چگونه امکان دارد که دو طرف دعوا بر حق باشند ؟
ابن ابی الحدید معتزلی گوید: "ابن عالیه حنبلی" از ساکنان منطقه "قطفا" در غرب بغداد برایم ماجرایی نقل کرد که چندین شاهد عادل نیز بر صحت آن یافتم، او گفت:
من در مجلس "فخر اسماعیل بن علی حنبلی" فقیه -معروف به غلام منی- حاضر بودم. فخر، در بغداد اعلم علمای حنبلی در فقه و خلاف بود و کمی هم به علم منطق اشتغال داشت. عبارت پردازی او شیرین بود، من محضرش را درک کردم و سخنانش را شنیدم تا اینکه در سال ۶۱۰ ق از دنیا رفت.
ابن عالیه ادامه داد: ما نزد فخر نشسته بودیم و سخن می گفتیم که شخصی از حنبلی ها وارد شد. او از یکی از اهالی کوفه طلبکار بود و به کوفه رفته بود تا طلبش را بگیرد و من نیز اتفاقا در زمان زیارت (امیرالمومنین در) روز غدیر که آن شخص حنبلی در کوفه بود آنجا حاضر بودم. این زیارت روز هجدهم ذی الحجة است که جمع بسیاری از مردم که فوق حد شمارش هستند در حرم امیرالمومنین علیه السلام جمع می شوند.
ابن عالیه سخنش را چنین ادامه داد:
شیخ فخر شروع کرد به سوال کردن از آن شخص حنبلی که: چه کردی؟ آیا طلبت را گرفتی؟ آیا چیزی از آن نزد بدهکارت باقی ماند؟
و همچنین حنبلی نیز پاسخ می داد تا اینکه گفت:
آقای من! ای کاش زیارت روز غدیر را می دیدی و اعمال فضاحت بار و سخنان زشت و شنیع و سب و فحش به صحابه به صورت آشکار و با صدای بلند بدون مراقبت و ترس در کنار قبر علی بن ابی طالب را مشاهده می کردی!
شیخ اسماعیل (فخر) گفت: آنان چه گناهی دارند به خدا قسم که کسی آنان را بر این کارها جرأت نداد و درب این اعمال را به رویشان نگشود مگر صاحب آن قبر!
شخص حنبلی گفت: کدام صاحب قبر؟!
فخر گفت: علی بن ابی طالب.
حنبلی گفت: آقای من! او کسی بود که این اعمال را برای آنان سنت قرار داد و این کارها را یادشان داد و این راه را پیش رویشان قرار داد؟!
فخر گفت: به خدا قسم آری.
حنبلی گفت: آقای من! اگر حق با علی بود (که به آنان چنین یاد داد) چرا ما باید ابوبکر و عمر (فلانی و فلانی) را دوست و ولی خویش بدانیم و اگر کار علی غلط و باطل بوده چرا باید او را دوست و ولی بدانیم؟! یا باید از او برائت و بیزاری بجوییم و یا از آن دو نفر.
ابن عالیه ادامه داد: شیخ اسماعیل(فخر) به سرعت برخاست و کفشهایش را پوشید در حالی که می گفت: خدا اسماعیل زناکار را لعنت کند اگر جواب این سوال را بداند! و داخل اندرون خانه اش شد. ما نیز برخاستیم و برگشتیم.
وحدثني يحيى بن سعيد بن علي الحنبلي المعروف بابن عالية من ساكني قطفتا بالجانب الغربي من بغداد، و أجد الشهود المعدلين بها، قال:
كنت حاضرا الفخر إسماعيل ابن علي الحنبلي الفقيه المعروف بغلام بن ابن المنى، وكان الفخر إسماعيل بن علي هذا، مقدم الحنابلة ببغداد في الفقه والخلاف، ويشتغل بشئ في علم المنطق، وكان حلو العبارة وقد رأيته أنا وحضرت عنده، وسمعت كلامه، وتوفى سنة عشر وستمائة. قال ابن عالية:
ونحن عنده نتحدث، إذ دخل شخص من الحنابلة، قد كان له دين على بعض أهل الكوفة، فانحدر إليه يطالبه به، واتفق أن حضرت زيارة يوم الغدير والحنبلي المذكور بالكوفة، وهذه الزيارة هي اليوم الثامن عشر من ذي الحجة، ويجتمع بمشهد أمير المؤمنين عليه السلام من الخلائق جموع عظيمة، تتجاوز حد الإحصاء.
🔺قال ابن عالية: فجعل الشيخ الفخر يسائل ذلك الشخص: ما فعلت؟ ما رأيت؟ هل وصل مالك إليك؟ هل بقي لك منه بقية عند غريمك؟
وذلك يجاوبه،
حتى قال له: يا سيدي لو شاهدت يوم الزيارة يوم الغدير، وما يجرى عند قبر علي بن أبي طالب من الفضائح والأقوال الشنيعة وسب الصحابة جهارا بأصوات مرتفعة من غير مراقبة ولا خيفة!
🔹فقال إسماعيل: أي ذنب لهم! والله ما جرأهم على ذلك، ولا فتح لهم هذا الباب إلا صاحب ذلك القبر!
🔸فقال ذلك الشخص: ومن صاحب القبر؟
قال: علي بن أبي طالب!
قال: يا سيدي، هو الذي سن لهم ذلك، وعلمهم إياه وطرقهم إليه!
🔹قال: نعم والله،
🔸قال: يا سيدي فإن كان محقا فما لنا أن نتولى فلانا وفلانا! وإن كان مبطلا فما لنا نتولاه! ينبغي أن نبرأ إما منه أو منهما.
🔺قال ابن عالية: فقام إسماعيل مسرعا، فلبس نعليه،
🔹وقال: لعن الله إسماعيل الفاعل إن كان يعرف جواب هذه المسألة، ودخل دار حرمه، وقمنا نحن وانصرفنا.
📚 شرح نهج البلاغة، ابن ابی الحديد المعتزلي، ج9، ص 307
📚 بحار الانوار، ج 29، ص 648
@Sibtayn
🔴آیا می دانید فقداء چه کسانی هستند؟
اَلْفُقَدَاءُ قَوْمٌ يُفْقَدُونَ مِنْ فُرُشِهِمْ فَيُصْبِحُونَ بِمَكَّةَ وَ هُوَ قَوْلُ اَللَّهِ عَزَّوَجَلَّ أيْنَ مٰا تَكُونُوا يَأْتِ بِكُمُ اَللّٰهُ جَمِيعاً وَ هُمْ أصْحَابُ اَلقَائِمِ عَلَيهِ السّلاَمُ
🌕 امام سجاد علیه السلام فرمودند:
فُقَداء کسانی هستند که از بسترهایشان ناپديد میشوند و صبح در مکّه خواهند بود؛ و اين است سخن خداى عزّوجلّ: «أَیْنَ ما تَکُونُوا یَأْتِ بِکُمُ اللهُ جَمِیعاً»(بقره/۱۴۸)؛ هر كجا باشيد خداوند همگى شما را حاضر میکند. و آنان ياران حضرت قائم عليه السّلام هستند.
📗الغيبة(للنعمانی)، ب۲٠، ح۴
📗تفسيرالبرهان، ج۱، ص۳۴۷
@Sibtayn
به گفته برخی تاریخ نویسان در بیست و ششم ذیحجه سال 23 هـ .ق عمر بن خطاب به قتل رسید
📍تفاوت گفتار حضرت امام امیرالمومنین علی -علیه السلام- و عُمر هنگام ضَربت خوردن.
امیرالمومنین صلواتاللهعلیه :
فَقَالَ علي- حين وقع بِهِ السيف-[فزت ورب الكعبة
به خدای کعبه رستگار شدم
📖انساب الاشراف للبلاذري نویسنده : البلاذري جلد : 2 صفحه : 488
عُمربن خطاب :
فَأَنَا رَأَيْتُ عُمَرَ بَاسِطًا يَدَيْهِ وَهُوَ يَقُولُ:
أَدْرِكُوا الْكَلْبَ فَقَدْ قَتَلَنِي
سگ را بگیرید مرا کشت!
📖انساب الاشراف للبلاذري نویسنده : البلاذري جلد : 10 صفحه : 417
📖الكامل في التاريخ 3 : 34 .
@Sibtayn
موافقت سوئد با آتش زدن نسخهای از تورات
🔹پلیس سوئد امروز جمعه با درخواست یک شهروند سوئدی برای آتش زدن نسخهای از تورات، فردا در برابر سفارت اسرائیل در استکهلم موافقت کرد.
🔹«اسحاق هرتزوگ»، رئیس رژیم صهیونیستی در واکنش به این خبر اظهار داشت: من قاطعانه تصمیم سوئد در اجازه دادن برای آتش زدن کتاب تورات را محکوم میکنم، هتک حرمت به کتب مقدس، آزادی بیان نیست.
شفقنا
⚪️ حضرت امام صادق علیهالسلام میفرمایند:
✍️
إِذَا تَزَوَّجَ اَلرَّجُلُ اَلْمَرْأَةَ لِمَالِهَا أَوْ جَمَالِهَا لَمْ يُرْزَقْ ذَلِكَ فَإِنْ تَزَوَّجَهَا لِدِينِهَا رَزَقَهُ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ جَمَالَهَا وَ مَالَهَا. 👈 هنگامى كه مرد، زن را به خاطر ثروت يا زيبايىاش به ازدواج در آورد به هدفش نخواهد رسيد 👌 ولى اگر با او به انگيزه دين و ايمانش ازدواج كرد، خداى عزوجل، هم زيبايى و هم ثروت او را روزىاش خواهد نمود. 📚 من لايحضره الفقيه، ج۳، ص۳۹۲. @Sibtayn
📌 نقش گناهان در فرود آمدن بلاها
امام صادق عليهالسلام:
هيچ رگى (بر اثر تب و بيمارى) نزند و هيچ پايى به سنگ نخورد و هيچ سردرد يا مرضى رخ ندهد، مگر در اثر گناه. اين فرموده خداى عزوجل در كتاب اوست كه
«اگر شما را مصيبتى رسد به خاطر كارهايى است كه مى كنيد و خدا بسيارى را مى بخشد»
گناهانى كه خداوند مى بخشد بيشتر از گناهانى است كه از آنها باز خواست مى كند.
عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ:
أَمَا إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ عِرْقٍ يَضْرِبُ وَ لاَ نَكْبَةٍ وَ لاَ صُدَاعٍ وَ لاَ مَرَضٍ إِلاَّ بِذَنْبٍ وَ ذَلِكَ قَوْلُ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِي كِتَابِهِ :
«وَ مٰا أَصٰابَكُمْ مِنْ مُصِيبَةٍ فَبِمٰا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ وَ يَعْفُوا عَنْ كَثِيرٍ »
📖سورة الشورى : الاية 30
قَالَ ثُمَّ قَالَ وَ مَا يَعْفُو اَللَّهُ أَكْثَرُ مِمَّا يُؤَاخِذُ بِهِ .
📚الکافي ج۲ ص۲۶۹
@Sibtayn
اولین کسی که برای مجلس روضه حضرت سید الشهداء علیه السلام غذا آماده کرد
عمر بن علی بن حسین می گوید:
هنگامی که حسین بن علی علیهما السلام کشته شد، زنان بنی هاشم لباس سیاه عزا پوشیدند و [هنگام عزاداری] اعتنایی به سرما و گرما نداشتند
و علی بن حسین(ع) برای آنها غذا آماده می کرد تا عزاداری کنند.
عَنْ عُمَرَ بْنِ عَلِيِّ بْنِ اَلْحُسَيْنِ قَالَ:
لَمَّا قُتِلَ اَلْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ لَبِسْنَ نِسَاءَ بَنِي هَاشِمٍ اَلسَّوَادَ وَ اَلْمُسُوحَ وَ كُنَّ لاَ يَشْتَكِينَ مِنْ حَرٍّ وَ لاَ بَرْدٍ
وَ كَانَ عَلِيُّ بْنُ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِمَا السَّلاَمُ يَعْمَلُ لَهُنَّ اَلطَّعَامَ لِلْمَأْتَمِ .
📗المحاسن ج۲ ص۴۲۰
@Sibtayn
برگزاری مجلس عزاداری دهه اول ماه محرم ، دفتر آیت الله موسوی اصفهانی
#محرم_الحرام
#دهه_اول
🔰 کلام آنطوان بارا در مورد امام حسین (علیه السلام)
📌دکتر آنطوان بارا (نویسنده، روزنامه نگار و متفکر مسیحی اهل سوریه، ساکن کویت) در کتاب "الحسین في الفکر المسیحي" می نویسد:
لو كان الحسين منا لنشرنا له في كل أرض راية، ولأقمنا له في كل أرض منبر، ولدعونا الناس إلى المسيحية بإسم الحسين
اگر حسين (علیه السلام) از آن ما بود، در هر سرزمينی برای او بيرقی بر می افراشتيم، و در هر روستایی برای او منبری بر پا می نموديم، و مردم را با نام حسين (علیه السلام) به مسیحیت فرا می خوانديم
📚الحسین في الفکر المسیحي.ص360.ط دار العلوم
@Sibtayn
[HajAmirKermanshahi]ShahadatEmamBaqer1402-PishvazMoharam.mp3
13.96M
پیشواز محرم
امیر کرمانشاهی
@Sibtayn
☀️امام رضا علیهالسلام فرمودند:
🌙 کسی که مصائب ما را یادآوری نماید و گریه کند یا بگریاند، چشمش گریان نشود روزی که چشمها گریان است. و کسی که در مجلسی بنشیند و امر ما را در آنجا زنده کند، قلبش زنده است روزی که تمام قلبها میمیرد.
قَالَ اَلرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ :
مَنْ تَذَكَّرَ مُصَابَنَا فَبَكَى وَ أَبْكَى لَمْ تَبْكِ عَيْنُهُ يَوْمَ تَبْكِي اَلْعُيُونُ
وَ مَنْ جَلَسَ مَجْلِساً يُحْيَا فِيهِ أَمْرُنَا لَمْ يَمُتْ قَلْبُهُ يَوْمَ تَمُوتُ اَلْقَلْبُ.
📚عیون اخبار الرضا علیهالسلام، ج1 ص294
@Sibtayn
.امام رضا عليه السّلام فرمود:
محرم ماهى بود كه مردم عصر جاهليت جنگ در آن را بر خود حرام مىشمردند پس حرمت ما را شكستند و فرزندان و زنان ما را به اسارت درآوردند و آتش به خيمهها افكندند.
و آنچه به دستشان رسيد،غارت بردند و درباره ما جانب حرمت پيامبر صلّى اللّه عليه و آله را نگاه نداشتند.
روز شهادت امام حسين عليه السّلام غم به دل نشاند و اشك ما را جارى كرد و عزيز اهل بيت را در سرزمين كربلا بىمقدار ساخت و ما را در كام رنج و اندوه انداخت.
بايد تا روز رستاخيز در سوگ حسين عليه السّلام اشك ريخت.گريه بر حسين عليه السّلام گناهان بزرگ را از بين مىبرد.
قَالَ اَلرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ :
إِنَّ اَلْمُحَرَّمَ شَهْرٌ كَانَ أَهْلُ اَلْجَاهِلِيَّةِ يُحَرِّمُونَ فِيهِ اَلْقِتَالَ فَاسْتُحِلَّتْ فِيهِ دِمَاؤُنَا وَ هُتِكَ فِيهِ حُرْمَتُنَا وَ سُبِيَ فِيهِ ذَرَارِيُّنَا وَ نِسَاؤُنَا وَ أُضْرِمَتِ اَلنِّيرَانُ فِي مَضَارِبِنَا وَ اُنْتُهِبَ مَا فِيهَا مِنْ ثَقَلِنَا وَ لَمْ تُرْعَ لِرَسُولِ اَللَّهِ حُرْمَةٌ فِي أَمْرِنَا
إِنَّ يَوْمَ اَلْحُسَيْنِ أَقْرَحَ جُفُونَنَا وَ أَسْبَلَ دُمُوعَنَا وَ أَذَلَّ عَزِيزَنَا بِأَرْضِ كَرْبٍ وَ بَلاَءٍ وَ أَوْرَثَتْنَا [يَا أَرْضَ كَرْبٍ وَ بَلاَءٍ أَوْرَثْتِنَا] اَلْكَرْبَ [وَ] اَلْبَلاَءَ إِلَى يَوْمِ اَلاِنْقِضَاءِ
فَعَلَى مِثْلِ اَلْحُسَيْنِ فَلْيَبْكِ اَلْبَاكُونَ فَإِنَّ اَلْبُكَاءَ يَحُطُّ اَلذُّنُوبَ اَلْعِظَامَ
📚الأمالی (للصدوق) ج۱ ص۱۲۸
@Sibtayn