eitaa logo
سیاهه‌ها | هادی سیاوش‌کیا
1.2هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
89 ویدیو
0 فایل
▪️"سیاهه‌های سپید"▫️ 〰️ قلم‌رُوِ یک همه‌کارهٔ هیچ‌کاره 〰️ @H_Siavashkia📫 تلگرام: https://t.me/Siaahee
مشاهده در ایتا
دانلود
✒️هادی سیاوش‌کیا چقدر حفیظ‌ و علیم! 🔻دوران مدرسه بود و ما همیشه احساس تکلیف می‌کردیم! حتّی زمانی که مطمئن بودیم که مشق‌هایمان را نوشته‌ایم. حالا هم همان است ماجرا. صدی‌نود از بزرگواران پیش‌ثبت‌نام کرده بپرسی: «چرا به میدان آمده‌اید؟» می‌گویند: «احساس تکلیف کرده‌ایم. ای وای که مملکت دارد از دست می‌رود و کارها و مسئولیت‌ها دست ما کاربلدها نیست.» 🔻همیشه این خودتعریفی را بد می‌دانستم. یعنی چه که آدم برود بگوید: «من لایقم و دیگران نه»؟! خیلی یک‌جوری است. تا این‌که سورهٔ یوسف را دوباره خواندم و رسیدم به آن‌جا که یوسف نبی (ع)، بعد از آزادی از زندان، خودش را به حاکم وقت، برای خزانه‌داری معرفی می‌کند. «اجعلنی علی خزائن الارض»: مرا خزانه‌دار نما‌. پس این خوداظهاری، زیاد هم چیز بدی نیست. بالاخره باید کسی قبول کند این مسئولیت‌ها را. 🔻ادامهٔ آیه را بخوانیم: «اجعلنی علی خزائن الارض انّی حفیظ علیم.» چرا می‌گویم مرا بر خزانه‌داری بگمار؟ چون که من هم حفیظ هستم، هم علیم. حفیظ یعنی که حافظ و نگه‌دارم و می‌توانم کنترل کنم. چه را؟ همه چیز را. خودم را. همسرم را. آقازاده‌ام را. فامیلم را. و علیمم؛ یعنی که بلدم حساب و کتاب و عدالت را. (در این تقدّم «حفیظ» بر «علیم» برای اهل خرد عبرت‌هاست.) 🔻تا این‌جا که _ نعوذ بالله _ حضرت یوسف (ع) با ۱۷۰ نفر پیش‌ثبت‌نامی نمایندگی غرب خراسان تفاوتی ندارند. همه می‌گویند: «ما هستیم. هم متعهدیم، هم متخصص.» پس فرق چیست؟ 🔻واقعه را چندباره مرور کنیم. حاکم مصر خوابی می‌بیند که معبّران از تعبیر آن عاجزند. پیشکار او، پس از چند سال، یادِ تعبیرکنندهٔ خواب خودش در زندان می‌افتد. سراغ او می‌رود و تعبیر این خواب حاکم را می‌پرسد. اوضاع‌ زندان و زندانیان را هم دگرگون می‌بیند. حاکم که تعبیر را می‌شنود می‌فهمد که تعبیر لابد از شخصی علیم و دانا و متخصص است. احضارش می‌کند. یوسف (ع)، شرط می‌گذارد که باید ماجرای زنانی که در مجلس زلیخا دستان‌شان را بریدند (که مرتبط با اتّهام زندانی شدن اوست) روشن شود. حاکم، دستور تحقیق و بررسی می‌دهد. و حقیقت آشکار می‌شود که یوسف (ع) خیانتی به ناموس عزیز مصر نکرده و حفیظ بوده است. و حالا که به عمل ثابت شده است این حفیظ و علیم بودن، یوسف (ع)، به حرف هم اعلام قبول مسئولیت می‌کند. و این‌جاست که فرق این ماجرا با قصّهٔ این روزهای ما نمایان می‌شود. 🔻صد البته که ما در صدق گفتارهای نیکِ این ۱۷۰ نامزد نمایندگی غرب خراسان تردیدی نداریم؛ ولی صرفا جهت اطلاع، از تک‌تک‌شان می‌خواهیم که ابتدائاً از زلیخاهایی که فرار کرده‌اند و پاک‌دستی‌هایشان (در عرصه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و...) بگویند و بعد حاصل تخصّص و علم‌شان را در مسئولیت‌های گذشتهٔ خود بیان کنند؛ تا ما نیز خدای را به پاس داشتن این همه حفیظ و علیم، شاکر باشیم. اولین رسانه بر خط 🆔 @salamsarbedar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم
مردی دارد چند تکه گوشت را جمع می‌کند و در کیسه می‌گذارد. مرد زار می‌زند. و زمزمه می‌کند: پسرم... پسرم...
مرگ بر این لکه ننگ تاریخ بشر، جهود صهیون...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آدم باید کتاب را با کتاب روشن کند. @Siaahe
_ توهین نباشه ها. این قاعدۀ کارمونه. _ خواهش می‌کنم. توهین وقتی ساختاری بشه، دیگه اشکالی نداره... @Siaahe
🎁 گلچین من از آخرین بیانات : @Siaahe
▪️رجبِ استغفار شایسته‌ترین عملی که انسان در این ماه انجام میدهد، شاید استغفار است. @Siaahe
▫️مردم برای مردم اینجا یک را مایلم متذکّر بشوم، و آن عبارت است از نقش‌آفرینی مردمی در نظام اسلامی و اساساً در حیات اسلامی. مردم، در نگاه اسلام، در نگاه قرآن، با توجّه به مجموعه‌ی احکام اسلامی، خیلی مورد توجّهند در تحرّک جامعه‌ی اسلامی، مجتمع اسلامی و حیات مجتمع اسلامی؛ نقش برجسته‌ای دارند. شما ملاحظه کنید در فرمایش امیرالمؤمنین (علیه الصّلاة و السّلام) در آن جمله‌ی معروف که «لَو لا حُضورُ الحاضِرِ وَ قِیامُ الحُجَّةِ بِوُجودِ النّاصِر ... لَاَلقَیتُ حَبلَها عَلىٰ غارِبِها»،(۵) هم نقش مردم مورد تذکّر قرار گرفته است، هم حقّ مردم. «نقش مردم» یعنی اگر مردم نیایند سراغ آن کسی که خود را صاحب حق میداند و میخواهد مسئولیّتی قبول کند، بر او واجب نیست دنبال آن حق برود: لَاَلقَیتُ حَبلَها عَلىٰ غارِبِها؛ مردم نبودند، من وظیفه‌ای نداشتم، تکلیفی نداشتم. این‌قدر مهم است. حتّی کسی مثل امیرالمؤمنین، علیّ‌بن‌ابی‌طالب، اگر مردم با او نباشند، دُوروبَرش نباشند، میگوید من تکلیفی ندارم. اگر چنانچه مردم آمدند، آن‌وقت بر او واجب است که مسئولیّت را بپذیرد؛ لذا حضرت مسئولیّت را قبول کرد؛ مردم آمدند، فشار آوردند، اصرار کردند که شما بیایید خلافت را قبول کنید، ایشان هم قبول کرد. نقش مردم این‌قدر مهم است. @Siaahe
▪️مردمی خب حالا چه جوری میشود شناخت؟ اگر چنانچه فرض کنید شما در شهر دیگری زندگی میکنید و [فقط] هفته‌ای یک روز یا دو روز برای نماز میروید به این شهر، یا در آن شهر ارتباطات محدودی دارید، خب نمیتوانید تشخیص بدهید و نیازسنجی کنید. نیازسنجی معاشرت میخواهد. اینجا میرسیم به مسئله‌ی مردمی بودن امام جمعه؛ امام جمعه باید باشد، باید با مردم باشد، باید ذهن مردم را بشناسد. @Siaahe
▫️کت‌آب حیات یکی از چیزهایی که نیاز به این است تا شما بتوانید خطبه را مطابق با نیاز مخاطبتان تهیّه کنید، مطالعه است. در اسلام، معارف الهی بسیار گسترده است و شامل همه‌ی جزئیّات و نیازهای زندگی انسان است؛ چه جوری میشود اینها را فهمید؟ با مطالعه، با اُنس با قرآن، اُنس با حدیث، اُنس با کتابهای معارفی. مطالعه خیلی لازم است. ما هیچ وقت بی‌نیاز از مطالعه و کتاب‌ خواندن نیستیم. کتاب خواندن لازم است و یکی از نیازها این است. @Siaahe
▪️مردم دوست‌داشتنی ما مردم ما مؤمنند؛ مردم مؤمنند. حتّی کسانی که به حسب ظاهر به بعضی از ظواهر شرعی هم ملتزم نیستند، این ملتزم نبودنِ به معنای عدم التزام نیست؛ دلشان با خدا است، دلشان با معانی و مفاهیم معنوی است، دارای ایمانند. خب کوتاهی در عمل در همه‌ی ماها هست. کدامِ ماها در عمل کوتاهی نداریم؟ هر کدام یک جور؛ بنده یک جور کوتاهی دارم، شما یک جور کوتاهی دارید، او هم یک جور کوتاهی دارد. مردم، مردم مؤمنی‌اند؛ مردم، مردم وفاداری‌اند؛ مردم، در مسائل گوناگون کشور، مردم حاضریراقی‌اند. شما ببینید ما در این چهل و چند سال، چقدر در این کشور مسئله داشتیم، چقدر علیه ما توطئه شده، چقدر از اطراف به ما تهاجمهای گوناگون تبلیغاتی و عملی و نظامی و اقتصادی و امثال اینها شده؛ چه کسی از نظام اسلامی دفاع کرده؟ همین مردم. همین مردم بودند که آن جایی که لازم بود به خیابان بیایند، به خیابان آمدند؛ آن جایی که لازم بود صبر کنند، صبر کردند؛ آن جا که لازم بود حمایت کنند، حمایت کردند؛ آن جایی که لازم بود شعار بدهند، شعار دادند؛ آن جا که لازم بود به میدان جنگ بروند، به میدان جنگ رفتند. @Siaahe
▫️فرقی میان طعنه و تعریف خلق نیست... اگر بود، آن‌وقت جنگ روانی دشمن اثر نمیکند. یکی از نمونه‌های جنگ روانی دشمن، همین «لَومَةَ لائِم» است. یک کسی یک کار خوبی را انجام میدهد، چهار نفر آدم ناباب به جانش می‌افتند که چرا این کار را انجام دادی؛ یک حرف خوبی میزند، دیگران او را تهدید میکنند که چرا حرف خوبی زدی. میدان، میدان این‌جوری است. اگر تقوا بود، «لا یَخافونَ لَومَةَ لائِم»؛(۱۷) این «لا یَخافونَ لَومَةَ لائِم» که در قرآن، در آن آیه‌ی شریفه آمده، پیغمبر اکرم اشاره کرد به جناب سلمان و فرمود [مراد از] «فَسَوفَ یَأتِی اللهُ بِقَومٍ یُحِبُّهُم وَ یُحِبّونَه»(۱۸) تا آخر، قومِ این هستند. مقابله‌ی با جنگ روانی دشمن هم این است و این یکی از نمونه‌های جنگ نرم است که نباید از آن ترسید؛ از «لَومَةَ لائِم» . @Siaahe
▪️سلحشوران غزه مردم غزّه با ایستادگی خودشان اسلام را ترویج کردند. در اطراف دنیا، انسانهای جستجوگر میخواهند ببینند این عاملی که مبارز فلسطینی را این‌جور در صحنه نگه میدارد چیست، این اسلام چیست. اسلام را معرّفی کردند؛ در خیلی از چشمها، را محبوب کردند. @Siaahe
▫️ نترس‌ها ملّت یمن و دولت انصارالله هم انصافاً کار بزرگی انجام دادند؛ کاری که آنها در پشتیبانی از مردم غزّه انجام دادند، حقّاً و انصافاً در خور تحسین و تمجید است؛ اینها به مجاری حیاتی رژیم صهیونیستی ضربه زدند. آمریکا تهدید کرد، از آمریکا نترسیدند! این[جوری] است دیگر؛ وقتی که انسان از بترسد، از نمیترسد. @Siaahe
📍گاهی، خارج کردن عبارتی از متن، منظور اشتباهی را می‌رساند. 🎁 کلّ متن بیانات : https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=54960 @Siaahe
فشفشه _ امشب سالگرد ازدواج مامان و باباس میای دیگه نه؟ _ تو ام دلت خوشه ها حنانه. یادت نیس دفه پیش. نه. کار دارم‌. حمید است دیگر. همیشه همین است دیگر. تلفن را می‌گذارم و دوباره کیک داخل یخچال را برنداز می‌کنم. قنادی صفرش تمام شده بود و مجبور شدم دو و نُه بگیرم. عیبی ندارد، بهشان می‌گویم از عروسی‌تان حساب کرده ام نه عقد. برای بابا یک ساعت گویا گرفته‌ام و برای مامان یک عصای صورتی. امسال فشفشه هم خریده‌ام، از آن صدادارها، تا بابا دوباره وسط مجلس نزند توی ذوقم و موقعی که از او می‌پرسم شمع را روشن کنم؟ یک‌کاره نگوید: «ما که نمی‌بینیم چه فرقی می‌کنه روشن باشه یا خاموش؟» @Siaahe
وقتی لشکرت را در آستانۀ شکست ببینی، به فکر ترور فرماندهان حریف می‎‌‌افتی..‌. @Siaahe