eitaa logo
شعوبا
1.6هزار دنبال‌کننده
884 عکس
264 ویدیو
0 فایل
يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا «شعوبا» پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان www.shouba.ir ارتباط با ادمین: @admin_shouba
مشاهده در ایتا
دانلود
شعوبا
🎯بازخورد سریال «آقازاده» در خارج از مرزها؛ شکست تصویر رویایی از ایران! امیررضا عباس زاده ✂️برش‌های
🔵 نقدی بر یادداشت بازخورد منفی آقازاده در جهان اسلام؛ شوکه شدن مخاطب بهتر از سکته کردن اوست! نرگس حجتی 🔹حکایت تصویر ذهنی مردم دنیا از ایران حکایت این دو شخصی است که در این دو خاطره نقل شد. یکی ایران را مدینه فاضله ای می‌داند بی هیچ عیب و ایرادی و دیگری ایران را چنان عقب‌مانده تصور می‌کند که از دیدن اتوبان‌هایش بافته‌های ذهنی‌اش پنبه می‌شود به حدی که نمی‌تواند بپذیرد اینجا ایران است. خوب دومی را گله‌ای نیست که ذهنش را به دروغ دشمنان‌مان پر کرده‌اند. اما من هرگز از بیگانگان ننالم که هرچه کرد با ما دوست کرد! چرا خودمان به دوستانمان دروغ بگوییم؛ به حدی که حتی نگران باشیم گوشه‌ای از واقعیت‌های جامعه ما به واسطه فیلم‌های‌مان پیش دوستان خود لو برود! چرا رضایت می‌دهیم به ساخته شدن ذهنیتی غلط از خودمان که با فرو ریختن این ذهنیت غلط دیگر به باورهای درستشان از ما هم اعتماد نداشته باشند؟ آیا این نوعی خودزنی نیست که اینگونه اعتماد اجتماعی جامعه جهان اسلامی را که ما را باور کرده اند از دست بدهیم... 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🎯بررسی پست‌مدرنیسم در قلمرو اسلامی؛ پست‌مدرن‌های مسلمان از ظرفیت عرفان و تصوف استفاده می‌کنند‌ دکتر هادی بیگی ✂️برش‌هایی از متن: 🔺خیل عظیمی از متفکران را در جهان اسلام داریم که در30-40 سال اخیر حضور دارند و نظر به غرب پست مدرن دارند. طبعا مواجهه آنها با دیگر‌ی‌ای است که از مرکزیت و اطلاق دست کشیده است، شرایط جدید تفکر جدیدی می‌­طلبد و طبیعتا متفکران این دوره سعی می­کنند نوع مواجهه‌­شان معنای دیگری پیدا کند. هم می­خواهند از دیگری استفاده کنند و هم دیگری(غرب) اجازه نقد به آنها می­‌دهد. بسیاری اوقات متفکرِ درون جغرافیای اسلامی بازتاب همان تفکر پست مدرن است و همیشه به دنبال نقد است، نقدی که هم دامن خود را می­گیرد هم دامن دیگری را! 🔺اندیشمندانی که نظرشان به غرب مضمحل است می­خواهند جای پایی هم در میراث برای پست‌مدرنیسم پیدا کنند و هیچ جایی مناسب­‌تر از میراث عرفان و تصوف برای این اندیشمندان نیست. اینها سعی می­کنند از میراث صوفیه استفاده کنند تا بگویند ما هم ریشه‌­های پست مدرن بومی را داریم. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🎯نقدی بر اظهارات جدید دکتر احمد نادری؛ طالبان طبق نظریه آلن تورن هم اصیل نیست علیرضا صالحی ✂️برش‌هایی از متن: 📍اگر این چهارچوب مفهومی و استدلالات آن را بپذیریم، آیا جنبش طالبان می‌تواند یکی از مصادیق آن باشد؟ یعنی در زمینه سه مولفه مطرح شده هماهنگی و انسجام کافی را دارد تا آن را یک جنبش اصیل بخوانیم؟ مهمترین ایراد مسئله تطبیق این نظریه است و گویا ایشان اطلاعات کافی در این زمینه نداشته‌اند و بر اساس اطلاعات کلی این نظر را مطرح کرده‌اند. 📍آنچه که باعث کشدار شدن مذاکرات صلح شده و محل نزاع است، اسلام نیست، بلکه نزاع بر سر دوگانه «جمهوریت» و «امارت» است. دولت، جمهوریت میخواهد با پسوند اسلامی، طالبان امارت میخواهد با پسوند اسلامی. لذا حتی رهبران این گروه را نمی‌توان جز علمای مطرح کشور به حساب آورد که حامل ایدئولوژی اسلامی اصیل باشند. 📍این که یک نماینده مجلس در امتداد رشته‌ای از اتفاقات میدانی و رسانه‌ای، صفتی به یک جنبش اطلاق کند و به زعم خودش بار ارزشی نداشته، اما رسانه‌ها و مردم و شبکه‌های اجتماعی از آن برداشت ارزشی کنند، نشان از بی‌توجهی به مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی دارد. حال اینکه بعد از گذشت چندهفته، همان عنوان به زبان انگلیسی در رسانه‌ای دیگر توضیح داده شود، نوش دارو بعد از مرگ سهراب است. 🖇برای مطالعه متن کامل به لینک زیر مراجعه کنید: http://shouba.ir/naderi/ ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🎯میزان اعتماد ساکنین سرزمین‌های اشغالی به ارتش این رژیم؛ محبوبیت 82 درصدی ارتش اسرائیل! محسن فایضی ✂️برش‌هایی از متن: 🔺ارتش در رتبه نخست اعتماد در میان یهودیان با بیش از 80% است اما همین میزان در میان اعراب اسرائیلی به 35% درصد می رسد. البته با نگاهی به میزان اعتماد اعراب به دیگر نهادها، مشخص می شود ارتش حتی در میان اعراب اسرائیلی هم جایگاه مهم و تثبیت شده ای دارد. 🔺کاهش 8 درصدی میزان اعتماد به ارتش و رئیس جمهور بسیار حائز اهمیت است. در خصوص رئیس جمهور می توان دلیل آن را ناتوانی رئیس جمهور در حل کردن بن بست های سیاسی انتخابات سال گذشته و تکرار 3 باره انتخابات دانست. رئیس جمهور اسرائیل تقریبا یک جایگاه تشریفاتی است اما در زمان انتخابات بسیار تاثیرگذار و بانفوذ است. 🔺در سوالی جذاب پرسیده شده، آیا رسانه های اسرائیلی، وضعیت اسرائیل را بدتر از واقعیت نشان می دهند؟ در سال 2017، 56% در سال 2018، 54% و در سال 2020، هم بیش از 54% کاملا با این گزاره موافق یا موافق بوده اند. 🖇برای مطالعه متن کامل به لینک زیر مراجعه کنید: http://shouba.ir/1000-2/ ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
❇️تعامل با طالبان؛ تلاش رنج‌بار گونه ایران، برای شناخت نیمه‌ دیگر افغانستان ریحانه قبادی ✂️برش‌هایی از متن: 📍یکی از اصلی‌ترین بینش‌هایی که جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر از دل آسیب‌شناسی‌ مسیر طی‌شده بدان دست‌یافته‌است، عنایت به این مهم است که تعامل با جامعه افغانستان، در دهه‌های پس از انقلاب، تنها به‌صورت تعامل از پنجره‌ی مهاجرین شیعه ساکن ایران یا احزاب مذهبی شیعه در افغانستان بوده‌است؛ حال آنکه افغانستان واقعی، هم به‌لحاظ نسبت‌ قومی و هم به‌لحاظ مذهبی، در نمونه‌ی مهاجرین شیعه هزاره ساکن در ایران، خلاصه نمی‌شود. 📍وام گرفتن از واژه‌هایی نظیر آمریکاستیزی برای وصف طالبان، تلاش رنج‌بار گونه‌ای است که به ارائه تصویری خشونت‌طلب، و نه کنجکاو، از ایران منتج می‌شود. 📍پرسش آن است که این شناخت ایران از سوی دیگری از قدرت در افغانستان، به چه بهایی تمام می‌شود؛ آیا می‌تواند این دو امر ظاهرا متناقض را با یکدیگر همسو نماید یا اینکه این شناخت، به‌بهای از دست دادن سرمایه اجتماعی چندین دهه‌ای انقلاب اسلامی درقبال مهاجرین شیعه هزاره افغانستان در ایران و کدورت جامعه جهانی از آن، پایان می‌یابد؟ 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 با پول زکات مسلمانان چه کارهایی می‌شود انجام داد؟ 🔺دکتر علی قره داغی از علمای برجسته اخوانی در گفتگو با شبکه الجزیره از حجم بالای ثروت مردم کشورهای اسلامی (نه دولتها) سخن میگوید که زکات آن سالانه به 300 تا 400 میلیارد دلار میرسد و درصورت برنامه ریزی صحیح با این مبلغ بسیاری از مشکلات اقتصادی کشورهای اسلامی، حل خواهد شد. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🔵 روایتی از دو قطعه موسیقی جهان عرب در مواجهه با انقلاب 57؛ بادهای شرقی؛ از ایران تا مصر و فلسطین محمد اصغری 🔹رادیو مونت کارلو در روزهای اقامت امام خمینی در نوفل لوشاتو، گزارشی از زندگی پیرمرد انقلابی ایران پخش می‌کند، گزارش‌گر رادیو می‌گوید خمینی وقتی به فرانسه آمد تنها یک ساک جمع و جور با یکی دو دست لباس داشته، همین. روایت آن روز رادیوی فرانسوی اما در مصر جرقه‌ای برای خلق یکی از آثار مانای عربی در وصف انقلاب ایران شد؛ احمد فواد نجم، شاعر و انقلابی شهیر مصری وقتی وصف سادگی امام خمینی را در کنار تصاویری از امواج خروشان مردم ایران در روزهای انقلاب 57 گذاشت، مجموعه‌ی ایران را سرود و رنج زندان را در رژیم سادات به جان خرید. شاید معروف‌ترین شعرش هم همان «صباح الخیر یا طهران العزیزه» بود که با صدا و موسیقی شیخ امام در حافظه‌ی مصری‌ها ماندگار شد. شیخ امام، خواننده و نوازنده‌ی بزرگ مارکسیست مصری و پدر موسیقی انقلابی جهان عرب خوانده می‌شد و آن‌روزها صدای محرومان و مستضعفان و فریاد اعتراض علیه ظلم و تطبیع بود. قطعه‌ی «صبح بخیر تهران» هم با لهجه‌ی مصری و عودنوازی شاهکار شیخ امام، روایتی از خیزش پابرهنگان ایرانی علیه ظلم و فریاد ضدآمریکایی و ضدصهیونیستی مردم در خیابان‌های تهران و برآمده از شور و اشتیاق شاعر و خواننده به تحولی بزرگ و بر شانه‌های خلق به‌پاخاسته در منطقه بود: «صباح الخیر یا طهران العزیزه/ صباح النصر/ وبلوغ المنال/ عزفنا الفرحه غنوه/ و قلنا الشعر/ ورکبنا الخیال/ أدیکی صحیتی بعد النوم / عروسه/ ولا کل العرایس فی الجمال»... 🖇برای مطالعه متن کامل و مشاهده اجرای این دو قطعه اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🔶نگاهی به بازنمایی زنانگی در شعر جبران خلیل جبران؛ تمدن امری زنانه است مریم علی پور ✂️برش‌هایی از متن: 🔹در اندیشه­ جبران خلیل جبران تمدن زنانه است، به این موضوع در قصیده­ بالقیس هم اشاره می­کند، اما چه وجه تشابهی میان تمدن و زنانگی به چشم می­‌خورد؟ به نظر می­رسد که در نگاه برخی از متفکران تمدن هم می­تواند بعد زنانه و بعد مردانه داشته باشد. این صورت زنانه­ تمدن است که به ساختاربندی جامعه با محوریت خانواده و تعهد اهمیت می­دهد، نسل­های بشری را در آغوش پر محبت مادر پرورش می­دهد، به کشاورزی، طبیعت و زمین اهمیت می­دهد؛ در واقع تمدن می­تواند از این لحاظ امری زنانه باشد. 🔹در کشورهای جهان اسلام از یک طرف به دلیل سیطره­ برخی از سنتها و فرهنگ­های غلط و از طرف دیگر به دلیل هجوم فرهنگ غربی، زنانگی و ارزش­های زنانه در معرض خطر قرار گرفته ­است. این وضعیت می­تواند آثار زیان­‌باری را برای این کشورها به دنبال داشته باشد. برخی از سروده­‌های جبران خلیل جبران زنگ هشداری برای آگاهی از چنین وضعیتی است. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
📚جزوه: سیری در عروه‌الوثقی سیدجمال‌الدین اسدآبادی حسین صدیقی، محمدصادق صدیقی 📮سید جمال الدین اسدآبادی، معروف به افغانی (1254 – 1314 ه. ق)، از برجسته‎ترین متفکران معاصر به شمار می‎آید که علم و عمل را درآمیخته و پس از خوشه‎چینی از فقه و فلسفه و عرفان شیعی، متوجه مسئولیت خویش درباره جهان اسلام گردیده و عمر خویش را در جهت بیدارگری مسلمانان، ایجاد روحیه وحدت و تقریب میان آن‎ها و تلاش برای اصلاح امور ایشان مصروف داشته است. 📮در همین راستا، نشریه‎ای منحصر به فرد با نام عروۀالوثقی را منتشر می‌‎کند که اگر چه پس از انتشار هجده شماره به تعطیلی کشیده می‎شود، اما تأثیر شایانی بر نهضت‎های اصلاحی و متفکران اسلامی می‎گذارد. مطالب این نشریه در قالب کتاب «عروۀ الوثقی» در اروپا، مصر، ایران و برخی از کشورهای دیگر به چاپ رسیده است. در مقاله حاضر به کتاب‎شناسی این کتاب و تبیین برخی از ویژگی‎های آن، به ویژه نگاه وحدت‏بخش و تقریبی آن می‏‌پردازیم. 🖇برای دانلود این جزوه اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬آهنگ یوسف الحسون خواننده فلسطینی درباره امام خمینی و انقلاب اسلامی ❇️اولین روزهای فوریه 1979، مردی سراسیمه وارد دفتر رادیو صدای فلسطین شد؛ خبر مهمی در منطقه پیچیده: خمینی به ایران رسید. این نه یک اتفاق ساده، که مهم‌ترین تحول قرن بود. تنها نه انقلابیون ایرانی، که مبارزان عرب و فلسطینی هم مدت‌ها بود انتظار چنین خبری را می‌کشیدند؛ آغازِ پایان شاهنشاه. روزهای عجیبی بود، آن‌قدر عجیب و شورآفرین که یوسف، خواننده و شاعر شهیر فلسطینی را آن‌چنان سراسیمه به دفتر رادیو کشاند تا سازش را کوک کند، پشت میکروفن برود و شروع به خواندن قطعه‌ای کند که همین چند ساعت پیش نوشته بود: «آفرین بر خمینی!» ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
❇️نگاهی به تغییرات جمعیتی لبنان؛ چرا دولت لبنان حاضر به اعتراف به تغییرات جمعیتی نیست؟ آزاده گریوانی ✂️برش‌هایی از متن: 🔹مسیحیان در سال 1932 اکثریتی به نسبت 51.2% از جمعیت را تشکیل مى دانند که این رقم به طور قابل ملاحظه اى طى 74 سال کاهش یافته و به 34.96% در سال 2006 به نفع مسلمانان رسیده است. مسلمانانى که در سال 2006، 64.64% این کشور را تشکیل مى دهند در حالى که این میزان در سال 1932 فقط 48.8% بود. 🔹در کشورى مثل لبنان، طوائف نقش اصلى را در حیات سیاسى ایفا مى کنند از این رو حجم تغییرات جمعیتی براى برخى ایجاد واهمه کرده و برخى آن را عامل تقویت و دلگرمى مى دانند. از همین جا مى توان دریافت که چرا نویسنده ارائه هر گونه تحلیل وخوانشى از ارقام جداول و نتائج آن ها را نادیده انگاشته است. چراکه نظام فعلى لبنان مایل نیست به متغیرهاى جمعیتى اى که طی دهه هاى گذشته این کشور شاهد بوده اعتراف کند و آنها را به رسمیت بشناسد. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 آهنگ شیخ امام خواننده مصری درباره انقلاب اسلامی و امام خمینی 📍رادیو مونت کارلو در روزهای اقامت امام خمینی در نوفل لوشاتو، گزارشی از زندگی پیرمرد انقلابی ایران پخش می‌کند، گزارش‌گر رادیو می‌گوید خمینی وقتی به فرانسه آمد تنها یک ساک جمع و جور با یکی دو دست لباس داشته، همین. روایت آن روز رادیوی فرانسوی اما در مصر جرقه‌ای برای خلق یکی از آثار مانای عربی در وصف انقلاب ایران شد؛ احمد فواد نجم، شاعر و انقلابی شهیر مصری وقتی وصف سادگی امام خمینی را در کنار تصاویری از امواج خروشان مردم ایران در روزهای انقلاب 57 گذاشت، مجموعه‌ی ایران را سرود و رنج زندان را در رژیم سادات به جان خرید. شاید معروف‌ترین شعرش هم همان «صباح الخیر یا طهران العزیزه» بود که با صدا و موسیقی شیخ امام در حافظه‌ی مصری‌ها ماندگار شد. شیخ امام، خواننده و نوازنده‌ی بزرگ مارکسیست مصری و پدر موسیقی انقلابی جهان عرب خوانده می‌شد و آن‌روزها صدای محرومان و مستضعفان و فریاد اعتراض علیه ظلم و تطبیع بود. قطعه‌ی «صبح بخیر تهران» هم با لهجه‌ی مصری و عودنوازی شاهکار شیخ امام، روایتی از خیزش پابرهنگان ایرانی علیه ظلم و فریاد ضدآمریکایی و ضدصهیونیستی مردم در خیابان‌های تهران و برآمده از شور و اشتیاق شاعر و خواننده به تحولی بزرگ و بر شانه‌های خلق به‌پاخاسته در منطقه بود: «صباح الخیر یا طهران العزیزه/ صباح النصر/ وبلوغ المنال/ عزفنا الفرحه غنوه/ و قلنا الشعر/ ورکبنا الخیال/ أدیکی صحیتی بعد النوم / عروسه/ ولا کل العرایس فی الجمال» ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🎯نگاهی به اندیشه امام در سیاست خارجی؛ منافع جهان اسلام بر منافع فرقه‌ای شیعی مقدم است حجت‌الاسلام محمدتقی سیفایی ✂️برش‌هایی از متن: 🔺در عصر حاضر هیچ ظهوری برای اسلام مثل انقلاب اسلامی نبوده است، اگر این مطلب صحیح است چه چیز بدتر از فرقه ای نمایاندن انقلاب اسلامی و شیعی نمایاندن انقلاب اسلامی، می تواند انقلاب اسلامی را در ایران دفن کند؟ که متاسفانه این اتفاق افتاده است و نیاز به یک قیام دارد که انقلاب اسلامی بتواند دوباره یک حرکت جهانی برای آزادسازی مستضعفین عالم انجام بدهد. گفتمان حضرت امام قلوب تمامی مستضعان عالم را فتح کرده بود ولی متاسفانه در حال حاضر مستضعفین عالم خیلی چشمی به انقلاب اسلامی ایران ندارند، کم و بیش دارند ولی نه خیلی. نخبگان انقلابی باید می رفتند و خاکریزهای ما را چند هزار کیلومتر جلوتر از جایی هستیم بنا می کردند ولی در حال حاضر ما چندین هزار کیلومتر قبل از گفتمان حضرت امام هستیم. 🔺چند درصد مردم جهان اسلام می دانند که در جمهوری اسلامی روزی به نام روز قدس وجود دارد؟ 20% مردم جهان اسلام می دانند که در جمهوری اسلامی روزی به نام روز قدس وجود دارد یعنی آنهایی که با جمهوری اسلامی ارتباط داشتند احتمالا با روز قدس آشنایی دارند وگرنه حتی من از بچه های حماس هم که سوال پرسیدم نمیدانستند روزی به نام روز قدس وجود دارد. ظلمی که در حق انقلاب اسلامی شد این بود که بسته یا پک ارتباطات جهان اسلام را بسته بندی کردیم و تحویل نهادهای حاکمیتی دادیم. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🎯درباره تاثیرپذیری انقلابیون ایران از اخوان‌المسلمین؛ فرآورده‌های فکری اخوان در دستان مبارزان ایران محمدجواد حسین زاده ✂️برش‌هایی از متن: 🔺در برهه‌ای از زمان، فقدان و کمبود منابع مکتوب برای ارائه به جوان و افق‌های مشترک میان اسلام‌گرایان شیعی و سنی، ایجاب می‌کرد که نیازهای فکری مبارزان با کتاب‌های اخوانیان و دیگر جریان‌های اسلام سیاسی اشباع شود. واقعیتی که مرحوم خسروشاهی در کتاب «سازمان‌ها و احزاب سیاسی دوران انقلاب» به آن اشاره کرده. 🔺در همین سال 1345 سازمان اطلاعات و امنیت کشور(ساواک) از توزیع کتابی با عنوان «آینده در قلمرو اسلام» جلوگیری می‌کند. این کتاب ترجمه کتاب «المستقبل لهذا الدین» برای سید قطب است که آیت‌الله خامنه‌ای آن را ترجمه کرده و در مقدمه ترجمه به این مسئله اشاره می‌کند که: «دیگر کتاب‌های این نویسنده متفکر و مجاهد نیز هر کدام قدمی است در راه تدوین مکتب». 🖇برای مطالعه متن کامل به لینک زیر مراجعه کنید: https://b2n.ir/y24886 ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🎯مروری بر پوسترهای فلسطینی در مواجهه با انقلاب 57؛ امروز ایران فردا فلسطین محمد اصغری 📮پیروزی انقلاب ایران در بهمن 57 موجی از امید را در جبهه‌ی فلسطینی برانگیخت؛ انقلابیون فلسطینی که بسیار پیشتر از سال 1357 همبستگی و همراهی خویش را با مبارزان ایرانی نشان داده بودند، همزمان با ورود امام خمینی به ایران و آغاز روند پایان رژیم شاهنشاهی، با تولیدات هنری و تبلیغاتی به استقبال این اتفاق بزرگ رفته و گروه‌ها و سازمان‌های فلسطینی با خلق محصولات فرهنگی همچون قطعات موسیقایی و پوسترهای تبلیغاتی، به حمایت از انقلاب 57 پرداختند... 🖇ادامه متن را اینجا بخوانید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🔵بررسی عملکرد قضات زن در لبنان؛ فساد در میان قضات زن کمتر است! سمیه احمدی 🔹نتیجه مطالعه نشان می دهد که مقامات، قضات زن را بیشتر از قضات مرد در جایگاه خود حفظ می کنند. و قضات مرد بیش از 5 سال در یک جایگاه باقی نمی مانند. و همچنین استقلال زنان در مقام قضاوت از دستگاه های حکومتی و سیاسی بسیار بیشتر از مردان ارزیابی شده است. در نسبت با اطاله دادرسی این پژوهش نشان می دهد که زنان قاضی در این منطقه در مدت زمان کمتری پرونده های خود را بررسی و حل و فصل می کنند. و هیچ پرونده ای بیشتر از یک سال و نیم اطاله دادرسی نداشته است. ویژگی دیگر قاضی های زن توجه بیشتری به توصیفات و حوادثی که اتفاق افتاده، دارند و حکم خود را با افرد هر پرونده بومی می کنند. اما این ویژگی در مردان کمتر دیده شده است. قضات زن بیشتر به جرایم مالی گرایش دارند تا حبس اما برعکس آن در مردان دیده می شود... 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🎯تفاوت الازهر با دیگر مراکز اهل سنت؛ الازهر مستقل‌تر از نهادهای وهابی محمد مسجدجامعی ✂️برش‌هایی از متن: 📮مرکزی مانند ازهر در بین اهل سنت بهتر از مراکز دیگر می‌تواند این جایگاه را داشته باشد. و این به دو دلیل است: یکی استقلال نسبی ازهر است از دولت مصر و توسعه یافته‌تر بودن ازهر و مصر در مقایسه با بسیاری از مراکز سنی مذهب و دیگری اشکالاتی است که در مراکز دیگر سنی غیر از ازهر همچون مراکز سلفی، وجود دارد 📮جمله‌ای از غنوشی در اوائل ورودش به تونس نقل شده است (باتوجه به اینکه در تونس تعداد بالایی از جوانان به داعش گرویدند از دختر و پسر که عموماً نخبه بودند و بخش نرم‌افزاری داعش هم در دست آنها بود)، وی گفت علت گرایش جوانان به داعش و اندیشه‌های سلفی-وهابی، تضعیف زیتونه است. به این معنی که این خلأ دینی، دلیل پیوستن جوانان به حوزه‌های علمیه سلفی-وهابی در عربستان و شیخ‌نشین‌ها بود 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🎬 مستند: جنبش فتح فلسطین 🔹جنبش فتح یکی از مهم‌ترین نیروهای سیاسی فلسطین است که اشخاص تاثیرگذاری چون یاسر عرفات، محمود عباس، محمد دحلان و… در آن به فعالیت پرداخته اند. این جنبش علاوه بر تاثیرگذاری بسیاری که بر مسئله فلسطین داشته، در داخل خود نیز شاهد تطورات و البته اختلافات بسیاری بوده است. با این حال جنبش فتح در ایران به قدر کافی شناخته شده نیست. 🔹این مستند که توسط شبکه الجزیره تهیه شده است مروری خلاصه بر تاریخ و تطورات این جنبش مهم فلسطینی داشته است. این مستند توسط پایگاه اینترنتی شعوبا ترجمه و زیرنویس شده است. 🖇برای مشاهده و دانلود این مستند اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🎯درباره وضعیت مهاجرین ایرانی در سوریه؛ از سوریه رانده و از ایران ماندگانِ بی‌پناه! ✂️برش‌هایی از متن: 📮پس از جنگ، وضعیت مردم سوریه بد شد و وضع مهاجران، بدتر. و وضع مهاجران ایرانی بدتر از بدتر. همین قدر بگویم که وضع ایرانی های مقیم سوریه، پس از جنگ ، حداقل ده برابر، بدتر شد. زن هایی که همسر شهید شدند، مردانی که مجروح شدند، فرزندانی که ربوده شدند، خانواده هایی که از خانه و کاشانه شان آواره شدند. و فقر و محرومیت عجیب. در همین زمستان، خانواده هایی هستند که فرش ندارند. فرش دارند، بخاری ندارند. بخاری دارند، برق ندارند. مازوت ندارند. زنان بیوه ای هستند که به نان شب فرزندانشان محتاجند. و مشکل این جاست که این ها شهروند سوری به حساب نمی آیند که از دولت سوریه خدمات بگیرند. 📮دولت سوریه در کارت اقامت ایرانی ها نوشته است: «ممنوع از کار». یعنی ایرانی مهاجر در سوریه، اجازه کار کردن ندارد. اگر هم کاری می کند، زیرزمینی و غیرقانونی است. پزشک است، مطب غیرقانونی می زند. مهندس است، دفتر غیرقانونی باز می کند. مهاجر ایرانی در سوریه به دنیا آمده، درس خوانده و فارغ التحصیل شده است. اما الان نمی تواند از مدرکش استفاده کند 📮شما ببینید چین چگونه دارد زبانش را گسترش می دهد. روسیه چه طور در سوریه، زبان روسی را ترویج می دهد. اما یک ایرانی الاصل اگر بخواهد زبانش را یاد بگیرد، باید کلی پول خرج کند! این ها همه اش درد است. باید گریه کرد. واقعا کی می خواهند بفهمند مسئولان ما؟! 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🎯مقایسه مدل تبلیغ دینی ایران، ترکیه و سعودی؛ به سمت جوامع خودبنیاد شیعی در حرکت هستیم مصاحبه با حجت الاسلام محمد ذوالفقاری ✂️برش‌هایی از متن: 📮مساجد در ترکیه کاملا زیر نظر سازمان دیانت است و سازمان دیانت با تعیین هیئت امنا برای مساجد اشراف کلی و جدی بر مساجد دارد. هیچ عالم دینی حق ندارد خودش ولو با تمکن مالی خودش مسجد بسازد و باید حتما تحت اشراف سازمان دیانت باشد. در این موضوع شیعه و سنی هم ندارد. شیعیان هم میتوانند با رعایت فقه خود مسجد داشته باشند اما باید کاملا با دیانت همراه باشند. امام جماعت در مسجد مانند کارمند دیانت است و حقوق و بیمه و… از دیانت دریافت میکند. لذا نظام دینی در ترکیه کاملا تحت سیطره واقعی دولت است. 📮ترکیه در دنیا مساجدی را می‌سازد تحت عنوان «کلیه» که مشابه مساجد خود ترکیه از نظر داشتن امکانات مختلف است. یعنی مسجد، سالن آمفی‌تئاتر، سالن برگزاری جشن و عزا، کتابخانه، کافی‌شاپ، رستوران و… را در خود دارد. یعنی مرکزی با انواع و اقسام خدمات است برای همین هم نام آن را کلیه گذاشته‌اند تا نمایانگر جامعیت آن باشد. ترکیه این مساجد را می‌سازد و یک تیم ترکیه‌ای را در آنجا مستقر می‌کند برخلاف ایران که ممکن است مدرسه‌ای را راه بیاندازد و فقط یک نفر ایرانی در آنجا حضور دارد و سعی می‌کند همه امور را به دست بومی‌ها بسپارد. اما ترکیه کل کادر کلیه را از ترکیه می‌فرستد. و کاملا برخلاف عربستان سعودی که به ندرت دیده شده که کسی از عربستان در مراکز اسلامی‌اش حضور داشته باشد 📮علت این امر هم از یک طرف مشکلات اقتصادی است که ایران با آن مواجه بوده و در نتیجه به این نتیجه رسیده که برای حمایت از مراکز اسلامی پیرو گفتمان انقلابی نمی‌تواند برای همیشه حمایت کند. به این ترتیب این سیاست را پیش گرفت تا این مراکز خودشان روی پای خودشان بایستند. نتیجه این شده است که ما به سوی «جوامع خودبنیاد شیعی» پیش می‌رویم. پس این جوامع باید روی پای خود بایستند که اگر روزی هم ما نتوانستیم از آنها حمایت کنیم ضربه نخورند. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🔶مهارت ­اندوزی، ضرورتی برای بهبود اقتصاد کشورهای جهان اسلام مریم علی پور 📍مجمع جهانی اقتصاد در گزارش بررسی رقابت جهانی میان کشورهای جهان که در سال 2018 منتشر شده ­است؛ ستونی را به سنجش مهارت­های شهروندان کشورهای مختلف اختصاص داده­ است. شاخص مهارت­ها حاصل سنجش و ترکیب مواردی نظیر میانگین سال­های تحصیل، میزان آموزش کارمندان، کیفیت آموزش حرفه ­ای، مهارت­های مورد نیاز مشاغل در میان دانشجویان فارغ­ التحصیل، مهارت­های دیجیتالی در میان جمعیت فعال مانند (مهارت­های رایانه ­ای، برنامه نویسی پایه و…)، سهولت یافتن کارمندان ماهر، امید ماندن در مدرسه، تفکر انتقادی در دانش ­آموزان و میانگین تعداد دانش ­آموزان به ازای هر معلم در دوران ابتدایی، می­ باشد. چنین شاخصی می­تواند یک مبنای واقعی و عینی برای بررسی میزان مهارت­های شهروندان یک کشور و همچنین مقایسه کشورهای مختلف از نظر داشتن نیروی انسانی ماهر را فراهم کند. بررسی و مقایسه­ شاخص مهارت­ها در میان کشورهای جهان اسلام نشان می­دهد که؛ از میان آن­ها، کشورهای مالزی، بحرین، عربستان سعودی بهترین نمرات و کشورهای پاکستان، نیجریه و یمن بدترین نمرات را در شاخص مهارت­ها کسب کرده ­اند. کشور ایران نیز در این میان در جایگاهی متوسط قرار گرفته ­­است... 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🎯تجربه‌نگاری اردوهای جهادی در خارج از ایران؛ حضور 50 ملیت در اردوهای جهادی گفتگو با حجت‌الاسلام علیخانی ✂️برش‌هایی از متن: 📮ما در این 8 سال بالغ بر هزار و پانصد نفر را از 50 ملیت پای این کار آوردیم. بعد از چند سال دیگر کار به جایی رسید که خودشان اردو برگزار میکردند و ما فقط حامی کلی بودیم برای حمایت های حقوقی تا به موانع اداری و این چیزها برنخورند؛ دیگر بقیه کارهای برنامه ریزی، هماهنگی و برگزاری اردو با خودشان بود. مثلا یک سوئدی میشد مسئول اردو، یک چینی میشد مسئول عمرانی، یک کوموری میشد مسئول تدارکات و به همین ترتیب خودشان تقسیم وظیفه میکردند و کارها انجام میشد. 📮طلبه هایی که در ایران آموزش دیده بودند و قصد کار جهادی داشتند، عده ای از افراد را جذب کردند و به نقطه ای در کشور رواندا که مسجدشان خراب شده بود رفتند و طی چند روز مسجد را تعمیر کردند و بعد از آن دولت اجازه استفاده از مسجد را به مردم آن منطقه داد، سال بعد همین کار را در مورد یک کلیسا انجام دادند و دولت اجازه استفاده از کلیسا را هم صادر کرد. 📮یکی از بچه های سوئدی رفته بود توی کمپ های حاشیه نشین های مهاجر. در حالی که ما این مدل را آموزش نداده بودیم اما او خودش به کمپ های مهاجرین رفته بود، برای غذای این افراد چند نفر بانی پیدا کرده بود و همینطور برای لباس. حتی با چند نفر از دوستانش برای آن افراد کلاس برگزار کرده بود. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🔵به بهانه دیدار پاپ با آیت‌الله سیستانی؛ باید پروژه‌های مشترک بین‌الادیانی تعریف کرد سجاد اسلامیان ✂️برشی از متن: 🔹این روزها اما آنچه که مبحث پرتکرار در فضای اسلامی و حوزوی است مساله گفتگوی ادیان است؛ و این دیدار بهانه خوبی است که این سوال را بپرسیم که آنچه از گفتگوی ادیان گفته میشود چه موقع قرار است موثر باشد؟ عملا تا هنگامی که گفتگوی ادیان یک پز عالی و یک محمل برای سفرهای خارجی و نهایتا بیان صحبت های قلمبه سلمبه باشد راه به جایی نمی برد. جمهوری اسلامی خود دارای مرکز گفتگوی ادیان است و باید به این منظر توجه کند که چقدر این هدف با اهداف عملی روی زمین منجر به اتفاق شده یا نه محملی برای سفرهای خارجی و زدن حرف های قلمبه سلمبه شده است؟... 🖇 برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
27.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴🎥 آمریکا چگونه خاورمیانه را دزدید؟ 🔸روایت جذاب و نسبتاً کوتاه Johnny Harris را مشاهده می کنید از ماجرای حضور و دخالت چندین دهه ای آمریکا در خاورمیانه از عطش تصاحب نفت این منطقه تا برقراری رابطه با آل سعود ، ماجرایش با خانواده ی متمول بن لادن ، سرنگونی مصدق در ایران و روی کار آوردن محمدرضا شاه ، حمایت از مجاهدین ضد شوروی در افغانستان ، حمایت و سپس سرنگونی صدام و اشغال عراق و افغانستان و... 📌این ویدئو توسط وبسایت حقایق آمریکا ترجمه و زیرنویس شده است. @shouba
❇️چرا طبقه متوسط افغانستان به داعش می‌پیوندد؟؛ زنان پای ثابت عملیات‌های داعش! ✂️برش‌هایی از متن: 🔹داعش باید به عنوان یک پدیده محلی تصور شود. اکثر بازداشتی‌های داعش در کابل، در همین شهر بزرگ شده‌اند و تنها شمار اندکی از آنان از ملیتهای دیگر هستند. برای فهم چگونگی بازتولید پدیده سلفی جهادی، بخصوص در مناطق شهری باید به این مسئله توجه جدی داشت. 🔹طبق یک تحقیق صورت گرفته، عمده افراد این گروه نه از خانواده‌های محروم بودند، نه منزوی اجتماعی و نه از لحاظ فرهنگی محروم بودند. تعداد زیادی از افراد داعش در مناطقی رشد کرده‌اند که هیچ سابقه حمایت از گروههای تندروی خشن ندارد، اتفاقا بسیاری از نخبگان دولتی نیز در همین ساحات بزرگ شده‌اند. کابل و اطراف آن از جمله این مناطق است. عمده آنان یا متخصص نیمه‌حرفه‌ای بودند یا شغل و تجارت مخصوص خود را داشتند. 🔹یکی از وجوه تمایز داعش از دیگر گروهها توجه زیاد زنان به آن است. طبق مصاحبه های صورت گرفته، زنان تقریبا در تمامی عملیات های صورت گرفته داعش نقش داشته‌اند. به مناطق جنگ در ننگرهار رفته‌اند، در عملیاتهای کابل شرکت داشته‌اند، پیام گروه را در اینترنت منتشر می‌کنند، در شبکه های اجتماعی افراد را به عضویت تشویق می‌کنند و گاهی، نقش اساسی در تشویق مردان خانواده در پیوستن به گروه دارند. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba