eitaa logo
شعوبا
1.6هزار دنبال‌کننده
884 عکس
264 ویدیو
0 فایل
يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا «شعوبا» پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان www.shouba.ir ارتباط با ادمین: @admin_shouba
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ حجاب: چرا در شمال آفریقا کاهش یافته است؟ ✍️ مجدی عبدالهادی 📌 بخش دوم 🔹در نیز، که می‌توان ادعا کرد زادگاه حجاب به شکلی است که امروزه می‌شناسیم، ظهور و افول نسبی حجاب به بخت و اقبال سیاسی المسلمین گره خورده است. 🔹زنان مصری نزدیک به یک قرن پیش شروع به کنار گذاشتن روپوش‌های سنتی (برقع) کردند و در اواسط قرن بیستم، چادر تقریباً به طور کامل ناپدید شد. 🔹اما حجاب اولین بار در اواسط دهه هفتاد دوباره ظاهر شد، که انور سادات، رئیس جمهور وقت، به اخوان المسلمین چراغ سبز نشان داد تا در محوطه دانشگاه‌ها فعالیت کنند و با رقبای سیاسی چپ سکولار که در دهه‌های قبل نفوذ قابل توجهی بر جامعه پیدا کرده بودند مبارزه کنند. 🔹 گسترش حجاب تا سال ۲۰۱۳ که محمد مرسی، رئیس‌جمهور اخوان المسلمین از قدرت برکنار شد، تقریباً بی‌وقفه ادامه یافت. 🔹در آن دوره خصومت با نمادهای اسلام‌گرایی - که در رأس آنها حجاب بود - محسوس بود. 🔹گزارش‌های مکرری دیده می‌شد از جلوگیری از دسترسی زنان با حجاب به رستوران‌ها، یا استخرهایی که از ورود زنانی که ، لباس شنای ظاهراً مطابق با شریعت، پوشیده بودند، جلوگیری می‌کردند. 🔹امروزه کاهش محسوسی در حجاب وجود دارد که به دلیل فقدان بررسی‌های عینی، تعیین کمیت آن دشوار است. شواهد تا حد زیادی مبتنی بر گفته‌ها است. 🔹با این حال، حجاب یکی از تفرقه‌انگیزترین موضوعاتی است که افکار عمومی حول آن نگران است؛ یک گسل فرهنگی و سیاسی که بی‌شباهت به گسل مربوط به در ایالات متحده نیست و با اختلافات فرهنگی و سیاسی در فواصل منظم فعال می‌شود. 🔹اخیراً در مصر، واکنش‌ها به قتل یک دختر دانشجوی جوان با ضربات چاقو در روز روشن به دست خواستگارش پس از اینکه از ازدواج با او امتناع کرد، به اندازه خود یک جنایت تکان‌دهنده بود. 🔹این جنایت برای همه نفرت‌انگیز بود و همه آن را به درستی محکوم کردند. اما به محض اینکه مشخص شد مقتول بی‌حجاب بوده است، واکنش‌ها متفاوت شد. 🔹یک واعظ تلویزیونی مشهور از زنان خواست که بدن خود را به درستی بپوشانند تا دچار سرنوشت مشابهی نشوند. در واقع گفت: «اگر می‌خواهید از خود محافظت کنید، وقتی بیرون هستید صورت‌تان را با سبد بپوشانید.» 🔹و هنگامی که دانشگاه آن دختر تصمیم به برگزاری مراسم یادبودی برای او گرفت، پوستری از او تهیه کردند که عکس‌اش در آن ظاهراً دستکاری شده بود تا به نظر برسد با حجاب است. 🔹هر دو واکنش موجی از واکنش‌های خشمگین بخش‌های سکولار جامعه را برانگیخت. 🔹آن مرد جوان به اعدام با چوبه دار محکوم شده است. اما کارزاری برای دفاع از محکوم به قتل به راه افتاده است. هیچ کس به طور قطع نمی‌داند چه کسی پشت این کارزار است، اما به طور عادی برخی انگشت اتهام را به سوی اسلام‌گرایان دراز کرده‌اند. 🔹مداخله - بالاترین نهاد مذهبی در مصر - برای کاهش تنش، از قضا به ماجرا بیشتر دامن زد. شیخ ، شیخ الازهر گفت که بی‌حجابی باعث ارتداد زن نمی‌شود، بلکه صرفاً نافرمانی از خداست. 🔹بیانیه‌ای که به منظور آرام کردن بخش‌های سکولار جامعه بود، گروه‌های مدافع حقوق زنان و سایر گروه‌های سکولار را بیش از پیش خشمگین کرد. 🔹بار دیگر، رسانه‌های اجتماعی سرشار از درخواست‌های پرشوری برای الزام حجاب به عنوان بخشی جدایی‌ناپذیر از دین شدند و هم‌زمان گروهی دیگر با قاطعیت و با صدای بلند این نوع پوشش را محکوم کردند. 🔹اگرچه به نظر می‌رسد حمایت از حجاب در این منطقه، به ویژه در میان جوانان، رو به کاهش است، اما این تصور که حجاب از هویت مسلمان جدایی‌ناپذیر است، بسیار ریشه دوانده است. @dolatedin
💠 ضرورت تغییر سازوکار مالی ایران و عراق در صادرات گاز مسیراقتصاد/ حسن محفوظی 🔹طبق گفته مسئولان ایرانی و عراقی، کشور عراق تمام بدهی خود در قبال واردات گاز از ایران را پرداخت کرده است و هزینه گاز صادراتی به صورت ماهیانه به حساب شرکت ملی گاز ایران واریز می‌شود. 🔹این در حالی است که مسئله جدی‌تر در صادرات گاز به عراق، مسدودشدن پول‌های ایران در بانک TBI عراق و رصد آن توسط آمریکاست که همچنان به قوت خود باقیمانده است. 🔹در چنین شرایطی، ضرورت دارد شرکت ملی گاز با طراحی قراردادی جدید و با فرض ماندگاری تحریم‌ها، سازوکار مالی صادرات گاز به عراق را به مسیرهای تحریم‌ناپذیر منتقل کند. برای مطالعه این مقاله اینجا کلیک کنید ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
📚 تحلیل و بررسی مراکز اندیشه ورز عربی 1⃣موسسه بین المللی مطالعات ایران(رصانه) 🔹 بررسی و تحلیل ایران همواره در میان رسانه ها و اندیشکده های عربی وزن قابل توجهی داشته است. فارغ از این که این بررسی ها چقدر دقیق بوده و چقدر بعضا دشمنی ها باعث شده است که شناختی درستی صورت نگیرد. 🔹«معهد الدولی للدراسات الایرانیه» در سال 2016 در ریاض تاسیس شد تا علاوه بر «انتشار موضوعات مرتبط با مسایل ایران» و کارهای رایجی که این قبیل مراکز انجام می‌دهند، با «برگزاری دوره های پایه و پیشرفته در زمینه آموزش زبان فارسی» نشان دهد که جدی تر وارد میدان شناخت ایران شده است. 🔹 پروژه تفکیک میان شیعه انقلابی یا ایرانی با شیعه سنتی و کلاسیک بشدت توسط این مجموعه دنبال می شود که آثاری مانند کتاب «فقه انتظار؛ جریانات مذهبی در ایران و مناقشه بر سر حق ولایت مطلقۀ فقیه» و «فقیه،دین و قدرت؛ منازعه اندیشه سیاسی شیعی بین مرجع عربی و مرجع فارسی» از این قبیل است. 🔹 مدیر این مرکز محمد صقر السلمی است که فارسی را به¬خوبی صحبت می‌کند و دارای مدرک گواهی آموزش ادبیات فارسی از دانشگاه تهران است. ویحسابی توئیتری و معروف دارد به نام : شؤون ايرانية ؛ 🖇برای دانلود این جزوه اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠 فعالیت‌های زنان در اخوان المسلمین؛ گسترشی پس از کودتا پریسا رضایی 🔹 اخوان المسلمین یک‌جنبش فراملی اسلام‌گرای سنی و یکی از بزرگترین جریان‌های سیاسی تأثیرگذار یک‌سده اخیر در جهان اسلام است که نقش موثر زنان در برهه‌ها و حوادث مختلف سیاسی و اجتماعی این جریان انکارناپذیر است. 🔹 آشنایی من با زنان و دختران عضو یا مرتبط با جمعیت اخوان المسلمین با مطالعه کتاب­های زینب الغزالی شروع شد و به تدریج با مطالعه کتاب­های خاطرات زنان اخوانی از تجربیات زنان اخوان و تاثیر اقدامات و فعالیت‌های آنان در به را انداختن جریان‌های اسلامی و توسعه شبکه‌های اجتماعی بیشتر اطلاع پیدا کردم. 🔹 این آشنایی با پیگیری فعالیت­های گوناگون تشکل­های دانشجویی دختران اخوان در دانشگاه­های کشورهای غربی و عربی گسترده­تر شد. علاوه بر این، به مرور با برخی از دختران مصری که سابقا یا عضو یا مرتبط با اخوات المسلمات بودند نیز گفت و گوهای غیررسمی و دوستانه‌‌ای داشتم. 🔹 یکی از این گفت‌وگوها در نهایت در قالب مصاحبه­ای با اسماء شکر، پژوهشگر و فعال رسانه‌ای مصری و عضو سابق حزب الحریه والعداله درآمد و تحت عنوان مروری بر فعالیت‌های زنان اخوانی در شعوبا منتشر شد. 🔹 در ادامه کارهای سابق شعوبا با هدف بررسی و تحلیل مسئله زنان در اخوان، گزارشی با عنوان «گسترش فعالیت زنان در بطن جمعیت اخوان المسلمین» ارائه می گردد. برای مطالعه این مقاله اینجا کلیک کنید ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
💠 فعالیت‌های زنان در اخوان المسلمین؛ گسترشی پس از کودتا ✂️ برش هایی از متن 🔹 پیش از وقوع انتفاضه مردمی در مصر طی سال 2011 زنان فعال در جمعیت اخوان‌المسلمین خواستار ایفای نقش گسترده‌تر و فعالانه‌تری در ساختار این سازمان بودند، اما همزمان با اقدامات سرکوبگرایانه نظام حاکم [نظام حسنی مبارک] مواجه شدند. البته پس از پیروزی انتفاضه مردمی، فعالیت زنان در ساختار اخوان‌المسلمین رشد پیدا کرد و همین مسأله موجب شد تا آن‌ها در کانون هجمه‌های نظام حاکم قرار گیرند. 🔹 در ماه فوریه سال 2014 جوانان اخوان‌المسلمین اعلام کردند که به منظور اصلاح ساختار مدیریتی و نیز پوشش خلأ رهبریِ ایجادشده باید یک انتخابات داخلی برگزار کرد. همین مسأله موجب تشدید اختلافات ایدئولوژیک در صفوف اخوانی‌ها شد. این اختلافات بر صفوف زنان فعال در اخوان‌المسلمین نیز سایه افکند. «أسماء شکر» سخنگوی جنبش «زنان علیه کودتا» در خارج از مصر تأکید کرد: «من از شکاف و جدایی حمایت نمی‌کنم و خواستار احیای همان انسجام سابق در صفوف اخوان هستم». 🔹 زمانی که کودتای نظامی به وقوع پیوست، زنان تصمیم گرفتند وارد صحنه سیاسی شوند. همین مسأله موجب شد تا رهبران اخوان‌المسلمین در ترکیه در ماه ژانویه سال 2017 به بازبینیِ آیین‌نامه‌های داخلی خود مبادرت ورزند و سهمی را برای مشارکت زنان در سطوح مختلف این جمعیت از جمله در مجلس مشورتی، قائل شوند. رهبران اخوان‌المسلمین سال گذشته اولین عضو زن در مجلس مشورتی را در ترکیه انتخاب کردند برای مطالعه این مقاله اینجا کلیک کنید ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
💠 فقه الانتظار و قرائت های مختلف از مهدویت ✂️ بخشی از جزوه آشنایی با معهد الدولي للدراسات الایرانية(رصانة) ⭕️ زاویه دید و عینک مرکز رصانه به ایران از خاستگاه اسلام¬گرایی از نوع سعودی اش یا وهابی برنمی¬خیزد. آنها با شیعه به عنوان یک جزو مهم از مردم مسلمان مشکلی ندارند البته با قرائتی از شیعه که نامش شیعۀ سنتی(تقلیدی) است. ⭕️ یکی از موضوعاتی که می توان آن را جزو پروژه¬ها و اهداف مرکز دانست تفکیک کردن قرائت انقلابی(امام)خمینی از قرائت سنتی حوزه¬ها است و تاکید بر این نکته که ما با قرائت انقلاب اسلامی مشکل داریم و نه با قرائت سنتی حوزه¬های شیعه. ⭕️ برای مثال در نوع نگاه به مهدویت، قرائت سنتی اصیل(به زعم ایشان) از مهدویت تحت عنوان نظریۀ انتظار نام برده می‌شود «در فقه کلاسیک شیعی انتظار موجب مزج و در همامیختگی شیعه در حکومت‌های خلافت در گذشته و حکومت‌های ملی در عصر جدید شده و عمل سیاسی قبل ظهور حرام شمرده شده است. از همین‌رو دولت‌های عربی با این نگاه اساسا مشکلی ندارند. اما در قرائت(امام)خمینی نظریۀ انتظار به نظریۀ تمهید و مقدمه‌سازی تبدیل شد. در نظریۀ تمهید، ایران ازمهدویت به عنوان ابزاری برای بسط نفوذ خود در میان کشورهای منطقه استفاده میکند و با آن شیعیان منطقه را تحریک می‌کند که به آماده سازی حکومت مهدی(عج) کمک کنند که این رهاوردی جز افزایش تنش و درگیری ندارد». برای مطالعه و دانلود این جزوه اینجا کلیک کنید ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 اسلام سنتی یا اسلامگرایی؛ چالشی همچنان زنده 🔹 بحث نوع قرائت از دین بخصوص پس از ورود مدرنیته به جهان اسلام در دو سده اخیر چالشی جدی در میان متفکران مسلمان قرار داده است. 🔹 از اسلام سنتی گرفته، تا روشنفکری دینی تا بازگشت به سلف همه پاسخ هایی بوده که پیش روی سوالات مهم و جدید مسلمانان از جمله نحوه تعامل با غرب قرار گرفته است. 🔹 معهد الدولي للدراسات الایرانية(رصانة) وابسته به عربستان تلاش کرده است که به دنباله سیاست های سعودی ها تفکیک این چنین در میان شیعیان را برجسته کند. حوزه کلاسیک شیعی به عنوان نماد اسلام سنتی در شیعیان و پیروان قرائت انقلاب اسلامی به عنوان اسلامگرایی شیعی؛ در مرحله بعد تاکید بر پذیرش نگاه اول و دشمنی با نگاه دوم. برخی از آثاری که در شعوبا در دوگانه اسلام سنتی و اسلامگرایی تولید شده و مطالعه آنها را به مخاطبان محترم خود پیشنهاد می دهیم: 1️⃣مستند تدین اماراتی 2️⃣معرفی کتاب «اسلام دموکراتیک متمدن»؛ توصیه‌های اندیشکده رند درباره جهان اسلام 3️⃣تحلیل و بررسی مرکز رصانه عربستان سعودی ⛔️ کلیپ فوق سخنرانی آیت الله سید حسین حکیم از فضلای برجسته نجف می باشد که در آن میان تمهید و انتظار تفکیک قائل می شوند و بیان می کنند که آن چه ما از روایات برداشت کرده ایم انتظار فرج است و نه تمهید؛ روشن است که انتشار آن به معنای اتهام به این فاضل محترم یا دیگران نیست و به معنای درک تفاوت های نگاه میان شیعیان و دقت در راهبردهاست. مساله ای که در میان اهل سنت نیز به شکلی دیگری جاری است. ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 مجموعه 6️⃣ محافظان گاو در هند مسلمانان را هدف قرار می دهند. مشکلات مسلمانان با هندوها در هند؛ آیا گاو مقدس است؟ 🔹 از قدیم الایام همه ما در مورد مقدس بودن گاو در میان هندوها شنیده ایم. فارغ از اینکه این مساله چه مقدمه، فلسفه و یا حدودی در دین هندو دارد، روشن است که بین هندوها و اقلیت مسلمان هند در این مساله اختلاف نظر جدی است اقلیتی که چند ده میلیون جمعیت دارد و از اغلب کشورهای اسلامی جمعیتی فزون تر دارد. 🔹 از زمان به قدرت رسیدن حزب مردم (BPJ) وضعیت در هندوستان روز به روز برای مسلمانان بدتر می‌شود و پروپاگاندای حزب بهاراتیا بر علیه اسلام است. حملات برخی هندوهای افراطی علیه مسلمانان به بهانه کشتن گاو از اتفاقات خبرساز سالهای اخیر است. 🔹 «محافظان گاو در هند، مسلمانان را هدف قرار می‌دهند» اثر تولید شده توسط vox می باشد که این مساله را روایت میکند. این اثر توسط پایگاه شعوبا تهیه و زیرنویس شده است. 🎞 پنج شنبه های تماشا: محافظان گاو در هند مسلمانان را هدف قرار می دهند. برای دانلود با کیفیت های مختلف اینجا کلیک کنید. ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
✏️ یادداشت : مقتدی صدر و اهرم فشار شارع محمد صادقی ⭕️ یکی از ویژگی‌های برجسته سید مقتدی صدر در برابر دیگر احزاب سیاسی شیعی قدرت وی در بسیج‌سازی بدنه و توده اطرافیانش است. پیش از این در مطلب ساختار و تفکر صدری؛ صدری‌ها چگونه میاندیشند؟ اشاره شد که شاید بتوان گفت که در میان رهبران احزاب سیاسی عراق، فقط مقتدی صدر است که قیادت و راهبری واقعی را در میان هوادارانش دارد و بقیه سران سیاسی بیش از مسئول یا دبیرکل حزب نیستند. ⭕️ این راهبری و قیادت در بدنه و توده صدری نیز نوعی تبعیت تام و تمام و محض ایجاد کرده است. در یکی از منابع صدری در مورد این تبعیت این گونه آمده است: «بر متصلین به آل صدر لازم است که به هیچ کاری از کار‌های سید القائد اعتراض نکنند بلکه حتی در درون خودشان و در ذهنشان نیز نسبت به تصمیماتش شکی نکنند. چرا که این مسأله موجب قساوت قلب و سیاهی آن می‌شود... زیرا به مجرد فتح باب اعتراض و یا شک در قیادت، باب فتنه و گمراهی و انحراف که فرد را به جهنم خواهد کشاند، باز خواهد شد. کما اینکه در مورد بسیاری که از آل صدر و قیادت سید مقتدی صدر به دلیل شکوک و اعتراضات و کوتاهی فکرشان از فهم مرادات قائد جدا شدند، این مسأله را دیدیم و مشاهده کردیم. » 💪 مقتدی به واسطه این بدنه همیشه سعی کرده است که حرف‌های خود را از طریق زور به کرسی بنشاند. تظاهرات‌های متعدد، تحصن‌ها، نمازجمعه‌های یکپارچه(۲۰۱۶ و ۲۰۲۲) و دو مورد حمله به پارلمان(سال ۲۰۱۶ و ۲۰۲۲) فعالیت‌هایی است که در رزومه مقتدی صدر و جریان صدر برای فشار بر رقبای سیاسی به منظور به کرسی نشاندن حرفش دیده می‌شود. 🔪 این نکته نیز قابل ذکر است که فشار، همیشه مسالمت‌آمیز نبوده و گاهی به تصفیه‌های خونین نیز کشیده شده است؛ مانند مانند قتل سید عبدالمجید خویی، ماجرای سیارات بَطّه(نوعی ماشین که مخالفین را در صندوق عقب آن میانداختند و به جایی نامعلوم می‌بردند) در بازه سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸، به قتل رساندن وسام العلیاوی از فرماندهان عصائب در سال ۲۰۱۹ و... ❓حال باید دید که دیگر جریان‌های شیعه این گروه غوغاسالار را چگونه مدیریت می‌کنند. مدیریتی که نه به جنگ و اقتتال شیعی شیعی بکشد و نه صدری‌ها را جری‌تر کند که چون دیگران از ما می‌ترسند پس با این ابزار حرفمان را به کرسی بنشانیم! ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
⭕️ واکنش نوری المالکی به اشغال پارلمان توسط هواداران مقتدی صدر ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
⭕️ واکنش سید عمار حکیم به حمله به دفاتر جریان حکمت وطنی عراق؛ حکیم در پاسخ به حمله طرفداران مقتدی صدر به دفاتر حزب متبوعش، پاسخ هابیل به برادرش را توییت کرد که اگر تو دست خود را به سوى من بگشايى تا مرا بكشى، قطعا من دست خود را به سوى تو نمى‏گشايم تا تو را بكشم، زيرا من از خدا كه پروردگار جهانيان است مى‏ترسم. ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
💠 افکارسنجی صهیونیست‌ها نسبت به بایدن و آمریکای ۲۰۲۲(بخش اول) محسن فائضی 🔹 نظرسنجی مؤسسه پیو از ۲۱ تا ۲۷ مارس(هفته ابتدایی اردیبهشت ۱۴۰۱) از دو جامعه آماری صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها به طور جداگانه نظرسنجی کرده است. این نظرسنجی به دو زبان عبری و عربی از صهیونیست‌های درون سرزمین‌های اشغالی( کرانه باختری و قدس شرقی شامل نیست) انجام شده است. این مؤسسه حول نگرش‌های اسرائیلی‌‌ها بالاخص نسبت به آمریکاسؤالات مختلفی پرسیده است. 🔹 در این یادداشت نتایج قسمت اول این نظرسنجی را بررسی خواهیم کرد در بخش اول نظرسنجی به دو زبان عبری و عربی از صهیونیست‌های درون سرزمین‌های اشغالی( کرانه باختری و قدس شرقی شامل نیست) انجام شده است. ضمن آنکه این نظر سنجی قبل از فروپاشی کابینه بنت رخ داده و پاسخ‌ها در این خصوص ناظر به کابینه نفتالی بنت و لاپید است. 🔹 از نتایج این نظرسنجی این است که بوش در سال ۲۰۰۳( حمله به عراق) با ۸۳% بالاترین میزان اعتماد را با خود همراه داشته است. هرچند بوش در زمان ترک کاخ سفید میزان اعتمادش به ۵۷% سقوط کرده است. باراک اوباما دوران پر فراز و نشیبی را تجربه کرده است و با رسیدن میزان اعتماد و عدم اعتماد به یک نقطه با حدود ۵۰ درصد در سال پایانی ریاست جمهوری‌اش(۲۰۱۵) بدترین رکورد را به نام خودش ثبت کرده است. روند اعتماد اسرائیلی‌ها به رئیس جمهور آمریکا در تک دوره ترامپ رو به افزایش بوده اما اعتماد در دوران بایدن در همین مدت کوتاه روند کاهشی داشته است. برای مطالعه این مقاله اینجا کلیک کنید ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
🔺سی تی اسکن بحران عراق از رهگذر دو عکس صلاح الدین خدیو 1. مقتدی صدر بیش از هر کس فرمان سیاست عراق را در دست دارد. اگر ایران از طریق چهارچوب هماهنگی شیعیان می تواند مانع تشکیل دولت توسط او شود، وی قادر است از راه خیابان پارلمان را تسخیر کند و بدون اراده وی نه کسی رئیس جمهور می شود نه نخست وزیر! 2. کلیت ساختار سیاسی عراق و هر آنچه پس از سال 2003 ساخته شد، به بن بست رسیده و احتمال فروپاشی و متحول شدن آن بیش از هر زمانی است. گسلی که میان شیعیان ایجاد شده، ترمیم ناپذیر و ابدی است و با متراکم شدن روی شکاف تاریخی میان کردها، می تواند انرژی زلزله ای بزرگ را علیه ساختار فعلی رها کند. 3. عکس تفنگ بدست مالکی، کاریکاتور کمیک تراژدی ترکتازی صدام و بعثی هاست. تفنگ مالکی صدر را نمی ترساند، اما می تواند شاخک های تیز بعثی ها را هوشیار کند. کسانی که متخصص جنگ و کودتا هستند و بهتر از هر کس بلدند، از آب گل آلود بین النهرین ماهی بگیرند. نشان به این نشان که سال 2014 هم کم مانده بود در جامه داعش به بغداد بازگردند. نیروهای خارجی هم به زودی ناچار می شوند به بازبینی موضع خود در برابر واقعیت های جدید بپردازند. ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
📚 ویژه‌نامه: راوی خون‌شریکی؛ پاسداشت محمدسرور رجایی 📮محمدسرور رجایی از برجسته‌ترین شخصیت‌های فرهنگی افغانستانی بود که تلاش بسیاری برای روایت اشتراکات فرهنگی ایران و افغانستان یا آنچه خود «خون‌شریکی» می‌نامید، متحمل شد. در این ویژه‌نامه به بررسی شخصیت محمدسرور رجایی و نیز ابعاد مختلف پروژه فرهنگی ارزشمند او پرداخته شده است. این ویژه‌نامه به همت دست‌اندرکاران جشنواره مردمی فیلم عمار تولید شده است. 📮در این ویژه این‌نامه مطالب زیر آمده است: 📍زندگی نامۀ خودگفتۀ محمدسرور رجایی، به روایت اول شخص مفرد 📍یکی از ما: روح الله رشیدی 📍خون شریکی: محمدسرور رجایی 📍راوی بین المللی انقلاب: مسعود ملکی 📍با روایتش برادرم را از غربت در آورد: حمیدرضا سعیدی 📍ایستاده بود پای خون شریکی ایران و افغانستان: مرتضی قاضی 📍راه ناتمام رجایی برای روایت افغانستان: هاجر صفائیه 📍در آغوش قلب ها: محمدسرور رجایی 📍وجوه سه گانه محمدسرور رجایی؛ ارتباطات میان فرهنگی، انسان انقلاب، جهاد: مجتبی نامخواه 📍نمایندە شایسته برای جامعه نخبگی مهاجر در ایران، معلم و غمخوار مهاجران: سمیه مروتی 📍آشنای واقعی: سجاد اسلامیان 📍راهی که رجایی باز کرد: محمدمهدی خالقی 📍سرودخوانی خندوانه ای مهاجران: محمدسرور رجایی + دو شعر 📍به تنهایی یک نهاد فرهنگی بود: محمدکاظم کاظمی 📍ایستاده در میان دشواری ها: علی محمد مودب 📍ما دو ملت نیستیم: محسن مومنی شریف 📍همه تن، چشم: محمدسرور رجایی 📍مدیحه ای برای یک جاسوس: محمدحسین جعفریان 📍عمر می گذرد؛ در خدمت مردم باشیم: جمیله قاسمی 📍ایران وطن فرهنگی پدرم بود: عاطفه رجایی 📍سوگ نامه 🖇 برای دانلود فایل این ویژه‌نامه اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🇦🇫 بازنشر ویژه‌نامه: راوی خون‌شریکی؛ به مناسبت اولین سالگرد درگذشت محمدسرور رجایی از چهره های برجسته فرهنگی افغانستان
💠 یادداشتی در مورد محمد سرور رجایی؛ مدیحه ای برای یک جاسوس محمد حسین جعفریان؛ نویسنده و مستند ساز ⭕️ از یک‌جایی تاریخ شفاهی افغانستان شد همه خوراکش، رفت سراغ شهدایی که فراموش شده بودند. شهیدان ایرانی در مقاومت افغانستان برابر روس ها و شهدای افغانستانی دفاع مقدس؛ کتاب های از دشت لیلی تا جزیره مجنون و مأموریت خدا را در این باره نوشت. ⭕️ تا آخر عمر در پایین‌ترین محلات تهران اجاره نشین بود. اما نام مستعارش میان برخی آشنایان هم وطنش جاسوس ایران بود. این جاسوس کهنه‌کار برای جمع‌آوری خاطرات بستگان شهدای ایرانی در افغانستان باید به قم می رفت؛ اما او مهاجر بود اگر بین راه گیر می افتاد مستقیم به مرز برده و اخراج می‌شد. هر بار باید مجوز تردد از استانی که ساکن بود را به استان همجوار میگرفت . چند سال کارش این بود ⭕️ استان البرز که تشکیل شد او غمگین ترین فرد تهران بود. چون حالا این جاسوس برای رفتن نزد خانواده شهدایی که در کرج بود نیز مجوز تردد لازم داشت. با تمام رنج و عذاب ها رجایی کار را تمام کرد اولین کتاب از شهیدان افغانستانی در ایران و شهیدان ایرانی در افغانستان را تالیف و منتشر کرد. برای دانلود فایل این ویژه‌نامه اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠 فعالیت های رایزنی های فرهنگی جمهوری اسلامی؛ چندان که نگاه می‌کنم حیرانی است محمد جواد فلاحتی رستمی ✂️ برشهایی از متن 🔹 ملاقات و گفتگو، همایش و نشست و برپایی مراسم و جشن، بیشترین سهم از میزان قالب‌های انجام‌شده توسط رایزنی‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. 🔹 رویکرد محتوایی مهمی که در فرمایشات مقام معظم رهبری خطاب به رایزنان فرهنگی مکرراً بیان شده، تأکید بر بیان حرف نوی انقلاب اسلامی، اصول گفتمانی و دستاوردهای آن است؛ بررسی فعالیت‌های گزارش‌شده نشان می‌دهد تنها بخش کوچکی از فعالیت‌های رایزنی‌های فرهنگی به این مهم اختصاص یافته است. 🔹 اکثریت اقدامات انجام‌شده توسط رایزنی‌ها مربوط به اقدامات مناسبتی است و این به معنای آن است که رایزنی‌ها عمدتاً فعالیت‌های خود را بر اساس مناسبت‌های تقویمی جلو می‌برند. این نگاه سبب شده است که کارها و اقدامات رایزنی‌ها در بیشتر موارد کلیشه‌ای و روتین و جهت ادای تکلیف برای گرامیداشت مناسبت‌ها باشد. 🔹 در دنیای جدید، بیشتر سازمان‌ها و نهادها به این سمت حرکت می‌کنند که برنامه‌ها و اقدامات خود را به‌صورت تسهیل‌گرانه و حمایتی پیش ببرند و تا به این صورت هم از ظرفیت‌های مردمی و بخش‌ خصوصی استفاده کنند و هم با توجه به محدودیت‌های مالی و انسانی که دارند، ظرفیت خود را بر کنترل و نظارت و هدایت متمرکز کنند. درحالی‌که سازمان فرهنگ و ارتباطات فاصله زیادی با آن دارد و اکثریت اقدامات سازمان را اقدامات تصدی‌گرایانه شکل می‌دهد. برای مطالعه این مقاله اینجا کلیک کنید ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
📚 مجموعه بررسی و تحلیل مراکز اندیشه ورز عربی؛ 2️⃣ مرکز بررسی‌های راهبردی دانشگاه اردن نویسنده: علیرضا فرشچی 🔹 رده‌بندی دانشگاه پنسیلوانیا ادعا دارد برجسته‌ترین اندیشکدهٔ منطقهٔ غرب آسیا در اردن قرار گرفته: مرکز بررسی‌های راهبردی دانشگاه اردن. سیاههٔ مشهور این دانشگاه که هر ساله اندیشکده‌های جهان را می‌شمارد و سرآمدهایش را در زمینه‌های گوناگون رده‌بندی می‌نمایند، جمهوری اسلامی ایران را از نظر شمار، پس از رژیم صهیونیستی در رتبهٔ دوم می‌نشاند با ۶۴ اندیشکده! ولی حتی یکیشان در میان برترین‌های منطقه نیست. برعکس؛ اردن با کمتر از نیمی از این تعداد، جایگاه خوبی در منطقه از آن خود کرده. 🔹 مرکز بررسی‌های راهبردی، طراز نخست را اشغال کرده، در حالی که برانداز رسانه‌ای نشان می‌دهد نیمهٔ پیدای این اندیشکدهٔ غربگرا، آن قدرها بزرگ نیست و از دور مجموعه‌ای به نسبت متوسط به چشم می‌آید در برابر غول‌های منطقه! اما بخش پنهان این کوه یخ کجا نهفته که توانسته این اندازه اثرگذار باشد؟ چرا سفارت انگلیس باید به نوسازی آن کمک کند؟ 🔹 مرکز بررسی های راهبردی دانشگاه اردن به سان خاورشناسان و اسلام‌پژوهان غربی، با اینکه موضوع محوری‌اش شناخت اسلامگرایی هست، اما خود سکولار و لیبرال است. البته مؤدبانه می‌نویسند و نقد می‌کند. برای مطالعه،بررسی و تحلیل این مرکز اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
ایمن الظواهری 1️⃣5️⃣9️⃣1️⃣ تولد در قاهره مصر 🔹 خانواده: پدربزرگش از علمای برجسته مصر بوده و در خانواده ای تحصیلکرده و فرهیخته بدنیا آمد. 🔹 پیوستن به اخوان المسلمین در نوجوانی و دستگیر شدن در سن 15 سالگی به جرم وابستگی به اخوان 🔹 کسب مدرک پزشکی از دانشگاه قاهره 🔹 پیوستن به گروه جهاد اسلامی مصر و نقش داشتن در ترور انور سادات به همراه افرادی مانند خالد الاسلامبولی 🔹 سخنگوی دستگیر شدگان ترور سادات در دادگاه بدلیل تسلط بر زبان انگلیسی 🔹 تبرئه از ترور سادات و محکوم شدن به سه سال زندان 🔹 پیوستن به افغان الجهاد، جهادگرایان علیه شوروی در افغانستان و آشنایی با اسامه بن لادن و عبدالله عزام 🔹 تاسیس القاعده در سال 1997 توسط بن لادن؛ الظواهری دست راست بن لادن در القاعده شد 🔹 رهبر القاعده پس از کشته شدن اسامه بن لادن در سال 2011 🔹 اختلافات با داعش و ابوبکر البغدادی 2️⃣2️⃣0️⃣2️⃣ کشته شدن توسط پهبادهای آمریکایی در کابل
💠 الظواهری و نگاه تاریخی سید قطب 🔹هنوز موثرترین فرد در ساختار گروه‌های جهادی و بطور خاص القاعده سید قطب نامیده می‌شود. در این میان ایمن الظواهری بیش از سایرین قطبی قلمداد شده و جماعت جهاد اسلامی مصر در دهه ۷۰ میلادی جزو اولین گروه‌هایی بود که خوانشی جهادی از آثار سید قطب و بطور خاص معالم فی الطریق و في‌ ظلال القرآن داشته است. متن زیر بخشی از مقاله دکتر یاسر قزوینی از اساتید برجسته شناخت گروه های جهادی است. این یادداشت بخشی از مقاله سید قطب و جریان های سلفی جهادی می باشد که پیش از این در شعوبا منتشر شده است. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠 الظواهری و نگاه تاریخی سید قطب ✴️ ایمن الظواهری رهبر کنونی القاعده شاید قطبی ترین رهبر جریان های جهادی تلقی شود. او نه تنها از سید قطب با عنوان «الاستاذ الشهید» یاد می کند بلکه او و گروهی که گرداگرد او جمع شده بودند را به گونه ای نخستین هسته جهادی تلقی می کند که از آن تحت عنوان جهاد با عدو قریب یاد می شود (الظواهری،1431: ص10). الظواهری در سخنان مختلف خود به ویژه در نگاهش به تاریخ صدر اسلام تأثیرپذیری از رویکردهای نزدیک به سید قطب به ویژه کتاب «العداله الاجتماعیه» را نمایان ساخته است. امری که در برخی بیانیه های الظواهری به عنوان نمونه بیانیه او تحت عنوان «شرق افریقیا ثغر الاسلام الجنوبی» نیز آشکار است. 💢 او در این بیانیه می گوید: «لقد سقطت الخلافه لانحدارها من الخلافه علی منهاج النبوه الی الملک العضوض الذی یقوم علی سلب حق المسلمین فی الشوری والاستبداد و الظلم و التعدی علی الحرمات و تحریم الامر بالمعروف والنهی عن المنکر…» خلافت به دلیل فروکاسته شدنش از راه و روش پیامبر به پادشاهی گزنده سقوط کرد، پادشاهی گزنده ای که بر اساس سلب حقوق مسلمانان در مشورت و بر مبنای استبداد و ستم و تجاوز به حرمت ها و ممانعت از امر به معروف و نهی از منکر بر پا شد… ✴️ درواقع اشاره ای که الظواهری به مفهوم «ملک عضوض» می کند برگرفته از روایتی منتسب به حضرت رسول صلوات الله علیه است که اهل سنت آن را روایت می کنند. این روایت به گونه های متعدد و مختلفی روایت شده که یکی از مفصل ترین آن ها اینگونه است: «تکون النبوه فیکم ما شاء الله أن تکون، ثم یرفعها الله إذا شاء أن یرفعها، ثم تکون خلافه على منهاج النبوه فتکون ما شاء الله أن تکون، ثم یرفعها الله إذا شاء أن یرفعها، ثم تکون ملکًا عاضًا فیکون ما شاء الله أن یکون، ثم یرفعها إذا شاء الله أن یرفعها، ثم تکون ملکًا جبریه فتکون ما شاء الله أن تکون، ثم یرفعها الله إذا شاء أن یرفعها، ثم تکون خلافه على منهاج النبوه…» 💢 درباره این روایت سخن بسیار است اینکه از چه زمانی خلافت به پادشاهی تبدیل می شود و اینکه این پادشاهی آیا مشروع است یا خیر، و اینکه خلافه علی منهاج النبوه در چه دوره ای دیگربار باز خواهد گشت. در این بین کسانی مانند ابن تیمیه به ویژه در کتاب «الخلافه والملک» این تبدیل خلافت به پادشاهی را امری غیر مشروع نمی دانند. ابن خلدون نیز «ملک عضوض» را لازمه عمران می داند. اما کسی چون سید قطب به ویژه در کتاب «العداله الاجتماعیه» تاریخ این دوره را مورد انتقاد قرار داده و ملک عضوض را در این دوره مورد انتقاد شدید قرار می دهد. ✴️ درواقع الظواهری مانند سید قطب از منتقدان دوره بنی امیه است. او در سخنان دیگری در نقد داعش صراحتاً می گوید «نرید خلافه المنهاج لا خلافه الحجاج» (ایمن الظواهری، سلسله الربیع الإسلامی (8) شمس النصر تشرق من نوسانتارا) و درواقع به گونه ای به دوره حجاج ثقفی طعنه می زند، این در حالی است که ابن تیمیه مدافع بنی امیه همچنین حجاج بن یوسف ثقفی می باشد (ابن تیمیه، 1994: ص93). 💢 الظواهری دولت داعش را مصداق ملک عضوض قلمداد کرده و حتی عبدالملک مروان را مورد انتقاد قرار داده و می گوید همین ملک عضوض بود که عبدالملک مروان را از مردی زاهد به کسی تبدیل کرد که سربازانش کعبه را با منجنیق کوفتند و مسجد الحرام را حرمت نگذاشتند و بزگزیدگان امت را کشتند (الظواهری یهدد أمریکا ویبعث رسائل إلى الشام والیمن). این در حالی است که دواعش نه تنها بنی امیه بلکه امرای بنی امیه را نیز مشروع و الگوی خود قلمداد می کنند. برای مطالعه این مقاله اینجا کلیک کنید ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
💠 ریشه های شکل گیری و سیر تطور سلفیت جهادی(قسمت اول) مصاحبه با آقای دکتر هادی معصومی زارع 🔹در دوران معاصر همواره شاهد ظهور و بروز گروه‌هایی با تفکرات اسلامی بوده‌ایم. هر یک از این گرو‌ها مدعی‌اند که برداشت صحیح‌تری از اسلام داشته و متناسب با اوضاع زمانه قائل به اجرای احکام اسلامی‌اند. یکی از این گروه‌های اسلامی جهادگران سلفی هستند که با تشکیل گرو‌هایی موسوم به القاعده، داعش و... مولد حوادث گوناگونی در منطقه بودند. 🔹 در این گفتار، که قسمت اول از مصاحبه با آقای دکتر هادی معصومی زارع، پژوهشگر جنبش‌های اسلامی معاصر می‌باشد، سعی شده تا نحوه شکل‌گیری سلفیت جهادی و نحله‌های منشعب شده از آن بررسی شود. کتابهای روایت جذب بررسی علل گرایش و جذب به جنبش‎‌های جهادگرای سلفی و از رقه تا فرانکفورت(مصاحبه‌هایی با برخی از اعضای داعش) از جمله آثار ایشان است. برای مطالعه این مصاحبه اینجا کلیک کنید ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba