eitaa logo
مؤسسه جهانی سبطین علیهما السلام
2هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
3.4هزار ویدیو
30 فایل
تماس با ادمین کانال : @SibtaynAdmin
مشاهده در ایتا
دانلود
توطئه ترور رسول خدا(صلی الله علیه و آله) در رابطه با ماجرای نقشه ترور رسول خدا(صلی الله علیه و آله) توسط عده ای از منافقین، طبق برخی نقل ها این حادثه هنگام برگشت آن حضرت از حجة الوداع بوده است و طبق نقلهایی در زمان برگشت از غزوه تبوک بوده است. هنگامى كه پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) به همراه كاروان از تبوك به مدینه باز مى‌گشت در بین راه گروهى از اصحاب توطئه كردند که هنگام عبور حضرت از عقبه که راه باریکی بوده است شتر حضرت را رم دهند تا حضرت به دره سقوط کند و کشته شود. پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) از این توطئه مطلع شد لذا به عمّار فرمود تا زمام شترش را بگیرد و حذیفه نیز آن را براند. در همان حال كه مى‌رفتند صداى هجوم آن گروه را که صورت خود را پوشانده بودند از پشت سر شنیدند كه ایشان را محاصره كرده بودند. پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) خشمگین شد و به حذیفه دستور داد تا آنها را شناسایى كند حذیفه با عصاى سر كجى که داشت به سر و صورت شترهاى منافقین حمله ور گردید. آنها ترسیدند لذا با شتاب گریختند و خود را در میان مردم انداختند. حذیفه بازگشت و به رسول خدا ملحق شد. پیامبر فرمود: «اى حذیفه آیا كسى از آنها را شناختى؟ حذیفه گفت شتر فلانى و فلانى را شناختم و تاریكى شب زیاد بود و آنها روى خود را پوشانده بودند.» پیامبر فرمود: «آیا دانستى كه ماجراى آنها چیست و چه مى‌خواهند؟ عرض کرد نه یا رسول الله(صلی الله علیه و آله و سلم). حضرت فرمود آنها تصمیم داشتند تا با من حركت كنند و هر وقت به گردنه وارد شدم مرا از آن به پایین بیندازند و بکشند. حذیفه گفت آیا وقتى مردم رسیدند آنها را مجازات نمى‌فرمایى؟ پیامبر فرمود خوش ندارم كه مردم هر جا نشستند بگویند محمّد (صلی الله علیه و آله و سلم) اصحاب خود را كشت. آنگاه رسول خدا آنان را یك یك نام برد.» 📚الحلبي الشافعي، علي بن برهان الدين؛ السيرة الحلبية، بيروت – لبنان، دارالمعرفة، 1400ـ ج 3، ص 120.دلائل نبوه،بیهقی، جلد ۴ صفحه ی ۲۵۶ و ۲۵۷ الدر المنثور، ج ۴، ص ۲۴۳ @Sibtayn
مساله سوء قصد به جان پیامبر گرامی و ترور نافرجام ایشان از مسلمات تاریخ اسلامی است که قرآن هم با تعبیر « هَمُّوا بِما لَمْ يَنالُوا» « تصمیم (به كار خطرناكى) گرفتند كه به آن نرسیدند» 📖(توبه 74) از آن یاد می کنند. مورخان می نویسند ؛ « پیامبر نزدیك ده روز در تبوك اقامت كرد و پس از آن راه مدینه را در پیش گرفت. تنی چند ازمنافقان تصمیم گرفتند كه شتر پیامبر را از فراز گردنه ‏اى كه در میان راه مدینه و شام قرار داشت، رم داده و حضرت را در دل درّه بیفكنند. وقتى سپاه اسلام به نخستین نقطه گردنه رسید، پیامبر فرمود: هر كس مایل است، مسیر خود را از وسط بیابان قرار دهد، زیرا بیابان وسیع است. ولى خود پیامبر، در حالى كه «حذیفه» شتر او را مى‏ راند و «عمار» مهار آن را مى‏ كشید، از گردنه بالا رفت. هنوز پیامبر مقدار زیادى از گردنه بالا نرفته بود كه به پشت سر خود نگاه كرد. در نیمه شب مهتابى، سوارانى را دید كه از پشت سر او را تعقیب مى‏ كردند و براى این‏كه شناخته نشوند، صورت خود را پوشانیده و آهسته آهسته مشغول سخن گفتن بودند. پیامبر عصبانى شد، نهیبى بر آن‏ها زد و به «حذیفه» دستور داد با عصاى خود شتران آنان را برگرداند. نهیب رسول خدا رعب شدیدى در دلشان افكند و فهمیدند كه پیامبر از نقشه آنان آگاه شده، فورا از راهى كه آمده بودند، بازگشتند و به سپاهیان پیوستند. حذیفه مى‏ گوید: من آن‏ها را از نشانه ‏هاى شترانشان شناخته و به پیامبر گفتم من آن‏ها را به شما معرفى مى‏ كنم، تا آنان را به سزاى خویش برسانى. پیامبر با لحن عطوفت ‏آمیزى به من دستور داد كه از افشاى راز آنان خوددارى كنم. شاید آن‏ها راه توبه را در پیش گیرند و نیز فرمود كه اگر من آن‏ها را مجازات نمایم، بیگانگان مى‏ گویند محمد پس از آن‏كه به اوج قدرت رسید، شمشیر بر گردن یارانش نهاد» 📗 المغازی واحدی ج3 ص1042 📙 سیره حلبی ج3 ص162 📒 بحار الانوار ج21 ص247 @Sibtayn
دوازده نفر از صحابه كرام قصد ترور و كشتن پيامبر صلى الله عليه و آله سلّم را داشتند آيا صحيح است كه مى گويند در ليلة العقبة ـ هنگاميكه پيامبر اكرم ـ صلى الله عليه و آله سلّم ـ از تبوك مراجعت مى كرد و قصد عبور از گردنه را داشتند دوازده نفر از صحابه كرام قصد ترور و كشتن پيامبرـ صلى الله عليه و آله سلّم ـ را داشته و در حاليكه صورتهاى خود را بسته بودند به حضرت حملهور شدند... راستى اين دوازده نفر چه كسانى هستند؟ امام ابن حزم نام پنج نفر را برده كه براى من بسيار شگفت انگيز است آنجا كه مى فرمايد: «أن ابابكر و عمر و عثمان و طلحه و سعد بن أبى وقّاص أرادوا قتل النبي و إلقاءهُ من العقبة فى تبوك». 📖 المحلى 11: 224 هرچند، ابن حزم راوى اين حديث را كه وليد بن جميع مى باشد ضعيف مى داند. ولى علماء رجالى ما اهل سنت همانند ابو نعيم و ابوزرعه و يحيى بن معين و احمد بن حنبل، و ابن حبان و عجلى و ابن سعد و ديگران او را موثق مى دانند. . 📖الثقات: 465 ـ 📖 تاريخ الاسلام (خلفاء) 494 ـ 📖 البدايه و النهاية 5: 25 📖ميزان الاعتدال : الذهبي، شمس الدين ج : 4 ص : 337 @Sibtayn
22.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ترور پیامبر صلی الله علیه و اله توسط صحابه در بازگشت از تبوک در کتب اهل تسنن استاد حسینی قزوینی @Sibtayn
27.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬‌‌‌‌‌‌‌داستان ترور نافرجام رسول خدا صلی الله علیه و اله 🔺شهادت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله ╔═.🖤.══════╗ 🆔 @Sibtayn ╚══════.🖤.═╝
از امیرالمومنین علی علیه السلام روایت شده است که فرمود : هر كه در ماه رجب براى خدا صدقه‌اى دهد خدا روز قيامت او را بثوابى گرامى دارد كه چشمى نديده و گوشى نشنيده و به دل بشرى نگذشته. روي عن أمير المؤمنين الإمام علي (عليه السلام) أنّه قال: من تصدّق بصدقة في رجب ابتغاء وجه الله، أكرمه الله يوم القيامة في الجنة من الثواب بما لا عين رأت،  ولا أذن سمعت،  ولا خطر على قلب بشر.   📚 الأمالي للصدوق، ص ٦٣٥ @sibtayn
fa-e-kazem-sh-hussein-yousefi01-hagh-emam-gardan-shiayan.mp3
758.5K
اگر بدانید که چرا امام موسی بن جعفر الکاظم علیهما السلام به زندانها افتاد حجت الاسلام شیخ حسین یوسفی @sibtayn
☀️امیرالمومنین حضرت علی علیه السلام فرمودند: ▫️بدترين و خطرناك ترينِ گناهان، گناهى است كه ، مرتكب شونده ی آن، آن را كوچك بشمرد. 📚نهج البلاغه ، ۴۷۷
نماز شب بیستم ماه رجب 🌷 در شب بيستم ماه رجب دو ركعت نماز- در هر ركعت سوره‌ى *«حمد»* یک بار و سوره‌ى *«إِنّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ اَلْقَدْرِ»* پنج بار، خداوند ثواب حضرت ابراهيم، موسى، و عيسى-عليهم السّلام-را به او عطا مى‌كند و نيز هيچ گزندى از جنّيان و انسان‌ها به او نمى‌رسد و خداوند با ديده‌ى آمرزش و مغفرت به او مى‌نگرد. •┈┈••✾••┈┈• ‌ 📘 الإقبال. @sibtayn
انس بن مالک (که خادم پیامبر(ص) بود) گوید: روزی رسول خدا(ص) به من فرمود: مرا در وضو یاری کن، پس دو رکعت نماز گزارد و فرمود: أَوَّلُ مَنْ يَدْخُلُ عَلَيْكَ مِنْ هَذَا اَلْبَابِ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ وَ سَيِّدُ اَلْمُسْلِمِينَ وَ قَائِدُ اَلْغُرِّ اَلْمُحَجَّلِينَ وَ خَاتَمُ اَلْوَصِيِّينَ اولین کسی که از این در بر توارد می شود، «امیر مؤمنان» و سرور مسلمانان و پیشوای پیشانی سفیدان و خاتم اوصیاء پیامبران است. انس گوید: با خود گفتم خدایا! آن مرد را مردی از انصار قرار بده. تا وقتی علی(ع) وارد شد. رسول خدا(ص) پرسید: ای انس! او کیست؟ من گفتم: علی(ع) است. پس رسول خدا(ص) در حالی که شادمان بود برخاست و او را در آغوش گرفت و عرق صورت خود را به صورت او و عرق صورت علی(ع) را به صورت خویش مالید. آنگاه علی(ع) گفت: یا رسول الله! می بینم که نسبت به من کاری انجام می دهی که قبل از این، از شما ندیده بودم. پیامبر(ص) فرمود: تو کسی هستی که دِین مرا ادا می کنی و صدای مرا به گوش امتم می رسانی و اختلاف امتم را پس از من تبیین می کنی. 📚مختصر تاریخ دمشق ابن عساکر – ابن منظور – ج 18، ص 18. / فرائد السمطین – حموینی – ج 1، ص 145 و 146. / حلیة الاولیاء – حافظ ابی نعیم اصفهانی- ج 1، ص 63. / مناقب – خطیب خوارزمی – ص42. / میزان الاعتدال – ذهبی – ج 1، ص 64. / کفایه الطالب- گنجی شافعی – ص 211. / مناقب – ابن مردویه – ص 59 و 60. @sibtayn
ابن عباس از ام سلمه همسر پیامبر(ص) نقل می کند که گفت: پیامبر(ص) به من فرمود: ای ام سلمه! این علی بن ابیطالب است که گوشت او گوشت من و خونش خون من است. منزلت او نسبت به من، مانند منزلت هارون نسبت به موسی(ع) است، مگر آنکه بعد از من پیامبری نیست. یا اُم سلمة! هذا عَلیٌّ «اَمیر المؤمنینَ» و سَیّدُ المُسلمینَ، وَصیّی وَ وِعآءُ (عیبة) عِلمی وَ بابِی اَّلذی اوتی مِنه، اَخی فِی الدُّنیا و الآخِرة وَ مَعی فِی السَّنام الاَعلی، یَقتلُ القاسِطینَ و النّاکِثینَ وَ المارِقینَ. ای ام سلمه! این علی «امیرالمؤمنین» و سید مسلمین است. او وصی من و ظرف علم من است، و دری است که از آن به سوی من وارد می شوند. او برادر من در دنیا و آخرت است، و با من در بهشت اعلی است و اوست که با قاسطین و ناکثین و مارقین نبرد می کند. 📚کفایة الطالب، ص 168. / فرائد السمطین، ج 1، ص 149 و 150. / ینابیع الموده – قندوزی حنفی – ص 129. / مناقب خوارزمی، ص 86. @sibtayn