eitaa logo
شعوبا
1.6هزار دنبال‌کننده
884 عکس
264 ویدیو
0 فایل
يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا «شعوبا» پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان www.shouba.ir ارتباط با ادمین: @admin_shouba
مشاهده در ایتا
دانلود
🎯دیوبندیه افغانستان در گفتگو با مفتی کوفی؛ طالبان دیوبندی نیست! ✂️برش‌هایی از متن: 📮ما از معتزلی ها هیچ چیزی نمی‌گیریم. این جماعت اسلامی، جماعت اخوان المسلمین، جماعتی که در افغانستان هستند، اینها بیشتر تمایل به اعتزال دارند. عقل گرایی مورد نظر ما نیست؛ مورد پسند ما نیست. ما می گوییم، که در باب دین در آن جا که عقل نیاز بود عقل را به کار ببر در جایی که نیاز نیست تو خود به خود از پیش خود عقل را مقدم نساز. لذا جایی که شریعت سخن نگفته اجتهاد به میان می‌آید. در آنجا می توانی از عقل کار بگیری. 📮میدان دیوبندی‌ها میدان علم است و امکان دارد شاگردان اینها در میان طالبان باشد. شاید فکر سیاسی‌شان باشد. شاید حتی اگر طالبان مرا هم بگیرند کتک بزنند. البته تایید می‌کنم که در گذشته افراد طالبان از مدارس پاکستان تشکیل شده‌اند. اما امروز نمی‌توانیم بگوییم سردسته‌های طالبان، دیوبندی هستند. این اشتباه است. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 مستند: دره اردن 🔹اشغالگری رژیم صهیونیستی هیچ‌گاه به اتمام نرسیده و کماکان ادامه دارد. دره اردن ازجمله نقاطی از سرزمین فلسطین است که خاک حاصلخیز آن، طمع اسرائیلی‌ها برای تصاحب آن را دوچندان کرده است. 🔹در این مستند چگونگی اشغال این منطقه در سالهای اخیر و تخریب روستاها و خانه‌های فلسطینی اهالی این منطقه و برپا شدن شهرک نشین‌های صهیونیستی مورد بررسی قرار گرفته است. 🖇برای مشاهده و دانلود این مستند اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🎯به بهانه دیدار پاپ و آیت‌الله سیستانی؛ هدف از اختلاف‌افکنی درون شیعی چیست؟ حجت‌الاسلام محمد قطرانی 📮نه پاپ این قدر شخصیت مهم و صاحب اثری بود که برخی بخواهند برایش سینه چاک دهند و نه به کمالات حضرت آیت الله سیستانی با دیدار فردی چون پاپ افزوده می­شود! مساله بهانه­‌هایی است برای اختلاف افکنی که روز به روز عده‌­ای بیش از پیش بر طبل آن می­کوبند. با حفظ حدود و مبانی، عقلای دو طیف بنشینند و مشکلات را حل و کم کنند و الا خطر آن است که روزی فرا رسد که صحنه درگیری­‌های داخلی دیگر میان شیعه و سنی نباشد و خدای ناکرده شمشیرهای شیعی به روی هم بلند شود... 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🔶نگاهی به برخوردهای قضائی با زنان تیک‌تاکر در مصر؛ حفاظت حکومت از «ارزش‌های خانواده» ✂️برش‌هایی از متن: 📍حکم دادسرای عمومی در ماه می ـ که کمی بعد از نخستین دستگیری های مربوط به تیک تاک صادر شد ـ نقش خود را در اعمال قانون جرایم سایبری نشان داد. این حکم اینترنت را به پرتگاهی تشبیه کرد که برای کنترل «پدیده سواستفاده نیروهای شیطان» به «بازداری و حمایت کامل» نیاز دارد. نیروهایی که می خواهند جامعه ما را خراب و ارزش ها و اصول آن را ویران کنند و عصمت و پاکی اش را بدزدند تا جوانان و بزرگسالانِ آن را به پرتگاه تباهی بکشانند. 📍یک کمپین معروف که گروهی از زنان پیشگامان آن هستند، دادخواستی را با استفاده از هشتگِ «با اجازه از خانواده مصری» طرح کرده و درخواست آزادی متهمان تیک تاک را دارد. هم چنین مخالفت خود را با ماهیت نامشخص و مبهم اتهامات وارد بر آنها بیان می کند؛ «اگر زنانِ کاربرِ تیک تاک بخاطر رضایتشان از نقض ارزش های خانوادگی مصر سرزنش شوند، حداقل ما که می توانیم بدانیم این ارزش ها چه چیزهایی هستند؟» این موضوع دادخواستی را مطرح می کند که تا حالا ده ها هزار امضا به دست آورده است. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🎯هیئه تحریرالشام پس از الجولانی؛ سناریوهای آینده ✂️برش‌هایی از متن: 🔺دیدگاه اول این است که الجولانی با تعدادی از دستگاه‌های اطلاعاتی خارجی از جمله ترکیه و ایالات متحده آمریکا در تعامل و هماهنگی کامل است. این دست از پژوهشگران بر این باورند که چنین ارتباط و هماهنگی میان دو طرف، در چارچوب فعالیت‌های جهادیِ تاریخی، موضوعی پُرتکرار محسوب می‌شود و غیرعادی نیست. با این‌حال، تعدادی دیگر از پژوهشگران هستند که دیدگاه ملایم‌تری دارند و معتقدند که الجولانی تلاش دارد تا خود را برای کسانی که پروژه‌ و خط‌مشی‌اش را پذیرفته‌اند، به عنوان یک برگ برنده جلوه دهد. 🔺هیئه تحریر الشام تا حدود زیادی یک سازمان مرکزی محسوب می‌شود. علیرغم شکاف‌هایی که در صفوف اعضاء و رهبران هیئه تحریر الشام ظهور و بروز پیدا کرد، اما الجولانی طی سال‌های گذشته توانست ساختار کلی این گروه را حفظ کند. این نشان می‌دهد که وی از قدرت بالایی در کنترل هیئه تحریر الشام برخوردار بوده است. با این وجود، این بدان معنا نیست که مرگ الجولانی به مثابه پایان حیات گروه مذکور باشد. علت این مسأله هم آن است که هیئه تحریر الشام در طول مدت زمان گذشته توانسته است یک شبکه اقتصادی گسترده و نیز یک دستگاه امنیتی مستحکم ایجاد کند. این اتفاق به ویژه پس از سیطره آن بر گذرگاه باب الهوی در سال 2017 به وقوع پیوست 🔺پر واضح است که پس از کشته شدن الجولانی دیگر چیزی از هیئه تحریر الشام باقی نخواهد ماند. علت این مسأله هم آن است که جریان‌ها و گروه‌های بسیاری در بطنِ هیئه تحریر الشام دیده می‌شوند که قطعا پس از مرگ الجولانی با یکدیگر درگیر خواهند شد. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
📚 تأملاتی درباره کتاب «ایران و ژئوپلتیک منطقه؛ پیداها و ناپیداها» و نویسنده آن یاسر عسگری 📮آنچه که در تحلیل‌های دکتر مسجدجامعی کمتر حضور و بروز دارد توجه به نقش رسانه ها و دیپلماسی فرهنگی یا عمومی ایران است و اگر دکتر مسجدجامعی و امثالهم، این صراحت بیان را درباره ضعف های بنیادین دستگاه دیپلماسی ایران در عرصه رسانه‌ای و دیپلماسی عمومی به نقد می‌کشیدند، شاید می توانند زمینه ساز و مُسبّب تحولات جدی در این عرصه ها شوند. لذا جای نظرات پیشنهادات و انتقادات صریح در حوزه دیپلماسی فرهنگی و علمی و رسانه‌ای و هنری در تحلیل‌های او خالیست یا اینکه حداقل کمرنگ است. اگرچه راهبردهای پیشنهادی اش را با ذکر مثالها و تحلیل هایش از کشورهای مختلف بیان می کند ولی صراحت در بیان آنها، اثرات بیشتری دارد. او زمانی که به سیاست های توسعه در ترکیه و قطر و کره جنوبی می پردازد برخی راهبردهای آنها را به صورت گذرا یا اشاره وار بیان می‌کند ولی جای پرداخت و تعمّق بیشتری دارد... 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🎯نگاهی به اندیشه محمد شحرور؛ استبداد ریشه بحران عقلانیت در جهان اسلام مهدی رفیعی ✂️برش‌هایی از متن: 📮شحرور جریان سید جمال و شاگردانش را جریانی تقلیل‌گرا می‌دانست و عقیده داشت که آن‌ها سعی دارند مسائل معاصر اجتماعی و فرهنگی دنیای معاصر را به مسائل اجتماعی و فرهنگی قرن اول هجری و به همان تاریخ و جغرافیا ارجاع دهندکه این‌ یک تقلیل غلط است. گروه‌های دیگری مثل لیبرال‌ها، مارکسیست‌ها و ناسیونالیست‌ها نیز اهتمامی به اسلام ندارند و نتیجه نهایی آن‌ها حذف اسلام است. 📮جالب اینجاست که نظریه شحرور شباهت‌های زیادی با نظریه قبض و بسط تئوریک شریعت سروش هم دارد و ازنظر زمان انتشار پروژه نیز این دو تقریباً هم‌زمان‌اند یعنی شحرور در سال 1990 کتابش را منتشر می‌کند و سال‌های 1989-1990 نیز سروش مقالات قبض و بسط را منتشر می‌کند. البته تفاوت اینجاست که شحرور، برخلاف سروش متن قرآن را الهی (و نه محمدی) می‌داند. 📮شحرور از بحران عقلانیت در جهان اسلام سخن به میان می‌آورد بحران عقلانیتی که ریشه آن استبداد است. این استبداد از زمان امویان شروع‌شده است و با تثبیت در دوره عباسیان با شدت و ضعف تاکنون ادامه دارد. استبدادهایی که شحرور شناسایی می‌کند در سه حوزه عقیدتی، فکری و معرفتی است. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🎯لزوم استفاده از فقه شیعه از نظر استاد الازهر؛ عالم اندیشه را از عالم سیاست تفکیک کنید! حجت‌الاسلام مهدی محمدآبادی ✂️برش‌هایی از متن: 📮نویسنده در ابتدا بیان می‌کند که منشأ انتقادات را دریافته است و لذا تأکید می‌کند که خود او هم مانند منتقدان، نگران سیاست‌های منطقه‌ای ایران است. اما با این وجود، تصریح می‌کند که در یادداشت اولش، اصلا کاری به ایران نداشته و صرفا از فقه شیعه به‌عنوان یک مذهب فقهی نام برده که همچون دیگر تفکرات، قسمتی از محصولات آن قابل پذیرش و استفاده است. 📮جمع‌بندی تلیمه از انتقاداتی که به او وارد شده این است: بحران کنونی، نه فقهی است و نه فکری؛ بلکه مشکل از سیاست‌زدگی فضاهای مختلف است که برخی حتی آن را به فضاهای علمی نیز کشانده‌اند. در حالیکه عالم اندیشه، معیارهای خودش را دارد و سنجۀ رد و قبول افکار، عدم تعارض با ثوابت دین است و نه چیز دیگر. همچنانکه نباید در فضاهای علمی، طبع عمومی مردم را ملاک قرار داد، که در این صورت، باید هر روز صد بار تغییر نظر داد. در حالیکه دین به ما آموخته: «حکمت گمشدۀ مؤمن است؛ هر جا که آن را یافت، شایسته‌ترین فرد به استفاده از آن، خود اوست.» 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 جنگ کویت 🔹حمله صدام حسین به کویت، و به تبع آن حمله آمریکا به ارتش عراق برای آزادسازی کویت، از جمله نقاط عطف تاریخ معاصر منطقه است که سبب تغییرات بسیاری در معادلات حاکم بر منطقه شد. 🔹در این ویدئو چگونگی شکل‌گیری این جنگ و اتفاقاتی که در آن افتاد مورد بررسی قرار گرفته است. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🎯میزان نفوذ شبکه‌های اجتماعی در فلسطین؛ فلسطینی‌ها روزانه 7 ساعت در اینترنت‌اند! محسن فایضی ✂️برش‌هایی از متن: 📮اما آنچه بسیار عجیب است، میانگین بیش از 7 ساعت در روز استفاده هر فلسطینی از اینترنت و بیش از 2 ساعت از شبکه های اجتماعی است. آماری که نشان می دهد تصورات در خصوص سونامی شبکه های اجتماعی در جهان عرب چندان دور از واقعیت نیست. 📮یکی از چالش های مهم سال 2020 کاربران فلسطینی با شبکه های اجتماعی، بایکوت یا مسدود شدن صفحات و پیام هایشان بود. حجم کنترل و بایکوت در شبکه های چون فیسبوک در مقابل پیام های ضد اسرائیلی به اوج خود رسیده است. براساس آمار المرکز الشبابی الاعلامی، در سال 2020 بیش از 1000 صفحه در این خصوص بسته شده است. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🔵درباره آینده سوریه پس از جنگ؛ از نظر حکومت هویت سوریه یعنی وفاداری به اسد! ✂️برش‌هایی از متن: 🔹مسائلی را که راه حل های نظامی اتخاذ شده توسط رژیم و متحدانش نتوانست حل کند، دوباره پس از تثبیت پیروزی اسد، ظاهر خواهند شد. امروزه، در مناطقی که روزگاری توسط نیروهای مخالفین اشغال شده بود- و در بسیاری از مناطق تحت کنترل رژیم – تنش های اجتماعی در زیر مشت آهنین نیروهای امنیتی رژیم قرار دارند 🔹کلیه حامیان مالی بالقوه، دغدغه ادامه مستمر تحریم های ایالات متحده و اروپا که احتمالاً برای آینده قابل پیش بینی پابرجا خواهند ماند را دارند. در اردوگاه رژیم، روسیه فعال ترین طرفی بوده است که سعی در یافتن منابع مالی [جهت] پشتیبانی داشته است. مسکو به ویژه، با استفاده از این استدلال که بازسازی موفقیت آمیز باعث بازگشت بیشتر پناهندگان در اروپا به کشورشان می شود، به طور فعال از رهبران اروپایی و غربی درخواست [کمک مالی] کرده است. 🔹از منظر رژیم، وفاداری به اسد، ملاک اصلی تعیین کننده هویت سوریه پس از جنگ است. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 مستند: جنگ شش روزه 🔹جنگ شش روزه یکی از مهم‌ترین نقاط عطف تاریخ معاصر جهان اسلام است. جنگی که شوک بزرگی به جهان اسلام وارد کرد و با شکست سنگین اعراب از اسرائیل، سیلی از تحقیر و ناامیدی را روانه جوامع مسلمان نمود. 🔹این جنگ مبدا تحولات بسیار سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و حتی اندیشه‌ای در جهان اسلام شده است. 🔹در این مستند که توسط شبکه الجزیره تولید شده و پایگاه اینترنتی شعوبا آن را ترجمه و زیرنویس کرده است، با روایت صهیونیست‌ها از این جنگ آشنا خواهیم شد. 🖇برای مشاهده و دانلود فیلم کامل این مستند اینجا کلیک کنید. @shouba
📚جزوه: جنبش اسلامی در سودان؛ شکل‌گیری و تکوین 🔹جنبش اسلامی در اواسط دهه 40 قرن گذشته به سودان راه یافت. این اتفاق از طریق دانشجویانی که در قاهره تحصیل می‌کردند و همچنین از طریق هیأت‌هایی که توسط حسن البنا با هدف دعوت به اسلام به سودان اعزام می‌شدند، رخ داد. بدین‌ترتیب، جنبش اسلامی در سال 1954 میلادی به صورت رسمی تأسیس شد. اما فضا و محیطی که این جنبش در آن متولد شد، در سیطره تعدادی از گروه‌های فعال نظیر «صوفیان»، «کمونیست‌ها» و «استعمارگران» بود که هر یک از آن‌ها قسمتی از حوزه‌های مختلف زندگی در سودان را در انحصار خود قرار داده بودند. به عنوان نمونه، صوفیان حضور گسترده‌ای در جامعه داشتند و زیست دینی در سودان را تحت سیطره و در انحصار خود قرار داده بودند. درهمین ارتباط، دکتر «حسن الترابی» معتقد است: «صوفیان در سودان به مرحله‌ای رسیده بودند که درست به آنچه که کلیسا در اروپا در جریان قرون وسطی رسیده بود، شباهت داشت، زیرا شیخ [روحانی] را راه رسیدن به خدا می‌دانستند؛ همچنان که کلیسا در آن زمان پاپ را اینگونه می‌پنداشت.» 🔹افزون بر سیطره دینی، صوفیان حضور سیاسی گسترده‌ای نیز در جامعه داشتند. احزابی نظیر «امت» و «اتحادیه دموکراتیک» بر مبنای فرقه‌های مختلف آن‌ها شکل گرفتند؛ احزابی که همواره در طول دوران دموکراسی در سودان بیشترین کرسی‌ها را به دست می‌آوردند. 🔹از سوی دیگر، «کمونیست‌ها» نیز بر زندگی فرهنگی سودان سیطره داشتند و سندیکاهای کارگری را تحت انحصار خود قرار داده بودند. کمونیست‌ها احزاب قدرتمندی داشتند که عبور از آن‌ها به سادگی میسر نبود. جنبش اسلامی از همان ابتداء در برابر این احزاب به ویژه در دانشگاه‌ها، ایستاد و همین مسأله موجب شد تا این جنبش در ابتدای کار خود به سمت تئوری‌پردازی پیش برود. با این‌حال، این جنبش پس از مدتی به دلیل برخی ملاحظات عملی از تئوری‌پردازی دست کشید. مواجهه میان جنبش اسلامی و کمونیست‌ها در دهه‌های 60 و 70 به اوج خود رسید؛ درست در همین زمان بود که حزب کمونیست با تصمیم جمعیت مؤسسان در سال 1965 میلادی منحل شد. بدین‌ترتیب، «کمونیست‌ها» از سندیکاها نیز کنار گذاشته شدند. پس از این اتفاقات، «کمونیست‌ها» از کودتای «جعفر نمیری» حمایت کردند. 🔹افزون بر آنچه که گفته شد، سودان در آن زمان تحت اشغال بریتانیا نیز قرار داشت. بریتانیا سیاست جداسازی جنوب از شمال، غربی‌سازی اندیشه، نابودی زبان عربی از طریق تحمیل آموزش زبان انگلیسی به مراحل آموزشی مختلف در سودان را در دستور کار خود قرار داده بود. بریتانیا همچنین به غارت‌ ثروت‌ها و تعرض به کرامت بشری در سودان مبادرت می‌ورزید. چنین اقداماتی در آینده موجب ایجاد چالش‌های فراوانی برای جنبش اسلامی شد و در نهایت جدایی جنوب سودان از شمال آن در جولای سال 2011 را به دنبال داشت. 🔹علاوه‌بر آن، دانشگاه نیز علیرغم تسلط کمونیست‌ها بر آن یکی از مهمترین پایگاه‌های جنبش اسلامی محسوب می‌شد. دانشجویان ـ چه آن دسته که برای تحصیل به قاهره می‌رفتند و چه آن دسته که در دانشگاه خارطوم تحصیل می‌کردند ـ شور و اشتیاق زیادی نسبت به جنبش اسلامی از خود نشان می‌دادند. بنابراین، جنبش اسلامی در سال 1949 میلادی، در فضای دانشگاهی در دانشکده خارطوم تحت عنوان «جنبش آزادی‌بخش اسلامی» و در همین سال، در فضای مردمی نیز تحت عنوان اخوان‌المسلمین تشکیل شد. در سال 1954 میلادی نیز به منظور متحد ساختن دو بازوی دانشجویی و ملی تحت نام اخوان‌المسلمین یک نشست تاریخی در مرکز فرهنگی «أم درمان» برگزار شد. 🔹دکتر «الترابی» به این مسأله اشاره می‌کند که شکل‌گیری جنبش اسلامی به صورت خالص و یکدست اتفاق نیفتاد، چراکه گروهی از اسلام‌گرایان به تشکیل حزب «کمونیسم اسلامی» مبادرت ورزیده و دعوت به «سوسیالیسم اسلامی» را در دستور کار خود قرار دادند. وی همچنین می‌گوید که جریانِ واحد اخون‌المسلمین که در سال 1954 میلادی اعلام موجودیت کرد، تنها واکنشی به ظلم‌ و ستم‌های عبدالناصر به اخوانی‌ها در مصر بود؛ یعنی درست زمانی که گروه کوچکی از اخوانی‌ها در خارطوم حضور داشتند. به گفته دکتر الترابی جریانِ واحد اخوان المسلمین تنها یک جریانِ اخوانی نبود، بلکه جریانی بود که ادبیات اخوان‌المسلمین و دیگر گروه‌ها را دنبال می‌کرد. 🖇 جزوه کامل این گزارش را از اینجا دانلود کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
❇️ پربازدیدترین مطالب شعوبا در زمستان 1399 📮 کشتار شیعیان هزاره پاکستان و سازوکار ورود مرجعیت 📮روایتی از دو قطعه موسیقی جهان عرب در مواجهه با انقلاب 57؛ بادهای شرقی؛ از ایران تا مصر و فلسطین 📮جوابیه‌ای از یک هوادار القاعده به مستند الجزیره؛ القاعده ضدشیعه نیست! 📮نگاهی به آرای حسن حنفی؛ باید از حکمت متعالیه عبور کرد 📮مستند «سفر آخر»، روایت چگونگی شهادت حاج قاسم سلیمانی 📮درباره وضعیت مهاجرین ایرانی در سوریه؛ از سوریه رانده و از ایران ماندگانِ بی‌پناه! 📮جزوه: بررسی شبکه العربیه 📮تحلیلی بر کشتار شیعیان کویته؛ ناامن کردن پاکستان انگیزه اقتصادی دارد 📮بازخورد سریال «آقازاده» در خارج از مرزها؛ شکست تصویر رویایی از ایران! 📮جزوه: بررسی جبهه رسانه‌ای محور ترکیه – قطر 📮به بهانه دیدار پاپ و آیت‌الله سیستانی؛ هدف از اختلاف‌افکنی درون شیعی چیست؟ 📮مستند: تاریخ روابط اخوان‌المسلمین و ارتش مصر 📮درباره تاثیرپذیری انقلابیون ایران از اخوان‌المسلمین؛ فرآورده‌های فکری اخوان در دستان مبارزان ایران ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🎯درباره نسبت هنرمندان عرب و انقلاب‌های عربی؛ چپ‌ها و غرب‌گرایان میدان‌دار هنر جهان عرب ✂️برش‌هایی از متن: 🔺تم‌های موسیقی‌هایی که مقاومت حزب‌الله لبنان یا مقاومت فلسطین در زمان جنگ های 22 روزه و 33 روزه و قبل یا بعد آن تولید کردند در آثاری که در زمان انقلاب مصر تولید شدند مشهود است؛ یعنی موسیقیِ حماسی فلسطین و لبنان بر تولیدات موسیقی در این دوران تاثیر گذاشت و از آن الگوبرداری شد. 🔺در زمانی که انقلاب در این کشورها جریان داشت، بین هنرمندان بحث هنر اسلامی یا هنر لائیک به وجود آمده بود که جریان اسلامگرا می گفتند ما میخواهیم به سمت الگوهای اسلامی همچون ایران و ترکیه برویم اما جریان های دیگری با نام خلاقیت که به آن «حرکه الابداع» میگفتند معتقد بودند که اسلام اساسا خلاقیت‌سوز است 🔺ما به عنوان کشوری که فضای هنر و ادبیات‌مان مورد تایید و اقبال کشورهای دنیا ازجمله کشورهای عربی ست، نتوانستیم از این هنرمندان به صورت مادی یا معنوی حمایت کنیم. حمایت هایی مثل پخش آثارشان و آموزش به آنها. در مقابل حریف و رقیب ما بهتر عمل کرد؛ مثلا در حوزه مستند سازی، بسیاری از افرادی که به صورت غیرحرفه‌ای مستندی را ضبط میکردند توسط BBC آموزش داده شدند و الان BBC از این افراد استفاده میکند. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🎯بررسی عملکرد و چالش‌های جامعه مدنی در افغانستان؛ ما دین‌داریم! ✂️برش‌هایی از متن: 📮در این سالها جامعه مدنی قدرت زیادی داشت و مورد حمایت واقع می‌شد اما متاسفانه بعد از سال 2014 و شکل‌گیری حکومت ملی ضعیف شد. پس از آن نیز ائتلاف جهانی، هم نیروهای نظامی خود و هم حمایتهایش از جامعه مدنی را کاهش داد. بیشتر توجهشان به سمت سرمایه‌گذاری در ارتش و نیروهای امنیتی کشیده‌شد و به مسائل مدنی کم‌توجه شدند. امروزه نیز حکومت به این بخش کم‌توجه است. 📮کسی که جامعه مدنی را ضد دین معرفی می‌کند خطا می­کند، حتی کسی که می‌گوید که فعالین جامعه مدنی نسبت به دین توجه ندارند، او هم اشتباه می‌کند. من یک دیندار هستم، یک شیعه هستم و یک فعال مدنی. طرفدار اصول هستم. اصول و ارزش‌های انسانی که در اسلام وجود دارد. ما هیچ‌کدام از فعالیت‌هایمان در تضاد با دین نیست. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🎯نگاهی به زندگی و آرای طه عبدالرحمن؛ به دنبال تاسیس مدرنیته اسلامی احمد آرانی ✂️برش‌هایی از متن: 📮طه عبدالرحمن عقل برهانی ای را که جابری آن را می ستاید را پست ترین و پایین ترین عقول می داند. به همین خاطر او به عنوان مخالف شدید ابن رشد دانسته می شود که این عقل را در فکر اسلامی پایه گذاری کرد. در عوض او عقل عرفانی را که جابری آن را نکوهش می کند را به شکل گسترده ای مطرح می کند و آن را عقلی می داند که همه ویژگی های مجال تداولی اسلامی را دارد. 📮او با طرح دوگانه روح مدرنیته و واقعیت مدرنیته می خواهد «راهی را برای تاسیس مدرنیته اسلامی» باز کند. به دنبال جهانی است که واقعیت مدرنیته کنونی را اصلاح کند و روح مدرنیته را به آن برگرداند و میان میراث فرهنگی اسلامی قدیم و دستاوردهای انسانی مدرن ارتباط برقرار کند. مدرنیته هر امتی متفاوت است و آن چه که مدرنیته به استقراء بر آن بنا شده است سه تاست: رشد، نقد، شمول. 📮از حزب الله لبنان در جنگ سی وسه روزه دفاع می کند. او معتقد است که «نوآوری یک رکن مدرنیته است و پیش گامی حرکت اسلامی حزب الله در مبارزه و مقاومت نوعی نوآوری است.» لذا کار آنها را مقدمه ای برای مدرنیته و تمدن اسلامی معاصر می داند. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🎯جایگاه انتخابات و دموکراسی در مصر؛ اینجا همه چیز نمایشی است! مصاحبه با مجتبی امانی، مسئول سابق دفتر حافظ منافع ایران در مصر ✂️برش‌هایی از متن: 🔺تغییر در مصر از پادشاهی به جمهوری بود. بعد از آن جمال عبدالناصر به خاطر تفوق و برتری و ویژگی کاریزماتیک به عنوان رئیس جمهور مصر انتخاب شد. بعد از آن با نوعی بازی با افکار عمومی و مهندسی رای در این کشورها، رقابت چندانی را در انتخابات ریاست جمهوری مصر شاهد نبودیم. یعنی تا قبل از انقلاب 2010، همه روسای جمهور مصر با نسبتی از رای بین 95 تا 98 درصد انتخاب می‌شدند. البته شیوه‌هایی برای این نمایش دموکراسی به کار برده می‌شد که ظاهری از دموکراسی را نمایش بدهد. 🔺سلطه خبری و رسانه‌ای مسلط که در اختیار دولت عمیق است و به آنها امکان جذب افکار عمومی را نمی‌دهد. رسانه‌های مصر به صورت کنترل شده فضای انتقادی را ایجاد می‌کنند؛ ولی هیچگاه به صورت قوی نمی‌تواند عرض اندام کند. 🔺اولویت‌های مردم مصر فراتر از دموکراسی است. آنها به دنبال یک نظام کارآمد هستند. نظامی که حس برتری، غرور و کرامت را به آنها بازگرداند. در نتیجه دموکراسی در اولویت‌های نخستین برای آنها معنایی ندارد. چه مردم مصر و چه بسیاری از کشورهای عربی، برایشان مهم این است که کسی بیاید که آرزوهایشان را محقق کند. اینکه چگونه بر سر کار بیاید مهم نیست. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🔵 دیدگاه معارضین سوریه درباره روابط حماس با ایران؛ ایران زیرپای حماس را خالی خواهد کرد؟! علیرضا بیانی 🔹از نظر معارضین روابط حماس با ایران و حزب الله به نفع حماس و مساله فلسطین نیست. آن ها معتقدند همان گونه که محور مقاومت از نظام بشار حمایت کرد و سیاست بقای قدرت مقاومت را جایگزین خواسته مردم سوریه کرد در آینده به سازش با غرب و اسرائیل تن خواهد داد و این موضوع می تواند به ضرر حماس تمام شود. اساسا مصلحت حماس را فدای مصلحت خود خواهند کرد. ضمن اینکه مساله فلسطین می تواند برگ برنده ای برای ایران و جریان مقاومت باشد که بخاطر همین ایران روابط با حماس را افزایش میدهد... 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
❇️ درباره مسئله مسلمانان اویغور چین؛ مرقد شش امام شیعه در سین‌کیانگ! دکتر مهدی فرمانیان ✂️برش‌هایی از متن: 📍رفتار چینی ها با مسلمانان اویغور به شدت ظالمانه و سرکوبگرانه است و عموم مسلمانان در این منطقه به شدت تحت فشار هستند؛ از جمله اقدامات ضد آزادی مذهبی در این‌منطقه الزام حضور اجتماعی زنان مسلمان به کشف حجاب و ممنوعیت حجاب برای دانش آموزان در مراکز آموزشی، بیمارستان ها و بسیاری از اماکن عمومی است. در سال های اخیر دولت چین برای کنترل مسلمانان و جلوگیری از ترویج باورهای دینی و مذهبی بسیاری از مساجد و حتی مدارس دینی را تعطیل کرده و ورود جوانان زیر ۱۸ سال را به مساجد ممنوع کرده است. 📍طریقت های صوفیه در سین کیانگ فعالند. مردم منطقه معتقدند برخی امامان معصوم در آنجا مدفونند. در منطقه ختن، مرقد امام زین العابدین،‌ امام موسی کاظم، امام جواد، امام حسن عسکری علیهم السلام وجود دارد. عده ای از مردم منطقه معتقدند شش امام از امامان شیعه در آن منطقه مدفونند و مورد توجه متصوفه اند. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🎯نگاهی به آرای مصطفی السباعی؛ ندای سوسیالیسم اسلامی در دل اخوان المسلمین! ✂️برش‌هایی از متن: 📮السباعی که کتابی به نام «سوسیالیسم اسلامی» منتشر کرده، معتقد است اسلام بهترین مصداق سوسیالیسم است. او می‌گوید اهدافی که سوسیالیسم به دنبال آن است، همان اهدافی است که شریعت اسلام آن را پیگیری می‌کند. به اعتقاد او هدف اصلی اسلام تحقق عدالت اجتماعی است و سوسیالیسم سازوکاری است که می‌توان از طریق آن به عدالت اجتماعی دست یافت. 📮من سوسیالیسم را یک پدیده زوال پذیر نمی‌شناسم، بلکه آن را کششی انسانی می‌دانم که از دورترین زمان‌ها در تعالیم انبیا و چاره‌جویی‌های مصلحان آشکار بوده است و ملت‌های جهان در عصر حاضر مخصوصا ملت‌های عقب‌مانده می‌کوشند با تحقق آن از مظالم اجتماعی و امتیازات بی‌رویه طبقاتی آزاد شوند. 📮رویکرد السباعی نسبت به دولت سوریه مبتنی بر تسامح و مشارکت در سازوکار سیاسی آن بوده است. او به روش دعوت و اصلاح معتقد بود و انقلاب و جهاد در برابر حکومت را مفید نمی‌دانست. او در پارلمان سوریه وارد شد و سعی کرد از این طریق اهداف خود را پیش ببرد. السباعی همچنین به دنبال ایجاد یک حکومت اسلامی در سوریه نبود. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🔶 درباره وضعیت علوم اجتماعی در جهان عرب؛ استبداد عامل عقب‌ماندگی در علوم اجتماعی 🔹هدف این پژوهش ارزیابی تحقیقات علوم اجتماعی معاصر در جهان عرب با تمرکز بر جامعه شناسی و مردم شناسی است. این پژوهش نشان میدهد که علوم اجتماعی جهان عرب از وابستگی افراطی به مفاهیم ناشی از تجربه جوامع غربی رنج می برد. چنان که تحقیقات منتشر شده به شدت متکی به روش های کیفی و مطالعات موردی است. این پژوهش کم کاری هایی که در تولیدات علوم اجتماعی بلکه اساسا علوم انسانی عرب رخ داده را به استبداد و عدم وجود دموکراسی در نظامهای دولتی عربی ارجاع داده است. این همان عاملی است که پژوهشگران عرب را از پرداختن به مسائل مهم و مشکل مانند تنوع فرهنگی و قومی بازداشته است. با این وجود این پژوهش بیان گر تلاشهای پژوهشگران عرب در نشان دادن جهت‌گیری افکار عمومی عربی، تحولات اجتماعی و استعمار و سانسور و… نیز هست. پایان بخش این پژوهش بحث پرده برداری از چگونگی استفاده دولتهای غربی از پژوهشگران خود برای مداخله در مسائل جهان سوم است که این نقض موازین اخلاقی در مسایل علمی محسوب می شود... 🖇 ادامه متن را اینجا بخوانید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🎯محمد عابد الجابری و بازخوانی روشمند سنت امیرحسین خیراندیش ✂️برش‌هایی از متن: 📮سنت پیکری بی‌حرکت خواهد ماند اگر با تیغ علم کالبدشکافی نشود، این تیغ اگر در دست پیکرشناسی خبره و میهن‌دوست قرار نگیرد تکه پاره خواهد شد. 📮او در خلال بازخوانی تراث درصدد نشان دادن این مهم است که سه نگاه سلفی، چپ و لیبرال هر سه به دلیل فقدان نگاه تاریخی و ضعف عینیت‌گرایی مردودند و به نحوی در ورطه‌ بنیادگرایی افتاده‌اند. 📮به عقیده جابری فقط عرب‌ها، یونانیان و اروپایی‌های مدرن به شیوه عقلانی می‌اندیشیدند یعنی به شناخت علمی/فلسفی فارغ از خرافه قائلند اما در فرهنگ‌های بابلی، چینی، مصری، هندی و ایرانی ساختار فرهنگی به عناصری مثل جادو وابسته است. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🎯اخوا‌ن‌المسلمین از درون؛ «جبرگرایی دینی» دال مرکزی گفتمان اخوان ✂️برش‌هایی از متن: 🔺 هسته اصلی نتایجی که من در جریان «قوم‌نگاری یا اِتنوگرافی» به آن دست یافتم این بود که جمعیت اخوان‌المسلمین به «جبرگرایی دینی» قائل است و همواره برای تعمیق این ایدئولوژی در نزد اعضای خود تلاش می‌کند. این نتیجه اصلی و اساسی‌ای بود که در جریان زندگی در کنار اخوانی‌ها به آن رسیدم. 🔺گروه بزرگی از اخوانی‌ها نیز هستند که در فهم و درک «جبرگرایی دینی» به خط‌مشی سنتی بازگشته‌اند. آن‌ها معتقدند که اخوان‌المسلمین هنوز برای تکیه زدن بر کرسی قدرت به پختگی کامل نرسیده است. این دسته از اخوانی‌ها می‌گویند که جمعیت متبوعشان پیش از موعدی که باید به قدرت رسید. آن‌ها می‌گویند که اعضای اخوان به تربیت و پرورشی بیش از گذشته نیاز دارند. 🔺جمعیت اخوان‌المسلمین پس از تکیه زدن بر کرسی قدرت در مصر، اشتباه دیگری نیز داشت و آن، این بود که تنها به فکر ایجاد تحول فرهنگی ریشه‌ای در جامعه بود. در واقع، به مجردّ اینکه اخوانی‌ها به قدرت رسیدند، تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا برای مدت زمان بیشتری قدرت را در دست داشته باشند تا بتوانند به تحول فرهنگی مدنظر خود دست پیدا کنند. درست به همین دلیل است که اعضای ارشد اخوان‌المسلمین بر سیطره کامل بر وزارتخانه‌های فرهنگ، آموزش و پرورش، و رسانه تأکید داشتند. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
هدایت شده از شعوبا
🎯 بررسی دلایل نفوذ اندیشه شهید صدر در جهان اسلام؛ چرا اندیشه شهید صدر برخلاف سایر اندیشمندان شیعه در جهان اسلام نفوذ کرد؟ ✂️برش‌هایی از متن: 🔹مقاله‌ای است که وضعیت مطالعه در میان جریان‌های اسلامی را بررسی کرده است. در این مقاله کسی به اسم «محمد عبد‌الباقی الهرماسی» که تونسی است، درباره رویکرد اسلام‌گرایی بحث کرده است. او در این مقاله جدولی دارد و در این جدول از این بحث می کند که شخصیت‌های مبارز امروز در جهان اسلام چه می‌خوانند؟ تقسیم‌بندی که او کرده و درصدی که طبق پژوهش‌های خودش به دست آورده این است که قرآن ۷۳ درصد، آثار محمدباقر صدر ۵۴ درصد، آثار سید قطب ۳۵ درصد، دکتر شریعتی ۳۱ درصد و سید شفیق، حسن حنفی، حسن ترابی، محمد قطب، حسن بنا و ... دیگر نفراتی هستند که آثارشان مطالعه می‌شود. مثلاً حسن بنا چهار درصد بوده است. 🔹ضرب‌المثل مشهوری است که می‌گوید؛ اندیشه در مصر تولید می‌شود، در لبنان چاپ می‌شود و در نجف خوانده می‌شود. ادعای درستی است، اما می‌گویند تنها کسی که جهت این مسیر‌ را عوض کرد شهید صدر بود. یعنی در نجف نوشت، در لبنان چاپ شد و در مصر آثارش خوانده شد. 🔹در افق خورشید امام خمینی، درخشندگی در فضای اجتماعی‌-سیاسی در دوره امام و بعد از ایشان در کس دیگری نداریم، اما از حیث اندیشه این‌طور نیست. اگر این دو را تفکیک کرده و با آثار بخواهیم مقایسه کنیم، شهید صدر در این مساله بی‌نظیر است 🔹صدر هم در ادبیات بیان محتوا مسائل رایجی که باید در فضای اسلامی رعایت شود، مثل احترام به بزرگان اهل‌سنت، ادبیات مناسب و پرهیز از تندی و غیره را کاملا رعایت کرده است. هم بالاتر از این، سعی می‌کند محتوایی که تولید می‌کند، اگر چه مبنایش کاملاً شیعی است اما به نحوی این محتوا را پردازش کند که سنی احساس نکند که با این محتوا تعارض دارد. 📌برای مطالعه متن کامل کلیک کنید. 📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba