💎پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله فرمودند:
اَفْضَلُ الصَّدَقَةِ اَنْ تَصَدَّقَ وَاَنْتَ صَحيحٌ شَحيحٌ تَأْمَلُ الْعَيْشَ وَتَخْشَى الْفَقْرَ، وَلاتُمَهِّلْ حَتّى اِذا بَلَغَتِ الْحُلْقُومَ قُلْتَ: لِفُلانٍ كَذا وَلِفُلانٍ كَذا.
بهترين صدقه آن است كه در حالى كه صحيح و سالم هستى و اميد به زندگى دارى و از تنگدستى هـم هـراسان باشى، صدقه بدهى، صدقه را آن قدر به تأخـير نينداز تا آنـكه جـان به گلوگاه برسـد، آنـگاه بگويى: براى فلانى اين قدر بدهيد و به فـلانى آن قـدر!
📖ميزان الحكمه، ج ۵، ص ۳۲۶
💎امیرالمومنین عليه السلام فرمودند :
أقبَحُ الصِّدقِ ثَناءُ الرّجُلِ على نَفسِهِ .
زشت ترين راستگويى، خود ستايى آدمى است.
📖غرر الحكم ،ح۲۹۴۲
💎مفضل بن عمر رضوان الله علیه می گوید: امام صادق صلوات الله علیه فرمودند:
«هنگامی که قائم ما ظهور کند، مؤمن پرندهای را از هوا به زیر میکشد، پس آن را ذبح میکند و پس از آن بریان نمودن آن را میخورد، اما استخوانش را سالم باقی میگذارد، آنگاه به آن میگوید: به اذن خدا زنده شو ، پس پرنده زنده میشود و پرواز میکند و همچنین است در مورد آهوهای صحرا.»
إِذَا قَامَ الْقَائِمُ (عَلَيْهِ السَّلَامُ) اسْتَنْزَلَ الْمُؤْمِنُ الطَّيْرَ مِنَ الْهَوَاءِ، فَيَذْبَحُهُ، فَيَشْوِيهِ، وَ يَأْكُلُ لَحْمَهُ، وَ لَا يَكْسِرُ عَظْمَهُ، ثُمَّ يَقُولُ لَهُ: احْيَ بِإِذْنِ اللَّهِ. فَيَحْيَا وَ يَطِيرُ؛ وَ كَذَلِكَ الظِّبَاءُ مِنَ الصَّحَارِي.
📖دلائل الإمامة (ط - الحديثة) ۴۶۲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سه آرزوی ابوبکر هنگام مرگ
حجت الاسلام ابوالقاسمی
@Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آرزوهای بسیار عجیب ابوبکر و عمر در لحظات آخر عمرشان
حجت الاسلام یزدانی
@Sibtayn
مسعودی در كتاب "مروج الذهب" نقل می كند:
«ابوبكر 15 روز پیش از وفات بیمار شد؛ وقتی به حال احتضار افتاد، گفت: از هیچ چیز تاسف ندارم، مگر سه كار كه كردم و آرزو دارم نكرده بودم، و سه كار كه نكردم و آرزو دارم كرده بودم، و سه چیز كه آرزو دارم از رسول خدا (ص) پرسیده بودم.
اما سه كاری كه كردم و آرزو دارم نكرده بودم:
1️⃣آرزو دارم خانه فاطمه (س) را نگشته بودم و در این باب سخن بسیار گفت.
2️⃣ آرزو دارم فجاه را نسوزانده بودم؛ بلكه یا او را رها كرده بودم یا كشته بودم .
3️⃣آرزو دارم كه روز سقیفه كار خلافت را به گردن یكی از آن دو مرد – عمر یا ابو عبیده - افكنده بودم، كه او امیر می شد و من وزیر بودم.
📖أبو الحسن على بن الحسين مسعودي ، مروج الذهب و معادن الجوهر، ترجمه ابو القاسم پاينده، تهران، انتشارات علمى و فرهنگى، چ پنجم، 1374ش ،ج 1 ، ص 658 .
برای مطالعه بیشتر مراجعه کنید به :
مروج الذهب ج 2 ص 308
تاريخ الطبري ج 2 ص 619
لأحاديث المختارة: 1 / 89 ح 12
مجمع الزوائد، الهيثمي: 5 / 203
السيوطي: 17 ـ 18 ح 28
السقيفة وفدك و تاريخ الإسلام، الذهبي: 3 / 117 ـ 118
المعجم الكبير، الطبراني: 1 / 62 ح 43.
كنز العمال، الهندي: 5 / 632 ح 14113
تاريخ الطبري: 3 / 430
تاريخ دمشق، ابن عساكر: 30 / 418 ـ 422
العقد الفريد: 5 / 21
مختصر تاريخ دمشق، ابن عساكر: 13 / 122
تاريخ دمشق، ابن عساكر: 30 / 418 و 420 و 421 و 422.
@Sibtayn
اطاعت محض از امام اینگونه است
●عَنْ أَبِی حَمْزَةَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ (صلوات الله علیه) یَقُولُ لَمَّا مَرُّوا بِأَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ (صلوات الله علیه) وَ فِی رَقَبَتِهِ حَبْلٌ إِلَی زُرَیْقٍ ضَرَبَ أَبُو ذَرٍّ بِیَدِهِ عَلَی الْأُخْرَی فَقَالَ لَیْتَ السُّیُوفَ قَدْ عَادَتْ بِأَیْدِینَا ثَانِیَةٌ وَ قَالَ مِقْدَادٌ لَوْ شَاءَ لَدَعَا عَلَیْهِ رَبَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ قَالَ سَلْمَانُ مَوْلَایَ أَعْلَمُ بِمَا هُوَ فِیهِ.
●ابا حمزه نقل کرده، از امام باقر (صلوات الله علیه) شنیدم که می فرمود:
هنگامی که امیرالمؤمنین (صلوات الله علیه) را در حالی که به گردن ایشان طنابی بسته بودند پیش زریق می بردند،
ابوذر یک دست خود را بر دست دیگرش زد و گفت: ای کاش دوباره شمشیرها به دست ما برگردد،
مقداد گفت: اگر حضرت می خواست چنین شود، دعا می کرد که پروردگارش عزّ و جلّ چنان کند،
سلمان گفت: مولایم خودش بهتر می داند که در چه شرایطی قرار دارد.
📚بحار الأنوار - ط دارالاحیاء التراث جلد 22 صفحه 352 باب فضائل سلمان وأبى ذر ومقداد وعمار رضى الله عنهم أجمعين ، وفيه فضائل بعض أكابر الصحابة حدیث 79
@Sibtayn
🔺آیا می دانید چرا عمر بن خطاب پیمانی را که در غدیر با امیرمومنان بسته بود ، نقض کرد ؟
غزالي، دانشمند پرآوازه اهل تسنن در قرن ششم در باره تبريك و تهنيت خليفه دوم و پيماني كه در آن روز بست و فقط چند روز بعد آن را فراموش كرد، مي نويسد:
واجمع الجماهير علي متن الحديث من خطبته في يوم عيد غدير خم باتفاق الجميع وهو يقول: «من كنت مولاه فعلي مولاه» فقال عمر بخ بخ يا أبا الحسن لقد أصبحت مولاي ومولي كل مولي فهذا تسليم ورضي وتحكيم ثم بعد هذا غلب الهوي تحب الرياسة وحمل عمود الخلافة وعقود النبوة وخفقان الهوي في قعقعة الرايات واشتباك ازدحام الخيول وفتح الأمصار وسقاهم كأس الهوي فعادوا إلي الخلاف الأول: فنبذوه وراء ظهورهم واشتروا به ثمناً قليلا.
از خطبه هاي رسول گرامي اسلام (صلي الله عليه وآله وسلم) خطبه غدير خم است كه همه مسلمانان بر متن آن اتفاق دارند. رسول خدا فرمود: هر كس من مولا و سرپرست او هستم، علي مولا و سرپرست او است. عمر پس از اين فرمايش رسول خدا (صلي الله عليه وآله وسلم) به علي (عليه السلام) اين گونه تبريك گفت:
«تبريك، تبريك، اي ابوالحسن، تو اكنون مولا و رهبر من و هر مولاي ديگري هستي.»
اين سخن عمر حكايت از تسليم او در برابر فرمان پيامبر و امامت و رهبري علي (عليه السلام) و نشانه رضايتش از انتخاب علي (عليه السلام) به رهبري امت دارد؛ اما پس از گذشت آن روز ها، عمر تحت تأثير هواي نفس و علاقه به رياست و رهبري خودش قرار گرفت و استوانه خلافت را از مكان اصلي تغيير داد و با لشكر كشي ها، برافراشتن پرچم ها و گشودن سرزمين هاي ديگر، راه امت را به اختلاف و بازگشت به دوران جاهلي هموار كرد و از مصاديق اين سخن شد: (فنبذوه وراء ظهورهم واشتروا به ثمناً قليلا). پس، آن [عهد] را پشتِ سرِ خود انداختند و در برابر آن، بهايي ناچيز به دست آوردند، و چه بد معامله اي كردند.
📖الغزالي، أبو حامد محمد بن محمد، مجموعة رسائل الإمام الغزالي. ص483.
@Sibtayn
💎صالح بن سعيد گويد: خدمت امام هادى عليه السلام رسيدم و عرض كردم: قربانت، در هر امرى در صدد خاموش كردن نور شما و كوتاهى در حق شما بودند، تا آنجا كه شما را در اين سراى زشت و بدنامى كه سراى گدايان نامند منزل دادند!
امام فرمود: پسر سعيد؟ تو هم چنين فكر ميكنى؟! سپس با دستش اشاره كرد و فرمود: بنگر، من نگاه كردم، بوستانهایى ديدم سرور بخش و بوستانهایی با ميوههاى تازهرس، كه در آنها دخترانى نيكو و خوشبوى بود مانند مرواريد در صدف و پسر بچهگان و مرغان و آهوان و نهرهاى جوشان كه چشمم خيره شد و ديدهام از كار افتاد، آنگاه فرمود: ما هر كجا باشيم اينها براى ما مهياست، ما در سراى گدايان نيستيم.!
📖الكافي، ج۱، ص۴۹۸، ح۲
📖بصائر الدرجات، جزء۸، باب۱۳، ح۷
📖الإختصاص، ص۳۲۴
📖الخرائج و الجرائح، ج۲، ص۶۸۰
📖مناقب بن شهرآشوب، ج۴، ص۴۱۱
📖بحار الأنوار، ج۵۰، ص۱۳۲، ح۱۵
💎امام صادق عليه السلام فرمودند:
«كسى كه معتقد باشد كه امام به آنچه در دست مردم است احتياج دارد كافر شده است.»
📖الكافي، ج۱، ص۵۳۷
@Sibtayn
33.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#چه_کسی_اولین_دروغ_را_به_رسول_خدا_صلی_الله_علیه_وآله_نسبت_داد؟!
👈🏼 #جایگاه کسی که به پیامبر صلی الله علیه وآله #دروغ ببندد کجاست؟
👈🏼 #امیرالمومنین علیهالسلام چه کسی را #دروغگو و #خائن خطاب کرد؟
👈🏼 حضرت زهرا سلام الله علیها با چه آیاتی از #قرآن دروغ گو را مفتضح کرد؟
#فاطمیه1444
🔘 حجتالاسلام #سید_محمد_یزدانی
@Sibtayn
🔹 قالَ الإمامْ أبُو عَبْدِاللّه ِ عليه السلام: لَيْسَ مِنْ شيعَتِنا مَنْ قالَ بِلِسانِهِ وَ خالَفَنا فى أعْمالِنا وَ آثارِنا. وَ لكِنْ شيعَتِنا مَنْ وافَقنا بِلِسانِهِ وَ قَلْبِهِ وَ اتَّبَعَ آثارَنا وَ عَمِلَ بِأعْمالِنا. أُولئِكَ شيعَتُنا.
◽️ امام صادق عليه السلام فرمود: كسى كه به زبان مى گويد شيعه است و با اعمال و آثار ما مخالفت مى كند، از پيروان ما نيست،
شيعه ما، كسى است كه ما را با زبان و قلب همراه باشد و آثار ما را پيروى كند و اعمال ما را انجام دهد. آنان، شيعه ما هستند.
📘وسائل الشيعه 11: 96 ح 19.
@Sibtayn
🔆لعنت خدا بر آمرین به معروفی که خود، آنرا ترک میکنند...
*️⃣مولانا امیرالمؤمنین علیهالسّلام میفرمایند :
لَعَنَ اللّهُ الاَمِرِينَ بِالْمَعْرُوفِ التّارِکِينَ لَهُ وَ النَّاهِينَ عَنِ الْمُنْکَرِ الْعَامِلِينَ بِهِ
خدا لعنت کند کسانى را که امر به معروف مىکنند و خود آن را ترک مىگويند، و نهى از منکر مىکنند و خود مرتکب آن مىشوند!!!
📚منبع : نهجالبلاغه خطبهٔ ۱۲۹
🤲اللّٰهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج و النصر و العافیه
@Sibtayn
💎شیعه ی حقیقی و واقعی کیست؟
✅ شرط شیعۀ حقیقی بودن در کلام صدّیقه کبری حضرت زهرا سلاماللهعلیها
از امام عسکری علیهالسلام روایت شده است که فرمودند: روزی مردی (از اهل مدینه) به همسرش گفت: «به نزد حضرت فاطمه دختر رسول خدا صلواتاللهعلیهما برو و از طرف من از ایشان بپرس که آیا از شیعیان شما هستم یا نه؟»
آن زن به محضر حضرت زهرا سلاماللهعلیها رسید و سوال شوهرش را از ایشان پرسید؛ حضرت فرمودند: به او بگو:
🔴 «اگر به آنچه امرتان میکنیم عمل کنید و از آن چه نهىتان میکنیم اجتناب کنید، از شیعیان ما هستید و الّا هرگز!»
آن زن برگشت و جواب حضرت را به شوهرش رساند؛ مرد گفت: «وای بر من! چه کسی میتواند از گناهان و خطایا کاملاً به دور باشد؟! پس جایگاهم آتش است! چون هر که از شیعیانشان نباشد، ماندگار در جهنّم است!»
آن زن دوباره نزد صدّیقه کبری حضرت زهرا علیهاالسلام آمد و نگرانی شوهرش را بیان کرد؛ حضرت فرمودند: به شوهرت بگو:
🌿 «این گونه (که فکر میکنی) نیست، چرا که شیعیان ما از بهترینهای اهل بهشتند؛ (یعنی این شرط را که بیان کردیم، برای شیعیان حقیقی ماست که در بالاترین درجات بهشت قرار دارند) و اما همۀ کسانی که محبّ ما باشند و با دوستان ما اهلبیت دوست و با دشمنان ما دشمن باشند (تولّی و تبرّی داشته) و در قلب و زبانشان، تسلیم ما باشند، در صورتی که (در عمل) با دستورات ما مخالفت کنند، از شیعیان (حقیقی) ما نیستند، ولی با این وجود، به بهشت خواهند رفت؛
البته پس از اینکه گناهانشان (در دنیا) به سبب بلاها و مصائب، یا به واسطۀ مشکلات و گرفتاریهای منازل سخت (برزخ و) قیامت، یا به سبب عذاب کشیدن در طبقه اوّل جهنّم پاک شود (و لیاقت ورود به بهشت را پیدا کنند) تا اینکه بخاطرِ داشتن سرمایۀ محبّت ما، آنان را شفاعت کنیم و به نزد خود در بهشت آوریم.»
📚منابع : تفسیر الامام العسکری علیه السلام ص 308، بحار الانوار ج 65 ص 155
@Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پیامبر صلی الله علیه و اله هم بدون اجازه وارد خانه فاطمه سلام الله علیها نمی شد
حجت الاسلام طبسی
@Sibtayn
فقط حیـــــــدر، امیرالمؤمنین است...
عمربنزاهر گوید: مردی از امام صادق علیهالسلام پرسید: «آیا به امام قائم -عجلالله فرجه- با عنوان امیرمؤمنان سلام میکنند»؟ فرمود: «نه! خداوند آن نام را مخصوص امیرالمؤمنین (علیّّبنابیطالب علیهالسلام) نهاده است، پیش از او کسی به این نام، نامیده نشده و بعد از او هم جز کافر آن نام را برخود نبندد»
«عَنْ عُمَربنزَاهِر: عَنْ أَبِیعَبْدِ اللَّهِ قَالَ سَأَلَهُ رَجُلٌ عَنِ الْقَائِمِ یُسَلَّمُ عَلَیْهِ بِإِمْرَهًْ الْمُؤْمِنِینَ قَالَ لَا ذَاکَ اسْمٌ سَمَّی اللَّهُ بِهِ أَمِیرَالْمؤْمِنِینَ لَمْ یُسَمَّ بِهِ أَحَدٌ قَبْلَهُ وَ لَا یَتَسَمَّی بِهِ بَعْدَهُ إِلَّا کَافِرٌ»
📗تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۶، ص۷۷۰
📗الکافی، ج۱، ص۴۱۱
📗وسایل الشیعهًْ، ج۱۴، ص۶۰۰
📗تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۱۹۱
@Sibtayn