💠درباره وضعیت زنان در عراق؛ خطر گسست نسلی در جنبش زنان
حفصه حلاوه
✂️برشهایی از متن:
🔹هرچند که تمایزهای روشنی میان نیازها و اولویتهای زنان عراق وجود دارد، تغییر نسلی نیز در حال وقوع است که در پی آن شکافهایی میان اجتماع رسمی کنشگران و فعالان حقوق زنان ظاهر شده است.
🔹شکاف نسلی فقط به جنبش زنان عراق محدود نمیشود، اما به طور خاص بر جنبش نوظهور زنان تأثیرگذار بوده است. زنان جوانی که در اعتراضات اکتبر 2019 نقش داشتند از این مزیت نسبی برخوردار بودند که همقطاران مردشان از آنها حمایت کنند. برخلاف نسل قبلی زنان، زنان جوان نسبتا راحتتر وارد عرصه شدهاند.
🔹خطر گسست نسلی جنبش زنان در عراق را تهدید میکند. گسست نسلی میتواند باعث شود همان سرنوشتی بر جنبش زنان عراق تحمیل شود که باقی جنبشهای زنان در منطقه دچار آن شدند، مانند جنبشهای مصر و سوریه. ضروری است که زنان عراق دستاوردهای واقعی و ملموسی که در 17 سال گذشته داشتهاند را از دست ندهند، و در عین حال بپذیرند که هم جای زیادی برای پیشرفت نیست، هم اهداف، در نتیجهی قدرتمند شدن زنان، تغییر کردهاند.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#جامعه_شناسی_کشورهای_اسلامی
#عراق
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
23.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 مجموعه #تماشا
1️⃣ زندگی یک غیر یهودی در سرزمین های اشغالی؛ شهروندان درجه دو
مهم نیست عرب باشی یا غیر عرب! فارس باشی یا کرد و ترک!
🕎 مهم این است که تو یهودی نیستی و به جرگه نژاد برتر وارد نشدی! ژن خوبی نداری یا گلت را از جنس مرغوبی نساخته اند!
🔷 واژه آپارتاید همه را به آفریقای جنوبی می برد و در دل مبارزه با آن واژگانی مقدس می شوند: مبارزه با نژاد پرستی، تقدیس قهرمانان جدال با تبعیض، نلسون ماندلا و ... اما آپارتاید یا نژادپرستی مگر چیست؟ چیزی که فقط سهم سیاهان آفریقا بوده یا می تواند دوباره خود را بازسازی کند؟
#فلسطین
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠به دنبال ایدئولوژی یا تشنه قدرت؛ پژوهشی جدید در مورد اخوان المسلمین
🔹کتاب «درونِ اخوانالمسلمین؛ دین، هویت و سیاست» کتابی است درباره جنبش اخوان المسلمین مصر که بر خلاف آثار دیگری که گرایش به تمرکز بر رفتار و فعالیت های بیرونی اخوان دارند؛ بیشتر بر پویایی، فرآیندها و تعامل های داخلی اخوان متمرکز است که بخش مهمی از سیاست و هویت آن را تشکیل می دهند
🔹موضوع گروه های اسلامگرا به صورت عام و جریان اخوان المسلمین به طور خاص همواره از دغدغه های شعوبا بوده و سعی کرده از جنبه های مختلف به آن بپردازد. شعوبا در دور جدید پرداخت خود به مساله اخوان المسلمین، وضعیت زنان در اخوان، دلایل سرخوردگی جوانان اخوان از این جنبش، احتمال رسیدن آن به نقطه پایان و برخی موضوعات دیگر را بررسی کرده است.
🔹در این قسمت نکته مورد بررسی برای ما دنیای درونی اخوان است. از این رو مصاحبهی نویسنده این کتاب، دکتر خلیل العنانی با بخش میدان الجزیره را انتخاب کردیم که در این گفتوگو، دنبای پر رمز و راز داخلی فرزندان بنا را روشن میکند. دکتر العنانی استاد علوم سیاسی در مؤسسه الدوحه للدراسات العلیا و پژوهشگر دانشگاه دورهام و موسسه بروکینگز است که تالیفات زیادی در زمینه اسلامگرایی و به ویژه اخوان المسلمین در مصر دارد.
برای مطالعه متن اینجا کلیک کنید
#اخوانـالمسلمون
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠قاچاق نطفه؛ نبردی شگفت آور برای بقا(قسمت اول)
محسن فائضی
✂️برش هایی از متن
🔹زندگی یک فلسطینی، یک زندگی پویاست، پویایی منطبق بر محدودیتها، سختی ها و خوشی ها.
🔹حجم بالای اسرا و زمان زیاد اسارت موجب شده، اسرای فلسطینی در زندان ها شرایطی برای خودشان ایجاد کنند که زندگی جریان داشته باشد، روحیه ها زنده بماند و امید همچنان جاری باشد. کتاب نویسی، گذراندن دوران دانشگاه به صورت مجازی، داشتن کمیته های مختلف از قرآن، ورزشی، اخلاقی، تشکیلاتی و.... بخشی از اینهاست.
🔹رژیم صهیونیستی از سال 1996 ملاقات زندانیان با غیر از نزدیکان درجه یک یعنی پدر، مادر، همسر، فرزند، برادران و خواهران و و پدر بزرگ و مادر بزرگ را ممنوع کرده است و این ملاقات ها هم از پشت شیشه است.
🔹اما برای اسرای دربند جلوه ای از این مقاومت عجیب می نماید: بچه دار شدن از درون زندان! چگونه؟ عطاف همسر ایوب اسیر فلسطینی می گوید: هنگامی که همسرم بازداشت شد فقط حدود دو ماه از ازدواج ما میگذشت و من در حالی که در روزهای اولین بارداری خود بودم شوهرم به 15 سال زندان محکوم شد، پس از تولد لیان و گذشت حدود 7 سال پس از اسارت پدرش به فکر تولد فرزندی دیگر افتادیم .....
برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید
#فلسطین
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠 قاچاق نطفه؛ نبردی شگفت آور برای بقا(قسمت دوم)
ساسة پست
✂️ خلاصه متن
🔹 برخی از اسرای فلسطینی سابق روایت میکنند که فرایند قاچاق نطفه از داخل زندانهای رژیم صهیونیستی به دلیل تدابیر امنیتی شدید این رژیم در داخل و خارج از زندان، بسیار پیچیده است. این اسرا تأکید میکنند که پس از فراگیر شدن قاچاق نطفه، اسرائیل جنگی را علیه این پدیده آغاز کرد و موجب شد تا شرایط برای انجام این کار بیش از پیش سخت و پیچیده گردد.
🔹 مقامات اسرائیل تاکنون بارها با وضع قوانین سختگیرانه و نیز تشدید بازرسیها برای ممانعت از قاچاق نطفه تلاش کردهاند، اما هیچیک از این اقدامات، موفقیتآمیز نبودهاند. یکی از حربههای دیگری نیز که اسرائیل بدان متوسل شده است، ممانعت از صدورِ «گواهیِ تولد» برای فرزندانِ حاصل از نطفههای قاچاق است. علیرغم تمامی این تلاشها، فلسطینیان ابزارهای خود برای قاچاق نطفه را افزایش دادند؛ به ویژه اینکه فتواهای دینی نیز صراحتا چنین کاری را تأیید کردند.
برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید
#فلسطین
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
13.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 مجموعه #تماشا
2️⃣ قاچاق اسپرم و زندان های امنیتی رژیم صهیونیستی
🔹در اواخر سال 2021 ، اکران یک فیلم مانند بمبی احساسات مردم فلسطین را برانگیخت. محمد دیاب کارگردان مصری به بازی گروهی از بازیگران فلسطینی و البته در اردن فیلمی ساخت به نام «امیره»؛ فیلمی که نامزد سینمای اردن برای اسکار شد اما اعتراضات متعدد فلسطینی ها علیه آن موجب پاپس کشیدن اردنی ها از نامزدی امیره در اسکار شد.
🔹 اما مگر امیره به چه چیزی می پرداخت که اینگونه فلسطینی ها را خشمگین کرده بود؟ امیره ، نقش اول فیلم دختری فلسطینی است که از طریق قاچاق اسپرم از زندان های رژیم متولد شده بود. البته پدر هم چنان در زندان به سر می برد و امیره فقط می توانست او را از پشت میله های زندان ببیند. اما این همه داستان نبود و روند تولد امیره در فیلم با سناریوهای دیگری در هم می آمیخت....
🔹 شعوبا در دو قسمت (1 و 2) کمی به ماجرای قاچاق اسپرم از زندان های رژیم صهیونیستی پرداخت. در #پنجشنبه_تماشا این هفته نظاره گر بخش دیگری از این ماجرا خواهیم بود و البته کمی هم از داستان فیلم امیره و حواشی آن مطلع خواهیم شد.
برای دانلود با کیفیت های مختلف اینجا کلیک کنید
#فلسطین
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
13.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 در آستانه نهمین سالگرد سقوط دولت محمد مرسی در مصر :
🎞 مستند در هفت سال
الحاد یا تکفیر ؛ روایت هایی ازچهره ی دیگر جوانان مصر پس از سقوط دولت اخوانی
به زودی از پایگاه شعوبا
#اخوان_المسلمین
#مصر
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠سالگرد کودتا علیه محمد مرسی؛ آینده اسلامگرایی در هاله ای از ابهام
🔹نه سال پیش در شبانگاه 3 ژوئیه دولت نوپای اخوانی محمد مرسی در مصر سقوط کرد و عبدالفتاح السیسی به قدرت رسید. در مورد عملکرد کوتاه مدت اخوان المسلمین در مصر حرف و حدیث های زیادی وجود دارد. در داخل کشور نیز در مورد چگونگی برخورد با اخوان المسلمین به طور خاص و اسلامگرایان سنی به طور عام اختلاف نظر بسیاری وجود دارد.
🔹 اما اخوان فارغ از نکات دیگر، همینک با بحران های بسیاری در نقطه تشکیلات و آینده خود دست و پنجه نرم می کند و آینده آن و همچنین اسلامگرایی بشدت مبهم تصور می شود.
در ادامه یادداشت کوتاهی در این باره خواهد آمد.
🔹 مساله اسلامگرایی و آینده آن در کشورهای مختلف اسلامی یکی از موضوعات مورد اهتمام شعوبا است و به این موضوع بیشتر پرداخته خواهد شد.
#اخوان_المسلمین
#مصر
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠سالگرد کودتا علیه محمد مرسی؛ آینده اسلامگرایی در هاله ای از ابهام
پریسا رضایی،مسئول میز اخوان پایگاه شعوبا
🔹امروز، اخوان در یک چهارراه واقع است. پیش از انقلاب ژانویه 2011، با وجود سرکوب رژیم مصر؛ اخوان المسلمین به عنوان جماعتی هویت ساز با پیچیدهترین سازمان در اوج بود. اما از زمان انقلاب ژانویه و به ویژه پس از کودتای سال 2013 و سقوط دولت محمد مرسی و دستگیری گسترده سران اخوان، این سازمان با چالشها و مشکلات زیادی رو به رو بوده است.
🔹تجربه اخوان در جایگاه قدرت، بسیاری از ضعفهای آن در ارتباط با چگونگی اِعمال حاکمیت و برخورد با دیگر نیروهای ایدئولوژیک را نشان داد. بدلیل اینکه «جبرگرایی دینی» دال مرکزی گفتمان اخوان شده بود عملا اخوان نتوانست فراتر از مرزهای ایدئولوژیک، نیروهای دیگر را در بر گیرد. در واقع، دوره حاکمیت مرسی کوتاه بود و به طور ناگهانی پایان یافت اما آشکار بود که او نه به منزله یک دولتمرد بلکه به عنوان عضو اخوان عمل میکند. علاوه بر این، از نظر اجتماعی و اقتصادی، شکست خورد و با بیاعتنایی به «امر اجتماعی» و بی توجهی به معیشت مردم خیلی زود از جایگاه ریاست جمهوری مصر کنار رفت.
🔹در طی این سالها، تصویر و اعتبار اخوان اگرچه به تدریج اما به شدت آسیب دیده است. اخوان نتوانست با آرزوها و امیدهای انقلاب 2011 همگام شود و پروژه اصلاحاتش، چیزی به جز سراب نبود. رژیم سیسی نیز پس از کودتا، اخوان را بی اعتبار کرد و آن را به منزله یک سازمان تروریستی معرفی کرد که بر تصویر آن اثر گذاشت و باعث انزوای آن شد. از سوی دیگر، پس از رویدادهای بهارِ عربی، جوانان جمعیت اخوانالمسلمین تغییر و تحولات فراوانی را تجربه کردند و به نوعی احساس سرخوردگی دچار شدند. برخی عوامل باعث رانده و جدا شدن جوانان از اخوانالمسلمین شد که در نهایت، روابط نسل جوانان جمعیت اخوان با سازمان را به وضعیت بحرانی رساند. سوال جوانان اخوان این بود که حرفهای زیبا چه زمانی به راهکارهای عملی تبدیل میشوند؟!
🔹در حال حاضر، اخوان با مبارزه بی رحمانه سرکوب روبه رو است که از دهه ۱۹۹۰ تاکنون آن را تجربه نکرده بود. به نظر می رسد رژیم السیسی مصمم به محو جنبش و پایان دادن به حیات سیاسی آن است و حتی اگر السیسی در این کار شکست بخورد، که بسیار محتمل است، اخوان برای بازسازی شبکه اجتماعی و بهبود تصویر خود به زمان و تلاش زیادی نیاز دارد. در تحلیل وضعیت فعلی اخوان، نباید از تاثیر عوامل خارجی غافل شد. از تاثیر نزدیکی روابط ترکیه و مصر بر سرنوشت اخوانیها گرفته تا تاثیر قدرت گرفتن طالبان بر تشدید بحران اخوانالمسلمین . حال سوال اینجاست که آیا سازمان اخوانالمسلمین به پایان عمر خود رسیده است؟ یا میتواند دوباره کمر راست کند؟ . گزینههای خروج از بحران و مسیر آینده اخوان المسلمین چیست؟
🔹اخوان در چند سال گذشته فراز و فرودهای زیادی را در فاصله با قدرت داشته است و از جایگاه مخالف قدرت تا جایگاه مقابل آن را طی کرده است. تجربه اخوان بعد از بهار عربی این بود که استراتژی صبر و سکوت را پیشه کرده است. به نظر میرسد اعضای اخوان، در برزخ میان بازگشت به روزهای قدیمی، یعنی هنگامی که جنبش یک نیروی آرام و انعطاف پذیر بود و تبدیل شدن به یک گروه انقلابی و ستیزه جو، قرار دارند. حتی اگر آنها به گرایش انقلابی گری روی آورند، برای آنکه اخوان جایگاه سابق خود را دوباره کسب کند و تبدیل به یک نیروی اجتماعی قوی و تأثیر گذار شود، در استراتژیها و راهبردها، ساختار و سازمان خود نیاز به بازاندیشی دارد تا با محیط پس از قیام انطباق یابد. به هر حال، تأثیر و آینده آن، غیر قطعی باقی خواهد ماند مگر آنکه بتواند این چالش ها را حل کند
#اخوان_المسلمین
#مصر
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠 ثورة العشرین؛ حادثه ای زنده در ضمیر انسان عراقی
نشست کافه عراق
🔹 ۳۰ ژوئن مصادف است با سالروز شروع قیام ۱۹۲۰ مردم عراق. قیامی که به ثوره العشرین معروف شد و سرآغازی بود بر جنبشهای اسلامی ضد استعماری. انقلابی که علاوه بر نتایج مهم ملی از جمله اخراج نیروهای انگلیسی از کشور عراق، نتایج منطقهای بسیاری به همراه داشت.
🔹به همین مناسبت، جلسه بررسی این قیام با عنوان “ثوره العشرین؛ عوامل، وقایع، نتایج” از سوی موسسه فرهنگی اجتماعی سلمان در حسینیه هنر شهر قم برگزار گردید. در این مراسم محمدامین آلبوغبیش به بیان عوامل و نتایج این قیام پرداخت.
🔹در این نشست مطرح شد که صدام در طول مدت حکومت خود در عراق، تمام تلاش خود را برای از بین بردن مظاهر دینی در این کشور به کار بست. در این دوره، به مناسبت ثوره العشرین جشن هم برگزار میشد لکن با این عنوان که افسران عراقی این انقلاب را انجام دادهاند.
برای مطالعه متن کامل گفت و گوهای این نشست اینجا را کلیک کنید
#عراق
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
13.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠معرفی کتاب فهم قرآن حکیم؛ تفسیر سورههای قرآن بر اساس ترتیب نزول
امیرحسین خیراندیش
✂️برش هایی از متن
🔹در دوران معاصر با انتشار تحقیقات مستشرقین و به خصوص شرقشناس و قرآنپژوه شهیر آلمانی، تئودور نولدکه، توجه به ترتیب نزول سور قرآن جدی شد.
🔹 یکی از مشهورترین کتابهای تفسیری قرآن بر اساس ترتیب نزول کتاب فهم القران الحکیم؛ التفسیر الواضح حسب ترتیب النزول، نوشته محمد عابد الجابری است. جابری در این کتاب، فهرست ۱۹۲۴ قاهره را پیش روی خود قرار داده و با الهامگیری از روش ساختاری نولدکه به بازسازی این فهرست پرداخته است.
🔹جابری چرایی روش کتاب فهم قران حکیم را با ارجاع به سخنی از شاطبی در کتاب الموافقات توضیح میدهد: «سورههای مدنی باید بر اساس سورههای مکی فهمیده شوند، همچنان که بخشهای مختلف قران مکی و مدنی نیز هر یک بر اساس یکدیگر و بر حسب ترتیب نزول فهم شوند، در غیر این صورت فهم صحیح آنها میسر نیست.»
برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba