم. 📎 مطالعه کامل یادداشت ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
32.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 مجموعه 9️⃣ زندگی شهرک‌نشینان رژیم صهیونیستی در کرانه باختری(قسمت دوم) ◽️«اینجا آرامشی دارد وصف ناپذیر» مصاحبه یکی از اسرائیلی‌های ساکن در شهرک‌های غیر قانونی در کرانه باختری؛ در این قسمت با ساکنین این شهرک‌ها صحبت و در مورد دلایل‌شان برای آمدن به این شهرک‌ها پرسده می‌شود. ◀️ مشاهده و دانلود لینک با کیفیت 🎞 جذاب ترین مستندهای جهان اسلام را با زیرنویس فارسی در قالب "تماشا" ببینید. ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
💠 پناهندگان در دیدگاه و نگرش اسرائیل؛ بیماران، جنایتکاران و تجاوزگران! الجزیره؛ ترجمه: رامین حسین آبادیان ✂️برش هایی از متن 🔹 اسرائیلی‌ها زمانی که می‌خواهند از پناهندگان سخن بگویند از عباراتی نظیر «جنایتکارانِ اشغالگر» و یا «بمب‌های ساعتیِ تهدید‌کننده اسرائیل» استفاده می‌کنند. 🔹 اشغالگران نشان داده‌اند که همواره در سایه یک کابوس زندگی می‌کنند و این کابوس، تغییر بافت جمعیتی جامعه یهودی است. «تل‌آویو» از سال 1948 تاکنون از هرگونه حضور غیریهودیان در اراضی اشغالی در هراس بوده است. آنها قائلند حضور غیریهودیان در اراضی اشغالی بزرگترین خطری است که اسرائیل را تهدید می‌کند 🔹 هرچند که پناهندگان آفریقایی به خاطر رنگین‌پوست بودن‌شان بیشتر در معرض اقدامات نژادپرستانه قرار می‌گیرند، اما در وهله اول این غیریهودی‌بودن‌شان است که موجب بکارگیری سیاست‌های نژادپرستانه علیه آن‌ها می‌شود. هیچکس از این سیاست [اقدامات نژادپرستانه] مستثنی نیست. 🔹 پس از شعله‌ور شدن آتش جنگ میان روسیه و اوکراین، 18 هزار نفر از شهروندان اوکراینی، کشور خود را به مقصد اسرائیل ترک کردند. دو سومِ مهاجرانی که به اراضی اشغالی رسیدند از غیریهودیان بودند. همین مسئله جنجال زیادی را در محافل اسرائیلی به پا کرد و آن‌ها از اینکه این تعداد از مهاجران غیریهودی به اراضی اشغالی رسیده بودند به شدت انتقاد کردند. 📎 مطالعه کامل یادداشت ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ «رفاه در زندگی» دلیل اصلی مهاجرت به شهرک های صهیونیستی 🎞 ببینید: یک نمونه از تبلیغات برای مهاجرت یهودیان به شهرک های غیرقانونی در مناطق فلسطینی نشین ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
🌐 آیا تاریخ مصرف القاعده به پایان رسیده است؟ استاد مهدی فرمانیان ⁉️ با کشته شدن «ایمن الظواهری» به دست آمریکا، چه کسی فرمان القاعده را به عهده خواهد گرفت؟ 🔹 اکنون اکثر قریب به اتفاق بزرگان همراه با اسامه بن لادن در دهه هشتاد میلادی، دیگر در این دنیا نیستند. زیرا یا به وسیله پهبادها از دنیا رفته اند یا در زندان هستند. آنانی هم که در خارج زندان هستند، تعهد داده اند که کار تسلیحاتی نکنند و فقط کار فرهنگی را ادامه دهند. 🔹 لذا برهه بسیار مهمی برای القاعده است، یا فعالیت آنها کمرنگ شده و از چرخه جریان های تاثیرگذار در جهان اسلام خارج خواهند شد و یا باید تغییر روش دهند و از حوزه جنگ پارتیزانی و ترور خارج شوند و به جهاد فرهنگی بپردازند و یا فرقه فرقه شده و دیگر از رهبر جدید القاعده حرف شنوی نخواهند داشت. 🔹 پیش بینی نگارنده این سطور این است که دوره القاعده به روش سابق در جهان به اتمام رسیده است و دیگر توان ادامه روش قبل را ندارد. منبع : مسلمنا ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
✏️ مجموعه 📚 تحلیل و بررسی مهم‌ترین اندیشکده‌های عربی 3️⃣ مرکز مطالعات و پژوهش‌های الزیتونه🇵🇸 🔹 یکی از اصلی‌ترین مراکز پژوهشی، اندیشه و اندیشکده‌های وابسته به تشکیلات حماس بی‌شک مرکز الزیتونه به ریاست محسن محمد صالح است. این مرکز در حوزه دایره المعارف فلسطین و فعالیت‌های کتابخانه‌ای و پژوهشی کم‌نظیر است و دارای خروجی‌های جامعی در حوزه مطالعات فلسطین است. 🔹 کتاب­‌های مرکز الزیتونه به زبان­‌های مختلف تا کنون منتشر شده است. برای مثال کتاب «قضیه فلسطین: پیشینه تاریخی و تحولات معاصر» از محسن محمد صالح مدیر مرکز از بهترین کتاب­‌های ترجمه شدۀ به فارسی در مورد مسالۀ فلسطین در ایران است. برای مطالعه،بررسی و تحلیل این مرکز اینجا کلیک کنید. ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
💠 تحول گفتمان سلفیت جهادی؛ از مبارزه با غرب تا مبارزه با تشیع بخش دوم مصاحبه با آقای دکتر هادی معصومی زارع در خصوص پیدایش و تحول جریان سلفیت جهادی 🔹 در قسمت اول، با مرور گرایشات اسلامی که بعد از مواجهه جهان اسلام با غربِ مدرن به وجود آمدند به اینجا رسیدیم که جریان سلفیت جهادی در پی ناامیدی طیفی از جوانان اسلام گرا از توانایی اخوان المسلمین در ایجاد حکومت دینی از روش‌های مسالمت‌آمیز فرهنگی و سیاسی پدید آمده و پس از هجوم شوروی به افغانستان، رشد و توسعه یافت. 🔹در بخش دوم مصاحبه به این موضوع پرداخته شده که آیا اساساً القاعده به عنوان حرکت جهانی جهاد در تقابل با آمریکا و اسرائیل موفق بود یا به مرور درگیر نبرد‌های حاشیه‌ای شد؟ 🔹 در خلال بررسی اقدامات القاعده، مسأله کشتار شیعیان و مواضع رهبران آن‌ها نیز به دقت تشریح شده و با مرور نقاط عطفِ تاریخی جریان جهاد، مواضع متفاوت طیف‌های مختلف منسوب به این جریان در قبال شیعیان و جمهوری اسلامی ایران و حتی روابط‌شان با ج. ا. ا بحث شده است که به نظر می‌رسد برای مخاطبان تازه و جدید باشد. 🔹 در نهایت نیز وضعیت کنونی این جریان و آینده احتمالی آن به بحث گذاشته شده‌است. 📎 متن کامل مصاحبه ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
💠 تحول گفتمان سلفیت جهادی؛ از مبارزه با غرب تا مبارزه با تشیع بخش دوم مصاحبه با آقای معصومی زارع در خصوص پیدایش و تحول جریان سلفیت جهادی 1️⃣ قسمت اول ( القاعده و شروع جهاد جهانی) 🔸 با شکل‌گیری القاعده، جریان جهادگرا، ویژگی جهانی و فرامرزی به خود گرفته و از آن حالت بسته قبلی خود فاصله گرفت. با این حال در خلال سال‌های ۱۹۸۹ تا ۲۰۰۱ تمام تمرکز این جریان بر حمله به منافع امریکا و غربی هاست. 🔸 حملات دسامبر ۱۹۹۲ در عدن، حمله به مرکز تجارت جهانی در ۱۹۹۳، مشارکت در جنگ‌های بوسنی و چچن، حمله به برج‌های خُبر و کشتن سربازان امریکایی در سعودی، حمله به سفارت‌خانه‌های امریکا در نایروبی و دارالسلام در ۱۹۹۸، حمله به ناو امریکایی در عدن در اکتبر ۲۰۰۰ و در نهایت حمله ۱۱ سپتامبر (در فرضی که واقعاً القاعده را پشت این حمله بدانیم) از آن جمله است. 🔸 در واقع این جهان بینی بن‌لادن و قبل از او عبدالله عزّام است که به این حملات جهت و معنا داده است. ‌ایشان معتقد بودند که ما دشمنان متعددی در سطح جهان داریم اما امروزه دشمن اصلی ما اسرائیلی‌ها هستند که فلسطین را اشغال کرده‌اند و آمریکایی که در حال نابود کردن فرهنگ دینی و اعتقادی مسلمانان و اشغال ممالک اسلامی است. 🔸 بعد از آزادسازی افغانستان، نوک پیکان را به سمت آمریکا و اسرائیل نشانه گرفتند که هم در حال نابودی فرهنگ و ارزش‌های اسلامی و نفوذ در جغرافیای ادراکی مسلمین هستند و هم در حال پیشروی نظامی در جغرافیای فیزیکی جوامع مسلمان. 🔸 در میان تمام رهبران جهادی، بن‌لادن و عزام، درک تمدنی عمیق‌تری از مواجهه اسلام و غرب داشتند و عمق تهدید غرب را لمس کرده بودند. برای همین است که در تمام این سال‌ها ( تا سال ۲۰۰۴ و آغاز فعالیت ابومصعب الزرقاوی) حتی یک حمله علیه شیعیان از سوی القاعده گزارش نشده است. 📎 متن کامل مصاحبه ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ خالد مشعل، از حسرتش برای شهادت می گوید + بیتی منسوب به امام علی(ع) 📺 بخشی از برنامه الجانب الآخر از شبکه الجزیره؛ مصاحبه با خالد مشعل پخش کامل به زودی از پایگاه شعوبا ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
📚 مجموعه بررسی کتاب‌های غیرفارسی منتشر شده؛ مناسب محققین و پژوهشگران 1️⃣ بررسی کتاب اختلافات سیاسی بین اصحاب، قداست مبانی و جایگاه اشخاص 🔹 یکی از پرچالش‌ترین مباحث در حوزه تاریخ اسلام در میان گروه های مختلف اسلامی نگاه به اصحاب پیامبر و جایگاه ایشان در دین است. یکی از آثاری که در میان اهل سنت در سالهای اخیر در این مورد به زیور طبع در آمد، کتاب «اختلافات سیاسی بین اصحاب، قداست مبانی و جایگاه اشخاص» است که محمد مختار الشنقیطی استاد دانشگاه دوحه آن را نوشته است. 🔹 گرچه این کتاب در اوایل سده جدید نوشته شد اما با حوادث بیداری اسلامی در سال 2011 نیاز به این نگاشته بیش از پیش احساس شد و در آن سالها بود که این کتاب بیشتر بر سر زبان ها افتاد. 🔹شنقیطی قائل است امت از بحران تاریخی خود خارج نمی شود مگر این که بداند چگونه وارد آن شده است. خروج از این چالش حقوقی تاریخی بدون مطالعه اختلافات سیاسی بین اصحاب در قرن اول ممکن نیست؛ مطالعه ای که تقدس را به مبانی و مبادی ببخشد و آن را بر جایگاه افراد ترجیح دهد. 🔹 شنقیطی اگرچه از چارچوب نگاه کلاسیک اهل سنت به مساله صحابه خارج نمی شود اما از خطاانگاری برای معاویه که در کتابش بارها به آن اشاره می‌کند، نیز چشم نمی‌پوشد: 🔹«در صفین قدرت بر حق، بغی بر عدل، ملک بر خلافت پیروز شد و مسلمین همواره تا امروز از برون آمدن از این بحران حقوقی عاجز بوده اند؛ در عین حال که قرآن و سنت مبانی روشنگری در ایجاد حکومت و اجرای آن دارد و علیرغم این که تجربه انسانی معاصر در این حیطه دارای پندهای روشن است» 📎 مطالعه کامل یادداشت ⬅️ شعوبا @shouba
💠 تحول گفتمان سلفیت جهادی؛ از مبارزه با غرب تا مبارزه با تشیع قسمت دوم ( القاعده و جنگ با شیعیان) 🔸 روشن است که از دید القاعده شیعیان رافضی هستند. خود بن‌لادن هم در سخنان مکتوب شده‌اش چهار بار برای اشاره به شیعیان از واژه رافضه و رافضی استفاده کرده است. طبق مبانی سلفیت نیز القاعده می‌بایست به کفر و شرک شیعیان باور داشته باشد. 🔸 بن لادن بعد‌ها یکی دو توهین زشت به بنیانگذار ج اا و دبیر کل حزب الله لبنان دارد. با این حال در همه آن سال‌ها نه فتوی و بیانیه تکفیر مآبانه‌ای از او و القاعده مشاهده شده است و نه در عرصه میدانی، اقدام عملیاتی از سوی این سازمان علیه شیعیان صورت گرفته است. 🔸 این در حالی است که در تمام آن سال‌ها، لایه‌ای در درون القاعده شکل گرفته بود که درصدد اقناع بن‌لادن برای اولویت بخشی به نبرد با دولت‌های عربی و شیعیان بود. بخشی از این تلاش‌ها در خاطرات سیف العدل از دیدار ابومصعب الزرقاوی با بن‌لادن در سال ۱۹۹۶ و اظهار ناراحتی وی از انفعال القاعده در قبال شیعیان افغانستان و التقاط طالبان (مواردی نظیر زیارت قبور و… ) گزارش شده است. با این حال بن‌لادن به شدت‌ایستادگی می‌کند و مانع غلتیدن القاعده در «نبرد‌های حاشیه‌ای و فرعی» می‌شود. 🔸 بر اساس نامه‌های ردوبدل شده میان زرقاوی و ظواهری و بن‌لادن نیز القاعده مادر (برخلاف القاعده عراق و زرقاوی) با استناد به نظریه العاذر بالجهل باور به تکفیر عامه شیعیان ندارد و لذا بمب‌گذاری در اماکن عمومی و کشتار توده مردم را ممنوع می‌داند و در این خصوص بار‌ها به زرقاوی تذکر می‌دهد. حالا این را می‌توان به حساب عملگرایی بن‌لادن و القاعده مادر گذاشت ولی هرچه هست، این دقت نظر، بن‌لادن را از دیگران و نسل بعدی جهادی‌ها متمایز می‌کند. 🔸 بن لادن تا زمانی که زنده بود از سوی سازمان القاعده مادر حتی یک حمله علیه شیعیان نه در افغانستان و نه در ایران گزارش نشده است. 🔸 حتی شاید برای شما و مخاطبان جالب باشد که بدانید که بن‌لادن در دهه هشتاد میلادی و در کوران جنگ با شوروی حتی کمک‌های مالی و تسلیحاتی به برخی از گروه‌های شیعی در هزارستان داشته است. بر اساس گفتگویی که با یکی از فرماندهان مطلع و حاضر سازمان نصر داشتم، ‌ایشان مدعی بود بن‌لادن در آن دوره به یکاولنگ در استان بامیان آمد و دو سه شبی را در مدرسه علمیه آیت‌الله صادقی در نَیَک مستقر شد و با‌ایشان بحث و صحبت کرد؛ بحث‌های فقهی و کلامی در موضوعات مختلف از جمله زیارت قبور و… بن‌لادن در این سفر که در معیت مولوی محمدنبی محمدی وزیر دفاع وقت مجاهدین بود، کمک‌های مالی و تسلیحاتی به برخی از رهبران شیعی جهاد عرضه کرده بود. 📎 مطالعه کامل یادداشت ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
💠 «نظام ریاستی» راه خلاص عراقی‌ها از چرخه بحران‌های مکرر سید رضا قزوینی غرابی ✂️ برش هایی از متن 🔸 مسئله انتخاب نخست‌وزیر و توافق بر سَر نام او تنها عامل اصلی ظهور و بروز بحران در عراق محسوب نمی‌شود. تشکیل فراکسیون اکثریت در پارلمان، انتخاب رئیس‌جمهور و سپس تشکیل دولت، جملگی اموری هستند که عراق هر بار بحران پیچیده‌ای را در رابطه با آن‌ها تجربه می‌کند. 🔸 انتخاب «محمد شیاع السودانی» به عنوان نامزد تصدی پست نخست‌وزیری توسط «چارچوب هماهنگی»، این بهانه را به «صدر» به عنوان کسی خود را خارج از بازیِ صحنه سیاسی می‌دید، داد تا یک بار دیگر خیابان‌ها را شعله‌ور سازد. در مقابل اطار این تحرکات از سوی صدری‌ها را کودتا علیه حاکمیت و مشروعیت خواند و در اقدامی مشابه، خواستار تظاهرات هواداران خود در خیابان‌ها شد. 🔸 این‌ها صحنه‌هایی هستند که عراق بدان عادت کرده است. در این صحنه‌ها هیچ چیز جدیدی دیده نمی‌شود. تنها این جزئیات هستند که با یکدیگر متفاوتند. امروز شاید همگان دریافته باشند که ریشه‌ اصلی بحران‌های متعدد و مکرر در عراق، ماهیتِ نظام سیاسی حاکم بر این کشور پس از سقوط نظام سابق در سال 2003 است. 🔸 «نظام ریاستی» ضامن برقراری ثبات در جوامعی خواهد شد که همواره تحت تأثیر تنش‌های سیاسی و امنیتی قرار می‌گیرند. علیرغم اینکه ممکن است در سایه حکمرانی «نظام سیاستی» نوعی تک‌روی در اتخاذ تصمیمات سیاسی اتفاق بیفتد، اما باید اعتراف کرد که فروپاشی سیاسی و اجتماعی درست مثل آنچه که امروز عراق از آن رنج می‌برد، به مراتب از تک‌روی از اتخاذ تصمیمات، خطرناک‌تر است. 📎 مطالعه یادداشت کامل @shouba
♨️ امام مسجد الحرام به ۱۰ سال زندان محکوم شد! 🔺دادگاه تجدید نظر رژیم سعودی، شیخ صالح آل طالب، امام جماعت مسجد الحرام را به 10 سال زندان محكوم كرد. 🔺آل طالب که از سال ۲۰۱۸ و چند ماه پس از ولیعهدی محمد بن سلمان بازداشت شده بود تاکنون در زندان به سر می‌برد و یک بار پیش از این حکم زندان وی لغو شده و تبرئه شده بود اما دادگاه تجدیدنظر سعودی حکم فوق را مجددا علیه وی ابرام کرد. ✍️در مورد علت دقیق دستگیری آل طالب به صورت رسمی مطلبی منتشر نشده اما گفته می‌شود مقامات امنیتی وی را به دستور مستقیم محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی به دلیل انتقاد از برنامه‌های ضد اسلامی هیئت ترفیه دستگیر کرده‌اند. وی در آخرین خطبه خود در مسجد الحرام از اشاعه منکرات در جامعه عربستان انتقاد کرده و بر لزوم محکوم کردن مرتکب آن تاکید کرده بود و در خلال خطبه خود کسانی را که سرکش و ستمگر خواند نفرین کرد. 🔸آل طالب همچنین در بخشی از خطبه آخر خود مردم عربستان را مورد خطاب قرار داد و گفت، «ای مسلمانان شما را چه شده که شاهد هجوم مردم به مراکز فساد و منکرات هستید؟ شما را چه شده که دختران و پسران شما با هم می‌رقصند؟ شما بر پیکر شهیدانی می‌رقصید که از دین و مقدسات و کشورتان دفاع کرده‌اند. حرام خدا را فراموش کرده‌اید یا خود را به فراموشی زده‌اید؟». آخرین توئیت شیخ نیز ساعاتی پیش از دستگیری بوده که در آن بخشی از خطبه خود در مسجد الحرام را توییت کرده بود. 🔸مطالعات خلیج فارس @dolatedin
12.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 مجموعه 🔟 مستند: رابطه «وهابیت» و «آل سعود» ◽️رابطه نهاد مذهب و نهاد قدرت در عربستان سعودی، به بساطتی که در اذهان عامه و حتی بعضی از کارشناسان وجود دارد، نیست. نه تنها نمیتوان به این همانی وهابیت و آل سعود حکم داد که حتی رابطه حمایت متقابل این دو نیز در بعضی از مواقع به تقابل کشیده شده است. در این مستند به تاریخ روابط وهابیت و آل سعود پرداخته میشود. این مستند توسط شبکه الجزیره تولید شده و پایگاه اینترنتی شعوبا آن را ترجمه و زیرنویس کرده است ◀️ مشاهده و دانلود لینک با کیفیت 🎞 جذاب ترین مستندهای جهان اسلام را با زیرنویس فارسی در قالب "تماشا" ببینید. ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
💠 تحول گفتمان سلفیت جهادی؛ از مبارزه با غرب تا مبارزه با تشیع مصاحبه با آقای معصومی زارع روابط القاعده و طالبان مطالعه متن کامل مصاحبه 👇👇 https://zaya.io/تحول_گفتمان_سلفیت_جهادی ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
💠 روابط القاعده و طالبان 🔸 بر اساس مصاحبه‌هایی که با برخی از چهره‌های طالبان و القاعده داشتم، هر دو طرف تأکید داشتند که علیرغم بیعت القاعده با طالبان اما طرفین هیچ گاه رابطه گرم چندانی نداشته‌اند. 🔸 طالبان از مشارکت جهادی‌ها (ونه مجاهدان) در نبرد‌های داخلی افغانستان استقبال چندانی نمی‌کرد. دلیل آن هم تلاش برای بیشتر حساس نکردن غربی‌ها و نهاد‌های بین‌المللی بود. در کل به القاعده به چشم یک مزاحم و رقیب نگاه می‌کردند. ولی خب رسوم پشتون‌والی هم مانع از طرد‌ ایشان می‌شد. 🔸 یکی از شخصیت‌های بسیار نزدیک به ملاعمر برای من از عدم رضایت او از حضور القاعده و بن‌لادن در افغانستان و نوع استقبال نه چندان گرم از او در جلسات مشترک نقل‌های مفصلی کرده است. از جمله این که مدت‌ها طول می‌کشید تا ملاعمر به درخواست دیدار بن‌لادن پاسخ دهد. 🔸 اسامه بن‌لادن تا زمان سیطره طالبان بر جلال آباد، ذیل حمایت مجاهدین و به طور معین مولوی یونس خالص (که یک مولوی پشتون بی‌طرف به شمار می‌آمد) قرار داشت. می‌دانیم که این دکتر عبدالرحمن (وزیر تجارت دولت مجاهدین) بود که تشریفات سفر بن‌لادن و خانواده‌اش از سودان به جلال آباد را ترتیب داد. این تازه بعد از تصرف جلال آباد از سوی طالبان بود که این گروه با اسامه آشنا شدند. 🔸 بخش مهمی از نیرو‌های القاعده و نیرو‌های جهادی در زمان فتح جلال آباد به کابل گریختند. چون شناختی از طالبان نداشتند و می‌ترسیدند که‌ایشان هم قربانی همپیمانی بخشی از عرب افغان‌ها با حکمتیار شوند. روز‌های بعد بود که طالبان به این ها‌ امان و پناه داد 🔸 القاعده مستمرا به نیرو‌های حاضر در اردوگاه‌ها و مراکز آموزشی تأکید می‌کرد که باید بر خارج افغانستان متمرکز باشند. شرحی از اختلافات القاعده و طالبان و نگاه القاعده به این گروه را عمر الناصری در خاطرات خودش با عنوان Inside the Jihad آورده است. ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
💠 آیا ریشه اسلامگرایی شیعی در میان اهل تسنن است؟ علی المومن 📍 مساله تاثیرپذیری جریان‌های اسلامگرای شیعی از گروه‌های اسلامگرای اهل سنت چیزی است که در افواه بسیار رواج دارد. در این میان برخی اسلامگرایان شیعی در ایران مانند سید محمد بهشتی، سید علی خامنه ای و … بیش از دیگران به تاثیر گرفتن از افکار اندیشمندان اهل سنت مانند سید قطب و مودودی متهم می‌شدند. 📍 در عراق بخصوص پس از نگارش کتابی توسط شیخ علی الکورانی، حزب الدعوه الاسلامیه و شهید سید محمد باقر صدر به دنباله‌روی افکار گروه‌های اهل سنت بخصوص اخوان المسلمین و التقاط در تفکر شیعی متهم شدند. اما دکتر علی المومن، مورخ و پژوهشگر برجسته عراقی خلاف این را قائل است. المومن که صاحب کتاب معروف «سنوات الجمر، مسیره الحرکه الاسلامیه فی العراق 1957-1986» در مورد جریان های اسلامی در عراق است، مدعی است که برخی عناصر در حوزه فقه سیاسی مانند ولایت فقیه و یا مقابله با استبداد در تفکر فقهای شیعه وجود داشته و قبل از شروع جریان‌های اسلامگرای سنی توسط اندیشمندان شیعه مطرح شده است. 🔖 1800 کلمه ⏰ زمان تقریبی مطالعه: 10 دقیقه 📌 ادامه مطلب را در لینک زیر بخوانید: https://zaya.io/اسلامگرایی_شیعی ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba