eitaa logo
شعوبا
1.6هزار دنبال‌کننده
884 عکس
264 ویدیو
0 فایل
يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا «شعوبا» پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان www.shouba.ir ارتباط با ادمین: @admin_shouba
مشاهده در ایتا
دانلود
15.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 نحوه اداره شهر «قدس» از زمان حکومت عثمانی تاکنون ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
📚جزوه: بررسی علل گرایش به آثار دکتر شریعتی در جهان اسلام 🔹از میان نخبگان شیعی معاصر شخصیت هایی یافت میشوند که کتب، مقالات و مباحث آنها در میان بدنه نخبگانی و یا حتی توده های جهان اسلام نفوذ کرده و آنان را متاثر ساخته است. اشخاصی چون دکتر علی شریعتی، شهید مطهری، شهید محمدباقر صدر، امام خمینی و… دارای چنین ویژگی ای هستند. 🔹در میان اندیشمندان شیعه، افکار و کتب دکتر علی شریعتی به شهادت تمامی مطلعینِ اوضاع جهان اسلام بیشترین نفوذ را در جهان اسلام داشته است. و این درحالی است که نه تنها اراده ای از جانب جمهوری اسلامی برای نشر افکار و آثار او در جهان اسلام وجود نداشته که حتی بعضا به شکلی عامدانه از این مسئله جلوگیری نیز به عمل آمده است. کتب شریعتی عمدتا به صورت خودجوش توسط خود نخبگان اهل سنت ترجمه و منتشر شده است و این نشان دهنده عمق نفوذ افکار شریعتی در میان آنهاست. 🔹در این جزوه ابتدا به توصیف میزان نفوذ افکار شریعتی در مناطق مختلف جهان اسلام و جریانات مختلف فکری و سیاسی پرداخته و پس از آن به تحلیل چرایی این نفوذ می پردازیم و درنهایت ظرفیت های اندیشه شریعتی برای گسترش اندیشه انقلاب اسلامی در شرایط کنونی را بررسی خواهیم کرد. 🖇برای دانلود این جزوه اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠درباره وضعیت زنان در عراق؛ خطر گسست نسلی در جنبش زنان حفصه حلاوه ✂️برش‌هایی از متن: 🔹هرچند که تمایزهای روشنی میان نیازها و اولویت‌های زنان عراق وجود دارد، تغییر نسلی نیز در حال وقوع است که در پی آن شکاف‌هایی میان اجتماع رسمی کنشگران و فعالان حقوق زنان ظاهر شده است. 🔹شکاف نسلی فقط به جنبش زنان عراق محدود نمی‌شود، اما به طور خاص بر جنبش نوظهور زنان تأثیرگذار بوده است. زنان جوانی که در اعتراضات اکتبر 2019 نقش داشتند از این مزیت نسبی برخوردار بودند که هم‌قطاران مردشان از آن‌ها حمایت کنند. برخلاف نسل قبلی زنان، زنان جوان نسبتا راحت‌تر وارد عرصه شده‌اند. 🔹خطر گسست نسلی جنبش زنان در عراق را تهدید می‌کند. گسست نسلی می‌تواند باعث شود همان سرنوشتی بر جنبش زنان عراق تحمیل شود که باقی جنبش‌های زنان در منطقه دچار آن شدند، مانند جنبش‌های مصر و سوریه. ضروری است که زنان عراق دستاوردهای واقعی و ملموسی که در 17 سال گذشته داشته‌اند را از دست ندهند، و در عین حال بپذیرند که هم جای زیادی برای پیشرفت نیست، هم اهداف، در نتیجه‌ی قدرتمند شدن زنان، تغییر کرده‌اند. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
23.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 مجموعه 1️⃣ زندگی یک غیر یهودی در سرزمین های اشغالی؛ شهروندان درجه دو مهم نیست عرب باشی یا غیر عرب! فارس باشی یا کرد و ترک! 🕎 مهم این است که تو یهودی نیستی و به جرگه نژاد برتر وارد نشدی! ژن خوبی نداری یا گلت را از جنس مرغوبی نساخته اند! 🔷 واژه آپارتاید همه را به آفریقای جنوبی می برد و در دل مبارزه با آن واژگانی مقدس می شوند: مبارزه با نژاد پرستی، تقدیس قهرمانان جدال با تبعیض، نلسون ماندلا و ... اما آپارتاید یا نژادپرستی مگر چیست؟ چیزی که فقط سهم سیاهان آفریقا بوده یا می تواند دوباره خود را بازسازی کند؟ ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠به دنبال ایدئولوژی یا تشنه قدرت؛ پژوهشی جدید در مورد اخوان المسلمین 🔹کتاب «درونِ اخوان‌المسلمین؛ دین، هویت و سیاست» کتابی است درباره جنبش اخوان المسلمین مصر که بر خلاف آثار دیگری که گرایش به تمرکز بر رفتار و فعالیت های بیرونی اخوان دارند؛ بیشتر بر پویایی، فرآیندها و تعامل های داخلی اخوان متمرکز است که بخش مهمی از سیاست و هویت آن را تشکیل می دهند 🔹موضوع گروه های اسلامگرا به صورت عام و جریان اخوان المسلمین به طور خاص همواره از دغدغه های شعوبا بوده و سعی کرده از جنبه های مختلف به آن بپردازد. شعوبا در دور جدید پرداخت خود به مساله اخوان المسلمین، وضعیت زنان در اخوان، دلایل سرخوردگی جوانان اخوان از این جنبش، احتمال رسیدن آن به نقطه پایان و برخی موضوعات دیگر را بررسی کرده است. 🔹در این قسمت نکته مورد بررسی برای ما دنیای درونی اخوان است. از این رو مصاحبه‌ی نویسنده این کتاب، دکتر خلیل العنانی با بخش میدان الجزیره را انتخاب کردیم که در این گفت‌وگو،‌ دنبای پر رمز و راز داخلی فرزندان بنا را روشن می‌کند. دکتر العنانی استاد علوم سیاسی در مؤسسه الدوحه للدراسات العلیا و پژوهشگر دانشگاه دورهام و موسسه بروکینگز است که تالیفات زیادی در زمینه اسلامگرایی و به ویژه اخوان المسلمین در مصر دارد. برای مطالعه متن اینجا کلیک کنید ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠قاچاق نطفه؛ نبردی شگفت آور برای بقا(قسمت اول) محسن فائضی ✂️برش هایی از متن 🔹زندگی یک فلسطینی، یک زندگی پویاست، پویایی منطبق بر محدودیتها، سختی ها و خوشی ها. 🔹حجم بالای اسرا و زمان زیاد اسارت موجب شده، اسرای فلسطینی در زندان ها شرایطی برای خودشان ایجاد کنند که زندگی جریان داشته باشد، روحیه ها زنده بماند و امید همچنان جاری باشد. کتاب نویسی، گذراندن دوران دانشگاه به صورت مجازی، داشتن کمیته های مختلف از قرآن، ورزشی، اخلاقی، تشکیلاتی و.... بخشی از اینهاست. 🔹رژیم صهیونیستی از سال 1996 ملاقات زندانیان با غیر از نزدیکان درجه یک یعنی پدر، مادر، همسر، فرزند، برادران و خواهران و و پدر بزرگ و مادر بزرگ را ممنوع کرده است و این ملاقات ها هم از پشت شیشه است. 🔹اما برای اسرای دربند جلوه ای از این مقاومت عجیب می نماید: بچه دار شدن از درون زندان! چگونه؟ عطاف همسر ایوب اسیر فلسطینی می گوید: هنگامی که همسرم بازداشت شد فقط حدود دو ماه از ازدواج ما می‌گذشت و من در حالی که در روزهای اولین بارداری خود بودم شوهرم به 15 سال زندان محکوم شد، پس از تولد لیان و گذشت حدود 7 سال پس از اسارت پدرش به فکر تولد فرزندی دیگر افتادیم ..... برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠 قاچاق نطفه؛ نبردی شگفت آور برای بقا(قسمت دوم) ساسة پست ✂️ خلاصه متن 🔹 برخی از اسرای فلسطینی سابق روایت می‌کنند که فرایند قاچاق نطفه از داخل زندان‌های رژیم صهیونیستی به دلیل تدابیر امنیتی شدید این رژیم در داخل و خارج از زندان، بسیار پیچیده است. این اسرا تأکید می‌کنند که پس از فراگیر شدن قاچاق نطفه، اسرائیل جنگی را علیه این پدیده آغاز کرد و موجب شد تا شرایط برای انجام این کار بیش از پیش سخت و پیچیده گردد. 🔹 مقامات اسرائیل تاکنون بارها با وضع قوانین سختگیرانه و نیز تشدید بازرسی‌ها برای ممانعت از قاچاق نطفه تلاش کرده‌اند، اما هیچیک از این اقدامات، موفقیت‌آمیز نبوده‌اند. یکی از حربه‌های دیگری نیز که اسرائیل بدان متوسل شده است، ممانعت از صدورِ «گواهیِ تولد» برای فرزندانِ حاصل از نطفه‌های قاچاق است. علیرغم تمامی این تلاش‌ها، فلسطینیان ابزارهای خود برای قاچاق نطفه را افزایش دادند؛ به ویژه اینکه فتواهای دینی نیز صراحتا چنین کاری را تأیید کردند. برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
13.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 مجموعه 2️⃣ قاچاق اسپرم و زندان های امنیتی رژیم صهیونیستی 🔹در اواخر سال 2021 ، اکران یک فیلم مانند بمبی احساسات مردم فلسطین را برانگیخت. محمد دیاب کارگردان مصری به بازی گروهی از بازیگران فلسطینی و البته در اردن فیلمی ساخت به نام «امیره»؛ فیلمی که نامزد سینمای اردن برای اسکار شد اما اعتراضات متعدد فلسطینی ها علیه آن موجب پاپس کشیدن اردنی ها از نامزدی امیره در اسکار شد. 🔹 اما مگر امیره به چه چیزی می پرداخت که اینگونه فلسطینی ها را خشمگین کرده بود؟ امیره ، نقش اول فیلم دختری فلسطینی است که از طریق قاچاق اسپرم از زندان های رژیم متولد شده بود. البته پدر هم چنان در زندان به سر می برد و امیره فقط می توانست او را از پشت میله های زندان ببیند. اما این همه داستان نبود و روند تولد امیره در فیلم با سناریوهای دیگری در هم می آمیخت.... 🔹 شعوبا در دو قسمت (1 و 2) کمی به ماجرای قاچاق اسپرم از زندان های رژیم صهیونیستی پرداخت. در این هفته نظاره گر بخش دیگری از این ماجرا خواهیم بود و البته کمی هم از داستان فیلم امیره و حواشی آن مطلع خواهیم شد. برای دانلود با کیفیت های مختلف اینجا کلیک کنید ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
13.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 در آستانه نهمین سالگرد سقوط دولت محمد مرسی در مصر : 🎞 مستند در هفت سال الحاد یا تکفیر ؛ روایت هایی ازچهره ی دیگر جوانان مصر پس از سقوط دولت اخوانی به زودی از پایگاه شعوبا ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠سالگرد کودتا علیه محمد مرسی؛ آینده اسلامگرایی در هاله ای از ابهام 🔹نه سال پیش در شبانگاه 3 ژوئیه دولت نوپای اخوانی محمد مرسی در مصر سقوط کرد و عبدالفتاح السیسی به قدرت رسید. در مورد عملکرد کوتاه مدت اخوان المسلمین در مصر حرف و حدیث های زیادی وجود دارد. در داخل کشور نیز در مورد چگونگی برخورد با اخوان المسلمین به طور خاص و اسلامگرایان سنی به طور عام اختلاف نظر بسیاری وجود دارد. 🔹 اما اخوان فارغ از نکات دیگر، همینک با بحران های بسیاری در نقطه تشکیلات و آینده خود دست و پنجه نرم می کند و آینده آن و همچنین اسلامگرایی بشدت مبهم تصور می شود. در ادامه یادداشت کوتاهی در این باره خواهد آمد. 🔹 مساله اسلامگرایی و آینده آن در کشورهای مختلف اسلامی یکی از موضوعات مورد اهتمام شعوبا است و به این موضوع بیشتر پرداخته خواهد شد. ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠سالگرد کودتا علیه محمد مرسی؛ آینده اسلامگرایی در هاله ای از ابهام پریسا رضایی،مسئول میز اخوان پایگاه شعوبا 🔹امروز، اخوان در یک چهارراه واقع است. پیش از انقلاب ژانویه 2011، با وجود سرکوب رژیم مصر؛ اخوان المسلمین به عنوان جماعتی هویت ساز با پیچیده‌ترین سازمان در اوج بود. اما از زمان انقلاب ژانویه و به ویژه پس از کودتای سال 2013 و سقوط دولت محمد مرسی و دستگیری گسترده سران اخوان، این سازمان با چالش­ها و مشکلات زیادی رو به رو بوده است. 🔹تجربه اخوان در جایگاه قدرت، بسیاری از ضعف­های آن در ارتباط با چگونگی اِعمال حاکمیت و برخورد با دیگر نیروهای ایدئولوژیک را نشان داد. بدلیل اینکه «جبرگرایی دینی» دال مرکزی گفتمان اخوان شده بود عملا اخوان نتوانست فراتر از مرزهای ایدئولوژیک، نیروهای دیگر را در بر گیرد. در واقع، دوره حاکمیت مرسی کوتاه بود و به طور ناگهانی پایان یافت اما آشکار بود که او نه به منزله یک دولت­مرد بلکه به عنوان عضو اخوان عمل می­کند. علاوه بر این، از نظر اجتماعی و اقتصادی، شکست خورد و با بی‌اعتنایی به «امر اجتماعی» و بی توجهی به معیشت مردم خیلی زود از جایگاه ریاست جمهوری مصر کنار رفت. 🔹در طی این سال­ها، تصویر و اعتبار اخوان اگرچه به تدریج اما به شدت آسیب دیده است. اخوان نتوانست با آرزوها و امیدهای انقلاب 2011 همگام شود و پروژه اصلاحاتش، چیزی به جز سراب نبود. رژیم سیسی نیز پس از کودتا، اخوان را بی اعتبار کرد و آن را به منزله یک سازمان تروریستی معرفی کرد که بر تصویر آن اثر گذاشت و باعث انزوای آن شد. از سوی دیگر، پس از رویدادهای بهارِ عربی، جوانان جمعیت اخوان‌المسلمین تغییر و تحولات فراوانی را تجربه کردند و به نوعی احساس سرخوردگی دچار شدند. برخی عوامل باعث رانده و جدا شدن جوانان از اخوان‌المسلمین شد که در نهایت، روابط نسل جوانان جمعیت اخوان‌ با سازمان را به وضعیت بحرانی رساند. سوال جوانان اخوان این بود که حرف‌های زیبا چه زمانی به راهکارهای عملی تبدیل میشوند؟! 🔹در حال حاضر، اخوان با مبارزه بی رحمانه سرکوب روبه رو است که از دهه ۱۹۹۰ تاکنون آن را تجربه نکرده بود. به نظر می رسد رژیم السیسی مصمم به محو جنبش و پایان دادن به حیات سیاسی آن است و حتی اگر السیسی در این کار شکست بخورد، که بسیار محتمل است، اخوان برای بازسازی شبکه اجتماعی و بهبود تصویر خود به زمان و تلاش زیادی نیاز دارد. در تحلیل وضعیت فعلی اخوان، نباید از تاثیر عوامل خارجی غافل شد. از تاثیر نزدیکی روابط ترکیه و مصر بر سرنوشت اخوانی‌ها گرفته تا تاثیر قدرت گرفتن طالبان بر تشدید بحران اخوان‌المسلمین . حال سوال اینجاست که آیا سازمان اخوان‌المسلمین به پایان عمر خود رسیده است؟ یا می‌تواند دوباره کمر راست کند؟ . گزینه‌های خروج از بحران و مسیر آینده اخوان المسلمین چیست؟ 🔹اخوان در چند سال گذشته فراز و فرودهای زیادی را در فاصله با قدرت داشته است و از جایگاه مخالف قدرت تا جایگاه مقابل آن را طی کرده است. تجربه اخوان بعد از بهار عربی این بود که استراتژی صبر و سکوت را پیشه کرده است. به نظر می­رسد اعضای اخوان، در برزخ میان بازگشت به روزهای قدیمی، یعنی هنگامی که جنبش یک نیروی آرام و انعطاف پذیر بود و تبدیل شدن به یک گروه انقلابی و ستیزه جو، قرار دارند. حتی اگر آن­ها به گرایش انقلابی گری روی آورند، برای آنکه اخوان جایگاه سابق خود را دوباره کسب کند و تبدیل به یک نیروی اجتماعی قوی و تأثیر گذار شود، در استراتژی­ها و راهبردها، ساختار و سازمان خود نیاز به بازاندیشی دارد تا با محیط پس از قیام انطباق یابد. به هر حال، تأثیر و آینده آن، غیر قطعی باقی خواهد ماند مگر آنکه بتواند این چالش ها را حل کند ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠 ثورة العشرین؛ حادثه ای زنده در ضمیر انسان عراقی نشست کافه عراق 🔹 ۳۰ ژوئن مصادف است با سالروز شروع قیام ۱۹۲۰ مردم عراق. قیامی که به ثوره العشرین معروف شد و سرآغازی بود بر جنبش‌های اسلامی ضد استعماری. انقلابی که علاوه بر نتایج مهم ملی از جمله اخراج نیروهای انگلیسی از کشور عراق، نتایج منطقه‌ای بسیاری به همراه داشت. 🔹به همین مناسبت، جلسه بررسی این قیام با عنوان “ثوره العشرین؛ عوامل، وقایع، نتایج” از سوی موسسه فرهنگی اجتماعی سلمان در حسینیه هنر شهر قم برگزار گردید. در این مراسم محمدامین آلبوغبیش به بیان عوامل و نتایج این قیام پرداخت. 🔹در این نشست مطرح شد که صدام در طول مدت حکومت خود در عراق، تمام تلاش خود را برای از بین بردن مظاهر دینی در این کشور به کار بست. در این دوره، به مناسبت ثوره العشرین جشن هم برگزار میشد لکن با این عنوان که افسران عراقی این انقلاب را انجام داده‌اند. برای مطالعه متن کامل گفت و گوهای این نشست اینجا را کلیک کنید ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
13.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 نسبت طالبان و دیگر گروه های جهادی مانند القاعده و داعش ♦️ خلاصه ای از اصلی ترین تفاوت های طالبان در نسبت با القاعده و داعش ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠معرفی کتاب فهم قرآن حکیم؛ تفسیر سوره‌های قرآن بر اساس ترتیب نزول امیرحسین خیراندیش ✂️برش هایی از متن 🔹در دوران معاصر با انتشار تحقیقات مستشرقین و به خصوص شرق‌شناس و قرآن‌پژوه شهیر آلمانی، تئودور نولدکه، توجه به ترتیب نزول سور قرآن جدی شد. 🔹 یکی از مشهورترین کتاب‌های تفسیری قرآن بر اساس ترتیب نزول کتاب فهم القران الحکیم؛ التفسیر الواضح حسب ترتیب النزول، نوشته محمد عابد الجابری است. جابری در این کتاب، فهرست ۱۹۲۴ قاهره را پیش روی خود قرار داده و با الهام‌گیری از روش ساختاری نولدکه به بازسازی این فهرست پرداخته است. 🔹جابری چرایی روش کتاب فهم قران حکیم را با ارجاع به سخنی از شاطبی در کتاب الموافقات توضیح می‌دهد: «سوره‌های مدنی باید بر اساس سوره‌های مکی فهمیده شوند، همچنان که بخش‌های مختلف قران مکی و مدنی نیز هر یک بر اساس یکدیگر و بر حسب ترتیب نزول فهم شوند، ‌در غیر این صورت فهم صحیح آن‌ها میسر نیست.» برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠 چرا نظرات اندیشمندان عرب را بخوانیم؟ ⭕️ جهان عرب خصوصا شاخ آفریقا در مواجهه با مدرنیته به لحاظ تاریخی از ما جلوتر است. آنها مشکلاتی را لمس می کنند که ممکن است ما یک یا دودهه بعد تازه با آن مشکلات مواجه شویم. باید نظریات اندیشمندان عرب را اینطور دید. آنها با پرسش هایی مواجه شدند و جواب هایی دادند که این سوال ممکن است عن قریب برای ما هم مطرح شود. و اگر ما با این پاسخها آشنا باشیم می توانیم مواجهه بهتری داشته باشیم. لحظه مواجهه دیگر لحظه تفکر نیست و نمی توان زمان را از دست داد بلکه باید از قبل آماده بود. بخاطر همین شناسایی اندیشمندان عرب از این حیث خیلی مهم است. برشی از :‌ راه توسعه عقل عربی از منظر عابدالجابری/ آشنایی با متفکر مراکشی 📌 با محمد عابدالجابری بیشتر آشنا شویم با خواندن: شاخصه‌های معرفت‌شناختی و ریشه‌های انحطاط تمدن اسلامی از نظر عابدالجابری نگاهی به نظریات عابد الجابری درباره زبان عربی و نقش آن در تمدن و عقل عربی محمد عابد الجابری و بازخوانی روشمند سنت نگاهی به آرای عابدالجابری؛ باید از اخلاق اطاعت ایرانی رهایی پیدا کرد! بیداری اسلامی در اندیشه عابدالجابریمعرفی کتاب فهم قرآن حکیم؛ تفسیر سوره‌های قرآن بر اساس ترتیب نزول ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
14.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 مجموعه 3️⃣ مستند اسرائیل شکاف از درون 🔹در این مستند به بررسی عقاید و رفتار گروهی خاص از یهودیان ساکن اسرائیل پرداخته می‌شود. کسانی که با مدرنیته مخالفند؛ تلویزیون، رادیو، اینترنت و شلوار جین را حرام میدانند و حتی بعضی از آنان به دنبال نابودی دولت اسرائیل هستند! برای مشاهده کامل مستند اینجا کلیک کنید ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 بخشی از مستند در هفت سال الحاد یا تکفیر ؛ روایت هایی ازچهره ی دیگر جوانان مصر پس از سقوط دولت اخوانی 🕰 پنج شنبه ۲۳ تیر ماه از پایگاه شعوبا ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠 آینده عراق؛ رؤیای پایان عصرِ جدید شیعیان(1) علی المومن 🔹هفته گذشته فائق شیخ علی، سیاستمدار شیعی نجفی اما لیبرال عراقی با موضعی جنجالی بار دیگر خبرساز شد. شیخ علی در مصاحبه‌ای پر سر و صدا با سحر جمیل مجری معروف شبکه دجله گفت که خبر دارد که نظام جاری سیاسی در عراق فقط تا سال 2024 عمر خواهد کرد و سپس جایش را به یک نظام قدرتمند و خشن خواهد داد. 🔹 این موضع در حالی بیان می‌شود که صحنه سیاسی عراق همچنان ملتهب است. پس از گذشت حدود 9 ماه از انتخابات مجلس عراق، نیروهای سیاسی هنوز نتوانسته‌اند به تصمیم واحدی برسند و تکلیف دولت آینده عراق همچنان در هاله‌ای از ابهام است. 🔹 بحران سیاسی عراق که به گونه ای پس از حوادث سال 2019 آغاز شده روز به روز پیچیده‌تر می‌شود. آیا دولت پسا اشغال به سرنوشتی مانند دولت آمریکاساخته افغانستان تبدیل خواهد شد؟ آیا ساختار سیاسی عراق قابلیت ادامه حیات دارد؟ دشمنان عراق برای آن چه برنامه‌ای در سر دارند؟ 🔹 دکتر علی المومن که سالها در مورد جریان‌های سیاسی اسلامی عراق مطالعه کرده است، آینده برنامه‌ریزی شده توسط دشمنان را برای عراق بسیار متفاوت از این روزهای این کشور می‌بیند. آینده‌ای که در آن نه زمام کار به دست دعوه‌ای‌ها است و نه خبری از صدری‌ها! و نه حتی مرجعیت سنتی نجف در آن جایگاهی دارد. شاید چیزی شبیه پیش‌بینی فائق شیخ علی! دکتر المومن عنوان مقاله خود را آینده عراق؛ رویای پایان عصرِ جدید شیعیان نام‌گذاری کرده است. برای مطالعه این مقاله اینجا کلیک کنید ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
💠 آینده عراق؛ رؤیای پایان عصرِ جدید شیعیان(2) علی المومن ✂️ برش هایی از متن ⭕️ حوادث چهار سال اخیر این واقعیت را به اثبات رساند که آنچه که در عراق می‌گذرد چیزی فراتر از مشکلات، معضلات و چالش‌های داخلی است. به دنبال این حوادث ثابت شد که موضوع فراتر از مسائلی نظیر برکناری دولت، برگزاری انتخابات زودهنگام، تشکیل دولت جدید و اصلاح قوانین انتخاباتی و … است. ⭕️ اولین هدفی که بازیگران داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی از رهگذر انجام اقدامات تحریک‌آمیز در عراق به دنبال تحقق آن هستند، کنار زدن نیروهایِ شیعیِ داخلی و منطقه‌ایِ صاحب‌نفوذ در عراق است. ⭕️ سرویس‌های بیگانه، در وهله اول قصد حذف نیروها و شخصیت‌های شیعی داخلی را دارند و در گام بعد به دنبال کنار زدن هم‌پیمانان و متحدان طرف‌های شیعی داخلی هستند؛ ازجمله مهمترین متحدان طرف‌های شیعی داخلی نیز ایران است. ⭕️ از آنجایی که «مقتدی صدر» نیز در رأس «محورِ آگاهی و بصیرت» قرار دارد، حذف وی و محور متبوعش نیز در دستور کار سرویس‌های بیگانه قرار دارد. ⭕️ طی چهار سال اخیر سرویس‌های بیگانه تمام تلاش خود را برای حذف عناصر شیعی تأثیرگذار در سطح عراق به کار بسته‌اند. آن‌ها می‌خواهند بر نفوذ شیعیان در صحنه سیاسی عراق خط بطلان بکشند. برای مطالعه این مقاله اینجا کلیک کنید ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
دکتر حسن انصاری از منتقدان جدی آقای الجابری در میان اندیشمندان ایرانی است. یادداشت زیر از نوشته های ایشان در این باره است و شعوبا از باب تضارب آرا و دیده شدن نگاه های مختلف آن را منتشر می کند. خواندن محمد عابد جابری بس! سال های میانی دهه نود میلادی با آثار و افکار محمد عابد جابری آشنا شدم. در بیروت تقریباً بیشتر آثار او را تهیه کردم و به تدریج خواندم. آن سال ها او در اوج شهرت خود بود. نقدهای جورج طرابیشی که به تدرج منتشر شد از شهرت و اعتبار جابری هم به تدریج کم شد. اینکه می گویم کم شد نه به این معناست که قبلاً در جهان آکادمیک سخنان او جدی گرفته می شد. خیر. مقصودم شهرت و اعتبار او در جهان عرب ، در میان نسل روشنفکران و ژورنالیست ها و دلبستگان گفتمان های معاصر عربی است. زمانی که به پاریس برای ادامه تحصیل رفتم فهمیدم که در میان بخشی از استادان فلسفه مغرب عربی هم سخنان جابری اعتبار خود را از دست داده است. او بیش از آنکه یک دانشمند به معنای آکادمیک خود باشد یک ایدئولوگ برای ناسیونالیسم عربی بود. نوشته هایش را هم مرکز دراسات الوحده العربیه بیروت چاپ می کرد و همچنان منتشر می کند. جنبه دیگری هم در اندیشه و نوشته هایش بود و آن اهتمام به مغرب عربی به عنوان پایگاهی برای تجدید قومیت و همچنین به تعبیر او نهضت و یا تجدد عربی بود. دیدگاه های او در خصوص تاریخنگاری انواع گفتمان های فکری و فلسفی اسلامی بی هیچ سخن نه تنها علمی نیست بلکه یکسره در بهترین تفسیر ناشی از بد خوانی و نا آشنایی با تفکر فلسفی و تاریخ ملل و نحل و کلام اسلامی است. اصل سخنانش را قبل از او کسانی مانند علی سامی النشار گفته اند و او آنچه بدان اضافه کرده ناشی از یک بد فهمی تمام عیار است از تاریخنگاری اندیشه. جابری تقریباً هیچ آشنایی با تحقیقات جدید در حوزه اسلامشناسی غرب ندارد و به آنها بی اعتنا و بل بدبین است. طرابیشی با زبان خود او و با همان چارچوب دانشی و مرجعیت فکری که جابری هم بدان تعلق داشت در نوشته ها و نقدهایش پوچی سخنان جابری را بر آفتاب کرد. جابری نمی داند که جدی ترین گفتمان فلسفی در اسلام همانا همان نظام تفکر فلسفی فارابی و ابن سیناست که او آنها را به اشراقی بودن متهم می کند و در مقابل ابن رشد را که تنها مفسر ظاهرگرای ارسطو است اوج تفکر فلسفی اسلامی می پندارد. تازه تفسیرش از ابن رشد هم سر تا پا ایدئولوژیک و زمان پریشانه است. مغرب اسلامی که او از آن به عنوان نماد فرهنگ عقلی عربی در مقابل مشرق اسلامی به عنوان نماد اشراقی گری یاد می کند قرن ها زادگاه متفکرانی با گرایشات باطنی و متمایل به تفکرات عرفانی و اشراقی و اسماعیلی و اخوان الصفایی بوده است. کافی است به مطالعات اسلامشناسانی مانند ماریبل فیرو بنگرید تا پوچی ادعاهای جابری روشن شود. او به فرهنگ ایرانی پیشا و پسا اسلامی (و شیعی) که از آن هیچ نمی داند با نگاهی ایدئولوژیک حمله می کند و آن را منبع بی خردی در جهان اسلام و انحطاط می داند. از تفکر مغرب عربی به عنوان پایگاه تجدید عربی یاد می کند در حالی که نمی داند ابن رشدی که او را ستایش می کند و اوج عقلانیت عربی می داند در همان فرهنگ و تاریخ مغرب عربی تا چه اندازه مورد غفلت قرار گرفته و نقد شده است. ابن رشد منتقد اشعری گری بود و همین برای نقد او در مغرب عربی در طول قرن ها کافی بود. برخلاف آنچه او می گوید مغرب عربی قرن ها شاهد رشد تقلید از مکتب اشعری بود؛ مکتبی که در مشرق اسلامی توسط همان هایی تجدید حیات یافت که از ابن سینا برای احیای مکتب اشعری یاری می گرفتند. سخن گفتن درباره جابری و تفکرش اتلاف وقتی بیش نیست. متأسفانه در میان نسل دلبسته به روشنفکری دینی و یا طبقاتی از علاقمندان به منشورات جهان عرب در ایران در سال های گذشته جابری و نوشته هایش جدی گرفته شد. من خود وقتی نوشته های او را می خواندم و جدی می گرفتم. بعدها برایم معلوم شد که تا چه اندازه داوری های او ناشی از نا آگاهی از تاریخ اندیشه فلسفی و سیاسی اسلامی است و تنها به کار ناسیونالیسم از نوع تمامیت خواه عربی می خورد.
16.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 مجموعه 4️⃣ مستند در هفت سال 🔹 گاهی شکست باعث شک افراد می شود! نه فقط شک نسبت به درستی تصمیمات گرفته شده بلکه تردید نسبت به مبانی! مستند هفت سال که محصول شبکه الجزیره است به دگردیسی های برخی جوانان مصری می پردازد که حوادث تابستان سال 2013 آنها را دچار تحول کرد. برخی در این تحول به سمت الحاد سقوط کردند و برخی جانب تکفیر را گرفتند. 🔹 این موضوع اگرچه در جامعه مصر روایت می شود اما دیگر جوامع مسلمان و از جمله ایران نیز از این موارد مستثنا نیستند. مشاهده این مستند به همه علاقه مندان تحولات دینداری پیشنهاد می شود. ❗️طبیعتا آنچه توسط مصاحبه شوندگان در این مستند بیان می شود، موضع پایگاه شعوبا نیست. 🎞 پنج شنبه های تماشا : در هفت سال برای مشاهده کامل مستند اینجا کلیک کنید ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠 ساختار و تفکر جریان صدر؛ صدری ها چگونه می اندیشند؟(1) امجد طلیع 🔹 نماز جمعه متمرکزصدری ها در شهرک صدر (که در رسانه های ایرانی به اشتباه به وحدت ترجمه شد) بار دیگر این سوال را مطرح کرد که اساسا صدری ها چند نفرند، چه درصدی از شیعیان دنباله رو آنها هستند و چه قدرتی دارند؟ 🔹 فارغ از میزان هوادار، سوال دیگر این است که انسجام بخشی و بسیج کنندگی مقتدی صدر چه تفاوتی با دیگر جریان های شیعی دارد؟ می‌توان گفت که تمامی احزاب، جریان‌ها و گروه‌های عراقی در یک ویژگی با یکدیگر مشترک هستند و آن «عدم برخورداری‌شان از یک طرح و پروژه فراگیر برای تشکیل دولت و مشخص کردن هویتِ آن است». با این حال، جریان صدر در عرصه سیاسی، از لحاظ طرز تفکر و اندیشه با تمامی این احزاب و جریان‎‌های سیاسی متفاوت است. 🔹 اکثر جریان‌های عراقی از یک تفکر و اندیشه کلاسیک و سنتی برخوردار هستند و مواضعِ قابل پیش‌بینی اتخاذ می‌کنند. به عبارت بهتر، مواضع آن‌ها فاقد عنصر غافلگیری است. این در حالی است که طرفداران و هواداران جریان صدر به اتخاذ مواضع غافلگیرکننده و غیر قابل پیش‌بینی توسط این جریان عادت کرده‌اند. 🔹 اگرچه جریان صدر هیچ گاه اکثریت بالایی در میان جریان های شیعی نداشته است( اینجا کلیک کنید) اما به جرئت می توان گفت از قدرت انسجام بخشی متمایزی نسبت به دیگر گروه های شیعه برخوردار است. در این مقاله ساختار جریان صدر و چگونگی اندیشه هواداران مقتدی صدر مورد بررسی قرار گرفته است. برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
💠 ساختار و تفکر جریان صدر؛ صدری ها چگونه می اندیشند؟(2) امجد طلیع ✂️ برش هایی از متن ⭕️ رهبریِ فردی موجب می‌شود تا کسی که در رأس امور قرار گرفته است، از قدرتِ تصمیم‌گیری و عملگرایی بیشتری برخوردار باشد. این ویژگی درست همان چیزی است که رهبریِ جریان صدر را از دیگر احزاب و جریان‌ها در صحنه سیاسی عراق متمایز می‌سازد. ⭕️ شاید برخی با این مسئله موافق نباشند و این سؤال را مطرح کنند: «شمار زیادی از احزاب و جریان‌های عراقی با مکانیزم رهبریِ فردی اداره می‌شوند، پس چه چیزی جریان صدر و حزب دموکرات کردستان را از آن‌ها متمایز می‌سازد»؟ نگارنده در مواجهه با این سؤال، پاسخ می‌دهد: «بله … شماری از احزاب و جریان‌های عراقی با سیستم رهبریِ فردی اداره می‌شوند اما نکته‌ای که وجود دارد، این است که سرانِ این احزاب و جریان‌ها رهبر ندارند و نفرات اصلیِ آن‌ها را تنها می‌توان در کسوت ریاست احزاب و گروه‌های متبوعشان قلمداد کرد.» ⭕️ تبعیت محض صدری‌ها از رهبر جریان صدر به دو عامل اصلی و اساسی بازمی‌گردد. عامل اول این است که «مقتدی» در حقیقت، وارث مردی است که یک تحول اجتماعی بزرگ را در عراق محقق ساخت؛ تحولی که خود سرمنشأ آغاز یک نقطه عطف تاریخی در عراق شد. این مَرد کسی نبود جز «شهید محمد صادق الصدر». این عمق تاریخی صدری‌ها است. ⭕️عامل دوم به احساس هواداران جریان صدر نسبت به «مقتدی» بازمی‌گردد. صدری‌ها احساس می‌کنند «مقتدی» کسی است که آن‌ها را به اهدافشان می‌رساند و به خواسته‌هایشان احترام می‌گذارد. برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 عید غدیر خم در یمن؛ هویتی حیاتی برای انصارالله احمد حاجی صادقیان 🔹 عید غدیر خم برای زیدیه در یمن یکی از مسائل حیاتی و هویتی اساسی را شکل می دهد. به جهت تاریخی از قرون نخستین اسلامی در آثار زیدیه توجه به مساله غدیر خم دیده می شود به گونه ای که در آثار ائمه و عالمان زیدی مساله غدیر همواره محل توجه بوده است. 🔹زیدی ها که از غدیر به یوم النشور یاد می کنند سنتی داشته اند که در روز غدیر در میادین شهرها تجمع کنند و این تجمع را بیعت با امام علی(ع) بشمارند و البته این تجمع نوعی بیعت با امام زیدیه هم محسوب می شده است. 🔹 با انقلاب جمهوری خواهان در دهه 60 میلادی که عمدتا سکولار یا اهل سنت بودند رسم برپایی جشن روز عید غدیر خم کمرنگ شد تا این که پس از سقوط دولت علی عبدالله صالح در سال 2011 و بخصوص پس از قدرت گرفتن انصارالله در سال 2014 این جشن دوباره احیا شد. این مساله باعث شده برخی دشمنان و مخالفین انصارالله آنها را مبدع این جشن در یمن بدانند که انصارالله این مساله را رد و تاریخ یمن را گواه رد کلام دشمنانش می داند. 🔹از جهت دیگر برگزاری جشن هایی مانند عیدغدیر و مولد النبی می تواند نوعی یارگیری از میان اهل سنت یمن برای انصار الله ایجاد کند. انصارالله که با وهابیت در تضاد است و از طرفی نمی خواهد خود را مقابل اهل سنت یمن قرار دهد می تواند در این بستر به گروه های صوفیه اهل سنت نزدیک شود. برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید 🎥 کلیپ فوق یکی از سرودهای پخش شده در شبکه المسیره وابسته به انصارالله یمن است ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
💠 بزرگترین مساجد اروپا(قسمت اول) ✂️ برش هایی از متن 🔹 مساجد همواره نمادی از هویتِ شهرها و به مثابه مشعلی در وجدان انسان‌ها بوده‌اند. به طور کلی می‌توان گفت که مساجد یک نماد و سمبل تمدنی هستند؛ سمبلی که شهرها با آن‌ها شناخته می‌شوند 🔹 شاید در نتیجه همین جایگاه مترقی است که فرانسه هر از چند گاهی به بستن مساجد و ممنوع اعلام کردن فعالیت‌های آن افتخار می‌کند. هر ساله در برهه‌هایی از زمان شاهد آن هستیم که اقدامات فرانسه علیه مساجد تشدید می‌شود و مقامات پاریس به این اقدامات می‌بالند. همین سیاست‌ها و استراتژی‌های پاریس موجب شده است تا فرانسه به کانون اسلام‌هراسی در اروپا تبدیل گردد. 🔹 اروپایی‌ها به شدت اصرار دارند تا بر اساس هویت کشورهای غربیِ خود رفتار کنند. چنین چیزی، مسلمانان را مجبور می‌کند تا بجای مساجد، نمازشان را در مکان‌هایی نظیر زیرزمین‌ها و کلیساها اقامه کنند. در برخی از موارد، کار به جایی رسیده است که مسلمانان مجبور شده‌اند حتی در اماکن تفریحی اقدام به اقامه نماز کنند. برای مطالعه این مقاله اینجا کلیک کنید ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba